על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

גברים ונשים בחלל
ספרים / יניב ואליק
יום ראשון, 27/09/2009, שעה 11:15

ביקורת על ''טאו אפס'' מאת פול אנדרסון


ביקום שבו מתרחש ''טאו אפס'' בני האדם החלו ליישב את הכוכבים, והספר עוסק בספינת חלל היוצאת אל היעד הבא בתור להתיישבות. אבל המסע אינו מתנהל על-פי התכנית והצוות נקלע למאבק הישרדות שמחייב אותו להסתגל למציאות חדשה ולהפגין יצירתיות רבה. שתי דמויות עומדות במרכז הסיפור שמספר אנדרסון, קארל ריימונט קצין המשמעת ואינגריד לינדגרן הקצינה הראשונה.
עלילת הספר מאפשרת לאנדרסון לעסוק בפרדוקסים בסיסיים אך מורכבים של מסע בחלל כמו תנועה בחלל, תורת היחסות הפרטית ועוד, והסיפור מותווה בהגיון ונסמך לחלוטין על מדע. אך על-אף ש''טאו אפס'' הוא ספר מדע בדיוני ''קשה'', הוא נגיש וקל לעיכול לקורא הממוצע. התיאורים המדעיים ברורים ואינם דורשים קריאה חוזרת כדי לנסות להבין למה התכוון המחבר, נקודת תורפה נפוצה של ספרי מדע בדיוני ''קשה''. לסגולה זו מסייע התרגום המצוין של רז גרינברג, שמאפשר קריאה קולחת ללא מעצורים. אנדרסון גם נזהר לא לעייף את הקוראים במינונים גדולים יתר על המידה של חומר מדעי ומקפיד להגביל נושאים מדעיים לפסקה או שתיים אך לא יותר מכך.
לצד ההגיון וההסברים המדעיים אנדרסון מציג סיפור מרתק על מערכות היחסים בספינה, על הקשיים הפסיכולוגים הכרוכים במסע ארוך מסוג זה ועל תקווה. כמה עשרות אנשים מתנדבים לעזוב את העולם אותו הם מכירים ולצאת למסע הכרוך בסיכונים, בידיעה שלעולם לא יפגשו שנית את מכריהם ולא יוכלו לשוב לביתם, ובלי לדעת בדיוק מה ממתין להם ביעדם. אם לא די בכך, הם עתידים לבלות שנים רבות בחברה קטנה הסגורה ובשטח מצומצם. גורמים אלה ואחרים יוצרים סביבה שבה הנוסעים צריכים להתמודד עם אתגרים חברתיים רבים ויוצרים מצוקות נפשיות רבות עוצמה.
גם סגנון הכתיבה הייחודי של ''טאו אפס'' קסם לי. אנדרסון יוצר ציפייה לאירועים המכוננים בספר, אך בתבונה כמעט ולא מתעכב עליהם כשהם מתרחשים. חשיבותם ותכליתם של האירועים כבר ידועה לקורא כאשר הם מתרחשים, ואנדרסון סומך על האינטליגנציה של הקורא ולא מוסיף תיאורים מיותרים. זה יוצר מצב מעניין שבו עיקר הסיפור מתמקד במה שמתרחש בין אירועים אלו, ולא באירועים עצמם.
חסרונו היחיד של טאו אפס הוא בעומק הדמויות, וליתר דיוק בהיעדרו. מסופר רק מעט על עברן של הדמויות, ופרט לקארל ואינגריד הן לעיתים נוטות להיות שטוחות, וגם דמויות אלה אינן מפותחות מספיק. בסיכומו של דבר אף אחת מהדמויות לא הצליחה לעורר בי קרבה או הזדהות. אך בזכות הסיפור המרתק חיסרון זו זה לא פגע בהנאתי מן הספר, שהסיפור שלו סוחף, בלתי צפוי ומותח.
''טאו אפס'' הוא מסוג הספרים שלא רוצים להניח מהיד וניתן לסיים בסוף שבוע או בימים בודדים. הספר התפרסם ב-‏1970 אך ראה אור בתרגום עברי רק לאחרונה. אנדרסון משלב בו בין מדע ''יבש'' לסיפור מרגש בצורה טבעית והופך את הספר לנגיש ומעניין לקהל רחב ולא רק לשוחרי מדע החלל.
יש להעיר שלטעמי גב הספר כולל ספוילר ולא מומלץ לקריאה.

טאו אפס
מאת פול אנדרסון
תרגום: רז גרינברג
הוצאת ינשוף בשיתוף מובי דיק, 2009
238 עמודים



 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כותרת קולעת  (חדש)
orf/tahe יום שלישי, 29/09/2009, שעה 13:40
והביקורת עושה חשק לקרוא. תודה.
   כתוב תגובה
מומלץ + ספוילר  (חדש)
מוניקה שבת, 03/10/2009, שעה 8:35
נכון, קוראים אותו ברצף ובסקרנות.
היתה לי נקודת משבר אי שם באמצע ואני שמחה שעברתי אותה, כי הספר שווה קריאה ויותר.

ועכשיו ספוילר:
*
לדעתי, היה צריך להגיד מה שמה של התינוקת :) ומן הראוי שיקראו לה Terra.
   כתוב תגובה
שני דברים נוספים  (חדש)
מוניקה שבת, 03/10/2009, שעה 8:43
1. תיקון הגהה קטן ''חיסרון זו זה''.
2. הדמויות הי די מפותחות לדעתי. אני זוכרת במפורש את הרוסי, מלבד שלוש הדמויות המרכזיות, אינגריד, קארל והסינית (או יפנית? לא זוכרת). ומבחינת הזדהות - כן הזדהיתי עם הסינית. ואת קארל מאד אהבתי.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.