על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

מבוך ההתבגרות
ספרים / רמי שלהבת
יום ראשון, 27/06/2010, שעה 18:49

ביקורת על ''פרסי ג'קסון והקרב על המבוך'', הספר הרביעי בסדרת פרסי ג'קסון


קשה להיות חצי אל – כל הזמן עליך לקטול מפלצות, להימלט על חייך, לשסף, לבתר, להתמקח עם אלים, לשדל טיטנים. לא נעים בכלל. ואם אתה בן 15 והבנות שלידך בוגרות קצת יותר ממך, צפויות לך עוד כמה אי הבנות מן הצד.
פרסי ג'קסון, בנם האהוב של פוסידון ואישה בת תמותה, נס זה עתה על נפשו מעוד בית ספר הרוס אל מחנה החצויים האהוב. על גבו הוא עדיין נושא את משקל הנבואה שעל פיה הוא עשוי להיות מי שבידו יונח גורלו של עולם האלים כולו. מצבם של חבריו הקרובים אינו טוב בהרבה – גרובר הסאטיר עומד להיכשל סופית בחיפוש שאליו יצא אחרי האל פאן, נער אחר במחנה יצא מדעתו, ואילו ניקו, בנו של האדס, נעלם מהמחנה כבר בספר הקודם וככל הנראה זומם לנקום בפרסי על מות אחותו. אנבת', לבסוף, עומדת להישלח למשימת חיפוש, כשבידה נבואה שהיא מסרבת לספר את סופה.
החיפוש יוביל את אנבת', פרסי וכמה מחבריהם אל תוך המבוך העתיק של דיידלוס (זה שבילדותי עוד נקרא דדאלוס בתרגומי המיתולוגיה הישנים), מקום מלא סודות, תעתועים, וכמובן מפלצות קטלניות. עליהם ללמוד במהירות איך לנווט בו כדי להספיק להקדים את לוק ואת כרונוס במרוץ אחר ידע שיאפשר להם להחריב את מחנה החצויים. מסובך? זו רק ההתחלה.
ריק ריירדן יודע לספר הרפתקאות. עלילת הספר מותחת, מושכת לקרוא עוד פרק ועוד פרק, וריירדן מטיל את גיבוריו שוב ושוב למאבקים לחיים ולמוות ואפילו מוכיח שלגמרי לא מובן מאליו שהם ינצחו בכולם. הסכנה, מתברר, אמיתית. בין העימותים הוא מצרף לסיפור גם נערה חדשה ואמיצה שמסבכת את חייו של פרסי עוד יותר, אך גם מוכיחה את עצמה כרעה אמיתית למסע.
ב''קרב על המבוך'', ריירדן עולה כיתה, ואתו גם גיבור ספרו. הכתיבה שלו מיומנת יותר מאשר בשלושת הספרים הקודמים בסדרה, ואתה גם פרסי מפסיק להיות הדביל המוחלט שהיה בעבר. לשם שינוי הוא לא נגרר אחרי אחרים, לא זקוק לאחרים שיראו לו את המובן מאליו, אלא חושב, פותר בעצמו תעלומות וחידות ומצליח בדרך כלל לעשות את הדבר הנכון בכוחות עצמו. גם כך יש עדיין בספרות הילדים והנוער די והותר גיבורים מעניינים ומעוררי הזדהות יותר ממנו, אבל פרסי עושה הפעם את העבודה. כמו כן הוא כבר מודע יותר למציאות הסובבת אותו, מנוסה יותר ויודע טוב יותר להשתמש בכוחותיו. בהחלט האמנתי הפעם שהוא גיבור ובן אלים.
ביקורת אמיתית על הספר הזה, כמו גם על הסדרה כולה, היה מוטב ככל הנראה להשאיר למי שבא מקהל היעד האמיתי של הספר – ילדים ובני נוער. למרות הנאתי מהספר, ניכר שהוא לא נכתב בשבילי. בשונה מספרי פנטסיה לנוער אחרים מהשנים האחרונות, לא נראה פה ניסיון של ממש לקרוץ גם לקוראים המבוגרים – הספר עוסק בילדים, פונה לילדים, מדבר בשפה שלהם, וזה כמובן בסדר גמור. גם כמבוגר הוא הצליח לרתק אותי ולגרום לי לסיים אותו בקריאה כמעט רצופה, אך ברור לי שחלק מהחוויה הלך עבורי לאיבוד.
קל להבין מקריאת ''הקרב על המבוך'' מאין באה ההצלחה של הסדרה, שהספר החמישי והאחרון בה ראה אור בעברית לפני כמה חודשים. גם אם לא מדובר בחוויה ספרותית ''עמוקה'', יש כאן את כל מה שנחוץ לספר נוער טוב: הרפתקאות מסמרות שער, מתח, קצת הומור, דמויות מושכות של ילדים, סכנה עם סוף פחות או יותר טוב, ואפילו יותר מקמצוץ של תוכן לימודי על המיתולוגיה היוונית. כעת רק נשאר לראות לאן יוביל חלקה האחרון של הסדרה, על מי באמת דיברה הנבואה ואיך יינצל העולם.



פרסי ג'קסון והקרב על המבוך
מאת ריק ריירדן
תרגום: יעל אכמון
הוצאת גרף, 2009
382 עמודים.



 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אחלה ספר  (חדש)
פרסי יום שלישי, 06/07/2010, שעה 16:08
אחד הספרים המצוינים שקראתי תקראו גם את הסדרה החדשה (משפחת קיין והאלים המצריים)
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.