על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

אימים,זוועות, סוכנים ומפלצות
מאמרים / אלי אשד
שבת, 22/07/2000, שעה 13:13

פעם, לפני שנים רבות, לפני 'תיקים באפלה'...


בשנים האחרונות הפך ז'אנר המסתורין, המיסטיקה והעל-טבעי לפופולארי ביותר בישראל, כמו גם בעולם. מזה שנים אחת הסדרות הפופולאריות ביותר בטלוויזיה היא 'תיקים באפלה', המתארת את הרפתקאותיהם של צמד סוכני אף. בי. אי כשהם חוקרים תעלומות שונות הקשורות בעל-טבעי ובחייזרים. הסדרה כה פופולארית עד שמגידת עתידות הכריזה שחייזרים ינחתו במדינה לאחר שישמיעו באוזניהם את נעימת הנושא שלה, כנראה מתוך הנחה שגם החייזרים הם צופים מושבעים. בחנויות הספרים הז'אנר הפופולארי ביותר בקרב בני הנוער הוא זה של ספרי האימה המתארים מפגש של בני נעורים עם מפלצת כלשהיא. במשך תקופה מסוימת יצאו ספרים חדשים מסוג זה אחת לכמה ימים, באחת מששת ההוצאות שפרסמו סדרות אימה מסוג זה, רובם פרי עטו של סופר אחד - ר.ל. סטיין. לספרים אלה קמו אפילו סדרות פרי עטם של חקיינים ישראליים - אדם אופק בסדרת 'מסתורין' שלו וליאורה כרמלי. גם שבועוני נוער כמו 'מעריב לנוער' ו'כולנו' לא טמנו את ידם בצלחת, ומרבים לפרסם סיפורי אימה וחיזרים רצחניים מאת סופרים כמו איטו אבירם ויורם פרי. את הפופולאריות שיש לאמונות השונות במיסטיקה ועל טבעי אין כלל צורך לתאר.

אך אין זו הפעם הראשונה שספרי אימים ועל-טבעי זכו להצלחה בישראל. שנים רבות לפני שסקאלי ומאלדר החלו במאמציהם לפענח קונספירציות שונות הקשורות בעל-טבעי, יצאה לאור במדינה סדרת ספרים פופולארית וארוכת שנים ביותר שעסקה במאמציהם של סוכני יחידה מיוחדת לחסל שורה של מפלצות, מדענים מטורפים חייזרים ושאר יצורים על טבעיים. היתה זו 'סדרת האימים', שיצאה בין השנים 1971-1982 בהוצאת רמדור. במקורה היתה זו סדרה גרמנית מאת הסופר ''דאן שוקר'' (שם בדוי של סופר מד''ב ופנטסיה ידוע בגרמניה בשם ג'ורגן גראנסמאק) והסיפורים יצאו שם החל מ-‏1968 בתור חוברות של 68 עמודים כאשר כל סיפור נמשך כמה חוברות. הסדרה זכתה שם להצלחה כה גדולה שהיא יצרה ז'אנר שלם של סדרות אימה על לוחמים בעל טבעי כמו ''ג'ון סינקליר'' ו''פרופסור זאמורה'', הממשיכות בגרמניה עד עצם היום הזה. בעברית יצאו בסדרה לא פחות מ-‏113 ספרים כשהם מלווים באזהרה ''רק לבעלי עצבים חזקים!!!'' ביחד עם ''הסמל המסחרי'' של הסדרה - טלפיים מפלצתיים מאיימים המכוונים אל הקורא.


גיבורי סדרת האימים היו סוכני יפ''מ ( ראשי תיבות של היחידה הפסיכולוגית המיוחדת) - סוכנות בין-לאומית שהוקמה בידי אדם מסתורי, שברוב הספרים קיבל רק את הכינוי ''קרן איקס1''. הוא תואר כעוור בעל כוחות טלפטיים שהקים את אירגונו בשיתוף עם רוב ממשלות העולם מתוך מטרה להלחם בכוחות על-טבעיים שונים בהם אין הסוכנויות הממשלתיות הרגילות יכולות לטפל. לאחר שהקים את אירגונו שוב לא הראה האיש את פניו אפילו לסוכניו הבכירים. אלה תוארו כבעלי אינטליגנציה גבוהה ביותר, ידע מקצועי במספר עצום של תחומים כח גופני רב ויכולת לחימה בכל סוגי קרב המגע הידועים לאדם, בקיצור - מעין קבוצה של ''סופרמנים''.
גיבורה הראשי של הסדרה היה הסוכן הראשי של הארגון - לארי בראנט ''קרן איקס 3'' (כפי שהוסבר בספרים, דירוג ''קרן איקס 2'' לא היה מאויש שכן לא נמצא אדם ברמה השכלית והגופנית הנדרשת המתאימה...) - סוכן חשאי אמריקני לשעבר בעל כוח עצום ובגובה שני מטר. אליו התלוו מדי פעם בהרפתקאות ''נערת קרן איקס סי 4'' מורנה אולדבסון - דוגמנית שודית לשעבר(!) ואהובתו של בראנט (מה שלא הפריע לשניים לקיים חיי מין פעילים ביותר עם בני זוג אחרים בכל ספר - לפחות בתרגומים לעברית - אחרי הכל היו אלה שנות ה-‏70) ו''קרן איקס 7'': סוכן רוסי בשם איבן קונצ'ראב שהיה אף גבוה וחזק מבראנט (''גובה 2.15 מטר וכח של דוב רוסי'').
סוכני יפ''ם אחרים היו נדירים ביותר בהופעותיהם ולרוב הופיעו רק על מנת להיהרג בידי כח על-טבעי כל שהוא (וכמו כל הקורבנות בסדרה, בצורה מזוויעה וגראפית ביותר שתוארה לקורא בפרטי פרטים) לפני שהופיע הצוות המוביל לפתור את התעלומה.
כלי נשקם של סוכני היפ''ם היה אקדח לייזר ''מטיפוס סמית את וואסון'' שעם כל היותו עתידני לא תמיד הוכיח את עצמו כיעיל ביותר כנגד שלל המפלצות, השדים, הרוחות, המכשפים, הערפדים, הזומבים, החייזרים ושאר המרעין בישין שהיו שגרת יומם של אנשי היפ''ם.
וכך לאורך השנים יצאו גיבורי הסדרה כמעט לכל פינה בעולם בכדי להיאבק בסכנות שכללו בין השאר דמויות אימה ותיקות וידועות כמו גלגולים שונים של הערפד דראקולה, המפלצות שנוצרו בידי ד''ר פרנקנשטיין (ועסוקות כעת ביצירת מפלצות חדשות), רוחו של ג'ק המרטש, המפלצת מלוך נס, מומיה מצרית שקמה לתחיה לאחר אלפי שנים, הרוזנת הקניבלית אליזבט בטורי ועוד. זאת לצד איומים חדשים יותר כמו מפלצת בלתי נראית, עכביש ענק בגודל של פיל, מדען המקים לתחייה את המתים, זומבים, אנשי זאב, מדען המרכיב ראשי זבובים על אנשים (ולהיפך), בובות קטלניות, משפחת ערפדים, ילדים חייזרים צאצאי גזע אחר הרוצחים את הוריהם האנושיים כהכנה לכיבוש העולם, אמבה בגודל מאה מטרים, דינוזאור יורק אש בגודל שלש-מאות מטרים המשמיד ערים בקוטב, צבא של רובוטים רצחניים, צבא של תולעים ענקיות, מוח חסר גוף, אנשים עם ראשי גולגלות, מפלצת בת שני-מיליון שנה היוצאת לחפש את בני גזעה תוך שהיא הורגת כל דבר שיש בו מיח המזין אותה, בובת שעוה של רוצח שקמה לתחייה, נזירים שלדים הרוכבים על שלדי סוסים בדרכם לרצוח כל מי שדורך באי שלהם, אגודה של מכשפים המקריבים קורבנות אדם - אלה הם רק אחוז קטן ביותר מהאיומים בהם נתקלו גבורי הסדרה.


למעשה, כה גדול היה העומס על הצוות המצטמצם והולך של אנשי היפ''מ (הן בגלל מותם של סוכנים בעת משימה והן בגלל קיצוצים בתקציב) עד שלא פעם נאלצו להאבק בשני יריבים על-טבעיים ,שונים ולא קשורים זה בזה בו זמנית בעבודתם היומית בפינות שונות בכל רחבי העולם.(אחד המקומות הנדירים שבהם לא ביקרו אנשי היפ''ם לשם ביצוע משימותיהם היה ישראל, אם כי באחד הספרים צוין כבדרך אגב שהם טיפלו ב''רשת של מקובלים בצפת שהזיקו לאנשים'' אך הסיפור המלא לא סופר או לפחות לא תורגם).
אך מכל היריבים השונים והמרובים שבהם ניתקלו אנשי היפ''מ כמעט מדי יום (אפילו כאשר יצא בראנט לחופשה, חזקה היה עליו שימצא איזו מפלצת או מדען מטורף דווקא במקום החופשה שלו) היו שניים שהוגדרו כמסוכנים במיוחד ובניגוד לשאר, שחוסלו לאחר ספר אחד, חזרו כדי לאיים על יפ''מ והעולם פעם אחר פעם. אחת מהן היתה ה''אלה בעלת ראש הציפור'' ראה טא נאמי ש''לפני חמישה מיליארדי שנים שלטה בכדור הארץ וכעת היא שואפת להשתלט עליו מחדש''. לרשותה עמדו כתות מאמינים שונות ברחבי העולם שפעלו להביא לחזרתה ולשלטונה המוחלט, באמצעים שונים ומשונים. אויב שני היה ד''ר שאטנאס - ''תערובת של שד ורובוט בעל אלף פרצופים''. גם הוא טען לשלטון מוחלט בעולם ומומחיותו היתה בשימוש בטכנולוגיות מבחילות במיוחד כדי להשיג מטרה זו. כך, בספר 'יצורי הדוקטור השטני', הוא גרם לאנשי ערים שלמות להפוך לקניבלים מטורפים, ושיטותיו הפכו לביזאריות יותר ויותר עם כל ספר נוסף.

חמישים הספרים הראשונים של סדרת האימים היו המוצלחים והמפחידים ביותר אם כי היו מלאים וגדושים בסקס ובאלימות, ועטיפותיהם שיקפו זאת כמו גם שמותיהם - 'החוזר מן השאול', 'מוחה של אשת הזוועות', 'יד נוטפת דם', 'נקמה הבוקעת מהקבר', 'קבר הגולגלות החיוורות', 'זעקת הבלהות', 'בצפורני המפלצת החלקלקה', 'במבוך המוחות המתים', 'הליידי בעלת העיניים המתות' וכו' וכו'. יש לציין כי במקור הגרמני הסקס והאלימות פחותים בהרבה, והסיפורים הם מתונים למדי מבחינה זו. היה זה המתרגם והמעבד לעיברית, אשר דורי, אשר הקפיד להכניס לכל ספר סצינות סקס שלא היו קיימות כלל במקור, ואת גיבור הסדרה לארי ברנט הפך בעיבודו לכפיל של איש הקראטה פטריק קים - סדרה אחרת בהוצאת רמדור שאותה כתב באותה התקופה ובסגנון זהה לחלוטין.

לאחר חמישים הספרים הראשונים החלה רמת הסיפורים לרדת בצורה דרסטית. אשר דורי נפטר בגיל צעיר ואת מקומו כמתרגם תפס אלמוני תחת השם הבדוי ''א. הר''. תרגומו היה נאמן יותר לסיפורים הגרמניים, ללא סצינות הסקס והאלימות של דורי. אולם למרות הנאמנות הרבה יותר למקור איבדו הספרים הרבה מקסמם עבור קוראים ישראלים רבים.


השינוי במתרגמים חל במקביל לתפנית מדהימה בקו העלילה של הסדרה. בספר 'כהן הוודו' תואר כיצד יריבם הנצחי של אנשי היפ''ם, ד''ר שאטנאס (ואולי זה סטאנאס? האיות השתנה מספר לספר), הצליח לגלות את זהותו של קרן איקס 1, חטף אותו והתחזה לו כמפקד היחידה (משימה לא קשה, היות וכאמור איש מהסוכנים לא ראה את פני מפקדם). במהלך התחזותו הצליח להביא להריגתם של רבים מאנשי היחידה עד שקרן איקס 1 הפצוע הצליח להשתחרר ובקרב בין השניים נהרגו שניהם. בהתאם לצוואתו המוקלטת של קרן איקס 1 תפס לארי בראנט את מקומו כראש היחידה אולם מסיבות שונות היה עליו לשמור על כך בסוד אפילו מידידיו הקרובים וליצור את הרושם שקודמו עדיין בחיים. למרות שיפ''ם המשיכה להתקיים, לא היא וגם לא יריביה חזרו להיות למה שהיו בתקופת המפקד המקורי. את מקום היריבים המפחידים והמפלצתיים של הספרים הראשונים תפסו יריבים נחותים בהרבה כמו בנו הלא יוצלח של ד''ר שאטנאס, שכל מאמציו להיכנס לנעליו של אביו המזויע נראו פאתטיים לחלוטין (וללא ספק גרמו לאביו להתהפך בגיהינום בו שכן), מדען סיני בשם צ'אנג פו שמנסה להשיג שלטון עולמי וחיי אלמוות באמצעים מדעיים שונים, רופאה שטנית בשם לינדה שתחת הכינוי ''דוקטור זט'' מטילה את אימתה על שכונות בלונדון עם ביחד עם העבד המלאכותי שלה, ושאר נבלים מדרגה חמישית. גם הסקס, הנפוץ כל כך בספרים הקודמים, כמעט ונעלם, ולארי בראנט החל, ברוח שנות ה-‏80 השמרניות, לשמור על נאמנות למורנה אולדבסון. הספרים, שהמשיכו לצאת בהמוניהם, הטילו כעת פיהוק ולא פחד, ואפילו העטיפות נעשו מתונות יותר בציורי הזוועות שעליהן.

בשלב מסוים ניסה סופר ישראלי לכתוב ספרים לסדרה. הסופר אלישע בן מרדכי (היום הבעלים של הוצאת אסטרולוג, המתמחה בספרי מיסטיקה ועל טבעי) חיבר ארבעה ספרים שהתחוללו בשלב מאוחר יותר בחייהם של הסוכנים, כאשר ידוע לכל שבראנט הוא המנהיג האמיתי של יפ''מ. אולם נראה כי ספרים אלה לא זכו להצלחה, ושאר הספרים שהופיעו היו תרגומים.

הסדרה הגיעה לקצה ב-‏1982, לאחר שיצאה במשך 11 שנה ו-‏113 ספרים - שיא כל הזמנים לסדרה העוסקת בנושאים של מדע בדיוני ופנטסיה בשפה העברית.


ב-‏1994 ניסתה הוצאת שילגי - יורשתה של רמדור - להחיות את הסדרה בכריכה קשה, אך בחרה להוציא מחדש דווקא את אחד הספרים המאוחרים, הגרועים וה''צמחוניים'' יחסית - 'בית הרוחות שעל התמזה'. הספר לא זכה להצלחה, ולנסיון זה לא היה המשך. יתכן שההוצאה חששה להוציא את אחד הספרים המוקדמים והמפחידים יותר מחשש שהוא יהיה מעבר ליכולת העיכול של הקוראים הצעירים אליהם כוון נסיון זה. לאחרונה, עם פריחת סדרות האימים המיועדות לבני הנוער (שיכולת העיכול שלהם כבר אינה מוטלת בספק) החלה הוצאת שילגי לפרסם סדרת אימה לנוער משלה בשם 'רחוב האימים' (הנכתבת, כמו רוב שאר סדרות האימים לנוער, על ידי ר.ל. סטיין הבלתי נלאה) ומשתמשת בסמל הבלתי נשכח של סדרת האימים הישנה - הטלפיים המכוונות אל הקורא. חלק מהעטיפות שלה הן למעשה עטיפות ספרי סדרת האימים הישנה (כנראה כאמצעי לחיסכון בתקציב). אולם סדרה זאת לא זכתה להצלחה מיוחדת בשוק, שכבר היה רווי בסדרות מעין אלה, והופסקה.

בגרמניה אגב, גרסאות חדשות ומעודכנות של ספרי הסדרה ממשיכות לצאת עד עצם היום הזה, ויש לה אף סדרה בת על סוכנים מקומיים של יפ''ם בגרמניה הפותרים תעלומות על-טבעיות, על מנת להראות שלא רק האמריקנים יכולים...

למרות הירידה הדרסטית ברמת הסדרה בשנותיה האחרונות, יש מהספרים הראשונים כאלה השוים מכל בחינה לפרקים המפחידים יותר של 'תיקים באפלה' ( סדרה שאת הרעיון שלה הקדימה 'סדרת האימים' ביותר מ-‏20 שנה), ואני עדיין זוכר בנוסטאלגיה את הצמרמורת הקלה שהם עוררו בי בעת קריאתם.


אחרי 'סדרת האימים', 'תיקים באפלה' נראית כחומר לבעלי עצבים חלשים, ואפשר רק לקוות כי יום אחד תקום 'סדרת האימים' מקברה ותחזור להפחיד ולרתק את הקוראים.



דאן שוקר
ועוד קצת על דאן שוקר

 
חזרה לעמוד הראשי

 
אם כבר עוסקים בנושא...
רז גרינברג שבת, 22/07/2000, שעה 20:10
סדרות גרמניות אינסופיות
טל כהן שבת, 22/07/2000, שעה 22:50
(3 תגובות בפתיל)
איזו נוסטלגיה!!
ניב יום חמישי, 03/08/2000, שעה 11:37
(2 תגובות בפתיל)
רשימת ספרי סדרת האימים חלק א'
אלי שבת, 03/11/2001, שעה 15:51
(8 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
אלי יום שני, 05/11/2001, שעה 6:23
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.