על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

ימי הרדיו - חלק א'
מאמרים / אלי אשד
שבת, 31/03/2001, שעה 17:13

תסכיתי מד''ב ברדיו, מאז ועד היום


''כשהייתי בן שבע נהגתי לשבת על בטני לפני הרדיו הגדול והישן שלנו כדי להאזין לדברים נהדרים... היום אני פותח את הרדיו... וכל מה שאני קולט זה תזמורות מיתרים ,עקרות בית בנאליות ונהגי משאיות מטומטמים המספרים על חיי המין המעוותים שלהם, מופרעים מדי פעם בידי מראיינים שחצנים, קשקושי מוסיקה פולקלוריסטית ומוסיקת רוק בעוצמה כל כך גבוהה עד שהדבר מכאיב לאזני.''
(מתוך ''ג'פטי בן 5'' מאת הארלן אליסון , ראה אור בעברית בגליון מספר 12 של ''פנטסיה 2000'')

כאשר מדברים על מדע בדיוני במדיה, נוטים בדרך כלל להתרכז במדיום הקולנועי. סרטי הקולנוע והטלויזיה מרתקים אותנו בתמונות מרהיבות ובפעלולים חזותיים מדהימים שהוכנו בעמל רב ובהשקעה כספית גבוהה. לספרים שמור יתרון אחד על פני הסרטים, והוא כי הקריאה מאפשרת לנו לדמיין בעצמנו את החזיונות המופלאים של הסופר, וחזיונות שבדמיון עולים תמיד לאין ערוך על כל מה שנראה בעינינו בקולנוע. יש, עם זאת, מדיום אחר הנהנה אף הוא מאותו יתרון - הרדיו.

תסכיתי הרדיו היו בעבר אחת מצורות הבידור הפופולאריות ביותר בעולם. מליוני אנשים הקשיבו להם מדי יום. הודות לשילוב של קולות, מוזיקה ואפקטים קוליים, הצליחו התסכיתים לעורר את דמיון המאזין בצורה דרמטית מאין כמוה .ברדיו - כמו בספר - הכל אפשרי, שכן הכל קיים בראשו של המאזין.
במשך עשרות השנים בהן היה הרדיו אמצעי התקשורת הפופולארי ביותר בעולם, הושמעו בו מאות אלפי תסכיתים דרמטיים במגוון של ז'אנרים, וביניהם לא נפקד מקומם של תסכיתי המדע הבדיוני, הפנטזיה והאימה.


מדע בדיוני ברדיו האמריקאי

החל משנות ה-‏30 היו סדרות מדע בדיוני פופולאריות מאד ברדיו בארה''ב. בתסכיתים בהמשכים כיכבו גיבורי קומיקס ידועים כמו טרזן, באק רוג'רס, פלאש גורדון וסופרמן, שפרסומם גדל מאד הודות להופעתם ברדיו. כמה מהאלמנטים החשובים בסיפורי סופרמן - ידידו הטוב ג'ימי אולסן והקריפטוניט, האמצעי היחיד שיכול להרוג את סופרמן - הופיעו לראשונה ברדיו ולא בקומיקס. שם גם פגש סופרמן לראשונה בדמות קומיקס ידועה אחרת - באטמן, איש העטלף.
היו גם דמויות מקוריות שצמחו ברדיו, כמו ''הצל'', שנלחם בפשע בעזרת כוחות היפנוטיים שאפשרו לו להפוך לבלתי נראה. צחוקו המפחיד של ''הצל'', שהטיל אימה בלב הפושעים, היה לאחד הצלילים המפורסמים ביותר ברדיו האמריקאי, והוא הפך לדמות פולחן.
לסדרות אלה הצטרפו בשנות ה-‏40 וה-‏50 סדרות תסכיתים מתוחכמות יותר, ובהן עיבודים של סיפורי מדע בדיוני קלאסיים. סדרות כמו ''מימד X'', הנמנית עד היום בעיני ''המבינים'' בין היצירות המעולות ביותר של המדע הבדיוני במדיה מבחינת איכות הסיפורים והצגתם האינטליגנטית. אולם התפתחותה של הטלויזיה האמריקאית, שתפסה בתוך זמן קצר את מקום הרדיו כספק העיקרי של דרמות להמונים, חיסלה למשך זמן רב ניסיונות מסוג זה.

את שקיעתו המכוערת של תסכית הרדיו האמריקאי ניתן לראות בשניים מסיפוריו של הרלאן אליסון. אליסון, חובב ותיק של הרדיו ושל ''הצל'', תיאר בסיפור שתורגם לעברית בקובץ ''לראות'' את זקנתו המכוערת של ''הצל'', כאשר איש אינו מתעניין בהרפתקאותיו מימי הרדיו המפוארים. סיפור אחר שלו, ''ג'פטי בן 5'', שזכה בפרסו ההוגו והנבולה היוקרתיים בשנת 1978, הוא קינה נוגעת ללב על היעלמותם של זרמים שונים בתרבות הפופולארית האמריקאית ובראשם תסכיתי הרדיו. הסיפור עוסק בילד שנשאר בן חמש לנצח ומסוגל להקים לתחייה את אותם תסכיתים ישנים ומקסימים, אך בסופו של דבר אינו מסוגל להתמודד עם הכח הורס הכל של הטלויזיה.

עם זאת, מפיקים שונים ניסו להחיות את המד''ב ברדיו לאורך השנים - ביניהם ג'ורג' לוקאס, יוצר ''מלחמת הכוכבים'', שאישר הכנת גרסאות רדיופוניות של שלושת סרטי ''מלחמת הכוכבים'' שלו בעיבודו של סופר המד''ב בריאן דאלי. סדרות אלה כללו חומר רב שלא היה כלל בסרטים, וכללו כמה מהשחקנים המקוריים. לדעתי הם אינן נופלות במאומה מהסרטים המקוריים .

פרויקט מעניין אחר שנעשה בשנים האחרונות בתחום התסכיתים הוא ''Alien Voices'', תסכיתים שנוצרו בידי כמה מהשחקנים של סדרת מסע בין כוכבים ובראשם לאונרד נימוי ששיחק את מר ספוק וג'ון דה לנסי ששיחק את ''קיו''. הצוות מעבד קלאסיקות שונות של מדע בדיוני (''מסע אל בטן האדמה'', ''העולם האבוד'', ''מלחמת העולמות'' ועוד, כמו גם משהו בשם ''ספוק נגד קיו'') לתסכיתים מרשימים ביותר. הפרויקט זכה עד כה להצלחה גדולה, מה שאינו מפתיע אם נזכור את הטענות כי הסדרה המקורית של ''מסע בין כוכבים'' היתה יכולה להצליח בה במידה כסדרת רדיו הודות לדגש שהושם בה על דיאלוגים (לעומת אמצעים ויזואליים ופעלולים, שלא היו הצד החזק שלה...)


הפלישה ממאדים

עד כמה מסוגל היה הרדיו בשיאו להשפיע על מאזיניו ניתן להבין מהמקרה של תכנית הרדיו המפורסמת ביותר של כל הזמנים - העיבוד לרדיו של הבמאי הידוע אורסון וולס (שהתפרסם לראשונה כמי שגילם ברדיו את דמותו של ''הצל'') לספרו הקלאסי של ה. ג. וולס ''מלחמת העולמות''.
אורסון וולס בחר להציג את הספר כשורה של משדרי חדשות המתארים, כביכול, את האירועים בשידור חי. כך, במקום לשמוע דרמת רדיו רגילה כפי שציפו, שמעו המאזינים דיווחים נרגשים והודעות נואשות על פלישה של אנשי המאדים לעיירה קטנה בניו ג'רסי בשם גרוברס מילס (עיירה שאכן קיימת במציאות). בשלב מסוים במהלך המשדר שמעו המאזינים המבוהלים הודעה של מזכיר המדינה של ארה''ב (שאותו גילם שחקן) שבו הצהיר שאנשי המאדים אכן פלשו לארה''ב, והאזרחים התבקשו לשמור על עצבים רגועים ולא להכנס לפאניקה...
התוצאה היתה בהלה המונית. אלפים שלא שמעו את השידור מראשיתו ולא ידעו שמדובר בדרמה בלבד חשבו כי הדיווחים ברדיו הם אמיתיים והחלו לברוח מבתיהם, להתפלל והיה אף מי שניסה להתאבד מרוב פחד. בגרוברס מילס האמיתית הוזעקה בבהילות המיליציה כדי להילחם בחייזרים, אם כי אנשי העיר המופתעים לא הצליחו להבין למה הם אינם פוגשים את אנשי המאדים שהרדיו מדווח על מאבקם בהם.
ה. ג. וולס, מחבר הסיפור המקורי (שלא היה לו שום קשר משפחתי עם אורסון), רתח מזעם למרות הפרסום המחודש שהוענק ליצירתו, ואיים להגיש תביעה.
אורסון וולס יצא מהעניין בשלום. במסיבת עיתונאים הצהיר שלא העלה על דעתו שתסכית רדיו תמים יגרום לסערה כזאת וכי כוונותיו היו ''תמימות'' לחלוטין. הפרסום שקיבל הביא אותו להוליווד, שם יצר את אחד מסרטי הקולנוע המפורסמים ביותר של כל הזמנים - ''האזרח קיין''. אם היה תשדיר כזה מתבצע בימינו, אין ספק שוולס היה מוצא את עצמו טובע תחת גל תביעות פיצויים עצום על הנזק שגרם. לא ידוע אם אכן היו כוונותיו תמימות - תלוי איזו ביוגרפיה של אורסון וולס קוראים. ככל שהזדקן טען וולס כי הוא אכן רצה למתוח את הציבור ולגרום לפאניקה, אך נראה כי תשובותיו לשאלות בעניין היו תלויות בעיקר במצב הרוח שלו באותו רגע.
מחבר התסכית, הווארד קוץ', הגיע גם הוא להוליווד וכתב שם עוד אחד מענקי הקולנוע - את ''קזבלנקה '' עם המפרי בוגרט. בשנים האחרונות חיבר קוץ' המשך לתסכית המקורי: ''מלחמת העולמות 2: הפלישה למרס 1999'', בו משלחת מכדור הארץ של העתיד הקרוב (שנת 1999...) מגיעה למאדים ופוגשת בתושביו.
שידור הרדיו של אורסון וולס נחשב היום לקלאסיקה של הרדיו ואפשר להזמין בקלות הקלטה שלו דרך האינטרנט.

הפרסום העצום של השידור הביא אחרים לנסות לחקות את הנוסחה של וולס במכוון. ב-‏1949 שידרה תחנת רדיו בקוויטו, בירת אקוודור, גרסה משלה של תסכית הפלישה ממאדים, שהפעם תוארה כמתבצעת באקוודור. האקוודורים, למרבה הצער, סרבו להגיב בסלחנות למתיחה - המון זועם הצית את בניין תחנת השידור וגרם למותם של חמישה עשר מאנשיה שנלכדו בפנים.
לא ידוע לי על תסכיתים נוספים מסוג זה שהושמעו מאז באקוודור...


מדע בדיוני ברדיו הבריטי

הרדיו באנגליה הוא בעל חשיבות גדולה יותר מאשר בארה''ב. בניגוד לזו האחרונה, בה כמעט גווע ז'אנר תסכיתי הרדיו לאחר הופעת הטלויזיה, הרי שבאנגליה המשיך הז'אנר לפרוח עד השנים האחרונות ממש.
החל משנות ה-‏50 החל הרדיו הבריטי לשדר שני סוגים של תסכיתי מד''ב: לצד עיבודים של סיפורים ידועים, הופקו גם תסכיתי מד''ב מקוריים לחלוטין.
על הסוג הראשון נמנות ההפקות המושקעות והמצוינות של סדרת המוסד של אסימוב (סדרה בת 8 שעות מ-‏1973), ''ההוביט'' (1987), ו''שר הטבעות'' (סדרה ענקית של 26 חלקים מ-‏1988) של טולקין שיצר ה-BBC. יש שרואים בהן את סדרות תסכיתי הרדיו הטובות ביותר מאז ומעולם.
כמו כן נעשו גם סדרות המבוססות על דמויות ידועות ממדיומים אחרים - הקומיקס, למשל. סדרת מד''ב כזאת, שהושמעה בבריטניה מרדיו לוקסמבורג, התבססה על סדרת הקומיקס הבריטית המפורסמת ''דאן דאר'', על הרפתקאותיו של קצין בריטי גיבור במרחבי החלל במאבקו בונוסיאני המרושע ''המקון'', שהוא התגלמות האולטימטיבית של הרוע - רשע, מכוער, מושחת ולא בריטי.
על הסוג השני - סדרות מקוריות - נמנית סדרת ''המסע אל החלל'', שתיארה מסעות של אסטרונאוט סקוטי ועמיתיו (שאחד מהם היה יהודי קוקני לונדוני) לכוכבי הלכת השונים. בשיאה האזינו לסדרה זו כחמישה מיליוני אנשים - הקהל הגדול ביותר שהיה לתסכיתי רדיו בהיסטוריה של הרדיו הבריטי.

עוד סדרת מד''ב ידועה לילדים שהושמעה ברדיו היתה ''כוכב הלכת האבוד'' מאת הסופר הסקוטי אנגוס מק-ויקר, שעסקה בעלילות נער סקוטי ודודו המגיעים לכוכב הלכת הסיקוס, שהיה אבוד ''מאז ימי הפילוסוף היווני אפלטון'', ופוגשים שם תרבות מדהימה ומקסימה. סדרה זו ושלושת סדרות ההמשך שלה זכו להצלחה כה גדולה עד שעובדו לסדרות טלויזיה (בין סדרות המד''ב הראשונות שהפיקה הטלויזיה הבריטית). התסכיתים הוו גם בסיס לסדרה של שמונה ספרים שתורגמה בשנות ה-‏60 לעברית תחת השם ''סייר החלל'', והיתה סדרת המד''ב הראשונה שתורגמה בשלמותה לעברית.

אך גם באנגליה דעכה הפופולאריות של תסכיתי הרדיו לאחר שנות החמישים. מצב זה השתנה ב-‏1978, כאשר הרדיו הבריטי החל לשדר את סדרת התסכיתים החדשה של כותב רדיו בלתי ידוע בשם דגלס אדמס, סדרה בשם ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה''.
סדרה זו, שתיארה בהומור מטורף את עלילותיהם של בני אדם וחייזרים אנושיים ומצחיקים ברחבי הגלקסיה לאחר שכדור הארץ מושמד כדי לפנות את הדרך לכביש גלקטי, הפכה לסדרת פולחן שמשכה מליוני מאזינים נלהבים חדשים לרדיו. אדמס כתב את התסכיתים מחדש כסדרת ספרים שהפכו לרבי מכר בינלאומיים. ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'' הוכיח כי כוחו של תסכית הרדיו עדיין במותניו וכי אפשר לכתוב לרדיו יצירות מד''ב שאותן אי אפשר לעשות בטלויזיה (נתן, לשם השוואה, לצפות בסדרת הטלויזיה שנעשתה ע''פ הסדרה - ההבדל בטיב בינה לבין התסכיתים בולט מאד).

כיום הולך תסכית הרדיו (או יותר נכון האודיו) וצובר תאוצה מחדש. סדרות טלויזיה בריטיות ותיקות וידועות כמו ''דוקטור הו'' (סדרת המד''ב הותיקה ביותר בטלויזיה הבריטית, שגיבורה הוא נוסע-בזמן הנלחם במגוון אויבים משונים ברחבי הזמן והחלל) ו''בלאק 7'', שהנן נטולות תקציב לנוכח הפעלולים היקרים הנדרשים כיום, זוכות להצלחה גדולה כסדרות של תסכיתי אודיו ורדיו הנמכרים על גבי קלטות. עלי לציין כי אני, באופן אישי, מוצא את תסכיתי האודיו של ''דוקטור הו'' עולים לעין ערוך על סרטי הטלויזיה המקוריים מסיבה אחת פשוטה: המפלצות בהן נאבק הדוקטור הן מפחידות בהרבה כאשר נתן רק לשמוע אותן - עדיף לא לראות שזהו רק אדם במסכה זולה...

אמנם כיום יש שקיעה מסיימת בתחום הפקת התסכיתים גם בממלכתם הבלתי מעורערת, ה-BBC, הסובל כיום מקיצוצים מסיביים בתחום זה. עם זאת, ז'אנר תסכיתי הרדיו זוכה לעדנה מסוימת ברחבי העולם, בעיקר דרך האינטרנט, שם יש קבוצות חובבים של הז'אנר המחליפים ביניהם קלטות וקבצי קול של תסכיתים ישנים ויוצרים תסכיתים חדשים ומחודשים. אלה שייכים ברובם המוחלט לז'אנרים של המד''ב והאימה - ז'אנרים אחרים כמעט שאינם קיימים.
כן ניכרת פריחה גם בתחום קלטות האודיו הנמכרות בחנויות. גם כאן יש תסכיתים שהם עיבודים של סיפורי מד''ב ידועים או המבוססים על סדרות ידועות - לעיתים קרובות הם עולים על סדרות המקור.

מסתבר כי תחום הבידור שהוספד כה רבות, התסכית , חי היום יותר מאשר אי פעם בעבר, אם גם בצורות חדשות . ביותר ויותר ארצות - לא רק בארה''ב ואנגליה אלא גם בגרמניה , צרפת , אוסטרליה, דרום אפריקה, קנדה - בכולן פרח ופורח תסכית הרדיו המד''בי, ובכולן הוא ממשיך לשגשג בדרך זו או אחרת גם היום.

גם בישראל הופיע המדע הבדיוני ברדיו, ובכך נדון בחלקו הבא של המאמר.




באק רוג'רס ברדיו
סופרמן ברדיו
''הצל'' ברדיו
מלחמת הכוכבים ברדיו
Alien Voices ברדיו
מד''ב אמריקני ברדיו
חנות למד''ב אמריקני ברדיו
מלחמת העולמות - השידור של אורסון וולס ברדיו
מלחמת העולמות ברדיו
מאדימאים ברדיו
מד''ב בריטי ברדיו
דאן דאר ברדיו
המסע אל החלל ברדיו
כוכב הלכת האבוד לא ברדיו - כאן באתר
דגלס אדמס לא ברדיו - בכלל
דוקטור הו ע''ג קלטות מובחרות
רשימת תסכיתי מד''ב רדיופוניים
עוד על מד''ב ברדיו
ופעם אחרונה על מד''ב ברדיו

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כתבה מצויינת כתמיד...
רז גרינברג שבת, 31/03/2001, שעה 18:25
כתבה מצוינת
גיא שבת, 31/03/2001, שעה 19:43
מעניין...
שלמקו שבת, 31/03/2001, שעה 20:01
(3 תגובות בפתיל)
מד''ב ברשת א'
טל שבת, 31/03/2001, שעה 20:02
(9 תגובות בפתיל)
מד''ב בבי בי סי
אלי שבת, 31/03/2001, שעה 20:20
''הצל '' בעברית
אלי שבת, 28/04/2001, שעה 8:13
טרזן ברדיו
אלי שבת, 28/04/2001, שעה 8:26
משהו נחמד
שלמקו יום שני, 07/05/2001, שעה 10:51
(2 תגובות בפתיל)
הפלישה ממאדים של אורסון וולס
אלי יום שישי, 01/06/2001, שעה 23:31
(2 תגובות בפתיל)
ימי הרדיו של דוגלאס אדמס
אלי שבת, 02/06/2001, שעה 23:04
מלחמת העולמות
שלמקו יום ראשון, 13/07/2003, שעה 19:34
למעוניינים בעוד תסכיתי מד''ב - פודקאסט ''מספרי הסיפורים'':
Boojie יום ראשון, 19/04/2009, שעה 5:28
הרדיו לא מת
חדווה יום ראשון, 14/06/2009, שעה 19:40
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.