על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

בחזרה לאזור הדמדומים
סרטים / רז גרינברג
שבת, 03/06/2000, שעה 18:43

'סודות הרוח' – עוד סרט שלא נראה בבתי הקולנוע בארץ


לפני הטיפול בסרט בו עוסקת ביקורת זו, נקבול כאן שוב על היחס לו זוכים חובבי המד''ב בישראל. אחרי שבכתבות קודמות נשפכו אש וגפרית על מפיצי הסרטים וגופי השידור, הגיע הזמן לטפל בספריות הוידאו. לא מדובר כאן, לצורך העניין, על כל אלה מאתנו הגרים בקרבה מספקת לאחד מסניפי האוזן השלישית או שהנם בעליהם הגאים של מכשירי DVD, אלא על שאר האוכלוסיה, הנאלצת להשכיר סרטים ברשת ספריות הוידאו העונה לשם 'ענק הוידאו'.
מה 'ענק הוידאו' עשו בשבילנו בזמן האחרון? השאלה הנכונה היא, כמובן – מה הם לא עשו? לא תמצאו אצלם, למשל, אף גרסת במאי שיצאה לסרטים של ג'יימס קמרון (ל'שובו של הנוסע השמיני', ל'מצולות' ול'שליחות קטלנית 2' יצאו גרסאות כאלה עם תוספות משמעותיות), לא סרטי מד''ב שנעשו בתקציבים קטנים ולא הוקרנו בארץ כמו 'Cube' (שיצא לפני יותר משנתיים, עדיין לא הגיע לספריות, ואשר לא נראה כי יגיע בעתיד הקרוב), לא פרקים של סדרות טלויזיה (כמו בהרבה מאד ספריות וידאו בחו''ל) לטובת צופי 'מסע בין כוכבים' או 'בבילון 5', ולא סדרות מד''ב בריטיות שכנראה לעולם לא יוקרנו בערוצים בישראל כמו 'Neverwhere' או 'Ultraviolet'.

ובאמת, למה שיביאו את כל הדברים האלה? הרי זה כרוך בהוצאת כסף שלא שווה להם להשקיע. מה אכפת להם מאנשים שלא מחפשים בספריות הוידאו סרטים של ברוס ויליס? ממילא הם לא יכולים לעשות מנוי במקום אחר.
עם זאת, אפשר למצוא בספריות האלה, באיחור מרגיז ומקומם של הרבה חודשים, סרטי מד''ב שהופקו בתקציבים גדולים יחסית אשר נכשלו מסחרית בארה''ב ולכן לא הוקרנו אצלנו בבתי הקולנוע. לעיתים קרובות, חייבים להודות, מדובר בזבל אמיתי (כמו במקרה של 'וירוס' או 'Wing Commander'). אבל לפעמים מדובר בפנינים אמיתיות: 'מה קרה בגאטאקה' ו'עיר אפלה', שניים מסרטי המד''ב הטובים ביותר של העשור האחרון, הגיעו לוידאו באופן זה.


'סודות הרוח' (תרגום אוילי במיוחד לשם המקורי, 'Stir of Echoes') הוא הסרט האחרון שדילג אצלנו על הפצה קולנועית והגיע ישר לוידאו. הסרט מתבסס על ספרו של ריצ'ארד מת'סון, אחד מותיקי הסופרים והתסריטאים בתחום האימה/מד''ב (הוא חתום על פרקים של 'מסע בין כוכבים' ו'אזור הדמדומים', כמו גם שורה ארוכה של סרטים, לחלקם כתב תסריט מקורי ואחרים התבססו על ספריו). גיבור הסרט הוא טום ויצקי (קוין בייקון), אדם ממוצע העובד כמתקין קווים בחברת טלפונים, נשוי באושר יחסי למגי (קת'רין ארב) ואב לבן (בגילומו של זקרי קופ) המתגורר בדירה שכורה. הוא מתוסכל מעט מהשגרתיות השולטת בחייו, אבל הוא לא מתכוון לעשות שום דבר בנדון. זאת עד שהוא נותן לגיסתו ליסה (אילנה דאגלס) להפנט אותו במסיבה בשביל הספורט. האירוע ''פותח'' את מוחו והוא מתחיל לראות חזיונות הרומזים על פשע שבוצע בבית שבו הוא מתגורר. הנסיון לפענח את החזיונות הללו הופך לאובססיה המסכסכת בין לבין כל תושבי השכונה, גורמת לו לאבד את עבודתו, ומפוררת, לאט אבל בטוח, את חיי המשפחה שלו.

הסרט נכתב ובוים על ידי דייויד קופ, שידוע יותר כתסריטאי של כמה להיטי פעולה ('משימה בלתי אפשרית', 'פארק היורה'), ואשר מפגין כאן עבודת בימוי טובה מאד. הוא מצליח להוציא משחק אמין מכל השחקנים, ליצור אוירה מסוגננת, יחד עם הצלם פרד מרפי ('רצח מדרגה ראשונה'), ולעשות שימוש מקסימלי במספר לא גדול של סטים בעלי מראה עירוני אפור ומדכא (קופ ביים לפני כארבע שנים מותחן בשם 'The Trigger Effect', שעסק גם הוא בהתפרקות התא המשפחתי על רקע דומה). הטענה היחידה בתחום יצירת האווירה מופנית אל מוסיקת הרקע הבלתי-מורגשת של ג'יימס ניוטון הווארד (בקרוב תוכלו לשמוע את המוסיקה שלו בסרט 'דינוזאור' של דיסני).


הבעיה העיקרית של הסרט צצה דווקא כשהוא נכנס לטריטוריית המד''ב והעל-טבעי. החזיונות של ויצקי מופיעים בלי שום הגיון פנימי או חוקיות כלשהי. לפעמים הם מתארים את העבר, לפעמים את ההווה, לפעמים את העתיד. למה? לא ברור. כשהסרט גולש לתחום האפקטים (רוח רפאים שמסתובבת בבית) הוא הופך ללא אמין ממש. רוב האימה נוצרת דוקא ללא עזרת האפקטים, מתיאור תהליך ההתמוטטות הנפשית שעובר על ויצקי. לא יעזור שום דבר – בייקון נולד כדי לשחק פסיכופתים, ובשליש האחרון של הסרט, בו הוא מסתובב וניצוץ של טירוף בעיניו, הצופים מקבלים את הסחורה.


גם השחקנים האחרים עושים עבודה טובה – קת'רין ארב משכנעת בהחלט בתור אשתו הסובלת של ויצקי, וזקרי קופ מרשים בתפקיד מפתח של הילד שיודע הכל. אבל את ההצגה גונבת אילנה דאגלס (מסדרת הטלויזיה 'אקשן'), המחליקה בקלילות לתפקיד המסוממת הניו-אייג'ית.

הסרט נכשל בעיקר הודות לעובדה שבארה''ב הוא יצא בסמוך להקרנת 'החוש השישי', שהיה בעל עלילה דומה. בפירוש לא מדובר ביצירת מופת – כמה מנסיונותיו של קופ להקפיץ את הצופים מהכסא פשוט לא עובדים, לפעמים תנועות המצלמה חדות מדי, וסצנות מרחץ-הדמים לקראת הסוף היו יכולות להיות מרוסנות יותר. יש עוד חסרון גדול שקשור לצריכת הסרט על המסך הקטן: הצילומים החשוכים מקשים מעט על הצפיה. אבל 'סודות הרוח' הוא בהחלט סרט טוב, שמהווה אלטרנטיבה ראויה לשיממון הקיצי בבתי הקולנוע ולהיצע המחפיר של ספריות הוידאו.



Stir of Echoes – האתר הרשמי של הסרט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לגבי Neverwhere  (חדש)
אברי יום ראשון, 04/06/2000, שעה 19:31
לא קראתי את הספר אבל יש לי הערכה עצומה לניל גיימן.
יש את סדרת הטלוויזיה הבריטית בקלטות באוזן השלישית, אבל עד עכשיו
עוד לא קיבלתי המלצה חד משמעית האם זו הפקה ששוה לראות!
אז בבקשה....
   כתוב תגובה
לגבי Neverwhere  (חדש)
מיקי גבל יום שני, 05/06/2000, שעה 18:51
בתשובה לאברי
לי יש את הסדרה בבית, ובהחלט שווה לראות אותה, במיוחד אם אתה אוהב את ניל גיימן, אבל גם אם לא.
הסדרה (6 פרקים, 2 קסטות וידאו) יותר קרובה לפנטזיה מאשר למד''ב.
ההפקה היא בתקציב נמוך, ככל הנראה, אבל זה לא ממש מפריע לסדרה (מיני-סידרה?) לספר אחד מהסיפורים היותר יפים שיצא לי לראות או לקרוא.
אלה שראו עד עכשיו את הסדרה אהבו אותה מאוד, כך שההמלצה היא לא רק שלי.
שווה אפילו להזמין אותה מ-Blackstar, תמורת 20 פאונד (משלוח חינם). כך תקבל גם ראיון בונוס עם ניל גיימן, בסוף הקסטה השניה.
   כתוב תגובה
  (חדש)
רחלי שבת, 25/08/2001, שעה 23:44
מה אתה מבין שאתה מלכלך על רשת של סניפים כמו ענק הוידאו שנותנים שרות מדהים וסרטים שאתה לא כלכך מבין בהם . אנו חיים גם במציאות ולא בארץ לעולם לא חפפפפששש.?.?.?.?
   כתוב תגובה
ובכן - לא.  (חדש)
רז גרינברג יום ראשון, 09/09/2001, שעה 11:25
בתשובה לרחלי
לצורך הקוראים באתר זה (שאני מבין שהגעת אליו כנראה בטעות?) אנחנו קודם כל ולפני הכל, חובבי מד''ב ופנטסיה. ובתור שכאלה, ''ענק הוידאו'' לא עשתה עבורנו שום דבר משמעותי (את רשימת הליקויים ציינתי בתחילת הכתבה).
וחוץ מזה - שירות מדהים? צר לי, אבל האנשים שנותנים שם שירות לא יודעים מהחיים שלהם. פעם ניסיתי לשאול את אחד המוכרים שם לגבי סרט והוא ענה לי בבטחה שאין אותו בספריה (כמה דקות לאחר מכן גיליתי שאותו סרט היה בדיוק מול העיניים של אותו מוכר). ההיצע שלהם דל, לא רק בנוגע לסרטי מד''ב אלא גם לסרטים אחרים (הסיכוי להשיג שם כל סרט שיצא לפני יותר מעשור שואף לאפס). וחוץ מזה, כמו שציינתי בכתבה - הספריות האלה נורא מכוערות. זה אולי לא חשוב לאנשים אחרים, אבל כשאני הולך להשכיר סרט אני רוצה שזו תהיה חוויה נעימה, ולא להרגיש שאני מסתובב בתא מעצר באבו-כביר (ככה נראות הספריות שלהם, בדיוק).
קאאאאאאאאפיש.?.?.?
   כתוב תגובה
ריצ'רד מאת'סון זה האיש שכתב  (חדש)
אלמוני יום שישי, 02/08/2002, שעה 17:58
את ''ילוד איש ואישה'' אם אני לא טועה. נכון?
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.