על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

שתיים קצרות לקינוח
ספרים / ניר יניב
יום ראשון, 11/07/2004, שעה 10:00

הנובלות 'כלבי יהלום' ו'ימי טורקיז' של אלסטר ריינולדס נאספו בספר אחד. טובות השתיים?


אלסטר ריינולדס כותב מדע בדיוני קשה וטוב, בדרך כלל, במקום מוזר כלשהו שנמצא לא בדיוק באמצע הדרך בין לארי ניבן להאל קלמנט. שני ספריו הראשונים – 'חלל התגלות' (Revelation Space) ו'עיר הבקיע' (Chasm City, ראה אור בעברית בהוצאת אופוס) – היו מוצלחים למדי וזכו לאהדה רבה אצל קהל הקוראים והמבקרים ('עיר הבקיע' אף זכה בפרס האגודה הבריטית למדע בדיוני). הספרים הללו הפכו את ריינולדס – בחיי היום יום מדען בסוכנות החלל האירופית – לאחד מהמוכרים שבסופרי המד''ב הקשה מהדור הצעיר.
שני הספרים הראשונים הללו, ואף ספר שלישי, חדש, בשם 'Absolution Gap', מתרחשים ביקום עתידי עתיר פרטים שהגה ריינולדס ממוחו הקודח. יש בו צורות חיים חייזריות לא שגרתיות, אנשים שטיפלו בעצמם (או עיוותו את עצמם) בכל מיני אופנים מעניינים, כוכבי לכת וערים בעלי תכונות חריגות, ועוד ועוד. ביקום זה מתרחשות גם עלילותיהן של שתי נובלות נפרדות של ריינולדס – 'כלבי יהלום' ו'ימי טורקיז' – שחוברו להן יחדיו לכלל הספר הנושא את שמות שתיהן.

הנובלה 'כלבי יהלום', יש להגיד זאת מיד, היא מעין נסיון של המחבר ליצור גרסה משלו לסרט 'קיוב'. הדבר נזקף לזכותה – היא ''מתקנת'' כמה מהמרכיבים הבולטים באומללותם בסרט (החביב) ההוא, ולחובתה – היא לא הולכת עם הרעיון רחוק מספיק.
העלילה, בקצרה: על כוכב הלכת גולגלתא מתגלה צריח מסתורי המגן על עצמו מפני פולשים על ידי עימותם עם חידות מתוחכמות הכרוכות, לפותרים שלא ענו נכונה, בעונשים אכזריים למדי. הוא מוקף שרידי אדם – ככל הנראה הרפתקנים שניסו לפרוץ לתוכו. הגיבור, ריצ'ארד סוויפט, מוזמן להצטרף לצוות המוקם על ידי ידידו במטרה לפרוץ אל הצריח ולפתור את התעלומה. הצוות מורכב, פחות או יותר, מכל החשודים (החריגים) הרגילים בגרסתם הריינולדסית – האקרית, דוקטור מפוקפק הנוטה להחליף איברים (לאו דוקא את אלה שלו) בחלקים מכאניים, מפענחת תבניות, הידיד הנ''ל, המשמש בתפקיד ראש הצוות, וגיבורנו עצמו.
הנובלה קריאה מאד, מעניינת, אבל בסופה נשאר הקורא וחצי תאוותו בידו. דמויות משנה מסוימות משורטטות בחטף, ללא הסבר למעשיהן או קיומן, מעבר להיותן בשר תותחים. אחרות מעוררות עניין רב אך נעלמות מהאופק, באופן זה או אחר, בטרם הספיק הקורא להתוודע אליהן לחלוטין. הדמות הראשית, לעומתן, המספרת לנו על ההתרחשויות בגוף ראשון, מתנהגת באופן לא הגיוני במיוחד ומתורץ קלושות בלבד עד מעט לפני סוף הנובלה, שאז מתפנה המחבר להציגה ביתר עומק.
למעשה, שינוי הכיוון של הנובלה לקראת הסוף, מסיפור מתח למעין דרמה פסיכולוגית (דגש על ''מעין''), הוא אחד הגורמים לאכזבה הקלה של כותב שורות אלה. רוצים לדעת מהו סודו של הצריח? לא תדעו. מעוניינים לנחש מהי מטרתו? לא תצליחו. למה? כי הצריח, בסופו של דבר, לא רק שאינו עיקר הסיפור – הוא למעשה לא יותר מאמצעי להציג בפנינו את נפשו – הלא ממש בלתי-שגרתית – של הגיבור. סופר ''ספרותי'' יותר אולי היה עושה מכך מטעמים, אבל במקרה של ריינולדס, נראה כי הוא ניסה לעכל את שאינו יכול לבלוע. כל עוד מדובר בפרטים טכניים ובגיבורים חריגים, הכל בסדר, אבל נבכי נפשו של הגיבור – כפי שראינו גם ב'עיר הבקיע' – הם לא בדיוק התחום החזק ביותר של ריינולדס, ודאי לא כשהם מנגנים סולו.
עדיין, חובה לציין כי מי שאהב את 'קיוב', או לפחות את הרעיון של הסרט ההוא (ריינולדס ממש מתאר סצנה מתוך הסרט בתחילת הנובלה, על מנת לא להותיר מקום לספק), ודאי יהנה מאד מגרסה משופרת זו של החידות המוזרות ועונשיהן הקטלניים. למעשה, למרות הסיום המעציב משהו של הנובלה, עדיין מדובר בשיפור ניכר לעומת סופו של הסרט.

הנובלה 'ימי טורקיז' היא כבר סיפור אחר. ראשית, למיטב הבנתו של כותב שורות אלה, היא לא מנסה לחקות אף סרט או ספר. שנית, הדבר העיקרי עליו יש להצטער בנוגע אליה הוא בחירתו של ריינולדס שלא לכתוב אותה כספר באורך מלא.
''מלהטי התבניות'' הם חייזר/ים המצוי/ים במימי האוקיינוס של כוכב הלכת טורקיז, דבר המזכיר במקצת את 'סולאריס' של לם, אם כי באופן שטחי ביותר. שתי אחיות המתגוררות בכוכב הלכת חוקרות את המלהטים, ואחת מהן נעלמת/טובעת/נמוגה במהלך שחיה באוקיינוס, ומשאירה את השניה, כנהוג במקרים כאלה, אכולת ספקות ורגשי אשם. שנתיים לאחר מכן מגיעה חללית שאנשיה מבקשים גם הם לחקור את האוקיינוס ואת המלהטים, וכאן העניינים מתחילים להתחמם.
תחילתה של הנובלה איטית למדי, ועוברים כמה עמודים טובים עד עליית קצב ההתרחשויות לזה המקובל כסביר אצל כותב שורות אלה. לאחר מכן, למרבה הצער, העניינים הופכים חפוזים למדי, אולי אפילו מדי, ונראה כאילו המחבר אץ רץ אל עבר הסיום, מפזר תגליות, גילויים ורעיונות בדרכו אך ללא עומק ממשי. עדיין, הדמויות כאן מוסברות טוב יותר מאלה שבנובלה הקודמת, ורוב הנקודות המעניינות נפתרות, פחות או יותר, אם כי, כאמור, הרחבה לא היתה מזיקה.

בסופו של דבר, למרות הכל, אם מתעלמים מעט מהרובד ההגיגי, מדובר בשתי נובלות מהנות למדי, קריאות, זורמות ומעניינות. הן לא מגיעות לרמתם של שני ספריו הקודמים של ריינולדס (אם כי מן הסתם מי שמכיר את היקום שתואר בהם יהנה יותר ויחשף לפרטים חדשים), אבל בהחלט אפשר להשתמש בהן כמקבילה ספרותית ליומית בקולנוע. ספרו השלישי של ריינולדס, 'Absolution Gap', מתרחש גם הוא באותו יקום, ויתכן שלאחר קריאתו יקבלו הנובלות הללו משנה תוקף לחובבי ריינולדס בפרט והמד''ב הקשה בכלל.



כלבי יהלום, ימי טורקיז (Diamond Dogs, Turquouse Days)
מאת אלסטר ריינולדס (Alastair Reynolds)
תרגום: אורי שגיא
הוצאת אופוס, 2004
182 עמודים



אלסטר ריינולדס
כלבי יהלום - פרק א'
חלל התגלות
עיר הבקיע
קיוב

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
היכן ניתן למצוא תא סולאריס, הספר?
אנדרואיד יום ראשון, 11/07/2004, שעה 13:08
(4 תגובות בפתיל)
ריינדולס כותב מד''ב ''קשה''?
רועי יום ראשון, 11/07/2004, שעה 13:33
ושוב אנו לא מסכימים. ''כלבי יהלום'' היא בעיני יהלום של ממש
רני יום ראשון, 11/07/2004, שעה 14:02
כמו שאמרה אורסולה ק. לה גווין:
the raven יום ראשון, 11/07/2004, שעה 18:44
(6 תגובות בפתיל)
כלבי יהלום היא לדעתי
Preacher יום שני, 12/07/2004, שעה 0:04
(2 תגובות בפתיל)
ימי טורקיז
השמ יום חמישי, 15/07/2004, שעה 9:36
שאלה חשובה
קרעכצן בחלל יום שישי, 06/08/2004, שעה 4:50
אבל התשובה לחידת הצריח מתגלה ב''ימי טורקיז''.
אלמוני יום רביעי, 19/04/2006, שעה 14:09
שתי סיפורים מעולים
ZED יום שישי, 06/04/2007, שעה 2:21

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.