על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
שבת, 20/10/2012, שעה 18:21

סקירה של הסרט לופר. כוללת ספוילרים.


סקירה זו כוללת פרטי עלילה מהותיים של הסרט.

בעתיד הלא רחוק הומצא המסע בזמן (לא ברור איך) ומיד הוצא אל מחוץ לחוק, ואז השתלטו עליו ארגוני פשיעה והפכו אותו לאמצעי לסילוק גופות לא רצויות על ידי שליחתן לעבר, עוד לפני היותן גופות. הם מעסיקים ''לופרים'', רוצחים שתפקידם לחכות בעבר למיועדים לחיסול שנשלחים מן העתיד, כבולים ומכוסי ראש, וצריך רק לירות בהם ולהיפטר מגופותיהם, וכך נמנעת למעשה כל אפשרות לתפוס את מזמיני הרצח. איפה המשטרה ושלטונות החוק? כנראה לא קיימים. כאשר ''לופר'' כזה מסיים את שירותו, מתבצעת ''סגירת לולאה'' – הגירסה המבוגרת של ה''לופר'' נשלחת מן העתיד לחיסול בעבר. עד כאן ברור?
ג'ו הצעיר (ג'וזף גורדון-לוויט) הוא ''לופר'' מצטיין, שמעביר את הזמן בין חיסול לחיסול בבילוי במועדוני יוקרה ובשימוש בסמים, עד שיום אחד הוא מנסה לעזור לחבר טוב שסירב לבצע ''סגירת לולאה'' ונאלץ לנוס על נפשו מפני המאפיה. 30 שנה בעתיד, ג'ו המבוגר (ברוס ויליס) נמלט לעבר כדי להימלט מ''סגירת הלולאה'' שלו. השניים נפגשים, והמבוגר מנסה לשווא להזהיר את הצעיר מפני הצפוי לו (מוטיב די קלישאי בסיפורת המסע בזמן), אבל מסתבר שיש רק דרך אמיתית אחת לפרוץ את הלולאה.

לאיזה ז'אנר בדיוק משתייך הסרט? ממש לא ברור, וכנראה בכוונה. מחד מדובר בסרט אפל רווי אקשן ואלימות; מאידך זהו סרט מדע בדיוני, אבל כמעט בלי טכנולוגיה עתידנית, לא מ-‏2042 ולא מ-‏2072. המרכיבים העתידניים היחידים הם מסכי המחשבים, שכבר ראינו משוכללים מהם בסרטים רבים, האופנועים המעופפים, והערת אגב ש-‏10 אחוז מהאוכלוסיה הם בעלי כוחות טלקינטיים ברמה זו או אחרת מסיבה בלתי ברורה (למעשה הסיבה ברורה – זה נועד להסביר את פעלולי הטלקינטיקה שנראים בסרט). העתיד הלא רחוק לפי ריאן ג'ונסון אלים ופרוע, ויש פער גדול בין אלה שיש להם לבין אלה שאין להם. העיר באופן כללי נראית מוזנחת וקודרת יותר מאשר עתידנית. עם זאת, קשה לומר שמדובר בדיוק בתיאור דיסטופי.
אם כן, האם זהו סרט על מסע בזמן? גם כאן התשובה לא ברורה. הפרדוקסים קיימים, אבל איש לא רוצה לדבר עליהם ולא מנסה להבין את מלוא ההשלכות שלהם, בעיקר של ''פרדוקס הסבא'' – לדברי הבוס של ה''לופרים'' (בגילומו של ג'ף דניאלס), ''המסע בזמן מטגן את השכל!'' (time travel fries your brain!) אך לא ברור איך וה''מפגש עם עצמי'' אינו גורם לבעיות כלשהן (חוץ מהאמור לעיל). רק די ברור ששתי גרסאות של אותו אדם אינן יכולות להאריך ימים באותו זמן, ושמותה של הגרסה הצעירה גורם לביטולה המיידי של המבוגרת (לא ברור בדיוק מה קורה במקרה ההפוך). המכונה שמשמשת לשיגור ה''לופרים'' לעבר נראית לרגע קצר בלבד אחרי כחצי שעה של סרט, ומסתבר שאפשר להפעיל אותה גם מבחוץ וגם מבפנים והיא קצת דומה לתוף של מכונת כביסה (ראו סרטים כגון ''דז'ה וו'' ו''טיים ליין''). אגב, מי שחוזר לעבר נשאר בעבר – המסע הוא בכיוון אחד בלבד.

דוגמה בולטת לבעייתיות של הטיפול בפרדוקסים של המסע בזמן בסרט היא עלילת המשנה העוסקת ב''מוריד הגשם'', דמות מסתורית ומטילת מורא שלכאורה השתלטה על המאפיה בעתיד והפעילה את ה''לופרים''. לפי המידע שבידי ג'ו המבוגר, אחד משלושה ילדים שנולדו ביום אחד בבית חולים מסוים, הוא זה שעתיד לגדול ולהפוך ל''איש הגשם'', אחרי שהיה עד לרצח אמו ע''י ''לופר''. האם הדרך היחידה למנוע את היווצרותה של המפלצת היא להרוג את כל שלושת הילדים? ואולי הדרך הנכונה היא דווקא להציל את האם ולאפשר לה להעניק לילד חינוך טוב ואהבה שימנעו את הפיכתו למפלצת? שימו לב שלשתי הדרכים תהיה תוצאה אחת – ביטול קיומם של ה''לופרים'' (ובעצם גם קיומו של ''מוריד הגשם'', כי הרי אמו תישאר בחיים) והרי לכם פרדוקס הסבא בהתגלמותו. ועוד דוגמה, אם תרצו, היא ההמלצות החוזרות ונשנות שמקבל ג'ו הצעיר ללמוד סינית ולא צרפתית (כנראה על בסיס ידע שהגיע מהעתיד, מה שמכונה ''פרדוקס הידע'').
ערבוב הז'אנרים קצת מבלבל, והסרט לא קל לצפייה, אבל שווה להקדיש לו זמן ומאמץ. המשחק של ויליס ושל גורדון-לוויט מצוין, אבל די חסר חוש הומור. מי שנותן לפעמים את האתנחתה הקומית הוא דווקא ג'ף דניאלס הוותיק בתפקיד אייב, הבוס של ה''לופרים''.
פער הגילים בין השחקנים מדויק כמעט בהתאמה לתסריט, ג'וזף גורדון-לוויט נולד בשנת 1981, כלומר הוא בן 30, וברוס ויליס בן 57 כיום. ויליס היה בן 30 כאשר התחיל לככב בסידרה המיתולוגית ''בלשים בלילה'', והשוואה של תמונה שלו מאז לתמונה של גורדון-לוויט היום לא משכנעת.



לופר Looper
ביים וכתב: ריאן ג’ונסון
שחקנים: ג’וזף גורדון לוויט, ברוס ויליס, אמילי בלאנט, פירס גאניון


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
סקירה לא משהו
מיכאל פבזנר שבת, 20/10/2012, שעה 23:56
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.