על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

בסימן החדקרן
סרטים / רז גרינברג
יום שני, 19/08/2002, שעה 9:48

'אגדה' של רידלי סקוט זוכה לגרסת במאי משלו


לצד שפע הברכות שהמטירה עלינו מהפכת ה-DVD (חסל סדר קלטות וידאו שצוברות אבק ולכלוך, איכות צפיה משופרת, אפשרות להוסיף חומר רקע מאיר-עיניים על הסרט עצמו), היא גררה אתה גם לא-מעט מטרדים. הגדול שבהם הוא כנראה התופעה הידועה כ''גרסת הבמאי'', המסתתרת לעיתים קרובות מאחורי שמות כמו ''מהדורה מיוחדת'', ''מהדורה אולטימטיבית'', ''מהדורה לאספנים'', ''מהדורה מיוחדת לאספנים'', ''מהדורה מיוחדת אולטימטיבית'', ''מהדורה מיוחדת לאספנים אולטימטיביים'' ושלל הברקות חולניות מסוג זה, כיד הדמיון הטובה על המפיצים. מה שהתחיל באמצע שנות השמונים כדרך לתת לבמאים לבטא את החזון האישי שלהם, הפך, בסוף שנות התשעים, לזנות ממוסדת של העשיה הקולנועית. יש הטוענים כי בעניין זה יש להפנות את האשם אל ג'ורג' לוקאס. לוקאס, שלפני מספר שנים הוציא מחדש את ''המהדורה המיוחדת'' של סרטי 'מלחמת הכוכבים' שלו, לא הסתפק בנקיון דיגיטלי של התמונה והסאונד, אפילו לא בהלחנה ובישול מחודשים של קטעים מסוימים בפס הקול. לא – לוקאס, כמו לוקאס, היה חייב ללכת עד הסוף ו''לשפר'' את הסרטים הישנים שלו על ידי הוספת אפקטים דיגיטליים עדכניים. התירוץ שלו למעשה הנבלה הנ''ל? ''אי אפשר היה לעשות את זה כשהסרטים יצאו''. במילים אחרות, לוקאס טוען כי הסרטים שהוא הוציא אי-שם מסוף שנות השבעים ועד אמצע שנות השמונים לא היו טובים מספיק ואלה שצפו בהם השליכו את כספם לריק. אותם צופים מתבקשים למחות את הרוק שניתז על פניהם. אולי ניתן היה לומר להגנתו של לוקאס כי הוא מעולם לא טען שהוא עוסק באמנות, אלמלא הדיח לדבר עבירה גם את ידידו סטיבן ספילברג. את התוצאות של התהליך האמור ראינו זה מכבר בעותק של 'אי.טי.' שהופץ במקומותינו, בו החליף ספילברג, דיגיטלית, אקדחים בפנסים. יש לשער כי ללא תעלוליו של לוקאס היה ספילברג מקדיש מעט יותר מחשבה לנושא ומגלה עד כמה אין הרעיון מוצלח.

אך יש גם כמה במאים יוצאי דופן. אחד מהם הוא רידלי סקוט. אצל חובבי מד''ב רבים קשור שמו של סקוט אוטומאטית למונח ''גרסת הבמאי'', בעיקר בזכות גרסה כזו של יצירת המופת שלו, 'בלייד ראנר'. גרסה זו יצאה, תודה לאל, לפני שרעות חולות כגון הוספת אפקטים דיגיטליים לסרטים ישנים הפכו נפוצות כל כך, ועיקרה היה בהחלטות עריכה (שגם סקוט עצמו מערער על חלקן) אשר, למעשה, השמיטו חלקים מהסרט יותר משהוסיפו לו. אך הבעיה של 'בלייד ראנר' היא עמוקה יותר: אין בנמצא, למעשה, עותק גמור של הסרט. קטיעת צילומי הסרט לפני תומם, עריכה חפוזה של הצילומים שהיו מוכנים, עריכה חפוזה נוספת בעקבות הקרנות מבחן לא-מעודדות – כל אלה הותירו בסרט פגמים ששום ''גרסת במאי'' או ''מהדורה מיוחדת'' כבר לא יצליחו לתקן, כנראה. אך מקרה מעניין יותר של ''גרסת במאי'' לסרט של סקוט הוא זה של 'אגדה', סרט הפנטסיה שלו שיצא לאור ב-DVD לאחרונה.

גיבוריו של הסרט, שיצא לראשונה ב-‏1985, הם הנסיכה הצעירה לילי (מיה שרה) וג'ק (טום קרוז), נער המתגורר ביער ומאוהב בה. בפתח הסרט לוקח ג'ק את לילי למקום משכנם של חדי-הקרן ביער. באותו זמן יוצאת חבורת גובלינים העובדים בשירותו של ''אופל'' (טים קארי) להרוג את אותם חדי-קרן, מה שיגרום לחשיכה תמידית בעולם כולו ויאפשר ל''אופל'' לשלוט בו. לילי נלכדת בידי ''אופל'' וג'ק, בסיועה של קבוצת יצורי יער, יוצא להציל אותה ואת חד-הקרן שנלכד גם הוא.
בדומה ל'בלייד ראנר' בשעתו (שלוש שנים קודם לכן), 'אגדה' נתקל, עם צאתו לאקרנים, בהתעלמות מצד הצופים ובקריאות בוז רמות מצד המבקרים. למרות היופי החזותי המרשים – אחד מסימני ההיכר של סקוט – הסרט נתפס כבעל עלילה ודמויות חלולות, נטולות רגש ותלושות. סצנות שלמות בסרט נראו כאילו הן אינן במקומן. הסיבה העיקרית לכך היא הקרנות המבחן שנערכו לפני יציאת הסרט, אשר בעקבותיהן הוחלט לקצץ אותו ל-‏89 דקות בחדר העריכה. העריכה הזאת שחטה את הסרט – היא קטעה סצנות חשובות רבות באמצען (כמו גם חלקים גדולים מפס הקול) והפכה את הסרט כולו לבלגן סהרורי. גרסת הבמאי של הסרט – כמעט שעתיים אורכה – משנה את חוויית הצפייה בו מהקצה אל הקצה. לפתע מתגלה במלואו התסריט היפהפה שכתב ויליאם הג'ורסברג ו'אגדה' הופך לסרט שלם ומרשים. האולפן, מסתבר, פשוט הוציא מהעותק הקולנועי של הסרט כמעט את כל הקטעים המסבירים מה הולך ולמה, מאיפה באו הדמויות ומה מניע אותן, קיצורו של דבר – כל הקטעים שהיו יכולים לשאוב את הצופים לתוך הסרט או לגרום להם להזדהות עם גיבוריו. הסצנות החסרות נותנות לסרט, בגרסת הבמאי, הגיון פנימי וקצב מושלם. גם כשרונו העצום של הג'ורסברג בכתיבת דיאלוגים מקבל את הכבוד הראוי לו בגרסת הבמאי – הדיאלוגים בסרט, חלקם הגדול בחרוזים, משתלבים נפלא עם השירה של לילי, ויחד עם פס הקול המלכותי של ג'רי גולדסמית' (בגרסה שיצאה לאקרנים בארה''ב החליפו גאוני האולפן את רובו בפופ-סינתיסייזרים) נותנים לסרט תחושה של אופרה קסומה – בדומה לסרטים המצוירים הראשונים של דיסני (סקוט אכן ציין את הסרטים האלה כמקור השראה ליצירת הסרט). ה-DVD כולל גם סצנת סיום חלופית, ההולמת את רוח הסרט הרבה יותר.
גרסת הבמאי של 'אגדה' אף מחזקת את הגורמים שהיו צדדיו החזקים של הסרט מלכתחילה. אחד מהם הוא המשחק – קרוז ושרה, צעירים ורעננים, מצליחים להקרין במדויק את תמימות-הנעורים של הדמויות שלהם, אותן ניתן להכיר כאן ביתר עומק. טים קארי מרשים אף הוא בתפקיד ''אופל'', בהופעה מוחצנת וראוותנית שעדיין מצליחה לשכנע (קארי קיבל את התפקיד לאחר שסקוט התרשם מהופעתו ב'מופע הקולנוע של רוקי'). בולטים לטובה גם שלל השחקנים בתפקידי הגמדים והגובלינים, והפתעה נוספת – השחקן רוברט פיקארדו (הרופא ההולוגרפי מ'מסע בין כוכבים: וויאג'ר') בהופעה מבריקה בתור מג מקלבונס, מפלצת אוכלת-אדם.
הצד החזותי של הסרט, כמובן, נשאר נפלא כשהיה - בעיקר העיצוב. סקוט, בהיותו מעצב תפאורות בעברו, התפרסם בסרטיו הראשונים ביכולת להקים על הבד עולמות עתידניים ופנטסטיים הנראים משכנעים עד לפרט האחרון. כך גם ב'אגדה': מהיער המכושף, המאכלס פיות, אלפים וגמדים, ועד למחילות אפופות העשן (המזכירות מעט את לוס-אנג'לס של 'בלייד-ראנר') בהן שוכן ''אופל'', הצופים מרגישים שהם חלק מעולם פנטסיה חי ונושם. הצילום המסוגנן של אלכס ת'ומסון, שהיה באותה תקופה המומחה מספר אחת בהוליווד לצילום סרטי פנטסיה (הוא צילם גם את 'אקסקליבר' ו'לבירינת'), לוקח את הצופים לאורך, לרוחב ולעומק של אותו עולם. אי אפשר שלא לתהות אם פיטר ג'קסון לא שאב השראה מ'אגדה' בזמן העבודה על טרילוגיית 'שר הטבעות' הקולנועית שלו.

מהדורת ה-DVD של הסרט מאפשרת גם צפיה בו בלווי קריינות הסברים של סקוט, ומכילה גם את הגרסה הקולנועית של הסרט, לצד גרסת הבמאי, עבור אלה המעוניינים לערוך השוואות בין השתיים. פרט לכך מכילים הדיסקים גם שתי סצנות מעניינות שלא נכנסו, בסופו של דבר, לאף גרסה של הסרט. אחת מהן היא סצנת פתיחה חלופית, ארוכה יותר, המתארת את מסעם של הגובלינים אל ''אופל''. השניה היא ''ריקוד הפיות'' – מחול מוסיקלי פרוע של יצורי היער. למרבה הצער, כל העותקים של סצנה זו אבדו, ועל גבי הדיסק היא מוצגת בשילוב של פס הקול והדיאלוגים שליוו אותה, כשעל המסך מופיעות סקיצות של הסטורי-בורד שלה ביחד עם (מעט) הצילומים ששרדו ממנה. סטורי-בורד, מסתבר, הוא המומחיות הגדולה של סקוט, והדיסקים מכילים המון סקיצות ממנו אותן צייר סקוט עבור הסרט. פרט לכך ניתן למצוא שם גם את הטריילרים ופרסומות הטלויזיה שליוו את הסרט, את הוידאו-קליפ לשיר ''האם אהבתך חזקה מספיק'' של בראיין פרי (שליווה את הגרסה הקולנועית של הסרט), וגם סרט תיעודי ארוך למדי, בו מרואיינים האנשים לפני ואחורי הקלעים. סרט זה הוכן במיוחד עבור הדיסק, כלומר – ממש בשנה האחרונה, והפרספקטיבה של המעורבים בו לגבי ההפקה הבעייתית שלו (בין השאר, שריפה שהחריבה עד היסוד את הסט), כמעט עשרים שנה לאחר מעשה, משעשעת מאד. באחד הרגעים החביבים ביותר באותו סרט תיעודי, מעיר המפיק, ארנון מילצ'ן (במבטא ישראלי חינני), ש''אם הייתי יודע אז מה שאני יודע היום על הפקת סרטים, הייתי משכנע את רידלי להלחם על החזון שלו ולהוציא לאקרנים את הגרסה המקורית''. סקוט עצמו מעיד כי זה היה סרט המד''ב/פנטסיה האחרון אותו הוא היה צריך ''להוציא מהמערכת שלו'', לפני שעבר לבימוי סרטים ריאליסטיים יותר. וזה המקום לומר לו: רידלי, כבר עבר מספיק זמן מאז, וחסרונך מורגש מאד בעולם סרטי הז'אנר. רידלי – שוב הביתה.




אגדה – הסרט, כל מה שרציתם לדעת על
אגדה – אתר מעריצים
לגעת בתופת – דו''ח סקוט, כשהיה אתרנו צעיר והדינוזאורים גם

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אופפפפ אתך
cheshercat יום שני, 19/08/2002, שעה 14:23
(2 תגובות בפתיל)
אין ספק שפיטר ג'קסון הושפע מהסרט
י. ווליס יום שני, 19/08/2002, שעה 15:46
(2 תגובות בפתיל)
נו, אולי נקרין ב''פנטסיקון 2003''?
רני יום שני, 19/08/2002, שעה 19:43
יווווו.
מישהי עם ניק מתחכם יום שני, 19/08/2002, שעה 20:15
אם כבר ארנון מילצ'ן וגרסאות במאי
אסף רזון שבת, 24/08/2002, שעה 21:13
(2 תגובות בפתיל)
להשיג איפה ? באוזן ?
Ultan יום שלישי, 10/09/2002, שעה 18:37
(7 תגובות בפתיל)
אני רוצה-איפה משיגים את הסרט?
tallola יום שישי, 18/04/2003, שעה 21:11
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.