על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

תן לו בראש
סרטים / רז גרינברג
יום שלישי, 18/04/2000, שעה 2:59

חזרתו למוטב של טים ברטון


טים ברטון הוא במאי הפנטסיה הטוב ביותר שעובד כרגע. ''פנטסיה'', כיוון שההגדרה ''מדע בדיוני'' בעייתית משהו בכל הנוגע לברטון (וחוץ מזה, בתחום הקולנוע, הגבול בין השניים מטושטש משהו), אבל סביר להניח שגם חובבי מד''ב יאמצו לחיקם באהבה את ''המספריים של אדוארד'' ''ביטלג'וס'' ו''באטמן'' (שהנו עדיין, לדעת כותב שורות אלה, העיבוד הקולנועי המוצלח ביותר שנעשה עד היום לסדרת קומיקס). ברטון, אנימטור בהכשרתו, יוצר בסרטים שלו ויזואליות מטורפת העושה שימוש בכל האלמנטים הגרוטסקיים של הז'אנר ומקצינה אותם עד גבול האבסורד. זה לא בדיוק פטנט שרשום על שמו - גם טרי גיליאם עושה את זה - אבל בסרטיו של ברטון, כמכלול, זה נעשה הכי טוב. אולי זה בגלל שברטון הצליח לפרוץ את המסגרת של מה שמכונה ''סרטי פנטסיה'' ומיקם אותה מחדש במציאות הנוכחית של הקולנוע והתרבות הפופולארית - כמו ''המספריים של אדוארד'' שהיה סיפור אגדה מודרני ו''באטמן'' שהפך אצלו לפנטסיה גותית אפלה.

אבל משהו לא טוב קרה לברטון בעשור האחרון. ''באטמן חוזר'' לא הצליח לשחזר את ההצלחה של הסרט הראשון בסדרה, ''אד ווד'' הוכיח סופית שלברטון אסור לעשות דרמות רציניות ו''הפלישה ממאדים'' היה נסיון ליצור סרט B מהסוג הישן - שהיה גרוע לפחות כמו הסרטים ההם. בשלב מסוים כבר נראה כאילו האיש פשוט איבד את הטאץ'.
אך הנה מגיע אלינו סרטו החדש של ברטון, ''סליפי הולו'' (Sleepy Hollow), וכאילו לא היו ''אד ווד'' ו''הפלישה ממאדים'' מעולם, ברטון שוב מספק לצופים סרט פנטסיה חכם, מצחיק ומלא בהברקות ויזואליות כמו שרק הוא יודע לעשות.

''סליפי הולו'', המבוסס בחופשיות על ספרו של וושינגטון אירווינג, הוא סיפורו של איכבוד קריין (ג'וני דפ) - שוטר בניו יורק של תחילת המאה ה-‏19, שנמצא בסכסוך מתמיד עם כל מערכת אכיפת החוק המקומית בשל כל מני רעיונות משונים שהוא מעלה (למשל, לנסות לפתור מקרי פשע בצורה מדעית). בנסיון להפטר ממנו, הוא נשלח לעיירה קטנה בשם סליפי הולו כדי לפענח סדרת רציחות של תושבים מקומיים. אנשי העיירה משוכנעים שהרציחות הללו בוצעו על ידי דמות מיתית מקומית של פרש בלי ראש. קריין משוכנע שהם מבלבלים את המוח. מהר מאד הוא משנה את דעתו.
בנוסף לכך מסתבך קריין בפרשייה רומנטית לא בריאה עם מכשפה מקומית (בגילומה של כריסטינה ריצ'י) ומתעקש, למרות רמיזות מאד לא עדינות של תושבי העיירה, להוציא (תרתי משמע) את כל השלדים המקומיים מהארון.

ברטון עושה כאן סרט כמו שרק הוא יודע לעשות, וזה מתבטא, קודם כל, בעבודה עם הצוות הכמעט קבוע שלו. פרט לדפ, ששיתף פעולה עם ברטון ב''המספריים של אדוארד'' וב''אד ווד'', נמצאים פה גם מרטין לנדאו (ש''אד ווד'' הביא לו אוסקר) בתפקיד קצרצר אך משמעותי, וכריסטופר ווקן (שהופיע גם ב''באטמן חוזר'' והתפקיד שלו פה מסכם על רגל אחת את כל הקריירה שלו). וזה עוד כלום לעומת האנשים שמאחורי הקלעים: דני אלפמן, הפסקולן הקבוע של ברטון (שהוא, אגב, אחד המלחינים המוכשרים, היצירתיים והפוריים ביותר שעובדים כרגע על סרטי מד''ב ופנטסיה, ומסקרן לשמוע את הפסקול שהוא עומד להלחין בקרוב לסרט ''ספיידרמן''), עושה גם כאן עבודה למופת, והמעצב החזותי ריק היינריקס (שעבד גם על ''המספריים של אדוארד'') הצליח ליצור שחזור היסטורי מרשים של התקופה.
מלבדם יש לציין את כל אותם אנשים שעובדים עם ברטון בפעם הראשונה - ואם יהיה לנו מזל, זו לא תהיה הפעם האחרונה. צמד השחקנים הבריטים מייקל גמבון ומירנדה ריצ'רדסון (בתפקיד ראשי הקהילה המקומיים) פשוט נהדרים, כריסטינה ריצ'י גם היא נפלאה, קספר ואן דין (''גברים בחלל'') מוכיח שהוא גם יודע לשחק, והצלם עמנואל לובצקי (שלא עבד עד היום על שום סרט חשוב מדי) מפגין יכולת מרשימה לטיפול בסצינות בערפל סמיך.

אבל ברטון, כמו צייר אומן עם תשומת לב מקסימלית לפרטים הכי קטנים, הוא מה שמחזיק את כל האלמנטים האלה ביחד. הסתכלו בסצנות שבהן קריין מנסה לשווא להפעיל את שיטותיו המדעיות לפענוח מקרי מוות, עם כל הניואנסים הקטנים שברטון מוציא מדפ, או בסצנות הסיוטים המעוצבות של קריין, או בסצנת תחנת הרוח והמרדף שבא בעקבותיה (המזכירים מאד את סצינת הקתדרלה ב''באטמן''). תענוג. כאמור למעלה, ברטון מפגין כאן שוב את השליטה המוחלטת שיש לו בקולנוע הפופולארי האמריקאי, והאווירה הכללית שהוא יוצר כאן היא מעין שילוב מופלא בין סרט פנטסיה, מערבון וסרט אימה.

עם ''סליפי הולו'' ברטון מוכיח שהוא עדיין גדול במאי הפנטסיה של תקופתנו. בואו נקווה כי הצלחתו של סרט זה תחזור על עצמה בסרטים הבאים שלו ולא תגרום לו - אההממם - לאבד את הראש.



Sleepy Hollow - האתר הרשמי של הסרט
טים ברטון - אתר מעריצים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הערה...  (חדש)
אברי יום שישי, 28/04/2000, שעה 13:59
אני מסכים אם רוב מה שנאמר במאמר, חוץ מהירידה הלא מוצדקת על ''אד ווד''. זהו סרט רגיש, שבויים במוימנות ובמיטב המסורת הברטונית. למרות היעדר האפקטים לכאורה, גם כאן ניתן למצוא את השוטים המעוצבים של ברטון ואת תשומת הלב המדהימה לפרטים.
גם התמות החוזרות של ברטון, בין השאר השונה, הבודד שמוצא או לא מוצא את מקומו בחברה ובעולם מופיעות בבירור בסרט הזה.
בזמן שסליפי הולו הוא סרט מרהיב והסב לרבים הנאה רבה, אוהדיו המושבעים של ברטון (אלו שאני מכיר, בכל אופן, ואני בתוכם) מעריכים ומרגישים חיבה מיוחדת ל''אד ווד'', שמשום מה התעלמו ממנו בעולם.
   כתוב תגובה
הערה...  (חדש)
רז גרינברג שבת, 29/04/2000, שעה 7:59
בתשובה לאברי
''אד ווד'' היה סרט מסוגנן שעסק בכל הנושאים שבהם ברטון עוסק בדרך כלל - בזה אני מסכים איתך. הבעיה היתה בתחום הסיפור. הסרט פשוט לא היה מעניין מספיק. התסריט היה איטי, בלי נסיון ליצור קצב עלילתי כלשהו עם דיאלוגים יבשים וחסרי דמיון.
זו רק דעתי, כמובן.
   כתוב תגובה
אחלה פרצוף, אבל איפה המשחק?  (חדש)
אסף ברטוב יום חמישי, 04/05/2000, שעה 1:47
אחלוק עליך באשר לעלמה ריצ'י. אי אפשר לייפות את זה - הילדה לא יודעת לשחק!
   כתוב תגובה
סליפי הולו - יצירת מופת?????????  (חדש)
אורן ברקאי יום ראשון, 28/05/2000, שעה 23:13
כמו שאמר ווין ב''עולמו של ווין'' :Excuise me? a baking powder?
לפי דעתי ''סליפי הולו'' הוא סרט שהצילום בו מעולה אבל יש בעיה קטנה שנקראת : אמינות .ממש לא נראית לי העלילה, מילא האפקטים (אנימציה משובחת - כמו שטענת) אבל .... משהו לא מתחבר לנו, אה זה העלילה!!!!!!
לסיפור כזה יש לנפק עלילה קצת יותר הולמת ועקבית.
   כתוב תגובה
ואף על פי כן Baking powder  (חדש)
רז גרינברג יום רביעי, 31/05/2000, שעה 12:50
בתשובה לאורן ברקאי
אני מבקש ממך לקרוא שוב את הכתבה. צמד המילים ''יצירת מופת'' לא מופיע בה. אף פעם. כן כתבתי שהסרט מאד מוצלח, ולאור היבול הלא-מרשים של סרטי מד''ב/פנטזיה שהופיעו אצלנו עד כה (''המשימה מאדים'' ''פיץ' בלאק'' וגם ''שדה קרב ארץ'' הבא עלינו לרעה) נראה לי ש-''סליפי הולו'' הוא בינתיים המתחרה היחיד בקטגוריית ''סרט המד''ב/פנטזיה הטוב של השנה''.
לגבי האמינות... הסרט עוסק בפרש בלי ראש. מן הסתם אמינות לא תהיה הצד החזק שלו. ובכל זאת, לאורך כל הסרט נעשה ניסיון ראוי לשבח לתת הסבר הגיוני לכל ההתרחשויות המטורפות שהולכות בו. וכן, זה נעשה בצורה עקבית לטעמי (לקראת סוף הסרט נסגרים כל הקצוות, למקרה שלא שמת לב).
   כתוב תגובה
ואף על פי כן Baking powder  (חדש)
עומר יום שלישי, 18/07/2000, שעה 18:42
בתשובה לרז גרינברג
למרות חוסר האקטואליות, לא יכלתי להתאפק: ''הפלישה ממאדים'' הוא אחד מסרטי המד''ב הטובים ביותר שזכו בכבוד להצפות על ידי. יותר מ''בטמן'' - והרבה יותר מ''סליפי הולו'', למשל.

תודה על ההקשבה,
עומר.
   כתוב תגובה
סליפי הולו - יצירת מופת?????????  (חדש)
אור רוזנס שבת, 14/10/2000, שעה 9:28
בתשובה לאורן ברקאי
סרט מצוין מאוד אהבתי
   כתוב תגובה
סליפי הולו - יצירת מופת?????????  (חדש)
עדי גלוסקא שבת, 20/04/2002, שעה 11:19
בתשובה לאורן ברקאי
רציתי להגיד שסליפי הולו זה סרט מצויין!!!!!
מאוד נהנתי לראות אותו, בייחוד שג'וני דפ משחק שם, הבן אדם הזה שווווווווווווה!!!!!!!1
אבל אישית, לדעתי זה אחלה סרט!!!!!!
תמשיכו!!! ותשימו תמונות של ג'וני דפ!
   כתוב תגובה
סרט מדהים!!!!!!!!!  (חדש)
חולה על סליפי הולו!!!!!!!!!! יום שלישי, 15/07/2003, שעה 21:03
פשוט אומנות, יצירת מופת מרהיבה של טים ברטון אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי(וראיתי המון) עונה על כל הציפיות ופשוט מרתק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.