על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

מלאכים נפולים
ספרים / אהוד מימון
שבת, 14/05/2011, שעה 10:17

ביקורת על קשר המלאכים מאת דניאל טרוסוני


וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ (...) הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
(בראשית, ו, פסוקים 2, 4)

לא מעט דיו נשפכה סביב הפסוקים האלה. פרשנים התמודדו אתם, בעלי ספרות ההיכלות והמרכבה עשו מהם מטעמים, וסופרים מודרניים השתמשו בהם ליצירות פנטסיה שהתבססו על אלמנטים מעולם המיתוס המקראי. ''קשר המלאכים'' הוא ספר מתח המתבסס במידה רבה על פסוקים אלה.
''קשר המלאכים'' כולל את כל המרכיבים הצפויים מספר מתח: רעים, טובים, בוגדים ואפילו מרדף מכוניות. הרעים הם הנפילים הנזכרים לעיל – על פי טרוסוני הם צאצאי ה''עירים'', מלאכים (''בני אלוהים'') שהתאהבו בנשים אנושיות ומרדו באל. העירים נענשו אך צאצאיהם, הנפילים, התערו בקרב בני האדם. והם רעים. אוי, כמה שהם רעים. הם עומדים מאחורי כל הרעות החולות בהיסטוריה – מהעריצים באירופה בימי הביניים, דרך הנאציזם וכלה באתאיזם (''ההמצאה הגדולה ביותר שלהם'', ע' 191) – ומפיקים מהן רווחים ועוצמה. מולם ניצבת קבוצה פרטיזנית קטנה אך עזת נפש – האנגלולוגים, חוקרי המלאכים. הם לבדם יודעים את האמת והם ניצבים כחומה בצורה (גם אם דקה ומתדלדלת) בין בני האדם ובין גורל נורא.
אין טעם להלאות אתכם בפרטי המאבק בשתי מערכות המתואר בספר. אומר רק שהנפילים והאנגלולוגים מתחרים על הבעלות על חפץ מיסטי כלשהו, והמאבק מתרחש חלקו בימים שלפני חג המולג בשנת 1999 וחלקו בתקופת מלחמת העולם השנייה. גיבורות המאבק והספר הן שלוש נשים, וחלקים מכריעים שלו מתרחשים בעת שהן נערות צעירות. גילוי הפרטים עלול להרוס את ההפתעה למי שמעוניין לקרוא את הספר, והם משעממים למדי למי שלא מעוניין.
השאלה היא למה לטרוח לקרוא את הספר, כי באמת אין בו משהו מיוחד. כספר מתח הוא בינוני מינוס וגדוש תיאורים יתר על המידה, ולא קשה למצוא טובים ממנו. למען האמת, לעתים נראה כאילו הוא נכתב במטרה שיעובד לסרט, ועל פי ערך הוויקיפדיה של המחברת הספר אכן נקנה על ידי חברת ''קולומביה''. הדמויות הראשיות בספר לא יצילו אותו, כי הן לא ממש מעניינות. אוונג'לין, הגיבורה הראשית של החלק המודרני שלו (כשני שלישים של הספר מתרחשים בשנת 1999), היא נערה נרפית למדי בת עשרים ושלוש שיותר משהיא עושה משהו בספר, בעיקר קורים לה כל מיני דברים. היא מטולטלת הנה ושמה ומתפלאת למדי כל פעם על המצבים החדשים שבהם היא מוצאת את עצמה, כי היא לא באמת משתנה או מתפתחת. הדמות של הנבל הראשי המתייסר הייתה יכולה להיות מעניינת, אבל היא סטטית למדי וטרוסוני לא מצליחה לפתח אותה ולהפוך אותה למעניינת. רבות מהדמויות האחרות סתם מתנהגות בחוסר היגיון. לדוגמה, בשלב מסוים מלומדת אנגלולוגית נכבדה ונבונה לוקחת שתי נערות צעירות בנות 15, סטודנטיות מבריקות לאנגלולוגיה, לישיבה של מועצת האנגלולוגים הראשית – רק כדי לומר למועצה שהיא מטילה עליהן לערוך תחקיר כלשהו. למה, בשם כל צבא השמים הגודש את הספר הזה? אפשר היה למצוא דרך הגיונית יותר לספר את זה לקוראים. הסיבה היחידה להופעת סצנה זו בספר היא כדי שהדמויות יוכלו להרצות זו לזו על דברים שהן כבר יודעות, וזה אופייני לספר. משום מה הדמויות ב''קשר המלאכים'' כל הזמן מסבירות – לעצמן, לדמויות אחרות ולקוראים – דברים שהם מובנים מאליהם או שאפשר היה פשוט לתאר את התרחשותם. די מהר ההסברים האלה הופכים משעממים. יתר על כן, עודף התיאורים רומז לעתים על התפתחות העלילה, ובספר מתח שאמור לרתק את הקורא ולגרום לו לרצות לקרוא הלאה, זהו חיסרון רציני. מסוף הספר ברור שמתוכנן לו המשך (לפי אתר האינטרנט של טרוסוני היא אכן כותבת המשך זה), ושם אולי הדמות של אוונג'לין תקבל קצת עומק, ואולי אפילו אופי. יש לקוות שטרוסוני גם תפתח את העולם שבנתה, אבל אפילו בהתחשב בכך ש''קשר המלאכים'' הוא ספר ראשון בסדרה, שאמור להציג את העולם, זה ספר ארוך מדי ולא מספיק מעניין.
לזכותה של טרוסוני יש לומר שהיא ערכה מחקר בנושא ספרות המלאכים לסוגיהם וגווניהם – וכאן גם המקום לציין לשבח את התחקיר שערכה המתרגמת אורטל אריכה ואת הערות השוליים שהיא הוסיפה – ומתארת שלל יצורים של מעלה בעולם של מטה. אבל טרוסוני לא מממשת את הפוטנציאל של חומר הגלם. הנפילים – הם חזקים, הם עשירים, הם רעים! והדבר היחיד שמבדיל בינם לבין נבל ג'יימס בונד ממוצע הוא שהם מאריכי חיים ושהכוחות שלהם על-אנושיים. הנה כמה שאלות מעניינות שעולות מתוך הספר אך טרוסוני מתעלמת מהן כמעט לחלוטין: איך מסתגלים יצורים על-אנושיים לחיים בעולם היום-יום? כיצד הם מתמודדים עם התדרדרות גזעם עקב סחף גנטי ונישואי תערובת? האם הם יכולים לשמור על נאמנות לאחיהם במהלך אלפי שנות קיום לצד בני האדם וקשרים קרובים עמם?
אם אתם מחפשים ספר מתח שבו תעלומה מסקרנת, דמויות מורכבות וטיפול מעניין בנושא של מלאכים וקיומם בקרב בני האדם – קראו את ''סימנטוב'' של אסף אשרי. ''קשר המלאכים'' לא עומד באף אחד מקריטריונים אלה.



קשר המלאכים
Angelology
דניאל טרוסוני
מאנגלית: אורטל אריכה
הוצאת כנרת, 2011
495 עמודים








ספרות ההיכלות והמרכבה
ערך הוויקיפדיה של המחברת
אתר האינטרנט של טרוסוני

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
יש לנו רצף ספרים גרועים, אני רואה
אלודאה נטולת ססמא יום ראשון, 15/05/2011, שעה 1:01
(4 תגובות בפתיל)
ספר מיותר
רחל יום חמישי, 02/02/2012, שעה 9:46

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.