על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

הכל על פי השאול
טלויזיה / רז גרינברג
יום חמישי, 12/09/2002, שעה 18:50

באפי קוטלת הערפדים בראי הדורות


מי שקרא אודות מד''ב ופנטסיה בטלויזיה בשש השנים האחרונות, שלא לדבר על מי שכתב אודות מד''ב ופנטסיה בטלויזיה בשש השנים האחרונות, או אפילו מי ש – רחמנא לצלן – ראה מד''ב ופנטסיה בטלויזיה בשש השנים האחרונות, לא יכול היה שלא להתקל, יותר מפעם אחת, בשם ''באפי קוטלת הערפדים''. כך גם באתר זה, בו הופיע השם הנ''ל בתדירות גבוהה למדי בכתבות שעסקו בתחום. הדעת נותנת כי לאחר כל כך הרבה אזכורים של סדרה זו היא ראויה לקבל גם כתבה משלה. וכאן מתחילה הבעיה – אם באפי כבר הפכה לשם שגור בפי כל, מה עוד אפשר לחדש עליה? כותב שורות אלה לא הצליח, עדיין, להגיע לתשובה מספקת בעניין. על כן לא היה מנוס, בכתבה הנוכחית, מאזכור נקודות שכבר הועלו, נלעסו ונטחנו בעבר. לעתים היא מתייחסת למידע שהוא נחלת כל הציבור, לפחות זה שנוהג לצפות בטלויזיה מפעם לפעם. לעתים (קרובות מאד, ראו הוזהרתם) היא מכילה ספוילרים מלוא החופן לגבי אירועי הסדרה. לעתים היא מתעכבת על דברים מובנים מאליהם. אך תמיד, לכל ארכה, היא לעתים.


פרולוג: בראשית היה

ג'וס ווידון הוא תסריטאי. עבור הרבה אנשים מדובר בסתם מקצוע, אך אצל ווידון זו מסורת משפחתית של ממש. אביו, ג'ון ווידון, היה תסריטאי עבור תוכניות טלויזיה כגון ''בנסון'', ו-''אליס'' בשנות ה-‏70 וה-‏80. סבו, טום ווידון, היה אף הוא תסריטאי - אחד מראשוני התסריטאים בטלויזיה האמריקאית - בשנות ה-‏50 וה-‏60. ג'וס החליט למרוד במסורת המשפחתית, ובמהלך לימודיו בקולג' הוא התמקד בכל תחום אפשרי של עשייה קולנועית חוץ מכתיבה. זה לא עזר: העבודה הראשונה אותה מצא עם סיום לימודיו היתה כתסריטאי בסדרה הקומית ''רוזאן'' (מוסד הוליוודי ידוע לכתישת האגו של כותבים צעירים). לאחר כשנה וחצי של סבל על הסט של הסדרה, ותקופה נעימה קצת יותר בעבודה על סדרה אחרת בשם Parenthood, שלא האריכה ימים, החליט ווידון שטלויזיה היא לא בשבילו וניסה את מזלו בקולנוע. תוך זמן קצר הוא הצליח לגבש לעצמו מוניטין של ''רופא תסריטים'' מצליח – אדם המקבל לידיו תסריטים של שוברי קופות פוטנציאליים כדי להוסיף להם מרכיבים כאלה או אחרים. על אף ששמו נקשר בכמה סרטים מצליחים (מרבית הדיאלוגים ב-''ספיד'' וב-''טוויסטר'' נכתבו על ידו), זכרונותיו של ווידון מאותה תקופה הם טראומטיים ברובם. כך למשל, בזמן העבודה על התסריט של ''עולם המים'', התמצה תפקידו של ווידון בישיבה מול מעבד התמלילים והקלדה צייתנית של שורות הדיאלוג שהוכתבו לו על ידי כוכב הסרט, קווין קוסטנר (''הייתי הקצרן בעל המשכורת הגבוהה ביותר בהיסטוריה''). מקרה אחר, טראומטי לא פחות, היה התסריט עליו עבד ווידון לסרט ''הנוסע השמיני 4'', שהוצא לפועל בדרך הגרועה ביותר אותה ניתן להעלות על הדעת (''לא היתה שום שגיאה שהם לא ביצעו במהלך עשיית הסרט הזה''). תסריטים ידועים אחרים שעברו תחת ידו של ווידון היו זה של הסרט ''אקס-מן'', שבגרסא הסופית שלו נותרו רק שורות ספורות אותן הוא כתב (''זה אני.'' ''תוכיח.'' ''אתה שמוק.'') והתסריט של סרט האנימציה הכושל ''טיטאן''. אבל העבודה כמשכתב תסריטים הביאה אותו גם לתסריט של ''צעצוע של סיפור'' (עליו הוא היה מועמד לאוסקר) וחשוב מזה – נתנה לו הזדמנות לעבוד על תסריטים מקוריים משלו. בעקבות אהבתו הגדולה למחזות-זמר (הקרדיט הכי מוזר בפילמוגרפיה שלו הוא שיר אותו כתב עבור קלטת הוידאו ''מלך האריות 2''), הוא מכר לאולפני דיסני תסריט לסרט הרפתקאות מוסיקלי, שלימים יהפוך לסרט הקולנוע ''אטלנטיס''. הסרט, כפי שיצא לבסוף למסכים, לא הכיל שירים כלל, אך האובססיה הגדולה של ווידון למיוסיקלס עוד תבוא על סיפוקה, כפי שניתן יהיה לראות בהמשך. תסריט אחר אותו כתב – פרויקט חלום שלו, שהתבסס (כך אומרות השמועות) על סרט קצר אותו הוא ביים בזמן היותו סטודנט לקולנוע, היה ''באפי קוטלת הערפדים''.

התסריט עסק בבאפי (קירסטי סוונסון), תלמידת תיכון נבובה מלוס אנג'לס, שעולמה הרוחני מורכב בעיקר משופינג. לרוע מזלה היא גם ''הקוטלת'' – החוליה הנוכחית (והחלשה) בשרשרת של עלמות חמד אשר הצילו את האנושות מערפדים לאורך ההיסטוריה. האיש הממונה לתפקיד כפוי הטובה של ''הצופה'' האמור להדריך אותה הוא מריק (דונלד סת'רלנד), שלא ממש מבין מאיפה הוא הגריל את התפוח הכי רקוב בשושלת הקוטלות. תחת הדרכתו של מריק ובסיועו של פייק (לוק פרי), לוזר בן-עשרה שהמושג ''הגיינה'' זר לו, יוצאת באפי כנגד ערפד מרושע בשם לות'וס (רוטגר האוור) ועוזרו אמילין (פול רובנס).
ב-‏1992 נקנה התסריט על ידי המפיקה פראן קוזוי, שהחליטה גם לביים אותו בכוחות עצמה. הסרט היה כשלון מוחלט כמעט מכל בחינה אותה ניתן להעלות על הדעת. כל סצנה בו, בין אם מדובר בדיאלוג או בסצנת אקשן, נראית כאילו בוימה מתוך שינה. השחקנים, שרובם לא ממש הבינו, כך נראה, מה רוצים מהם, עשו עבודה איומה (הלב כואב במיוחד על רוטגר האוור, שחקן מוכשר במיל'). כל אלה הצליחו להכריע את התסריט שאותו כתב ווידון (למרות שהשנינויות של המקור מבצבצות מפעם לפעם), והסרט מעניין בעיקר בזכות הכוכבים לעתיד המופיעים בו – בן אפלק כניצב והילארי סוואנק בתפקיד משנה (שום דבר שמעיד על העובדה שהיא תקבל אוסקר ביום מן הימים). ווידון יצא מהקרנת הבכורה של הסרט חבול ומוכה נפשית, משוכנע שהקריירה שלו ככותב תסריטים מקוריים נגמרה בערך שעה וחצי (אורכו של הסרט) אחרי שהתחילה.
''אולי'', אמרה לו אשתו בדרכם חזרה הביתה, ''תוכל יום אחד לעשות את הסרט הזה בדרך שרצית''. ''כן'', הוא ענה לה. ''בטחחחחחח...''.
אמר ולא ידע מה אמר. כי חמש שנים יותר מאוחר, למוד ניסיון מר, אל אותו תסריט הוא חזר, לתקן את טעויות העבר.


עונה ראשונה: בצל הסכנה

ב-‏1997, כאשר גל תכניות הטלויזיה שניסו לחקות את הצלחת ''תיקים באפילה'' היה בשיאו, וגל נוסף של סרטי אימה לנוער, בעקבות הצלחת הסרט ''צעקה'', היה ממש מעבר לפינה, פנו אולפני ''פוקס'' אל ווידון בהצעה להחיות את התסריט הכושל שלו – הפעם בתור סדרת טלויזיה. רשת הטלויזיה ''וורנר'', שלא הצליחה להתחרות ברייטינג של הרשתות הגדולות, החליטה על אסטרטגיה שיווקית חדשה – פנייה לקהלי נישה, ובראשם צעירים. תכנית הטלויזיה עליה שקד ווידון השתלבה יפה באסטרטגיה הזאת, וכעבור זמן לא רב הוא מצא את עצמו עם תסריט חדש ופיילוט מוכן.
אותו פיילוט התרחש לאחר אירועי הסרט, כשבאפי (הפעם בגילומה של שרה מישל-גלר) עוברת ביחד עם אמה ג'וייס (הוריה גרושים, מסתבר), להתגורר בעיירה הקטנה סאנידייל. באפי מקווה כי החיים במקום מגוריה החדש יהיו שלווים ושקטים יותר אך הגורל – אבוי – חושב אחרת. סאנידייל, מסתבר, שוכנת על ''פי השאול'', ממנו מגיחים ואליו נמשכים ערפדים ושדים מהעולם כולו. ואם היתה לגיבורת הסדרה אשליה כלשהי כאילו תצליח להתחמק ממילוי חובתה המקודשת הפעם, קרי – לפטור את שוכני העיר האנושיים מהמטרדים הנ''ל, הנה מגיח לו הצופה החדש שלה, ספרן בריטי מחמיר בשם רופרט ג'יילס (אנתוני סטיוארט הד), ומבהיר לה שהיא יכולה לשכוח מזה. בין הלימודים לג'וב הלילי שלה, לבאפי יש מעט מאד זמן לחיי חברה, כפי שמעירה לה בעוקצנות יפהפיית השכבה הסנובית קורדיליה צ'ייס (כריזמה קרפנטר). אחד משני החברים היחידים שלה בעיר הוא זאנדר האריס (ניקולס ברנדון), מעין גרסא משופצת של הדמות אותה שיחק לוק פרי בסרט, בן דמותו הנלעגת משהו של ווידון עצמו – בחור מנודה חברתית, עם חוש אופנה שתקוע במקום כלשהו באמצע המאה הקודמת, שאינו מסוגל לעשות שום דבר כמו שצריך. מיד הוא מתאהב נואשות ועד כלות הנשימה בבאפי, כמובן, ומנסה לסייע לה ככל יכולתו (המוגבלת עד מאד) במאבקה נגד כוחות האופל. בסביבה נמצאת גם ווילו רוזנברג – בחורה מופנמת, שקטה, חסרת ביטחון עצמי ותלמידה מצטיינת, המאוהבת בכל ליבה בזאנדר. ויש, כמובן, ערפדים. הרבה.

הפיילוט הראשון שצולם היה אמנם טוב בהרבה מהסרט (חכמה קטנה מאד), אבל עדיין היו לו הרבה מגרעות. הבולטות שבהן היו חוסר התקציב (בכל שוט של אפטים מיוחדים המצלמה קפאה או זזה הצידה באופן לא משכנע) ותחושה כללית של חוסר כיוון – הפיילוט היה אוסף של סצנות, מבדרות אך קשורות בקשר רופף למדי. הרשת שלחה את ווידון לנסות שוב. הפיילוט החדש, אותו ביים צ'ארלס מרטין סמית' בשני חלקים, הכיל רבות מהסצנות של הפיילוט המקורי אך עבר מקצה שיפורים רציני. הברונטית השמנמנה שגילמה את ווילו בפיילוט המקורי הוחלפה בשחקנית אחרת, אליסון האניגן – ג'ינג'ית רזה הסובלת, כך נראה, ממאניה-דיפרסיה. מחלקת האפקטים תוגברה בעוד כסף, והאפקטים בהם הערפדים מגלים את פרצופם האמיתי או מתפוררים לעולם שכולו רע נעשו הפעם בצורה משכנעת. הפיילוט גם הידק את ההתרחשויות בעלילה מתמשכת אודות ''המאסטר'' – ארכי-ערפד מרושע. ומעל הכל, נוסף לסדרה הקלף הכי חזק שלה – אנג'ל. טיפוס מסתורי עם הבעת תשעה-באב הנסוכה דרך קבע פניו, ואשר מסייע לבאפי.
במהלך העונה הראשונה התברר כי אנג'ל, שהמתח הרומנטי בינו ובין באפי הלך וגבר, הוא למעשה ערפד שקולל בנשמה ומצפון אנושיים. בין שלל החבטות הנפשיות והפיסיות שהשניים סופגים במערכת היחסים הבלתי-אפשרית שלהם, נאלצים באפי וחבריה להתמודד גם עם שד המסתובב באינטרנט, מורה מחליפה שהיא בעצם גמל-שלמה ענק, כנופיית תלמידים שהפכו לצבועים אנושיים, סניידר - המנהל הדיקטטור של בית הספר התיכון בו לומדת באפי (בגילומו של ארמין שימרמן המדהים מ-''חלל עמוק 9''), סיוטים המתגשמים באופן מוחשי ביותר וכמובן – המאסטר עצמו. במהלך הקרב הסופי מול זה האחרון מולו באפי מתה (וחוזרת לחיים שתי דקות לאחר מכן, כמובן).
כמו בעונה הראשונה של מרבית תכניות הטלויזיה, ווידון נאבק לגבש קו אחיד וצוות קבוע של כותבים, דבר שלא ממש הצליח – מרבית הכותבים שעבדו על העונה הראשונה כבר אינם עובדים כיום בתכנית. רמת הפרקים היתה לא אחידה, ולמרות קבוצת מעריצים נלהבת שהלכה וגדלה התכנית לא משכה יותר מדי תשומת לב בעונה הראשונה שלה. האויב הגדול של באפי הלך ובא, הצופים המתינו בדריכות לפרק הבא, והמבקרים, בהתעניינות, הרימו גבה.


עונה שניה: בסימן עליה

בעונה השניה החלה התכנית לעבור להילוך גבוה. האויבים החדשים של באפי היו ספייק (ג'יימס מאסטרס), ערפד רצחני בעל שיער מחומצן ומבטא בריטי מזויף ואהובתו דרוסילה (ג'ולייט לנדאו) הערפדית המטורפת, שניהם דמויות מעברו הטראומטי של אנג'ל. פרט לכך נאלצו באפי וחבריה להתמודד גם עם מומיה עתיקה מפרו, אדם-נחש הדורש קורבנות חיים ממאמיניו, ידיד של באפי מלוס אנג'לס, שיש לו, כמסתבר, מניעים סמויים, כנופיית רוצחים שנשלחה להרוג את באפי, ערפדים מהמערב הפרוע שבאו להרוג את באפי, החבר החדש של אמא של באפי שרוצה להרוג את באפי (ואת אמא שלה גם), ''השופט'' – שד המסוגל לשרוף בני אדם, רוחות רפאים הרודפות את בית הספר בו באפי לומדת ומפלצות האוכלות בתיאבון את חברי נבחרת השחיה של אותו בית ספר. בעונה השניה גם הופיע הפרק הראשון המתרחש בליל כל הקדושים – תאריך בו הופכת סאנידייל לזירת התרחשויות מוזרות עוד יותר מהרגיל. מאז צולמו שני פרקים נוספים כאלה, בעונות הרביעית והשישית. מסורת נוספת שהחלה באותה עונה היתה פרק יום ההולדת של באפי, כאשר כל פרק שכזה, בכל עונה, מאותת כי לגיבורת הסדרה צפויים חיים עתירי אומללות וסבל. עוד קו עלילה שנוסה בעונה זו ושוחזר מאוחר יותר היה שידוכה של באפי לקוטלת נוספת. בעונה השניה היתה זו קנדרה, בחורה דרום-אמריקאית נטולת חוש הומור.

המרכיב הרומנטי של הסדרה נבנה לאטו בעונה הראשונה והגיע לידי רתיחה בעונה השניה. זאנדר וקורדיליה (שתפקידה הפך משמעותי יותר בעונה זו, כשהיא משתתפת במאבק של באפי ושות'), ווילו ואוז – גיטריסט בלהקת רוק מקומית שהוא גם איש זאב (בגילומו של סת' גרין), וכמובן – באפי ואנג'ל, שמימשו, סוף-סוף, את אהבתם. למרבה הצער, האקט הזה סיפק לאנג'ל את רגע האושר שהיה דרוש לו כדי להפטר מהנשמה והמצפון שהעיקו עליו, והוא חזר להיות ערפד רשע, שלא החמיץ אף הזדמנות למרר את חייה של באפי ולשתף פעולה עם ספייק ודרוסילה כדי להביא לחורבן העולם.
בעונה השניה החל להתגבש צוות הכותבים הפחות-או-יותר קבוע של התכנית: דייויד גרינוולט, שנסיונו עד אז התמקד בעיקר בתכניות מחוץ לז'אנר המד''ב/פנטסיה (''שנות הקסם'', ''איש משטרה''), מרטי נוקסון, תסריטאית אלמונית למדי שהפכה ליד ימינו של ווידון והוכיחה יכולת מופלאה לכתיבת פרקים המשלבים רומנטיקה אבודה עם פשעים נגד האנושות, ודייויד פיורי – שכתב כמה מהפרקים האפלים והמדכאים ביותר בסדרה, למרות שבמקור הוא בכלל תסריטאי של קומדיות.
בעונה השניה הצליחה הסדרה למצוא את הקו והקול הייחודיים שלה, ובזכות שפע של פרקים מצוינים מצאו יוצריה את עצמם לפתע במרכז תשומת הלב של חובבי הז'אנר. שמועות התגלגלו, גלי ההערצה הלכו וגדלו והמבקרים מאד התפעלו, מהפרקים שבכל שבוע לשיאים התעלו.


עונה שלישית: אתה חי רק פעמיים (או שלוש, או ארבע)

היות והסדרה עוסקת בעיקר באנשים שלא יכולים לשבת בשקט בקבר, דמויות רבות שמתו ב-''באפי'' לא נשארו במצב זה זמן רב מדי. כך גם אנג'ל, אותו נאלצה באפי להרוג בסוף העונה השניה (בדיוק שניה לאחר שקיבל בחזרה את המצפון והנשמה שלו), חזר לחיים בתחילתה של העונה השלישית אחרי שעבר יסורי תופת בגיהינום. סיפור האהבה בינו ובין באפי, על כל ההתעללות הנפשית הנובעת ממנו, התלקח מחדש, למורת רוחם הרבה של יתר גיבורי הסדרה (שידעו גם הם מרורים מאנג'ל במצב הצבירה המרושע שלו בעונה הקודמת).
ואלה – שלא במפתיע – לא היו הבעיות הגדולות של הצמד בעונה הזאת.
מלבד שדים, זומבים, קללות ההופכות את כל תושבי העיר המבוגרים לבני 16 בנפשם, עוד כנופיות של ערפדים המגיעים לסאנידייל במטרה להרוג את באפי, וספייק, שחוזר לסאנידייל עם לב שבור, מלבד כל אלה נאלצה באפי להתמודד עם האויב הגדול והנורא מכולם – ראש העיר של סאנידייל, ריצ'ארד וילקינס (הארי גרונר), הנחוש בדעתו להפוך לשד ולאכול את כל תלמידי התיכון בעיר לארוחת ערב. לחבורה הצטרפה גם פיית' (אלייזה דושקו), קוטלת המנהלת אורח חיים פרוע במיוחד, שבאמצע העונה עברה לצד האפל ושיתפה פעולה עם ראש העיר. באפי קיבלה גם, לזמן מה, צופה חדש וקרצייתי במיוחד בשם ווסלי (אלקסיס דניסוף). חייהם האישיים של גיבורי הסדרה המשיכו לצנוח לתהומות חדשים של אומללות ועליבות, בין השאר הזכות הפרידה של זאנדר וקורדיליה (שהובילה לפרק מוזר בו קורדיליה מוצאת את עצמה בסאנידייל שאליה באפי לא הגיעה מעולם, בה שולט המאסטר בה ביד רמה) והכרתו של אנג'ל בעובדה שלו ולבאפי אין כל עתיד ביחד – מה שגורם לו לעזוב את סאנידייל ולעבור ללוס-אנג'לס ביחד עם ווסלי וקורדיליה. שם הוא קיבל סדרת טלויזיה משלו - שהיא סיפור אחר לכתבה אחרת.

העונה השלישית התעלתה אף על קודמתה מבחינת איכות הכתיבה והבימוי. לצוות הכותבים נוספו דאגלס פטרי, שהפליא לשלב דילמות מורכבות עם קווי-עלילה מותחים, ג'יין אספנסון, שבניגוד למרבית הכותבים האחרים היתה בעלת ניסיון קודם בסדרות ז'אנר (''חלל עמוק 9''), ודן וובר – כותב קומדיות בחסד עליון, שהשיא שלו באותה עונה היה ''הזיפו'' – פרק מבריק, הטוב ביותר בסדרה לדעת כותב שורות אלה, בו יוצא זאנדר למסע לילי הזוי כדי להוכיח לעצמו שהוא שווה משהו. למרבה הצער, צוות הסדרה החליט לוותר על שירותיו של וובר בעונות הבאות (הוא עבר לכתוב עבור קומדיית המד''ב ''פיוצ'רמה'').
עוד מאפיין חשוב של הסדרה באותה עונה היה הפרקים השערורייתיים. בעקבות טבח אלים שהתחולל בזמן שידור העונה בבית ספר תיכון בקולורדו, החליטה רשת WB שלא לשדר פרק רגיש בשם ''טווח שמיעה'', שעסק באלימות בבית הספר התיכון בו לומדים גיבורי הסדרה, ולעכב את שידור פרקי סוף העונה למועד בלתי ידוע. לחץ עצום של הצופים, שיצר גם הד מתוקשר, הביא לבסוף לשידור הפרקים הנ''ל, ולהעצמת גלי ההערצה לסדרה.
הצפיה בבאפי, אם כן, הפכה לעניין נחוץ, עבור הצופים שנותרו עם הלשון בחוץ, לאחר עונה שהסתיימה (תרתי משמע) בפיצוץ.


עונה רביעית: סוף העולם! (מה, עוד פעם?)

בעונה הרביעית, החלו רוב גיבורי הסדרה, למזלם, ללמוד בקולג' (התיכון בו למדו הפך לעיי-חורבות). לאחר הסתגלות קצרה ללימודים, המערבת שותפה למעונות שהיא בעצם שדה, חוזרת באפי לעבודתה הרגילה – לפטור את העולם מעונשם של הערפדים. בדרך היא נאלצת להתמודד גם עם רוחות של אינדיאנים שסאנידייל נבנתה על אדמתם, בירה המחזירה את כל מי ששותה אותה אחורה בתהליך האבולוציה, פיית', הקוטלת הרעה שקמה מתרדמת בה היתה מצויה מאז סוף העונה הקודמת, שד הניזון מפחדים של החבורה, וסוף העולם (עוד פעם). מעל הכל, נאלצת באפי להתמודד עם מטרד מוזר: מישהו עושה עבורה את העבודה. מתברר כי סוכנות ממשלתית מסתורית המכונה ''היוזמה'', בהנהגתה של מרצה מהקולג' בשם מגי וולש (לינדסי קראוס), עוסקת בלכידתם של שליחי האופל השונים המסתובבים בסאנידייל ובעריכת ניסויים שונים ומשונים (וכואבים) בהם. אחד הקורבנות של ''היוזמה'' הוא ספייק, הערפד המרושע משתי העונות הקודמות, אשר, בעקבות הטיפול אותו קיבל, אינו יכול יותר לפגוע אפילו בזבוב, שלא לדבר על נעיצת שיניים בבני אדם או בכלל. ספייק הופך באחת מהרשע האכזרי המוכר לשק חבטות אהוב של מכות והשפלות. בצר לו, הוא נאלץ לשתף פעולה עם גיבורי הסדרה.

ספייק הוא לא יצור האופל האימפוטנט היחיד בעונה הרביעית: אניה (אמה קולפילד), שדת נקמה שאיבדה את כוחותיה (בעקבות אפיזודת העולם המקביל מהעונה הקודמת), מגיחה אף היא במהלך העונה והופכת בהדרגה לדמות קבועה. אניה הפכה לתחליף הולם בהחלט לקורדיליה, כדמות שהמלה ''אלטרואיזם'' לא ממש קיימת בלקסיקון שלה, ובזכות הרומן הלוהט אותו ניהלה עם זאנדר. בכלל, חיי האהבה של הדמויות עברו תהפוכות רבות בעונה הזאת, בעיקר אלה של ווילו – שנפרדה מאוז, ויצאה מהארון. האהבה החדשה שלה היא מכשפה נוספת בשם טארה (אמבר בנסון). גם באפי, בהעדרו של אנג'ל, מוצאת לה אהבה חדשה – ריילי (מארק בלוקאס), בחור בלונדיני חסון עם חיוך מטופש, שהוא גם, לגמרי במקרה, מפקד בכיר ב-''יוזמה''. השניים חייבים לגשר על הפערים האישיים והמקצועיים ביניהם כדי להתמודד עם האיום הגדול החדש על סאנידייל – ''אדם'', שד-רובוט שנוצר בידי ''היוזמה'' ויצא מכלל שליטה.
בעונה הרביעית היו לא מעט פרקים טובים, ואפילו נפלאים. ראויים במיוחד לציון ''השקט'', שרובו התנהל אפילו ללא שורה אחת של דיאלוג, ''משהו כחול'', בו מתגשמים כל תסכוליה של ווילו בצורה המזוויעה (והמצחיקה) ביותר אותה ניתן להעלות על הדעת, ''נערת השנה'' בן שני החלקים, ''מי את?'', בו נאלצה באפי להתמודד עם שובה של פיית', ופרק סיום העונה – ''חסרי מנוחה'' - המתרחש כמעט כולו בתת-ההכרה של הגיבורים. אבל העונה הרביעית בכללותה הותירה בצופים רבים תחושה של החמצה. בגלל נוכחותה של ''היוזמה'' הסתובבו בסאנידייל קצת יותר מדי לוחמים ברשעי העולם, והערפדים והשדים בסדרה התקרבו למעמד של מיעוט נרדף (שלא לומר גזע נכחד). כתוצאה מכך, המתח שאפיין את שלוש העונות הקודמות הלך והתמוסס – להרבה פרקים היתה תחושה של התנהלות על מי-מנוחות. מצב זה השתפר מעט בשל כניסתו של אדם לזירה, אך עדיין זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. אחרי המאבק באויב נורא כמו ראש העיר, נאלצו הצופים לקבל את המפלצת של פרנקנשטיין לעניים כרשע העונתי. בנוסף לכך, התברר כי הרבה מאד מעריצים לא ראו בעין יפה את העובדה שבאפי מתפרפרת לה עם מישהו חדש, בעוד אנג'ל, אהבת חייה הנצחית, אליו (ורק אליו) היא מיועדת, קיבל תכנית משלו.
האיכות התדרדרה בהדרגה והצופים כססו ציפורניהם בדאגה: האם תגיע תכניתם האהובה לשפל המדרגה?


עונה חמישית: אין לי אחות!

למרבה המזל, החששות האמורים מעלה הופרכו באופן הטוב ביותר. העונה החמישית, שהחלה במפגש קצר ומשעשע מאד בין באפי לרוזן דראקולה, הסתעפה מהר מאד לכיוונים רבים ומסובכים והפכה לעונה המורכבת ביותר – ולדעת רבים גם הטובה ביותר – של התכנית. בין הערפדים, השדים והרובוטים שהטרידו אותה, נאלצה באפי להתמודד עם האויב המסוכן ביותר מולו עמדה מעולם: גלורי (קלייר קריימר), אלה מרושעת השוכנת בגוף אנושי ממנו היא מנסה להחלץ. סיפורה של גלורי סבוך להפליא בפני עצמו, ומערב גם רופא מנתח מבית החולים המקומי, מספר רב של תושבים בעיר המאבדים את שפיותם, מסדר אבירים עם קודים נוקשים למדי, וגם את דון (מישל טרכטנברג), אחותה הצעירה והמעצבנת של באפי. מה אחות? מאיפה זה בא? התשובה לשאלה זו התבררה במהלך העונה.
התכנית עברה שינויים רבים אחרים במהלך אותה עונה. ריילי, אהובה של באפי מהעונה הקודמת, נזרק אל מחוץ לסדרה לאחר שכמות מספקת של איומים על חייו של השחקן מארק בלוקאס שכנעה את היוצרים שדמותו אינה משתלבת היטב. לעומת זאת, טארה, האהבה הגדולה של ווילו, החלה לזוז למרכז הבמה, ותפקידה בעונה זו נעשה חשוב ומשמעותי יותר. ספייק קיבל מעמד של דמות קבועה והצטרף רשמית ל-''טובים'', לאחר שהבין כי הוא למעשה מאוהב בבאפי. דמותו, שהפכה לשק-חבטות גדול עוד יותר בעקבות האירועים באותה עונה, סיפקה את הרקע לפרק המצוין ''עבד לאהבה'', בו הוא נזכר בנוסטלגיה בפשעים אותם הוא ביצע לאורך ההיסטוריה. פרקים נוספים הראויים לציון באותה עונה היו ''הגופה'' ו-''לנצח'', בו נאלצות באפי ודון להתמודד עם מותה הכואב של אימן, ''ספירלה'', שהכיל את מה סצנת הפעולה הטובה ביותר בתולדות הסדרה (באפי נלחמת באבירים עטויי שריון על גג משאית דוהרת) ופרקים שלקחו את הצופים עמוק לתוך תודעתה המיוסרת של גיבורת הסדרה כגון ''התערבות'' ו-''משקל כל העולם''.

''מיוסרת'' היא מילת המפתח בהקשר הזה, שכן העונה החמישית שברה שיאים בכל הנוגע לאומללות הגיבורה הראשית. שאר הדמויות לעומת זאת, הסתדרו לא רע בחיים: ג'יילס מצא לעצמו עבודה כמנהל חנות הקסמים של סאנידייל, זאנדר מצא לעצמו עבודה מבטיחה בבניין והתארס עם אניה, האהבה פרחה ולבלבה בין ווילו וטארה. אל דאגה – בעונה שתבוא לאחר מכן, ידאגו יוצרי הסדרה לאמלל את כל הדמויות במידה שווה (ועל כך עוד מעט). וכדי להביא לשיאה את ההתעללות בגיבורת הסדרה בעונה החמישית, סידרו לה היוצרים מוות אכזרי במיוחד והלוויה צנועה, לאחר שהצילה את העולם פעם נוספת מציפורניה של גלורי.
מעריצים בכו, צופים דמעה מחו, ויתר הדמויות בסדרה בדרכיהן הנפרדות הלכו.


עונה שישית: קשה להיות קוטלת

העונה השישית נפתחה בכלל הידוע שהנחה את יוצרי הסדרה מאז תחילתה: אם דמות קבועה מתה בסוף העונה הקודמת, היא תחזור לחיים בתחילת העונה שאחריה. ואכן, חבריה של באפי טרחו בנאמנות לשלוף אותה מהקבר, משומשת במצב טוב, בתחילת העונה השישית. אלא מה? באפי לא ממש מרוצה ממצב העניינים הזה. לאחר מותה, מסתבר, הגיעה נשמתה המעונה לגן-עדן, והיה לה טוב ונחמד שם. אין לה כל כוונה להתמודד עם בעיות העולם הזה. והבעיות, רבות מספור הן: חשבונות לשלם, נזילה בצנרת הבית, חיפוש עבודה, נטייה מוזרה לקלפטומניה של אחותה...
רגע, מה קרה כאן, בדיוק? ממתי צריכה באפי להתמודד עם זוטות שכאלה? תפקידה הוא להרביץ לרשעי העולם, לא?

ובכן - כן ולא. ''רשעי העולם'', בכל הנוגע לעונה השישית, היו ''הטרויקה'', שלושה חנונים גאונים במוחם אך צעירים (או ליתר דיוק, אינפנטילים) ברוחם (שניים מהם כבר הופיעו בתפקידי אורח בעונות קודמות). למרבה הצער, אותם שלושה רשעים, שאינם מסוגלים אפילו לקשור את שרוכי הנעליים שלהם בכוחות עצמם, לא מהווים אתגר של ממש לבאפי. לא מהסוג שיצדיק את ההחייאה שלה, בכל מקרה. ההצקות הפתאטיות של הטרויקה ניסו להיות האטרקציה העיקרית של העונה השישית – ונכשלו חרוצות. פרט לכך התאפיינה העונה במיחזור של קווי עלילה עבשים מעונות קודמות ומסדרות אחרות (''כולם מאבדים את הזכרון'', ''אירועים חוזרים על עצמם'', ''דמות הופכת לבלתי נראית''). עוד מרכיב מוזר ומטריד במיוחד (במובן השלילי של המלה) שנוסף היה מערכת יחסים אינטימית בין באפי לספייק (רעיון אליו התייחסו העונות הקודמות כאל בדיחה מזעזעת), אותה צילמו במאי הסדרה בתקריבים שלא היו מביישים את ערוץ ''פלייבוי'' המנוח בכבלים.
בין לבין, השתעשעו הכותבים גם במחיקת החיוכים המאושרים מפניהם של שאר כוכבי הסדרה. ווילו וטארה נפרדו, מה שהוביל להתמכרותה של ווילו לקסם שחור (זה היה יכול להיות עצוב אם זה לא היה נראה כל כך מצחיק) ופרידה דרמטית במיוחד של זאנדר מאניה, לאחר שזה האחרון נוטש אותה על החופה רגע לפני נישואיהם. הפרק בו התרחש אותו אירוע, ''פעמוני השאול'', היה לא רע כלל, אך גם מדכא להחריד, ובכל מקרה - רחוק מהשיאים אותם ידעה התכנית בעברה. פרקי הסיום של העונה, שנראו בתחילה כמעין אנטי-קליימקס, התבררו בסופו של דבר כראויים , אך עדיין לא מספיק כדי להציל את העונה כולה.
עם זאת, לעונה השישית היתה נקודת אור זוהרת במיוחד – פרק המחזמר, הידוע גם כ-''עוד פעם, עם רגש''. הפרק, בו גורמת תופעה מוזרה לתושבי סאנידייל, בכלל זה גיבורי הסדרה, לפצוח בזמר כל שתי דקות, היה מפגן מרשים של כתיבה ובימוי. ווידון לא רק כתב וביים את הפרק, אגב, אלא גם הלחין את השירים הנשמעים בו. חבל שהוא לא דאג באותה מידה לשאר העונה שהקיפה את אותו פרק.
המעריצים (שוב) פרצו בבכי, לאחר שהתכנית התדרדרה מדחי אל דחי, ותהו בקול רם: ''באפי, אנה תלכי?''.


אפילוג: הבט קדימה בזעם

למרות הרושם הקשה אותו הותירה העונה השישית, השמועות על העונה השביעית הקרבה, בה עתידה באפי להתקל באויביה מהעבר ובהם הקוטלת הרעה פיית', נותנות לא מעט סיבות לאופטימיות זהירה. חוץ מעונה זו, ג'וס ווידון ושותפיו לדבר עבירה לקחו בשנתיים האחרונות חלק פעיל בכתיבת חוברות קומיקס הקשורות לסדרה. אחת החוברות האלה, ''Tales of the Slayers'', מספרת את עלילותיהן של הקוטלות שהסתובבו בעולם לפני בוא הבאפי. החוברת נכתבה על ידי כל תסריטאי הסדרה וצוירה על ידי קבוצת אמני קומיקס מוכשרים (ביניהם מירה פרידמן הישראלית).

סדרת קומיקס נוספת שנכתבה על ידי ג'וס עצמו, ''פריי'', מתרחשת בעתיד הרחוק, מאות שנים לאחר שבאפי הסתלקה מעולמנו, והפכה ללהיט אדיר בשנה החולפת. שתי סדרות הקומיקס בהחלט מסייעות לתת לעולם בו מתרחשת ''באפי'' הטלויזיונית היקף ועומק.
ואי אפשר לסיים בלי להזכיר את הזווית המקומית. כמו ברוב העולם התרבותי, הצליחה ''באפי'' לגבש לעצמה במהירות קהילת חובבים גדולה גם בישראל, במיוחד אצל משתמשי האינטרנט. קבוצות דיון, אתרי מעריצים ואפילו גרסה מקומית ציונית גאה של עלילת הסדרה – כולם הומים ושוקקי חיים. זקופי קומה, נטולי כלימה, באמונה שלמה, הם מעריצים סדרה, ''באפי'' שמה.



המחבר מודה לרותם ברוכין על ההערות, ההארות, תיקוני השגיאות
והעצות הטובות.



באפי - האתר הרשמי
סאנידייל בישראל - אתר מעריצים עתיר מידע
לילות סאנידייל - עוד אתר מעריצים מקומי
באפי - בערוץ ביפ!
באפי - במסך המפוצל!
פורום ערפדים, אימה ובאפי גם (ובעיקר) - באורט!
קוטלי הערפדים של ליאור נייט - באפי הישראלית!
Tales of the Slayers - ביקורת!
פריי ציידת הערפדים - עוד ביקורת!

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מאמר יפה  (חדש)
אלי יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:23
הוא לימד אותי רבות על סדרה שבה עלי להתוודות שלא גיליתי בה עד כה כל עניין .
   כתוב תגובה
זה רק בדמיון שלי או שזה מלא  (חדש)
Boojie יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:26
ספוילרים, בלי אזהרה בכלל?
התחלתי לקרוא את זה, כן, מתוך התעניינות מסוימת בבאפי, שכללה צפייה במספר לא גדול של פרקים. הפסקתי בשלב די מוקדם, כשהבנתי שזה כנראה מלא ספוילרים לדברים שלא ראיתי, ושאיש לא מתכוון להזהיר אותי שהספוילרים האלה שם.
בחיאת, אם מאמרים כאלה מכוונים לאנשים שכבר ראו את כל הסדרה, אז תציינו את זה!
   כתוב תגובה
זה רק בדמיון שלך  (חדש)
רז מעדכן יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:32
בתשובה לBoojie
שזה בלי אזהרה בכלל. יש אזהרה. בתחילת הכתבה. אפילו כתוב שם שזה קורה ''לעיתים (קרובות מאוד, ראו הוזהרתם)''.
   כתוב תגובה
אוח, נראה שהתבחבשו לי שם השורות.  (חדש)
Boojie יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:50
בתשובה לרז מעדכן
מה זה ''אך תמיד, לכל אורכה, היא לעיתים.''? זה האקספלורר שלי סידר את שורת הפיוט הזאת, או שזה היה שם כל הזמן?
   כתוב תגובה
משפט פיוטי ומקורי,  (חדש)
NY מאושר יום שישי, 13/09/2002, שעה 0:16
בתשובה לBoojie
המגיע לא הרבה לאחר משפט פיוטי אחר, לאמור - ''לעתים (קרובות מאד, ראו הוזהרתם) היא מכילה ספויילרים מלוא החופן לגבי אירועי הסדרה.''
   כתוב תגובה
*אצלך* זה מה שכתוב שם.  (חדש)
Boojie יום שישי, 13/09/2002, שעה 12:58
בתשובה לNY מאושר
*אצלי* נשברו השורות, והיתה שם סמטוחה אחת גדולה.
אבל זה לא משנה כרגע. מה שאני רוצה לדעת - כשכתבת ''משפט פיוטי ומקורי'', לא התכוונת ''משפט פיוטי, מקורי וחסר משמעות''?
:-P
   כתוב תגובה
אז מה בעצם המטרה,  (חדש)
Kipod יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:56
בתשובה לרז מעדכן
בכתיבת סקירה המיועדת רק לאלו שכבר ראו את הסדרה?
   כתוב תגובה
הסקירה איננה ''מיועדת''  (חדש)
רז מבהיר יום חמישי, 12/09/2002, שעה 21:01
בתשובה לKipod
לאלו שראו את הסדרה, לאלו שלא ראו אותה או לאלו העונים לשם ''דוד'' בימי חול ו-''משה'' בימי חג ומועד. הסקירה מיועדת למבקרים באתר - נקודה. יחליטו אותם מבקרים אם הסקירה מיועדת להם או לא, בין אם הם ראו את הסדרה ובין אם לא (ויש לפחות אחד שלא, והסקירה היתה לטעמו. תגובתו מופיעה ראשונה במאמר זה). ודיון על פרקים (או סרטים, לצורך העניין) שכבר נצפו הנו פרוצדורה מקובלת בכל רחבי האינטרנט, אני מאמין (כאשר ''דיון'' איננו מתייחס רק לתגובות כאן - אלא גם לכתבה עצמה).
   כתוב תגובה
לא יודע מה הטעם  (חדש)
שלמקו יום שישי, 13/09/2002, שעה 1:45
בתשובה לKipod
אבל בתור מי שראה את הכל, זו הייתה סקירה מאד מעניינת, כמעט פרויקט מונומנטלי (למה אני לא חשבתי לכתוב אותו?), גם אם לא עשיר במיוחד במידע חדש לצופי הסדרה (מעבר למידע על ג'וס). נקודת פתיחה לא רעה לדיונים (מלבד העובדה שכולם כבר התחילו מזמן).

לו רק רז היה משתמש בשמות הפרקים כמו ששודרו בארץ, היכן שזה אפשרי... ''הכלומניק'', ''הס'' ועוד הם כבר תרגומים כמעט קאנוניים ולנסות לבצע הנדסה הפוכה על התרגומים מבלבל לפעמים.
   כתוב תגובה
האשמה בנוגע לתרגום השמות  (חדש)
רז מהרהר יום שישי, 13/09/2002, שעה 9:35
בתשובה לשלמקו
רובצת עלי - אני מודה שלא התעמקתי יותר מדי בשמות המתורגמים מעבר לעונה השלישית, כפי שהיא תורגמה בערוץ 2 (מאז ראיתי את כל הפרקים באנגלית, בלי תרגום). בפורום שבו אני מסתובב, אגב, נהוג להשתמש בשמם האנגלי של הפרקים, בדרך כלל.
''הס'', אני חייב להודות, הוא הברקה תרגומית, אבל ''הכלומניק'' זו החמצה טוטאלית. שם הפרק היה צריך להישאר כפי שהיה במקור The Zeppo - זה לא מושג, אלא שם של מישהו (זיפו מארקס, במקרה הנדון לפנינו).*

* אבל לא, אין שום כוונה לפתוח פה עוד מלחמת תרגומים. יעשו המתרגמים בביפ ככל העולה על רוחם, זה לא טורד את מנוחתי.
   כתוב תגובה
מבלי לפתוח מלחמת תרגומים מצדי  (חדש)
שלמקו יום שישי, 13/09/2002, שעה 10:37
בתשובה לרז מהרהר
עד שאמרת את זה, לא עלה על דעתי ש''זיפו'' קשור לזיפו מרקס. כלומר, ישעתי שיש לו איזו משמעות בפני עצמה, כי זהו לא שם תואר נפוץ באנגלית, אבל ההתייחסות התרבותית הזאת עברה לי מעל הראש. היא לא מוזכרת בפרוש בפרק. אם אני הייתי רואה בפעם הראשונה ''הזיפו'', אני הייתי חושב על מצית.
   כתוב תגובה
המקור שלי, בנוגע לעניין הוא האתר  (חדש)
רז מהרהר יום שישי, 13/09/2002, שעה 10:45
בתשובה לשלמקו
Buffyguide, שהוא, לטעמי מקור המידע הכי טוב ברשת ל-Cultural References בסדרה. העמוד של הפרק הרלבנטי נמצא ב-
(אגב, אני בכלל לא בטוח שהצופים הצעירים של הסדרה בארה''ב הבינו גם הם את הקשר - הצעירים של ימינו יודעים בכלל מי היו האחים מרקס?)
   כתוב תגובה
לבאפיגייד יש נטיה משונה  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם יום שישי, 13/09/2002, שעה 12:35
בתשובה לרז מהרהר
להסביר הכל על *הכל*, כאילו הם מפנים את ההסברים התרבותיים למישהו שיראה באפי עוד חמש מאות שנה. לא שזה מפריע לי... סתם מצחיק.
   כתוב תגובה
נכון, יש אזהרה  (חדש)
יעל יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:39
בתשובה לBoojie
ודרך אגב, אני מאוד ממליצה על הסדרה. היא בדיוק התחילה מחדש השבוע בערוץ ביפ. כדאי לצפות אם יש ביפ.

(הבני מתעטשות האלה, היו אמורים להתחיל עכשיו את העונה החמישית...)
   כתוב תגובה
תענוג לקרוא  (חדש)
יעל יום חמישי, 12/09/2002, שעה 20:37
ורק בקושי הצלחתי לדלג על התיאור של סוף העונה החמישית ועל העונה השישית.

כל הכבוד לי.

והזכרת לי שעוד מעט מתחיל באפי בסטאר וורלד.

באפי שולתת!!!!!!!
   כתוב תגובה
לדעתי עונה 2 היתה הכי טובה עד כה  (חדש)
The Hound יום חמישי, 12/09/2002, שעה 21:41
בתשובה ליעל
עוד לא סיימתי את החמישית.לעונה השנייה היה קו עלילה הכי מרגש וחזק, עם אנג'ל חסר הנשמה.אולי העונה החמישית יותר טראגית, וזה עוד לפני שסיימתי אותה, אבל הפיכת אנג'ל לרע היתה פשוט מהלך מבריק.
   כתוב תגובה
אכן תענוג  (חדש)
עידו יום חמישי, 12/09/2002, שעה 23:16
בתשובה ליעל
לרז-- מאמר מצוין כרגיל, מלבד הביקורת האוהדת ל''באפי נגד דרקולה'', אחד מהפרקים השנואים עלי ביותר.

יאללה, עכשיו תעשה אחת על ''אנג'ל''!

ליעל-- מתי בדיוק?
   כתוב תגובה
מצטרפת לבקשה -עוד  (חדש)
אמבר יום שישי, 13/09/2002, שעה 0:58
בתשובה לעידו
אחת גם על אנג'ל.

ושאלה קטנה לרז, נכון שאתה דואג לאינטרסים שלי?
   כתוב תגובה
עובדים על זה  (חדש)
רז מתלבט יום שישי, 13/09/2002, שעה 17:30
בתשובה לאמבר
עוד לא החלטתי עם כתבה על אנג'ל צריכה להיות משהו באותו קנה המידה של הכתבה הנוכחית, או אולי משהו צנוע יותר (אחר הכל, אנג'ל רצה בסך הכל שלוש עונות עד עכשיו). נראה מה יהיה.

והתשובה, אמבר, היא כן.
   כתוב תגובה
באפי בסטאר וורלד  (חדש)
יעל יום שלישי, 17/09/2002, שעה 14:14
בתשובה לעידו
בימי חמישי ב 15:00, 18:30, 21:30

ביום ראשון ב 10:00.
   כתוב תגובה
באפי בסטאר וורלד  (חדש)
שני יום חמישי, 19/09/2002, שעה 12:16
בתשובה ליעל
נשארו רק שני פרקים לעונה החמישית ואז יתחילו Dark Angel
עונה ראשונה ורוזוול עונה שניה שגם עליהין לא יזיק לכתוב
   כתוב תגובה
מצוין! תודה על הסקירה.  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם יום חמישי, 12/09/2002, שעה 22:48
   כתוב תגובה
כתבה מצויינת, נהניתי לקרוא  (חדש)
trilliane יום שישי, 13/09/2002, שעה 21:11
סגנון הכתיבה והניסוחים שלך גרמו לי לפרוץ בצחקוקים בלתי נשלטים לאורך קריאת המאמר...

ועם זאת כמה נקודות קטנות שהציקו לי (בתור פולניה קטנונית, קשה לי להימנע מהרגלים ישנים):

* ''הפילוט הבלתי משודר'' של באפי נועד במקור להיות משודר? אני תמיד חשבתי שהוא בסה''כ פרק נסיון שנועד להמחיש את הכיוון הכללי של הסדרה, אבל בהחלט לא מאכל ראוי לשידור טלוויזיוני (על אחת כמה וכמה אם מחשיבים את הפרפקציוניזם והרמה אליה שואף ג'וס להגיע). העובדה שהוא היה קצר מהרגיל, נטול מוסיקת רגע בקטעים הדרושים ועוד, רק מחזקת אצלי את ההרגשה שזה לא פרק שסיימו לעבוד עליו, אלא סקיצה בלבד.
הפילוט השני שאנחנו מכירים כפרק פתיחת הסדרה, כבר היה פרק שנועד לשידור, וההבדלים בינהם - החל מהגישה הבסיסית וכלה בביצוע, ברורים וחדים.

* לא מדויק לומר שהסדרה מתרחשת אחרי הסרט - בסרט באפי היתה בי''ב וכאן כדי להחזיר את הסדרה לשנות התיכון היא היתה בכיתה י'. זאת ועוד, פרטים רבים שונו בין עלילת הסרט והעולם שלו לעלילת הסדרה והעולם שלה (שהם לא ממש זהים וחוקי הערפדים בהם שונים). אאל''ט, ג'וס עצמו אמר שהסדרה היא לא המשך ישיר של הסרט.

* הערה קטנונית במיוחד: אליסון האניגן ברונטית (גם בעונה הראשונה) ורק מהעונה השניה ואילך היא הפכה אדמונית יותר ויותר.

* דיויד גרינוולט היה שם תמיד, כבר בעונה הראשונה הוא כתב כמה פרקים (בינהם את הפרק ''אנג'ל'' הבולט).

* אנג'ל לא מת, רק נשלח לגיהנום... והגיהנום (בדומה לגן העדן) בבאפי הוא פשוט עוד מימד מקביל, בטח שלא קצה הדרך... אם יש אליו התייחסות כאל ''מוות'' זה כיוון שזה מימד שמסמל את סוף הדרך, מקום ממנו כבר לא חוזרים (אלא אם כן מדובר בסדרה כמו באפי, כמובן).

יש פה ושם נקודות מחלוקת נוספות (על עובדות או דעות שלך), אבל קטנות מכדי שאני אטרח להיכנס אליהן... גם ככה קשקשתי די והותר.

אני רוצה להדגיש שוב שנהניתי מאד מקריאת המאמר (למרות שלי אישית הוא לא חידש דבר, פרט לכמה פרטים קטנים על ג'וס) ואשמח לקרוא מאמר שלך על אנג'ל (גם לו מגיע, לא?).

לסיום אציין שאני דווקא אוהבת (מאד) את העונה הרביעית, ולמרות שהחמישית עונה טובה, לטעמי האישי היא לא מתעלה על העונה השניה (הפייבוריטית שלי) או השלישית (שגם היא היתה עונה מצויינת במיוחד).
   כתוב תגובה
הערות על ההערות:  (חדש)
עידו יום שישי, 13/09/2002, שעה 22:19
בתשובה לtrilliane
* על הפיילוט את צודקת לגמרי. הוא היה סקיצה קצרה שנועדה להמחיש לרשת במה מדובר. בשום פנים הוא לא נועד לשידור (אם כי חבל שחתכו מהפיילוט הסופי את הסצינה המשעשעת בין באפי לזאנדר בחצר)

* גם לגבי הסרט והסדרה את צודקת בעיקרון: אין קשר ישיר בין הסדרה לסרט, ואירועי הסרט אינם חלק רשמי מההסטוריה של הסדרה. עם זאת אסווג ואומר שבעונות הראשונות (בעיקר הראשונה) הסדרה הסתמכה של הסרט כדי למשוך צופים שראו אותו וידעו מה העיקרון הכללי, ואחר כך החלו לשנות את ההסטוריה בהדרגה.

* אליסון האניגן אינה ברונטית אלא ג'ינג'ית כהה. הסיבה לאדמוניותה הנוכחית היא פשוט הבהרה של צבע השיער.

וזהו.
   כתוב תגובה
הערות על ההערות על ההערות:  (חדש)
trilliane יום רביעי, 18/09/2002, שעה 5:46
בתשובה לעידו
* אליסון האניגן ברונטית ועוד איך. יש ברשת מספיק תמונות ילדות שלה (היא משחקת מהילדות) וצר לי, שום ג'ינג'י כהה. חום לחלוטין, ואפילו לא חום בהיר.

ומשהו ששכחתי לנטפק בפעם הקודמת:
* ג'יימס מרסטרס קיבל קביעות בסדרה (בפתיחה) עוד באמצע עונה 4, לא בעונה 5.
   כתוב תגובה
צבע השיער המקורי של האניגן  (חדש)
The Hound יום רביעי, 18/09/2002, שעה 17:09
בתשובה לtrilliane
למי אכפת? זה שיא הניטפוק מה שהולך פה
   כתוב תגובה
כפי שניתן להבחין בקלות,  (חדש)
Boojie יום רביעי, 18/09/2002, שעה 22:08
בתשובה לThe Hound
יש אנשים שאכפת להם. אתה לא חייב להשתתף בדיון שלא מעניין אותך.
   כתוב תגובה
אני אפילו יודעת איזה מספר  (חדש)
אמבר יום רביעי, 18/09/2002, שעה 23:07
בתשובה לtrilliane
זה בצבעי השער
   כתוב תגובה
מקטגוריות המידע  (חדש)
שלמקו יום רביעי, 18/09/2002, שעה 23:44
בתשובה לאמבר
שגברים שמחים שאין להם מושג בהם.
   כתוב תגובה
אכפת לך שאני אשאל,  (חדש)
Boojie יום חמישי, 19/09/2002, שעה 0:12
בתשובה לשלמקו
פרט למכוניות, מערכות סטריאו וצעצועים אלקטרוניים (ולפעמים גם כדורגל), מה הקטגוריות הנגדיות?
   כתוב תגובה
מאיפה לי לדעת? אין לי מושג בהן.  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 19/09/2002, שעה 0:17
בתשובה לBoojie
המחיקה היא כל כך טוטאלית, שאפשר לדעת שמשהו חסר רק מזה שמישהו אחר מזכיר אותו. ואז אתה יודע שאתה לא יודע על זה כלום, ומסיבה טובה.
   כתוב תגובה
דברים כדרבנות!  (חדש)
NY מאושר יום חמישי, 19/09/2002, שעה 11:18
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
אני חושב שהתשובה ברורה:  (חדש)
הבדיחה של אלוהים יום שישי, 20/09/2002, שעה 22:01
בתשובה לBoojie
מכוניות ,מערכות סטריאו וצעצועים אלקטרונים...(לפעמים גם כדורגל )
   כתוב תגובה
יש לי בעיה כלשהי  (חדש)
אור יום שישי, 13/09/2002, שעה 22:49
בתשובה לtrilliane
בזמנו ראיתי את שלושת העונות הראשונות של באפי ונורא אהבתי את הסידרה. אבל אז הפסיקו לשדר את הסידרה בערוץ שתיים ומאז היא משודרת בערוץ ביפ בכבלים הדיגיטליים. הבעיה שלי היא שאין לי כבלים דיגיטליים אלא ''יס'' ומאז העונה השלישית לא ראיתי אפילו פרק אחד של הסידרה. נאמר לי שמשדרים את הסידרה גם בערוץ סטאר וורלד, שגם אותו אין לי. השאלה שלי היא אם יש איזושהי אפשרות להשיג את שאר העונות עם תרגום? כי אני נורא מתגעגע לסידרה הזו.
   כתוב תגובה
יש הרבה אנשים  (חדש)
רעות יום שישי, 13/09/2002, שעה 23:59
בתשובה לאור
ברשת שיסכימו לשלוח לך קלטות עם העונה הרביעית ומעלה של באפי (לא כולל אני...), תחפש באתרים ישראליים ובפורומים ותשאל אם יש שם מישהו שמוכן לשלוח לך קלטות. אני בטוחה שתמצא כמה. דרך אגב, באתר באפי בישראל יש פינה שבה אפשר לבקש מיוצר האתר לקנות פרקים מכמעט כל העונות, תנסה שם.

רז, יופי של כתבה! ממש נהנתי לקרוא.
   כתוב תגובה
איפה אתה גר?  (חדש)
יעל יום שלישי, 17/09/2002, שעה 14:10
בתשובה לאור
יש לי את העונה הרביעית מוקלטת מביפ במהירות LP - אבל אין לי אפשרות להקליט לך קסטות.

אם אתה גר באיזור המרכז, אתה יכול לשאול אותן ממני תמורת עירבון כמו תעודת זהות או כרטיס אשראי :-)

בכל אופן, ביפ הבני מתעטשות האלה יתחילו את העונה החמישית רק בסוף דצמבר.
   כתוב תגובה
מאיפה יש לך פרקים  (חדש)
אלדד שבת, 14/09/2002, שעה 12:15
מאיפה יש לך את הפרקים של העונה השישית והסוף של החמישית

תעשה טובה תן לי
   כתוב תגובה
ביקורת מצויינת, כמעט בדיוק...  (חדש)
פז אדרי יום ראשון, 15/09/2002, שעה 1:58
כמו מה שאני חשבתי על כל עונה...
במיוחד לכל הנוגע לעונה ה6 שהייתה התדרדרות קשה ממנה יהיה קשה נורא לטפס, ולדעתי גם פרקי סיום העונה (מלבד ''יריבים'' המדהים!!!) היוו מעצור שעשוי ממקלות של ארטיקים לכדור השלג הענק הזה שנקרא ''העונה השישית''...
נקווה רק שינחות לתוך נקודה חמה ונעימה שתחזיר לנו את ''הבלונדינית ההיא שנלחמת במפלצות וזורקת להם הערות שנונות לפני שהיה מתפלשת להם במעיים''

כל הכבוד על:
-הביקורת המצויינת
-על זה שהתייחסת לקומיקס שכמעט אף אחד לא מתייחס אליו למרות שיש צוות די רציני שעומל עליו כל הזמן
-ועל זה ששמת לינק לאתר שלי ושל חן (עוד לכתובת החדשה!)

הולך לקרוא את הביקורת שלך על הקומיקסים, ד''ש לאחיך (תמסור לו שיקפוץ לבקר אצלנו בערוץ לפעמים)
צום קל ושנה טובה!

פז.
   כתוב תגובה
מה האנטי הזה לעונה השישית?  (חדש)
SeeFood יום שלישי, 17/09/2002, שעה 21:05
נראה שבהרבה מהעונות ג'וס מחפש נושא לשחק איתו על כל העונה. רשע ראשי ארעי קבוע או ''היוזמה'' ושאר הסיפורים מדלדלים מאותו ענף אבל לא מעיזים להתרחק יותר מדי. בעונה השישית הוחלף לתוכנית כנראה הסטטוס מבחינת קהל היעד או שהצנזורה התרככה או משהו, אבל ווידון הלך והעיז ויצר רצף מהמם של קפיצות חזקות ברגשות והתכנים שהועברו. עוד לא ראיתי סדרת נוער אחרת שמטפלת ככה ביחסים אנושיים ''לא נורמטיביים'', שנותנת מגוון אפשרויות משחק למשתתפים בה, ומעיזה לפרוץ כל כך הרבה פעמים מהמסגרת הסיפורית, התוכנית (מלשון תוכן), המוסרית והקולנועית שעליה נאלצה בד''כ לשמור כמו כל סדרה אחרת בטלוויזיה האמריקאית. ווידון גרם לי לגושים בגרון, וממש לבכי בפרק המוות של ג'ויס. כולה טלהנובלה עם אפקטים? לא יודע. בין כל האפקטים והשמאלץ מסתתר לו כותב מוכשר, שניים-שלושה שחקנים מעולים וצוות הפקה עם ראש פתוח ויצירתי וכולם מלאי תעוזה.

Go Buffy Go!
   כתוב תגובה
הנה הבעיה עם עונה 6 (ספולייר):  (חדש)
עידו יום רביעי, 18/09/2002, שעה 14:34
בתשובה לSeeFood
היא אכן הלכה באומץ לאן ששום עונה (או סדרת נוער עד כמה שידוע לי) לא הלכה מעולם. היא פשוט לא עשתה את זה טוב.

בניגוד לרז, אני לא חושב שה''רומן'' אם אפשר לקרוא לזה כך בין באפי לספייק היה בדיחה לא מוצלחת. להפך, זה היה רעיון נועז, והתאים מאוד לאן שהעונה הלכה. הוא פשוט לא בוצע כמו שצריך. ספייק נותר שק חבטות ומטרה מושלמת להתעללויותיה של באפי. באפי התבכיינה וריחמה על עצמה הרבה, אבל בפועל שום דבר לא זז לשום כיוון במשך *הרבה* מאוד פרקים, שגם ככה היו, אם לומר בעדינות, ממש גרועים.
לשם השוואה ניקח את ''דברים מתים'' הנפלא מאמצע העונה של סטיבן דנייט, אחד מהכותבים החדשים הטובים ביותר של באפי. דנייט העז לעשות את מה ששאר הכותבים לא העזו: הוא יצר לבאפי משבר רגשי אימתני, שילב אותו בתוך הגועל ההולך וגובר מספייק ומעצמה ולא עצר באדום-- והתוצאה היה פרק פסיכולוגי, אלים ומרתק, ממש כמו ''אדום בעיניים'' שלו מלקראת סוף העונה. שאר הכותבים פשוט לא ידעו מה לעשות עם הסיטואציה, אז הם מילאו אותה במיחזורים וקלישאות חבוטות. עוד בעיות היו התמכרותה האדיוטית של וילו לקסם שהובילה לכמה מהפרקים הזוועתיים ביותר שנראו בסדרה, וסוף העונה שהיה כל כך קיטשי עד שהשאיר טעם של סוכרזית בפה.
בסופו של דבר יצא לנו רצף של פרקים משעממים או ממש גרועים שהופסקו מדי פעם בפרק טוב עד מעולה (המיוזיקל, ''דברים מתים''), עד ששת הפרקים האחרונים שהראו שיפור מסיבי (מלבד, כאמור, הסוף) שכמו שרז אמר, היו בגדר ''מעט מדי, מאוחר מדי''.
   כתוב תגובה
הנה הבעיה עם עונה 6 (ספולייר):  (חדש)
גלעד יום ראשון, 22/09/2002, שעה 19:07
בתשובה לעידו
הרשו לי לשאול שוב מאיפה אתם יודעים מה קורה בעונה השישית?
אני רואה את בפרקים ב''סטאר וורלד'' ורק השבוע ישודר הפרק האחרון של העונה החמישית!
ובקשר לזה כבר בעונה החמישית ברור שלסדרה אין לאן להמשיך כי באפי נלחמת באלה! במה עוד היא יכולה להילחם? מה עוד יש להרוג?
ואם בקוטלות מדובר, פיית', יקירתנו משכבר הימים, נמצאת בכלא אחרי שהודתה בכל מעשיה, זאת יודעים משהצליחו לסבול מספר פרקים בסדרתו הגרועה עד כדי יאוש של אנג'ל!
   כתוב תגובה
נובמת, קוסם לא מגלה... :)  (חדש)
עידו יום ראשון, 22/09/2002, שעה 21:46
בתשובה לגלעד
יש דרכים אם יש לך חיבור טוב לרשת, ועל זאת לא אוסיף.

ו''אנג'ל'' ממש לא גרועה. להפך, היא כל כך השתפרה שכרגע היא יותר טובה מ''באפי'' פי כמה, אבל אם ראית רק את העונה הראשונה אני יכול להבין איך קיבלת את הרשום הזה. נסה לתפוס את העונה השנייה ותראה אם דעתך לא משתנה.
   כתוב תגובה
אתם רואים, אני לא לבד בדעתי.  (חדש)
נועה, לא לבד בדעתה. יום שלישי, 24/09/2002, שעה 0:13
בתשובה לעידו
   כתוב תגובה
הבעיה של העונה השישית היתה הדבק (ספויילרים)  (חדש)
יעל יום רביעי, 10/11/2004, שעה 19:16
בתשובה לעידו
בכל העונות היה רשע מרכזי (או שניים) שהעונות הסתובבו סביבו. זה היה הדבק שקישר את כל הפרקים.

בעונה השישית ה''רשעים'' היו כל כך פטתיים עד שזה פשוט קלקל את כל העונה.

בעונה השישית היו הרבה מאוד פרקים טובים, אבל באמצע היו פרקים איומים - כמו אותו פרק זוועתי שמחזיר את ריילי - שפשוט גרמו לצופים לתחושה של מיאוס.

הסך הכל היה רע, וחבל כי היו בעונה הזו כמה מהפרקים הכי טובים בסדרה.

גם העונה השביעית היתה רק ''קצת'' יותר טובה. אולי טוב שהסדרה הסתיימה. היא היתה יכולה רק להתדרדר עוד.
   כתוב תגובה
כנראה שזה עניין של טעם אישי  (חדש)
עדי יום חמישי, 19/09/2002, שעה 17:57
קודם כל, בנוגע לסרט, לדעתי הסיבה לכשלון היא שיווק תחת ז'אנר לא נכון. איני בטוח שהסרט שווק כפארודיה שהוא היה.
ברור שכל קשר בסגנון בין הסרט לסדרה מקרי לחלוטין.
איני מסכים בקשר לטענות של הירידה באיכות בעונה הרביעית.
קודם כל, ספייק הוא בהחלט דמות שראוי היה לשלב בסדרה, כאחת מהדמויות המעניינות ביותר (לשם שינוי ערפד שלא רוצה להחריב את העולם ואפילו אוהד כדורגל), וקשה לי לחשוב על דרך אחרת לעשות זאת.
(רשעים מקוריים זה חוזק של הסדרה, כמו ראש עיר מפלצתי אבל מנומס כרונית או אלה שדואגת שהבגדים שלה אופנתיים).
בעונה היו פרקים מבריקים, גם בפני עצמם וגם בתור נסיונות מקוריים (30 דקות ללא דיבורים?!)
היה נחמד לשם שינוי לשבור את ההרגל של בני זוג ערפדים לבאפי, כך שריילי היה משב רוח מרענן, גם אם לתקופה קצרה (מתי יבינו הצופים שאנג'ל יצא מהסדרה?).
גם לשם שינוי בני החבורה החלו לתפקד כישויות עצמאיות, ולא הגרופיס של באפי, כאשר מדובר במיוחד בזאנדר וווילו.
העונה החמישית בהחלט כללה מספר הברקות, כולל הכפייה על הצופים לקבל אחות קטנה כעובדה שכנראה הוחמצה בעונות קודמות, ורק כשהם מתרגלים לרעיון להפוך אותו על פניו ולגלות שלא הייתה אחות קטנה קודם.
גם הפרק הכפול של באפי ואנג'ל, בו מתוארת ההסטוריה של ספייק משתי נקודות מבט, היה פרק מעולה.
ההתמכרות של ווילו לקסם שחור (I owe you pain) בהחלט מעניינת והופכת אותה לשם שינוי לדמות שולית פחות, למרות שלא צפיתי עדיין בעונה השישית.
וחשוב גם לציין שאם העונה השישית ירודה יותר באיכותה (דבר שאיני יכול להעיד בעצמי עליו) ייתכן והדבר קשור למחוייבות הגוברת (והמוצהרת) של ודון לאנג'ל.
   כתוב תגובה
כתבה מצוינת מכמה סיבות  (חדש)
רן ב ל יום רביעי, 25/09/2002, שעה 12:59
מאד נהניתי מהכתבה ואני די מסכים עם הניתוח גם אם אני לא מקשר אוטומטית בראש שם של כל פרק לעלילה,
נחמד לראות כתבה ארוכה ומושקעת ומענינת שלא מזלזלת במדע בדיוני בטלוויזיה ז'אנר האימה/מד''ב של באפי אנג'ל וסמולוויל מצליח לאחד אויבים ותיקים,
אין כמו ה''דונקי'' :-) והמבין יבין
   כתוב תגובה
מישהו יודע  (חדש)
עודד יום שני, 13/10/2003, שעה 16:13
איפה אפשר להוריד קומיקסים של פריי שאפשר לראות בעזרת התוכנה CDisplay?
   כתוב תגובה
ספייק שולט  (חדש)
freak יום ראשון, 01/02/2004, שעה 21:54
ספייק היה פריק מגניב והוא בריטי כלי מדהים והוא עושה להם את הסידרה בגלל שהוא כזה בריטי שנון
   כתוב תגובה
אדירררר  (חדש)
מיטל יום שישי, 07/10/2005, שעה 22:57
אני חייבת לציין שחוץ מהבקיעות בסידרה ועצם העובדה שחידשת לי פה ממש הרבה דברים, יכולת הכתיבה שלך חסרת תקדים.
אני מחכה לעוד מאמרים שלך.
   כתוב תגובה
למיטל, הסתכלי בצד ימין של המאמר  (חדש)
יעל יום שישי, 07/10/2005, שעה 23:20
בתשובה למיטל
יש המון מאמרים של רז באתר זה.
   כתוב תגובה
שאלה..  (חדש)
תמר יום רביעי, 26/08/2009, שעה 22:48
אני מאוד נהנתי לצפות בסידרה במארזי די וי די, אבל משום מה יש רק את העונה הראשונה והשניה! (בתירגום)
מה לעשות?
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.