על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

יומני ערפדים
ספרים / איה לידג'י
שבת, 18/08/2001, שעה 20:32

קבלו בתשואות סוערות את מומחית המדור לענייני מיתולוגיה תיאורטית ופרקטית, במאמר בכורה מרתק ועקוב מדם!


אברהם סטוקר נולד באירלנד והיה חולה רוב ילדותו ומרותק למיטתו. אמו של סטוקר נהגה להנעים את זמנו בסיפורי פיות איריים, באגדות על מפלצות החוטפות ילדים ועל וומפירים (ערפדים). במשך השנים רווחו סיפורים משונים באירלנד על דמויות עלומות הרוצחות כבשים לצורך שתיית דמן. נראה כי סיפורים אלו הפעילו את דמיונו של סטוקר הצעיר, וכשגדל השתמש בכמה מהמעשיות ששמע בילדותו ועיבד אותן לסיפורים קצרים.
''דרקולה'', ספרו המפורסם של סטוקר, היה מבוסס על שמה של דמות הסטורית ידועה מהמאה ה-‏15: ולאד השלישי. בזמנו לא היה הספר רב מכר, אך הוא הכניס לתודעת קהל הקוראים את ספרות הערפדים. יש הטועים לחשוב כי ''דרקולה'' הוא הספר הראשון בנושא, אך ''ספרות הערפדים'' התקיימה לפניו. בין ספרי הערפדים שקדמו ל''דרקולה'' אך היו פופולאריים בזמנם נתן למצוא את:

''הערפד, ואגדות מקאבריות אחרות'' (1819), מאת ג'ון פולידורי: ספר שנכתב כתוצאה מהמרוץ אחר כתיבת סיפורי רוחות שגררה הופעתו של ''פרנקנשטיין''. השראתו העיקרית לכתיבת הסיפורים היתה פואמה של לורד ביירון, על מפגש עם ערפד.
''ווארני הערפד'' (1847), סדרה בהמשכים מאת ג'יימס מלקולם רימר: יש הטוענים כי הסופר ביסס את דמות הערפד על לא אחר מאשר הלורד ביירון בכבודו ובעצמו.
''ויקראם והערפד'' (1870), מאת איזבל ברטון וסיר ריצ'ארד פרנסיס ברטון (שתרגם מהודית): ספר המכיל עשרים וחמישה סיפורים על המלך ויקראם (''המלך ארתור'' של המזרח) והבטחתו לכהן שישיג לו באיטאל (ערפד עטלף). אולם, בכל פעם שהגיע המלך אל הערפד התלוי על עץ במהופך, היה זה האחרון מספר לו סיפורי אימה הומוריסטיים ואגדות הודיות כדי להסיח את דעתו.
''קרמילה'' (1872), מאת ג'. שרידן לה פאנו: סיפור על ערפדית נקבה ועל אהבת נשים. הספר מתחיל בתאונה ליד טירה, דבר המזכיר משהו את מופע האימים של רוקי. מאוחר יותר יצא ספר המשך שנכתב על ידי סופר אחר.
''הארץ מאחורי היער'' (1888), מאת אמילי ג'רארד: ספר זה נחשב כמקור המידע העיקרי של סטוקר על טרנסילבניה.
''פריחתו של סחלב מוזר'' (1894), מאת ה. ג'. וולס: סיפור קצר שנחשב כאחד מבין הסיפורים העיקריים שקידמו את ספרות הערפדים והמד''ב.

ווארני הערפד, דרקולה, ויקראם והערפד

היו, כמובן, עוד ספרי ערפדים רבים שקדמו ל''דרקולה'', פואמות ואפילו אופרות, אך ספרו של סטוקר הצליח ונכנס אל תודעת הקוראים. הסיבות לכך הן, כנראה:
1. הסופר הסתמך על דמות אמיתית מההסטוריה המזרח-אירופית, על אדם שדובר עליו עוד שנים רבות לאחר מותו, שזכרו עדיין קיים. אחת מטירותיו עדיין עומדת על תילה ועדיין מסופרים סיפורי מעלליו, אם בתור אגדות ואם בלימודי ההסטוריה ברומניה.
2. צורת הכתיבה של סטוקר והדרך בה סיפר את הסיפור. דרקולה נכתב כיומנו של הגיבור הראשי, בו הוא מספר את קורותיו בצורה ריאליסטית מאד, ביחוד לאלה המכירים את טרנסילבניה. הגיבור מתאר ביומניו אפילו את המאכלים האופייניים למקום (פפריקה, ממליגה).
3. המקום בו מתרחש הסיפור: טרנסילבניה. טרנסילבניה נחשבת, בטעות אמנם, למקור כל אגדות הערפדים, אך עדיין המיתוסים נפוצים יותר בחבל ארץ זה.

סטוקר עלה כאן, אולי לא במכוון, על נוסחה קיימת אך מוצלחת - בדיית סיפור פנטסיה על דמות הסטורית החיה באזור רווי מיתוסים. דוגמאות נוספות לסיפורים כאלה: סיפורי אבירי השולחן העגול, קליאופטרה, קולומבוס ועוד.


מיהו דרקולה?

דרקולה (1431-1476), הידוע כולאדיסלב השלישי או ולאד טצפש, היה בנו של ולאד דרקול (השני), מלך וולאכיה הגולה (וולאכיה - חבל ארץ ברומניה). המשפחה חיה בטרנסילבניה בגלות, בהמתנה לדרקול (האב) שניסה לאסוף תמיכה כדי להביס את המלך ולהשיב את הכתר.
ולאד השלישי נולד בעיר סיגישוארה, שם ניצב ביתו של אביו עד היום, באזור בו גרו משפחות מיוחסות ורמות מעלה.

דרקולה - ולאד טצפש

אין מידע רב על תקופת ילדותו של ולאד השלישי, אך ידוע כי היו לו שני אחים - מירסאה, הבכור, וראדו, הצעיר ממנו. ולאד קיבל את חינוכו בעיקר מידי אמו, ומאוחר יותר מדי אביו שרצה לצרפו למסדר אבירי הדרקון.
כשפלשו הטורקים לטרנסילבניה בחר ולאד דרקול האב להשאר ניטרלי. כעבור מספר שנים אפילו שלח את שני בניו הצעירים אל הסולטן כבני ערובה, כהוכחה לרצונו הטוב. שני הבנים חיו בשבי כארבע שנים. כשנודע כי אביהם מת, שוחררו האחים והטורקים אף סייעו להשיב לולאד את הכתר הוולאכי.


השם דרקולה

קיימות כמה השערות בעניין מקור השם Dracula. הראשונה אומרת כיDrac בוואלכית משמעו Devil, ו Uela ברומנית: ''בנו של''. אביו של ולאדיסלב השלישי נקרא ולאד דרקול, ולכן דרקולה משמעו: ''בנו של דרקול'', ''בנו של השטן''. סברה אחרת טוענת כי Drac משמעו ''דרקון'', ולכן דרקולה הוא ''בנו של הדרקון''.
רוב החוקרים תומכים בסברה השניה, שכן סמל המשפחה היה דרקון, וכן סמל מסדר האבירים לו השתייך אביו של דרקולה.
שתי סברות אלו מקורן, כנראה, בחוקרים דוברי אנגלית, היות ואם היו מבררים זאת אצל דוברי השפה המקומית, היו מגלים כי שטן ודרקון הנם היינו הך.


אגדות מקומיות על דרקולה

בטרנסילבניה נפוצות מעשיות רבות על דרקולה, אך אף לא אחת מהן מתייחסת אליו כאל ערפד. הוא מעולם לא קושר אל אגדות הערפדים, אלא נודע כגיבור מלחמה שהתאכזר לכל מי שנקרה בדרכו.
שיטת העינוי הנפוצה ביותר בה השתמש היתה שיפוד בני אדם על יתד. בדרך כלל היה הקרבן נקשר ברגליו לסוסים, סוס לכל רגל, וממול היתה מוצבת יתד משומנת. או אז היו מצליפים בסוסים, שדהרו, בעוד הקרבן נגרר אחריהם, עד שגופו שופד על היתד שעמדה בדרכו. לעתים היה ולאד מבצע מעלל זה למאות ואלפי אנשים בו זמנית. רוב הזמן עשה זאת לצורך ענישה, אך לעתים גם לצורך הרתעת האויב. באחד הסיפורים על המלחמה בטורקים מסופר כי צבא שלם מקונסטנטינופול שבא להלחם בנסיך, סב על עקביו בבהלה ובבעתה לאחר שראה אלפי גופות משופדות לאורך הדאנובה.
עוד מסופר על סעודה רבת משתתפים שערך לכבוד בעלי האחוזות הרוסיים (אותם האשים ברצח אביו). בסוף הארוחה לכד ושיפד את רובם. את חלקם הנותר הצעיד לבראן, לשרידי מאחז סכסוני (כנראה) משנת 1200, שם אילץ אותם לבנות טירה משרידי ההריסות במקום. הטירה המדוברת עומדת על תילה עד היום, אך זו אינה ''טירת דרקולה'' המקורית המפורסמת. הטירה המקורית היתה בנויה על גדת נהר הארגש, וכיום נותרו ממנה הריסות בלבד.

טירת בראן

אחת האגדות הנפוצות בטרנסילבניה מספרת על פילגשו של דרקולה, שהיתה מנסה להרגיע אותו ממצבי רוחו הנוראים ומדכאונותיו הקשים, ולצורך כך היתה ממציאה שקרים למיניהם. באחת הפעמים, כדי לרומם את רוחו, סיפרה לו כי היא בהריון ממנו. טצפש אמר לה כי על נושא כזה לא מתבדחים, והיא טענה שוב ושוב שהיא דוברת אמת. לבסוף הוא לקח אותה לאמבט, שם בדקוה נזירות. משהתגלה השקר, נטל דרקולה סכין, שיסף אותה מגרונה עד חזה והשאיר אותה לדמם למוות.


סופו של המשפד

דרקולה נהרג בדצמבר 1476, בקרב נגד הטורקים בבוקרשט. יש הטוענים כי הוא נרצח על ידי מתנקשים מטעם בעלי האחוזות הרוסיים שואפי הנקמה. טענה רווחת נוספת אומרת כי הוא נהרג בטעות על ידי אחד מאנשיו בלהט הקרב. גופתו נקברה במנזר על אי, אך ראשו הוצג בקונסטנטינופול, משופד לראווה - סוף ראוי לולאד המשפד.



הקשר היחיד בין דרקולה ההסטורי לערפד מוצץ הדם הוא ספרו של סטוקר. מעיון ברשימותיו של סטוקר נודע כי השם המקורי של דמות ספרו הוא ''הרוזן וומפיר'' ולא ''דרקולה''. רק מאוחר יותר נתקל בשמו של הנסיך ובחר להשתמש דוקא בו. מתאור הרוזן בספר, ניתן לשער כי סטוקר השתמש בדמותו החיצונית, ובתיאור טירתו המקורית של ולאד.
מדוע, אם כן, השתמש הסופר דווקא בדרקולה בספרו? כנראה בגלל המוניטין האכזרי של דרקולה, או אולי שמו וסמל משפחתו, שיצרו השראה לדמות הספרותית. אך כל אלה השערות בלבד - האמת במלואה אינה ידועה.


מיתוס הערפדים – המקור

דמות הערפד הידועה כיום היא בעיקר זו המוכרת לנו מהקולנוע והספרות, אך היא עברה גלגולים רבים לפני כן. מיתוסי הערפדים קיימים בתרבויות רבות באפנים שונים:

יאשה – יפן - עטלף מוצץ דם מהמיתולוגיה היפנית.
צ'יאנג שי – סין - לפי האגדה, נוצרים הצ'יאנג שי במקרה בו חתול קופץ מעל גופת מת. אם הצ'יאנג שי עובר ליד ערמת אורז, נאסר עליו להמשיך עד שיספור את כמות הגרגרים.
באובן סית – סקוטלנד - ידועות כנשים הלבנות מן ההרים. הן היו מזמינות גברים לרקוד איתן כדי לשתות את דמם. ניתן להרגן בעזרת ברזל קר.
לאמיה – יוון - חציה אשה וחציה נחש, אך יודעת לשנות את צורתה לדמות אשה אנושית כדי למשוך אליה טרף. מסופר במיתולוגיה היוונית על כך שהרה, בקנאתה, הפכה את לאמיה הנסיכה ליצור לא אנושי עקב קנאתה על אהבתה לזאוס.
באיטאל – הודו - חצי אדם וחצי עטלף, תלוי במהופך וגבהו כחצי מטר.
יארה-מה-יא-הו - ערפד בגרסתו האבוריג'ינית, שתואר כאיש קטן ואדום ללא שיניים ובעל אצבעות הדומות לאלה של התמנון. היה בולע את קרבנותיו בשלמותם. אגדה זו הומצאה, כנראה, במטרה להפחיד ילדים קטנים שרצו להסתובב רחוק משבטם.
סטריגויל - רומניה - הסטריגויל דומה לערפד המוכר לנו, אך הוא תוקף בלהקות. בכדי להרגו יש למלא את פיו בשום.

מקור אגדות הערפדים אינו דוקא בטרנסילבניה, אלא במזרח הרחוק: טיבט, סין והודו, אולי אפילו רחוק יותר: אוסטרליה. האגדות התפשטו בעזרת הסוחרים שנדדו על דרך המשי מהמזרח אל הבלקנים והרי הקרפטים, טרנסילבניה והונגריה. האגדות היו נפוצות יותר בטרנסילבניה ואצל העמים הסלאבים, מן הסתם בגלל שבטי הצוענים בעלי האמונות התפלות שחיו במקומות אלה.
איך נוצרו אגדות אלו מלכתחילה? אולי יש לכך קשר לתרבות עצמה, למיתולוגיה ולאלים. בעבר נתפס הדם כמרכז הכוח בגוף, כנפש או נשמת האדם. לוחמים שתו את דמם של אויביהם בכדי לקבל אליהם את כוחם וחכמתם. הדם גם סימל קשר הדוק בין אנשים, ועצם הנתינה ממנו לאדם אחר הפכה אותו לחלק ממך (ברית דמים). זו כנראה הסיבה להווצרותן של אגדות אלה מלכתחילה: פחדו של האדם לאבד את כוחו ואת חכמתו, או לחלוק את נשמתו עם השטן.



ערפדים באנציקלופדיה מיתיקה
ערפדים - מאמרים
ערפדים - מקורות ומיתוסים
ערפדים - בהסטוריה
''הערפד, ואגדות מקאבריות אחרות'' מאת ג'ון פולידורי
''ווארני הערפד'' מאת ג'יימס מלקולם רימר
בראם סטוקר - ספרי ערפדים בע''מ
''קרמילה'' מאת ג' שרידן לה פאנו
''ויקראם והערפד'' מאת סיר ריצ'ארד פרנסיס ברטון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מאמר מעולה, איה  (חדש)
גל  שבת, 18/08/2001, שעה 21:15
כל הכבוד ותודה.
מצפה לעוד מאמרים כאלה בהמשך.
   כתוב תגובה
כתבה מרתקת!  (חדש)
רז גרינברג שבת, 18/08/2001, שעה 21:28
הערה בנוגע לישות היפאנית Yasha אשר הוזכרה במאמר - זו הפעם הראשונה בה אני קורא תיאור שלה כ-''עטלף מוצץ דם''. במהלך חיפוש ביבליוגרפיה לעבודה שכתבתי לפני כשנה אודות ''רוחות שדים ומפלצות בתרבות יפאן המסורתית'' ה-Yasha תוארה גוף נחשי, פה גדול עם ניבים וזוג קרניים. מדובר, למעשה, בישות בודהיסטית והיא נחשבת למקור ממנו נשאבה ההשראה לתיאור הדרקונים במיתולוגיה היפאנית. בציורי אומנות שתיארו נשים שהפכו לנחשים (בד''כ בעקבות שנאה או קנאה) צויירו אותם נחשים לעיתים קרובות בצורת Yasha.
   כתוב תגובה
זה התיאור היחיד שמצאתי ל Yasha  (חדש)
איה שבת, 18/08/2001, שעה 22:37
בתשובה לרז גרינברג
במהלך חיפושי בנושא. והגעתי לתיאור זה ביותר ממקור אחד.
וזו רק דוגמא אחת. יכול מאוד להיות שאתה צודק, או יכול להיות שיש מספר גרגסאות לדמות היאשה ולכן זו הסיבה לבלבול.
   כתוב תגובה
מעולה ומשאיר טעם של עוד  (חדש)
גרומיט שבת, 18/08/2001, שעה 22:56
מעניין, אולי, לבדוק בהזדמנות גם אילו גלגולים עברו על הדמות בתקופות היותר מאוחרות. איך דרקולה הושפע מהקולנוע, ממשחקי התפקידים, ספרי וזבלוני הפנטסיה, באפי... הרי דמות הערפד שמופיעה בכל אלה לא זהה בדיוק לזו של הרוזן מטרנסילבניה.
   כתוב תגובה
גרומיט, קח גיר...  (חדש)
איה שבת, 18/08/2001, שעה 23:06
בתשובה לגרומיט
וכתוב על הלוח מאה פעמים: ''דרקולה הוא לא רוזן, הוא נסיך''
:-)
   כתוב תגובה
צצצצצצצ.....  (חדש)
גרומיט יום ראשון, 19/08/2001, שעה 0:25
בתשובה לאיה
אולי במקור הוא היה נסיך. אבל הדמות המוכרת יותר היא זו הבדיונית - של Count Drakula.
   כתוב תגובה
אוף, מי לימד אותי לאיית?  (חדש)
גרומיט יום ראשון, 19/08/2001, שעה 0:28
בתשובה לגרומיט
נו טוף, סיפרו נא את דרקולה.
   כתוב תגובה
Count Duckula!!  (חדש)
Sabre Runner יום ראשון, 19/08/2001, שעה 13:22
בתשובה לגרומיט
MUWAHAHAHAHAHA!!
   כתוב תגובה
מעולה ומשאיר טעם של עוד  (חדש)
ארטמיס יום שני, 20/08/2001, שעה 12:06
בתשובה לגרומיט
אכן כתבה מעניינת.
לגבי השפעות מאוחרות יותר - רומניה מנצלת כיום (לאחר המהפכה שם) את המיתוס על הערפדים ועל דרקולה ככלי להגברת התיירות באזור. כבר בשדה התעופה ממתינים ציורים, חולצות, פוסטרים וכמובן הזמנות לסיורים באזור בראן.
אין ספק שזהו מקום מיוחד ביופיו ובשימורו הכמעט מושלם.
ידוע לי כי מתקיימות שם מסיבות ליל כל הקדושים, וזה בהחלט מקום שמזמין למשחק מבוכים ודרקונים (טבע, טירה, פלגי מים).
הערה/תוספת לכתבה - בתקופתו של ולאד נעלם הפשע מרחבי וולאכיה. בנוסף, פעל ולאד כרובין הוד רומני ורווחת האיכרים גדלה בתקופתו. אגדה רומנית מספרת כי על באר על אם הדרך הוצבו שני כדים מזהב למען שעוברי האורך ישתו, ובשל הפחד, אף אחד לא לקח אותם. יום אחד, זקנה מאחד הכפרים באה לשאוב מים וראתה כי הכדים נעלמו, ואז הבינה כי ולד נהרג.
   כתוב תגובה
כתבה יפה  (חדש)
אלי שבת, 18/08/2001, שעה 22:56
והערה אחת. הסיבה שסטוקר בחר בדמותו של הנסיך הרומני דרקולה לדמות הערפד הייתה בגלל הסיפורים ששע עליו מהיהודי ההונגרי הציוני ארמניוס ומברי.
ומברי הנ''ל היה אז ואחר כך אחד משליחיו של המנהיג הציוני הרצל בניסיון לשכנע את יהודי אנגליה לתמוך בהרצל . תוך כדי כך הוא פגש את סטוקר וסיפר לו כטוב ליבם ביין את הסיפור על הנסיך הוולאכי הרצחני. וההמשך ידוע...
   כתוב תגובה
אכן נתקלתי בשמו של ומברי...  (חדש)
איה שבת, 18/08/2001, שעה 23:02
בתשובה לאלי
אך החוקרים והמומחים עדיין טוענים כי זו השערה בלבד. ואני מתכוונת לעצם העובדה ש-ומברי סיפר לסטוקר סיפורים על דרקולה.
   כתוב תגובה
לא זאת יותר מהשערה  (חדש)
אלי שבת, 18/08/2001, שעה 23:15
בתשובה לאיה
וזאת מהסיבה הפשוטה שקשה לחשוב על דרך אחרת שבה שמע סטוקר על דרקולה. ומברי נפגש עימו בזמן המתאים והיה בעל הידע המתאים. ההיגיון אומר שהוא היה מקור המידע.
ישנן טענות שהרצל עצמו הוצג כמעין דמות של ערפד בכתבים אנטישמיים שונים ובראשם הפרוטוקלים של זקני ציון ( ששם הוא מוצג כמי שעומד בראש מזימה להשתלט על העולם ) וכך הקשר בין סטוקר ומברי , הרצל והערפדים נעשה מעניין עוד יותר.
   כתוב תגובה
אני יודע שזה לא יפה להתחיל כך  (חדש)
גיא שבת, 18/08/2001, שעה 23:03
על הכתבה הראשונה,אבל..
מה עם הקטע של יתד העץ,המים הקדושים והשום?
מה הקשר של הדמויות שהבאת מתרבויות אחרות לערפד מוצץ דם? במה הן דומות לערפד? מה ההבדל ביניהן לערפד?
מהו התיאור העכשווי לערפד?
מה היחס לדמות הערפד בתרבויות אחרות אם כבר הזכרנו אותן?
על מה הכתבה?
ותסלחי על הבוטות..הכתבה הייתה טובה, פשוט שאני חושב שיש הרבה להוסיף.
   כתוב תגובה
כמובן. תמיד יש על מה להוסיף...  (חדש)
איה שבת, 18/08/2001, שעה 23:13
בתשובה לגיא
מכיוונים שונים ומשונים. גם הרעיונות של גרומיט היו בהחלט טובים, אבל עיקר הרעיון במאמר זה (אולי זה לא ברור מספיק) הוא דרקולה עצמו, שעד לא מזמן אפילו אני בעצמי חשבתי שגם ברומניה הוא נחשב ערפד. אני גם הייתי בטוחה שהוא מקור כל האגדות בנושא.
המאמר הוא בעיקר על דרקולה האיש עצמו, הביוגרפיה והאגדה, ולא על ערפדים באופן כללי.
למרות שזהו רעיון לא רע למאמר המשך בנושא.
   כתוב תגובה
רוצים המשך!!! מאוד!!!!  (חדש)
אמבר יום שני, 20/08/2001, שעה 17:17
בתשובה לאיה
בבקשה יפה
   כתוב תגובה
אני יודע שזה לא יפה להתחיל כך  (חדש)
רון בוטן יום ראשון, 20/02/2005, שעה 14:18
בתשובה לגיא
בקשר לשאלות,היום ערפדים מזוהים כאנשים עם ניבים חדים שלא נוח להם לדבר על דברים, כמו על ערפדים למשל.....
   כתוב תגובה
רוצים ניטפוק רומני?  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם שבת, 18/08/2001, שעה 23:48
את שמו של הבחור החביב אומרים צֶפֶּש ולא טצפש, והוא נובע מהמלה הרומנית ''ציאפה'', שזה קוץ או יתד.
כמו כן, המקומיים כינו אותו דראקול ולא דראקולה. דראקול זה אכן ''השטן'' (וגם ''הדרקון'', אבל זה שימוש נדיר יותר). דראקולה זה סתם שיבוש.

(C) כל הזכויות על הניטפוק הנ''ל שמורות לסבתי (סבתא עם ניק מתחכם?), רומניה אסלית וציאפה בזכות עצמה.
   כתוב תגובה
לא בדיוק...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 0:14
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
אני בחרתי לכתוב טצפש מהסיבה הפשוטה: צורת הביטוי עם המבטא הרומני. (טרנסילבנית בחלקי)
פירוש המילה טצפש הוא כינויו: משפד.
מעולם לא קראו לו דרקול. דרקול היה שמו של אביו בלבד ויחודי אך ורק לו. כאמור דרקולה פירושו בנו של דרקול. בטרנסילבניה ביטאו את המילה דרקולה עם צירה בל'.
סמל מסדר דרקול שאליו השתייך טצפש ואביו היה דרקון, וסמל זה התנוסס על גלימתו של אביו וכנראה מכאן השם.
   כתוב תגובה
ראיתי הרבה ספרים  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם יום ראשון, 19/08/2001, שעה 1:10
בתשובה לאיה
מתייחסים אליו כ''דרקול'', בלי להזכיר את העובדה שהסיומת פירושה ''בנו של''. או שאחת מאתנו הוטעתה, או שגם על זה אין הסכמה בין ההיסטוריונים. דבר אחד בטוח - צורת הביטוי עם המבטא הרומני היא ''צפש'', אחרת לא הייתי מעירה על זה. וסליחה על הניטפיקריות.
   כתוב תגובה
רומניות,  (חדש)
ניר יניב יום ראשון, 19/08/2001, שעה 1:14
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
רומניות,
רומניות עגלגלות אדמוניו...

אהם.

כן.
זהו.
   כתוב תגובה
ת'זהר!!!!  (חדש)
cheshercat יום ראשון, 19/08/2001, שעה 10:35
בתשובה לניר יניב
   כתוב תגובה
הוצאת לי את המילים מהפה :-)  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 10:41
בתשובה לcheshercat
   כתוב תגובה
מישהו מוכן להסביר לי על מה הרעש  (חדש)
Evil (עוד רומני עצבני) יום ראשון, 19/08/2001, שעה 11:39
בתשובה לאיה
?
   כתוב תגובה
אני משערת שזה קשור ל''עגלגלות''.  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 11:42
בתשובה לEvil (עוד רומני עצבני)
:-)
   כתוב תגובה
רומניה, רומניה,  (חדש)
-(NY)- יום ראשון, 19/08/2001, שעה 12:02
בתשובה לאיה
אותה קניתי יד שני...

אה... אררר...
   כתוב תגובה
גם לניר מגיע שיר... לא?  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 13:33
בתשובה ל-(NY)-
ניר ניר ניר יניב
נסה להיות מעט חביב
ולהביט אל האופק המרוחק
תראה דבר שיגרום לך מחנק
עדר רומניות שועט באבק
עם אלות, מקלות וחרבות ענק
הן מסתערות כולן רק לעברך
מתחרות מי תחבוט ראשונה בראשך

מי תזכה להעניש את העורך המשמיץ?
וממוחו של מי ישאר רק מיץ?
ומי ישאר גלמוד וספוג בק''ג עגבניות
רק כי לגלג על כמה רומניות?
:-)

כל התשובות בפרק הבא
:-)
   כתוב תגובה
<Sigh>  (חדש)
ניר יניב יום ראשון, 19/08/2001, שעה 18:56
בתשובה לאיה
אם כן:

1. יש לשמור על משקלים מתקבלים על הדעת.
2. השימוש בראשי-תיבות אינו רצוי.
3. חריזה נאה בין ''עגבניות'' ל-''רומניות''.
4. גם הדימוי ''עדר רומניות'' אפקטיבי במיוחד. ודאי הייתי משתמש בו בעצמי, אך הקדמתני.
5. הביטוי ''מעט חביב'' הוא הגורם היחיד בשיר הקשור באופן זה או אחר למד''ב/פנטסיה. כל השאר, למרבה הצער, ריאליסטי לחלוטין...
   כתוב תגובה
דגול (השיר של איה כמובן)  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 0:06
בתשובה לניר יניב
ואל תשימי לב לאיש הרע שונא הרומניות. הוא סתם מקנא שהוא לא מסוגל לחרוז כאלה חרוזים מוצלחים (מקסימום מאמץ כמה קריאות שוק ידועות) ;-P
   כתוב תגובה
מי שונא רומניות, מי?  (חדש)
ניר יניב יום שני, 20/08/2001, שעה 1:06
בתשובה לcheshercat
אישום שכזה הוא ממש בהמי!
הן רומניות אנכי מעריץ,
ביחוד עם באקלאווה, או אולי איזה קציץ
של בשר משובח ממוצא מפוקפק,
או יין אדום בבקבוק בלי פקק,
על כל פנים, העניין ברור,
עדיף לשמור אותן בקירור,
להוציא, לטגן ולהגיש חם,
והרי לכם התיבול המושלם!
   כתוב תגובה
כמו שאמרתי - אפילו שיר בחרוזים  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 7:58
בתשובה לניר יניב
הוא לא יודע לכתוב :-P
(באקלאווה???? תעבור שוב על רשימת מאכלי העמים שלך)
   כתוב תגובה
רק תוספת אחת לפני שאמות -  (חדש)
NY יום שני, 20/08/2001, שעה 10:15
בתשובה לcheshercat
הן לא מבינות כלל באמנות...
   כתוב תגובה
וזה נאמר מפיו של מי שחושב  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 11:02
בתשובה לNY
שהבריטים לא יודעים לעשות סדרות טלויזיה טובות

נו טוב
prepare to die ;-)
   כתוב תגובה
התכוונתי להוסיף עוד שיר...  (חדש)
איה יום שני, 20/08/2001, שעה 11:19
בתשובה לNY
אבל אני רוצה שכבר נכנעת...
:-)
   כתוב תגובה
רואה, רואה...מי לימד אותי לאיית?  (חדש)
איה יום שני, 20/08/2001, שעה 11:20
בתשובה לאיה
   כתוב תגובה
Flattery will get you nowhere...  (חדש)
-(NY)- יום שני, 20/08/2001, שעה 11:22
בתשובה לאיה
;-)
   כתוב תגובה
You asked for it!  (חדש)
איה יום שני, 20/08/2001, שעה 11:46
בתשובה ל-(NY)-
הכי בריא, מזין ומגניב
לצלות על האש את ניר יניב
אין צורך ביין, מזלג או תרבד
רק בעורך מתחכם משופד

ואם נחכה קצת אחר חצות
או עד שיגמרו לך ההלצות
כמתואר בספרים עתיקים
את דרקולה מקברו נקים

ונכין סעודת מלכות הגונה
בה אתה מככב כמנה ראשונה
נתבלך בטרגון, כרכום ועירית
(הרי זה ברור, זו ארוחה כפרית)

נשתמש בראשך למשחקי כדור
לטניס התכוונתי,אם זה עוד לא ברור
ולפני שתסתיים הליגה...
נוסיפך לצלחת ממליגה
   כתוב תגובה
מחיאות כפייייייייייייייייםםםםםםם  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 12:44
בתשובה לאיה
   כתוב תגובה
מה את שמחה  (חדש)
Preacher יום שני, 20/08/2001, שעה 18:12
בתשובה לcheshercat
והרי לפי השיר תגמרי בתור תיבול...
   כתוב תגובה
עוד אחד שמתחכם ;-P  (חדש)
cheshercat יום שלישי, 21/08/2001, שעה 1:13
בתשובה לPreacher
   כתוב תגובה
שיפור ניכר, המשיכי כך!  (חדש)
NY יום שני, 20/08/2001, שעה 15:11
בתשובה לאיה
הערות:
1. תרוד, לא תרבד
2. החריזה ''יניב'' -> ''מגניב'' טבעית והגיונית מאד, ללא ספק.
3. תמהני היכן, בספרים העתיקים, מתואר מצב בו נגמרות לי ההלצות. דבר זה נראה לי כפנטסיה של ממש!
4. חנופה, כפי שהסברתי כבר קודם, לא תעזור...
   כתוב תגובה
קשקשן ... חנופה עובדת ... תמיד!  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 15:49
בתשובה לNY
   כתוב תגובה
אני כבר סולחת לך :-)  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 9:43
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
אבל באילו ספרים ראית את ההתייחסות הזו? אם בספרי קריאה אז כבר הבנו שלא כל מה שכתוב שם הוא הנכון.
בקשר לצורת הביטוי, אל תשכחי שגם ברומניה יש כמה סוגים של מבטא רומני, וטרנסילבניה היא דוגמא טובה. עד היום יש כאלו שלא בטוחים אם הם רומנים או הונגרים.
אה, וכמובן שיש להם גם השפעה מולדבית.
   כתוב תגובה
רוצים ניטפוק רומני?  (חדש)
Evil יום ראשון, 19/08/2001, שעה 2:35
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
כמו כן: ''מירצ'ה'' ולא מירסאה.

המקומיים, אגב, רואים בולאד צפש
גיבור לאומי בעל רקורד מרשים ביותר של לחימה עיקשת נגד הטורקים.
אומנם הוא היה אכזרי מאד, אך היו לכך השלכות ברוכות מאד הן במדיניות החוץ (כושר הרתעה יוצא מן הכלל) והן במדיניות הפנים (אומרים שבתקופת שלטונו היית יכול להשאיר ברחוב שקיק מטבעות זהב מבלי שאיש יגע בו, ולחזור לקחת אותו אחרי שבוע. וזאת משום שולאד נהג לשפד גם גנבים ופושעים מבית)

אה, וכמובן, סקירה מעניינת מאד.
   כתוב תגובה
אכן גיבור לאומי...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 9:52
בתשובה לEvil
וכפוי טובה. הרי בזכות הטורקים השיב לעצמו את הכתר, ובסופו של דבר יצא נגדם.
ומקבלת את התיקון על מירצ'ה.
   כתוב תגובה
כפוי טובה ?  (חדש)
Evil יום ראשון, 19/08/2001, שעה 11:34
בתשובה לאיה
ייתכן.

אך אם לוקחים בחשבון את העובדה שהטורקים הם שפלשו מלכתחילה...

טוב, אני מניח שזו הגדרה התלויה בעיקר בזווית ממנה אתה מסתכל על הדברים.
   כתוב תגובה
בהחלט תלוי בזווית הראיה...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 11:49
בתשובה לEvil
ואין עוררין על מי פלש קודם וכו...
יצא לך לראות אי פעם את הערוץ הרומני בדיגיטלי? מחריד לראות עד כמה ההשפעה הטורקית קיימת עד היום: מוסיקה מזרחית, סלסולים, וריקודי בטן. אני הייתי בהלם. :-)
   כתוב תגובה
לא, לא יצא לי.  (חדש)
Evil יום ראשון, 19/08/2001, שעה 14:07
בתשובה לאיה
וע''פ המשתמע מדברייך טוב עשיתי.

לסבתי, שתחייה, יש לעומת זאת את הערוץ הרומני הממלכתי. הדברים נראים שם אחרת. (הם אוהבים רוק מסתבר)

על כל פנים, חלק מהגאווה על היותנו רומנים במקור, היא עובדת היותנו נצר ישיר לשושלות רומיות.
חבל שבדיגיטלי בוחרים להראות את הצד הפחות מוצלח של המשוואה.
   כתוב תגובה
בהחלט תלוי בזווית הראיה...  (חדש)
חן שפירא יום ראשון, 19/08/2001, שעה 16:30
בתשובה לאיה
אבל השריד החשוב ביותר במורשת היא הזוועה בה כל אם רומניה מגיבה כלפי חתן מיועד יוצא טורקיה.

נסי ותהני
   כתוב תגובה
ראית פעם איך אם רומניה מגיבה ...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 16:34
בתשובה לחן שפירא
כלפי כלה פולניה? ואת/ה מדבר/ת על זוועה :-)
   כתוב תגובה
שכחת את 'סיפורי ערפדים'  (חדש)
יו יום ראשון, 19/08/2001, שעה 0:41
או שמא התבלבלתי של שלושה סופרות שרק השלישי מבין השלושה קשור הכי בישירות לז'אנר.
אני מאד אוהב את ז'אנר הערפדים. בעיקר את התיאורים נוטפי הדם שלו.
בערוץ שמונה ראיתי תוכנית על ערפדים ובו הוזכרה אליזבת באת'ורי כמקור המיתוס על הערפדה הנקבה- מטורפת שהרגה צעירות כדי לקבל את יופין בכך ששתתה מדמן ואכלה את בשרן.
בהצלחה עם המאמרים הבאים שלך.
   כתוב תגובה
תודה רבה...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 0:50
בתשובה ליו
עוד הרבה בנושא, וגם על אליזבת' באתורי ניתן לקרוא בחלק מהקישורים המופיעים בתחתית המאמר.
   כתוב תגובה
היה שווה לחכות  (חדש)
מלאך יום ראשון, 19/08/2001, שעה 2:09
   כתוב תגובה
עוד קישור אחד ...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 10:18
לאתר טוב מאוד לדעתי בנושא דרקולה.
כולל התגלגלות נושא הערפדים במשך השנים, רשימת סרטים, רשימת ספרים, סקירה הסטורית ועוד.

(לזאת עם הניק, תקראי טוב את דף הסקירה ההסטורית)
:-)
   כתוב תגובה
מאד רצוי לא ללכת ברומניה ולחפש  (חדש)
cheshercat יום ראשון, 19/08/2001, שעה 13:33
את הטירה של דרקולה.
יש כמה כאלה.
בחלקן הוא גר באיזשהו שלב וליד האחרות הוא סתם נשם והם עושים מזה כסף
   כתוב תגובה
נכון מאוד!  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 13:37
בתשובה לcheshercat
ומדריכי התיירים מנצלים זאת טוב טוב, ומציגים את טירת בראן (זו המצולמת) בתור ''טירת דרקולה''.
האמת היא שאלו היו מגורים זמניים בלבד.
הרבה יותר נוח להם להראות משהו בנוי ומשופץ ויפה, מאשר את הדבר האמיתי והמקורי שלא נשאמר ממנו הרבה כיום, חוץ מגשרים שנבנו בעת האחרונה כדי להקל על הגישה למקום.
   כתוב תגובה
יש טיפים למטייל המתחיל?  (חדש)
אהרון ה. יום ראשון, 19/08/2001, שעה 17:59
בתשובה לאיה
קראתי בהנאה רבה את המאמר והתגובות. מעניין שנושא הערפדים שובר את שיאי ההתעניינות באתר - מה זה אומר? צריך להשחיז את הניבים?
וכדי שייצא לי משהו מועיל מכל זה - יש איזה טיפים איפה כן כדאי לבקר בממלכתו של דראקולה זצ''ל?
לגמרי במקרה, אני אמור להיות בטרנסילבניה בתחילת ספטמבר,ליתר דיוק בעיר בראשוב, לא רחוק מטירת בראן. אז יש עצות? אזהרות? לחשים? להצטייד בשום?
   כתוב תגובה
אני הייתי אמורה לנסוע לא מזמן...  (חדש)
איה יום ראשון, 19/08/2001, שעה 18:16
בתשובה לאהרון ה.
עם הורי, ולבסוף נסעו לבד ושבו לא מזמן. לפי מה שהבנתי היה מאוד חם, ממש כמו בארץ. דבר ראשון יש להזהר מגנבים, וזו לא בדיחה. שמעתי סיפור אחד על כאלו המתחזים לשוטרים (עם תעודות!!)
תצטייד במצלמת ווידאו, יש המון מה לצלם, כדאי לך גם לנסוע לסינאיה: טירת פלס, שהיא גם מוזאון. היא הוקמה בשנת 1866, כך שאין לה קשר לדרקולה.
אבל יש מה לראות שם, במיוחד לאוהבי פנטסיה: שריונות אבירים, נשקים מכל מיני סוגים, שטיחים רהיטים וכלים מוזהבים.
ובקשר לבראשוב, ידוע לי שגופו של דרקולה, ללא ראשו, קבור שם במנזר באיזור.
יהיה גם נחמד לבקר בסיגישוארה, עיר נעוריו של דרקולה, במיוחד אם מזדמנים לאיזה פסטיבל בנוסח ימי הביניים שם.
והכי הכי חשוב! ארגש. הטירה האמיתית, אותה תיאר סטוקר בפרוטרוט בספרו, והגישה לשם היתה מסובכת במשך שנים.
יש גם שמועה שאמרה שכשהטורקים הקימו מצור על הטירה, דרקולה ברח דרך מעבר נסתר ישר אל תוך ההר.
אה... ונסיעה נעימה כמובן.
   כתוב תגובה
בעיקר רצוי להכין תוכנית לדיאטה  (חדש)
cheshercat יום שני, 20/08/2001, שעה 0:17
בתשובה לאהרון ה.
שאחרי ;-)
האוכל פשוט נפלא!!! וסביר להניח שתגלה שיש בו מספיק שום.
באזור הזה גם לא חם, ואפילו עשוי להיות קריר בערב.
ומה שלא יהיה - אל תשכח לאכול הרבה פאפאנאש. אין בזה שום אבל זה יכול לגרום לכל ערפד ללכת לישון על בטן מלאה.
   כתוב תגובה
תודה על המאמר המעניין  (חדש)
יוני יום ראשון, 19/08/2001, שעה 19:59
מה שסיפרת בקיצור על לאמיה, האשה-נחש, עורר בי מחשבה שדמות זו נתנה אולי השראה לבראם סטוקר לכתיבת ספרו ''סודה של הגבירה בלבן''.
   כתוב תגובה
עוד קצת רקע  (חדש)
עמנואל יום שלישי, 21/08/2001, שעה 10:22
בתשובה ליוני
יופי של מאמר, אבל כדאי להוסיף עניין חשוב אחד: יש בטבע חיה כזאת, ערפד. אני מצטט את הערך ''ערפדיים'' מתוך לקסיקון דביר לזואולוגיה:
משפחה קטנה של עטלפי חרקים. היונקים היחידים שהם טפילים (מוצצי דם). ... [השיניים] החותכות משולשות, חדות, הדוקות זו לזו. בחוזקן הן חותכות פתח קטן בעור. מפרישים רוק שאינו נותן לדמו של טרפם להיקרש. את הטרף מוצאים ע''י הראייה וחוש הריח. עולים על טרפם בזמן שהוא ישן. אצל הבהמות הם מוצצים מאחורי אוזניהן ואילו אצל האדם מקצה בהונו.
ואם כל זה לא מספיק, מחבר הערך מוסיף אזהרה: עם מציצתם מסוגלים להעביר כלבת.
מכאן שדרקולה היה כלב קטן לעומת הערפדים האמיתיים.
   כתוב תגובה
תודה רבה :-)  (חדש)
איה יום שלישי, 21/08/2001, שעה 11:36
בתשובה לעמנואל
יש עוד המון מידע בנושא.
יש מחלה מסויימת אצל בני אדם (וומפיריזם), שהלוקה בה אינו מסוגל לצאת לאור שמש, זה גורם לעורו להסדק ולהשבר בצורה דרסטית. בעבר נטו להאמין ששתיית דם מקלה על מחלה זו.
   כתוב תגובה
ולמיטב זכרוני, לא סתם נטו להאמין  (חדש)
Boojie יום רביעי, 22/08/2001, שעה 3:23
בתשובה לאיה
עד כמה שאני זוכרת, המחלה הזו קשורה בפגם מסוים בכדוריות הדם האדומות. אבל קראתי על זה לפני שנים ואני לא זוכרת.
אגב, מחלה אחרת שקראתי שנקשרה עם המיתוסים של הערפדים היא תלסמיה, שמתאפיינת (בנוסף לאנמיה, חוורון ושאר צרות) במבנה לסתות מעוות משהו, שעשוי להבליט את הניבים.
אכן, עולם מוזר.
כל הכבוד על המאמר, איה. ועל השירים. ועל המתכון לניר יניב על הגריל. המשיכי ככה!
   כתוב תגובה
כן, גם אני קראתי על כך...  (חדש)
איה יום שישי, 24/08/2001, שעה 19:34
בתשובה לBoojie
לפני הרבה מאוד זמן (על הוומפיריזם) ואני לא זוכרת בדיוק.
ואני שמחה שנהנית מהמתכונים שלי :-)
   כתוב תגובה
מה מקור המילה ערפד?  (חדש)
דותן דימט יום שני, 24/09/2001, שעה 17:20
בתשובה לעמנואל
להונגרים, עמו של דרקולה (טרנסילבניה היא שטח הונגרי ששמר על אוטונומיה בזמן הכיבוש הטורקי - לפחות זו הגירסה ההונגרית), היה מלך בשם ארפד (למעשה הוא המלך הראשון של הממלכה ההונגרית, שהנהיג את שבעת השבטים המגיארים).
האם יש קשר בין המלך הנ''ל (ושושלתו, בית ארפד) לבין המילה העברית ''ערפד''?
   כתוב תגובה
בדקתי בספרים שלי...  (חדש)
איה יום שלישי, 25/09/2001, שעה 7:30
בתשובה לדותן דימט
ולא מצאתי אדם בשם זה. לפחות לא מהמאה הראשונה לאחר הספירה והלאה. ובדקתי את שמות שליטי וואלכיה, מולדביה וטרנסילבניה. יכול מאוד להיות שהוא אינו מוזכר עקב כך שהספרים שלי הם מאוד ''רומניים'' ולא הונגרים. אבל במאה החמישית מלך הונגריה היה אדם בשם קורווין.
(אתה חושב שזילאזני גנב את השם?)
:-) :-)
   כתוב תגובה
לא יודע בקשר לספרים...  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 25/09/2001, שעה 10:46
בתשובה לאיה
אבל בבודפשט שינו גשר ארוך וחדיש מעל הדנובה שקרוי ''גשר ארפד'', ככה שאולי זה מיתוס אבל הם מתייחסים אליו ברצינות (וסביר להניח שבאמת היה מלך כזה, שהנהיג את השבטים המגארים ויסד את הונגריה).

אבל קשה לי להאמין שזה המקור לשם, מכיוון שארפד זה בהונגרית וערפד בעברית.
   כתוב תגובה
רק התלוצצתי...  (חדש)
איה יום שלישי, 25/09/2001, שעה 18:24
בתשובה לשלמקו
אני בטוחה שזה לא המקור לשם.
כמו שקורווין לא נקרא על שם מלך הונגריה אחר. :-)
   כתוב תגובה
תודה על המאמר המעניין  (חדש)
אירית שבת, 22/09/2001, שעה 22:00
בתשובה ליוני
לאיזה ספר אתה מתכוון? את הגבירה בלבן כתב וילקי קולינס, ולסטוקר יש שני ספרים עם שמות בערך קרובים:
The lair of the white worm וגם:
The Lady of the Shroud.
   כתוב תגובה
אני חושבת שהוא התכוון ל...  (חדש)
איה יום ראשון, 23/09/2001, שעה 0:43
בתשובה לאירית
The lair of the white worm
   כתוב תגובה
אן רייס (מחברת ''ראיון עם הערפד'')  (חדש)
VampireGirl יום רביעי, 03/10/2001, שעה 16:14
מעניין, אבל אף מילה אחת על האלילה, האחת והיחידה והסיבה לקיומם של כל היצורים שכמותי.
למה להתעלם מאן רייס????????!!!!!!!!!
''ראיון עם הערפד'' הינה סידרת (!) הספרים הגדולה בהיסטוריה וההתעלמות ממנה הינה פשע הסטורי נגד האנושות שלא יסולח.
on behalf of all the Children of Darkness, I demand justice! and now
ולכל מי שלא מכיר את לסטאט, לואי, ארמאנד, קלאודיה וכל השאר - כמה חבל. דרקולה הוא רק קצה הקרחון והקצה הפחות טוב שלו.
   כתוב תגובה
יש מקום לויכוח בקשר לאלילותה...  (חדש)
איה יום רביעי, 03/10/2001, שעה 19:23
בתשובה לVampireGirl
אבל אם שמת לב, המאמר הספציפי הזה היה על דרקולה האדם, האגדה, ומה שקדם לו, ולכן לא הגעתי לאזכורים מאוחרים יותר. כבר ציינתי שיבוא מאמר המשך, אני לא יודעת מה אציין שם ומה לא, אך תסכימי איתי שזהו נושא נרחב ביותר, ובלתי אפשרי להגיע לכל ספר או סרט הקשור לנושא.
בקשר לזה שדרקולה הוא קצה הקרחון, אני נוטה לא להסכים. דרקולה הספר היה ה''דחיפה'' לכל הסופרים האחרים, ולכן לדעתי הוא משחק תפקיד משמעותי ביותר. זה כמו לומר שהביטלס הם רק קצה הקרחון של המוסיקה. :)
   כתוב תגובה
''ראיון עם הערפד'' הוא, למעשה,  (חדש)
ניר יניב יום רביעי, 10/10/2001, שעה 18:12
בתשובה לVampireGirl
ספר בינוני עד רע ותו לא. תכונתו הבולטת היא, למרבה הצער, ארכו המוגזם. את רוב עלילתו נתן היה לדחוס בכשלושים או ארבעים עמוד, ובכך לחסוך יגון רב מקהל הקוראים העמלים.
לאלה מאתנו שלא קראו - אל תטרחו. חבל על זמנכם. עדיף כבר ''קופיקו'' או משהו.
   כתוב תגובה
ולמרות בינוניותו, הוא עדיין...  (חדש)
איה יום רביעי, 10/10/2001, שעה 22:16
בתשובה לניר יניב
עדיף מהסרט. הקומיקס מעט יותר טוב, תסכית הרדיו היה שיפור ניכר, והמחזה המוסיקלי סחף שבחים בברודווי. :-)
   כתוב תגובה
''ראיון עם הערפד'' הוא, למעשה,  (חדש)
אסתי יום שני, 06/08/2007, שעה 13:46
בתשובה לניר יניב
אהבתי את הרעיון
   כתוב תגובה
סיכום ''הערפד''  (חדש)
שרון יום שלישי, 20/11/2001, שעה 12:42
סיכום ספרי הערפדים.קצר אבל מאד מענין ומספק.תמשיכו להוסיף מאמרים מאותם סוגים.
   כתוב תגובה
בקשר לשם...  (חדש)
רובין יום שישי, 23/11/2001, שעה 18:11
סבתי הרומניה מתרגמת ''דרקולה'' כמפלצת ברומנית...
ואגב, טרנסילבניה פירושו: הארץ שמעבר להרים...
   כתוב תגובה
המאמר היה מעניין לאללה!!!  (חדש)
אנה יום שישי, 04/07/2003, שעה 0:39
קודם כל רציתי להגיד שהמאמר היה מה זה מעניין, זו הפעם הראשונה שאני מתעניינת בערפדים והאמת שזה בא לי לאחר צפייה בפרק של מכושפות.
וואו, זה ממש מעניין, נראה לי אני אלך לקרוא עליהם או משהו...
   כתוב תגובה
you think it's a joke  (חדש)
perry יום שישי, 15/08/2003, שעה 2:05
you think that we are just stories to tell before bad time.the thing is that we do exist coming out off the darknessto feed man kind are not ready yet for the truth may be in a few years
   כתוב תגובה
כתבה טובה אבל  (חדש)
o שבת, 17/04/2004, שעה 19:54
אני חיפשתי חומר על הספר (או הספרים אני לא בטוחה) יומני ערפדים (שם המחבר וכדומה) אז אם תוכלי לכתוב על זה אני הודה לך מאוד.
   כתוב תגובה
טרילוגיה  (חדש)
טניה שבת, 26/08/2006, שעה 6:10
בתשובה לo
היייי...
יומני ערפדים הם 3 ספרים.
1. היקיצה
2.המאבק
3.הזעם
שם המחבר הוא- ל.ג' סמית.
מאוד מומלץ.
:)
   כתוב תגובה
טרילוגיה  (חדש)
קטיה יום שישי, 17/11/2006, שעה 14:46
בתשובה לטניה
היי הספרים מפחידים?
   כתוב תגובה
האם אפשר להשיג ספרים אלה?  (חדש)
דרקולה! יום רביעי, 15/12/2004, שעה 22:00
האם אפשר להשיג ספרים אלה?ואם כן איפה?
   כתוב תגובה
זה הכתבה הכי טובה שקראתי!  (חדש)
אלכסנדרה יום שלישי, 31/05/2005, שעה 18:30
אני וחברותיי מאד מתעניינות בערפדים מאז שעשינו את העבודה אליהם , הכתבה הזאתי מעולה ואנחנו מקוות שתפרסמו עוד קישורים וכתבות על ערפדים ,יש לכם מושג היכן ניתן להשיג את הסרט ''יומנו של ערפד'' בחינם?!
   כתוב תגובה
אתר מעולה ..כנסו לאתר שלי..  (חדש)
אלכסנדרה יום שלישי, 31/05/2005, שעה 18:35
www.vampire3000.tipo.co.il
לא תצטערו ,האתר נפתח לא מזמן ולכן הוא עדיין מתעדכן אך תוכלו למצוא בו בהמשך מלא מלא דברים , תמונות ומידע ועוד ריגשונים למסנג'ר, אני מקווה שתאהבו אותו! צ'או כולם
   כתוב תגובה
ואפרופו ערפדים  (חדש)
שומר הצלמוות יום שני, 22/01/2007, שעה 21:38
כדאי לקרוא את ''ההיסטוריונית'', א''עפ שזה לא ספר פנטסיה ובטח לא מד''ב, יש בזה אלמנטים פנטסתיים מדהייימים!!!.
רק אגיד שדרקולה מקבל שם כבוד רב, תיאור הספר: מצמרר....
   כתוב תגובה
ואפרופו ערפדים  (חדש)
איה יום רביעי, 13/06/2007, שעה 0:17
בתשובה לשומר הצלמוות
וואוו! תגובה מ2007. קראתי את ה''היסטוריונית'' כמובן:)
   כתוב תגובה
מקום מדהיםםם  (חדש)
משהיא שהייתה שם יום חמישי, 23/08/2007, שעה 22:41
הייתי לפני כמה שנים בטירה של דרקולה ברומניה ואני חייבת לציין שזאת אחת החויות שאני לא אשכח לעולם.
ממליצה בחום לראות את זה...
   כתוב תגובה
מדהים,  (חדש)
.Amy. יום שישי, 30/05/2008, שעה 17:26
ריתקת אותי
   כתוב תגובה
היאשה - הערפד האחרון   (חדש)
טל יום שלישי, 30/09/2008, שעה 11:59
בספר ''הערפד האחרון'' [מומלץ ביותר!]
נאשה הוא בנו של השטן [יקשיני] וכמו שאמרו פה-זוהי דמות בודהיסטית .
הוא דווקא שם מתואר כי בנאדם יפה תואר באופן חריג , שיער שחור , עיניים כחולות ,גובה רב [יכול להיות שהוא אימו?] ולא כאיזה נחש מוזר .

בכל אופן , ספר הערפדים הטוב ביותר הוא דמדומים. מדהים באופן מצמרר.
שווה קריאה.

בקרוב הסרט ייצא לאקרנים .
   כתוב תגובה
היאשה - הערפד האחרון   (חדש)
ואוווו! יום שישי, 26/06/2009, שעה 23:48
בתשובה לטל
תגובות מה-‏2001???? איזה זקנים אתם אנשים!!!!! עברו כבר 8 שנים!
   כתוב תגובה
מקורות..  (חדש)
Cornelia יום שני, 06/07/2009, שעה 17:52
במיתוים האירים יש את בני השיי - הם היו יפהפיים וחיו לתוכלת זמן ארוכה אם לא לנצח.
   כתוב תגובה
טעם של עוד  (חדש)
אלמוני יום שלישי, 08/06/2010, שעה 23:14
בתשובה לCornelia
המאמר הכי יפה שקראתי אני בעצמי כותבת ספרים על ערפדים ומכשפות מאז גיל 14 עניין אותי הערפדים מוצצי הדם חייהם של הערפדים הם אלפי שנים עם היה כזה היום ערפד? הייתי מבקשת ממנו להפוך אותי גם לאחד כמוהו...
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.