על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

'שלום חשכה, ידידתי הותיקה'
ספרים / עירית דורון וארז אברמוביץ'
יום חמישי, 05/07/2001, שעה 22:35

צמד ביקורות על 'לוכד החלומות' מאת סטיבן קינג


הביקורת של עירית דורון

ניתן לומר שקינג חזר ובגדול, אך למעשה המלך מעולם לא עזב את הבניין – לפחות לא המלך הזה. הוא ישב בשקט... בחושך ... והמתין. המתין לפחד שירדם בכדי שיוכל להעיר אותו, מבועת, מהחלום בו היה מצוי. הוא הראה שוב שכאשר הוא בסביבה, ראוי שכל אחד, אפילו הפחד עצמו, ילך לישון עם אור דולק.

אם לומר את האמת, 'לוכד החלומות' לא מפחיד כאחיו 'זה', 'הניצוץ' או 'בית כברות לחיות שעשועים', אך הוא בהחלט קינגי במהותו.
קינג חוזר כאן למתכון הישן והטוב שהצליח ברבים מספריו האחרים: קח קבוצת נערים, תאר חוויית ילדות משותפת ששינתה את חייהם והפגש אותם שוב, שנים מאוחר יותר. הוסף לעניין קורטוב של מקום מוכר (דרי, מיין), דמות אפלה אחת (או יותר), רצוי מוכרת, ושלל תיאורי תרופות. את הבלילה שנוצרה יש לאפות בחום בינוני למשך כשש מאות עמודים ולצפות מלמעלה בזיגוג של משהו תמים, מוכר וטוב – והרי לכם קינג במיטבו.

אבל למרות הנוסחה הקבועה קשה לומר על 'לוכד החלומות' ש''בספר הזה כבר היינו''. קינג הפעם בוגר יותר, עצוב (הרבה) יותר, מפחיד פחות, אולי, אבל אפל הרבה יותר. מעבר לכך – זהו הספר מד''בי ביותר שקינג הוציא עד היום (או, לכל הפחות, מבין ספריו שתורגמו לעברית). גם ב'נדודי שינה' וב'טומינוקרז', שעסקו בחייזרים, וגם ב'משליטים', ב'דספריישן' וב'זה' בהם מדובר בישות חייזרית, התחושה היא פנטסטית ולא מד''בית. 'לוכד החלומות', לעומת זאת, הוא ספר העוסק במובהק בפלישה חייזרית. זהו ספר שמתריע – הם בסביבה. גם אם נדמה שהם לא מזיקים, יש להם סדר היום ואינטרסים משלהם.

הסיפור אמנם נשען על אירוע מילדותם של הגיבורים (בדומה ל'זה' או, להבדיל – 'הגופה'), אך למרות שחשיבותו של זה לא פחותה מאשר בסיפורים האחרים, 'לוכד החלומות' מתמקד בחייהם ובראיית הדברים של בני החבורה כבוגרים ולא כילדים. בנוסף, יש כאן מעין התעוררות מהנאיביות האמריקאית, ואפילו התרסה כנגד האמונה העיוורת ש''דברים כאלה לא יכולים לקרות באמריקה... פשוט כי זו אמריקה''.
גם את התמימות שמכניס קינג לסיפור, דרך 'דאדי' – הילד הכל כך מיוחד שאף פעם לא יגדל, הוא מסייג על-ידי עצם טבעו של 'דאדי' וחוסר הגינותם של החיים (המציאות).

כדי להפוך את סביבת הסיפור למוכרת, קינג לא מסתפק הפעם בטריקים הרגילים שלו – מקום אירוע מוכר ואזכור אירועים מספרים אחרים (נו... דרי, מיין... מה זה כבר יכול להיות), אלא מוסיף אלמנטים המוכרים לא רק לקוראיו הותיקים – אזכור סרטים, שירים ('שלום חשכה, ידידתי הותיקה', שירם של סיימון וגרפונקל, נשמע טוב בהרבה באנגלית: 'Hello darkness my old friend'), וקלאסיקות ספרותיות כמו 'ההוביט', 'הקוסם מארץ עוץ' ו'פיטר פן'.
גם בספר זה ממשיך קינג לעשות שימוש באמונות ובסיפורים שאינם מוכרים בהכרח לקורא הישראלי, אך ידועים הרבה יותר לקוראים שמעבר לים. הפעם הוא העלה ברשתו את 'לוכד החלומות' – אותה רשת קורים אינדיאנית, האמורה ללכוד את החלומות הרעים ולמנוע מהם מלהפריע את שנתו של אדם, נוכחת כחוט מקשר בעלילה. אמונה נוספת בה נעשה שימוש היא ה'פוקה' – סוס הרפאים האירי השועט בסיפור.

אין בספר כל יצור מיסטי, מפלצתי. החייזרים נראים מציאותיים/אמיתיים במידה מספקת, כך שאין זה עוד סיפור על שד המתחבא בארון ('קוג'ו'), אלא על משהו אפל ואמיתי הנמצא בינינו או בתוכנו, העשוי יום אחד לנחות... ולכבות לכולם את האור.

בקיצור – שווה בהחלט לקרוא ואף יותר מזה. רק מילת ביקורת להוצאת מודן: אומנם הספר הזה לא יכול להתפאר בתואר ''הספר בעל ההגהה הגרועה ביותר'' ('המשליטים' לוקח את התואר, ובגדול), אך בהחלט ניתן היה לעבור עליו שוב בטרם הוצאתו ולתקן את שגיאות הכתיב וטעויות הדפוס המרובות.



הביקורת של ארז אברמוביץ'

קצת פירוט לגבי העלילה:

קינג מתאר בספרו נסיון פלישה של חיזרים לאמריקה. החיזרים הינם היצורים המוכרים לכולם מכל התמונות שפורסמו: אפורים, קטנים, בעלי עיני חרק שחורות ובולטות.
אך יש להם, לחיזרים אלה, בני לוויה שהביאו איתם, נחמדים הרבה פחות. הרבה הרבה פחות, למען האמת. יש להם גם השפעת לוואי מנטלית מעניינת על בני האדם.
החיזרים טוענים, בשידורי רדיו, בדרך מקורית להפליא, כי פניהם לשלום. האמנם?
נחיתת חללית החיזרים מתרחשת ביערות צפון אמריקה, בשלג כמעט בלתי פוסק. כמעט כל מהלך העלילה מלווה בשלג יורד, באווירת נכאים.

יחידה סודית נרתמת להצלת אמריקה והמין האנושי בכלל מן הסכנה. מפקדה הוא אדם ששיטותיו פשוטות – חיטוי מוחלט של כל אזור הנחיתה, בכלל זה אזרחים אמריקנים. האם אנשי היחידה באמת מצילים את אמריקה מיצורים זדוניים, או שמא הם יוצאים לחיסול אורחים רודפי שלום וטובי לב? שמו של מפקד היחידה הוא קורץ. הבחירה בשם אינה מקרית, לדעתי (קראתי פעם ספר שכוח, שגם בו היה מפקד יחידה בשם קארץ. קווי האופי של הדמויות די דומים. הספר הוא ''מבצע תאומים'' בסדרת מודסטי בלייז).

גיבורי הסיפור, ארבעה חברי ילדות, יוצאים למסע ציד, כשבסיסם הנו בקתה ביערות. הם נמצאים באמצע – בין החיזרים ליחידת החיסול. העימות – בינם לבין החיזרים, ובינם לבין החיילים – יוצר מתח בלתי פוסק, כפי שקינג יודע לעשות. במהלך העלילה מתרחשים פידבקים לעברם של החברים, המתקשרים להווה שלהם ומסבירים אירועים לא-טבעיים הקורים להם. זו שיטת כתיבה ידועה ומקובלת על סטיבן קינג, והיא תורמת להתפתחות העלילה.

קינג גונב ללא בושה רעיונות מכל מקור אפשרי: פרסומים בנושאי עב''מים, תוכניות טלויזיה, ספרי מד''ב אחרים, ואף מספריו שלו, אך התערובת שהוא מפיק מעולה.

קינג אף נעשה מודרני בספרו הנוכחי. בנוסף לעיסוק בחיזרים, מופיע, לדוגמה, המשפט הבא: ''לא תוכל למצוא את זה באינטרנט, ולא משנה כמה מהיר מנוע החיפוש שלך...'' – עכשווי להפליא.

לסיכום – התוצאה של ספרו זה של קינג, דומה לזו של רוב ספריו: במהלך מספר העמודים הראשונים עוד ניתן להפסיק לקרוא. אחר כך, כבר אין לקורא מפלט: לא ניתן להניח את הספר עד תומו.



לוכד החלומות (Dreamcatcher)
מאת סטיבן קינג (Stephen King)
עברית: עדי גינצבורג-הירש
הוצאת מודן, 2001
594 עמודים




לוכד החלומות – הוראות בניה ועוד
פוקה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הידד!  (חדש)
גל יום שישי, 06/07/2001, שעה 0:37
סוף סוף גם חברי ועד אחרים מלבד אהרון  ונעמי
תורמים קצת לאתר האגודה
:-)
ולעניין­ ביקורת טובה מאוד ואף עושה לי חשק לקרוא את 
הספר (באנגלית, לאור הערתה של עירית), זאת למרות שאיני
קינגופיל. קראתי פה ושם- זה, אש זרה, בית כברות,
שניים  או שלושה נוספים. הוא כותב מאוד טוב אבל 
לאחר כמה ספרים הייתה לי הרגשה שהוא ממחזר את האווירה
וחלק מהעלילות וזה לא מצא חן בעיני.
   כתוב תגובה
הידד! סוף סוף עוד אנשים  (חדש)
Boojie יום שישי, 06/07/2001, שעה 3:28
מכירים את מודסטי בלייז!
(מה חשבתם, שזו תהיה תגובה רלוונטית? חכו שאני אקרא את הספר, ואז תהיה לי תגובה רלוונטית).
   כתוב תגובה
אפרטהיד!  (חדש)
אלי יום שישי, 06/07/2001, שעה 15:28
מה זאת האפליה הזאת ? למה אין כמה שורות על מיהם ומהם ארז ועירית כמו שיש על כל כותב אחר?
ובמקרה של עירית חובה להוסיף גם תמונה.
   כתוב תגובה
!Oh, DO shut up, Porschia  (חדש)
Wendy יום שישי, 06/07/2001, שעה 16:20
בתשובה לאלי
   כתוב תגובה
בדיוק!  (חדש)
cheshercat יום ראשון, 08/07/2001, שעה 7:47
בתשובה לWendy
   כתוב תגובה
אני מוחה על עלבונו של 'אש זרה'!  (חדש)
Kipod יום שישי, 06/07/2001, שעה 20:14
ספר מד''בי למהדרין, מרתק למהדרין, ומשובח למהדרין.

ועדיין לא ראיתי ראיות שסוכנות ה-Shop אינה קיימת. אז אני נזהר.
   כתוב תגובה
קראת קינג אחד ?  (חדש)
Evil יום שישי, 06/07/2001, שעה 21:32
קראת את כולם.
   כתוב תגובה
וואו, ביטוח החיים שלך בתוקף?  (חדש)
אמבר יום שישי, 06/07/2001, שעה 22:06
בתשובה לEvil
כי תצטרך אותו אחרי שיותר אנשים יקראו את זה
   כתוב תגובה
ממה בדיוק אתה מזועזע ?  (חדש)
Evil יום שישי, 06/07/2001, שעה 22:20
בתשובה לאמבר
הביקורות עצמן מציינות שקינג פועל ע''פ נוסחה קבועה.
   כתוב תגובה
כנראה ספר טוב ...  (חדש)
עידוגור יום שישי, 06/07/2001, שעה 23:25
אבל לא יהייה כמו ''העמדה''

(בגרסת האינטרנט אם אפשר .... )
   כתוב תגובה
מלכים ודרקונים  (חדש)
טל שבת, 07/07/2001, שעה 10:13
מעולם לא אהבתי יותר מדי את ספריו של קינג. קראתי שניים-שלושה, וכמו שאמר כאן מישהו, ''קראת אחד, קראת את כולם''.

ישנו יוצא דופן יחיד - שאינו סיפור אימה, למעשה, והוא לטעמי הספר הטוב ביותר שכתב קינג מעולם. מדובר כמובן ב''עיני הדרקון''. ספר פנטזיה נהדר, כתוב היטב ומרתק.
   כתוב תגובה
קראת קינג אחד קראת את כולם?  (חדש)
cheshercat יום ראשון, 08/07/2001, שעה 7:46
בתשובה לטל
ממש לא!!!
זה נכון לקינג יש נוסחא שבה הוא משתמש שוב ושוב אבל מעבר לזה שזו נוסחא מנצחת היא לא גורמת לספריו להיות זהים. קצת קשה לומר ש''זה'', ''הגופה'' ו''לוכד החלומות'' שעוסקים בחבורת ילדים הם סיפורים דומים (וזו רק דוגמא).

לעומת זאת לקרוא קינג אחד זה לא כמו לקרוא כמה ספרים שלו.
היופי בנוסחאות של קינג שהוא יוצר סביבה מוכרת, ודמויות מוכרות וכך ככל שקוראים יותר ממנו מרגישים בסביבה שהוא יוצר יותר בבית. ומה יותר מפחיד מסיפור שקורא בחצר האחורית שלך? ומה יותר נורא מפגיעה ב''חברים ותיקים''???
   כתוב תגובה
פנטזיה קינגית ?  (חדש)
Dhalgren יום ראשון, 15/07/2001, שעה 10:59
בתשובה לטל
למרות היותי ''קיננגופוב'' ותיק, דווקא בפסרי הפנטזיה המועטים שהוא כתב, מתגלה קינג במיטבו, כסופר אשר יודע לספר סיפור כהלכתו. (כשמנטרלים ממנו אלמנטים ''מטופשים'' של פחד - תקראו קצת בסטר ואליסון בשביל הפחד) חוץ מעיני דרקון המצויין קינג כתב גם את הקמע (talisman) שהוא מעין סיפור פנטזיה על עולם מקביל וילד שהולך לחפש את ''תאומתו'' של אמו הגוססת. וכמובן, מה שלדעתי הוא הסיפור הטוב ביותר של קינג ''הטירה האפלה'', קוואדרולוגיה שנכתבה החל מסוף שנות השבעים בסיפורים קצרים במגזינים, כאשר הסיפורים קובצו לספר בשם האקדוחן (GUNSLINGER) שיצא לא מזמן בעברית בהוצאת מודן.
כאשר הם מספרים על רולנד האקדוחן, מרדפו אחרי האיש בשחור, והחיפוש אחרי הטירה האפלה - מעין אבאלון ביקום ש''זז הלאה'', כאשר כל מספר שנים הוציא קינג המשך, כשאחרון בינהם יצא לפני 3 שנים בשם wizard and glass, והבא צפוי כנראה ב2003.
מומלץ לקרוא את הסדרה כולה, ולחשוב אולי, מה היה קורה לו היה ממשיך קינג בכתיבת פנטזיה... (מצטער קינגופילים, אבל אתם יודעים....)
   כתוב תגובה
קצת עוף טופיק, אבל לא ממש.  (חדש)
נועה פז יום שני, 16/07/2001, שעה 20:18
בתשובה לDhalgren
ראיתי לא מזמן את ''זה'' המיני סדרה.
איזו אכזבה!!!
ידעתי שזו תהיה אכזבה, כי כל ( או רב גדול ) מסרטים\ סדרות\ מיני סדרות שמבוססות על ספר הן אכזבה. אבל תמיד יש את ניצוץ התקווה שנשאר ואז מתנפץ ( או, הדרמה ).

הדבר שהכי הכעיס אותי זה איך הם קיצצו השמיטו, שינו, והחליפו סצנות.
אין בושה? אין גבול?
   כתוב תגובה
בנוגע לסידרת הטלויזיה שעשו מ-זה  (חדש)
cheshercat יום שלישי, 17/07/2001, שעה 13:47
בתשובה לנועה פז
אני יכולה רק להסכים - פוי!!!

זו הייתה ההתרשמות שלי ממנה כשראיתי אותה (מקווה שהלינק יעבור בשלום):
   כתוב תגובה
לא קראו לזה ''המגדל האפל''?  (חדש)
גל (מייפל) יום ראשון, 22/07/2001, שעה 16:06
בתשובה לDhalgren
לא ממש אהבתי את הסדרה הזו, למען האמת.
מדכאת, אפלה, חסרת טעם... יותר מכל דבר אחר היא הזכירה לי את הטעם שנשאר בפה אחרי שאוכלים שוקולד: זיכרון ישן ומציק של טעם טעים. כל הזמן חיכיתי למשהו שלא הגיע.
   כתוב תגובה
קינג #1  (חדש)
אנה זילברמן שבת, 14/09/2002, שעה 14:04
בתשובה לDhalgren
למרות שאני בסה''כ ילדה בת 15 והתחלתי לאהוב את קינג רק לפני שנה, הספקתי כבר לקרוא 4 ספרים שלו ואפשר לומר שאני התאהבתי מעל לראש. הוא הסופר הכי מדוייק בעולם, הוא יודע להפוך את הדמויות שלו למשהו בלתי ייאמן. אני תומכת בו מכל הלב ואין לי כבר סבלנות למשהו חדש פרי יצירתו. אני ממליצה בעיקר על שלושת הספרים הראשונים של הסידרה ''המגדל האפל''. אם רק תתחילו לקרוא, באחריות,לא תצליחו להפסיק. אני בטוחה שהוא תפס אותי בדיוק כמו את כל שאר ה''קינגופובים''שנמצאים בכל רחובי העולם!!! קדימה סטיבן!!!
   כתוב תגובה
סיימתי לאחרונה לקרוא את הספר,  (חדש)
Boojie יום חמישי, 19/07/2001, שעה 5:29
ונהניתי ממנו מאד, אבל אני רק רוצה לציין שאני לא חושבת שאי פעם קראתי ספר אחר שבו נכתב כל כך הרבה, ובצורה כל כך רהוטה ומשכנעת, על פלוצים. למעשה, למרות כל הזוועות המקובלות בספריו של קינג, אני חושבת שזה הספר שהכי שכנע אותי ש''אני לא רוצה להיות שם'', לאור התיאור המשכנע כל כך של הריח...
   כתוב תגובה
קינג יכול להיות מאוד ציורי ;-)  (חדש)
cheshercat יום חמישי, 19/07/2001, שעה 8:43
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
אגב עכשיות  (חדש)
גל (מייפל) יום ראשון, 22/07/2001, שעה 16:15
ממש אהבתי את הדרך שבה אורסון סקוט כארד הגדיר את ה''שולחנות'' בספר ''צילו של אנדר''... הוא ממש תיאר את זה כמחשבים (ניידים או לא). מעבר לכך, הוא גם נתן לא מעט תיאורים של הרשת עצמה, בין השאר במכתב שגראף שלח לאחות קרלוטה בדואר אלקטרוני, והופיע כך:
FROM: Col.Graff@BattleSchool.IF
TO: Ss.Carlotta@SpacAsn.RemCin.IF
RE: Achilles
וההמשך לא משנה..
אבל זה תואר ככתובת אי-מייל בבירור.
   כתוב תגובה
תגובה מאוחרת: מקור השם קורץ  (חדש)
אסף רזון שבת, 08/12/2001, שעה 20:46
התנצלויות - גיליתי את הכתבה הזאת מאוחר מדי.

הערתי לארז - רוב הסיכויים שהשם ''קורץ'' מרמז לספר ''לב המאפלייה'' (Heart of Darkness) מאת ג'וזף קונראד. זהו ספר קלאסי אשר (כמובן) לא קראתי אבל לפי הזכור לי מתאר מסע , בתחילת המאה ה-‏20 , בעקבות גנרל מטורף שבנה לו אימפריה משל עצמו בין הילידים בג'ונגלים של אפריקה.

למי שזה מצלצל קצת מוכר - הסיפור הזה הוא הבסיס לסרטו הקלאסי של פרנסיס פורד קופולה ''אפוקליפסה עכשיו''. קופולה השאיר את נושא הקולוניאליזם מן הספר, אבל העביר אותו מאפריקה של תחילת המאה, אל מלחמת קמבודיה או וייטנאם של אמצע המאה. וכמובן, הפך את קורץ להיות מרלון ברנדו...

לגבי המשמעות של הבחירה בשם - אפשר רק לנחש, מי שקרא את שני הספרים.

- אסף
   כתוב תגובה
אכן אכן  (חדש)
elric win יום רביעי, 26/12/2001, שעה 20:33
בתשובה לאסף רזון
גם קורץ מלב המאפליה היה אדם אשר שיטותיו פשוטות - שום דבר לא הפריע לו בדרכו לבזיזת אוצרותיה של אפריקה, עד כדי כך שיטותיו פשוטות, כך שבקריאת הספר בימינו, אין הוא נראה לאדם בן זמננו כלל כמטורף אלא כגנרל רגיל בהחלט אשר כמוהו מאיישים את הצבאות המודרנים למכביר. לכן, אגב, נאלץ קופולה להקצין עד למאוד את דמותו בסרט.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.