על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
שבת, 14/08/2010, שעה 11:47

ביקורת על הסרט ''מחליפים''


ארבע עשרה שנים לפני תחילת הסרט (לא נאמר לנו מתי הוא מתרחש, אבל על פי עיצוב העולם כנראה מדובר בעתיד הלא רחוק) החל תהליך פיתוחם של ה''מחליפים'', רובוטים שנועדו להחליף בני אדם בתפקודי היום-יום. ההתחלה הייתה פשוטה וצנועה, אפילו קופים יכלו להפעיל את הדגמים הראשונים, שנועדו למטרות נעלות – סיוע למשותקים ולמוגבלים אחרים. השלב הבא היה צבאי – חיילים רובוטיים שנועדו להחליף בני אדם במלחמות, בבחינת ''יקומו נא הרובוטים וישחקו לפנינו''. לאחר מכן פותחו רובוטים מדגמים משוכללים יותר ויותר, אשר החליפו בני האדם בכל דבר. אדם המשתמש ב''מחליף'' לא היה צריך יותר לצאת החוצה, אל הרחובות האלימים והמסוכנים – הוא היה שולח את המחליף שלו במקומו, ואם המחליף היה נפגע או יוצא מכלל פעולה, פשוט מחליפים את המחליף. כיוון שמפעיל יכול היה לבחור מחליף מכל צורה, גזע ומין השימוש במחליפים תרם גם לביטול צורות רבות של אפליה וגזענות ולצמצום האלימות והפשיעה הכרוכות בהן. כל זאת, כאמור, תוך ארבע עשרה שנים בלבד – מהירות מדהימה לכל הדעות, לאור העובדה שבימינו קבלת אישור לשיווק תרופה ממינהל המזון והתרופות האמריקני אורכת זמן רב יותר.

אך במהרה מתברר שהמצב אינו סוגה בשושנים. אנו לומדים שקמה תנועה של בני אדם שמתנגדים נחרצות לשימוש במחליפים ואף הקימו מושבות בדלניות שהכניסה אליהן למחליפים אסורה בתכלית. מנהיגם, המכונה ''הנביא'' (וינג ריימז), טוען שהשימוש במחליפים מבטל את האנושיות וגורם לחורבנה. או כדבריו: ''הביטו בעצמכם. התנתקו מהכיסאות שלכם, קומו והביטו במראה. אתם רואים את עצמכם כפי שהאל יצר אתכם. לא נועדנו לחוות את העולם דרך מכונות''. לא רק זאת, אלא שמתברר שדוקטור קנטר (ג'יימס קרומוול), ממציא ה''מחליפים'' ומי שהקים את התאגיד האחראי על ייצורם, סולק מהתאגיד בנסיבות בלתי ברורות. הייתכן שחשש מפני הגולם העתיד לקום על יוצרו? בקצה השני של הקשת יש בני אדם שהתמכרו לשימוש במחליפים עד כדי כך שאינם מסוגלים יותר לתפקד בלעדיהם ואף משתמשים בהם כבמפלט מהעולם החיצוני.
בין שני הקצוות האלה, יש בני אדם שמוכנים לקבל את השימוש במחליפים, אבל רוצים ואף מסוגלים להתנתק מהם בשעת הצורך. אחד מהם הוא גיבור הסרט, השוטר טום גריר (ברוס ויליס). גריר, הסובל מטראומה בעקבות אבדן בנו, דווקא רוצה להישאר בעולם ה''אמיתי'', ואילו אשתו מסרבת בכל תוקף להתנתק מהמחליפה שלה.
יום אחד מתגלים בעיר כמה פגרי מחליפים, וגריר ושותפתו נקראים לחקור מה שנראה בתחילה כמעשה פשוט של ונדליזם או השחתת רכוש, עד שמתברר שאחד הרובוטים לא היה רשום כחוק. העניינים מסתבכים כאשר מתגלה שגם מפעיליהם של הרובוטים נרצחו, ואחד מהם הוא לא פחות ולא יותר מאשר בנו של ד''ר קנטר. התאגיד המייצר אותם טוען בכל תוקף שלא ייתכן כל קשר בין התקלות לכאורה ברובוטים לבין מות המפעילים, וגריר נאלץ בפעם הראשונה לנטוש את הרובוט שלו בבית ולצאת בעצמו בעקבות הרוצחים – משימה שאיננה קלה כלל כאשר הוא מושעה מתפקידו אחרי מרדף עתיר פעלולים ופיצוצים בתוך המושבה הבדלנית, אבל גריר מתעקש להמשיך בחקירה בניגוד להוראות הממונים עליו (אגב, בתחום הזה דבר אחד כנראה לא ישתנה גם בעתיד – המפקד השחור הצרחן שימיו כימי ''סטארסקי והאץ'''). מי פיתח את הנשק, מי מסר אותו לידי הרוצחים ומה הם מניעיו? אלה השאלות שגריר נאלץ להתמודד אתן במהלך הסרט.
כמו בכל סרט העוסק בשימוש ברובוטים וביחסי הגומלין בינם לבין בני האדם, עולה מיד האסוציאציה של חוקי הרובוטיקה של אסימוב. החוקים אמנם אינם מוזכרים בסרט, אבל מודגש כמה וכמה פעמים שהרובוטים נבנו עם מנגנוני הגנה המגינים על מפעיליהם מפני פגיעה במקרה של נזק לרובוט, והמגע בין רובוט לבין אדם שאינו מפעילו הוא ממילא מינימלי. התמכרות לשימוש ברובוט איננה נחשבת, כנראה, לפגיעה במפעיל. אחד החוקים שכן קיימים להסדרת יחסי אנשים ומחליפים אוסר על אדם להשתמש ברובוט שאינו רשום כחוק על שמו. ההשוואה עם ''אנוכי הרובוט'' אולי מתבקשת, ולו רק בגלל הופעתו של השחקן ג'יימס קרומוול בשני הסרטים בתפקידים דומים מאוד, אבל שם הרובוטים היו מסוג אחר לגמרי.

אז לראות או לא לראות?
התסריט של פריס ובראנקטו מבוסס על קומיקס מאת רוברט ונדיטי וברט ולדלה, ואחת הבעיות שלו לדעתי היא בשטחיות שבה הוא מציג את מניעיהן של הדמויות – גריר רוצה רק לנתק את אשתו מהמחליפה שלה, וקנטר רוצה רק לנקום את רצח בנו.
ויליס עושה (לדעתי בפעם הראשונה בקריירה שלו) תפקיד כפול לא רע בכלל, עם קורטוב של ''מת לחיות'' בדמות הרובוט ו''בן ערובה'' בדמות המפעיל. חוש ההומור ומהירות הלשון האופייניים לוויליס עולים על פני השטח דווקא כשהוא מדבר מפי הרובוט, שהוא המחליף הדומה ביותר למפעילו מבין כל המחליפים בסרט (למרות, ואולי בגלל, הפאה המגוחכת). ראדה מיטשל, המגלמת את שותפתו של גריר, נשארת רובוטית לכל אורך הסרט, לא משנה איזה תפקיד היא משחקת, ונוכחותו של ג'יימס קרומוול מרשימה כתמיד, אם כי קצרה מאוד.
בהחלט אפשר לצפות בסרט, רק לא לצפות להתפלספויות על דו-קיום בין אדם למכונה נוסח ה''מטריקס'' או ''אני, רובוט'', או להגיגים קיומיים מעמיקים אחרים. המתח, האקשן והפעלולים שווים בהחלט. כמה מהסצינות המשעשעות ביותר הן אלה שבהן מעמת ג'ונתן מוסטו הבמאי את המחליפים עם מפעיליהם האנושיים ורואים לאילו שיאי יוהרה יכולים בני האדם להגיע בבואם לבחור לעצמם מחליפים.


מחליפים (Surrogates)
במאי: ג'ונתן מוסטו
תסריט: מייקל פריס וג'ון בראנקטו
עם: ברוס ויליס, ראדה מיטשל, ג'יימס קרומוול, וינג ריימס
ארה''ב, 2009, 89 דקות



''מחליפים'' - אתר הסרט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
נחמד לקרוא ביקורת לא קטלנית לגביו
יניב יום חמישי, 19/08/2010, שעה 11:21
(2 תגובות בפתיל)
בזבוז זמן מוחלט
גל שבת, 02/10/2010, שעה 23:01
(2 תגובות בפתיל)
המחליפים (2009)
אוהד גבאי יום רביעי, 15/05/2013, שעה 21:13

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.