על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
יום ראשון, 19/01/2003, שעה 11:27

ראיון עם ריק סטרנבך, מעצב עתידני בשירות המד''ב


דמותו של ''המהנדס הראשי'' בסדרות ''מסע בין כוכבים'' השונות מוכרת לרובנו – אותו אדם המכיר את האנטרפרייז, הוויאג'ר או את תחנת החלל ''חלל עמוק 9'' עד הבורג האחרון שלהן, ואשר אליו פונים כאשר משהו מתפרק, מתקלקל או משתבש. בדרך כלל, בהתאם לחוקי מרפי, הדבר מתרחש בזמן הגרוע ביותר אותו ניתן להעלות על הדעת. אבל לסדרות ''מסע בין כוכבים'' יש גם צוות אמיתי לחלוטין של ''מהנדסים ראשיים''. אלה האנשים האחראים על עיצוב ותכנון החלליות והסביבה העתידנית בה מתרחשות אותן סדרות. אחד מאותם אנשים הוא ריק סטרנבך.
סטרנבך נולד ב-‏1951. הוא החל את דרכו המקצועית כמאייר של ספרי מד''ב, וזכה פעמיים בפרס ההוגו (בשנים 1977 ו-‏1978) לאמן המקצועי הטוב של השנה. בסוף שנות ה-‏70 הוא עבר להוליווד ועבד, בין השאר, כמעצב בסרט הקולנוע הראשון של ''מסע בין כוכבים''. ב-‏1987 הוא הצטרף לצוות של ''מסע בין כוכבים: הדור הבא'', שם הוא היה אחראי לשלל עיצובים של ספינות ואבזרים. עבודתו הבולטת שם היא עיצוב ספינות הקרב הקליגוניות, והוא כתב גם את הטקסט המדעי (''טכנובאבל'') לפרקי הסדרה. סטרנבך עסק גם בעיצוב תחנת החלל ''חלל עמוק 9'' וספינת החלל ''וויאג'ר'', בסדרות שנשאו את שמן, ולמרות שמפיקי ''אנטרפרייז'', הסדרה הנוכחית בזיכיון ''מסע בין כוכבים'', החליטו לוותר על שירותיו, הוא חזר ליקום של הסדרה בעבודה על הסרט ''מסע בין כוכבים: נמסיס'', האמור להגיע לארץ בקרוב. עוד לפני כן יגיע לבתי הקולנוע בארץ ''סולאריס'' – גרסתו הקולנועית של הבמאי סטיבן סודרברג לספרו של סטניסלב לם, שנהנתה גם היא משירותיו של סטרנבך כמעצב. לכבוד הגעתם של שני הסרטים לארץ, הסכים סטרנבאך לענות על מספר שאלות לכותב שורות אלה.

התחלת לעבוד כמאייר כריכות של כתבי עת וספרי מד''ב, כמו גם של פרסומים מדעיים עיוניים. מה עורר את עניינך בתחום?

מגיל צעיר התעניינתי בציור. כילד שגדל בשנות ה-‏50, תקופה מלאה בתגליות שהיתה תחילתו של המירוץ לחלל, התעניינתי מאד גם במדע ובטכנולוגיה. אבי היה ארכיטקט, כך שבאופן טבעי נחשפתי לכלים וטכניקות של ציור, אבל מסיבה כלשהי, המשיכה שלי לטכנולוגיה גברה על האפשרות ללמוד ארכיטקטורה. למדתי כמה שיעורים בעיצוב ובתולדות האמנות באוניברסיטה, ובמשך תקופה מסוימת החלפתי את החוג הראשי שלי לביולוגיה, כשהשתעשעתי ברעיון של עבודה כביולוג ימי, אך עזבתי את האוניברסיטה לפני שהשלמתי את התואר. מאז בית הספר היסודי ועד התיכון קראתי המון מדע בדיוני ומדע עיוני בספרים ובכתבי-עת, והתנסיתי בציור בצבעי אקריליק ובמברשת-אויר. ג' הארי סטיין, מהנדס וסופר שעזר לעשרות ילדים לגלות את בניית דגמי הרקטות, הציג אותי לבן בובה, שהיה אז עורך המגזין Analog. בן הסכים לפרסם את ציור העטיפה הראשון שלי למגזין, שהוביל לעבודה במגזינים נוספים ובספרי מד''ב ומדע בדיוני.

איך התבצע המעבר המקצועי שלך לעיצוב סרטים וסדרות טלוויזיה?

מה ששכנע אותי לנסות להכנס לתחום הקולנוע והטלויזיה היה העיצובים של רלף מקווארי (אמן מד''ב שצייר, בין השאר, את הסקיצות הראשוניות לעיצוב סרטי ''מלחמת הכוכבים'' – ר.ג.) אותם ראיתי בועידת המד''ב העולמית ב-‏1976. מעט מאד הפקות הראו רמה כזו של עיצוב ודמיון, וכמעט כל מי שהכרתי נדהמו מהעבודות של רלף. למרות שהעבודה והמצב הכספי לא אפשרו לי לעבור מיד לקליפורניה, ב-‏1977 יצרתי קשר עם כמה מעצבים בלוס-אנג'לס, ערכתי טיול קצר אל מחוץ לקונטיקט, ולבסוף קיבלתי עבודה של שלושה חודשים בסרט ''החור השחור'' בהפקת דיסני. אגב, ביקרתי גם באולפני פאראמאונט, שם הם ניסו להפיק סדרה שנייה של ''מסע בין כוכבים'', אבל למעצב ג'ו ג'נינגס לא היו משרות פנויות – אך ברגע שהאולפן החליט להפיק סרט באורך מלא, ג'ו יצר אתי קשר. משתלם להשאיר כרטיסי ביקור וקורות חיים אצל אנשים.

האם היית אחד מחובבי הסדרה לפני עבודתך על הסרט הראשון של ''מסע בין כוכבים''?

אני לא יכול לומר שהייתי אי-פעם חובב טיפוסי של ''מסע בין כוכבים''. בהחלט נמשכתי לעיצוב ולטכנולוגיה, וראיתי כל אחד מפרקי הסדרה המקורית, אבל שום דבר מעבר לזה. טוב, שלחתי כמה סקיצות לג'ין רודנברי ב-‏1968, וב-‏1972 ביקרתי בכנס של ''מסע בין כוכבים'' כדי לראות על מה כל הרעש – אבל זה היה הכל. בזמן בו שודרה הסדרה המקורית הייתי עסוק יותר בללמוד כל מה שאני יכול על תוכנית החלל, התחמקות משיעורים כדי להקשיב לטיסות-חלל מאוישות, כתיבת בקשות לציורים ותצלומים של תוכנית ''אפולו'' מנאס''א, בניית דגמי פלסטיק והטסת דגמי רקטות. הייתי יותר חובב חלל מאשר חובב ''מסע בין כוכבים'', ואני מאמין שהאובססיה שלי למדע, הנדסה ותוכנית החלל עזרה לי מאד בעבודות המד''ב שלי.


מנקודת מבטך כמעצב, מה דעתך על סדרת ''מסע בין כוכבים'' המקורית? איך נראה חזון העתיד שלה כיום?

בתקופה בה שודרה ''מסע בין כוכבים'' המקורית, לרכבים ולאביזרים היה מראה עתידני, אך היה לו גם בסיס בהנדסה אמיתית, כתוצאה מההתמצאות של מאט ג'פריז (מעצב סדרת ''מסע בין כוכבים'' המקורית – ר.ג.) בנושאי אוירונאוטיקה והקשרים בין התוכנית למדענים ואנשי תעשיית החלל. העיצובים הבסיסיים עדיין נראים טוב, לדעתי, בהתחשב במגבלות התקציביות שהיו מוטלות על הסדרה. לפעמים המגבלות האלו הובילו לפתרונות מבריקים – למשל המכשירים הרפואיים שנבנו ממלחיות. הדוגמא הטובה ביותר להמשכיות בעיצוב היא העובדה שהרבה מאד מרכיבים של צורה וצבע מהסדרה המקורית עדיין ניתנים לזיהוי בגלגולים האחרים של ''מסע בין כוכבים'', ואני סבור שהמעריצים מעריכים זאת. כיום, עיצוב של אביזרים ורכבים נבנה על שנים של ניסיון וכלים כמו תוכנות עיצוב תלת-מימדי במחשב, כך שכל דבר אותו אנו מדמיינים יכול להראות אמיתי.

חזון העתיד של סדרות ''מסע בין כוכבים'' השונות נחשב למאד חיובי ואופטימי. האם גם חזון העתיד שלך הוא כזה?

בהחלט. לכל הפחות, מדובר במשהו שאנו צריכים לשאוף אליו. אני כולי תקווה שהאנושות תצליח להתגבר על הבעיות הנוכחיות שלה, ולבסוף תצא אל הכוכבים.


אחרי הסרט הראשון של ''מסע בין כוכבים'' עבדת כאחראי אפקטים בסדרת התעודה ''קוסמוס'' של קארל סייגן. איזו מין עבודה היתה זו, בהשוואה לעבודות מד''ב? האם נדרשת להיות יותר ''מדעי'' או ''עובדתי'' בזמן העבודה על הסדרה?

''קוסמוס'' היתה סדרה שכנראה לעולם לא נראה עוד כמוה. זו היתה תקופה מיוחדת עבור כל מי שעבד עליה, כי התוכנית שילבה כמה מאמני המד''ב הטובים ביותר וכמה מהמוחות המדעיים הגדולים ביותר. באותה תקופה, החלליות וויאג'ר 1 ו-‏2 חקרו את צדק ושבתאי, ואנחנו היינו חלק מזה – הסתובבנו בחברת החוקרים במעבדה כשהתמונות הראשונות מגנימד הופיעו על המסכים. זו היתה עבודה מספקת מאד, המחשה ויזואלית של התגליות האחרונות, בניית דגמים של מקומות אותם איש עוד לא ראה, וציורי הנפשה של גלקסיות וכוכבים. עובדתיות ומדעיות היו חלק מהעבודה שלנו, והן באו לנו בקלות. אמן בכל תחום זקוק לידע אודות הנושא בו הוא עוסק, כמובן. אפילו אמן נוף צריך להתמצא בנושאי אור וצל. כאמני חלל, אנו מכירים את הצד האמנותי, אך צריכים להבין גם גיאומטריה, פיזיקה אטמוספרית, גיאולוגיה פלנטרית, עיצוב רכבי-חלל, וולקנולוגיה (לא מהסוג של ספוק), כבידה, כימיה ותחומים רבים אחרים, כדי להביא את היקום לתשומת לבם של אנשים. מד''ב מגיע בשלל צורות; איורי המד''ב אותם ציירתי לא היו רחוקים מאד מהאיורים מבוססי-העובדות אותם ציירתי עבור מגזיני אסטרונומיה ותוכניות תעודה.


איך התחילה המעורבות שלך בגלגול הטלויזיוני הנוכחי של זיכיון ''מסע בין כוכבים''?

זה כנראה הסיפור הידוע ביותר עלי. בזמן נסיעה, שמעתי ברדיו שמתחילים לעבוד על סדרת ''הדור הבא''. יצאתי מהכביש המהיר, ותוך עשרים שניות הייתי בתא טלפון ציבורי, מדבר עם סוזן סאקט, עוזרתו משכבר הימים של ג'ין רודנברי. סוזן הכירה אותי מתקופת העבודה על הסרט, ולאחר ששלחתי את תיק העבודות שלי, הזמינו אותי לבוא ולדבר עם המפיקים.

כיצד אתה מעצב ספינות של חייזרים? איך אתה נותן להן מראה ייחודי?

התחלתי, בדרך כלל, בשרבוט של צורות שונות, בהתבסס על עולם הטבע, מרכיבים תעשייתיים שונים, ובעצם כל מה שמקיף אותנו. בשלב מסוים, אחת מאותן צורות התאימה, ואז עוד אחת, ועוד אחת, ובתוספת צבע ייחודי ועקרונות ''סבירים'' של הנדסה מהמאה ה-‏24, התהוותה חללית או תחנת חלל.

האם האישיות של גזעי חייזרים, כפי שהיא מוצגת בסדרות, משתקפת בעיצובי החלליות שלהם?

לפעמים, לא תמיד. מכיוון שבדרך כלל עיצוב הסט, התלבושות והאיפור קדמו לעיצוב החלליות, יכולתי להתבסס עליהם, ובדרך כלל זה עבד מצוין. בפעמים אחרות צריך היה לבנות דגם או לבצע עבודת אנימציה ממוחשבת לפני צילום הפרק, ובמקרים כאלה ניסיתי לחשוב על צורות בהתאם לתיאור החייזרים בתסריט.

חוץ מספינות, האם עיצבת גם מראה של גזעי חייזרים? ישנה שמועה שאתה האיש מאחורי גזע ה-''נאוסיקנים''...

ציירתי מדי פעם סקיצות עבור מייקל ווסטמור, הוא היה האחראי לרוב איפור החייזרים. ל''נאוסיקנים'' נתתי רק את השם. הוא לקוח מסרט האנימציה של הייאו מיאזאקי. (''נאוסיקה מעמק הרוח'' – ר.ג.)

אתה אחראי למאפיין בולט נוסף של סדרות ''מדע בין כוכבים'' העכשוויות – הטקסט המדעי. איך אתה מוצא מינוחים טכניים מתאימים לתוכנית? האם אתה בונה אותם מסביב לתסריט?

בכל פעם בה הכותבים נזקקו להסבר מדעי או הנדסי עבור רעיון כלשהו בסדרה, אני ומייק אוקודה (מעצב נוסף שעבד בסדרה) היינו שם כדי להמציא אותו. לפעמים היו מעורבים בזה מרכיבים ידועים מ-''מסע בין כוכבים'', כמו הפייזרים או מנועי הדחף, לפעמים עקרונות מדעיים כלליים יותר – אמיתיים או מהמאה ה-‏24. הצענו רעיונות שחשבנו שהם מדויקים או מגניבים, אך ההחלטה אם להשתמש בהם או לא היתה של הכותבים. אני חושב שעשיתי עבודה סבירה בהפשטת כמה מהעקרונות ההנדסיים המורכבים יותר עבור הכותבים והצופים.


אילו אתגרים חדשים הציב בפניך עיצוב הסדרה ''חלל עמוק 9'', שסביבת ההתרחשויות שלה היתה תחנת-חלל במקום ספינת חלל?

מבחינת עיצוב הרכבים והאביזרים, השינוי לא היה גדול מדי, מאחר וזו היתה עבודה שהייתי רגיל אליה. אני יודע שעיצוב התפאורה עצמה היה שונה למדי, אך זוהי שאלה שצריך להפנות למחלקת התפאורות של הסדרה.

''חלל עמוק 9'' הציגה גם סוג חדש של אירועים בתוכניות ''מסע בין כוכבים'' – קרבות המוניים בין ציים גדולים של ספינות חלל. בתור האיש שעיצב רבות מהספינות האלה, האם אתה סבור שהביצוע של הסצנות הללו היה מוצלח?

אני סבור שהוצגו כמה שימושים מעניינים לספינות עבור תוכנית טלוויזיה. ב''מציאות'', מן הסתם, יהיו הרבה יותר תמרונים מורכבים ושימוש בנשק, שיהיו הגיוניים יותר מבחינה צבאית, אבל פחות מבחינה דרמטית על המסך הקטן.

ומה לגבי ''וויאג'ר''? האם היא הציגה אתגרי עיצוב חדשים?

כספינה בודדת, הוייאג'ר לא היתה כל כך קשה לעיצוב אילו היא היתה סתם ''ספינת השבוע'' של צי הכוכבים. מה שהפך את העבודה עליה ליותר מורכבת ומעניינת היה הקשרים בין הסטים הפנימיים והחלונות החיצוניים, הגשר, גודל הספינה וצירי מנועי הדחף. הכי נהניתי מעיצוב החלקים החיצוניים – מהפייזרים, דרך סיפוני הנחיתה ועד למדחפים. כל הפרטים הקטנים כשלעצמם אינם מרגשים כל-כך, אבל כשהם מרכיבים ביחד ספינה שלמה, אתה יודע שכל צורה היא בעלת משמעות.

מה היתה העבודה הקשה ביותר בתקופה בה עבדת בסדרות ''מסע בין כוכבים''?

השלמת עבודה בדד-ליין, שתמיד התקצר בגלל שינויי לוחות-זמנים, אבל זה חלק מהמשחק. מבחינת אתגרי עיצוב, היו לי כמה מחסומים יצירתיים בעת העבודה על ספינות חייזרים, בעיקר בגלל הצורך לחשוב כל הזמן על צורות חדשות.

מהי עבודת העיצוב ב-''מסע בין כוכבים'' שאתה הכי גאה בה?

זו בהחלט תהיה הוויאג'ר.

כאשר ''הדור הבא'' שודרה באמצע שנות ה-‏80, זו היתה דרמת-החלל היחידה בטלויזיה, והיא שמרה על הסטטוס הזה למשך לא-מעט זמן. בשנות ה-‏90 סדרות ''מסע בין כוכבים'' מצאו את עצמן לפתע עם הרבה מאד תחרות – ''בבילון 5'', ''סטארגייט'', ''פארסקייפ'' ו-''אנדרומדה'' הן דוגמאות אקראיות. שוב, כמעצב, מה חשבת עליהן?

אני סבור שכל הסדרות היו מהנות, ולכל אחת מהן היה מראה ייחודי משלה. כל המרבה – הרי זה משובח.

האם צפויות לנו הפתעות מיוחדות מהעבודה שלך על הסרט ''מסע בין כוכבים: נמסיס''?

שום הפתעות גדולות מדי. התרומה העיקרית שלי לסרט היתה עיצוב הסנאט הרומולאני, ועיצוב מחודש לסמל של ספינות ''ציפור הטרף''.


ומה לגבי העבודה שלך על ''סולאריס''?

כמעצב, הייתי אחראי על המראה של מסכי המחשב בתחנות החלל אתנה ופרומתיאוס, והוספתי כמה מרכיבים מונפשים של טכנולוגיית חלל.

לסיום, מהם הפרויקטים הנוכחיים והעתידיים שלך?

אני מעורב כרגע בשתי הצעות לספרים על מסעות בחלל, חוזר לציור מסורתי ועובד גם על אמנות-חלל דיגיטלית, ומתכוון ליצור דגמי-חלל מקוריים ובהתאם לדרישות השוק. יש חיים אחרי ''מסע בין כוכבים'', והם אמורים להיות מעניינים מאד.




ריק סטרנבאך - האתר הרשמי
ביוגרפיה
סולאריס - הסרט
מסע בין כוכבים: נמסיס
מסע בין כוכבים – הסרט – גרסת הבמאי
מסע בין כוכבים – החטא הפנטסטי
מסע בין כוכבים – היציאה מהארון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מהנדס לנו עתיד  (חדש)
אריק יום שני, 20/01/2003, שעה 19:11
נהנתי לקרוא איך מעצבים ומהנדסים לנו עתיד. האמת היא שסדרת הכתבות הזו הופכת למשהו שכדאי לחכות לו, בייחוד לאור מיעוט החשיפה של הנושא.

מעניין לראות איך הופכים מלחיות למכשור רפואי או ארגזי פלסטיק ירוקים של מילקי לרצפות צפות של חלליות. מעניין גם להסתכל בפרספקטיבה איך בסרטי שנות החמישים - שמונים של המאה הקודמת חשבו שייראה העתיד (עיצובית).

ובנוסף, הכתבה מזכירה לי סיפור שכנראה קראתי פעם בפנטזיה 2000 על מעצב של סדרת מד''ב בטלביזיה שמצליח מעל למצופה עד שהחברה מהעתיד באים לקחת אותו במכונת זמן שהוא עיצב.
   כתוב תגובה
מישהו יודע באיזה סיפור מדובר?  (חדש)
רז סקרן יום שני, 20/01/2003, שעה 20:31
בתשובה לאריק
נשמע דומה מאוד ל-''גלקסי קווסט''...
   כתוב תגובה
כתבה מאוד מעניינת  (חדש)
יעל יום שלישי, 21/01/2003, שעה 14:35
הביאו עוד!
   כתוב תגובה
אם כבר מדברים על דיפ ספייס 9...  (חדש)
סיון יום שישי, 31/01/2003, שעה 22:17
בתשובה ליעל
אז אתם יודעים אם מצלמים פרקים חדשים, ומתי הם יהיו, ואם לא אז למה???
ואיפה אפשר למצוא פרקים ישנים, כי הראו רק את שתי העונות האחרונות בערוץ 23.
   כתוב תגובה
אין יותר...  (חדש)
subatoi שבת, 01/02/2003, שעה 0:43
בתשובה לסיון
צילומי הסדרה הסתיימו ב-‏99' , אחרי שבע עונות. בחינוכית באמת שודרו בקיץ רק שתי האחרונות, אבל שאר העונות שודרו שם בעבר.
אם את יודעת גרמנית, יכול להיות שהיא משודרת בערוצים הגרמניים...
פרקים חדשים לצערי הרב לא יהיו )-:

אבל היא עוד תשוב בשידורים חוזרים, כמו כולן (-:

וחוצמזה, תמיד יש כאלה שהקליטו.
   כתוב תגובה
משעשע  (חדש)
ולנסיה יום שלישי, 28/01/2003, שעה 22:02
באחד הקישורים של הראיון מובאת כתבה אחרת שהופיעה פה ובה טענות קשות על העיצוב וה''בסיס המדעי'' של הסידרה, בעוד שבראיון הזה משבחים את הדיוק המדעי וההשתדלות בעיצוב (בעיקר הנחתום).
משום מה קל לי יותר להאמין לראשון.
   כתוב תגובה
ניטפיקון  (חדש)
אורי חריש יום חמישי, 30/01/2003, שעה 11:41
העורך של אנאלוג שהוזכר הוא בן נובה (Nova ) ולא בן בובה. הוא גם כתב איזה ספר בעצמו בזמן זה או אחר.
   כתוב תגובה
המרואיין בהחלט איית את שמו של עורך המגזין כ-''בובה''  (חדש)
רז מפרט יום חמישי, 30/01/2003, שעה 13:11
בתשובה לאורי חריש
עם האות B. היה קצת קשה לפספס את זה, מאחר והראיון נערך דרך דואר אלקטרוני (התכתובת המקורית עם המרואיין עדיין בידי). פרט לכך, אני מניח כי המרואיין מתייחס לבן בובה - כותב מד''ב מפורסם למדי, שאכן ערך את המגזין ''אנאלוג'' בשנים עליהן מדבר המרואיין ואף זכה במספר מכובד של פרסי ''הוגו'' בזכות עבודה זו. לפרטים נוספים:

   כתוב תגובה
סליחה טעות  (חדש)
אורי חריש יום שישי, 31/01/2003, שעה 17:58
בתשובה לאורי חריש
חזרתי הביתה ובדקתי את המקורות ואכן שמו של הבחור בובה (Bova), אמכם הסליחה. עדיין, אני זוכר מישהו בשם נובה, אין לי מושג מאיפה. אם מישהו יכול לתת לי רמז...
   כתוב תגובה
סליחה טעות  (חדש)
פבל (TA) מבואס בי הוא חייב לוותר יום שני, 24/02/2003, שעה 14:28
בתשובה לאורי חריש
יש לי ידידה שהניק שלה הוא Novadance
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.