על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

רוברט א. היינליין – מדריך לקורא (ולגולש)
ספרים / גל חיימוביץ'
יום רביעי, 27/09/2000, שעה 5:03

כל מה שרציתם לדעת על היינליין ולא ידעתם את מי לשאול


רוברט אנסון היינליין הוא אחד מסופרי המד''ב המוכרים ביותר במאה ה-‏20. הוא גם אחד הסופרים (ואולי הסופר בהא הידיעה) המשפיעים ביותר על המד''ב, על תוכנית החלל האמריקאית ועל החברה האמריקאית בכלל.

היינליין נולד ב-‏7/7/1907 בבאטלר שבמיזורי, ובגיל צעיר עבר עם משפחתו לקנזס סיטי. בגיל 18 היינליין התקבל לאקדמית הצי באנאפוליס, ולאחר תום לימודיו שירת בצי האמריקאי. בגיל 27 חלה בשחפת, דבר שגרם לשחרורו מהצי. במשך כארבע שנים הוא ניסה לעסוק בתחומים שונים ומגוונים - לימודי מתמטיקה, הנדסה ואדריכלות, מכרות כסף ופוליטיקה. לאחר כשלון הקמפיין הפוליטי, נותר היינליין ללא כסף ועם משכנתא מעיקה ואישה לפרנס. בערך באותו זמן פרסם הוגו גרנסבק מודעה בירחון המד''ב Thrilling Wonder Stories על כוונתו לקנות עבודות של סופרים צעירים באותו מחיר בו הוא קונה מסופרים ותיקים. היינליין כתב את Life-Line ושלח אותו לג'ון וו. קמפבל, העורך של Astounding Science Fiction, אשר קנה את הסיפור בסכום כפול ממה שגרנסבק הציע. ההמשך היה בלתי נמנע.

במשך חייו כתב היינליין 18 רומנים, 13 ספרים לצעירים, 58 נובלות וסיפורים קצרים ועוד כמה עשרות מאמרים, נאומים וכדומה. רבים מספריו תורגמו לעברית (מצורפת רשימה. תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה).
בשנת 1975 היינליין היה הראשון לקבל את פרס ה-Grand Master Nebula מידי איגוד סופרי המד''ב האמריקאים.

היינליין נפטר בשמיני למאי 1988, והותיר אחריו מיליוני מעריצים. מבקרי ספרות וחוקרי היינליין ממשיכים עד היום להתווכח על משמעות דבריו כפי שמופיעים בספריו, מאמריו ומעט הנאומים והראיונות שהעניק.


כבר מתחילת דרכו היינליין כתב סיפורים מעניינים, כתובים בשפה קולחת וברורה - סיפורים שגם כיום לא נס ליחם. ייחודו של היה ביכולתו לשזור מושגים מדעיים (אמיתיים או מומצאים) מבלי להפריע לסיפור, וכן לפתח ולצפות את ההשפעות של פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים על החברה האנושית, ובתוך כך להביע את ערכיו ודעותיו על החברה.

אנשים שקראו את ספריו העלו טענות שהיינליין היה סקסיסט, גזען, ליברל, מיליטריסט, פמיניסט, סוציאליסט ופאשיסט. ייתכן שהיינליין החזיק בכל אחת מהנ''ל, כולן יחד או אף לא אחת מהן. לעולם לא נדע לבטח, מכיוון שהוא מעולם לא חשף את דעותיו הפוליטיות אלא דרך ספריו ומאמריו.

לפני מספר חודשים יצא לאור בארה''ב הספר ''רוברט א. היינליין - מדריך לקורא'' (Robert A. Heinlein: A Reader's Companion). את הספר כתב ג'יימס גיפורד (James Gifford), מהמובילים בתחום המחקר על היינליין. אין זה ספר ביקורת או הערצה, אלא מדריך המיועד לתת מידע מהימן על עבודותיו הרבות של הסופר.

הספר מחולק לשלושה חלקים עיקריים: מראי-מקום, עבודות עיקריות ועבודות מינוריות. חלק מראי-המקום מציג רשימות של כל עבודותיו של היינליין, מחולקות לפי נושאים (רומנים, ספרים לנוער, קצרים, מאמרים וכו'). בנוסף, חלק זה מכיל, בפירוט רב, את סיפור גלגוליה של טבלת ההיסטוריה של העתיד - אחת מהעבודות בעלות ההשפעה הרבה ביותר של היינליין. חלק העבודות העיקריות מטפל בכל הרומנים, ספרי הנוער, הנובלות והסיפורים הקצרים, וחלק מהמאמרים שהיינליין פרסם. החלק השלישי כולל התיחסויות למאמרים פחות מפורסמים, נאומים, תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה, ביקורות והקדמות לספרים, סיפורים שמעולם לא פורסמו וסיפורים שמעולם לא נכתבו. בסך הכל הספר מכיל כ- 200 ערכים. בסוף הספר מופיעה רשימה כוללת ומלאה של עבודותיו של היינליין.


כל ערך בפרק העבודות העיקריות מתחיל בפרטים טכניים כגון השנה בה העבודה נכתבה/פורסמה לראשונה והיכן, שם-העט בו היינליין השתמש (מלבד שמו האמיתי, היינליין השתמש בעוד כחמישה שמות עט נוספים) ומועמדויות או זכיות בפרסים.
בנוסף לפרטים אלה, גיפורד כותב על העבודה עצמה: מה הנסיבות שהביאו את היינליין לכתיבתה, קשרים לעבודות אחרות, שינויים שהיינליין או העורכים עשו וסיבותיהם, הקשר בין הסיפור או הדמויות לאירועים או אנשים אמיתיים ומידע שגיפורד קורא לו ''אנומליות ומוזרויות''.
הנה דוגמה קטנה ל''מוזרות'' כזו: בסביבות 1860 נכתב מזמור ''תפילת הדרך'' של הכנסייה האפיסקופלית, המבקש מהאל להשגיח על הנעים בדרך היבשה והים. בתחילת המאה נוסף בית המיועד לאלו הנעים בדרך האוויר. בסיפור הקצר ''Ordeal in Space'' (פורסם באוסף ''הגבעות הירוקות של הארץ'') היינליין הוסיף בית נוסף למען אלו הטסים בחלל. ביום ראשון, ה-‏23.4.1973, בזמן שצוות אפולו 16 המריא מעל פני הירח, הבית שהיינליין כתב הוסף לתוכנית של כנסייה אפיסקופלית בקליפורניה. שמו של הכומר שנשא את הדרשה הוא קולין קמבל (למי שלא מכיר , קולין קמבל הוא הגיבור בספר ''החתול העובר דרך קירות''). האם זה מקרה? בארכיב היינליין באוניברסיטת קליפורניה בסנטה קרוז נמצאת תוכניה של הדרשה של אותו היום. את המסקנה המתבקשת תוכלו להסיק בעצמכם.


גיפורד מעלה כמה הפתעות נחמדות בנוגע לספר ''מספר החיה'': כל מי שקרא את הספר בודאי שם לב לכך שהיינליין צוחק על עצמו: כאשר הגיבורים עורכים רשימה של ספרי מד''ב והשם של היינליין עולה אחד הגיבורים אומר ''אלוהים, מה שכמה סופרים מוכנים לעשות בשביל כסף!''. דוגמה נוספת היא בפרק האחרון, שבו כל הזמן מבלבלים בין הדמויות (זב לאוסקר, סטאר לעישתר וכו') זה נובע מהביקורת על היינליין שחלק גדול מהדמויות שלו נופלות למס' מצומצם של קטגוריות. הפרט המעניין ביותר, שחמק מעיני רבים ואבד לגמרי בתרגום לעברית, הוא משחקי האותיות בשמות הדמויות המייצגות את החיה. לדוגמה: Neil O'Heret Brain -- Robert A. Heinlein. כלומר היינליין עצמו הוא החיה!
פרט מעניין נוסף הוא שבמהדורה הראשונה של הספר מופיעים איורים עם נשים ערומות. לפחות לגבי כמה מהדמויות, ידוע שהמאייר השתמש בתמונות מתוך המגזין ''פנטהאוס'' כמודל.

דוגמה שלישית ואחרונה היא דמותו של ריזלינג - זמר החלל העוור מתוך הסיפור הקצר ''הגבעות הירוקות של הארץ''. באופן מפתיע למדי, מסתבר שדמותו של ריזלינג מבוססת על מכונאי עוור שהיינליין פגש בעת שירותו בצי. ריזלינג, אגב, זכה לכבוד רב בכך שיש מכתש על הירח הקרוי על שמו.

גיפורד ציין כי הוא עשה מאמץ גדול שלא לספק קווי עלילה או אירועי מפתח בסיפורים, על מנת שלא לפגום בהנאתם של אלה שעדיין לא קראו אותם. רק לשלושה סיפורים קצרים מצורף תקציר של העלילה. אלו הם שלושת המסריחונים (Stinkeroos בפי היינליין) - סיפורים קצרים שנדחו מספר פעמים לפני שהיינליין הצליח למכור אותם. שניים מהסיפורים לא פורסמו מאז מעולם, והשלישי פורסם בשנית באנתולוגיה בעריכת פרדריק פול.

אף על פי שהספר מכיל כמעט אך ורק עובדות, גיפורד כותב בצורה מעניינת ומהנה. הספר אינו מכיל עמודים על עמודים של ניתוח מעמיק של היצירה. גיפורד כותב את העובדות, מוסיף מעט ממה שיש לו לומר וממשיך לערך הבא. כך, מרבית הערכים אינם משתרעים על יותר משני עמודים, כאשר הערכים הארוכים ביותר הם Life-Line, גר בארץ נוכריה ולוחמי החלל (חמישה, ארבעה ושלושה וחצי עמודים, בהתאמה).

הבעיה העיקרית של הספר היא היותו מיועד למי שכבר קרא את היינליין. מי שלא מכיר את עבודותיו של היינליין יתקשה לעקוב ולהבין במה מדובר. אזכורים כמו שמות דמויות, קווי עלילה וכד' לא יגידו כלום למי שלא קרא את הסיפור, מה עוד שחלק ניכר מהסיפורים מקושרים ביניהם. לכן, הספר מומלץ רק למי שמכיר לפחות מחצית מעבודותיו של היינליין. קורא הבקיא בכתביו של היינליין, לעומת זאת, ילמד דברים חדשים לא רק על הסיפורים אלא גם על האדם שמאחוריהם. הספר מציע זוויות וכיוונים חדשים על ספריו של היינליין, וגורם צורך עז לחזור ולקרוא את אותם הספרים.

גיפורד עשה כאן עבודת מחקר מצוינת על עבודותיו של היינליין. בין מקורותיו הרבים כלולים קבוצות דיון באינטרנט, ארכיון היינליין באוניברסיטת קליפורניה בסנטה קרוז ווירג'יניה היינליין. הספר כתוב בשפה קלילה ומעניינת והוא מומלץ לכל חובב היינליין ממוצע ומעלה.

מלבד היותו חוקר היינליין, גיפורד מעיד על עצמו כסופר ועורך, בין השאר של ה-Computer Telephony Magazine. גיפורד הקים את בית ההוצאה לאור Nitrosyncretic Press, אותו הקדיש לקידום המחקר על היינליין ולהוצאה לאור של ספרים עליו ועל עבודותיו (השם Nitrosyncretic קשור גם הוא בסיפור משעשע על היינליין. הכנסו ל-About NP באתר).
את הספר ניתן לקנות באתר של NP, המכיל קטעים נבחרים ממנו, כולל רשימת העבודות המלאה של היינליין.




בעקבות הספר של גיפורד החליט כותב שורות אלה לנבור מעט באינטרנט בחיפוש אחר חומר נוסף. להלן התוצאות:

האתר הראשון, הנחשב לבעל המידע המהימן ביותר, הוא האתר של גיפורד עצמו. האתר מכיל ביוגרפיה של היינליין ו-FAQ הכולל חומר שאינו מופיע בספר. תוכלו למצוא מאמר על ''לוחמי החלל'' ושני מאמרים נדירים מאת מארק טוויין שהיינליין התייחס אליהם. עוד פריט חביב הוא הקלטות של היינליין (באורך של כמה שניות). ניתן גם למצוא מפות של מכתש היינליין על מאדים ומכתש ריזלינג על הירח.

אתר היינליין האגדי: מכיל ביוגרפיה טובה למדי של היינליין, תקצירים של ספריו ורשימות של הסיפורים הקצרים. כמו כן יש בו מאמר קצר ומעניין המשווה בין רוברט היינליין למארק טוויין - אחד מגיבוריו. מסתבר שיש כמה דברים דומים בין היינליין לטוויין, לדוגמה שניהם נולדו במיזורי, שניהם החלו לפרסם בגיל 31, שניהם נודעים בשל ספריהם לצעירים, ולפני שהחלו לכתוב, שניהם עסקו במכרות כסף.

היינליין המצוטט (Quotable Heinlein): כשמו כן הוא. האתר מכיל כמה מאות ציטטות מתוך ספריו של היינליין. מלבדן, יש בו חדר דיונים (מחולק לנושאים שונים - טריוויה, דמויות, דת, פוליטיקה ועוד) וחדר צ'אטים. ברוב האתרים המוקדשים להיינליין קיים חלק של ציטטות. אתר זה פשוט לקח את העניין צעד אחד קדימה.

רוברט א. היינליין: האתר מכיל הקדמה שדיימון נייט כתב ב-‏1967 לאנתולוגיה The Past Through Tomorrow, רשימת עבודותיו של היינליין וכמה ציטטות.

קבוצת הקריאה של היינליין: מכיל כמה ביקורות על ספריו של היינליין.

אנו גורקים: אתר שהוקם על ידי סופר ומתרגם מד''ב ברזילאי. הוא מכיל ביוגרפיה קצרה, רשימת ספרים וכמה מאמרים. אחד המאמרים מעניין באופן מיוחד - הוא נכתב על ידי אדם הולך בין עולמות (כן, זה שמו) לעיתון של כנסיית כל העולמות (ראו בהמשך). במאמר חוקר אדם כיצד הושפע היינליין (אולי) מאליסטייר קראולי (Crowly) ומכת הת'למה (Thelema) שפיתח (שילוב בין דת לכישוף). המאמר מראה שהיינליין אכן שאב רבים מרעיונותיו ל''גר בארץ נוכריה'' ואולי גם ל-''Waldo'' ול-''Magic inc.'' מהת'למה. האם היה היינליין ת'למי בסתר אשר ניסה להפיץ אץ התורה דרך ספרו, כפי שמחבר המאמר מנסה לטעון? או שמא היה זה עניין חולף שהיינליין ניצל, כטענת גיפורד? קראו והחליטו בעצמכם.

הרשימה המאוירת (Illustrated List): אתר זה מכיל ביבליוגרפיה מלאה של כל ספרי וסיפורי המד''ב של היינליין, כולל פרסומים במגזיני מד''ב ואנתלוגיות והוצאות מחודשות. לרוב הערכים מצורפת תמונת השער המקורית של המגזין/הספר.

חוק לונה (Luna Law): דמיטרי ראופאנוב, בעל כמה תארים במשפטים, מנתח במאמר זה את החוק הלונאי כפי שהוא מוצג בספר ''עריצה היא הלבנה'' ומשווה אותו לחוקי ארה''ב כפי שהיו לאחר המהפכה וכיום. אף על פי שהמאמר נכתב במקור לעיתון של משפטנים, המאמר כתוב בשפה ברורה כך שגם אדם בעל ידע מועט במשפטים והסטוריה של ארה''ב ימצא אותו מעניין.

מעמקי הפלא (The Abyss of Wonder): אתר הבית של סופר המד''ב אלכסיי פאנשין, המוכר בעיקר בזכות ספרו ''טקסי בגרות'' (Rite of Passage). באתר נמצא ''Critic's Lounge'', בו מספר לנו פאנשין כיצד השפיע היינליין על חייו והביא אותו לכתוב את ''טקסי בגרות''. בנוסף כתב פאנשין מאמר קצר על ד''ר רנשו (Renshow) והטכניקה שפיתח להגברת יכולת הלמידה והזכרון. היינליין השתמש בטכניקות אלה ואף הזכיר את שמו של רנשו בספרים כמו ''גר בארץ נוכריה'' ו''אזרח הגלקסיה''. פאנשין הוסיף, כבונוס, סיפור קצר עם קריצה להיינליין ולספריו.

אש ירוקה: עיתון המד''ב האינטרנטי Event Horizone לא החזיק מעמד הרבה זמן, אך מספיק כדי לפרסם כמה סיפורים קצרים. אחד מהם הוא ''אש ירוקה''.
במשך כמעט 50 שנה הסתובב הסיפור על ''ניסוי פילדלפיה'' - על כך שבשנת 1943 הצליח, כביכול, הצי האמריקאי לגרום לספינה להיות בלתי נראית ולעבור טלפורטציה, תוך גרימת תופעות לוואי איומות לצוות.
בסיפור ''אש ירוקה'', השתמשו ארבעה סופרים (איילין גאן, אנדי דונקן, פאט מרפי ומייקל סוונוויק) ברקע הזה כדי לבנות סיפור שגיבוריו הראשיים הם אייזיק אסימוב ורוברט היינליין. התוספת של היינליין ואסימוב לצוות הספינה נותנת נופך ''אמיתי'' יותר לניסוי פילדלפיה, כי הרי מי אם לא סופרי מד''ב יוכלו לתכנן ולהשתתף בניסוי כזה? הבחירה שלהם לסיפור מתאימה גם למקום ולתקופה - היינליין עבד אז כמהנדס אזרחי בבסיס המחקר של הצי, והוא גרר איתו לשם את אסימוב וספארג דה-קאמפ. בהחלט שווה קריאה.


אתר כנסיית כל העולמות: הכנסיה הוקמה בסוף שנות ה- 60, בעיקר בהשראת ספרו של היינליין ''גר בארץ נוכריה''. הככ''ע היא דת פגאנית שנועדה ''לחגוג מחדש את החיים, לנצל את מלוא הפוטנציאל האנושי תוך הכרת החופש האישי והאחריות האישית''. ב-FAQ מגדירים אנשי הכנסייה אותה כ''דת של כופרים''...
לכנסיה כמה עשרות קינים בארה''ב, אחדים באוסטרליה ואחד באירופה. השפעתו של היינליין על ככ''ע מאוד מורגשת. מלבד מבנה הכנסיה (9 מעגלים, קינים, אחוות מים), קיימת השפעה רבה של היינליין גם בגישה - כל אדם הוא ישות חופשית האחראית לגורלה היא (עקרון אתה הוא האלוהים), הגישה לאהבה, למוסד הנישואין ועוד.
רשימת הביבליוגרפיה המומלצת של ככ''ע מכילה ספרי פגאניזם, כישוף, אסטרולוגיה, מיתולוגיה, היסטוריה, דת, קוסמולוגיה (קוסמוס של סאגאן, קיצור תולדות הזמן של הוקינג), פמיניזם, פסיכולוגיה, פוליטיקה, עתידנות ועוד. המפתיע, ואולי לא בהתחשב ברקע של הכנסיה, הוא שהרשימה כוללת מספר רב של ספרי מד''ב מאת סופרים כמו לה-גווין, סטרג'ן, סילברברג, פול אנדרסן, מריון צימר ברדלי, זנה הנדרסון וכמובן היינליין.
המתקדמים בכנסיה יוכלו לקבל שמות מגניבים כמו אדם הולך בין עולמות, סילבר רייבנוולף, רון הולך עם אש, אוריון סטורם-קרו...
(כותב המאמר מבקש לציין כי הוא אינו נמנה על חברי הכנסייה. עדיין...)


אתרים אחרים שעשויים לעניין אף הם:
L'envoi: עמוד המכיל את כל השמות המופיעים בפרק האחרון של מספר החיה ומי היא כל דמות (בין אם היא פיקטיבית או אמיתית),
Boondock, Gay Deceiver: אתרים שנוצרו ע''י מעריצי היינליין אבל אינם על היינליין (אם כי הם מכילים עמוד המוקדש לו).


לסיכום: המדריך לקורא ובעקבותיו האתרים המוקדשים להיינליין פותחים חלון חדש לעולמותיו המופלאים של הגראנד-מסטר של המדע הבדיוני. מומלץ בחום!



ספרי רוברט היינליין שיצאו בעברית
(שם עברי, שם אנגלי, הוצאה, מתרגם, שנת הוצאה)

רומנים

החתול העובר דרך קירות (The Cat Who Walks Through Walls)
עם עובד, עמנואל לוטם, 1988

הדלת המוליכה אל הקיץ (The Door Into Summer)
עם עובד, עמנואל לוטם, 1983

כוכב כפול (Double Star)
כתר, עמנואל לוטם, 1992

איוב: קומדיה של חוק וצדק (Job: A Comedy of Justice)
כתר

בני מתושלח (Metushelahs Children)
כתר

עריצה היא הלבנה (The Moon is a Harsh Mistress)
עם עובד, עמוס רגב, 1980

מספר החיה (The Number of the Beast)
כתר, עמנואל לוטם

השליטים (The Puppet Masters)
מסדה, עמוס גפן, 1979

לוחמי החלל (Starship Troopers)
כתר

גר בארץ נוכריה (Stranger In a Strange Land)
כתר, דפנה לוי

די זמן לאהבה (Time Enough for Love)
כתר, דפנה לוי

לשוט מעבר לשקיעה (To Sail Beyond the Sunset)
עם עובד, ירדנה גבתי, 1990

היום שאחרי (Sixth Column / The Day After Tomorrow)
יעד, חיים גבורי, 1977

אזרח הגלקסיה (Citizen of the Galaxy)
אופוס, טל וייס, 2002


ספרי נוער

עולמות חדשים (Between Planets)
רמדור, ישראלה דורי, 1979

אל המאה ה-‏21 (Farmer in the Sky)
מסדה, ישעיהו לויט

האבן המתגלגלת (The Rolling Stones)
מסדה, אסף גרודזינסקי,1985

צוערי החלל (Space Cadet)
רמדור, נגה שמש, 1979

המפלצת מהכוכבים (The Star Beast)
מסדה, מלכה פרידמן, 1980

מסע אל בין הכוכבים (Time for the Stars)
רמדור

תעלה בשחקים (Tunnel in the Sky)
מסדה


אוספים

הגבעות הירוקות של הארץ (The Green Hills of Earth)
מסדה


קצרים

אתם המתים החיים (All You Zombies)
פנטסיה 2000

קולומבוס היה מטושטש (Columbus Was a Dope)
פנטסיה 2000




אגודת סופרי המד''ב של אמריקה
Nitrosyncretic Press אתר המוציא לאור
אתר הבית של ג'יימס גיפורד
אתר היינליין האגדי
Quotable Heinlein
אתר רוברט א. היינליין
קבוצת הקריאה של היינליין
אנו גורקים
Illustrated List
Luna Law
The Abyss of Wonder
אש ירוקה
אתר כנסיית כל העולמות
L'envoi
Boondock
Gay Deceiver

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מוזרויותיו של הינליין
אלי אשד יום רביעי, 27/09/2000, שעה 8:43
(7 תגובות בפתיל)
תזמון...
טל כהן יום רביעי, 27/09/2000, שעה 12:52
(2 תגובות בפתיל)
תוספת קטנה
גל יום חמישי, 28/09/2000, שעה 0:40
(14 תגובות בפתיל)
''ספרי נוער''?
אוהד שבת, 30/09/2000, שעה 17:41
(12 תגובות בפתיל)
הוספה לרשימת הספרים
Dora יום שני, 23/10/2000, שעה 14:07
(2 תגובות בפתיל)
היינליין
תום שפירא שבת, 11/11/2000, שעה 16:35
(2 תגובות בפתיל)
אתר ישראלי המוקדש להיינליין
גל יום חמישי, 01/03/2001, שעה 21:40
(5 תגובות בפתיל)
הינלין והלדמן
אלי יום שלישי, 01/05/2001, שעה 6:12
(2 תגובות בפתיל)
שני ספרים חדשים על היינליין
גל יום שלישי, 08/05/2001, שעה 18:14
(2 תגובות בפתיל)
הסיפור הקצר הראשון של הינליין
אלי יום חמישי, 07/06/2001, שעה 23:08
(2 תגובות בפתיל)
ועוד סיפור של הינלין בעברית
אלי יום שישי, 08/06/2001, שעה 21:54
מאמר נוסף על היינליין
גל יום שני, 09/07/2001, שעה 17:01
אם אנחנו כבר בקטע...
אבישי שבת, 21/07/2001, שעה 16:59
(3 תגובות בפתיל)
רוברט הינליין בהוצאת ''רמדור ''
אלי יום רביעי, 05/12/2001, שעה 5:56
ספר מתורגם חדש בהוצאת אודיסאוס
ליאור יום שלישי, 02/04/2002, שעה 14:20
במקרה רציתי לקרוא שוב את
גל יום רביעי, 13/11/2002, שעה 17:22
שאלה
רוים יום שני, 01/09/2003, שעה 15:25
(5 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
idOri יום שישי, 28/11/2003, שעה 23:06
שאלה
תום יום שני, 09/02/2004, שעה 22:07
(3 תגובות בפתיל)
קישור חדש לסיפור ''אש ירוקה''
גל יום ראשון, 16/03/2014, שעה 0:24

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.