על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
שבת, 16/03/2013, שעה 11:47

ביקורת על הספר Ready Player One


החיים של וויד ווטס מחורבנים ככל שחיים יכולים להתחרבן. אבא שלו נהרג כשהוא היה תינוק, והוא מעולם לא הכיר אותו. אמא שלו מתה ממנת יתר כשהוא היה צעיר. הוא חי עם הדודה הנרקומנית שלו ובן זוגה הנוכחי בפארק קראוונים והחברה היחידה שלו היא זקנה משונה שמגדלת מיליון חתולים. אבל למעשה החיים שלו לא מחורבנים באופן מיוחד. מצבם של רוב האנשים בעולם גרוע יותר.

העולם, במילים פשוטות, התרסק. בערך עשרים שנה לפני שוויד נולד החל שפל כלכלי נורא, הנפט נגמר, אפקט החממה התעצם והתוצאה של כל אלה היא גלי רעב, אבטלה, והשבתה של כל מערכת התחבורה. אנשים נתקעו במקום שבו נמצאו כשהדלק נעשה יקר מכדי לנסוע, וכך קמו פארקי הקראוונים כמו זה שבו וויד גר. בניגוד למה שאנחנו מכירים, הקראוונים מוערמים זה על גבי זה, ובקראוונים התחתונים אין כלל אור שמש. האבטלה כל כך חמורה שיש תור של שנתיים למשרה בדלפק של מקדונלד'ס. חצי מהעולם גווע ברעב, והחצי השני חי מתלושי מזון ספורים.

כאמור, עולם מחורבן.

הדבר הטוב היחיד בעולם הזה הוא האואזיס. זוהי סימולציה תלת-ממדית של מציאות וירטואלית שאליה כל אדם יכול להתחבר ולהפוך לכל דמות שהוא רוצה. האואזיס מכילה אלפי עולמות שונים זה מזה. יש למשל סקטור שלם של עולמות ווידון, כולל שחזורים של סרניטי. יקום-ווידון גובל בסקטור העולמות של ''מלחמת הכוכבים'' שגובלים בסקטור של ''מסע בין כוכבים''; הסקטור של פרן גובל בסקטור של שר הטבעות. יש באואזיס עולמות של קסם, מדע בדיוני, סטימפאנק, זירות, משחקי ארקייד ועוד ועוד. כדי להתחבר לאואזיס צריך רק זוג כפפות ומשקפיים מיוחדים, שאותם החברה מספקת תמורת תשלום חד פעמי של 25 סנט. כשמצב העולם האמיתי כל כך גרוע, אין פלא שרוב האנושות מחוברת לאואזיס רוב שעות היממה.

גם וויד מחובר לאואזיס, כמובן. הגישה לאואזיס היא בחינם אבל התנועה בתוכו עולה כסף, ולכן וויד היה תקוע בעולם הבית הראשון שבו נוצרות הדמויות, ורק בית הספר של האואזיס איפשר לו לצאת מהעולם הראשוני. בית הספר שילם על המסע של וויד לעולם של בתי הספר ומאז, במקום להיות תקוע בעולם הראשון הוא תקוע בעולם של בתי ספר. יש לו גישה לחדרי צ'אט ולמשחקים אינטראקטיבים, אבל הוא לא יכול לצאת לחקור עולמות אחרים כי גם במציאות המדומה דלק עולה כסף.

ואז הולידיי, מפַתח האואזיס, אחד האנשים העשירים בעולם. במותו הוא הותיר צוואה מיוחדת – אי-שם באואזיס הוא הסתיר ביצת הפתעה (Easter Egg) שמי שימצא אותה יקבל את כל הונו ושליטה מלאה באואזיס. כדי למצוא אותה צריך לפתור שלוש חידות שמובילות לשלושה שערים. הולידיי הותיר מאחוריו את ספר הזיכרונות שלו כדי לסייע למחפשים, וציין שהרמזים קשורים לחייו. מי שילמד להכיר היטב את הספרים, הסרטים, סדרות הטלויזיה והמשחקים האהובים עליו – יצליח יותר בפתרון החידות. מיד, כל אדם שאי פעם התחבר לאואזיס פוצח במסע לגילוי הביצה וביניהם גם וייד ותאגיד ענק מרושע שמעוניין להשתלט על האואזיס.

אבל וייד לא יכול לנסוע לשום מקום, כאמור, ולכן הוא מבלה חודשים ושנים בשינון פרטים הקשורים להולידיי. הוא צופה בכל סרט וסדרת טלוויזיה שהולידיי ראה בחייו, קורא כל ספר וכל קומיקס שהוא קרא ומשחק בכל משחק מחשב שבו שיחק הולידיי. הספר מתחיל חמש שנים אחרי התחלת המצוד אחר הביצה. איש לא הצליח לפתור את החידה הראשונה אפילו, ורוב האנשים פרשו מהמירוץ. רק המסורים לדבר, ביניהם וויד, ממשיכים לנסות למצוא את הביצה החבויה. לכל אחד מניעיו הוא, שהעיקרי בינהם הוא הנסיון לצאת מהחיים המחורבנים שלהם.
עד כאן העלילה, עכשיו לדברים המגניבים באמת.

קודם כול, השהות באואזיס היא אנונימית. כל אדם בוחר לעצמו אוואטר כרצונו. אתה יכול להיות מה שתרצה, להתנהג איך שתרצה, להיראות איך שתרצה ולהתחבר עם מי שתרצה. אלפים ורובוטים יכולים להילחם צד בצד מול גמדאים וחייזרים. האנונימיות מאפשרת לגשר על הבדלי גזע, שפה, ומגדר. וויד, שלא מסוגל לדבר עם בנות בעולם האמתי, משיל את הביישנות שלו באואזיס. הוא מצליח ליצור חברויות עמוקות, מציאותיות, למרות הווירטואליות שלהן.

כמו כן, המאבק להשגת הביצה משקף מאבקים רבים המתרחשים ברשת בימינו. מול תאגיד ענק שמעוניין להפוך את האואזיס למקום שבו נדרשים לשלם על כל דבר, מוצף בפרסומות ''מותאמות אישית'' ומיועד בעיקר למיקסום רווחים, עומדים מחפשי הביצה הבודדים, האנשים שרוצים לשמור על האואזיס חינמית, זמינה ומגוונת.

אבל זה לא הדבר המגניב ביותר. הולידיי, מפתח האואזיס, גדל בשנות השמונים. כל הזיכרונות שלו מקורם באותה תקופה. התוצאה היא שהספר עמוס באזכורים של סדרות טלויזיה, סרטים, משחקי מחשב, סדרות אנימה, פרסומות (!), ספרים ודמויות היסטוריות משנות השמונים. זוהי תקופה שלרוב נוטים להתעלם ממנה. התספורות המזעזעות, המוסיקה הדביקה והאופנה הנוראית גורמים לסופרים לדלג עשור או שניים קדימה או אחורה. מעולם לא נתקלתי בספר שהתמקד בתקופה הזו. דברים שלאנשים ''נורמליים'' ייראו כפרטי טריוויה שנמצאים בספר לצרכי אמינות, מהווים חלק משמעותי מהילדות שלי – קומודור 64, joust, ''משחקי מלחמה'', ושירים של דוראן דוראן. ברור לגמרי שהסופר גדל בשנות השמונים, בדיוק כמוני. אי-אפשר לייצר בקיאות כזו בהווי של תקופה מתחקיר בלבד. הפרטים הקטנים מחיים את הספר בצורה יוצאת מהרגיל.

אבל לא רק רפרנסים לשנות השמונים אפשר למצוא בספר. הוא מכיל גם רפרנסים חבויים המיועדים לחובבים אמתיים של הז'אנר. למשל – מספרם של כל החדרים בהם וויד מתאכסן הוא 42, ובשלב מסוים מקבל את פניו איש בחלוק אמבטיה, נעלי בית וספל תה בידיו.

למי שמעדיף לשמוע את הספר במקום לקרוא אותו יש בונוס נוסף – הספר מוקרא על ידי וויל וויטון. ספר על גיקים שמוקרא על ידי גיק-על. זהו האודיו בוק הראשון ששמעתי מההתחלה עד הסוף. אני לא אוהבת את הפורמט הזה, ומעדיפה את הספרים שלי מודפסים, אבל וויטון עושה עבודה מצוינת בהחייאת הדמויות, וההקראה לא מלאכותית.

חשוב לציין שיש לספר חסרונות. העלילה בסופו של דבר מאד לינארית, היחסים בין הדמויות צפויים, ולמעשה רוב הקליימקסים בספר ברורים ממרחק קילומטרים. אבל בניגוד לספרים אחרים – כאן זה לא מפריע. החן של הספר והדמויות הראשיות של וויד וחבריו מפצים על כל כשל ספרותי שנמצא בו.

ורק כדי לחבב על כולם את הסופר עוד יותר – עשרה חודשים לאחר שהספר יצא לאור ארנסט קליין הודיע שהוא החביא בספר עצמו ביצת הפתעה, שמי שיגלה אותה יזכה בדלוריאן.

בקיצור, Ready Player One הוא ספר לגיקים, על גיקים שנכתב על ידי סופר גיק. לכו לקרוא. או לשמוע.



Ready player one
Ernest Kline
Read by Wil Wheaton
Random House Audio, 2011
15 Hours, 45 Minutes (full version)


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מש''א!
ענבר שבת, 16/03/2013, שעה 11:57
Meh.
ננסק שבת, 16/03/2013, שעה 14:44
אחלה בידור לנפש הגיקית
nishtak יום ראשון, 17/03/2013, שעה 3:30
מסכים, אחלה ספר.
רז יום ראשון, 17/03/2013, שעה 22:00
אהבתי!
ורד יום שלישי, 15/10/2013, שעה 19:32

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.