על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הדרך המתמשכת לאינסוף
ספרים / אריק אפק
יום שלישי, 08/02/2005, שעה 9:55

'עידן' של גרג בר – מסע מופלא אל עתיד האנושות


שני ספרים פרסם גרג בר בשנת 1985, ושניהם מיצבו אותו במרכז זירת המדע הבדיוני העכשווי. האחד, 'מוזיקת דם', זיכה אותו בפרסים. השני, 'עידן', זיכה אותו בפופולריות – זהו ספרו הנמכר ביותר של בר. האחד תורגם מזמן, והשני, למרבה הצער, עדיין לא.

חמש-מאות וקצת עמודיו של 'עידן' הנם רצופי הפתעות והשתאות. הספר הוא שילוב בין המרתק והמהנה, בין מד''ב קשה לאופרת חלל בקנה מידה קוסמולוגי. בר מצליח לשלב בספרו רעיונות מדעיים, חברה עתידנית – החל בעתיד הקרוב וכלה בזה הרחוק, מלחמה, חייזרים, היסטוריה חלופית ועולמות מקבילים. בר מצליח לשלב בין כל האלמנטים הללו וליצור יריעה אחת, רחבה מאד אך קוהרנטית. ג'ון קלוט, באנציקלופדיה של המדע הבדיוני, כתב על הספר שהוא ''אולי האפוס הקוסמולוגי הטוב ביותר שנכתב עד כה בתחום''.

אסטרואיד מסתורי מופיע בשמי כדור הארץ של העתיד הקרוב ונכנס למסלול היקפי סביבו. צוותים מכל המעצמות נשלחים לחקור אותו, ותגליותיהם מותירות אותם פעורי פה: האסטרואיד הגיע מעתידו של כדור הארץ, אולם לא מהעתיד שלנו; מהחלל, אך לא מזה שלנו. אורכו שלוש-מאות קילומטרים, הוא חלול, ובתוכו שבעה ''חדרים'' המכילים יערות, ערים תלויות ומוזיאון המכיל שרידים של התרבות האנושית העתידית ותיעוד של ההיסטוריה שלה. זה האחרון כולל תיאור של שואה גרעינית העתידה להתרחש בזמן הקרוב. בעוד החוקרים תוהים כיצד לנצל את הידע שבידיהם ולמנוע את השואה, הם מגלים עוד פרט: לחדר השביעי אין קצה. הוא אינסופי!


גארי לאניאר הוא עוזרה של ג'ודית הופמן, היועצת המדעית של נשיא ארה''ב, הנשלח מטעמה לנהל את פעילות הצוות האמריקאי על האסטרואיד. פטרישיה לואיזה וסקס היא מתמטיקאית מבריקה שנקראת להצטרף לצוות. פטרישיה תגלה שמחקרים עליהם היא חתומה, אך אותם טרם ביצעה, מהווים את הבסיס התיאורטי לטכנולוגיה של האסטרואיד. רס''ן מירסקי הוא מפקד צוות התקיפה הרוסי המנסה להשתלט על האסטרואיד בשם ברית המועצות. יש לו תפקיד מפתח בסיפור. אולמי הוא אדם שנשלח מהעתיד הרחוק, ממורד הדרך האינסופית שנפתחת בחדר השביעי של האסטרואיד. הוא אזרח ההקסמון, התרבות האנושית יוצרת האסטרואיד, הנשלח לפקח ולדווח להנהלה מי פלש לתוך האסטרואיד ומה מידת הסכנה הטמונה בפולשים.
כל הדמויות הללו בנויות ברמת העומק הנדרשת לצורכי הסיפור. הן אינן שטוחות, אך גם לא עמוקות מדי. על רקע האפוס, דואג בר לשמור את דמויותיו ברמה של איזון שתאפשר לפסיפס כולו להתחבר היטב בלי לצלול עמוק מדי.

בפסיפס המרכיב את הספר צריך לדון בהקשר הנכון – התקופה בה הוא נכתב, שלהי המלחמה הקרה. בר החל את כתיבת הספר בסוף שנות השבעים ונעזר רבות בידע שצבר כשעבד, בראשית שנות השמונים, בפרויקט ''מלחמת הכוכבים'' של ממשל רייגן. הספר פורסם, כאמור, ב-‏1985, ארבע שנים לפני שהמציאות שינתה את העתיד וסיימה את המלחמה הקרה. בספר, המלחמה הקרה מתחממת לכלל מלחמת עולם גרעינית המחסלת את מרבית האנושות.
לכאורה, סיום המלחמה הקרה היה אמור להפוך את הספר לאנכרוניסטי ולא רלוונטי. למזלו של בר, העלילה מושתתת על מפגש בין יקומים מקבילים. עבור הקורא הנוכחי, השואה הגרעינית נתפסת כהיסטוריה חלופית ואינה צורמת בחוסר עדכניותה.

תרבות ההקסאמון, אחת מתוך שתי תרבויות שקמו מתוך הריסותיה של השואה הגרעינית, מאופיינת בשאיפתה להתקדם אל גבולות ההגדרה של האנושיות. התרבות השניה היא זו הנאדריטית, המאופיינת בשמרנות ובהתנגדות לכל התקדמות טכנולוגית. שמרנות זו, כשהיא מוצבת בעולם מתקדם מאד בהשוואה לזה שלנו, הנה משעשעת ומעניינת כאחד. בר פורש היטב את הקונפליקט התרבותי של שתי התרבויות כרקע לעלילה המרכזית של הספר. בעת הגעתו/חזרתו של האסטרואיד לכדור הארץ, המאבק בין שתי תרבויות אלה הוא נחלת העבר, אך יש לו השפעה רבה על המתרחש בסיפור.


''עידן'' נפתח, שלא כמקובל אצל בר, בכתיבה זורמת וקצבית, והקצב אף מתגבר עם ההתקדמות בקריאה. בביקורותיהם של קוראים רבים נאמר כי מצד אחד הם התקשו להוריד את הספר מהידיים, ומצד שני הם היו חייבים ''לעצור ולהגיד וואוו''. ה''וואוו'' הזה הוא אחד ממרכיבי ההצלחה של הספר. בר מציג בפנינו טכנולוגיות ומדע המתקדמים מאיתנו במאות שנים ואשר, לפחות באופן חלקי, הנם מעבר לתפיסתנו. בדרך כלל, בכל הנוגע לטכנולוגיה זו, מתחלקים המבקרים לשתי קבוצות: אלה השוקעים בתחושת הפליאה, ואלה המכנים אותה ''טכנובילבולוגיה''.

לב הטכנולוגיה ב''עידן'' הוא יצירת הדרך עצמה, המסדרון האינסופי הנפתח מתוך החדר השביעי של האסטרואיד, המאפשר פתיחת צוהר ליקומים מקבילים ולעולמות חדשים. יש הטוענים כי המסדרון הוא גיבורו האמיתי של הספר. לכל אורך הדרך נמשך הפגם – קו יחודיות מתימטית המקיים למעשה את הדרך ומשמש כציר שלה. על גבי הפגם מורכב צינור פלזמה המשמש כמקור תאורה. הציר (Axis), עירם של תושבי האסטרואיד, תלויה מן הפגם ופרושה על פני כמיליארד קילומטרים במורד ''הדרך'', מפתחו של האסטרואיד והלאה. החוקרים בונים כלי תחבורה משלהם הנתלה אף הוא על גבי הפגם, ואשר מאפשר להם גישה לעומק המסדרון.

שני ספרים וסיפור קצר נכתבו כהמשכים ל'עידן'. 'מורשת' (Legacy, 1995), ובו סיפורו של אולמי והרחבת תיאור ההיסטוריה של האסטרואיד. זהו למעשה קדימון ל'עידן', אשר, גם אם אינו מגיע לרמתו, הנו עדיין קריא מאד, עם דגש על ביולוגיה וקסנוביולוגיה. 'נצח' (Eternity, 1988) הוא המשכו של 'עידן', והוא ''חותם את האפשרות להמשכים נוספים של העלילה''. בר, כשנשאל על כך, אמר כי הוא לא רצה לכתוב סדרה אינסופית של ספרים על ''הדרך'', ולכן דאג להשמידה ב'נצח' עד כלות. הסיפור הקצר ''דרכן של כל הרוחות'' מתאר עוד אחת מהרפתקאותיו של אולמי. הוא הופיע באסופה 'אופקים רחוקים' (1999) בעריכת רוברט סילברברג.

'עידן' הוא ספר עמוס רעיונות וגדוש בעלילה אינטנסיבית, מותח ומעניין כאחד, ומציג טכנולוגיה מרתקת וקונפליקטים חברתיים. יתכן שהוא לא נותן מענה לקורא הדקדקן מדעית, אך הקריאה בו רצופה ומרתקת. אם ניתן לבקש ולוא תרגומו של רק עוד אחד מספריו של בר, 'עידן' צריך להיות הבחירה.



עידן (Eon)
מאת גרג בר (Greg Bear)
הוצאה: Tor Books
512 עמודים



גרג בר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
  (חדש)
איזי יום שלישי, 08/02/2005, שעה 18:29
האם יש איזה הוצאת ספרים שמתכוונת לתרגמו בעתיד הקרוב?
נ.ב. מדוע בחודשים האחרונים זרם הספרים מאופוס וממודן הואט מאד?
   כתוב תגובה
אגב, שאלה בנוגע לספר  (חדש)
Backfin יום ראשון, 20/02/2005, שעה 12:28
האם נכון הוא הדבר כי בר מציג בספריו מעין מבט סטריאוטיפי ופרימיטיבי בכל הנוגע לברית המועצות?
   כתוב תגובה
זה נשמע ממש מעניין.  (חדש)
יוני יום שלישי, 22/02/2005, שעה 12:27
נקווה שהספר יתורגם במהרה.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.