על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

בארסום – חלק א': המאדים האדום האמיתי
ספרים / גל חיימוביץ'
שבת, 21/07/2001, שעה 15:48

ובו נלמד להכיר את הכוכב האדום על פי בורוז


אדגר רייס בורוז (Edgar Rice Burroughs; 1875-1950) מוכר בעולם כולו בזכות הדמות הידועה ביותר שהמציא - טרזן - שזכתה לפופולריות עצומה בעזרת חוברות הקומיקס וסרטי הקולנוע המבוססים עליה. אך בוראוז כתב גם סדרה ידועה פחות, אם כי טובה לא פחות, והיא סדרת המאדים (או, כפי שמכנים המאדימאים את כוכבם, בארסום). סדרה זו כוללת אחד-עשר ספרים אשר נכתבו בין 1911 ל-‏1941 (הספר הראשון בסדרה, ''נסיכה מן המאדים'', היה למעשה ספר הביכורים של בורוז), והיא עוסקת בהרפתקאותיו של ג'ון קרטר ואחרים על פני המאדים. חיפוש במאגר מידע של סרטים באינטרנט גילה כי לא נעשו כל סדרות טלויזיה או סרטי קולנוע המבוססים על סדרת בארסום. גם סיפורי הקומיקס, מסתבר, מעטים למדי. הראשונים שבהם הופיעו ב-‏1939 במגזין The Funnies, מגליון 30 עד גליון 56. במהלך שנות ה-‏40 וה-‏50 יצאו סיפורים בודדים ובשנות ה-‏70 יצאו 28 גליונות בהוצאת מרוול. זאת לעומת מאות סיפורי טרזן בקומיקס בכל העולם.

סדרת סיפורי בארסום היתה מועמדת, בשנת 1966, לפרס ההוגו עבור הסדרה הטובה ביותר של כל הזמנים, יחד עם שר הטבעות של טולקין, ההיסטוריה של העתיד של היינליין, העדשאי של סמית' והמוסד של אסימוב. זו האחרונה זכתה, בסופו של דבר, בפרס.

הסיפור היחיד בסדרת בארסום שתורגם לעברית הוא הספר הראשון בסדרה, ''נסיכה מן המאדים'' (תורגם כ''דג'ה ת'וריס נסיכת המאדים''), וזאת על-ידי המשורר משה דור. התרגום הופיע כסיפור בהמשכים בשנתו הראשונה של המגזין ''מעריב לנוער'' (חוברות 52-59, מה- 27.5 עד .195815.7, המידע באדיבות אלי אשד).

כמו כל ספריו של בורוז, סדרת בארסום מכילה בראש ובראשונה סיפורי הרפתקאות המתרחשים, כמובן, על המאדים. עלילת כל הסיפורים בנויה סביב נוסחה קבועה. בקיצור נמרץ: בתחילת הספר מוצג הגיבור, הוא מתאהב בבחורה, הבחורה נחטפת/נעלמת/נלקחת בשבי על ידי ארכי-רשע והגיבור יוצא להצילה. במהלך הסיפור נופל הגיבור בשבי לפחות פעמיים, מוצא לו חבר (בדרך כלל אסיר נוסף, לעיתים מקרב אנשיו של הארכי-רשע) העוזר לו להחלץ מצרה. לבסוף, כמובן, מנוצח הארכי-רשע, או חוזר למוטב, לקינוח, מתחתן הגיבור עם אהובתו (אלא אם הם היו נשואים זה מכבר). אם, במקרה, אין הבחורה מזוהה כנסיכה מלכתחילה, אזי בסוף הספר יזהה אותה עבד זקן כלשהו בתור ''הנסיכה שנחטפה בילדותה''.
כל הספרים, למעט כרכים 4, 5 ו-‏11, מסופרים בגוף ראשון.
עם זאת, אין בכתוב מעלה בכדי לרמוז כאילו סיפורי בארסום נטולי מחשבה ורעיונות מעניינים. כפי שנראה בהמשך, בורוז דן במהלך הסדרה בנושאים כאלוהות, פילוסופיה, מדע, אהבה ועוד. הוא עושה זאת בצורה מהנה ולא מייגעת, בעיקר באמצעות תאורי התרבויות שונות בהן נתקלים הגיבורים במהלך הרפתקאותיהם. בנוסף, יצר בורוז בסדרה עולם עשיר בצמחים, בחיות ובגזעים תבוניים החיים בארצות שונות ובעלי רמות שונות של טכנולוגיה.בורוז שמר במהלך כל הסדרה (למעט סיפור אחד) על עקביות נהדרת לגבי העולם שיצר.


מאדים-בארסום הוא עולם זקן, עתיק. זהו כוכב צחיח שאוקיינוסיו יבשו לפני כמה מיליוני שנים. כל שנותר מאותם אוקיינוסים אדירים של פעם הן הביצות הטולוניאניות וקורוס - האוקיינוס התת-קרקעי בקוטב הדרומי. גם האטמוספירה הדלדלה, וודאי היתה מתנדפת כליל אלמלא נבנו מפעלי האטמוספירה המצליחים לשמור על קיומה. המחסור במים הוא הסיבה לתעלות המסועפות, המספקות את הנוזל היקר לחקלאות ובכלל. עקב המחסור החמור במים, ובשל כך גם במזון, העמים על פני בארסום הם לוחמניים במיוחד. למעשה, כל הגברים נושאים על עצמם בכל עת שתי חרבות, סכין ואקדח. הנשים, לעומתם, מסתפקות בדרך כלל בסכין בלבד. מלחמות הן עניין שבשגרה, לא רק למען הטריטוריה ו/או הגזל, אלא אף להשגת עבדים ושפחות.

הגזע האנושי העיקרי השולט בבארסום הוא זה של האנשים האדומים. אלה דומים בכל לבני אדם ארציים, פרט לעורם האדום ואופן בו הם נולדים. כמו כל החי על בארסום, הם מתרבים על ידי הטלת ביצים. בנוסף, כמו כל הגזעים הבארסומיאנים, חיים האנשים האדומים זמן רב מאד, עד אלף שנים ויותר, כאשר תופעות ההזדקנות מתחילות להופיע רק לקראת גיל אלף. ממלכות האנשים האדומים מפוזרות על פני כל שטח מאדים פרט לקטבים. הליום היא הממלכה האדירה מכולן בשטחה ובאוכלוסיתה, בעצמתה צבאית, בקדמתה הטכנולוגית ובנאורותה (יחס הוגן לאזרחים, עבדים, אורחים ומדינות שכנות). הקוטב הצפוני מאוכלס באנשים צהובים ואילו בקוטב הדרומי חיים אנשים לבנים ושחורים.
הענקים הירוקים הנם הגזע הראשון בו אנו פוגשים בסדרה. הם מתנשאים לגובה של חמישה מטרים, עורם ירוק (כמובן) והם בעלי שני זוגות ידיים, חטים היוצאים מפיהם ואזניים הנראות כמחושים קטנים. הענקים הירוקים הם הגזע האנושי האכזרי ביותר על בארסום. אחד התענוגות הגדולים ביותר שלהם הוא צפיה בעינוי שבויים ובהרג אויבים. הם חיים חיי נוודים, נעים בשבטים על פני קרקעות האוקיינוסים המתים ומשתכנים בערים העזובות בנות מאות-אלפי השנים.
בנוסף לאלה נפגוש מדי פעם, במהלך הסדרה, בגזעים שונים ומוזרים כגון אנשים ללא ראש, אנשים סינתטיים או אנשים בלתי נראים.


בסדרה מוזכרים גם מספר בעלי חיים, רובם טורפים מסוג זה או אחר. בראשם ניתן למצוא את הקופים הלבנים. אלו הם יצורים דמויי קוף, חסרי שיער (למעט על ראשם) ובעלי ארבע זרועות. הם טורפים מסוכנים בעיקר כיוון שתבונתם נמוכה אך במעט מזו של בני-האדם. טורף מטיל אימה נוסף הוא הבאנת' - מקבילה מאדימית לאריה-טורף רב עוצמה. לבאנת' עשר רגליים, הוא חסר שיער למעט רעמה על ראשו, ולסתותיו מלאות ניבים. בין הטורפים הקטנים יותר ניתן למצוא את הקאלוט- הכלב הבארסומיאני, והאולסיו- העכברוש הבארסומיאני. מלבד הקאלוט מתוארים רק עוד שני מיני בעלי חיים מבויתים. אלו הם הת'ואטים והזיטידארים - בהמות רכיבה ומשא, בהתאמה. סוראק, החתול המאדימי, מוזכר לעיתים נדירות ביותר.
בורוז כמעט ולא טרח לתאר צמחיה בספריו, למעט מקרים בהם תורם הדבר לעלילה, כגון עצי פרי שפירותיהם עזרו להשקיט את רעבונו של הגיבור. אחד הצמחים החשובים יותר המוזכרים בסדרה הוא צמח המנטליה, המניב מיץ דמוי חלב אותו ניתן לשתות. מיץ זה הנו אחד המרכיבים החשובים בדיאטה של הענקים הירוקים.

הטכנולוגיה הבארסומיאנית מעניינת לא פחות. לבארסומיאנים יש ספינות אוויר מהירות המונעות בעזרת ''מנוע רדיום'' וצפות באוויר בעזרת ''הקרן השמינית'' בספקטרום של האור. במהלך הסדרה משתפרת, בהדרגה, הטכנולוגיה של ספינות האוויר. בתחילת הסדרה, למשל, מגיעות הספינות למהירות של כמה עשרות מייל לשעה, ואילו בספרים המאוחרים שופרה מהירותן עשרות מונים – אוזכרה אף תקוה להגיע בקרוב למהירות של אלף מייל לשעה. בשלב כלשהו נוסף טייס אוטומטי מכאני, ובאחד הספרים המאוחרים מתוארת ספינת חלל המבוססת על טכנולוגיית ספינות האוויר והמכילה טייס אוטומטי ממוחשב. בסדרה מופיע גם מנוע המשתמש בשדה המגנטי של מאדים. בתחום הרפואה דן בורוז ברעיונות כגון השתלת איברים, חידוש רקמות ושיבוט. לתאורה הבארסומיאניים משתמשים במנורות רדיום בעלות אורך חיים של אלפי שנים. הרובים והאקדחים המאדימאים יורים כדורים המכילים רדיום. אלו הם כדורים מיוחדים, שקופים אך מצופים בחומר אטום. כאשר כדור פוגע במטרה הצבע האטום נפגם והאור גורם לכדור להתפוצץ ובכך לגרום לנזק רב יותר מזה הנגרם מכדור רגיל. נשק קרניים מופיע רק פעם אחת בסדרה, בספר השביעי.
למרות זאת, כלי הנשק החביב ביותר על רוב המאדימאים הוא החרב. סייף מצטיין בחרב יכול לסחוף אחריו קהל רב בהתלהבות גדולה. לעיתים אף יצטרפו אליו אנשים שהיו אויביו, המתפעלים מיכולת הסיוף שלו.


על פני בארסום קיימת שפה מדוברת אחת ויחידה. היא אינה עשירה במיוחד - אחת הסיבות הניתנות לכך היא שימוש חלקי בטלפתיה בתקשורת בין ברסומיאנים. רוב המילים המוזכרות בסדרה מתייחסות למידות שונות (מספרים, מרחקים, זמן), דרגות צבאיות ושמות אנשים, מקומות וחיות. למרות אחידות השפה המדוברת, הרי שלכל ממלכה יש צורת כתב שונה. צורת הכתב האוניברסאלית על פני בארסום משמשת בעיקר לנושאים מדעיים.
גם הרגלי הלבוש על בארסום הם די אחידים- גברים ונשים לבושים בדרך כלל אך ורק ברתמה המשמשת לתליית כלי הנשק השונים ואביזרים נוספים. על הרתמות מופיעות דרגותיו של הלובש. ככל שעולות הדרגות גדלה גם כמות אבני החן והזהב שעל הרתמה.

הגיבור הראשי של הסדרה הוא קפטן ג'ון קרטר מוירג'יניה. הוא מתואר כקרוב משפחה של בורוז, הזוכר אותו עוד מימי ילדותו כגבר גבוה, רחב כתפיים, בעל שיער שחור ועיניים אפורות, ג'נטלמן דרומי, רוכב מהולל ולוחם מיומן. קרטר נלחם במלחמת האזרחים האמריקאית ולאחריה נעלם. לאחר 15 שנה חזר, לפתע, כשהוא נראה כאילו לא הזדקן ביום, למעט עצבות מסוימת בעיניו ומבטים נוגים לעבר השמיים המכוכבים. במרץ 1886 נפטר קרטר ובורוז, שאר בשרו והמוציא לפועל של צוואתו, פעל על פי הוראותיו – הוא שם את הגופה, ללא חניטה, במערה מאווררת שהוכנה מראש עם דלת כבדה אותה ניתן לפתוח רק מבפנים(!); בנוסף, הוטל על בורוז לפרסם את כתב ידו של קרטר, המסביר את היעלמותו בעבר ואת עניין הקבורה המוזרה.כתב יד זה מהווה את הספר הראשון בסדרה. לאחר מכן, מדי כמה שנים, מופיע קרטר בפני בורוז כדי לספר עוד על עלילותיו או עלילותיהם של אחרים על בארסום.
במהלך הסדרה אנו מגלים כי קרטר אינו בן-אנוש רגיל. הוא אינו מזדקן ולמעשה, במספר מקומות, הוא מספר כי הוא אינו זוכר כלל את ילדותו, וכי תמיד היה לוחם והשתתף במלחמות. מזכיר מעט את קורווין מסדרת אמבר...
מתוך אחד-עשר הספרים בסדרה עוסקים 1, 2, 3, 8, 10 ו-‏11 בסיפורו של קרטר, ואילו בחמשת האחרים הוא מופיע ברקע.

ספריו של בורוז השפיעו על מספר סופרי מד''ב, ביניהם פיליפ חוזה פארמר, אשר כתב כמה ספרי טרזן בעצמו. דמותו של קיקאהה, גיבור סדרת בוראי העולמות של פארמר, מבוססת בחלקה אם לא כולה על זו של ג'ון קרטר. למעשה, בספר השלישי בסדרה (יקום פרטי), מתואר עולם אשר נבנה על פי סיפורי בארסום, בו נאלץ קיקאהה להלחם בקופים לבנים וביצורים בארסומיאניים אחרים.
סופר אחר שהושפע רבות מסיפורי בארסום הוא רוברט היינליין. אחד הספרים המאוחרים שלו, ''מספר החיה'' הוא מחווה לבורוז (ועוד כמה סופרים מהם הושפע היינליין: א.א. ''דוק'' סמית', באום וקרול).
סופר המד''ב מייקל מורקוק אף הרחיק לכת וכתב טרילוגיה המהווה העתק של ספרי בארסום. אם לשפוט לפי הספר הראשון, ''לוחמים ממאדים'' (Warriors of Mars), הסדרה נחותה במידה רבה מספרי בארסום. מסיבה זו, כנראה, פורסמה תחת שם העט ''אדוארד פ. ברדבורי''.


בסדרת בארסום ניתן לגלות גם המצאות ורעיונות המשמשים בסיפוריהם של סופרים מאוחרים יותר. על כך ועל עלילות הספרים עצמם, בחלק ב' של המאמר.

בינתיים, יכולים המתעניינים להוריד את הטקסט המלא של חמשת הספרים הראשונים בסדרה דרך פרויקט גוטנברג. סדר הספרים: נסיכה מן המאדים; אלי מאדים; שליט מאדים; ת'וביה, עלמת מאדים; אנשי השחמט ממאדים.





סדרת בארסום
כל ספרי בורוז – כרונולוגיה, בביליוגרפיה וציורי כריכה
טרזן
קומיקס ג'ון קרטר
בארסום – מפות
חלונות בארסומיאניים
נוסחה קבועה לעלילות ספרי בורוז
השפה הבארסומיאנית – ניתוח לשוני ולקסיקון
פיליפ חוזה פארמר – אתר לא רשמי
רוברט היינליין
פרויקט גוטנברג : ספרי בורוז

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ג'ון קרטר וטרזן
אלי שבת, 21/07/2001, שעה 16:36
עוד ספרי מד''ב של בוראוז
אלי שבת, 21/07/2001, שעה 16:47
בהוצאת מרוול פורסמו
Zygon שבת, 21/07/2001, שעה 18:50
(3 תגובות בפתיל)
לארי ניבן ובארסום.
preacher שבת, 21/07/2001, שעה 19:51
אבוי לי ומר לי
יעל יום ראשון, 22/07/2001, שעה 0:40
(4 תגובות בפתיל)
Jetan - שחמט בסגנון מאדים
אורי ברוק יום ראשון, 22/07/2001, שעה 14:02
ברכותי גל!
רז גרינברג יום ראשון, 22/07/2001, שעה 15:43
(2 תגובות בפתיל)
תודה
Flash יום ראשון, 22/07/2001, שעה 21:09
ג'ון קרטר במעריב לנוער
אלי יום חמישי, 26/07/2001, שעה 7:15
(8 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
יוני שבת, 18/08/2001, שעה 15:12
(4 תגובות בפתיל)
מאדים האדום
תמיר יום שלישי, 03/09/2002, שעה 18:37
כתבה מעניינת שמצאתי ברשת
רז מתרשם יום שלישי, 03/06/2003, שעה 17:15
(3 תגובות בפתיל)
כל הכבוד על הכתבה, רק שאלה אחת:
Jamie Madrox יום שלישי, 15/06/2004, שעה 22:06

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.