על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
שבת, 26/11/2011, שעה 18:10

על ''ילדי הארץ'' של טורצ'ווד


כידוע לצופי הסדרה ''דוקטור הו'', טורצ'ווד הוא ארגון שהוקם בשנת 1879 על ידי הוד מלכותה, המלכה ויקטוריה, במטרה לעקוב אחרי תופעות על-טבעיות המתרחשות בתחומי הממלכה המאוחדת ולהגן על הממלכה מפני איומים זרים. מאז הארגון החליף חברים, מקומות ואויבים, אבל מעולם לא הפסיק להגן על אזרחי הממלכה.
העונה השלישית של טורצ'ווד, שנקראת ''ילדי הארץ'', מתרחשת בימינו, ובה חייזרים מרושעים מהחלל החיצון פולשים לכדור הארץ ומאיימים להשמיד את האנושות אם בני האדם לא ימסרו להם עשרה אחוזים מהילדים בכדור הארץ. מאמצי טורצ'ווד להתנגד לחייזרים ולעזור לאנושות נבלמים על ידי ממשלת בריטניה, שמכסה על סוד מהעבר. זה מוביל, כמובן, להסתבכויות ולבסוף לכמעט הכחדה של האנושות. עונה זו של טורצ'ווד נקראת מיני-סדרה, אבל היא למעשה פרק אחד בן חמש שעות. מוצג בו רק קונפליקט אחד עיקרי, אין בו תתי-עלילות שלא קשורות לסיפור הראשי והפרקים הבודדים לא מסתיימים בקתרזיס.
אבל לא זה מה שמייחד את ה''פרק'' הארוך ''ילדי הארץ'' ומבדיל בינו לבין כל פרק אחר של הסדרה.
ההבדל נעוץ בכך שלא רואים את המפלצות הנוראיות מהחלל החיצון. המפלצת מתגשמת בחדר אפוף ערפילים. מדי פעם רואים טלף או שפה שסועה ירקרקה ונוטפת ריר, אבל מעולם לא את המפלצת השלמה. גם כאשר מכניסים מצלמה לחדר עם המפלצת, עדיין אין תמונה מלאה של הייצור המתועב.
יצירת מתח מבלי להראות את המפלצת היא טכניקה מוכרת וידועה, מימי ''מלתעות'' ועד ''קלוברפילד''. עצם קיום המפלצת ותגובות הדמויות בסרט מספיקים פעמים רבות להלהיב את הצופים וליצור את המפלצת בדמיונם, מרושעת מכל דבר שבמאי יכול להעלות על המסך. אבל ראסל טי דיוויס, שכתב את ''ילדי הארץ'' משתמש בטכניקה זו רק לעתים רחוקות. הפרקים שדיוויס כתב ל''דוקטור הו'' מאופיינים במפלצות איומות המופיעות בתחילת הסיפור. כך למשל בפרק ''Aliens of London'' (דוקטור הו, עונה 1, פרק 4) חייזרים בשם ''סלית'ין'' משתלטים על עמדות חשובות בממשלה ובצבא, והם חושפים את עצמם מעט לאחר כותרות הפתיחה. וכך גם בפרק הראשון בכיכובו של דיוויד טננט,''The Christmas Invasion'' (דוקטור הו, עונה 2, פרק 1), חייזרים מרושעים מאיימים להשמיד את לונדון כבר לפני הכותרות. סטיבן מופט, אחד הכותבים הבולטים האחרים בגלגול החדש של ''דוקטור הו'', מציג את המפלצות שלו בצורה שונה. מופט נוהג להסתיר את המפלצות שלו בסדקים בקירות, בצללים על הרצפה או בילדים קטנים. אפילו כאשר הוא יוצר מפלצות איומות וגלויות לעיני כול הוא מוודא שכל מי שמסיט את מבטו מהן ישכח אותן מיד.
מדוע דווקא הפעם דיוויס, שנוהג לחשוף את המפלצות בתחילת העלילות שהוא כותב, בחר להסתיר את המפלצת לכל אורך הפרק האחד הזה שאורכו עונה שלמה? התשובה היא, שדיוויס לא מסתיר את המפלצת. גם ב''ילדי הארץ'' המפלצות המרושעות מוצגות מיד בפתיחת הפרק. אך כדי לזהות אותן יש להכיר את היקום של דוקטור הו, כפי שהוא חודש על ידי דיוויס.
בסדרה ''דוקטור הו'' הדוקטור מוצג תמיד כמגן המין האנושי. ברור כבר מהפרק הראשון שכול מטרתו היא לוודא שהמין האנושי ימשיך לשגשג ולצמוח כנגד כל האיומים מהחלל החיצון, עד שיוכל להגן על עצמו. זה מבוטא בפירוש בנאום שהדוקטור התשיעי (כריסטופר אקלסטון) נושא באוזני התודעה הקיבוצית של הנסטין בסיום הפרק הראשון של הסדרה החדשה. הוא מתחנן בפני התודעה שתניח למין האנושי לנפשו שכן הם רק לומדים לזחול, אבל הם מסוגלים לכל כך הרבה דברים נהדרים! אבל למרות ההגנה הרצופה שלו, הדוקטור לא מבדיל בין הפרטים השונים במין האנושי. חוץ מבני הלוויה שלו, ומדי פעם האנשים הנפגעים כתוצאה מפעולותיו, הדוקטור לא מבחין באמת בבני אדם יחידים.

ב''ילדי הארץ'', כמו בפרקים רבים של ''טורצ'ווד'', הדוקטור נעדר ואת מקומו כמגני המין האנושי ממלאים אנשי טורצ'ווד. מעצם היותם של אנשי טורצ'ווד בני אדם, אין ביכולתם להתעלם מהייחודיות של כל אדם בפני עצמו כפי שהדוקטור עושה, והאמת על האנושות המפלצתית נחשפת. אנשי טורצ'ווד מראים לנו שהחייזרים האמתיים ב''ילדי כדור הארץ'' הם המבוגרים, והקרבנות הם הילדים.
אחת הדרכים בהן המין החייזרי מטיל אימה על בני האדם ב''ילדי הארץ'' היא על ידי דיבור בעזרת הילדים. החייזרים משתלטים עליהם מרחוק ומשתמשים בהם כדי למנות את הרגעים עד לבואם חזרה לכדור הארץ. כאילו הילדים היו מכונה, קול מכני של ספירה לאחור. שימוש זה מקביל לצורה שבה במהלך כל המיני-סדרה מבוגרים מנסים להשתלט על ילדים. הם נוזפים בהם, מכוונים אותם, ופרט לאירועים בודדים, לא מאפשרים להם לחיות את חייהם. אפילו כאשר המבוגרים מנסים להגן על הילדים הם מטלטלים אותם ממקום למקום, ומריצים אותם מבלי להבחין כי חלקם נשארו מאחור.
הכפייה הזו מתרחשת לא רק בהיקף קטן, אלא גם בהיקפים עצומים. כאמור, במהלך הסדרה מועמדת בפני המין האנושי הבחירה למסור לידי החייזרים עשרה אחוזים מהילדים בעולם או לעמוד בפני השמדה מוחלטת. בשל אירוע מן העבר ממשלת בריטניה היא זו שמרכזת את המגעים עם החייזרים, והיא זו שמגיעה למסקנה שמסירת עשרה אחוזים מהילדים עדיפה על השמדה מוחלטת. תמונות ריכוז הילדים על אוטובוסים והסעתם למקומות ריכוז מוגדרים מראש מזכירות תמונות המוכרות מכל אירוע השמדת עם בהיסטוריה. אולם המטרה, לדעתי, איננה לעורר בחילה בצופים או לגרום להם לחשוש מחזרה על חטאי העבר, אלא דווקא להעמיד את המבוגרים מול הילדים משני צדי מתרס.
שכן כפי שכל חייזר שאי-פעם התכוון להשמיד את המין האנושי ביקום של ''דוקטור הו'' התייחס אל כל המין האנושי כאל יחידה אחת, ללא התייחסות לפרטים. כך המבוגרים מתייחסים לילדים – הם יחידה אנושית אחת, שיש לברור ממנה את המיועדים למסירה, בלי חשיבות לפרטים עצמם. ילד אחד אינו עדיף על משנהו כל עוד המכסה תתמלא. בסצנות היחידות שבהן ילדים מצולמים ללא השגחת מבוגרים כמעט (בחצר בית הספר) הם מצולמים בתלבושת האחידה הגורמת להם להיראות זהים זה לזה בעיני הצופים (המבוגרים), כמו שהמין האנושי נראה בעיני חייזרים.
כמו כל מין חייזרי מסוכן המנסה להשתלט על האנושות, המבוגרים, ובראשם קפטן ג'ק, הם אלה שמנסים להשתלט על האנושות האמתית, הילדים, ולהרוס אותה. הילדים הם אלה שרק לומדים לזחול, אבל מסוגלים לכל כך הרבה דברים נהדרים, כדבריו של הדוקטור התשיעי. המפלצות המוצגות לנו ב''ילדי הארץ'' ברורות מתחילת הפרק, אם אנו זוכרים שאנו צופים בפרק של ''טורצ'ווד'' ולא בפרק של ''דוקטור הו''. ממשלת בריטניה, ראש הממשלה, וכמובן, קפטן ג'ק. הקפטן הוא סופר-מבוגר, עתיק מכל אדם על פני כדור הארץ ואינו מזדקן לעולם, ולפיכך המסוכן מכולם. הוא כל כך מסוכן עד שהוא מסוגל להקריב את הנכד שלו עצמו על מנת לשרת את האינטרסים שלו.
לדעתי אין בפרק הארוך הזה ניסיון לסחוט דמעות מהצופים או לומר שלמען הישרדות אנשים מסוגלים לבצע מעשים נתעבים. יש בו אמירה רבת עוצמה נגד המבוגרים, המפלצות הסמויות מהעין, שנטמעו כל כך טוב בחברה עד שהאנשים האמתיים, הילדים, לא מסוגלים להבחין בסכנה הטמונה בהם עד שכל אפשרות להצלה נעלמה.


תודה לדניאל בן-נון על עזרתה בכתיבת מאמר זה.



טורצ'ווד - על הקמת הארגון
ילדי הארץ - הערך בוויקיפדיה
Aliens of London
הפרק הראשון של ד''ר הו המחודש
נאום הדוקטור

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
זו עונה (מיני-עונה?) מצוינת.
מאץ' יום שלישי, 29/11/2011, שעה 23:49
(3 תגובות בפתיל)
אני לא חושבת שהמיני-סדרה הזאת היא על ילדים מול מבוגרים
Boojie יום רביעי, 30/11/2011, שעה 15:26
(23 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.