על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הנאהבים והנועזים
ספרים / דידי חנוך
יום שישי, 02/08/2002, שעה 0:12

'נועזים כאהבה' מאת גווינת' ג'ונס


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


פוליטיקה ורוקנרול קשורים ישירות מאז שנות השישים, בין אם ברמה המעורפלת של מתן ביטוי לשאיפותיו וחוויותיו של דור, כפי שעשו מוזיקאים מהחיפושיות ועד קורט קוביין, ובין אם במחאה הפוליטית הרהוטה של אנשים כמו בוב דילן ורוברט וויאט. גווינת' ג'ונס לוקחת את הקשר הזה כמה צעדים קדימה.

עוד כמה עשרות שנים, הממלכה המאוחדת עומדת על סף פירוק. הקיץ שבסופו תתפרק למדינות המרכיבות אותה הופך לקיץ של הופעות רוק ושל תחיה רבת עוצמה של תרבות הנגד, תרבות הצעירים, המוזיקה, פעילי איכות הסביבה וכל השאר.
שר הפנים הבריטי, שיודע שהממשל האנגלי יעמוד על כרעי תרנגולת עם ההתפרקות, מחליט להקים צוות חשיבה של מוזיקאים, שיעזור לתת לממשל לגיטימיות בתרבות הנגד. תוכנית יפה בתיאוריה, אבל הגולם קם על יוצרו.
זה הבסיס לספרה עטור פרס ארתור ס' קלארק של גווינת' ג'ונס, המביא את סיפורם של שלושה אנשים שתופסים תפקיד מפתח בממשל החלופי של תרבות הנגד האנגלית. השלושה הם אקס פרסטון, אליל גיטרה מהדגם ההנדריקסי, אבל עם פחות סמים ויותר שכל, סייג' פנדר, מעין צאצא של הפרודיג'י והגרייטפול דד כאחד, והחוט המקשר ביניהם, פיורינדה, נסיכת רוק מלידתה, שבנוסף ליכולותיה הבלתי מעורערות כזמרת ופרפורמרית, היא גם נכדתה של פאגאנית זקנה ויורשת לכוחות לא ברורים.
שכן, מסתבר, ספר המד''ב הפוליטי/חברתי הזה הוא למעשה ספר פנטסיה, ובכך כוחו. מה שעשוי להיות לא סביר בספר מד''ב, המחויב ברמה כלשהי להגיון בסיסי, מעבר להגיון הפנימי שלו, עובר ללא בעיה בספר פנטסיה, שנהנה מחופש אמנותי רב יותר.
החופש הזה, שמרבית סופרי הפנטסיה מתעלמים ממנו בעודם כובלים את עצמם למערכת המוסכמות הטולקינאית, הוא בדיוק הסיבה שג'ונס בחרה לכתוב את הספר הזה כפנטסיה. אמנם ביסוסו בתוך הז'אנר מוגבל מאד, ומתרכז בכך שהמילה מופיעה בכותרת המשנה של הספר, בכמה תופעות על-טבעיות מינוריות (קופסת מלח שהמלח בה לא נגמר אף פעם, להבה המוחזקת ביד) ובהתייחסות לטכנולוגיה כקסם, אבל המסגרת הזאת מאפשרת לספר להתקיים במערכת המוסכמות הפנימית שלו.

את העלילה, שמספרת על עלייתם של פיורינדה, אקס, וסייג' במסדרונות השלטון החלופי (ובמעלה מצעד הפזמונים), לא אספיילר, שכן היא בנויה מכמה נקודות מפנה דרמטיות. כן אומר שהספר עוסק באישי ובפוליטי במידות שוות, שהדמויות בו כתובות היטב, ושהוא משב רוח מרענן ומרתק בנוף הפנטסיה.

הגורם הבעייתי ביותר בספר, היחיד בו הוא נאמן יותר מדי למוסכמות הפנטסיה הנוכחיות, הוא הסוף. הספר נגמר באופן פתאומי משהו, ואז מופיעות השורות הזכורות לרע: סוף חלק 1. הסיפור ממשיך ב'טירות בחול'. מוזר מאד, לגבי ספר שלא כתוב בכריכתו דבר וחצי דבר על היותו חלק מסדרה. ועדיין, מדובר בספר ראוי מאד, שהנו מומלץ למי שרוצה משהו אחר מהפנטסיה שלו, ובעיקר למי שאוהב את המד''ב הפוליטי המאוחר של סטרלינג, שחולק עם ג'ונס את האומץ להנחות נועזות ומרתקות על העתיד.

שמו האומלל למדי של הספר לקוח משם אלבומו של ג'ימי הנדריקס, ושם המשכו לקוח משיר של הנדריקס מתוך אותו אלבום. כאמור, אל תתנו לשם להטעות אתכם.



נועזים כאהבה (Bold as Love)
מאת גווינת' ג'ונס (Gwyneth Jones)
הוצאת Gollancz, שנת 2002
412 עמודים



נועזים כאהבה
גווינת' ג'ונס
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.