על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
יום רביעי, 16/06/2004, שעה 10:00

אלוהים נגלה לברואותיו בסדרות 'ג’ואן מארקדיה' ו'וונדרפולס'



אלוהים נמצא בכתיבתם של תסריטאי הטלויזיה בעונה שהסתיימה השנה בארצות הברית. בין שפע סדרות הז'אנר והכמעט-ז'אנר ששטפו את מסך הטלויזיה בארה''ב בעונה שעברה, שתיים בלטו לחיוב. האחת חודשה לעונה נוספת (מקרה נדיר בעונה בה ריחפה חרב הביטול מעל כל כך הרבה סדרות), והשניה בוטלה לאחר מספר שיא שלילי של פרקים. האחת שטופה בקיטש ובערכי משפחה, והשניה צינית ולעתים מרושעת. במרכזה של האחת משפחה מאוחדת ומאושרת, ובשניה משפחה לא מתפקדת לדוגמה. אבל, למרות כל השוני, שני דברים משותפים לשתי הסדרות: הראשון הוא שמדובר בטלויזיה טובה. השני הוא שגיבורות הסדרות מדברות עם אלוהים.

'ג’ואן מארקדיה' (כל קשר לז'אן ד'ארק מכוון בהחלט) עוסקת בג'ואן ג'ירארדי (אמבר טמבלין), נערה פשוטה מעיר קטנה בשם ארקדיה. משפחת ג'ירארדי עברה לשם בעקבות אבי המשפחה (ג'ו מנטנייה), מפכ''ל המשטרה החדש של העיירה. בעוד האב מתמודד בכל פרק עם תעלומה משטרתית ועם הפוליטיקה של עיר קטנה, שבה לא תמיד כדאי לפתור את תעלומות הפשע, אם המשפחה (מרי סטינברגן) מנסה להתמודד עם נכותו של הבן הבכור, קווין (ג'ייסון ריטר), שנפצע בתאונת דרכים. הצלע החמישית של המשפחה היא לוק (מייקל וולש), האח הצעיר, שסובל מהתעלמות עקב היותו הבן הטוב והחנון. מלבד בני המשפחה קיימות עוד מספר דמויות חוזרות, כמו חבריה לספסל הלימודים של ג'ואן.


החיים בארקדיה היו יכולים להיות מופת קיטשי של התמודדות עם אסון נכותו של קווין, הצגת אהבות ראשונות או התמקדות בתעלומות הפשע והשחיתות, אלמלא טוויסט אחד. בהתאם לשמה, אדם זר פונה בוקר אחד לג'ואן ובפיו בשורה: הוא אלוהים, שהחליט לדבר אליה דרך בני אדם אקראיים ברחוב (אלוהים לא משתמש באותו שחקן יותר מפעמיים) ולהטיל עליה משימות, החל במטלות כלליות כגון ''שפרי את עצמך'', המשך בפרטניות כמו ''הוציאי מאה במבחן בהיסטוריה על ז'אן ד'ארק'', וכלה במשימות תנ''כיות באמת כמו ''בני סירה, מאה אמות אורכה''. לעתים המשימות נראות טיפשיות, לפעמים לא מובנות, אבל כמעט תמיד מטרתן מתגלה בסיום הפרק. מאה במבחן נועד להחזיר למורה את האמון ביכולתו להשפיע על התלמידים, הסירה נועדה להראות לג'ואן שיש לה כשרון למשהו, וכולי. בנוסף למשימות, שיחותיה של ג'ואן עם האנשים המשמשים כשלוחיו של אלוהים מלמדות אותה משהו על עצמה (וכך את הצופים), מהוות דיון קליל העוסק במגוון נושאים תיאולוגיים, ובמרבית המקרים משעשעות עקב הוויכוחים שמעוררות משימות בעלות תכלית לא ידועה או בגלל שאלוהים לא תמיד בוחר באדם המתאים להעביר את המסר.

בתיאוריה, ג’ואן מארקדיה נשמעת כמו סדרה משעממת, שטופה בערכי משפחה אמריקאיים וקיטש – אבל היא הרבה יותר מכך. הקיטש אמנם קיים, וכל פרק עשיר בערכי משפחה נוצריים זכים, אבל בזכות יוצרת הסדרה, ברברה הול (כותבת ומפיקה בסדרות כמו השופטת איימי, שיקאגו הופ, חשיפה לצפון ובלשים בלילה) והמפיק ג'יימס היימן (במאי ומפיק במגוון סדרות, כמו השופטת איימי וחשיפה לצפון), הדבר רחוק מלהפריע. קצת אלמנט קווסט (מהי בדיוק מטרת המשימות שאלוהים מטיל על ג'ואן), מספר רב של שחקני משנה קבועים או קבועים למחצה שמרכיבים מגוון דמויות עגולות ומלאות (כל דמות מקבלת זמן משלה להתפתח, וכמעט כל דמות עוזרת לפתח דמויות אחרות), שחקנית ראשית מקסימה במלוא מובן המילה – כל אלה יוצרים סדרה שאולי אינה פורצת גבולות, ואולי לפעמים נותנת למסר להכתיב את העלילה, אבל בכל זאת מרגשת ומעניינת.

ג’ואן מארקדיה משודרת בערוץ 3, ימי רביעי ב21:15, וממשיכה לעונה שניה בארה''ב.



אלוהים מדבר עם הגיבורה של ג’ואן מארקדיה דרך אנשים אקראיים, ולמרות שזה נראה לה מוזר, היא משוכנעת שהיא שפויה לחלוטין. מאה ושמונים מעלות מג'ואן ג'ירארדי, ג'יי טיילר מפקפקת בשפיותה לאחר שאלוהים (או השטן) מדברים אליה.

ג'יי טיילר (קרוליין דאהוורנס) סיימה תואר בפילוסופיה. בניגוד לבני משפחתה המוצלחים והמצליחים – אביה הרופא, אחותה עורכת הדין, אחיה התיאולוג האתאיסט ואמה אשת החברה – ג'יי משתקעת לה בפארק קרוואנים עמוס דיירים מוזרים ועובדת בחנות מזכרות קיטשית במפלי הניאגרה, 'וונדרפולס' שמה. ג'יי היא אות ומופת לכל תת-הישגי באשר הוא.
אך יום אחד, בסמיכות למכה קלה בראש, המזכרות בחנות מתחילות לדבר אליה ולתת לה הוראות לקוניות: ''שרוך פתוח, שדכי אותו לשולחן'' או ''אל תתני ללקוחה עודף''. בהתחלה ג'יי מנסה להתעלם מההוראות, אבל לאחר שחפצים דוממים בלתי דוממים מנדנדים לה יום ולילה, היא נשברת ומתחילה לבצע את פקודותיהם. וראה זה פלא, גם ההוראה המוזרה ביותר מתגלה כשלב בתוך קווסט ארוך, וסוף המסלול הוא שיפור חייהם של ג'יי ובני משפחתה, אפילו בניגוד לרצונה.


הרעיון הבסיסי העומד מאחורי וונדרפולס דומה מאד לזה של ג’ואן מארקדיה, כאשר את תפקיד האנשים שנושאים את דברי האל ממלאות חיות מפלסטיק, פרווה או שעווה – אבל הביצוע שונה לחלוטין: בעוד שמשפחתה של ג'ואן הנה מאושרת למדי (למרות הטרגדיות שעברו עליה), זו של ג'יי מפוררת ומנוכרת, ורק ההוראות שג'יי מקבלת עוזרות לקרב אותה מחדש. בעוד הנימה השלטת בארקדיה היא תמימות וחום, בוונדרפולס שולטת הציניות, ושיפור חייהם של האנשים מסביבה של ג'יי מתחיל כמעט תמיד בפגיעה (פיזית או נפשית) בהם. אם ג'ואן מקבלת על עצמה את דבריו של אלוהים כתורה מסיני, ג'יי לא מפסיקה לפקפק במקורן של ההוראות שנשלחות אליה, ותמיד עולה השאלה אם היא פשוט פסיכוטית.
אפילו בצילום הסדרות רואים את ההבדל: בעוד ג'ואן מארקדיה מצולמת כמו כל סדרת נעורים, ללא עריכה בולטת, העריכה של וונדרפולס היא קצבית וחדה, ומשתמשת במוטיב קבוע של תצוגת שקופיות, כשראוי בסדרה שהגיבורה שלה עובדת בחנות תיירותית.
אבל כמו ג’ואן מארקדיה, וונדרפולס היא סדרה טובה: על הקור והציניות שנושבת ממנה היא מכפרת בכתיבה מעניינת ושנונה יותר, דמויות קריקטוריות יותר וסיטואציות הרבה פחות נורמליות. גם מוטיב הקווסט הרבה יותר מסובך בוונדרפולס, כאשר ההגיון הנדרש הוא מעוות (כדי לעזור לאדם בדיאטה להוריד את הקילוגרם האחרון, ג'יי שוברת את רוחו עד שהוא אוכל בדכאונו כמות גדולה של חומר משלשל). מטבעה, וונדרפולס קשה יותר לעיכול ופונה לקהל יעד מתוחכם יותר, מה שגרם לביטולה המפתיע לאחר ששודרו ארבעה פרקים בלבד. כדרכן של סדרות שבוטלו בטרם זמנן, קיימות שמועות על הוצאת הסדרה ב-DVD – שמועות שטרם הוזמו.
יוצריה של וונדרפולס הם בריאן פולר (כותב ב'מסע בין כוכבים' ויוצרה של 'מתה שכמותי', שכתב את רוב פרקי הסדרה ששודרו) וטוד הולנד (במאי סדרות כגון 'מלקולם באמצע'), ואחד מהמפיקים שלה הוא טים מייניר (יוצרה של 'אנג'ל' יחד עם ג'וס ווידון, וכותבם של מספר פרקים בוונדרפולס).

השגחה עליונה בטלויזיה יכולה להתבטא בחפצים דוממים או באנשים חיים. אבל בין אם התוצאות ציניות או חמימות, שנונות או חכמות, התוצאה היא טלויזיה שכיף לראות. אין מסר גדול בשתי הסדרות, אבל כל פרק מצליח להוכיח שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, גם אם הוא לא מצליח להציל סדרות בעלות פוטנציאל גבוה.



ג'ואן מארקדיה – האתר הרשמי
ג'ואן מארקדיה – אתר מעריצים
ג'ואן מארקדיה – במסך המפוצל
וונדרפולס – תסריטים ומולטימדיה
הצילו את וונדרפולס

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לא ראיתי אף פרק של ''ג'ואן'', ראיתי רק את הפיילוט של ''מפלי פלא''
רז יום רביעי, 16/06/2004, שעה 16:34
לא מסכים
ניר יום רביעי, 16/06/2004, שעה 18:24
(4 תגובות בפתיל)
לא ראיתי אף פרק מהסדרות הנ''ל
טייני הצב יום חמישי, 17/06/2004, שעה 19:04
(6 תגובות בפתיל)
אהבתי את וונדרפולס
עידו יום שלישי, 22/06/2004, שעה 1:25
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.