על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

המיוחדים
סרטים / איתי שלמקוביץ
יום שני, 18/02/2002, שעה 15:11

סופר-גיבורים, מסתבר, גם הם אנושיים


רוב סרטי המדע הבדיוני והפנטסיה כיום לוקים בבעיתיות מסוימת. הטובים (או שמא הגדולים) שבהם מלאים כולם באנימציה ממוחשבת, שטופים באפקטים מיוחדים עד צואר. יש לכך יתרונות מסוימים - ביחוד אם מעוניינים לעשות סרט על פי אפוס הפנטסיה הגדול ביותר של המאה העשרים - אך מספר הסרטים המקוריים הדורשים אופי גרנדיוזי שכזה מוגבל, וכולם מחייבים קישור כלשהו להוליווד. האם נגזר על כל סרט מד''ב הנעשה במסגרת הקולנוע העצמאי, או חלילה, מחוץ לאמריקה, להראות לא מקצועי, מגוחך, ישראלי?
בהחלט לא! הסרט ''המיוחדים'' (The Specials) הנו, אמנם, אמריקאי ומסחרי כאחד, אך תקציבו אינו מהגבוהים (כמיליון דולר, סכום זניח במונחים של הפקה אמריקאית מסחרית). הוא לא שודר בארץ בקולנוע אלא דילג הישר אל ערוצי הטלויזיה. נתן לשאול - מדוע אמור התקציב הנמוך (אך המשמעותי עדיין) להפחית מטיב הסרט? הרי סרטי מד''ב רבים אינם דורשים רמת אפקטים גבוהה או תקציב גדול במיוחד - אולם ''המיוחדים'' עוסק בסופר-גיבורים. כיצד אפשר להסריט סופר גיבורים ללא אפקטים? בא סרט זה ומוכיח כי לא צריך יותר ממחשב אנימציות בסיסי ותסריט העוקף בחכמה את השימוש בו. מסתבר כי אפילו בלי משאבים (מי דיבר על חוק הקולנוע?) ניתן ליצור סרט מד''ב טוב.
''המיוחדים'' מזכיר סרט אחר על סופר גיבורים - ''אנשי המסתורין'', אך יוצריו ידעו מראש מה גבולותיהם ולא ניסו לעקוף אותם. למעשה, דוקא הקטע הסטנדרטי יחסית בסוף הסרט, המשופע באנימציות ממוחשבות, נראה חסר קשר לשאר. פעמים רבות במהלך הסרט ניתן לנחש כיצד נבנה התסריט על מנת לצמצם את השימוש במחשב, אך בשלב מסוים הדבר מפסיק להטריד.

הסרט מתרחש בעולם קומיקס נורמלי המכיל סופר גיבורים - אנשים בעלי כוחות מיוחדים - כמו גם אסונות הדורשים את התערבותם (נמלים ענקיות התוקפות את הפנטגון, למשל). אולם, כבכל חברה, יש שווים יותר ושווים פחות. הסופר-גיבורים מתאגדים לקבוצות: אלה האיכותיות, הממומנות על ידי הצבא והממשלה, ולעומתן הקבוצות המשתמשות בבתי החברים כבבסיס פעולה, ואשר תקוותן היחידה להכנסות היא הוצאת מהדורה של דמויות פעולה שלהן. ''המיוחדים'' היא אחת מהאחרונות, קבוצת גיבורי העל השביעית בחוזקה בעולם.
חברי ''המיוחדים'' הנם, אמנם, סופר גיבורים, אך למרות כוחותיהם החזקים (פחות או יותר) הם עדיין בני אדם. למשל, בסצינה מסוימת מוזכר חבר מקורי בצוות, איש נמתח, שהיה תוצאתו של זיהום כימי שיצר תריסר כמותו ואשר, כמו כל שאר הנמתחים, מת במהירות מאותה הרעלה. מובן, אם כן, כי עובדת היותו של אדם סופר-גיבור לא מונעת ממנו להיות קצר ימים ,רע לב, טיפש מוחלט או מקור לבדיחות.


הסרט נפתח בטריק תסריטאי נדוש אך מוצלח - קבלתה של חברה חדשה לצוות. שמה ציפור לילה וכוחותיה המיוחדים הם שמיעה מצוינת והטלת ביצי הפתעה. הצגתה מהווה הזדמנות טובה להכיר את אנשי הצוות האחרים. היכרות זו נחוצה במיוחד שכן, באופן די נדיר בז'אנר, הדמויות הומצאו במיוחד לסרט זה ולא נלקחו מסדרת קומיקס כלשהי.
קל מאד להשוות את ''המיוחדים'' לסרט ''אנשי המסתורין''. שני הסרטים הציגו פן לא שגרתי של תופעת הסופר-גיבורים, ששימש כמקפצה להומור כמו גם לאמירה על הז'אנר. אולם, מלבד ההבדל המשמעותי בתקציב, גישתם של שני הסרטים שונה. ''אנשי המסתורין'' הציג חבורת סופר-גיבורים מגוחכים עם ''כוחות על'' מטופשים במיוחד, ושם אותם בסיטואציה רגילה של סופר-גיבורים. ''המיוחדים'', לעומת זאת, מציג גיבורים בעלי כוחות שגרתיים יחסית, אך שם אותם בסיטואציות בלתי שגרתיות. עד כמה בלתי שגרתיות? ובכן, די אם נזכיר כי האירוע החשוב ביותר בסרט הוא טקס השקת דמויות הפעולה של ''המיוחדים''...
כוחות שגרתיים יחסית? אכן. יש כאן אדם היורה לייזר מהידיים, האיש החכם בעולם, אשה היכולה להפוך לכל חומר שהוא, חייזר משנה צורה, גיבורה בלתי פגיעה, איש חזק במיוחד, אדם הפולט אנטי חומר, בחורה הנכנסת ויוצאת מעולם המתים ואפילו אדם היכול למזער את עצמו. כל אלה הם כוחות אשר כבר הופיעו בעבר, בגרסה זו או אחרת, בסיפורי סופר-גיבורים.
אך הכוחות לא עושים את האדם, ולמרות שגרתיותם של הראשונים, הרי
שהאחרונים אינם כאלה כלל וכלל. האיש היורה קרני לייזר מידיו
(The Great Strobe) הוא אידיאליסט הפולט מפעם לפעם משפטי מפתח מקומיקס, אך בשלב מסוים הוא כמעט מקבל תפקיד של רתך בעזרת ידיו. הגיבורה הבלתי פגיעה (Ms. Indestructible), אשתו, בוגדת בו עם חברו הטוב ביותר, וכשנחשף הדבר - מקבלת אגרוף במקום הפגיע היחיד בגופה (המכה היחידה שהיא סופגת במהלך כל הסרט). החייזר משנה הצורה (Alien Orphan) הוא ילד חסר ישע ואילו אשת שינוי החומר (Power Chick) מתפקדת כאמו למרות שהיא לסבית מוצהרת. האיש החזק בעולם (U.S. Bill) מוגבל בנפשו ואינו מוכן להסיר את המסכה שלו ולחשוף את ''זהותו'' האמיתית אפילו בפני חבריו, ואילו האיש החכם
(Mr. Smart) מנצל את כישוריו בטריגונומטריה כדי לשבור שיאים ב-Pinball ומתנהג לעיתים כדביל מושלם. היצור הכחול הפולט אנטי-חומר מידיו (Amok) נמצא כל הזמן על סף הפשע כיוון ששום בחורה לא תשרוד את חיבוקו, ואילו האיש הזעיר (Minute Man, אותו משחק ג'יימס גון, התסריטאי) סובל במהלך כל הסרט משום שאף אחד לא הוגה את שמו נכונה. ''שמונה'', אדם אחד הנמצא בו זמנית בשמונה גופים שונים, הוא רעיון חדשני המספק כמה רגעים מעניינים במיוחד, אך הוא די חסר שימוש, ואילו החדקן (The Weevil, המגולם על ידי רוב לאו, השחקן הבכיר בסרט), ראש הצוות, כוחו ביכלתו להתחבב על כולם.

גם האירועים העוברים על הגיבורים במהלך הסרט אינם תואמים לסטראוטיפים המוכרים של הז'אנר. אין בסרט כל נבל-על המאיים על העיר - הדבר הקרוב ביותר לכך הוא מנהל השיווק של בובות ''המיוחדים'', המסלף לחלוטין את דמותם למטרות פילוח שוק. מלבד זאת, הבעיה העיקרית המאיימת על חבורת הגיבורים היא פירוק הקבוצה בגלל חוסר הצורך בשירותיה, והמאבקם הגדול הוא הניסיון למצוא, כל גיבור לעצמו, מקום חדש בעולם.
מאפיין נוסף של התסריט, השונה מזה של שאר סרטי הסופר-גיבורים, הוא ההמנעות המכוונת מהצגת כוחות העל. הגיבורים מדברים הרבה על הכוחותיהם, אך התסריט מצליח להמנע מהצגתם בפועל בחכמה רבה. יש הטוענים, אולי, כי זוהי עבודה בעיניים, אך יתכן כי הם לא הבינו את הרעיון העומד מאחורי הסרט - לא עוד סרט סטנדרטי על גיבורי-על, אלא הצגתם של האחרונים כאנשים רגילים שאינם מרגישים כורח להשתמש בכוחותיהם כל הזמן - אנשים רגילים בעלי יכולות מיוחדות. התסריט עוקף בחוכמה את התקציב הנמוך, אך לא מביך את הצופה. זהו סרט חכם וקטן, המוכיח כי תקציב זה לא הכל, כי ניתן, בעזרת תסריט טוב, להתגבר על הכל, וכי גיבורי-על הם, למרות הכל ואחרי הכל, בני אדם.

''המיוחדים'' אינו סרט המד''ב/פנטסיה הראשון שנעשה בתקציב נמוך, (אם כי לא נמוך מספיק על מנת לעשותו ישראלי - קיימים מעט אפקטים ממוחשבים, המשמשים בעיקר כאמצעי לחסוך בעלויות. בשלב מסוים עצם קיומם אפילו מפריע). עם זאת, הסרט הוא אחד הבודדים להוכיח כי גם בתקופתנו הספקטקולרית, וגם ללא מנת יתר של אמנותיות, ניתן להסריט סיפור מד''ב או פנטסיה חכם המנצל את המשאבים המועטים בחכמה ליצירת תוצאה מהנה. מדע בדיוני מתחיל בראש ובראשונה בתסריט, ובסרט זה מסתתר גיבור-על נוסף, נחבא אל הכלים - התסריטאי.




המיוחדים
אנשי המסתורין

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אבוי, הספויילרים
יעל יום שני, 18/02/2002, שעה 15:57
(3 תגובות בפתיל)
שנאמר בכתבה ''דילג ישר לערוצי
shayandherfangies יום שלישי, 19/02/2002, שעה 17:37
(2 תגובות בפתיל)
המיוחדים והקומיקס
בדיחה של אלוהים יום חמישי, 21/02/2002, שעה 1:22
ולמי שרוצה לראות את הסרט
שלמקו יום שישי, 01/03/2002, שעה 15:28
טוב שהפסקתי לקרוא בפעם הקודמת...
יעל יום ראשון, 03/03/2002, שעה 20:00

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.