על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

הנוסע השמיני 2 א'
סרטים / דג אדום
יום שישי, 12/05/2000, שעה 16:53

'פיץ' בלאק' – אימה בחלל ובכלל


סרט מד''ב חדש הגיע לארצנו, 'פיץ' בלאק' שמו, וגיבורו, פיץ' בלאק, הוא טייס חלל
אמיץ הנוהג להציל את העולם על בסיס קבוע יחד עם אהובת ליבו, ג'ניפר גריי, מידיו
של הנבל האינטרגלקטי בארי ווייט.

זה, לפחות, מה שאפשר היה להבין משמו של הסרט. לסרט 'פורסט גאמפ' קוראים בעברית 'פורסט גאמפ', וסביר להניח שלסרטה החדש של ג'וליה רוברטס, 'ארין ברוקוביץ'', יקראו בעברית 'ארין ברוקוביץ''. אבל 'Pitch Black' אינו שם של אדם, אלא ביטוי באנגלית שמשמעותו ''חושך מוחלט'', ואין לו שום משמעות בעברית (כמו גם 'גרין מייל' ו'באג לייף', אגב). מה''תרגום'' הפונטי הזה ניתן להסיק שמי שהעניק לסרט את שמו העברי א. לא ראה את הסרט, ו-ב. לא מבין אנגלית. כך ניצל הסרט בנס מלהקרא 'חשכה קטלנית'.

בעיה נוספת שהסרט נתקל בה עם עלייתו ארצה היא הפצה מוגבלת למדי, בבתי קולנוע מעטים בלבד, ובאולמות משניים. חבל שכך, כיוון שזה בדיוק הסרט הנכון לראות על מסך גדול עם מערכת סראונד שמאפשרת לשמוע בדיוק מאיזה כוון מגיעה מאחורינו המפלצת שעומדת למלוק את ראשנו בנשיכה ולשתות את דמנו. הסיבה לכך היא ש'פיץ' בלאק' הוא סרט בעל פרופיל נמוך, עם שחקנים אלמוניים ובתקציב קטן, יחסית – אלא שאי אפשר להבחין בכך. הפעלולים בסרט מצוינים, והוא נראה הרבה יותר טוב מהרבה סרטים ''גדולים'', כמו למשל 'המשימה מאדים'. היה אפשר לשווק גם אותו בתור ''הלהיט של הקיץ''. מי היה יודע?

חללית מתרסקת על כוכב לכת לא מוכר. רוב אנשי הצוות והנוסעים הקפואים נהרגים, ובין הניצולים נמצא – כמה לא נוח – רוצח מסוכן שנמלט מיד ומטיל טרור על יתר הניצולים. עם זאת, במהרה מתגלה שלא הוא הבעיה האמיתית – תושביו הנוכחיים של הכוכב, מעין עטלפים מטורפים, ישמחו מאוד לסעוד את ליבם של האורחים הלא קרואים. לשמחתנו, היצורים האלה חיים מתחת לפני הקרקע, ואור מכאיב להם. מכיוון שאת הכוכב מקיפות שתי שמשות ולכן הלילה לא יורד בו לעולם, כל מה שצריך לעשות בכדי לשרוד הוא פשוט להשאר באור. איזה מזל. ניצלנו. Not.

מכאן ואילך הסרט מתנהל כסרט אימה מז'אנר ''עשרה כושים קטנים'', שהעלילה שלהם הולכת בערך ככה:
''אוי! אנחנו תקועים, שבעה אנשים בלבד, על כוכב זר מלא במפלצות! (הם. קרנץ') אויה! נותרנו רק שישה על כוכב זר וכו'! מה נעשה? (הם. יאמי) כדאי שנמצא דרך לצאת מכאן מהר, אחרת איש מחמישתנו לא יזכה לחזור הביתה! (הם. גרעפס) נותרנו ארבעה אנשים בלבד. בואו נתפצל''.

האסוציאציה הברורה כשתי שמשות היא של סרטי 'Alien' ('הנוסע השמיני'), בעיקר השני בסדרה. במאי הסרט, דייויד טווהי (או משהו כזה. מה קורה לבמאים בימינו, שכבר אין להם שמות שאפשר לבטא?) כנראה הגיע למסקנה ש'הנוסע השמיני 2' לא מיצה את האפשרויות הגלומות במצב של מעט בני אדם מול אלפי מפלצות, וניסה ליצור מעין גירסת כיסוי, עם עוד סצינות קוליות לאללה שג'יימס קמרון הגדול היה מכניס לסרט ההוא אם היה לו זמן. לטווהי אין כנראה את הכשרון של קמרון לאקשן, ולכן 'פיץ' בלאק' לא מצליח להפחיד ולרתק כמו 'הנוסע', אבל מטרה אחת הוא הצליח להשיג – הסרט בהחלט קולי לאללה.

אפקט הקוליות נובע בעיקר מהחדשנות הויזואלית של הסרט. עלילתית, כמובן, הסרט לא מחדש דבר, והניצולים הם קבוצת דמויות טיפוסיות למדי שמשוחקות בצורה סבירה למדי. אבל הוא נותן כמה מראות שעוד לא ראיתם, לאו דוקא בתחום האפקטים המיוחדים. הסצינות בשמש מצולמות בחשיפת-יתר כחלחלה, בניגוד בולט לחשכה שבה העטלפים המטורפים מגיחים ומתנפלים זה על זה. אנחנו רואים דרך עיניו של האסיר, שהותאמו לראיית לילה, וגם דרך עיניהן של המפלצות, ש''רואות'' כדרכם של עטלפים. זה מרהיב, וזה בעיקר מקורי.

בהגיון של הסרט לא חסרים חורים. כבר בדקות הראשונות אנחנו רואים חללית שמתרסקת במקרה על כוכב בעל אטמוספרה נשימה (מה הסיכוי לזה?), במרחק לא גדול, כך אפשר להבין, ממושבת בני האדם היחידה על הכוכב (מה הסיכוי של זה?) בדיוק בזמן לארוע שמיימי המתרחש אחת ל-‏22 שנה (מה הסיכוי?). יש עוד הרבה אי-סבירויות ואי-אפשרויות כאלה, אבל הבעיה העיקרית היא העטלפים המטורפים. ממה הם חיים בדרך כלל? האם שרשרת המזון בכוכב הזה תלויה בניצולים של התרסקויות?

אלה אינם חורים שאי אפשר לסתום אותם. כל מה שהיה צריך הוא עוד סצינה, עוד כמה משפטים מפי אחת הדמויות כדי להסביר את העניין. הטייסת הפנתה את החללית לכוון הכוכב אחרי שהחללית נפגעה, משום שהגיעו ממנו אותות רדיו. ליצורים יש מערכת אקולוגית שלמה מתחת לפני הקרקע. אבל הסרט לא עושה דבר כדי להסביר – החלטה תמוהה, כיוון שחלק גדול מקהל היעד שלו מורכב מחובבי מד''ב, שהם אנשים שאכפת להם מדברים כאלה. אפשר לשחק ב''מה לא בסדר בתמונה'' לאורך כל הסרט, ואפשר גם למתוח את קו חוסר האמונה טיפה – לא יותר ממה שנדרש לכל פרק של 'מסע בין כוכבים', למשל – ולהנות מהסרט בכל זאת.

פיץ' בלאק הוא כמו פלאנטה ענקית עם שתי טבעות המסתובבות בכוונים מנוגדים: לא אמין, אבל נראה מה-זה-טוב. זו לא יצירת מופת בשום תחום, גם לא בסטנדרטים של סרטי אקשן. זהו סרט אימה לא ממש מפחיד וסרט מד''ב לא ממש הגיוני, ובכל זאת מומלץ, בגלל העיצוב הויזואלי והמפלצות.



פיץ' בלאק האתר הרשמי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ובאמת ציפית שאשתוק?
Kipod יום שישי, 12/05/2000, שעה 18:35
(13 תגובות בפתיל)
חסרי כל תקווה
גלעדרוזנבאום יום חמישי, 25/05/2000, שעה 12:31
(3 תגובות בפתיל)
ראיתי - ונהניתי
קאלוין יום שישי, 02/06/2000, שעה 16:57
שרשרת המזון
aRIEL שבת, 05/01/2002, שעה 12:45

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.