על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

קריאה להתעוררות!
שונות / ניר יניב
יום חמישי, 19/10/2006, שעה 19:38

ניר הזועם בדרכים
מהיום גם מורה נבוכים


טור אישי, ראה אור בגליון מספר 29 של המימד העשירי, אוקטובר 2006


לנוכח ההתרחשויות האחרונות במדינתנו, וגם אלה מהן שאינן כה אחרונות או שאינן קשורות דוקא במדינה הספציפית שלנו, גוברים הקולות האומרים שיש לעשות משהו, ובהקדם. קולות אלה אינם חדשים, כמובן. הם היו כאן עוד לפני קום המדינה, ולמעשה מאז היותנו לעם. ניתן לשער, במדה רבה של סבירות, שכבר בסביבות יציאת מצרים אמר מישהו שלנוכח ההתרחשויות האחרונות במדינה גוברים הקולות האומרים שיש לעשות משהו, ובהקדם.
למישהו ההוא קראו משה, ולאחר מכן הוא עשה כמה דברים פנטסטיים למדי. מאז עברו הרבה מים בנילוס, סוס ורוכבו רמה בים, והיום מעלל פעוט כגון הטיית מימיו של נהר דורש כמות נאה של ציוד הנדסי ואישור של חמישה גופי שלטון שונים.
אבל משהו צריך להיעשות, גם אם אינו יכול להיות פנטסטי ברמה תנ''כית. וכך, כבכל שנה אי-זוגית שלישית שאינה שנת שמיטה, שב ועולה הרעיון להקים מפלגת מד''ב ופנטסיה.

מהם יתרונותיה של מפלגה שכזו? מה ההבדלים בינה לבין המפלגות הקיימות?
ראשית, מפלגת מד''ב ופנטסיה תוכל לאחד את העם. הרי חובבי הז'אנר מציגים חזית אחידה כבר שנים רבות, ואין ביניהם כל חילוקי דעות ראויים לשמם. אמנם גונבה שמועה לאוזני כותב שורות אלה כי לפני זמן מה התרחשה תקרית דיפלומטית במהלכה אמר אחד מחובבי מסע בין כוכבים לידידו שחקן התפקידים ''חסר לך בורג'', אך בתחקיר שנערך לאחר מכן הסתבר כי מדובר בבוֹרג מסדרת ''הדור הבא'', ועל כן, ככל הנראה, מדובר היה במחמאה. פרט לכך אין בקהילת המד''ב והפנטסיה חילוקי דיעות בכל הקשור לנושאים החשובים באמת, כגון חשיבות תרגומם של ספרים, התמיכה ביצירה המקומית, הפצתם של סרטי מדע בדיוני בבתי הספר וקיומה של המסיבאפי במועדה.
שנית, מפלגה זו תהיה נקיה לחלוטין מהשחיתות הפושה במסדרונות השלטון. הרי ברור ומובן מאליו לכל דרדק, ואפילו לחובביו הלהוטים ביותר של טולקין, ששחיתות דורשת מאמץ, תכנון וזמן. ולמי יש פנאי וכוח לכל אלה כאשר עוד מעט יוצאת העונה החדשה של ''בטלסטאר גלקטיקה''? אנשי מפלגת המד''ב והפנטסיה יהיו, על כן, מופת של טוהר מידות, ולשאר חברי הכנסת לא תהיה ברירה אלא להחרות להחזיק אחריהם.
שלישית, מפלגה שכזו תתקן כמה מהרעות החולות הרודפות את הישוב היהודי בארץ ישראל מזה שנים רבות מספור, ובראשן מצבו העגום של השידור הציבורי בארץ. תארו לעצמכם לוח שידורים אשר, במקום היובש והעובש המשמימים הנוכחיים, יכלול בעיקר סדרות וסרטי מד''ב ופנטסיה, ומהדורת החדשות המרכזית תתמקד בידיעות מאולפן הסרטים החדש בבאר שבע בו מצולמים כעת שלושה המשכים לסרט מד''ב ישראלי מצליח בכיכובם של משה איבגי וגילה אלמגור, ואולי תכלול גם ידיעה או שתיים על כך ששכר הסופרים עלה שוב – והנה המוני בני ישראל אצים מיד לשלם את האגרה בחשק וברצון.
רביעית, אין ספק שכנסת הכוללת חברי מפלגת מדע בדיוני ופנטסיה תעלה את מצב הרוח הכללי של העם היושב בציון, ולו כיוון שכל דבר טוב יותר מחברי הכנסת הנוכחיים. שלא לדבר על כך שאחיזתם של חברי כנסת חדשים אלה בקרקע המציאות תהיה מוצקה לאין שיעור מזו של נבחרי העם דהיום.

לאחר שהובהר כי מפלגה שכזו ראויה לקימום ואכן קום תקום, יש לקבוע במהרה את הדבר החשוב ביותר הנוגע לה – חשוב יותר ממצע הבחירות, דחוף יותר מהרכב הרשימה לכנסת ומזהות היו''ר. מדובר, כמובן, בשם המפלגה, ובאותיות הזיהוי שלה, שירשמו על כרטיסיה בקלפי.
ראשית יש להבהיר כי דרוש שם קליט וברור. שנית, על השם להיות קשור באופן זה או אחר למטרות המפלגה ולאופיה – כך לדעתו של כותב שורות אלה, אם כי רוב הפוליטיקאים בארצנו לא מסכימים עמו. שלישית, על השם להיות כללי מספיק על מנת שלא לעורר מחלוקת. אמנם, כאמור למעלה, קהילתנו אינה נוטה לויכוחים, אך למה להתגרות בגורל?
מסיבה זו האחרונה לא ניתן לקרוא למפלגה החדשה ''באפי'', למורת רוחם של כמה מהמעריצים. גם ''אנטרפרייז'' אינו שם טוב – הוא קשה לאיות ויתכנו קשיים בזיהויו, בייחוד אצל האוכלוסיה המבוגרת. שמות יאים יכולים להיות ''כוכב'', ''חלום'' ו''מסלול'', למשל. אמנם קיים תא סטודנטים בשם זה האחרון, אך אפשר לנהל עם אנשיו משא ומתן תמורת מקומות ריאליים ברשימה לכנסת. גם ''חולית'' הוא שם לא רע, וכיוון שבעלי הזכויות עליו מצויים בחו''ל אין כל סיבה להתייחס אליהם.
עניין אותיות הזיהוי, עם זאת, יכול להיות מסובך מעט יותר. הצירוף הפשוט והמתבקש ביותר הנו פשוט ראשי התיבות – ''מדב'' – אך בחירה שכזו יכולה לעורר את חמתם של חובבי הפנטסיה, שהם חלק ניכר מכלל הבוחרים ועל כן יש להתחשב בדעתם. צירוף ראשי התיבות של שני התחומים, ''מדבפ'', לוקה בפגמים רבים ויגרום לא רק לזלזול אצל הבוחרים כי אם גם לירידת ערך המפלגה בעיני חבריה. על כן דרושה כאן התחכמות מסוימת. כותב שורות אלה מציע בענווה את אותיות הזיהוי ''בדמ'', שהנן גם ''מד''ב'' בהפוכה – והרי ממילא חובבי המד''ב אוהבים להתחכם – וגם ביטוי נאות לרחשי לבם של חובבי הערפדים, המהווים חלק ניכר מחתך הבוחרים הפנטסטי.
יתרון נוסף של צירוף זה הוא יכולתו לפנות לאוכלוסיות שאינן נמנות על קהל המצביעים הרגיל של המפלגה, ולו רק עקב טעות בזיהוי.

לאחר שפתרנו את עניין השם ואותיות הזיהוי לשביעות רצונם המלאה של כל הצדדים המעורבים, נשארה רק עוד החלטה חשובה אחת הנוגעת למפלגה החדשה – זהות העומד בראשה.
ברור כי על יו''ר המפלגה להיות דמות כריזמטית, סמכותית, שלדבריה נודעת השפעה רבה על הבריות. דמות אשר כבר כתבה ספר או שניים, ואשר זכתה לפרסום ניכר עקב כך. דמות הידועה גם בחוכמתה, בשנינותה ובהיותה מוקד ומקור משיכה למעריצים מכל הסוגים והמינים. אינני מדבר בעלמא שהרי ודאי ידוע לכם שדמות כזו מהלכת בינינו.
אם נדמה לכם ששם הדמות האמורה מתחיל באות נ', הרי שהצדק עמכם.
רגע. לא. אני? ודאי שלא. מה פתאום? אמנם אני עונה על כל הקריטריונים הנ''ל, כמובן, אבל לא. ממש לא.
למעשה, חשבתי על ניל גיימן.



הטוב שבטוב – הטור הקודם. או שמא המגזין?
הדרך אל האושר – הטור שלפניו
המימד העשירי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
עמנואל בחו''ל? קיבל אישור יציאה מהוועד?
שלמקו GRAS יום חמישי, 19/10/2006, שעה 21:12
שתי הערות
שחר יום חמישי, 19/10/2006, שעה 21:27
זה חתיכת רעיון.
Crimson יום שני, 08/09/2008, שעה 21:26

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.