על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

האיש שהרים את העולם
ספרים / אמנון סטופ
יום חמישי, 04/01/2001, שעה 19:58

על דיוויד ברין וספריו


דיוויד גלן ברין נולד בשנת 1950 בקליפורניה והתגורר שם כל חייו. יש לו B.Sc. באסטרונומיה, M.Sc. בפיסיקה שימושית, ודוקטורט באסטרופיסיקה ממערכת אוניברסיטאות המדינה של קליפורניה. ברין נשוי לשריל בריגהאם, אף היא מדענית, ולזוג בת ושני בנים.
ספריו של ברין תורגמו ללמעלה מ-‏20 שפות, אליהן הצטרפה לאחרונה העברית.

דיוויד ברין הוא, כפי שהוא עצמו אומר, עתידן ידוע. הוא מחזיק בהשקפות מוצקות על החברה המודרנית ועל כוון ההתקדמות הראוי לה. מלבד היותו מרצה פופולרי ונדרש, פרסם ברין את ספר העיון ''The Transparent Society'', הדן בנושא הפרטיות בעידן הדיגיטלי ובשאלות חברתיות כלליות. נראה כי הוא עצמו מחשיב את ''The Transparent Society'' ואת ספר המדע הבדיוני שלו ''Earth'' לשני ספריו החשובים ביותר. כפי שקורה לעיתים תכופות, שני אלה אינם ספריו הפופולריים ביותר, וכותב שורות אלה לא זכה לקראם. כיוון שכך, מאמר זה לא יעסוק בנושאים הקרובים ללבו של ברין, אלא יבא את דעת המחבר על הסדרה הגדולה (בשני המובנים) שלו - סדרת ''הרימום''. לכל המעונינים בעבודה הלא-מד''בית שלו, אתרו האישי של ברין מעניין מאד.

סדרת הרימום מהווה את רוב כתיבתו של ברין. היא מורכבת מששה ספרים בשתי טרילוגיות:
א. Sundiver, יצא לאור ב-‏1980
340 עמודים
ב. Startide Rising, יצא לאור ב-‏1982
460 עמודים, תורגם כ''גאות כוכב''
ג. The Uplift War, יצא לאור ב-‏1987
636 עמודים, תורגם כ''מלחמת הרימום''
ד. Brightness Reef, יצא לאור ב-‏1995
705 עמודים
ה. Infinity's Shore, יצא לאור ב-‏1996
635 עמודים
ו. Heaven's Reach, יצא לאור ב-‏1998
562 עמודים

בסדרת הרימום מצייר ברין תמונה ענקית של תרבות המתקייימת במשך יותר ממליארד שנה על פני חמש גלקסיות והמורכבת מאלפי גזעים שונים. תרבות זו שורדת באמצעות שיטה מקורית של תורשה: כל גזע תבוני מחפש גזעים שהם ''טרום-תבוניים'' - כנראה ברמתם של השימפנזים המוכרים לנו - ו''מרומם'' אותם לתבוניות באמצעות הנדסה גנטית. זהו ניגוד מקורי (והגיוני) ל''עקרון אי-ההתערבות'' המפורסם, המקודם על ידי כותבי מדע בדיוני אחרים (כמו ב''מסע בין כוכבים'', למשל).
הגזעים התבוניים החדשים הם ''לקוחות'' של הגזע ה''פטרון'' שרומם אותם, והם חייבים לו מאה אלף שנות שרות. משך זמן זה נראה לנו עצום, היות וזהו בערך זמן קיום הגזע האנושי (הכתב, לשם השוואה, הומצא רק לפני כ-‏5000 שנה), אך עבור תרבות עם רשומות המכסות מיליארד שנה אין בכך כל דבר מיוחד.
בתרבות הרימום, המוניטין של כל גזע תלוי במספר הקליינטים שלו ובעתיקותה של שושלת הגזעים אליה הוא משתייך. משום כך נתנת חשיבות עליונה לשימורם של כוכבי לכת בהם יכולים להופיע גזעים טרום-תבוניים, של הגזעים הטרום-תבוניים עצמם ושל סביבתם הטבעית. רימום גזעים אחרים מעניק יותר מסתם מוניטים, משום שהגזעים הפטרונים מכניסים ב''לקוחות'' שלהם שינויים היכולים להועיל לפטרון, ואלה יכולים להיות בעלי ערך רב על פני מאה אלף שנות שרות.
בתרבות הרימום גזעים מועלים לתבוניות, נעשים פטרונים בעצמם, מזדקנים ונעלמים. גזעים חדשים מופיעים כדי ליטול על עצמם את המשך התרבות, ומעבירים אותה ל''דורות'' הגזעים הבאים.

בספרים הראשונים בסדרה מצטיירת תרבות זו כגרסה על-גזעית ועל-גלקטית של תופעה מוכרת לנו, כאשר גזעים ממלאים את מקום הפרטים. אם נוסיף את מקומם החשוב של האקולוגיה והשימור בתרבות הרימום, אפשר להניח כי היקום של ברין הוא מקום חביב למדי. לרוע המזל מתברר כי האנושות היא ''גלגל חמישי'' אנומלי, וביקום בו יכול כל גזע לעקוב אחרי שושלתו מפטרון לפטרון - לאנושות אין כזה. האם נתן להגיע לתבוניות ללא פטרון? בספרים הראשונים נדמה כי החייזרים אינם מאמינים באפשרות זו - הם טוענים כי פטרונה של האנושות נטש אותה ומסתיר את זהותו, ללא ספק מתוך בושה על תוצאת מאמציו.

אך פרט לנושא מרכזי זה נתן למצוא בסדרה רעיונות מענינים רבים נוספים. למשל - מספר רב של אופנים לתנועה מהירה מהאור. ברין עצמו מתייחס לכך: היות ואין תנועה מהירה מהאור בפיסיקה הידועה, הסביר, הוא החליט ללכת עד הסוף ולהמציא תריסר דרכים שונות. הוא מאזכר ''הנעת הסתברות'', כמה רמות של ''על חלל'', ''נקודות מעבר'', ואולי עוד שיטה או שתיים. תנועה מהירה מהאור היא מובנת מאליה ביקומו של ברין, והשימוש בה אינטנסיבי. בספר האחרון יש הפתעה בנושא, אך, כדי לא לגלות יותר מדי, יצוין רק כי ברין נעשה לפתע שמרן משהו.
מוטיב חשוב אחר בסדרה הוא נושא האקולוגיה. אין אלה ספרי המדע הבדיוני האקולוגיים הראשונים, כמובן (''חולית'' הוא דוגמא ברורה), אולם כאן מוצגת לפנינו תרבות המקיפה מיליוני גזעים, מיליארדים של שנים ומספר גלקסיות, ואשר מבוססת כולה על אקולוגיה. חשיבות האקולוגיה בולטת בכל הספרים. לדוגמה - קל מאד להלחם, משום שמסע בין כוכבים אינו מהווה קושי משמעותי, אך יש מגבלות חמורות על אמצעי הלחימה. אפילו אנו, בעולמנו שלנו כיום, מסוגלים להרוס את המערכת האקולוגית של כוכב הלכת על ידי פצצות מימן, למשל. אצל ברין, לעומת זאת, תרבות בעלת טכנולוגיה המאפשרת לפוצץ כוכב שלם אינה יכולה - אסור לה - להשתמש בכלי נשק בעלי עוצמה פחותה בהרבה מפצצות מימן, לפחות על כוכבי לכת ניתנים לישוב. הגבלה זו מהווה הרבה יותר מטריק עלילתי - היא נובעת מעקרון מהותי ליקום של ברין. כמובן, אין להתעלם מכך שתוצאתה היא העברת הלוחמה לרמה של קרב פנים אל פנים, העוזרת מאד לקורא להזדהות עם הדמויות. כידוע לכולנו, קרב חרבות או אקדחים מענין הרבה יותר מאשר השמדת ערים שלמות בלחיצת כפתור.



טרילוגיה ראשונה
שלושת הספרים הראשונים ניתנים לקריאה באופן בלתי תלוי.

א. Sundiver

זהו ספרו הראשון של ברין, והוא בנוי על רעיון מענין. בעבר נדמה היה לכותב שורות אלה כי הפתגם ''אין דבר העומד בפני הרצון'' ניתן לסתירה בקלות - הדוגמא הנגדית החביבה היתה: לא ניתן לבקר פיסית בשמש. בספר זה מתאר ברין שיטה לביצוע דבר זה בדיוק.
ברין מציג כאן לפנינו את יקום הרימום ואת האנושות בתפקיד הבחור החדש בשכונה.

ב. Startide Rising (גאות כוכב)

כאן אנו מתוודעים לספינה Streaker. הספינה וצוותה, רובו דולפינים, ילוו אותנו במשך כל שאר הסדרה. התרבות הגלקטית מוצגת כאן כמסתורית משהו, ופעולותיהם של החייזרים כבלתי ניתנות לפיענוח. גם כאשר אנו ''מאזינים'' לחייזרים חושבים, איננו מבינים מדוע הם עושים את שהם עושים - אנו יודעים רק כי הם מאמינים בחשיבות מעשיהם.
ה-Streaker גילתה צי של ספינות נטושות מסתוריות, בנות מיליארדי שנים, ולהוותה דיווחה על התגלית לכדור הארץ בערוץ פתוח. מיד מתגעש כל היקום הידוע ומחצית הגזעים בחמשת הגלקסיות החלו במצוד אחריה. הסיבה לכך היא מסתורין גמור עבור הצוות. נראה כי, משום מה, כל אחד מהגזעים החייזרים מעוניין במיקומו של הצי הנטוש, כמו גם במניעת ידע זה מכל הגזעים האחרים. על אף שסיבת הפעולה נמצאת בחלל, רובה מתרחשת על ומסביב לכוכב הלכת קיתרופ, מקום בו מסתתרת ה-Streaker באופן זמני.
האופן בו מתאר ברין את הדולפינים ואת הדרך בה הם תופסים את המציאות מענין במיוחד, והוא אחד מתיאורי החשיבה החייזרית הטובים ביותר במד''ב. ברין מראה לנו את העולם דרך ראיה, שמיעה וחושים אחרים שאינם אנושיים, ומה משמעותן של מחשבות לא-אנושיות. אחד הקטעים המרשימים ביותר ב''גאות כוכב'' הוא תאור המציאות השמיעתית של הדולפינים: ברין מסביר כי עבור דולפינים העולם הוא ממשי רק באופן חלקי, היות והחוש העיקרי שלהם הוא הסונאר. כיוון שדולפינים יכולים ליצור ''מבנים סוניים'', הם יכולים לבנות לעצמם יקום פרטי! הקירות נדמים כנעלמים, גופים שאינם קיימים במציאות מופיעים, והדולפין נמצא ביקום פרטי משלו. אנלוגיה אנושית לכך תהיה יכולת אנושית לייצר הולוגרמות, כך שנוכל לשנות את הסביבה הנצפית לרצוננו - לגרום לסביבה דמיונית-מוחשית של יער, למשל, בעודנו הולכים בין העצים ומשוחחים עם אדם אחר, נראה-למחצה בין הצללים.
הספר הוא, מבחינות רבות, בדיקה לעומק של פסיכולוגיה אפשרית של דולפינים, אם אי פעם אכן ''נרומם'' אותם. זרותם של הדולפינים מדגישה עוד יותר עד כמה זרים החייזרים ה''אמיתיים''. למרות היות הדולפינים קליינטים של בני האדם ובעלי תמונת עולם קרובה, יחסית, לזו האנושית, עדיין מתקשים בני האדם להבין אותם.
עלילת הספר נעה בין קרבות בחלל העמוק בכלי נשק המסוגלים לפוצץ כוכב לכת, לבין אינטראקציה בין הדולפינים, בני האדם הספורים בצוות והשימפנזה היחיד על הספינה.

ג. The Uplift War (מלחמת הרימום)

עלילת הספר מתחוללת במקביל ל''גאות כוכב'', על אחד מהעולמות שיושבו על-ידי האנושות. הבנתנו את התרבות הגלקטית מתרחבת - הגזעים החייזריים השונים מחולקים לקבוצות ו/או באמצעות מאפייני אישיות. מתחילה אבחנה בין ''טובים'' ל''רעים'', וכמה חייזרים מתגלים כדמויות של ממש, תוך מעקב אחר מחשבותיהם ומעשיהם. ספר זה, בניגוד לקודם לו, מראה כי למעשה ניתן להבין את החייזרים. בכך הוא מתרחק, מן הסתם, מהצפוי לקרות עם חייזרים ''אמיתיים''.
ב''גאות כוכב'' הגיבורים הם דולפינים, וב''מלחמת הרימום'' הם שימפנזים, וכן החייזרית את'קלנה הטימברימית.
במשך הטרילוגיה הראשונה גדל רוחב היריעה בכל ספר וכך הבנתנו מעמיקה. החייזרים ב''גאות כוכב'' הם ברובם אויבים מרושעים או בלתי מובנים. אפילו הטימברימי, ידידי האנושות, פועלים ממניעים בלתי ניתנים להבנה. ב''מלחמת הרימום'', לעומת זאת, הגיבורים הם שימפנזים, ואולי אין זה מפתיע שאנו מבינים אותם, כיוון שהם קרובים כל כך לבני האדם. אך יש גם דמויות חייזריות (הן אמורות להיות מוזרות). רוב הספר מתואר מנקודת מבט לא-אנושית, וכך אנו מכירים חייזרים כדמויות וכ''אנשים''.


טרילוגיה שניה

בניגוד לטרילוגיה הראשונה, את זו יש לקרוא לפי הסדר. כל ספר אף ארוך יותר מהמקביל לו בטרילוגיה הראשונה.
נטייתם של סופרים לכתוב כרכי המשך מרובים הנעשים כבדים יותר ויותר אינה חביבה על חלק מקהל הקוראים, אך יש להודות כי ברין השתמש בנפח (העצום) של הטרילוגיה השניה על-מנת לפתח את התרבות שלו למידה מרשימה. יתכן כי רוב הרעיונות המופיעים בטרילוגיה השניה לא היו קיימים כלל כשנכתבו הספרים הראשונים, אולם ברין הצליח לשלבם ללא פגם.

כל סודותיה של התרבות הגלקטית מתגלים לנו כאן, כולל גורלם המסתורי של הגזעים הקשישים הפורשים מהעניינים הגלקטיים. ההיסטוריה של חמש הגלקסיות, (מסתבר כי היו בעבר יותר מחמש), מסתרי החלל, הזמן, גזעים חייזרים, וכן הלאה, כולם נפרשים בפנינו. כמו כן, כמתחייב מהתרבות האמריקאית הפופולרית, כל הגיבורים זוכים בסוף טוב (למען הסר כל ספק - כותב שורות אלה מעדיף סוף טוב).
כמו כן הרחיב ברין את הרעיונות המופיעים בטרילוגיה הקודמת, הקשורים כנראה גם לעבודתו הלא-בדיונית. לדוגמה - בטרילוגיה הקודמת נרמז כי תרבות הרימום, על-אף האלמנטים החיוביים שבה, פועלת להחניק את הגזעים החברים בה. הספריה הגלקטית מכילה כל רעיון ופיתוח שנהגו אי-פעם, ורעיונות חדשים שאינם כלולים בה נחשבים לכפירה וזוכים ליחס חשדני. זוהי אחת הסיבות לחשדנות ולשנאה מהן סובלת האנושות.

א. Brightness Reef

עלילת ספר זה מתרחשת על פני כוכב הלכת ג'יג'ו, שאינו שייך לתרבות הגלקטית. ג'יג'ו מיושב על ידי שישה גזעים תבוניים שונים, כולל בני אדם (ואיתם שימפנזים לא-מרוממים). כאן אנו נתקלים בחייזרים שונים ''מבפנים''. גם טבעה המחניק של החברה הגלקטית מתברר לנו, דרך הגזעים החייזריים שהוציאו עצמם ממנה. מסתבר כי החייזרים ה''פראיים'' דומים מאד לבני-האדם - ילדי החייזרים קוראים ספרים אנושיים ומתנהגים באופן דומה לילדי בני-האדם. הספר ארכני מעט, אך עדיין מעניין.

ב. Infinity's Shore

המשך עלילות הקבוצה מג'יג'ו, אליה מצטרפת גם ה-Streaker. כאן כבר מופיעים רמזים על קשרים מוזרים ומיוחדים, על פני מיליוני שנים וגזעים רבים, לגורל משותף כלשהוא - או אולי קונספירציה - מאחורי הקלעים.

ג. Heaven's Reach

בספר זה קושר ברין את כל הקצוות. עם זאת, זהו מקרה כה בולט של ''אופרת חלל'' - מיליארדי שנים, עשרות גלקסיות, מאות גזעים וכולי - עד כי מתקבלת תחושה קלה של עומס יתר. יתכן כי הספר אינו מתוכנן מספיק. הגילויים המדהימים באים בתכיפות כה רבה, האירועים המזעזעים גורמים לקטסטרופות הקודמות להחוויר בקצב כה מהיר, עד כי הספר מאבד מעט מאמינותו. כמובן, היות ואנו עוסקים במד''ב, נתן לשאול מהי בדיוק ''אמינות'' - אפילו במדע בדיוני ''קשה''...
בסוף של דבר לומדים הקוראים הכל על התרבות הגלקטית, עברה המרוחק, סדרי החיים שבה, סופם של כל הגזעים שבה, כל מה שהגזעים הגלקטיים הממוצעים אינם יודעים בעצמם. המידע הנוסף רב מאד - כה רב עד כי חלק ממנו נראה מיותר. אנשי ה-Streaker מבינים, לבסוף, הרבה יותר מאשר כל הגזעים בהם נתקלנו במשך כל הספרים הקודמים. יותר, אפילו, מהגזעים הפורשים שעל קיומם למדנו רק ב''Infinity's Shore''. לבסוף נחשף הצוות אפילו לסודותיהם של הגזעים היורשים, שהוא הסדר מעל הפורשים, ונרמז כי יש גזעים אפילו מעבר לכך! האם תתכן עוד טרילוגיה בהכנה?



ספרים אחרים

המפורסם ביותר בין ספריו האחרים של ברין הוא ''The Postman'', שנכתב ב-‏1985. זהו אחד הספרים האופטימיים הבודדים שנכתבו על עולם לאחר מלחמה עולמית. הוא זכה להצלחה כה גדולה עד כי הכוכב והבמאי קווין קוסטנר הפך אותו לסרט. למרות מספר מעלות, לא הצליח הסרט בקופות.

ספר ידוע אחר של ברין הוא ''Earth'' מ-‏1990, והוא אזהרה מפני אסון אקולוגי המאיים על כדור הארץ. הוא שונה מאד באפיו משאר ספריו (האופטימיים) של ברין.
לאחרונה פרסם ברין את הספר ''Foundation's Triumph'' (מ-‏1999), שהוא החלק המסיים בטרילוגיה לה תרמו גם גרגורי בנפורד וגרג בר, ובה המשיכו לתאר את חייו של הארי סלדון, יוצר המוסד בסדרה הקלאסית של איזיק אסימוב. ספרו של ברין נחשב לטוב מבין השלושה - הוא המשיך את סדרת המוסד לכיוונים חדשים ובלתי צפויים.




לסיכום - ספריו של ברין כתובים היטב, ורעיונותיו מעניינים ומעוררי מחשבה. אין צורך לקרוא את הסדרות לפי הסדר. אפשר להתחיל ב''גאות כוכב'' (Startide Rising), ולכן אין צורך להבהל מנפח הכתיבה.
ברין מומלץ במיוחד לחובבי המדע הבדיוני ה''קשה'', אך הוא מוצלח גם בתיאורים של מגע בין חייזרים לבני אדם ובתיאורים חברתיים באופן כללי. נסו ותהנו!



בהכנת מאמר זה עזר אלי אשד.



אתרו האישי של ברין
בבליוגרפיה
אתר המוקדש לברין
ועוד אחד
רשימה של יצירותיו
מאמר
עוד מאמר
עוד מאמר
אחרון ודי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
...מאמר טוב ומועיל
אהרון האופטמן יום ראשון, 07/01/2001, שעה 17:09
(4 תגובות בפתיל)
ביקורת טובה. אהבתי.
צור יום שלישי, 09/01/2001, שעה 0:29
סקירה מרשימה.
הצעדן יום שלישי, 09/01/2001, שעה 9:57
(ללא כותרת)
רות שבת, 13/01/2001, שעה 7:07
(3 תגובות בפתיל)
ספרים אחרים
יונתן יום חמישי, 29/03/2001, שעה 18:57
(ללא כותרת)
דוד יום רביעי, 04/04/2001, שעה 21:37
(2 תגובות בפתיל)
האם הספר הראשון בטרילוגיה הראשונה תורם לעברית ומה שמו?
גידי יום שני, 22/05/2006, שעה 10:20
מאמר מצויין רק חסר...
דדי גופמן יום ראשון, 14/02/2010, שעה 12:04

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.