על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
שבת, 17/08/2013, שעה 20:27

ביקורת על הספר משחק הנסיכים


קמרי, גיבור הספר, הוא נסיך באימפריה הקיסרית שכל שאיפתו להיות קיסר. על מנת לעשות זאת עליו לעמוד במבחנים אחדים, למות פה ושם ולנצח את יריביו הנסיכים. לשם כך גופו מתוגבר היטב, כולל קישור קבוע למוח הקיסרי, הוא יכול להוריד מידע מועיל בשבריר שנייה, הוא זוכה לעצות מיודעי דבר חשובים, יש לו רב מתנקשים אישי שמגן על חייו, והוא עבר אימונים מצוינים. והכול מתנהל על פי התכנית עד הנקודה שבה הוא מתאהב, מבין את היופי שבחיי בני האדם הפשוטים, ומחפש דרך לחיות הרחק מייעודו הנסיכי.
הספר עצמו קולח למדי ונראה על פניו כספר אופרת חלל לנוער, עם המון הרפתקאות, פיצוצים ויריות. יש בו טכנולוגיה משונה ומינים חייזריים היוצרים תחושה של יריעה רחבה בהרבה שמסתתרת ברקע, כראוי לאופרת חלל. הבעיות מתחילות כאשר קוראים אותו בצורה עמוקה יותר.
קודם כל הדמות המרכזית, קמרי, נטולת מניע אמִתי כמעט שני-שלישים מהספר. הוא רוצה להיות קיסר כי ככה אמרו לו, כי נסיכים אמורים לרצות להיות קיסרים, אבל לא ברור אם הוא עצמו משוכנע בכך. גם ההתנהגות שלו עם אחרים לא מתאימה למי שאמור להיות נסיך. הוא עושה שטויות, ''פותח פה'' על בכירים ממנו, לא מקשיב לעצות ומתנהג ביהירות לא מובנת שוב ושוב, לא התנהגות שתקנה לו השפעה וידידים שיוכלו לסייע לו לעלות לשלטון. נוסף לכך נדמה שהוא לא מסוגל ללמוד מהטעויות של עצמו, על אף שהבינה שלו מתוגברת גם היא. רק בשליש האחרון של הספר הוא מקבל מעט עומק ומניעים חזקים, שגם הם מושלכים כלאחר יד ברגע שהסופר מחליט לשנות מחדש את הרקע כדי... לא לגמרי ברור למה.
גם האנשים שמלווים אותו ומייעצים לו פועלים ממניעים לא ברורים, כנראה גם לדמויות עצמן. כך למשל אחד ממי שאמורים להכין את קמרי לקיסרות משליך אותו על עולם שוליים על הנמצא במצוקה מנת שהוא יקבל תפישה רחבה יותר של המציאות הקיסרית. נדמה שמעולם לא עלה בדעתו שחוויה זו עלולה לגרום לנסיך צעיר לשנות את דעתו על הקיסרות בכלל.
ואלה רק הדמויות של הגברים, כי הנשים בספר לא קיימות למעשה. תפקידן הוא להיות קורטזנות שמפשקות את רגליהן לטובת הנסיך או תומכות רגשיות. היחידה שעומדת מול הנסיך בצורה סבירה עושה זאת ממניעים מטופשים, אבל לפחות היא לא שוכבת אִתו או נבהלת ממנו.

אחת הבעיות המרכזיות של הספר היא שהשפה שלו מרמזת על ספר נוער, ואפילו נוער צעיר למדי. הוא כתוב בצורה פשטנית מאוד, בשפה שהמשלב שלה נמוך, אבל התוכן שלו מתאים לספר למבוגרים. הוא כולל זונות שמטרתן היחידה לענג גברים, בלי להתייחס למורכבות של הזנות. הוא כולל סמים משני תודעה מבלי להתייחס להשלכות שלהם. הוא מדבר על אלימות והקרבת אנשים כמו חיילים על לוח שחמט, אבל בשום מקום אין התייחסות לאנשים המוקרבים. אין בעיה עם נגיעה במסרים מורכבים בספרי נוער, בתנאי שהמסר אכן מורכב. משחק הנסיכים אומר רק: ''הנה זונות, הנה סמים, עכשיו בואו נכבוש עוד עולם כי זה כיף'', ותחת כסות של ספר נוער – זו בעיה.
אבל הבעיה הגדולה ביותר של הספר היא סבריאל. זהו ספרו הקודם של ניקס שיצא בעברית (גם הוא בהוצאת גרף), והוא מוצלח בהרבה. ב''סבריאל'' יש את כל מה שחסר ב''משחק הנסיכים'' – עומק רגשי, דמויות אמִתיות ולא מתוכנתות, מניעים ברורים ותחושת פליאה שלא מפסיקה לאורך כל הספר. אה, ונשים כבני אדם. אילו ''משחק הנסיכים'' היה מפסיק להיות אופרת חלל לרגע ומשקיע בפיתוח הדמויות, העלילה והמסר שלו, אני משוכנעת שהוא היה יכול להיות ספר טוב בהרבה. כרגע הוא סתם ספר שיכול להעביר כמה שעות בכיף, בתנאי שמבוגר קורא אותו.



משחק הנסיכים
גארת ניקס
מאנגלית: דידי חנוך
גרף, 2013
348 עמודים



פרק לדוגמה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
נסיך ב''אימפריה הקיסרית''
יבגני יום שני, 19/08/2013, שעה 13:32

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.