על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

שאזאם!
מאמרים / אלי אשד
שבת, 04/08/2001, שעה 4:06

הרפתקאות קפטן מארבל בעולם ובארץ


הפתעת השנה

גם האספן הותיק ביותר אינו חסין מפני הפתעות. אפילו אני. לפני כמה ימים, למשל, צלצל אלי יוני מירושלים: ''תשמע,'' הוא אומר לי, ''יש לי חוברות טרזן שאפילו אתה לא מכיר.''
''האמנם?'' שאלתי בקול המזלזל אותו אני שומר בדרך כלל למחזירים בתשובה או לסיינטולוגים למיניהם, ''מה למשל?''
''למשל חוברת בה טרזן פוגש את פרנקנשטין וחוברות שבהן טרזן פוגש את פלאש גורדון.''
''לא יכול להיות,'' קבעתי בפסקנות. ''טרזן פגש את דרקולה, את באטמאן, את שינה נערת הג'ונגל, את המומיה, את זימבו איש הג'ונגל ההודי, את דוקטור פו מנצ'ו, את דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד, את הפרדטור ואת אנשי המאדים - אבל את פלאש גורדון? מה פתאום?!''
אבל יוני המשיך בסבלנותו הרגילה, בטון השמור לקטני אמונה למיניהם - ''וגם יש לי שתי חוברות שבהן פוגש טרזן את שאזאם. מעניין אותך?''
פי נפער בתדהמה. ''האם אתה שומע מה שפיך אומר, יוני? טרזן פוגש את שאזאם? את קפטן מארבל?! את זה אני חייב לראות!''
טרקתי את הטלפון וחיש קל הייתי בדרך לירושלים, לראות את הפלא במו עיני. ובכן - יוני לא מתח אותי והסיפור קיים גם קיים.


בילי הנער

קפטן מארבל הוא אחת מדמויות הקומיקס האמריקניות הפופולאריות והאהובות ביותר בכל הזמנים. גיבור על זה נוצר ב-‏1941 כמתחרה לדמות הקומיקס ה''חזקה” ביותר (הן מבחינת הכוחות והן מבחינת המכירות), סופרמן. הוא היה נער, מוכר עיתונים יתום בשם בילי באטסון. בלילה אפל אחד פגש באטסון במכשף מצרי בן 3000 שנה, שאזאם, ומאז השתנו חייו ללא הכר. שאזאם החליט כי בילי יהיה יורשו ונתן לו כוחות על על מנת להלחם בפשע וברשע בכל פינה בכדור הארץ.
את הכוחות האלה יכול היה בילי לקבל מיידית עם הגיית שם המכשף - ''שאזאם!''. שם זה, מסתבר, מעניק לבילי את תכונות ראשי התיבות מהם הוא מורכב: שלמה - המלך התנכי (וכך קיבל חכמה), הרקולס - האל הגיבור היווני (כח) אטלס הענק היווני (כח העמידה והתמדה), זאוס - מלך האלים היווני (עוצמה), אכילס - הגיבור היווני ממלחמת טרויה (אומץ לב) ומרקורי - אל השליחויות הרומאי (מהירות). ברגע שהשמיע את המילה וקיבל את כל כוחות העל האלה, היה בילי הופך לאדם אחר, מבוגר יותר בכחמש-עשרה שנה ולבוש בגלימה אדומה - הגיבור ''קפטן מארבל''.
בעזרת כוחות העל המדהימים שלו נאבק קפטן מארבל ברשעים איומים שאיימו על שלום העולם. ביניהם: קפטן נאצי – לוחם-העל של היטלר, ד''ר סיוואנה - מדען מטורף ובני משפחתו המרושעים, האדם השחור - מצרי קדמון מרושע לו נתן שאזאם בטעות כוחות-על בימי מצרים העתיקה, ואשר התגלה כשווה כוח לקפטן, והגרוע מכולם - מר מינד - תולעת קטנה בעלת אינטליגנציית על מכוכב נוגה, שהיתה נחושה בדעתה להשתלט על כדור הארץ ולא היססה להרוג אלפי אנשים על מנת לעשות זאת.
מעניין לציין את הקישור המוזר שנעשה בסדרת קומיקס זו בין דמותו התנ''כית של שלמה המלך לבין הדמויות הפגאניות של האלים היווניים והרומאיים המשתפים פעולה, כביכול, באספקת כוחות העל לקפטן מארבל. כפי שהוסבר במיני סדרת קומיקס משנות ה-‏80, ''War of the Gods'', שתיארה מלחמה בין אלי המיתולוגיות השונות, המלך שלמה אכן היה קיים ביחד עם האלים הפגאניים השונים והסכים להתחלק עמם בכוחות העל, במקרה זה חכמתו, אותה סיפק למכשף המצרי שאזאם בעת שזה ביקר אותו בחצרו (מאידך גיסא הרי שלמה תואר במקרא כמי שהלך בזקנתו אחר אלים זרים – לכן, אולי, סיפור זה אינו אבסורדי כל כך...)
סדרת קפטן מארבל הפכה מהר מאד לאחת מסדרות הקומיקס המצליחות ביותר בארה''ב ומכירותיה אף השתוו לאלה של סופרמן כל היכול. מוסכם כיום כי איכות הסיפורים (שנכתבו ברובם בידי סופר המד''ב הידוע אוטו בינדר) היתה גבוהה בהרבה מזו של סופרמן. כה גדולה היתה ההצלחה עד כי הופיעו סדרות ''אחיות'' - על אחותו של קפטן מארבל ''מרי מארבל'', על ''קפטן מארבל הצעיר'', על ''הופי מארבל הארנב'' (ארנב דמוי קפטן מארבל בעולם של חיות מדברות) ועוד.
ב-‏1940 הופקה סדרת סרטי קולנוע של קפטן מארבל בכיכובו של טום טיילר, אך דמותו של הקפטן שונתה בה באופן משמעותי. למרות זאת היא נחשבת, יחד עם סדרות הקולנוע של פלאש גורדון ובאק רוג'רס, לאחת מסדרות הקולנוע הטובות והמרתקות ביותר מסוג זה.
כה גדולה היתה הצלחתו של הקפטן עד כי, לבסוף, קם כנגדו האויב האדיר מכל - גרוע אפילו מהתולעת האיומה מנוגה. בעלי הזכויות על סופרמן, שהיו נחושים בדעתם להפטר ממתחרה מסוכן זה, יצאו לתביעה משפטית כנגד המוציאים לאור של קפטן מארבל בטענה שהוא פלגיאט של סופרמן. לבסוף הם הצליחו להשיג את סגירת הקומיקס ב-‏1954, לאחר 14 שנה של הצלחה בלתי פוסקת.
עם זאת, קפטן מארבל ממשיך גם כיום בסדרות הקומיקס של חברת ד. סי, המוציאה לאור של סופרמן. לרוב הסדרות בכיכובו נקראות ''שאזאם'', שכן גם לחברה המתחרה ששמה הוא כשמו, ''מארבל'', יש סדרה בשם ''קפטן מארבל''. אולם הקפטן כבר אינו נהנה מהצלחה כבעבר, כאשר היה אחד הגיבורים הפופולאריים בתבל.


קפטן מארבל בישראל

אחת הפינות בתבל בה הופיעו הרפתקאותיו של קפטן מארבל היתה ישראל. סדרת הקולנוע הוצגה שם בהצלחה בשנות ה-‏40 ואולי גם פעם חוזרת בשנות ה-‏60. בשנת 1962 החלה הוצאת ''הפיל'' של עזרא נרקיס, הוצאה שתחת שעסקה עד אז בעיקר בהוצאת סיפורי טרזן ובנו הנער בוי (אם כי תחת שמות אחרים הוציא נרקיס מגוון רחב של חומר כמו מערבוני בוק ג'ונס, סטאלאגים, ספרי מתח וארוטיקה ועוד) להוציא חוברות על הרפתקאותיו של קפטן מארבל.
למעשה הוציאה הוצאת הפיל שתי סדרות כאלה. הראשונה בהן היתה ''שאזאם'', שיצאה ב-‏8 חוברות. השניה, שהיתה המשך ישיר של הראשונה, נקראה ''קפיטן מארבל'', יצאה גם היא ב-‏8 חוברות שסיימו, לבסוף, את סיפור העלילה. יש לציין כי הפורמט העלילתי היה שונה מאד מהמקובל בסדרות מסוג זה, בהן בדרך כלל הכילה כל חוברת עלילה נפרדת בעלת שם משלה (אם כי במקרים נדירים היתה העלילה יכולה להמשך לאורך עוד חוברת או שתיים). כאן, לעומת זאת, לא היו לחוברות השונות שמות משלהן, והוצג סיפור אחיד ומתמשך, מהחוברת הראשונה של ''שאזאם'' ועד לחוברת האחרונה של ''קפיטן מארבל''. החוברות אף הופיעו ללא שם המחבר, דבר נדיר כשלעצמו (בדרך כלל היה ניתן שם מחבר כלשהו בחוברות מסוג זה, גם אם אלה היו בדויים ברובם). הכותב היה, למעשה, הסופר הקבוע של הוצאת נרקיס, מירון אוריאל, סופר ומתרגם פורה ביותר, שחיבר את מרבית סיפורי טרזן עבור ההוצאה כמו גם את מערבוני בוק ג'ונס, הסטאלגים ועוד מאות סיפורים מסוגים שונים.

סיפור העלילה עסק בבילי באטסון ובקפטן מארבל, אך למעשה מקור ההשראה שלו לא היה חוברות הקומיקס (שכנראה לא היו מוכרות בארץ), אלא דוקא סדרת הקולנוע. שתי הסדרות של הוצאת הפיל עקבו בנאמנות ובדייקנות רבה אחר קו העלילה של הסרטים.
העלילה: בילי באטסון יוצא עם משלחת ארכיאולוגית להודו, שם הוא מוצא שרידים של תרבות הודית קדומה בעלת טכנולוגיה מפותחת להדהים, בכלל זה הידע כיצד ליצור מכשיר קרני מוות בעל עוצמה אדירה. מכשיר זה מבוקש גם על ידי מרגל נאצי מסתורי המתחזה לאחד מאנשי המשלחת, המכונה ''הסקורפיון''. במהלך הסדרה מנסה בילי לגלות, ללא הצלחה, מי מבין אנשי המשלחת הוא הנבל.
בילי פוגש במערה במכשף ההודי הקדום ''שאזאם'', הנותן לו את הכוחות של קפטן מארבל (אם כי למילה ''שאזאם” אין כאן את המשמעויות שיש לה בקומיקס). מכאן ואילך מוצא עצמו באטסון, במהלך 16 חוברות, במאבק בלתי פוסק כנגד העקרב ואנשיו הערמומיים. כל ניסיונותיהם של הנאצים להשמיד את הקפטן העל אנושי מסתיימים בכישלון, ולבסוף, בחוברת האחרונה, מגלה הקפטן את זהותו של ה''סקורפיון'' במאמץ אינטלקטואלי אדיר וגובר סופית על כוחות הרשע. הקוראים, אגב, שהנם נטולי כוחות על בדרך כלל, הקדימו אותו בכך: הנבל נקרא בשם מעורר החשד ''פויסון זומאק”, בעוד שאר החשודים זכו לשמות אמריקניים כשרים למהדרין, דבר המטהר אותם למעשה מכל אשמה. לסיום, מופיע המכשף שאזאם שנית ומודיע לבילי כי ככעת אין שוב צורך בכוחותיו של הקפטן, והוא לוקח אותם ממנו לצערו הרב של הנער. בכך הסתיימה הסדרה.

תמיד האמנתי כי מלבד שתי סדרות אלה לא יצא בעברית כל סיפור אחר על עלילות הקפטן. ובכן - טעיתי.


טרזן פוגש בשאזאם

הוצאת הפיל הקפידה להפגיש את טרזן עם דמויות ידועות כמו פלאש גורדון, ''הטרזן ההודי” זימבו (מהסרטים ההודיים), ולהבדיל - עם דרקולה ודוקטור פרנקנשטיין. לבסוף, מסתבר, הפגישה אותו ההוצאה גם עם קפטן מארבל. שלא במפתיע, נכתבו כל הסיפורים הללו בידי מירון אוריאל.
המפגש התרחש בסיפור בן שתי חוברות בסדרת ''תעלולי טרזן” (מספר 79 ו-‏80 בסדרה) - ''טרזן פוגש את שאזאם'', ו''טרזן בעקבות האוצר הגדול''.
במסגרת סיפור זה נשלח בילי באטסון לאפריקה עם משלחת של חוקרים אל עמק קברי המלכים של בית לובונגולו, שם טמונים אוצרות זהב. שניים מאנשי המשלחת הורגים את המדען העומד בראשה, משאירים את באטסון לחסדי קניבלים פראיים ומסתלקים עם האוצר בחזרה לאנגליה. טרזן מציל את באטסון, שהופך לקפטן מארבל, וביחד הם גוברים על הפראים.
מסתבר כי טרזן שמע רבות על קפטן מארבל:

בילי הביט בו בתדהמה.
''אתה מכיר את שמי? מנין?''
''אתה עוד שואל?!'' שאל טרזן, ''וכי מי לא שמע על קפטן
מארבל הגיבור המעופף, שסיפורי גבורותיו ועלילותיו
עוררו רעש גדול בעולם כולו?''
בילי חייך במבוכה.
''לא תיארתי לעצמי ששמי עשוי להגיע אפילו עד נבכי אפריקה
המסתורית. ואתה הוא בוודאי טרזן המהולל? גם אני שמעתי
רבות אודותיך,והשתוקקתי להכיר אותך,אלא שלא תיארתי
לעצמי שהפגישה תערך בנסיבות מצערות כאלה.''
''שמח להכירך, קפטן מארבל.''
''מאושר להכירך, טרזן.''
שני הגיבורים החליפו לחיצת יד חמה...

משם הם נוסעים לאנגליה וגוברים על הפושעים (אשר, יש להודות, נראים כאויב קל-ערך מדי עבור צמד אדיר כח כטרזן וקפטן מארבל). השניים נפרדים בלחיצת יד וחוזרים איש לביתו.

הסיפור הנ''ל עומד, אגב, בסתירה לסיפור ''הרגיל” של קפטן מארבל בהוצאת הפיל, לפיו נלקחו מבילי כוחותיו של הקפטן מיד לאחר סיום המאבק ב''סקורפיון''. אך קטנות מעין אלה לא הטרידו את אוריאל, כנראה, כפי שלא הטרידו גם את כותבי סיפורי קפטן מארבל המקוריים. נראה כי שני סיפורים אלה היו אמורים לשמש כטיזר עבור הקוראים ולעניין אותם בסדרת ''שאזאם'', אותה החל אוריאל לפרסם בו זמנית, ואשר ההודעה עליה התפרסמה בסיום החוברת השניה.
בדרכם המטורפת, סיפוריו של קפטן מארבל אינם רעים כלל, והם מהנים גם כיום. למרבה הצער, גליונות אלה הם בין הפריטים הנדירים ביותר בשוק החוברות הישנות, ולכן מחירם גבוה ביותר ומעטים האנשים שראו אותם או קראו את הסיפור בשלמותו.
סיפורים אלה שייכים לז'אנר הסופר-גיבורים הפופולארי בקומיקס האמריקני. ככאלה הם יחידים במינם בשפה העברית ולא היה להם המשך.
ככל הנראה החליטו הקוראים הישראליים כי סופר גיבור כקפטן מארבל הוא, למרות הכל, מוזר מדי לטעמם, וכך לא הצליחה סדרת החוברות ולא היה לה המשך.
אולם יש עוד דבר אחד שעוד יכול לעורר קסם בקריאת סיפורי הקפטן: המלה שביכולתה להפוך נער חלוש לגבר בלתי מנוצח – שאזאם!




קפטן מארוול
עוד על קפטן מארוול
ועוד
סדרת הקולנוע

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
סופרמן בישראל  (חדש)
אלי שבת, 04/08/2001, שעה 6:48
יריבו ומתחרו הגדול של קפיטן מארבל, סופרמן גם הוא הופיע בשפה העברית ומספר פעמים רב יותר . הסיפורים הראשונים עליו בעברית הופיעו בסוף שנות ה-‏60 במגזין הקומיקס ''בוקי''.
את רשימת סיפורי ''בוקי '' כולל רשימה של סיפורי ''סופרמן '' שם ראו :
לאחר מכן הופיעו עליו סיפורים מצויירים בכרכים האחרונים של עיתון הילדים הותיק ''הארץ שלנו'' באמצע שנות ה-‏80 והאחרון שבהם נקטע באמצעו כתוצאה מסגירת ''הארץ שלנו '' ב-‏1985.
לאחר מכן הופיעה סדרה צבעונית על סופרמן בהוצאת ''קוין קומיקס'' בשנים 1986 ו-‏1987 והופיעו בסדרה זאת כ-‏7 חוברות לפני ששבקה חיים
סיפורים עליו הופיעו גם בחוברות סופר קומיקס של מעריב לילדים .
כן הופיעו על סופרמן שני ספרים, לא של קומיקס, בעברית:
1. סופרמן : אחרון בניה של קריפטון מאת אליוט ס. מגין, בהוצאת אלישר ב-‏1982.
2. מותו וחייו של סופרמן מאת רוג'ר סטרן, בהוצאת עם עובד , 1994.
אבל על סופרמן מעולם לא היו סיפורים עבריים מקוריים כפי שהיו על קפיטן מארבל ומבחינה זאת דומה שהוא מעולם לא הישיג בישראל את אותו סוג הפופולאריות שאותו השיג הקפיטן.
   כתוב תגובה
עוד מאמר על יצירותיו הביזאריות  (חדש)
אלי שבת, 04/08/2001, שעה 7:57
של מירון אוריאל '' אחד הסופרים ( והמתרגמים ) הפוריים והמוזרים ביותר שידעה הספרות העברית הוא :
ברוכים הבאים לסטלאג 13 ''
חלק א' : http://www.haayal.co.il/story.php3?id=423
חלק ב:
ובנוסף לכך כדאי לציין שאוריאל חיבר בשנות השישים את הספר ''כיבוש החלל'' שהיה ונשאר הספר הטוב, והמלא ביותר שהופיע אי פעם בשפה העברית על תולדות חקר החלל. ספר זה כולל סקירה מפורטת במיוחד על רעיונות שונים בספרות המד''ב של המאה ה-‏19 וראשית המאה ה-‏20 שנתנו את השראתם ליוצרי תוכנית החלל בגרמניה בריה''מ וארה''ב.
חלק לא קטן ממה שאני יודע על רקטות ועל התפתחות תוכנית החלל בבברית המועצות ובגרמניה לקוח מספר זה.
   כתוב תגובה
ואת ''טרזן פוגש את מר קו''  (חדש)
preacher שבת, 04/08/2001, שעה 13:34
יש לך?
   כתוב תגובה
לא, ולך ?  (חדש)
אלי שבת, 04/08/2001, שעה 14:02
בתשובה לpreacher
ואם יש לך את ''טרזן פוגש את האיקס מאן '' טרזן נגד סאדאם חוסיין'' ו''טרזן ולורה קראפט נגד חניבעל לקטר'' אני אשמח לקבל אותם.
   כתוב תגובה
ויש לציין גם  (חדש)
Zygon שבת, 04/08/2001, שעה 15:49
שהגרסה הבריטית של קפטן מרוול,שנקראה מרוול-מן זכתה לעיבוד מחדש בשנות השמונים ע''י שני סופרי הקומיקס המובילים בעולם אלאן מור וניל גיימן,בארה''ב חלקים מסדרה זו הופיעו תחת השם מירקל-מן (בכדי להוסיף בלבול).

קפטן מרוול קיבל סדרת טלביזיה בשנות ה-‏70 שהייתה די מצליחה,שני שחקנים שונים הופיעו בתור הקפטן בתקופות שונות ,וגם הולידה סידרת ספין-אוף ששודרה בארץ בשם ''איזיס''.

בתור בעליה הגאה של החוברת הראשונה של קפטן מרוול שיצאה בדי.סי אי שם בשנות השישים (במצב מתפורר ביותר,כמו בסרטי אינדיאנה ג'ונס).אני יכול לציין שהיא משכה אותי בצעירותי לעולם של פלאות,בתוכה היו 3 עלילות נפרדות:
אחת על היוצרותו של קפטן מרוול,השניה על מלחמתם של בני משפחת מרוול(קפטן מרוול,מרי מרוול וקפטן מרוול ג'ניור) בבני משפחת סיוואנה הרשעים -מדענים קרחים גמדיים מרושעים (אפילו בת המשפחה),והשלישית היתה סיפור פנטזיה מופלאה על היכנסו של קפטן מרוול ליקום מקביל שמתחיל בקצהו של חוט צמר מסתורי.

מי שרוצה להנות מעלילות מרוול בקומיקס כיום אני ממליץ להתחיל מהקובץ kingdom come שבו יש ל''גבינה האדומה הגדולה'' (ככה כינו אותו בני סיוואנה הרשעים),תפקיד מרכזי בעלילה ומשם להמשיך לגרפיק נובל של Shazam החדש יחסית,שני האחרונים צוירו ע''י אלקס רוס ,אומן יחודיי בתחומו אשר כל ציור שלו שקול לציור שמן ריאליסטי ביותר ומעורר השתאות.

כל הכבוד על המאמר,למרות שהוא מתרכז רק בהופעה הנדירה שלו והבלתי ניתנת להשגה כיום כארץ,זאת תהיה משימה יותר כבדה ממאמר בודד לסכם על כל תולדותיו.
   כתוב תגובה
קפטין מארבל , מארבל מאן ומירקאל  (חדש)
אלי שבת, 04/08/2001, שעה 17:29
בתשובה לZygon
כפי שזייגון ציין קפטין מארבל שימש כבסיס רחוק לסדרת קומיקס מעולה של אלאן מור וניל גיימן, שנים משלושת סופרי הקומיקס הגדולים ביותר של המחצית השניה של המאה ה-‏20. וסידרת הקומיקס הנ''ל ''מירקאל מאן'' היא אחת מסדרות המופת של הקומיקס בסוף המאה ה-‏20.
הבסיס הוא כאמור סדרת קפטין מארבל שזכתה להדפסה בריטית בשנות החמישים. עד שהוחלט להפסיק אותה בארה''ב כתוצאה מהחלטת בית המשפט שם כנגדה. אך המוציא לאור הבריטי שראה ממנה הרבה כסף, לא ראה כל סיבה מדוע שיפסיק. הוא המשיך אותה תחת שם אחר ''מארבל מאן'' . הוא רק ביצע שינויים קוסמטיים זעירים מאוד בדמויות הגיבורים ושינה את מילת הקסם מ''שזאם'' ל''קימוטה'' ( אטומיק בלשון הכישוף). הסדרה ה''חדשה '' שנכתבה כעת בידי סופרים בריטיים זכתה להצלחה גדולה ורצה למשך כמה מאות חוברות כסידרת הסופר הגיבור הבריטאית המצליחה ביותר של כל הזמנים עד שהסתיימה בשנות השישים.
ואז בשנות ה-‏80 הופיע סופר קומיקס צעיר בשם אלן מור שהחליט להחיות את ''מארבל מאן '' אבל עם שינויים. מארבל מאן ה''חדש'' ( שהוא הדמות המקורית מבוגרת בכמה שנים טובות ) היה גיבור ריאליסטי שכן מור החליט להראות מה יהיו פני העולם אם ''באמת'' יהיו בו סופר גיבורים.אנשים עם חולשות אנוש וכוחות מפחידים. ואת זה הוא עשה בהצלחה גדולה.כאן הוא יצר את הקונספט שבו השתמש בהצלחה גדולה כמה שנים מאוחר יותר בסדרת ''ווטצ'מאן '' שנחשבת לסדרת הקומיקס הטובה ביותר של שנות השמונים ושהייתה למעשה עיבוד והרחבה של הנושאים ב''מארבל מאן '' של מור, בתיאור של מציאות חלופית שבה היו לסופר גיבורים השפעה על האירועים ההיסטוריים מאז מלחמת העולם השניה.
כה גדולה הייתה הצלחת הסדרה בבריטניה עד שהוחלט להפיצה גם בארה''ב . אלא שאז צץ אוייב חדש. עוד חברת קומיקס ענקית, מהסוג של זאת שהרסה את קפטין מארבל המקורי. והפעם הייתה זאת המתחרה שלה, חברת ''מארבל'' טענה בשחצנות ששימוש בשם ''מארבל מאן'' יהיה פגיעה בה. מור נאלץ לשנות את שם הגיבור ל''מירקאל מאן '' מה שפגע מאוד בכל ההמשכיות שיצר. מאז הוא מסרב לעבוד עבור חברת מארבל למרות בקשות חוזרות ונישנות מצידם.
אחרי שמור עזב את ''מירקל מאן''. הסופר ניל גיימן ( מסאנדמאן ו''אבק כוכבים '') המשיך את העלילה אך תוך שינוי דרסטי. הדמויות אינן מתוארות כעת כבני אדם עם סופר כוחות אלא כאלים שיש להם חולשות אנוש. ומאחר שמשפחתו של מארבל מאן ( סליחה מירקאל מאן ) שולטת כעת בכדור הארץ , לאלים האלה יש השפעה גדולה מאוד על המין האנושי.
מומלץ מאוד לכל מי שיכול להשיג את הגלגול הזה של קפיטן מארבל.
מידע נוסף על מארבל מאן יש ב:
וב: http://www.geocities.com/Hollywood/Hills/6569/marvel...
   כתוב תגובה
קפטין מארבל  (חדש)
מקלאוד יום שני, 13/08/2001, שעה 22:19
בתשובה לאלי
אני לא יודע מה גרם לחברת מרבל
לתבוע את מור, אבל אני מניח שאחת הסיבות היא שבמשך שנים היתה למרבל סדרה שנקראה ... כן ניחשתם
קפטן מרבל!!!

אלא שבסדרה הזאת קפטן מרבל הוא קצין בצבא של גזע חייזרים אוהבי מלחמה שהכריזו מלחמה על כדור הארץ, ואילו קפטן מרבל (או מר-בל כפי שהוא נקרא למעשה) מחליט להילחם לטובת האנושות.

אני מניח שמרבל פשוט לא רצתה שהקוראים יתבלבלו.

דרך אגב - מרבל הוציאה לא מזמן סדרה חדשה של קפטן מרבל, שבה מככב בנו של קפטן מרבל המקורי.
   כתוב תגובה
אאוצ'  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 14/08/2001, שעה 2:19
בתשובה למקלאוד
קשה לקרוא... יותר מדי מרבל. מזכיר לי שיחה של מרקלרים.
   כתוב תגובה
קפטין מארבל של חברת מארבל  (חדש)
אלי יום שישי, 17/08/2001, שעה 18:42
בתשובה למקלאוד
בגלל השם של החברה ,חברת מארבל ראתה לנכון ''להשתלט '' על השם של קפטין מארבל בזמן שאף אחד אחר לא פירסם סדרה בשם זה בשנות השבעים.
הקפטין מארבל שלהם הוא חייזר בעל כוחות על מגזע הקרי. אימפריה גלקטית שבין השאר לוטשת את עיניה אל כדור הארץ. אך קפטין מארבל הנ''ל מחליט שהוא דווקא מחבב בני אדם ומגן עליהם מפני אחיו בני הקרי.
הוא אגב היה גיבור העל הראשון שנפטר כתוצאה מסרטן בסיפור ידוע של אמן הקומיקס המפורסם ג'מס סטרלין.
מאז קמו כמובן במארבל יורשים עם אותו השם בינהם גם לפחות אישה אחת.
התוצאה של כל זה היא שלמארבל יש היום את ''הקופיריט'' לכותר ''קפטין מארבל''. כשדי סי החליטו באמצע שנות השבעים לחדש את סדרת קפטין מארבל המקורית (זאת שהם חיסלו בשנות החמישים) הם נאלצו לתת לה את השם ''שאזאם'' וכך זה נשאר עד היום בכל פעם שהם מפרסמים סיפורים חדשים על עלילות קפטין מארבל . וזאת מבלי לדעת שהם הולכים בכך בעקבות סדרה ישראלית מראשית שנות השישים.
   כתוב תגובה
קפטין מארבל של חברת מארבל  (חדש)
אלי יום שישי, 17/08/2001, שעה 18:55
בתשובה לאלי
וכמה אתרים על קפטין מארבל של חברת מארבל .
על המקורי ,זה שנפטר מסרטן :
ועל קפטין מארבל החדש ( כן בהחלט כבר אפשר להתבלבל בין כל המארבלים האלה...) שהוא הבן של ''המקורי'' משולב עם החבר הטוב של האב ( ולשעבר החבר הטוב של ''הענק הירוק''):
   כתוב תגובה
אוצרות אבודים  (חדש)
היא שבת, 11/08/2001, שעה 12:29
את החוברות האלה ועוד רבות אחרות של מדע בידיוני טרזן ומערבונים
קראתי לפני מליון שנה בתיבת ברזל גדושה בחוברות מצהיבות שמישהוא השליך לוודי שליד מגרשה כדורגל של המושב בו גדלתי וחודשים רבים נהנתי מקריאתן עם שאר ילדי שבעת ילדי המושב .אלה שאף אחד מאיתו לא העיז להכניס אותן לביתו מאימת האמהות (מלא כתמים אבק ואולי תולעי ספרים)שיזרקו אותם לפח. וכך בחורף גשום נעלמה תיבת האוצרות שלנו עם זרם המים. תודה שהזכרתה לי נשכחות
   כתוב תגובה
אכן אוצרות אבודים  (חדש)
אלי שבת, 11/08/2001, שעה 17:06
בתשובה להיא
החוברות האלה הן נדירות מאוד ויש אנשים נוסטלגיים שיהיו מעוניינים בהם מאוד. אם יש מישהו מבין הקוראים שיש לו חוברות מסוגים אלה , אשמח אם יצור עימי קשר.
   כתוב תגובה
עלילות טרזן בארץ ישראל  (חדש)
אלי יום שישי, 28/12/2001, שעה 17:10
בתשובה לאלי
וכל מי שרוצה לדעת על האיש שנפגש עם קפטין מארוול, טרזן בכבודו ובעצמו ועל החוברות הישראליות עליו , יש על כך מאמר בוינט :
   כתוב תגובה
שזאם חוזר  (חדש)
אלי יום שישי, 19/10/2001, שעה 18:46
בחוברת בשם זה מספר 85 בסדרת ''תעלולי טרזן '' שרק עכשיו הצלחתי לשים עליה סוף סוף את ידי , ביחד עם כמה חוברות נדירות ביותר באותה המידה לאחר מיקוח אכזרי עם אספן צמא דם ( ולא אי אפשר למצוא אותן בספריה הלאומית בירושלים ).
בחוברת זאת קפיטן מארבל וטרזן שוב משתפים פעולה כנגד כוחות הרשע. הפעם טרזן ובילי באטסון הוא קפיטן מארבל צופים בניסוי שמטרתו להחזיר בעלי חיים לחיים. על המכונה משתלטים גנגסטרים שמביאים אותה לראש כנופיתם.כמה מהם נהרגים בידי טרזן אך מוחזרים לחיים בידי המכונה, חזקים ואכזריים יותר מאשר אי פעם בסצינות שמזכירות מאוד את סרט האימה ''ליל המתים החיים''. טרזן ניצל בידי קפיטן מארבל המעופף מזריקה מהקומה העשרים בבניין גבוה והם מתגברים יחדיו על הכנופיה . הפושעים שהוקמ0 לתחיה מוצאים להורג שוב הפעם בתליה לאחר משפט.
( את רוב היריבים של טרזן בסדרה זאת יש לציין אי אפשר לחסל באמצעים פשוטים כל כך , ולפעמים גם לא באמצעות טכנולוגיות מתוחכמות ביותר כמו פצצות אטום! לרוב יש צורך בצמחים מיוחדים מאפריקה וכו'..)
וגם לבוי בנו המאומץ של טרזן יצא לשתף פעולה עם הקפטין שכמו גיבור קומיקס ידוע אחר פלאש גורדון הפך לידיד המשפחה במאבק כנגד הפושע קורנליוס בחוברת בסדרה שלו ''טרזן ובנו..
פויזון זומאק הארכי נבל מסדרת שאזאם , הפך גם הוא ליריב קבוע בסיפורים על טרזן אם כי באלה לא הוזכר משום מה עברו במאק כנגד קפיטן מארבל במלחמת העולם השניה…
בין השאר הוא גנב מטרזן תרופה שאותה מצא באפריקה ונועדה לטיפול באלפי הנפגעים ממחלה מסתורית שפרצה בבריטניה ואיימה להשמיד שם את האוכלוסיה כליל . ( וזאת , כפי שצויין בסיפור, לאחר שחלק ניכר ממנה כבר ניכחד בהתקפת הרובוטים מכוכב מאדים שתוארה בסיפור קודם בסדרה שעליה הצליחו טרזן ופלאש גורדון רק בקושי רב להתגבר). טרזן כמובן גובר על הפושע ושולח אותו לבית סוהר ומציל את אוכלוסיית בריטניה מהכחדה סופית .
אך זומאק משום מה הופיע בסיפור נוסף והפעם הוא עוסק בעניינים פשוטים יותר של משלוח שבט אפריקני לשדוד את אוצרות שכניו. שום עניין שבו תלוי גורל המין האנושי למרבית הצער.טרזן שלח אותו שוב ( בפעם המי יודע כמה ) לבית הסוהר.
   כתוב תגובה
שאזאם  (חדש)
גדעון יום שני, 04/10/2004, שעה 10:57
אני לא קראתי את חוברות הקומיקס שניקרא
שאזאם, אך בהיותי ילד בשנות ה - 60 ראיתי את הסרט ומזה זמן רב שאני מנסה לחפש להוריד את הסרט דרך האינטרנט אך לצערי כנראה אין לאף אחד.
   כתוב תגובה
ש-א-ז-א-ם  (חדש)
שאזאם יום שישי, 26/12/2008, שעה 18:00
אה אה, שאזאם!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.