על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

האימפריה של אריקסון
ספרים / מתי ברסקי
יום ראשון, 16/06/2002, שעה 11:44

ספר החללים המאלאזני – סדרת הפנטסיה האפית החריגה של סטיבן אריקסון: סקירה וביקורת


כעת כשהרמץ התקרר, אנו פותחים את הספר הישן.
דפים מוכתמי שמן אלה מספרים את סיפוריהם של החללים,
אימפריה שחוקה, מילים נטולות חמימות. האח
דעכה, זוהרה וניצוצות חייה אינם אלא זיכרונות
לנגד עיניים מתעממות – מה מעצב את מחשבתי, מה צובע את
הרהוריי כאשר אני פותח את ספר החללים
ונושם עמוק את ניחוח ההיסטוריה?
הקשיבו, אם כן, למילים אלה הנישאות באותה נשימה.
סיפורים אלה הם הסיפורים של כולנו, שוב ושוב.
אנו היסטוריה המתעוררת לחיים מחדש וזה הכל, ללא סוף זה הכל.
(''גני הירח'' / סטיבן אריקסון)

בעשורים האחרונים הפך המושג ''פנטסיה אפית'' לשם נרדף לחיקויי-טולקין - סדרות ארוכות אשר במרכז עלילתן מאבק בין הטובים לרעים, המתיימרות ליצור עולם מפותח כדוגמת הארץ התיכונה. סדרות אלה, גם אם הן טובות כשלעצמן, נכשלו בכך, בעיקר כיוון שמחבריהם בחרו להעתיק את רעיונותיו של טולקין במקום לפעול על פי הדוגמה שהציג, הקריטריון החשוב ביותר לפנטסיה אפית – עולם מפורט ומדוקדק ברמה הגבוהה ביותר.

סדרת ספר החללים המאלאזני של סטיבן אריקסון שונה מבחינה זו. ספרי הסדרה לא מזכירים את שר הטבעות כלל. הסגנון מזכיר את זה של סדרת שיר של אש ושל קרח של ג'ורג' מרטין – ריאליסטי, מחוספס, אפור. תיאור המאבק בין טוב לרע אינו דומה לזה המקובל בפנטסיה אפית. עם זאת, קנה המידה ורוחב היריעה של העולם אותו יצר אריקסון משתווה, לדעת כותב שורות אלה, לאלה של טולקין. הספרים נפרשים על גבי יבשות רבות, עשירים באומות, בערים ובשבטים, וכוללים גם צבאות, גזעים אנושיים ובלתי אנושיים, פנתיאון רחב של אלים ומערכת מורכבת של כישוף. זהו עולם בו עלול הקורא ללכת לאיבוד במהלך הקריאה וגם לאחריה. אריקסון, בניגוד לכותבים רבים בתחום, הנו סופר מקורי למדי, והדבר מתבטא בהרבה דרכים: הכישוף שבספריו, למשל, לא מוסבר בדיוק, אך דרך פעולתו מתוארת לפרטיה; האלים של אריקסון הנם בריות תככניות הפועלות באופנים מורכבים, לעיתים ישירים, בניגוד לריחוק המקובל בספרי פנטסיה רבים; ופרט לדרקונים, אין כאן שום קלישאה פנטסטית כמו אלפים (עלפים/בני-לילית) או גמדים, אלא כמעט עשרה גזעים הומנואידים בלתי-אנושיים, וכולם מקוריים ומרתקים.
הדמויות מרתקות, אפורות, ויש מגוון רחב מהן בכל ספר.קווי העלילה מורכבים ומפותלים, אך אריקסון יודע מה הוא עושה והכל מתלכד בסופו של דבר. הכתיבה נהדרת, בין אם מדובר בהרהורי דמות, בדיאלוגים, בתיאורי נוף נהדרים או בקטעי פעולה מרתקים. אריקסון הוא ארכיאולוג ואנתרופולוג בהכשרתו, דבר המסביר את יכולתו ליצור תרבויות שונות ומגוונות. כמו כן נמצא בספרים מוסר, קונפליקטים לאין ספור, הומור, ובעיקר השקפות מגוונות על המין האנושי וההיסטוריה העקובה מדם שלו.

הרקע לסדרה, בתמצות רב, הוא זה: בעולם מלא בכשף ובאלים, בו הילכו גזעים שונים במשך העידנים, מגיע זמנם של בני האדם. באי מאלאז הקימו הקיסר קלאנבד ויועצו דאנסר אימפריה משגשגת הגדלה ללא הפסק. זו נמתחת על גבי שתי יבשות ותת יבשת אחת ומנהלת מערכה קשה ביבשת נוספת. או אז, תשע שנים לפני תחילת עלילת הספר הראשון, סורלי, מנהיגת אירגון הטפר (מעין משטרה חשאית של מתנקשים-מרגלים) מתנקשת בחייהם של קלאנבד ודאנסר, משנה את שמה ללאסין וחומסת את הכס המאלאזני. טיהורים פוליטיים פושים בקרב האצולה המאלאזנית, המאגים, הקוסמות והצבאות המאלאזניים. כל מי שמזוהה עם הקיסר ועם הצלחותיו נעלם או נתון בסכנת היעלמות. זו, כמובן, רק ההתחלה, כמתברר בספרים הבאים.

הספר הראשון בסדרה, Gardens of The Moon (''גני הירח''), יצא בשנת 1999, והוא ספר הפנטסיה הראשון של סטיבן אריקסון (לא לבלבל עם סופר המד''ב סטיב אריקסון). העלילה מתרחשת ביבשת ג'נאבאקיס, בה מנהלת האימפריה המאלאזנית מערכה קשה ובלתי נגמרת כבר עשר שנים. מתוך עשר הערים החופשיות רק שתיים נותרו. האחת, פייל, נמצאת תחת מצור כבר שלוש שנים. השנייה, דארוג'היסטן, היא היהלום האמיתי ביבשת הבוצית הזאת – העיר הגדולה ביותר בעולם, היחידה המשתמשת בגז כמקור אנרגיה. הספר מתאר את ניסיון האימפריה לחדור לעיר ולהשתלט עליה. בין הדמויות בספר נמצא את גאנוס פאראן, בן אצולה המתגייס לצבא ומוצא עצמו מעורב באירועים כשליח של הנספחת לקיסרית; הנספחת עצמה, לורן, העוסקת במשימה משלה אך נתקלת בבעיות בשעה שאישיותה מאיימת לפגום בתפקודה המקצועי; טאטרסייל הקוסמת, המושלכת היישר לתוך תככי האימפריה כנגד הצבא השני, שחייליו נאמנים יותר למפקדם העליון, דיוג'ק זרוע-אחת, מאשר לקיסרית עצמה; מבעירי הגשרים, יחידת העלית בימיו של הקיסר, כיום לא יותר מכמה מחלקות, אחת מהן בפיקודו של סמל וויסקיג'ק, לשעבר מפקד הצבא השני וכעת סמל פשוט המתחיל לחשוד כי הוא ויחידתו נמצאים בסכנת חיסול.מצדו השני של המתרס, אנשי דארוג'היסטן, נמצא את הנוכל החלקלק קרופ ואת חבריו – קרוקוס הגנב הצעיר, ראליק נום המתנקש, מוריליו החצרן וקול השיכור. חבורה זו עובדת למען בארוק האלכימאי העליון, מג המוביל את קבוצת הקושרים של דארוג'היסטן. אלה האחרונים הנם קבוצה של מגים וקוסמות המהווים את מרכז הכוח האמיתי של העיר, להבדיל מחברי המועצה האציליים שלה. דמות אחרונה שכדאי לציין היא זו של אנומנדר רייק, הלורד של הטיסטה אנדיי - גזע עתיק של לוחמים-מכשפים השוכנים בשרץ-ירח, מעין מבצר מעופף דמוי הר. רייק, הנאבק בקיסרית ובמטרותיה, הוא אחת הדמויות המרתקות והמקוריות ביותר בסדרה. רב עוצמה, קריר, בעל שליטה עצמית, נושא החרב דרגניפור, הלוכדת נשמות בתוך מימד אחר, לקיום נצחי של כבילה לעגלה ענקית ומתגלגלת.
הספר עצמו לוכד את הקורא כבר מהעמודים הראשונים, למרות המידע הרב והעומס. אריקסון לא נותן הנחות בצורה של הסברים ברורים, אלא מניח לקורא להבין את העולם שלו תוך כדי קריאה. הדבר יכול להיות קשה מעט - הספר מאד מורכב. מסיבה זו הוא לא פורסם בארה''ב, אם כי יש שיגידו כי הדבר אינו מהווה קנה מידה כלל וכלל.

הספר השני, Deadhouse Gates (שערי בית המתים''), מתרחש ביבשת אחרת לגמרי, וכמעט כל הדמויות בו חדשות. העלילה נערכת ביבשת שבע ערים, יבשת של מדבריות ושממות, ערים קדושות ושבטים רבים וגאים. מאז כיבוש היבשת בידי האימפריה, איים המרד המקומי להגיע בכל שנה וכיזב. אולם הפעם נראה כי הגיעה שעתה של ''המערבולת'', המרידה הקדושה בהנהגתה של החוזה שא'יק וליגיונותיה, וכי הצבא השביעי של האימפריה לא יוכל לעמוד בה. משימתו של קולטיין, מפקדו הטרי של צבא זה, היא להצליח להתנגד למרד עד בואה של הנספחת וצייה הרחב ליבשת. קולטיין, מנהיג שבט פראי מיבשת האם של האימפריה, יאלץ להוביל את צבאו לאורך המדבריות, מעיר הנמל בה נחת ועד לעיר המבוצרת והמאויישת ארן, תוך הגנה על שיירת הפליטים המאלאזנים מפני ילידי שבע ערים הנקמניים וצמאי הדם. דוויקר, ההיסטוריון האימפריאלי שילווה אותו, ישיל את שנותיו מעליו ויחזור להיות החייל שהיה. בינתיים, במקום אחר ביבשת, פליסין פאראן, אחותו של גאנוס פאראן מהספר הראשון, חייה חיי עבדות במכרות בעקבות דילול נוסף של האצולה באונטה, בירת האימפריה. עמה נמצא הבוריק, כהן לשעבר והיסטוריון בהווה, אשר העז לכתוב מאמר בו הוא חושף כיצד רצחה הקיסרית את הקיסר ובמה נכשלה. ואם הלחימה בין בני האנוש ביבשת לא מספיקה, הרי שמחליפי צורה מתרכזים במדבר הקדוש ראראקו בחיפוש אחר שביל היד, הנתיב אשר יוביל את ההולך בו להתעלות ולשליטה על שאר מחליפי הצורה. יש, כמובן, עוד דמויות רבות אחרות בספר, כמו גם קווי עלילה נוספים. הספר שומר על רמתו של הקודם לו, אך הפעם הוא ברוטאלי ואכזרי יותר, וכולל קרבות רבים. הקרבות של אריקסון, כמו תיאור חיי הצבא עצמם, כתובים בריאליזם החסר בדרך כלל במערכות צבאיות בסדרות פנטסיה אחרות. יתכן מאד כי בארץ, חיילים רבים, בהווה ולשעבר, יעריכו את ההווי הצבאי המתואר כאן.

הספר השלישי, Memories of Ice (''זכרונות של קרח''), הוא החדש ביותר בסדרה עד כה, והוא פשוט עצום בגודלו (הוא דומה בהיקפו לזה של אוסף ספרי אמבר) וברוחב יריעתו. בספר זה אנו חוזרים ליבשת ג'נאבאקיס, ופוגשים שנית בדמויות רבות שהופיעו בספר הראשון. בארבע השנים האחרונות צמחה ביבשת אימפריה תיאוקרטית ומאיימת בשם פאניון דומין הנשלטת בידי חוזה פאניון, רודן וכהן מאיים שאנושיותו מוטלת בספק. סיפורי זוועה מגיעים מאלה שפגשו בצבא האיכרים המזדנב מאחורי הצבאות המקצועיים של האימפריה – שמועות על קניבליזם ונקרופיליה. זוהי אימפריה שגרעינה הפנימי מת היא מאיימת להמשיך להתפשט ללא הפסקה, אלא אם היריבים בג'נאבאקיס יוכלו לשתף פעולה זה עם זה. אלה הם דיוג'ק זרוע-אחת, המפקד העליון של הצבא השני המאלאזני, וקאלאדן ברוד, שר המלחמה המוביל את צבא השיחרור יחד עם מי שהיה בן לוויתו במשך אלפי שנים, אנומנדר רייק. הכוחות המשולבים הללו ינסו להגיע בזמן לקפוסטאן, עיר הנתונה תחת מצור והמוגנת רק על ידי פלוגת שכירי חרב אלמונית הקרויה החרבות האפורות והמונהגת בידי שלישיית לוחמים-כהנים של אל המלחמה והקיץ. אך נראה כי זהו יותר מקרב בין כוחות אנושיים בני תמותה, כאשר האל הנכה, אשר זומן לפני עידנים מעולם אחר, שבנפילתו זיעזע את האדמה ואשר נכבל, לאחר מכן, על ידי פנתיאון האלים, מתחיל בביצוע נקמתו לה ציפה זמן רב. כאן מתגלה לנו העלילה האמיתית של הסדרה, המקיפה, כמסתבר, תחום רחב בהרבה מהאימפריה המאלאזנית וממאבקיה. בתחילה הדבר מאכזב מעט ומזכיר פנטסיה אפית רגילה, אך הספר שומר על רמה גבוהה ואריקסון עדיין משחק לפי חוקים משלו. שום דבר אינו פשוט, המזימות עדיין קיימות. אנו זוכים למבט מחודש על אירועים מהספר הראשון ועל כאלה שקדמו לו, בצורה המזכירה מאד את החמישיה הראשונה של ספרי אמבר של זילאזני. אריקסון אף מצליח לזעזע את הקורא כאשר הוא ''מבצע מרטין'' – מי שקרא את משחקי הכס יודע במה מדובר. על כל פנים, סיומו המדהים של הספר גרם לכותב שורות אלה להתחיל לספור את הימים עד צאתו של הספר הבא בסדרה, House of Chains.

הנובלה Blood Follows יצאה בחודש שעבר בהדפסה מוגבלת של 800 עותקים. מופיעות בה שלוש דמויות שנראו לראשונה ב-''זכרונות של קרח'': באוכליין, מזמן השדים, ידידו קורבל ברוץ', הסריס השקט והרצחני המעלה באוב, ומשרתם אמנסיפור ריז. באוכליין וברוץ' נראים כגרסה מרושעת ואפלה של פאהפרד והעכברן האפור של פריץ לייבר. בספר זה, שהוא מעין תעלומת רצח, אנו מגלים כיצד השיג ריז את עבודתו אצלם. הספר אינו קשור ישירות לסדרת ספר החללים המאלאזני, ומתרחש בעיר הנמצאת על גבי אי רחוק מן האימפריה. הוא קליל, קצר, אך מעט מאכזב בהשוואה לסדרה עצמה, ומיועד רק למי שקרא את הסדרה ואהב אותה. שם הספר לקוח מציטוט המצוי בראשית אחד הפרקים של באוכליין וברוץ' ב-''זכרונות של קרח'' – ''היכן שהם דורכים, דם נובע...''



לסיכום, ספריו של אריקסון מומלצים לכל מי שמחפש סדרת פנטסיה חדשה, מקורית ורחבת יריעה. נראה כי עם השלמת כתיבתה, תהיה זו אחת מסדרות הפנטסיה הגדולות והמשפיעות של העשור הנוכחי. עשור – שכן הסדרה מיועדת להתפרש על גבי עשרה ספרים. לכל מי שנבהל, יצוין כי עד כה כתב אריקסון (בניגוד לכמה מעמיתיו) בקצב של ספר אחד לשנה. אורך הספרים, אורך הסדרה ועובדת היותה בלתי גמורה הופכים אותה למועמדת בלתי סבירה להוצאה בארץ. לכל קוראי האנגלית, עם זאת, מומלץ לקנות את ''גני הירח'' ולהתמכר.



ספר החללים המאלאזני – אתר המעריצים הרשמי
Gardens of The Moon
Deadhouse Gates
Memories of Ice

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
cool  (חדש)
fool יום ראשון, 16/06/2002, שעה 20:47
נשמע נחמד...
מקווה שיתרגמו מתישהו לעברית.
אם לא, אני אקרא את זה עוד זמן מה, כי יש לי בינתיים עדיפויות ראשונות אחרות.
   כתוב תגובה
אני תוהה אם מישהו  (חדש)
NY מאושר יום שני, 17/06/2002, שעה 2:31
פרט לכותב המאמר קרא את הסדרה הנדונה. על פניו, נשמע העניין מסקרן ביותר. אני אכן מתפתה לקנות את הראשון ולברר בעצמי, אך אללי, רשימת הקריאה המופרעת שלי...
   כתוב תגובה
מישהו בקהילה של Ynet  (חדש)
The Hound יום שני, 17/06/2002, שעה 16:54
בתשובה לNY מאושר
הגיב להודעה שלי לפני כמה חודשים, שעסקה אז בספר הראשון בסדרה.נראה לי שהוא לא מהארץ, כי הוא כתב באנגלית.הוא בעצמו כתב ביקורות על שלושת הספרים לאיזה אתר בחו''ל, רק פחות התלהב.
   כתוב תגובה
המממ...  (חדש)
עידו יום שלישי, 18/06/2002, שעה 3:00
אני באמת מחפש איזה אפוס טוב מאז שסיימתי את סופת החרבות. בינתיים הדבר הכי טוב שמצאתי היה ספרים של רובין הוב (וזה לא אומר שהיא ממש טובה, אלא פשוט הכי טובה שמצאתי עד כה). קראת ספרים שלה במקרה? אפשר אולי להשוות את רמת האיכות ביניהם?
טוב, ממילא אני עוד צריך לקרוא את ''היפריון''...
   כתוב תגובה
קראתי את טרילוגיית הרואים למרחק  (חדש)
The Hound יום שלישי, 18/06/2002, שעה 14:03
בתשובה לעידו
של רובין הוב - שוליית הרוצח והמשכיו.אהבתי, אבל לא ברמה של ששאו''שק או של הסדרה הזאת - סדרות עשירות ורחבות היקף שלוכדות אותך בעולמן.
   כתוב תגובה
המממ...  (חדש)
גבריאל יום שישי, 12/07/2002, שעה 2:49
בתשובה לעידו
האם הסדרה של ''שיר של אש ושל קרח'' נגמרת ''בסופת החרבות'' או שיהיה המשך?

תודה.
   כתוב תגובה
תשובה בגוף השאלה.  (חדש)
שלמקו יום שישי, 12/07/2002, שעה 15:35
בתשובה לגבריאל
ל*סדרות* פנטסיה אין סוף.

אבל לשאלתך- שאוש''ק נמשך עוד לא מעט מעבר למה שתורגם, חלק עדיין לא נכתב עדיין, ויש תכנונים לתרגום של השאר.
   כתוב תגובה
נשארו בששא''ושק עוד 3-4 ספרים  (חדש)
The Hound יום שישי, 12/07/2002, שעה 15:58
בתשובה לשלמקו
הרביעי ייצא באנגלית בסביבות מרץ 2003.עד כה הספרים יצאו בהפרש של שנתיים זה מזה, מה שאומר שהסדרה תיגמר ב2007 או 2009.
   כתוב תגובה
וזה כמובן  (חדש)
שלמקו יום שישי, 12/07/2002, שעה 18:24
בתשובה לThe Hound
אם גרר''מ יסיים את הסדרה מתי שהוא אמר שהוא יסיים. מקורות יודעי דבר הצליחו להוציא ממנו (בעזרת אלכוהול) שהוא לאו דווקא יעשה את זה.
   כתוב תגובה
איזה מקורות? מה הוא אמר?  (חדש)
The Hound יום שישי, 12/07/2002, שעה 18:31
בתשובה לשלמקו
שהוא באמצע יכתוב משהו אחר? שהוא יקח הפסקות גדולות יותר? מה? מה???
   כתוב תגובה
העזר בסבלנות  (חדש)
שלמקו יום שישי, 12/07/2002, שעה 18:47
בתשובה לThe Hound
דיווח ערוך מהשטח יפורסם בקרוב.
   כתוב תגובה
אם אתה מתכוון לדיווח של מייפל  (חדש)
גל יום שני, 05/08/2002, שעה 21:19
בתשובה לשלמקו
ושלי, הרי לא רק שהוא מתאחר (ויתאחר עוד, לצערי), אלא ששנינו לא קראנו את ספריו ולכן לא ממש דנו בהם איתו, עם או בלי אלכוהול, כך שלא יהיו חדשות מרעישות בדיווח הנ''ל. אבל יהיו רכילויות (מה גררמ מצטער שלא עשה בנעוריו? היודעים אתם מה המשקה האהוב עליו?)
   כתוב תגובה
קצת מאוחר אבל בכל זאת  (חדש)
עידו שבת, 13/07/2002, שעה 18:33
בתשובה לגבריאל
סופת החרבות הוא בהחלט לא האחרון, רק אמצע הסדרה. הספרים הבאים שמתוכננים הם:

A Feast for Crows (כנראה יתורגם כ''משתה לעורבים'')

A Dance with Dragons (כנראה יתורגם כ''ריקוד הדרקונים'')

The Winds of Winter (כנראה יתורגם כ''רוחות החורף'')

וזאת כמובן בהנחה שמרטין לא יכתוב ספר שביעי, מה שהולך ונעשה פחות ופחות סביר...
אם כן, ייתכן שיקראו לו A Time for Wolves.

כמו כן יהיה סיפור קצר נוסף בספרי ''אגדות'' הבאים עלינו לטובה שיהיה המשך של ''האביר הלא משוח'' וייקרא The Sworn Sword.

יעברו עוד שנים עד שנראה את הסוף...
   כתוב תגובה
סטיבן אריקסון  (חדש)
אלכסנדר יום רביעי, 06/08/2003, שעה 13:32
אם מי שקורא רוסית, שני הספרים הראשונים של אריקסון כבר תורגמו,תוכלו למצוא אותם בכל חנות ספרים רוסית.
   כתוב תגובה
סטיבן אריקסון  (חדש)
ג'רוג' מנננייאאאק! שבת, 09/07/2005, שעה 2:02
בתשובה לאלכסנדר
תגידו הזקן הבלה הזה?
לא ימות לפניי שהוא יסיים את הסדרה? (אני לחוץץץ! תרגיעו אותי!, אבל אל תשקרו! יש מצב לא?)

עכשיו?
שמעתי שמועות, שלא בטוח שיתורגם הספר הרביעי! (ואני בור ולא קורא באנגלית!)
יש גם שמועות שאופוס זקוקים לחתימות קוראים, שהם ייקנו!
ועד שלא יהיו מספיק לא יתורגם משתה לעורבים?

תוכלו לאשר\לאמת, או להפריח את השמועות בבקשה<?

תודה מראש!
   כתוב תגובה
תרגום לעברית בדרך  (חדש)
לא מגלה יום שני, 25/06/2007, שעה 22:04
הזכויות לגני הירח נקנו, והתרגום בעיצומו.
   כתוב תגובה
והבאים ?  (חדש)
bmr יום חמישי, 06/05/2010, שעה 11:55
בתשובה ללא מגלה
אישית מאוד מאוד אהבתי את ''גני הירח'' אבל האם יתרגמו גם את הבאים ?
   כתוב תגובה
והבאים ?  (חדש)
גדעון יום שני, 15/08/2011, שעה 14:50
בתשובה לbmr
נו... מה קורה עם החלקים הבאים של הסדרה???
עברה למעלה משנה מהתגובה הקודמת... משהו זז???
   כתוב תגובה
אני חושש שהחדשות לא מעודדות  (חדש)
kenny יום שלישי, 16/08/2011, שעה 18:00
בתשובה לגדעון
השאלה נשאלה לפני ימים אחדים בפורום תפוז, וזו התשובה שניתנה שם:
   כתוב תגובה
מעריצה של מאלזן  (חדש)
קליסטי יום חמישי, 15/07/2010, שעה 10:47
מחכה לספר הבא של מאלזןולא רק אני אלא כל חברי קהילת חברים סטאר,אודה לכם אם תעדכנו את האתר שלכם לגבי הנושא.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.