על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

מעבר ל-‏2001
מאמרים / אהרון האופטמן
יום שלישי, 23/05/2000, שעה 3:12

המאה העשרים ואחת בעיני ארתור סי. קלארק


מאמר זה הופיע (בשינויים קלים) בעיתון ''הארץ''


באפריל 2000 שיגר תאגיד התקשורת האירופי EUTELSAT לוויין חדש, שיספק שרותי תקשורת נתונים ואינטרנט מיוני הקרוב. ארוע שגרתי -אך היה בו משהו מיוחד: הלוויין הוקדש לסופר המדע הבדיוני ארתור סי. קלארק. רבים מכירים את יצירותיו, ביניהן ''2001 - אודיסיאה בחלל'', אך לא הכל יודעים שקלארק היה הראשון שהגה, ב-‏1945, את רעיון לוויין התקשורת. המסלול הגיאו-סטציונרי (שבו נע הלוויין בדיוק במהירות הסיבוב של כדור הארץ, ולכן נראה כ''תלוי'' בנקודה קבועה בשמיים) נקרא גם ''מסלול קלארק''. מאז אותו רעיון חלוצי, יש לקלארק רקורד של תחזיות מוצלחות בתחום התקשורת. בספרו ''קולות מן השחקים'' (מ-‏1965), למשל, הוא תאר את האינטרנט: ''רשת התקשורת... תאפשר לתודעת ילדינו להבזיק כברק על פני הפלנטה. הם יבקרו בכל מקום ויפגשו כל אחד בלי להתרוצץ מחוץ לבית. כל המוזיאונים והספריות בעולם יהיו שלוחות של חדרי מגוריהם''.


(עמוד ממאמרו הטכני-נבואי של קלארק משנת 1945, בו תאר במפורט את לוייני התקשורת הגיאו- סטציונריים)


לפני חודשים אחדים, בגיל 83 ולקראת המילניום החדש (המתחיל ב-‏2001, כפי שהוא מקפיד לציין בכל הזדמנות), פרסם קלארק שורת תחזיות למאה העשרים ואחת. קלארק אינו עוסק בחיזוי טכנולוגי שיטתי, ותחזיותיו אינן אמורות, בניגוד לחיזוי ''רציני'', לשמש בסיס לקבלת החלטות בממשלות או בארגונים עסקיים. הוא אמנם בעל ידע מדעי רב, אך הוא קודם כל סופר מדע בדיוני, ועל כן הוא יכול להרשות לעצמו תחזיות ספקולטיביות, נועזות, מעוררות מחלוקת, והעיקר - מעניינות. (בספרו הקלאסי ''פני העתיד'' מ-‏1959 הוא טען שתחזיות רבות נכשלות עקב ''כשל העזה'' או ''כשל דמיון''). את תאריכי הארועים העתידיים שהוא מתאר אין לראות כנבואה מדויקת אלא יותר כיעד שניתן לשאוף אליו - גם אם מימושו מוטל בספק. חלק מהתחזיות ייראו בודאי כבלתי מציאותיות (לפחות בטווח הזמן המדובר). יש לזה קשר להשתדלותו להימנע מתחזיות פסימיות: ''רצוי להיות אופטימי ביחס לעתיד'', הוא אומר, ''כי זה עוזר ליצירת נבואות המגשימות את עצמן''. (גם כשהוא חורג מכלל זה, וחוזה שב-‏2009 תוחרב עיר בצפון קוריאה עקב תקלה בראש נפץ אטומי, ההמשך אופטימי: הארוע הנורא משכנע את העולם להשמיד את כל הנשק הגרעיני).

וכך, לפי קלארק, כבר בעוד שנתיים נתבשר על תחילת הקץ של עידן הדלק המבוסס על נפט, הודות להופעת מתקנים מסחריים לאספקת אנרגיה מהיתוך גרעיני בטמפרטורות נמוכות. פונס ופליישמן, מגלי ''ההיתוך הקר'' השנוי במחלוקת מ-‏1998, יזכו בפרס נובל (תחזית שבוודאי רוב הפיסיקאים יראו כמופרכת או לפחות לוקה באופטימיזם קיצוני). תעשיית הרכב תחוייב להחליף את המנועים המיושנים במתקני היתוך גרעיני. וזה כלום לעומת מהפכת האנרגיה הבאה: ב-‏2010 יפותחו ''מחוללים קוואנטיים'' שיוכלו להפיק אנרגיה מוואקום (אחת מהנפלאות התאורטיות של פיסיקת הקוואנטים - שיישומה הטכנולוגי ספקולטיבי ביותר). מתקנים ביתיים מבוססי ''מחולל קואנטי'' יופיעו חיש מהר, יספקו חשמל ללא הגבלה, ויחסלו את תחנות הכוח וקווי המתח הגבוה. (80 שנה מאוחר יותר יהיה צורך לשרוף שוב כמויות גדולות של דלק, כדי להחזיר לאוויר את הפחמן הדו-חמצני החסר על מנת לקיים אפקט חממה מבוקר ולמנוע תקופת קרח חדשה…)

ב-‏2004 ייוודע בפומבי (ייתכן שבמחתרת זה ייעשה עוד קודם) על ''שכפול'' יצור אנוש (כדוגמת השיבוט של הכבשה ''דולי''). דבר של מה בכך, לעומת היכולת העתידית של ההנדסה הגנטית לבנות דנ''א בעזרת מחשב. ב-‏2023 ישוכפלו דינוזאורים בטכנולוגיה זו, וחברת דיסני תפתח גן חיות פרה-היסטוריות בסגנון ''פארק היורה'' (למרות כמה תאונות מצערות, מוסיף קלארק, התקלות יתוקנו ואנשים ישתמשו בדינוזאורים קטנים ככלבי שמירה!).


(הילטון במסלול)

ב-‏2014 ייבנה מלון הילטון מסלולי בחלל, ממיכלי הדלק הענקיים של מעבורת החלל שעד כה הושלכו אל האוקיינוס עם גמר תפקידם. (המלון ייחנך ב-‏2017, ואחד מאורחיו הראשונים יהיה מי אם לא קלארק, לכבוד יום הולדתו ה- 100. רשת ''הילטון'', אגב, תומכת בפרויקט כזה).

עד שנת 2025 ישיג המחקר הנוירולוגי הבנה מלאה של פעולת כל החושים ויתאפשר קלט ישיר אל המוח. התוצאה הבלתי נמנעת - ''כיפת המוח'': אתה מלביש אותה על הראש, ומתחבר לעולם שלם של חוויות ממשיות או דמיוניות, כבקשתך. תוכל גם להתחבר למוחותיהם וחוויותיהם של אנשים אחרים - טלפטיה טכנולוגית, אם תרצו (קלארק עשה שימוש ממצה בצעצוע זה בספר המד''ב ''3001''). לכיפת המוח תהיה גם חשיבות רפואית: רופאים יוכלו להתחבר למוח של החולה ולחוש את כל מכאוביו (מוחלשים במידה הראויה, מרגיע קלארק). הכיפה תחולל גם מהפכה בתחום המשפטי, בהיותה גלאי שקר מושלם.

האדם, עם הכיפה או בלעדיה, לא יהיה עוד היצור התבוני היחיד על כדור הארץ. ב-‏2020 תגיע הבינה המלאכותית לרמת הבינה האנושית, והיא תמשיך ותתפתח בקצב העולה על האבולוציה הטבעית.

ומה באשר לננו-טכנולוגיה? זו תגיע למיצוי מלוא יכולתה ב2040, כאשר יופיע ''המשכפל האוניברסלי'' שירכיב כל חפץ, מורכב ככל שיהיה, מחומרי גלם פשוטים בצרוף מידע על המבנה המולקולרי הרצוי. ''המשכפל'' יוכל לבנות כל דבר, החל מיהלום ועד ארוחת גורמה, מפסולת או אדמה. הקץ לחקלאות וכל תעשיית הייצור המוכרת. (זהו גם החזון של ''נביא'' הננוטכנולוגיה המולקולרית אריק דרקסלר - אם כי קלארק תיאר מתקן פלאים מעין זה עוד ב-‏1959). ההשלכות: חזרה לנופי טבע של שטחים אדירים שיפונו משדות או מפעלי תעשיה, עידן של פעילויות פנאי, בידור ולמידה - ויחד עם זאת חיפוש אחר דרכי פורקן חדשות ליצרי התוקפנות. חלק מהאנושות יחשוב שהחיים מתחילים להיות משעממים מדי: החל מ-‏2050, מיליוני אנשים יבחרו להקפיא עצמם מרצון (מתקן מיוחד יוקם באנטארקטיקה) כדי ''להגר'' אל עתיד רחוק, מעניין יותר... אלה שיעשו זאת עלולים להחמיץ את הקמת מושבות הקבע הראשונות על הירח, בשנת 2051, בהן אנשים יאריכו ימים בזכות תנאי הכבידה הנמוכה. שש שנים אחר כך תחגוג האנושות 100 שנים לפרוץ עידן החלל (שיגור הלוויין הרוסי ''ספוטניק'' ב-‏1957), כשהחגיגות מתקיימות בכל מערכת השמש - מהמאדים ועד ירחי הצדק (על אחד מהם יתגלו חיים ב-‏2011). אבל הפריחה האמיתית של עידן החלל תבוא רק ב-‏2095, עם פיתוח ''הנעת החלל'' - חלומם העתיק של סופרי מד''ב לדורותיהם. זאת הנעה האמורה לנצל את עקמומיות המרחב הארבע-מימדי (חלל-זמן), על פי תורת היחסות הכללית של איינשטיין. כך אובד הכלח על ההנעה הרקטית הישנה, והאדם יכול סוף סוף להגיח אל מחוץ למערכת השמש אל מרחבי הגלקסיה במהירויות המתקרבות למהירות האור.
וכך, לפי קלארק, בשנת 2100 תתחיל סוף סוף ההיסטוריה האנושית.


(ארתור סי. קלארק וציור תחנת החלל המפורסמת, דמוית הגלגל, מהסרט ''2001 - אודיסיאה בחלל'')


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ואני אפילו אחיה מספיק
pippin יום שישי, 26/05/2000, שעה 17:37
חבל שלא אמרת ...
גלעד רוזנבאום יום חמישי, 15/06/2000, שעה 12:04
(2 תגובות בפתיל)
ואיי!!!
משגב גבע יום שלישי, 01/12/2009, שעה 14:23

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.