על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

דברים שרואים משם
טלויזיה / רז גרינברג
שבת, 29/04/2000, שעה 3:35

סדרות הטלויזיה שאולי יעשו לכם את השנה הבאה


אולי אין טעם לציין כאן את המובן מאליו, אבל בכל זאת: גופי השידור בארץ מתייחסים לחובבי המד''ב כמו אל חבורת מצורעים. כשהם טורחים להביא לנו משהו, הם משדרים אותו בכל מני שעות מוזרות (''תיקים באפילה'', ''קרוסייד''). כאשר הם משדרים משהו בשעות סבירות, מדובר בסחורה סוג ב' (''שבעה ימים''). וכשהם סוף סוף משדרים משהו מוצלח באמת בשעה סבירה, הם מפסיקים ולא טורחים להמשיך (העונה החדשה של ''באפי''? לא בבית ספרנו).
וכל הדברים האלו הם רק קצה קצהו של הקרחון. להוציא את ''קרוסייד'' לא קיבלנו שום סדרה עדכנית בשנה האחרונה. מדובר בתזמון גרוע מאד, כי בדיוק בשנה האחרונה החלה תעשיית סדרות המד''ב להתאושש מההלם אליו נכנסה בעקבות ההצלחה של השילוש הקדוש (''בבילון''-''תיקים''-''באפי''). לא שעבר זמנם של החיקויים הדהויים של הסדרות הנ''ל, אבל הופיע גם היצע מרשים של סדרות חדשות, מקוריות ורעננות. בעקבות המלצות חמות של אתרים באינטרנט הרכבתי כאן רשימה של הסדרות האלה, שבחלקן גם צפיתי בתנאים מחתרתיים (ראו בהמשך) ואף צירפתי ספקולציות לגבי הסדרות שעומדות לצאת בשנה הקרובה.

כדי שלא תחשבו שסתם באתי להוציא לכם את העיניים (תרתי משמע) עם סיפורים על סדרות מצוינות שלא נראה שמגיעות אלינו, הנה כמה הצעות עבור אלה שלא מוכנים לחכות לחסדיהם של גופי השידור בארץ:

1. הדרך הכי קלה היא לקנות וידאו מולטי-סיסטם, ליצור קשר עם מישהו בחו''ל ולסדר שיקליט וישלח לכם קלטות. מסורבל אך אפקטיבי.

2. לחכות שערוץ זר דובר אנגלית יקנה אותן וישדר. נכון, הסיכוי שזה יקרה לא גבוה, אבל בשנים האחרונות יכולנו לראות את ''מעבר לחלל'' (ב-Star Plus) כמעט שנה וחצי לפני שהיא שודרה בערוץ 2, את שתי העונות הראשונות של ''כדור הארץ: העימות האחרון'' (עם תרגום לעברית!) בערוץ המזרח התיכון, ולאחרונה גם את העונה השנייה והמצויינת של ''מילניום'' ב-Star World. שווה לעבור בזהירות על מדריכי הטלויזיה - הערנות משתלמת.

3. להוריד פרקים באינטרנט. תמצאו אותם שם אם תחפשו טוב מספיק. אמנם תאלצו להקריב הרבה מקום על הדיסק הקשיח (בין 100 ל-‏200 מגהבייט לפרק), הסאונד ברוב המקרים דפוק ואיכות התמונה מזכירה סרטים מראשית המאה ה-‏20, אבל אלו התנאים שבהם בדרך כלל מתקיימים אנשים שנלחמים בדיקטטורה.

הנה רשימת הסדרות שהנן, לפי כל הדיווחים, שוות צפיה:

א. Farscape

הצעה לתרגום עברי: ''מסע בין חבובות''

מאחורי הקלעים: רוקני או'בנון (Alien Nation, SeaQuest DSV) בראיין הנסון (בנו של ג'ים הנסון, יוצר ה''חבובות'' המנוח).

על רגל אחת: אסטרונאוט מכדור הארץ בשם ג'ון קרייטון (בן ברואודר) נזרק, בעת ניסוי חללית חדשה, לקצה השני של היקום. בעקבות אי הבנה מצערת הוא מסתכסך עם גנרל בצבא ששולט באיזור, ונאלץ להימלט בספינה חצי אורגנית ביחד עם קצינה ביצ'ית (קלודיה בלאק) עוד שני חייזרים צבעוניים (אנטוני סימקו ווירג'יניה היי) והרבה מאד... אה... חבובות.

התרשמות: אני מודה שמאז שג'ים הנסון עבר לבדר את היושב במרומים והותיר את כל ענייני ה''חבובות'' בעולם הזה בידיו של בנו חסר הכשרון, יש לי אלרגיה ליצורים הפרוותיים האלה. מה גם שתקציר העלילה נשמע כמו הקצנת כל האלמנטים הגרועים ביותר של ''מסע בין כוכבים'' לדורותיה. לאור העובדות הנ''ל הייתי משוכנע שמדובר בבזבוז זמן. אז תקשיבו טוב טוב, כי אני עומד להגיד פה משהו שלא תשמעו ממני בדרך כלל: טעיתי. Farscape היא סדרה מצויינת. לא רק מבחינה טכנית (אפקטים משובחים, צילומים נהדרים, שימוש חכם בסטים מוגבלים) אלא גם מבחינת הכתיבה: דיאלוגים שנונים, עלילות מרתקות (עם הרבה אקשן שישמח את כל מי שמתגעגע ל''מעבר לחלל''), דמויות מורכבות והנשק הסודי האולטימטיבי: קלודיה בלאק שהיא היורשת החוקית של קלודיה כריסטיאן (איבנובה מ''בבילון 5'') - היי, יש להן אפילו אותו שם פרטי! לכל מי שהתאכזב מההיצע העדכני של סדרות ''מסע בין כוכבים'' ומהפוטנציאל המבוזבז של ''קרוסייד'': מצאתם אהבה חדשה וקוראים לה Farscape.

בעיות: ג'ון קרייטון, ממש כמו בן ברואודר שמשחק אותו, הוא נודניק רציני. אפשר בהחלט להתגבר על החיסרון הזה, כי אנחנו די רגילים אליו מסדרות אחרות (שרידן מ''בבילון 5'' מאלדר מ''תיקים באפילה'') אבל זה מעיק. חוץ מזה, הסדרה משודרת רק בערוץ המד''ב האמריקאי, שלמיטב ידיעתי אין לו הסכמי רכש עם שום גוף משדר בארץ, כך שהאלטרנטיבה היחידה היא שמישהו יקנה את הזכויות לשדר את הערוץ (וזה רעיון לא רע בכלל, כשחושבים עליו).


ב. Now and Again

הצעה לתרגום עברי: ''בגוף שני''

מאחורי הקלעים: גלן גורדון קרול (''בלשים בלילה'') רנה אקווריה (''מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9'').

על רגל אחת: סוכן ביטוח בשם מייקל וייזמן (ג'ון גודמן בתפקיד קצרצר) נהרג בתאונת רכבת. נהרג אמרתי? לא בדיוק. הממשלה משתילה את המוח שלו בגוף צעיר יותר, חזק יותר ונאה יותר (של השחקן אריק קלוז) כדי שיתפקד עבורה כסוכן חשאי. אבל וייזמן, בגוף החדש שלו, עדיין מתגעגע לאשתו וילדיו, ומתעקש לשמור איתם על קשר למרות ההתנגדות (הלא פחות עיקשת) של מעסיקיו החדשים.

התרשמות: גם התקציר העלילתי של הסדרה הזאת - שנשמע כמו ''רובוקופ'' לטעוני טיפוח - לא עושה איתה צדק. הסדרה, שהצליחה להפתיע את כולם כשהעיפה מלוח המשדרים אתHarsh Realm, הסדרה החדשה וקצרת הימים של כריס קרטר (יוצר ''תיקים באפילה''), הפכה ליקירת המבקרים ששיבחו את הכתיבה המזהירה והמשחק המצויין.

בעיות: למרות שהסדרה נהנית מרייטינג לא רע בארה''ב, דווקא חובבי המד''ב מתעקשים להתעלם ממנה. בואו נקווה שהקהל בארץ יהיה קצת יותר פתוח אם וכאשר הסדרה תגיע אלינו.


ג. The Others

הצעה לתרגום עברי: ''למה מי מת?''

מאחורי הקלעים: ג'ון ברנקטו (שכתב את המותחן הפסיכולוגי המצויין ''המשחק'') גלן מורגן וג'יימס וונג (''תיקים באפילה'' ''מילניום'' ו''מעבר לחלל'') ושורה ארוכה של במאים מוערכים מתחום האימה: טובי הופר (The Texas Chainsaw Massacre), ביל קונדון (''אלים ומפלצות'') ומיק גאריס (''העמדה''). חוץ מזה, הסדרה מופקת ע''י חברת Dreamworks שהעומד בראשה הוא לא אחר מאשר סטיבן ספילברג.

על רגל אחת: סטודנטית צעירה בשם מריאן קית (ג'וליאן ניקולסון) מגלה שיש לה יכולת לתקשר עם המתים. היא מצטרפת לקבוצה של אנשים אחרים בעלי יכולות על-טבעיות שמטרתה לעזור לאנושות.

התרשמות: אני מודה שאני משוחד, כי וונג ומורגן הם כותבי הטלויזיה האהובים עלי (ראו כתבה נפרדת בנושא). אבל חוץ מזה חייבים להודות שהמחמאות שהמבקרים המטירו עליה (היא הושוותה ל''תיקים'' בימים הטובים שלה) מעודדות בהחלט והצוות שעומד מאחורי התכנית בהחלט מסקרן.

בעיות: הפרקים הראשונים של הסדרה, לפי דיווחים מחו''ל, היו בינוניים ומטה, ורק לקראת האמצע היא הצליחה לגבש לעצמה זהות עצמאית ולהמריא. בהתחשב בעובדה שבשלב הנוכחי יהיו לסדרה רק 13 פרקים (בגלל שהיא עלתה באמצע העונה), נדרשת מידה מסויימת של זהירות וסבלנות כדי לבחון לאן היא תתפתח.


ד. Futurama

הצעה לתרגום עברי: לא צריך תרגום עברי, השם המקורי טוב מספיק.

מאחורי הקלעים: מאט גרונינג, יוצר ''הסימפסונים''.

על רגל אחת: פריי (הקול של בילי ווסט שעשה קולות גם ב''רן וסטימפי''), נער משלוחים שהוא גם לוזר מטושטש, מבצע משלוח פיצה בערב האחרון של המילניום. בשל תקלה מצערת הוא נזרק לתוך תא הקפאה ומתעורר אלף שנה מאוחר יותר בעתיד שבו הכל - אבל בעצם שום דבר - לא השתנה. מצטרפים אליו חייזרית בשם לילה (הקול של קייטי סגל מ''נשואים פלוס'') ורובוט בשם בנדר, שהתמונה שלו מופיעה במילון ליד הערך ''מנייאק''.

התרשמות: אתם מוזמנים להצטרף אלי בשירה: הוא גאון, הוא גאון, הוא גאון. כן, מאט גרונינג עשה זאת שוב. עוד סדרת אנימציה מתוחכמת ושנונה, מלאה בפאנץ' ליינים מוצלחים (''כל ההקלטות הושמדו במאה ה- 25 בעקבות חזרתו של ישו'') וואן-ליינרים מוצלחים עוד יותר (''אני לא רוצה שאף אחד יחשוב שאנחנו רובו-סקסואלים'') ומלא המצאות עשירות דמיון עודות העתיד שמצפה לנו מעבר לפינה (אופרות סבון בכיכובם של רובוטים, תאי התאבדות, בית אבות וירטואלי). תוסיפו גם נעימת נושא מדבקת ושורה קצרה שמתארת את הסדרה - שורה אחרת בכל פעם (פיוצ'רמה: ''בצבע''/''כפי שנחזתה על ידי נוסטרדמוס''/''מהיוצרים של פיוצ'רמה''). בקיצור: סדרת חובה.

בעיות: גם כאן ששת הפרקים הראשונים נאבקו קצת למצוא את דרכם, אבל מנקודה זאת ואילך לא היו שום בעיות. אם מתעלמים, כמובן, מהעובדה שהקהל האמריקאי המטומטם (תסלחו לי, אבל זו האמת המרה) מסרב לצפות בסדרה הזאת וגורלה של העונה השלישית לוטה כרגע בערפל.

ולחדשות הטובות באמת: את הסדרה הזאת נזכה לראות אצלנו. ערוץ Star World רכש אותה לשידורים בעתיד (הקרוב, אני מקווה). עוד הוכחה לטיעון הקודם שלי על כוחם של הערוצים הזרים.


עד כאן הסדרות המשודרות כרגע. פרט להן, הנה רשימה חלקית של הסדרות הנמצאות בשלב פיילוט (או אפילו פחות מזה) ועשויות להפוך לדבר הגדול הבא (בהנחה שהן יגיעו לידי שידור). כל השמות זמניים (למידע כללי ועדכונים על הסדרות האלו אני ממליץ על האתר SciFiWeekly.


א. Dark Angel

הצעה לתרגום עברי: ''באפי על גלגלים''

מאחורי הקלעים: ג'יימס קמרון מפיק וכתב את התסריט, דייויד נאטר (''תיקים באפילה'') מביים את הפיילוט.

על רגל אחת: בעתיד פוסט-אפוקליפטי בעל מוטיבים סייברפאנקיסטיים חזקים, לאחר שפעימה אלקטרו-מגנטית שיתקה את כל סאן-פרנסיסקו, חיילת מהונדסת גנטית בשם מקס (ג'סיקה אלבה) נמלטת מהתאגיד האפל שיצר אותה, מסתובבת בעיר על אופנוע והולכת מכות עם הרעים. מצטרף אליה עיתונאי אידיאליסט בשם קלארק (מייקל ווד'רלי).

למה זה יכול להצליח: היי, זו סדרה של ג'יימס קמרון שהביא לנו את ''שליחות קטלנית'' ''שובו של הנוסע השמיני'' ו''מצולות''. לא יכול להיות רע.

למה זה יכול להכשל: היי, זו סדרה של ג'יימס קמרון שהביא לנו את ''שקרים אמיתיים'' ו''טיטאניק''. זה חייב להיות אסון. חוץ מזה, כמו שכבר רמזתי בתרגום העברי, כבר יש לנו סדרה על בחורה ששולטת באומנויות לחימה ומרביצה לרעים. ומדובר בסדרה מוצלחת מאד, שיהיה קשה להתחרות בה.

ההערכה שלי: מסקרן. להתקרב בזהירות מירבית.


ב. The Lone Gunman

הצעה לתרגום עברי: ''שלושה בסדרה אחת''

מאחורי הקלעים: כריס קרטר (''תיקים באפילה'') וינס גיליגן (שהוא, נכון לעכשיו, הכותב היחיד שעוד מצליח לכתוב פרקים ראויים ל''תיקים'').

על רגל אחת: שלושת חנוני המחשבים מ''תיקים'' מקבלים סדרה משלהם, שבמהלכה תצטרף אליהם גם בחורה (איזו בחורה תסכים לבלות סדרה שלמה עם שלושת הלוזרים האלה? תמהני). הם יחקרו פרשיות אפלות, יחשפו קונספירציות ויסתבכו בצרות גדולות עוד יותר מאלה שהיו להם בסדרה המקורית (עד כמה שזה אפשרי). הופעות אורח של כוכבי ''תיקים'' צפויות.

למה זה יכול להצליח: צריך להודות - ''האקדוחן הבודד'' הם באמת הדבר הכי מוצלח ב''תיקים''. חוץ מזה, בראשות הסדרה הזאת יעמוד וינס גיליגן, שכתב שני פרקים מאד מוצלחים שהתרכזו מסביב לאקדוחנים (''החשוד הלא-מיידי'' ו''טובים השלושה'').

למה זה יכול להכשל: שתי העונות האחרונות של ''תיקים'' היו, איך לומר בעדינות - מחורבנות. הרעיון של סדרת המשך הוא - וזה די ברור - ניצול ציני ומחפיר של המעריצים המאוכזבים. לא יפה. גם לא ברור כמה גיליגן - עם כל הכישרון המוכח שלו - יצליח למשוך סדרה שלמה עם פוקוס כל כך מוגבל.

ההערכה שלי: זה יהיה כנראה פלופ נוראי, אבל אפשר לנסות.


ג. Andromeda

הצעה לתרגום: ''ליל המתים החיים של ג'ין רודנברי - חלק 2''

מאחורי הקלעים: מאג'ל רודנברי (במקרה שלא ידעתם - אשתו של).

על רגל אחת: ספינה בפיקודו של קפטיין דילן האנט (קווין סורבו מ''הרקולס'') מוקפאת לכך וכך מאות שנים. לאחר שהיא מופשרת, הצוות מגלה שכל הגלקסיה הדרדרה לאנרכיה וברבריות ומנסה להשיב את הסדר.

למה זה יכול להצליח: הסדרה נכתבה ע''פי טיוטה שהשאיר מאחוריו ג'ין רודנברי המנוח, ובפעם האחרונה שהעלו באוב סדרה שלו (''כדור הארץ: העימות האחרון'') התוצאה היתה לא רעה בכלל.

למה זה יכול להכשל: לקווין סורבו יש, כידוע, כריזמה של בול עץ קפוא. הרזומה שלו בסדרת-זבל ידועה יכול, אמנם, למשוך קהל לסדרה הזאת, אבל זה לא קריטריון לשום דבר. חוץ מזה, לפי השמועות, רודנברי דחף את הטיוטה עמוק למגירה בגלל שהיא פשוט לא היתה טובה מספיק.

ההערכה שלי: להחזיר למחלקה הפתולוגית.


ד. The World on Fire

הצעה לתרגום: העולם על האש.

מאחורי הקלעים: ג' מייקל סטרזינסקי (''בבילון 5'').

על רגל אחת: מתרחשת בעתיד הממש קרוב (קרוב יותר מזה שבו היא תשודר - ראו להלן). מעבר לזה - לא ידועים פרטים.

למה זה יכול להצליח: מעבר לכל הבעיות שהיו ל''בבילון 5'' (והיו לה לא מעט) סטרזינסקי עוד לא כתב משהו שלא היה שווה צפיה.

למה זה יכול להכשל: בואו נתחיל עם ''למה כנראה לא נראה את זה''. הסדרה במקור נועדה להיות מופקת בשיתוף עם כריס קרטר מ''תיקים''. התכנית הזאת לא יצאה לפועל (לא מצאו, כנראה, חדר גדול מספיק להכיל את האגו של שניהם ביחד). סטרזינסקי מנסה כרגע להפיק בעצמו, אבל עסוק גם בפרוייקטים אחרים. בקיצור - את ''בבילון'' לקח לו להפיק שבע שנים, ואין שום סימן שהפעם ייקח לו פחות זמן. העולם אולי בוער, אבל לסטרזינסקי לא בוער שום דבר.

ההערכה שלי: כשנגיע לגשר הזה נעבור אותו. בהנחה שלא נמות מזקנה עד שזה יקרה.


לסיכום ניתן לומר שהסדרות שמחכות מעבר לפינה נשמעות פחות מעניינות מהסדרות שרצות כרגע בחו''ל. אני מקווה שזה לא מבשר על תקופת יובש חדשה, אבל מוקדם מדי להתנבא. בינתיים, יש לפחות ארבע סדרות מצוינות שלא נראות אצלנו. אז פרט לכל האמצעים שהזכרתי קודם אפשר לחכות לערוצי הלוויין (בקרוב) ולערוץ המסחרי הנוסף (בעתיד הרחוק). וחוץ מזה: בטלו את מנויי הכבלים, כתבו מכתבים נזעמים לגופים המשדרים, ערכו הפגנות מול המשרדים שלהם, שביתות רעב וכו' (היי, פורום היוצרים עושה את כל אלה. למה פורום הצופים לא?). והעיקר - לא להתייאש.



כתבה נפרדת בנושא - גלן מורגן וג'יימס וונג
The Others - אתר מעריצים
Now and Again - האתר הרשמי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
World on Fire.
עידו רייף שבת, 29/04/2000, שעה 16:21
(4 תגובות בפתיל)
Now and Again
טל כהן יום שני, 01/05/2000, שעה 7:58
(5 תגובות בפתיל)
סדרות במקפיא
דובי קננגיסר יום ראשון, 07/05/2000, שעה 14:05
(2 תגובות בפתיל)
אם רוצים
מוטי שבת, 08/07/2000, שעה 16:27
איכות - futurama
בארני יום שלישי, 26/12/2000, שעה 14:01
FARSCAPE
יונתן לנדסברג שבת, 03/03/2001, שעה 16:49
(5 תגובות בפתיל)
FUTURAMA
Warez men יום חמישי, 05/04/2001, שעה 13:23
טוב, רז, לקח שנתיים
שלמקו יום חמישי, 18/04/2002, שעה 10:26
(4 תגובות בפתיל)
שבעה ימים זה אחלה סידרה....
דניאל יום רביעי, 11/02/2004, שעה 22:21
Farscape
יניב יום רביעי, 25/02/2004, שעה 20:25

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.