על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

פלאש גורדון הישראלי
מאמרים / אלי אשד
יום שלישי, 09/05/2000, שעה 19:38

על התגלמויותיו השונות של פלאש גורדון בארצנו


פלאש גורדון הוא אחד הגיבורים המפורסמים ביותר של הקומיקס והמדע הבדיוני האמריקני. ספורטאי אמריקני בלונדיני שביחד עם חברתו דייל ארדן (יפיפיה שחורת שער שעיקר עיסוקה בחיים הוא לצרוח ולהתעלף) והמדען הגאון זרקוב מוצא עצמו יום אחד בכוכב מונגו. הכוכב נשלט ידי הרודן המרושע מינג, ופלאש מגלה שעם כל הפרימיטיביות שלו (האנשים שם עדיין נלחמים בחרבות) מינג מהווה סכנה ממשית לשלום כדור הארץ. מכאן ואילך נאבק פלאש במינג ובגזעים השונים והמשונים השוכנים במונגו על מנת לשחררו מידי העריץ.

הסדרה נוצרה ב-‏1934 על ידי אמן הקומיקס אלכס ריימונד וזכתה להצלחה אדירה (היא רצה עד עצם היום הזה – מה שעושה את פלאש גורדון לאחד הגיבורים מאריכי הימים ביותר במד''ב ובתרבות הפופולארית בכלל). פלאש הופיע גם בסדרות טלויזיה ובסרטי קולנוע – סדרה בבכיכובו של בסטר קראב בשנות ה-‏30, סדרה מצויירת, וב-‏1980 סרט קולנוע של המפיק דינו דה לורנטיס, שבו הופיע לא אחר מאשר חיים טופול שלנו בתור ד''ר זרקוב. יתכן גם שנחזה בעתיד הקרוב בסרט חדש של פלאש גורדון.
פלאש גורדון זכה לפופולאריות גדולה גם בישראל. בארץ ישראל המנדטורית הוא היה שני בפופולאריות כגיבור קולנועי רק לטרזן. עמוס עוז בספרו 'באור התכלת העזה' מספר עד כמה היה פלאש אהוב בארץ ישראל של ימי ילדותו – ''במשחקים שלנו היה פלאש גורדון חודר תמיד אל מבצרן של הכנופיות הערביות'' – ושימש כמודל של גבורה לנערים הארץ-ישראלים הצעירים. הוא היה בין גיבורי הקומיקס המתורגמים ביותר לעברית. סיפורים מצוירים עליו הופיעו בשנות החמישים בכתבי העת ''נימרוד'' (מגזין הקומיקס המתורגם הראשון בעברית) ו''עולם הפלא'' (שם כיכב תמיד בעמוד השער). בשנות השישים הוא הופיע בסיפורים צבעוניים ב''דבר לילדים'' ובמגזין הקומיקס ''בוקי'', בשנות השבעים במוסף הקומיקס של ''ידיעות אחרונות'', ובשנות השמונים במגזין לילדים ולנוער ''משהו'' ובעיתון ''חדשות''.

וכמו במקרה של טרזן, הופיעו סיפורים ישראליים מקוריים שהציגו גירסה יחודית ושונה מאד מהמקור של פלאש גורדון.
בסיפורים אלה לא השתתפו דמויות הקומיקס של דייל ושל דוקטור זרקו, וגם המלך מינג המרושע וכוכב הלכת האקזוטי מונגו נעלמו לחלוטין. רק פלאש עצמו הושאר, והוא הוצג כמדען אמיץ וגאוני המקדים את שאר מדעני כדור הארץ ומערכת השמש בכלל בעשרות (אם לא מאות) שנים.
סיפורים אלה הופיעו בהוצאת רמדור בשנים 1963-1964 תחת השם הכולל ''פלאש גורדון – הרפתקאות כובש חלל'', כספרונים של 32 עמודים.
ההוצאה הסבירה: ''לאחר מאמצים מרובים החליטה הוצאת רמדור להבטיח הוצאה סדירה לראשונה בארץ של סדרה על נושא 'מדע דמיוני'. נבחרה לכך סדרה שנמכרה במליונים של טפסים בארה''ב, והידועה בעולם כולו ע''י סרטים רבים שגם הגיעו אלינו – הסדרה 'פלאש גורדון :הרפתקאות כובש חלל'. בזה נעשה נסיון מענין לחבב על קהל הקוראים ענף ספרות שעדין לא חדר לארץ למרות שבארצות חוץ כגון ארה''ב , אנגליה, גרמניה, וכו' נחשבים ספרי וספרוני ה'מדע הדמיוני' כענף הקריאה העיקרי למליונים בני נוער ומבוגרים''. ההוצאה הבטיחה שבכל חוברת יופיע ''סיפור מדע דמיוני מותח ומפתח אופקים חדשים''.

מחבר הסדרה הופיע בחוברת הראשונה (שהיתה שונה מאד בצורתה משאר החוברות) תחת השם ''חגי'', ובשאר החוברות היה שמו ''ל. הלדר''. למעשה היה זה שם בדוי, ורוב הסיפורים חוברו על ידי הסופר והמתרגם הפורה חיים גיבורי, שחיבר סדרות ספרים ידועות לנוער כמו ''שלישית התאומים'' ו''הרפתקאות חבועוז''. הוא חיבר תחת שמות בדויים שונים סיפורים על טרזן עבור הוצאת ''הקרנף'' וסיפורים על איש המערב ביל קרטר עבור ''רמדור''.
בסדרה היו 14 חוברות, ואלה הן:

1. תעלומת מרגלי המאדים – בה נאבק המדען העשיר והגאון פלאש גורדון בשוכני מאדים שרוצים להשמיד את כדור הארץ אך על מנת לעשות זאת עליהם להשיג את סוד פצצת המימן שאינו ידוע להם עם כל יכולתם לטוס לחלל.סיפור זה הציג את פלאש בצורה שונה מכל השאר הסיפורים, ומחברו היה מן הסתם שונה מזה של שאר החוברות.
2. תחנת הירח אינה עונה – פלאש גורדון בונה טיל מתקדם מעל ומעבר למה ששאר מדעני ומדינות כדור הארץ יכולים לבנות וטס עימו לירח. שם הוא מגלה שהירח היה בעבר חלק מכדור הארץ שהתנתק ממנו, וכי לבני האדם שחיים עליו יש תרבות מתקדמת בהרבה מזו של בני כדור הארץ, אך הם עויינים לכדור הארץ שהם חוששים (ובמידה מסויימת של צדק) מכוונותיו כלפיהם.
3. התנקשות בחלל – פלאש טס שוב לירח ומגלה שהוא מסתיר מאחריו מערכת כוכבים שאינה ידועה כלל בכדור הארץ. הוא נחטף על ידי אחד מאנשי כוכבים אלה ל''ירחון'', ומגלה שזהו חלק של הירח שהתנתק ממנו בעבר הרחוק כשם שהירח התנתק מכדור הארץ בעבר העוד יותר רחוק. הוא מגלה שכעת שולט ב''ירחון'' רודן אכזרי השואף לכבוש את הירח ואחריו את כדור הארץ.
4. מבצע פיצוץ – פלאש עוזר לאנשי הירח שוחרי השלום (אם כי הם עוינים את כדור הארץ בכלל ואת פלאש שחדר לתחומם בפרט) להשתלט על ''ירחון'' ולחסל את תוכניות הכיבוש של הרודן שם.
5. תעלומת הצלחת המעופפת – פלאש מגלה צלחת מעופפת שהתרסקה על כדור הארץ ( הדים של פרשת ''רוזוול ''? …) ויוצר קשר עם אנשיה , הנראים כמו בני אדם ואחת מהם אף נקראת ''כוכבה''. אלה מסרבים לספר לו מאין הגיעו ולבסוף נעלמים.

6. הסוכנת מכוכב מאדים – אנשי מאדים יוצרים קשר עם פלאש במטרה לקנות ממנו את תוכניות הרקטה שלו שהם מעל ומעבר למה שהמאדים מסוגל לבנות. פלאש – פטריוט נאמן של כדור הארץ – מסרב למליוני מטילי הזהב שמוצעים לו בתמורה, מגלה שלמאדים יש רשת שלמה של סוכנים על כדור הארץ ולוכד את כולם.

7. הטיל- צוללת בפעולה – סיפור זה והבא אחריו מזכירים את סיפורי הריגול ''פטריק קים'' הפופולאריים של הוצאת רמדור יותר מאשר מדע בדיוני. פלאש נשלח על ידי הממשלה הבריטית למנוע מהסינים לבנות פצצה אטומית, מחשש ההסינים ישתמשו בה כדי להשמיד את כל העמים שאינם צהובים. פלאש משמיד את הבסיס הגרעיני הסיני במדבר גובי באמצעות המצאתו החדשה – טיל שהוא גם צוללת.

8. הסכנה הצהובה! – שמה של החוברת מדבר בעד עצמו, וייתכן שגם ההוצאה נבהלה מהקונוטציות הגזעניות שלה – בפנים החוברת שם הסיפור הוא ''מתון'' יותר – ''פלאש בזרועות הדרקון הצהוב''. זהו המשך של הסיפור הקודם, בו יוצא כנגד פלאש כנגד ארגון סיני אכזר – ''הדרקון הצהוב'' – שהוא הארגון ''המסוכן ביותר עלי אדמות''. פלאש מביס את הארגון באמצעות המצאתו החדשה – טיל יורה קרני המוות.

9. מטורף מרחף בחלל – כאן עוזב פלאש (לרווחתם של הקוראים) את מלחמתו בסינים וחוזר לשטח הפעולה הטבעי שלו – החלל. סוכנות החלל האמריקאית קוראת לו לחלץ אסטרונאוט שלרקטה שלו חדר מטורף שברח מבית משוגעים. פלאש עולה על הרקטה ולוכד את המטורף עם המצאתו החדשה – כותונת משוגעים המותאמת במיוחד לתנאי חוסר גרביטציה.

10. פלאש מול נשק סודי – החל מחוברת זאת ועד לסיום הסדרה כל הסיפורים הם רצף עלילתי אחד, הממשיך את הסיפור של חוברות 2-4.
בסיפור זה אנשי הכוכב ''כוכבון'', שהוא עולם עולם שנקטע מהירח (למחבר הסיפורים היתה אובססיה של ממש עם רעיון כוכבי הלכת הנקטעים זה מזה) מורכבים משני מינים. מין אחד הוא כולו ראשים דמויי אבטיחים – מנהיגי הכוכב, וגופות בלי ראש – המונהגים (והם למעשה החייזרים האמיתיים היחידים שמופיעים בסדרה, שכן כל שאר הגזעים שמופיעים בה נראים כבני אדם לכל דבר). אנשי ''כוכבון'' מגלים שלכוכבם נשארו רק כמה שנים להתקיים, והם מחליטים לפלוש לכדור הארץ. פלאש עוצר את המזימה, אך אנשי כוכבון הנואשים ממשיכים בבמאמצי הפלישה שלהם.

11. כוכבון נגד פלאש – אנשי ''כוכבון'' מצליחים לחטוף את אויבם הגדול פלאש לכוכבם. הם מסרבים להצעתו הההגיונית של פלאש כי מוטב שיתישבו על הירח מאשר על כדור הארץ המאוכלס בצפיפות, בטיעון ההגיוני לא פחות שאוכלוסיית כדור הארץ תשמיד את עצמה בין כה וכה במלחמות אטומיות. פלאש מצליח להימלט, כשאנשי ''כוכבון'' רודפים אחריו.

12. מרד על הירח – פלאש, נרדף על ידי אנשי ''כוכבון'', עוצר על הירח. שם הוא מגלה לתדהמתו שמתנהל מרד כנגד הממשלה שאם גם אינה בלשון המעטה אוהדת של כדור הארץ היא לפחות נייטראלית כלפיו. המורדים לעומת זאת מעוניינים להצטרף ל''כוכבון'' ולנהל מלחמה כנגד כדור הארץ. הם מנצחים במלחמה ומשתלטים על הירח. פלאש מצליח רק בקושי להימלט שוב כשאנשי הירח ואנשי ''כוכבון'' רודפים אחריו.

13. תחנת החלל אומגה – לאחר בריחתו מהירח נלכד פלאש על ידי אנשי המאדים שמתגלים כבעלי ברית של ''כוכבון''. הוא מגלה שהם בנו תחנת חלל, ממנה הם מתכוונים להפציץ את כדור הארץ בקרני מוות. פלאש מצליח לחבל בתחנה ונמלט, כשאנשי מאדים, הירח ו''כוכבון'' רודפים אחריו.

14. טילי המוות – פלאש חוזר בשלום אל הארץ אך מגלה שאנשי המאדים שלחו יחידת רוצחים כדי לחסל אותו כנקמה על פעולותיו כנגדם. הוא מתגבר עליהם, אך בסוף הסיפור מתברר שהפעולה היא לא רק של המאדים אלא משותפת לשאר העולמות שעימם ''התעסק'' פלאש בעבר, וכי ארבעת העולמות האלה מתכננים כעת במשותף מילחמת השמד כנגד כדור הארץ. בנימה ''אופטימית'' זו הסתיימה הסדרה.

מעניין היה לקרוא סיפורים נוספים שבהם פלאש גורדון נאבק כנגד ארבעת העולמות, אך אלה לא יצאו מעולם. ההוצאה החליטה כנראה שהסדרה אינה רווחית מספיק, וחבל. זו היתה אחת הפעמים הבודדות בהן הופיעה סדרת מדע בדיוני מתמשכת שנכתבה על ידי סופר מקומי בישראל. (למעשה קיימת בעברית רק דוגמה מקורית נוספת אחת ל''אופרת חלל'' מתמשכת מסוג זה – סדרת ''הרפתקאותיו של קפטין יונו'' מאת אלי שגיא, שיצאה גם היא בערך באותה תקופה).
הסיפורים, כפי שניתן לראות מהתקצירים, לא היו מקוריים במיוחד. הם נלקחו ברובם מעלילות סרטי מדע בדיוני שהוצגו בישראל בשנות ה-‏50 וה-‏60, ושאבו את השראתם מהמרוץ לחלל בין הרוסים והאמריקנים ומשגעון הצלחות המעופפות של התקופה. איכותם היתה נמוכה ביותר אך לא פעם בלט מבין השיטין סוג של הומור שהופך את הקריאה בהם למהנה גם היום (אם הומור זה היה מכוון, זוהי שאלה אחרת…) מלבד זאת, המעניין בסיפורים הוא ההמשכיות החזקה שבין חלק מהחוברות, בדומה להמשכיות והעקביות בתאור היקום העתידי הדמיוני בסדרות מודרניות כגון ''בבילון 5''.

זו לא היתה ההופעה האחרונה של פלאש גורדון בישראל. בשנות השבעים הוקרנה בטלויזיה הערבית סדרת הקולנוע הישנה של באסטר קראב משנות ה-‏30, וכמה שנים אחריה הוקרנה הסדרה המצויירת לילדים. הפופולאריות של פלאש לא דעכה, ובפסטיבל שירי הילדים ''השירוויזיון'' הראשון (מ-‏1979), ששיריו היו ברובם על דמויות מסדרות טלויזיה מצליחות, השתתף השיר ''פלאש גורדון'' של זמרת צעירה ובלתי ידועה בשם עפרה חזה. השיר סחף את המאזינים, בין השאר בגלל המוזיקה שלו שהושפעה בבירור מהסרט ''מלחמת הכוכבים''. למרות שהשיר על פלאש התמודד עם שירים על דמויות ידועות לא פחות לצופה הישראלי – כמו פופאי המלח והאדם הביוני סטיב אוסטין (עליו שר הבדרן מוטי גילעדי ''סטיב סטיב סטיב! מזנק מעל הרים מקפץ על הגבעות''…), הוא זכה במקום הראשון (סטיב נאלץ להסתפק במקום השני). כיום זהו אחד משיריה הנדירים והפחות מושמעים של חזה.

לסיום מאמר זה אצטט משירה של חזה שנכתב והולחן על ידי האמרגן שלה דאז, בצלאל מזרחי:

פלאש גורדון פלאש
סיפור נפלא ממש
אתה מפסיד אני בוכה
אתה ממריא אני שמחה
פלאש גורדון פלאש!



פלאש גורדון

 
חזרה לעמוד הראשי

 
מאיר עיניים...
ארז יום רביעי, 10/05/2000, שעה 7:11
פלאש גורדון ומוזיקה
טל כהן יום חמישי, 11/05/2000, שעה 12:52
(3 תגובות בפתיל)
פלאש גורדון פוגש את טרזן
אלי יום רביעי, 23/05/2001, שעה 16:20
(7 תגובות בפתיל)
פלאש גורדון הגירסה הילדותית
אלי יום חמישי, 09/08/2001, שעה 0:51
(8 תגובות בפתיל)
פלאש גורדון במגזין ''כולנו''
אלי יום חמישי, 01/11/2001, שעה 6:55
פלאש גורדון במגזין ''משהו''
אלי יום שישי, 02/11/2001, שעה 8:52
ביקוש בחו''ל לפלאש הישראלי !
אלי יום שלישי, 06/11/2001, שעה 6:26
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.