על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

הטוב שבטוב
שונות / ניר יניב
יום חמישי, 20/04/2006, שעה 0:00

כתב עת למדע בדיוני ולפנטסיה – גליון מספר 1
בעריכת ובהוצאת ניר הזועם בדרכים



טור אישי, ראה אור בגליון מספר 28 של המימד העשירי, אפריל 2006


בחלל אין איש יכול לשמוע אותך צורח – דבר העורך

בשנים האחרונות חלה הדרדרות מדאיגה במצב כתבי העת של המד''ב והפנטסיה בארצנו, ודמויות מפוקפקות תפסו מקום לא-להן בדמות העורכים והכותבים שם. מעורך המימד העשירי, למשל, לא הייתי קונה מכונית משומשת, עורכת חלומות באספמיה ידועה בהתקפי הזעם שלה, שכבר איכלו לא כותב ולא שניים, עורך בלי פאניקה הנו פטפטן בלתי נלאה וטעמו בלבוש מזעזע, ואילו על עורך כתב העת המקוון של האגודה הישראלית למד''ב ולפנטסיה אין אלא לתמוה כיצד זה אין האיש מצוי זה מכבר מאחורי סורג ובריח. על כן עלה צורך בכתב עת נקי משיקולים זרים, ושעורכו ישר דרך, נקי כפיים, מבין דבר או שניים בתחום המדע הבדיוני והפנטסיה, ובנוסף על כך הנו צנוע ועניו דיו לניהול כתב עת שכזה בלא לעורר אנטגוניזם אצל קהל הקוראים. כיוון שהאישיות היחידה העונה על כל הדרישות הללו הנה אני עצמי, קיבלתי על עצמי את העול, והנה כתב העת לפניכם.

גליון ראשון זה כולל, בפעם הראשונה בישראל, אוסף מאמרים, סיפורים וביקורות מאת מיטב הכותבים בתחום. כולי תקווה שאתם, הקוראים, תהנו מקריאתו כפי שאני נהניתי לכתוב אותו.

שלכם,

העורך



כת''י שנמצא בבקבוק – מכתבים למערכת

לכבוד מערכת הטוב שבטוב,
כל הכבוד! הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויציל את כבוד המד''ב והפנטסיה הישראלים מלהיות למרמס תחת רגלם של קלגסים, בורים ושאר מרעין בישין. עלו והצליחו!
בכבוד רב,
נ.

מערכת הטוב שבטוב, שלום רב,
אמנם היו לי חילוקי דיעות עם העורך בעבר, אך כעת, לנוכח גליונו הראשון הכתוב להרנין והמעוצב להפליא של כתב העת שלכם, אני מוצא עצמי נאלץ להודות, למרות שהדבר עולה לי בדמים – אתה אכן הטוב שבטובים!
בהוקרה,
ג. רומיט, עורך ראשי, בלי פאניקה

לכבוד העורך,
חכה חכה מה אני יעשה לך, יא מנייק!
בזעם,
עורך אתר האגודה



סיפורים מהקופסה – מדור סיפורים

התחלה חדשה / מ. עקומה

מ. עקומה היא אחת מהכותבות המוכשרות והוורסטיליות ביותר בתחום המד''ב הישראלי כיום. עד היום הופיעו סיפוריה הקצרים בעיקר בכתב העת חלומות באספמיה, תחת שם בדוי, אך מיד כשנודע לה על קימומו של כתב העת שלנו היא עברה אלינו. הסיפור המובא כאן הוא, כמו כל כתביה, מקורי לחלוטין, כמוהו עדיין לא קראתם.

מר א. קרוּפּניק היה האחרון שנותר לפליטה, לאחר האסון שהשמיד את האימפריה הגלקטית. תקוע על כוכב לכת לא ממופה בשוליה הבלויים של הגלקסיה, הוא ישב והמתין. לפתע יצאה ממעבה היער נקבה מקומית, לבושה בעלה או שניים.
“אווו! אווו!” אמרה הנקבה.
“הו,” אמר מר קרופניק. “שלום לך. אני מר קרופניק.”
“אווו!” אמרה הנקבה, וחבטה בו בנבוט גדול שהוציאה מאחורי גבה.
“אה, נעים מאד,” אמר מר קרופניק ונפל אפיים ארצה. לפני שאיבד את הכרתו, בעודו נגרר אל עבר המערה הקרובה, עוד הספיק למלמל – “אווה, אה? נעים מאד. קראי לי אדם...”



מה-אמר? – מדור מאמרים

מספר הרהורים על עלייתו ונפילתו של תור הזהב של המדע הבדיוני, תוך ניתוח של כתבי הסופרים המובילים בתחום ודיון ברקע התרבותי, הכלכלי והחברתי שהשפיע עליהם, וכן מסקנות באשר למצב הסוגה אז והיום ולעתיד הצפוי לנו
מאת ד''ר עמנואל האופטמן

בישיבת המערכת הוחלט כי שם המאמר מסכם יפה מאד את כל מאה וארבעים עמודיו, ועל כן הובא כאן השם הנ''ל בצורתו המקורית והמלאה, ללא כל עריכה או השמטות שהן.



הטוב, הרע והמכוער – מדור ביקורת

הטובכתוב כשד משחת / ניר יניב, הוצאת אודיסיאה, 2006, 238 עמודים

לפני שאתחיל לדון בספר העומד על הפרק, הריני נאלץ להפריך שמועות זדוניות שמצאו להן תומכים בחוגים כאלה ואחרים, כאילו אני קרובו של המחבר או קיבלתי ממנו שלמונים. ולא כך היא. הריני מצהיר כאן בלב שלם ובמצפון נקי כי המחבר אינו קרוב משפחתי, וכי שלמונים אמנם אני מקבל מעשה יום-יום, אך הם מעולם לא השפיעו על שיקול דעתי בכל הנוגע למתן ביקורת בפרט ולהתנהגות בכלל, מה עוד שהמחבר מעולם לא שילם לי ולו אגורה שחוקה.

מצב זה של העניינים, יאמרו אלה המכירים את אופיו הבלתי מתפשר של כותב שורות אלה, מעורר תהיה באשר לסיבה שבשלה נכתבה ביקורת זו. ובכן, למרות חסרון הכיס הכרוך באי-גביית תשלום מן המחבר, שלא לדבר על ערעור מוסר התשלומים של סופרים עתידיים, לא ניתן להשאיר את הדיון בספר מסוים זה בידי עמיתי לתחום הביקורת. אלה האחרונים אינם ידועים באנינות טעמם דוקא, ואילו הספר ראוי להתייחסות ביקורתית מעמיקה ומרחיבת דעת מפי מבקר מחמיר שאינו חוסך שבטו, שכן אין ספק כי מדובר כאן בלא פחות מיצירת מופת.

לסיכום, למרות הסיכון האפשרי לשמו הטוב של הח''מ ככותב ביקורות קטלני שאף פגם לא ימלט מעינו החדה, הרי שהוא נאלץ להצהיר כאן קבל עם ועדה כי מדובר בספר שאין שני לו, פנינה של שנינה, לשון והומור, אשר מקומה לא יפקד ממדף הספרים היהודי ובכלל.

הרעהמשחק של אנדר / א. ס. קארד, הוצאת אופוס, 1994, כך וכך עמודים

טוב, הוא לא באמת כל כך רע, אבל הוא לא מתקרב לקרסוליים של הספר הנדון בביקורת הקודמת. קאפיש?

המכוערבִּין.


אנא, צייר לי כבשה – מדור קומיקס




הדרך אל האושר – הטור הקודם
המימד העשירי
בלי פאניקה
כתב העת המקוון של האגודה הישראלית למד''ב ולפנטסיה
חלומות באספמיה
כתוב כשד משחת
המשחק של אנדר
בִּין – סיפורו העצוב של
שאלון אנדר למתקדמים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
איזה עיתון שאפתני!  (חדש)
א''ש יום חמישי, 20/04/2006, שעה 9:56
אפשר לקרוא לו ''פילוני בחלל'' או ''גלקסיית אצבעוני''. אולי כדאי גם להוסיף מדור בדיחות, משהו בסגנון ''לוק סקייווקר ואובי-ואן קנובי נכנסים לבר...''
   כתוב תגובה
nice elaborate joke  (חדש)
ceblare יום חמישי, 20/04/2006, שעה 9:57
איך מתרגמים את הכותרת שלי לעברית?
קצת הרבה השקעה בשביל כמה בדיחות
ואישית, אני מעדיף סיפורים ארוכים מאשר אוסף סיפורים קצרים.
   כתוב תגובה
אם אתה מתרגם ממוצע של הוט אז:  (חדש)
מיכאל ג יום חמישי, 20/04/2006, שעה 13:16
בתשובה לceblare
''בדיחת מעבדה נחמדה''.
   כתוב תגובה
שני תיקונים חשובים  (חדש)
גרומיט יום חמישי, 20/04/2006, שעה 15:42
הראשון הוא שג. רומיט המוזכר בכתב העת הנכבד הוא חיקוי עלוב (ובעל טעם קלוקל) של המקור הנעלה גרומיט.

והשני הוא שחרף כל כיעורו של הפורטרט על תמונת השער של ''הטוב שבטוב'', ראיתי את המקור והוא אפילו יותר מכוער. איכס!
   כתוב תגובה
הידד!  (חדש)
טלילה בר מטר יום חמישי, 20/04/2006, שעה 15:42
סוף סוף כתב עת אמיץ ומסוקס ששם את העובדות על המפה ומפיץ אור בים הבינוניות המקיפה אותנו מכל כיוון.

אני עוקבת אחרי פעילותה של מ.עקומה כבר זמן רב. למרבה הצער היא נאלצה לפרסם את סיפוריה באספמיה, שם זכתה לקיתונות של רותחין ולעג מאדם צר אופקים שהבנתו בתחום הכתיבה היא אפסית ממש. אני שמחה שנמצאה לה במה ראויה ומפרגנת בה תוכל מ.עקומה לפרוח ולהעשיר את עולם התרבות האנושי ביצירתה המרנינה והמקורית עד למאוד.

כה לחי. עלו והצליחו.

ובכל זאת אי אפשר שלא להעיר על דבר מה. לא הסכמתי עם הביקורת על ''כתוב כשד משחת''. קראתי את הספר ומצאתי שהמילה ''אמר'' מופיעה בו אין ספור פעמים. זה לא טוב.
   כתוב תגובה
מה רב הצער  (חדש)
ד''ר אהרון לוטם יום שישי, 21/04/2006, שעה 9:17
שטחיותו, רדידותו, עליבותו, דלותו ואומללותו הכללית של ''כתב העת'' שבסימוכין ניכרות כבר בכותרתו של ''דבר'' ה''עורך'' -- ''בחלל אין איש יכול לשמוע אותך צורח''.
אנו מצפים מכת''ע המתיימר לעסוק ב''מדע בדיוני'' לשמץ, לקורט או לבדל של הבנה מדעית, ואילו הכותרת הנ''ל חושפת חוסר מצער של המשגה מבוססת-עובדות שיסודה התיאורטי איתן במידה המינימלית המתחייבת מבחירת תחום השיח, דהיינו יכולתם של גלי דחיסה להתפשט במרחב המקיף את מקורם.
לנבדק השרוי בריק (ואקום), תיתכן אחת משתי אפשרויות: הוא לובש חליפת חלל, או אינו לובש (אם הנבדק נמצא ברכב ייעודי לתנועה בסביבת ריק [''חללית''], כמובן, אין הוא ''נמצא בחלל''; ה''חללית'' היא שנמצאת בחלל, ואילו הוא נמצא בסביבת הקיום הפנימית של רכב זה). אם אינו לובש חליפת חלל, הרי שאיש לא יוכל לשמוע אותו צורח מפני שהוא אינו יכול לצרוח מלכתחילה, ולכן זו טענה טריוויאלית. אם הוא לובש חליפת חלל, חזקה עליה שמותקן בה ציוד לתקשורת אלחוטית, ולפיכך ישמע אותו כל מי שאיתרע מזלו להאזין לתדר שבו פועל ציוד זה, והטענה הופרכה. אמיתיותה מוגבלת אם כן רק לאותו מספר זניח של מקרים שבהם הנבדק לובש חליפה תקינה מכל בחינה אחרת, אלא שמערכת התקשורת שלה אינה תקינה. ועל המקרה הפרטי המוגבל הזה בונים כתב עת שלם? תמהני.
מכאן שכותרת דבר העורך שקרית מכול וכול, ובאקסטרפולציה, שקרי כל מה שבא בעקבותיה, ואנו נשארים עם קבוצה ריקה של כתבי עת למדע בדיוני שיש בכוחם לענות על דרישותינו הצנועות.
   כתוב תגובה
קנאת דוקטורים תרבה חכמה?  (חדש)
העורך יום שישי, 21/04/2006, שעה 11:09
בתשובה לד''ר אהרון לוטם
למרבה הצער, ברור לכל אדם שעינו תשזוף את תגובתו של הד''ר הנכבד, כי קיתונות הבוז שנשפכו על כתב העת החדש, אין הם אלא תוצאה של קנאה קטנונית. להווה ידוע כי הד''ר שלח גם הוא מאמר אל כתב העת שלנו, אך זה לא התקבל לפרסום משום שהיה קצר מדי לסטנדרטים המחמירים של כתב העת: אורכו היה שמונים ושבעה עמודים בלבד, והוא לא כלל אינדקס, מילון מונחים ומפות, כמקובל אצלנו.
כיוון שאין שופטים אדם בשעת צערו, אבקש מן הד''ר הנכבד להרגע, ואאחל לו יתר הצלחה בפרסום מאמריו בעתיד.
   כתוב תגובה
קנאת דוקטורים תרבה חכמה?  (חדש)
א''ש יום שישי, 21/04/2006, שעה 22:23
בתשובה להעורך
אתה לא מסתכל על זה בצורה נכונה. ניתן בקלות להכניס מאמר באורך כזה לעיתון רגיל וגם להגדיל את התפוצה של העיתון. הכל תלוי בשיבוץ אסטרטגי של תמונות של בחורות...
   כתוב תגובה
כולכם השתגעתם?  (חדש)
גלעד אסודי יום שישי, 28/04/2006, שעה 2:39
או שמדובר בחקיין אחד?
   כתוב תגובה
כולנו השתגענו.  (חדש)
NY יום שישי, 28/04/2006, שעה 9:42
בתשובה לגלעד אסודי
   כתוב תגובה
אני לא  (חדש)
טלילה בר מטר יום שישי, 28/04/2006, שעה 16:32
בתשובה לNY
   כתוב תגובה
''yes! we are all individuals!''  (חדש)
chui יום שני, 08/05/2006, שעה 21:33
בתשובה לטלילה בר מטר
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.