על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

מה קורא?
שונות / המערכת
יום שישי, 31/10/2003, שעה 10:30

ספרי המד''ב והפנטסיה הטובים ביותר, המומלצים ביותר, החשובים ביותר – רשימת המלצות מפי טובי המומחים


מהם ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה הטובים ביותר? מהם אלה שללא קריאתם לא יכירנו מקומו של אדם בין חובבים, או בחברה תרבותית בכלל? אילו ספרים מומלצים לקוראים מתחילים ואילו מומלצים בכלל? פרויקט חדש ומסעיר של אתר האגודה ישיב לכם על שאלות אלה ועל עוד כמה שלא נשאלו ואשר, כך על פי עורך אתר זה, מוטב היה להן ולנו אילו לא נשאלו מעולם.

לצורך הכנת ההמלצות המובאות למטה הסתייענו במיטב אושיות המד''ב והפנטסיה בארץ: ד''ר אהרון האופטמן, עורך מגזין המד''ב המיתולוגי ''פנטסיה 2000'' וחוקר בכיר במרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית באוניברסיטת תל אביב; דידי חנוך, עורך סדרת המד''ב והפנטסיה של הוצאת מודן, בעברו עורך סדרה כנ''ל של הוצאת אופוס; אסף אשרי, עורך סדרת המד''ב והפנטסיה של הוצאת אופוס; דותן דימט, עורך ''המימד העשירי'', כתב העת של האגודה; ורד טוכטרמן, סופרת מד''ב ועורכת ''חלומות באספמיה'', כתב עת למד''ב ולפנטסיה; אתגר קרת, סופר; רמי שלהבת, עורך המגזין המקוון ''בלי פאניקה''; וניר יניב, עורך אתר זה.
ההערות הנוגעות לכל ספר נכתבו על ידי דותן דימט, ניר יניב ורמי שלהבת. מפאת קוצר היריעה ההכרחי, הוספו בגוף המאמר ובסופו קישורים למידע נוסף אודות הספרים המומלצים.



ספרי המדע הבדיוני הטובים ביותר

חולית מאת פרנק הרברט
אחת מקלאסיקות המד''ב הגדולות ביותר בכל הזמנים. סיפורו של פול-מואד'דיב המגיע לכוכב הלכת חולית, שכולו מדבר, והופך למשיח. לחולית אקולוגיה מרתקת והיא מקור המרקוח – סם מאריך חיים בו תלויה כלכלת היקום כולו. תושביה, הדררים, הם בבחינת מסתורין. כל זאת על רקע קיסרות גלקטית עתירת בתי אצולה ותככים, כת בנות גשרית המסתורית המייצרת דתות שישרתו את מטרותיה, גילדת הנווטים השולטת במסע בחלל – וכל אלה זקוקים נואשות לסם המצוי בחולית לבדה.

עריצה היא הלבנה מאת רוברט היינליין
מושבת הירח מכריזה על עצמאות ומורדת בכדור הארץ, וגיבוריו (וגיבורותיו) העשויים ללא חת של היינליין נמצאים במרכז העניינים. קלאסיקת מד''ב מהדור הישן והטוב, ובה המחשב החי המקסים ביותר בעולם.

גילוי עיניים (The Persistence of Vision) מאת ג'ון וארלי
אוסף סיפורים קצרים מרתקים. וארלי עוסק הרבה בשינויים מכאניים או ביולוגיים קיצוניים בגוף האדם, תפיסה שונה של המין ובכלל – השפעתן של טכנולוגיות ביו-מכאניות עתידיות על בני המין האנושי. מספריו האחרים של וארלי: ''טיטאן'', ''חוף הפלדה'', ''קו החירום של אופיוקי''.

שער (וטרילוגיית ההיצ'י בכלל) מאת פרדריק פול
תחנת חלל נטושה של בני גזע זר מתגלה במערכת השמש ובתוכה מאות חלליות המסוגלות לעבור את מהירות האור ולהגיע לכוכבי לכת רחוקים. אך איש אינו יודע כיצד לנווט את החלליות הללו, וההרפתקנים המטיסים אותן לא יודעים כיצד יחזרו מהמסע – מיליונרים או מתים. מלנכולי ומצוין.

היפריון מאת דן סימונס
היפריון הוא הראשון בסדרה בת שני חלקים וארבעה ספרים הקרויה ''הקאנטוס של היפריון'': היפריון, נפילת היפריון, אנדימיון ועליית אנדימיון. הסדרה מגוללת אופרת חלל מתוחכמת וצבעונית, מבעיתה ואנושית, שבה נמהלים מסע בזמן, בינה מלאכותית, גורל האנושות, אימה, פעולה, אהבה ושירה.
בהיפריון אנו מלווים חבורת צליינים העושה דרכה בצל פלישה המאיימת על ההגמוניה האנושית אל קברי הזמן המסתוריים שעל הכוכב המרוחק היפריון, אשר נשמרים על-ידי השרייק, ישות בלתי-מפוענחת שמתקשרת רק דרך הרס והרג. לאורך הספר אנו מתוודעים לסיפוריהם האישיים של הצליינים ולסיבות שהביאו אותם למפגש הבלתי נמנע עם השרייק וקברי הזמן.
לאורך סיפוריהם של הצליינים, מחליף סימונס סגנונות וסוחף את הקורא למסע בין זרמי המד''ב השונים, מאימה גותית דרך סיפור בלשי, מאופרת חלל מיליטריסטית ועד סאטירה עוקצנית, מחמלה לרומנטיקה.

מבחר הסיפורת הבדיונית (א+ב) / רוברט סילברברג – עורך
אוסף סיפורי מד''ב קלאסיים שנבחרו על ידי חברי אגודת סופרי המד''ב של אמריקה (SFWA). כולל ציוני דרך כ''שקיעה'' של אסימוב, ''חלכן היה נמזר'' של לואיס פאדג'ט (שם העט של זוג הסופרים הנשואים הנרי קטנר וס. ל. מור), ''פרחים לאלג'רנון'' של דניאל קיז, ''ורדים לקוהלת'' של זלאזני, ''הסורקים חיים לשוא'' של קורדוויינר סמית ועוד.

פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
מסע הנקמה של גולי פויל על פני כל מערכת השמש שוקקת החיים, התככים, המלחמות והסטיות של המאה הכ''ה. נחשב בעיני רבים לאחד מספרי המד''ב הטובים ביותר בכל הזמנים.

האדם המושמד מאת אלפרד בסטר
זהו הספר הראשון שזכה בפרס הוגו. בעולם בו הטלפתיה הנה דבר של מה בכך והפשע הוא נחלת העבר, אדם אחד מתכנן מעשה רצח שלא יתגלה על ידי השוטרים קוראי המחשבות. תיאור מרתק של חברה בלתי אפשרית אך אמינה להפליא.

המנון לליבוביץ' מאת וולטר מילר
סיפור בשלוש מערכות של קימתה מחדש של האנושות אחרי שואה אטומית, שיקומה, ונפילתה מחדש. כל זה מתגלה לקורא דרך קורותיו של מסדר הנזירים על שם הקדוש היהודי ליבוביץ, ששם לעצמו למטרה לשמר את הידע האנושי אחרי האסון. ספר זה הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שגם ספרות פוסטאפוקליפטית יכולה להיות איכותית.

הקיבריאדה מאת סטניסלב לם
אוסף סיפורים היתוליים מבריקים העוסקים ברובוטים ומדגימים לנו דרכם תכונות אנושיות רבות. לם הנו סופר, רופא ופילוסוף פולני בעל שם עולמי. ספרים מומלצים אחרים שלו הם ''עדן'', ''יומני כוכבים'' וגם:

סולאריס מאת סטניסלב לם
כוכב הלכת סולאריס מכוסה כולו באוקיינוס ענק ומוזר, אולי אף תבוני. המדענים הבאים לחקרו נתקלים ב''אורחים'' – דמויות מעברם המתגשמות באורח מוחשי לחלוטין ומעמתות אותם עם שאלות עליהן הם לא יכולים לענות.

קץ הילדות מאת ארתור סי קלארק
תרבות חייזרית מתקדמת מגיעה לכדור הארץ בכדי לסייע למין האנושי בשלב הבא בהתפתחותו. האם האנושות מוכנה לכך? והאם תוכל לבטוח בעזרה המוצעת? טיפול קלאסי של אחד מבכירי סופרי הז'אנר בכמה מהרעיונות המרכזיים של המדע הבדיוני.

פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי
גיא מונטג הוא כבאי, או איש-אש – תפקידו הוא לשרוף ספרים, והוא אוהב את עבודתו. אך מפגש עם נערה צעירה משנה את חייו. 451 מעלות פרנהייט הן טמפרטורת הבעירה של נייר. פרנהייט 451 הוא דיסטופיה קלאסית שהיתה בעלת השפעה כבירה על הז'אנר.

אדון האור מאת רוג'ר זלאזני
בעולם שבו הטכנולוגיה המתקדמת נשלטת בידי אליטה, מבצרים השליטים את מעמדם כאלים חיים בעזרת טכנולוגית גלגול נשמות המבטיחה חיי אלמוות. אך חבורת קושרים מוזרה שבראשה אל מוות מבריק וקוף ספרן מצליחה להחזיר לעולם את אויבם הגדול ביותר של האלים: הנסיך סידהארטה, המכונה אדון האור (אך המעדיף את השם סאם). אלים, שדים ובני-אדם נאבקים במשחק מהיר ורב-תהפוכות של תככים ותכסיסים בשדה קרב ססגוני וזרוע מוקשים של מיתולוגיה, טכנולוגיה ודת.

עוד מומלצים: ''לעמוד על זנזיבר'' מאת ג'ון בראנר (רצוי בשפת המקור: ''Stand on Zanzibar''), ''העיר והכוכבים'' מאת ארתור סי קלארק, ''1984'' מאת ג'ורג' אורוול, ''המשחק של אנדר'' מאת אורסון סקוט קארד, ''ספר השמש החדשה'' מאת ג'ין וולף, ''כנפי לילה'' מאת רוברט סילברברג, טרילוגיית ''המוסד'' מאת איזק אסימוב, ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'' מאת דגלס אדמס, ''מלבד הכלב'' ו''ספר יום הדין'' מאת קוני ויליס, ''לראות'' מאת הארלן אליסון, ''מגונן'' מאת לארי ניבן, ''נוירומנסר'' מאת ויליאם גיבסון (רצוי בשפת המקור: ''Neuromancer''), ''יוביק'' מאת פיליפ ק. דיק, ''המנושל'' מאת אורסולה ק. לה גווין.



ספרי המדע הבדיוני המומלצים ביותר למתחילים

המשחק של אנדר מאת אורסון סקוט קארד
אנדר ויגין, ילד בעל יכולות יוצאות דופן, מגויס לבית הספר לקרב של צי החלל של כדור הארץ. בכדי לנצח את אויבי האנושות, זקוקה ההגמוניה למצביא גאון, והיא תעשה כל צעד שידרש בכדי להפוך את אנדר לכזה.

מלבד הכלב מאת קוני ויליס
יצירת המופת הקומית של ג'רום ק. ג'רום, ''שלושה בסירה אחת'', סובלת מליקוי מסוים, לפחות מבחינת הרשימה הזו: היא איננה סיפור מדע בדיוני. במלבד הכלב, קוני ויליס פותרת את הבעיה.

הפרדוקס האבוד מאת פרדריק בראון
פרדריק בראון הביא את אמנות הסיפור הקצר והקצרצר לידי שלמות. אוסף הסיפורים שלו, הפרדוקס האבוד, מביא ממיטב הסיפורים הללו.

מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דגלס אדמס
פרודית המד''ב המפורסמת ביותר. ארתור דנט נמלט מכדור הארץ המושמד עם ידידו הטוב, פורד פרפקט, סוכן נוסע מטעם ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'' – הספר בעזרתו תוכלו לטייל בכל רחבי הגלקסיה בפחות מחמישה דולר אלטריאני ליום. בדרכם הם פוגשים בזאפוד ביבלברוקס, נשיא הגלקסיה לשעבר ופושע נמלט בהווה, מרווין האנדרואיד הפרנואיד וטריליאן הארצנית לשעבר, ויחדיו הם עוברים הרפתקאות משונות ומטופשות להרנין. הספר החל כתסכית רדיו של ה-BBC, ויש לו ארבעה המשכים: ''המסעדה שבסוף היקום'', ''החיים, היקום וכל השאר'', ''היו שלום ותודה על הדגים'' ו''לא מזיק ברובו'' (האחרון נחשב בדרך כלל לנחות שבהם). כמו כן כדאי לקרוא את ''סוכנות הבילוש ההוליסטית של דירק ג'נטלי'' ואת המשכו ''שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש''.

אנוכי הרובוט + בארץ הרובוטים מאת איזק אסימוב
שני אוספים הכוללים את סיפורי הרובוטים הקצרים של אסימוב. סיפורים אלה מהווים קלאסיקת מד''ב ותיקה, וחובבים רבים החלו את דרכם בקריאתם. הם עוסקים ברובוטים בעלי תבונה המוגבלים על ידי שלושת חוקי הרובוטיקה: לא יפגע רובוט בבן אדם; הרובוט יציית לכל פקודה שנתנה על ידי אדם אלא אם כן היא סותרת את החוק הראשון; הרובוט יגן על עצמו אלא אם כן יעמוד הדבר בסתירה לחוקים הראשון והשני. אסימוב בוחן את המצבים השונים שיכולים להיווצר באינטראקציה בין רובוטים כאלה לבין בני האדם.

מחר כפול תשע מאת איזק אסימוב
אוסף סיפורים קצרים של אסימוב מתקופת תור הזהב של המדע הבדיוני.

עיר מאת קליפורד סימאק
לאחר העלמות בני האדם, מספרים לעצמם הכלבים מעשיות סביב המדורה על הגזע ששלט בכדור הארץ לפניהם. כל זאת על רקע דו-קיום פגיע בין כלבים, נמלים, רובוטים, וזכר מקום מפלטם של שרידי האנושות האחרונים.

עוד מומלצים: ''כנפי לילה'' מאת רוברט סילברברג, ''האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות'' מאת פיליפ ק. דיק, ''הדרור'' מאת מרי דוריה ראסל, ''פרנהייט 451'' מאת ריי ברדבורי, ''רסיסים של כבוד'' מאת לויס מקמסטר בוז'ולד, ''ספר יום הדין'' מאת קוני ויליס, ''מלחמה לנצח'' מאת ג'ו הלדמן, ''מנהרה בשחקים'', ''המפלצת מן הכוכבים'' ו''עריצה היא הלבנה'' מאת רוברט היינליין, ''לראות'' מאת הרלן אליסון (אוסף), ''מעוף הדרקון'' מאת אן מקאפרי, ''חולית'' מאת פרנק הרברט, ''מבחר הסיפורת הבדיונית'' בעריכת רוברט סילברברג.

כמו כן ראוי להזכיר כאן שני ספרי מד''ב ישראליים משובחים מן העת האחרונה: לפעמים זה אחרת מאת ורד טוכטרמן, זוכה פרס גפן 2003, והצד האפל מאת גיא חסון, שסיפור קצר פרי עטו, ''אניTM'', זכה אף הוא בפרס גפן 2003.



ספרי הפנטסיה הטובים ביותר

שר הטבעות מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
טרילוגיית הפנטסיה ששינתה את פני הז'אנר לעד והשפיעה על כל מה שנכתב אחריה, אם במישרין ואם בעקיפין. סיפורם של ההוביטים פרודו ועוזרו הנאמן סאם, היוצאים להשיב את טבעת העוצמה אל הר האבדון על מנת להשמידה. טולקין יצר עולם מורכב ומפורט בעל היסטוריה, פוליטיקה, גיאוגרפיה, גזעים, שפות, אלים וקסמים, ואשר שואב רבות מהמיתולוגיה האירופית בכלל והנורדית בפרט. ''שר הטבעות'' מהווה נקודת יחוס מרכזית לכל המעונין לדעת דבר מה על ז'אנר הפנטסיה. מומלץ לקרוא לפני כן את ''ההוביט'' (ראו למטה), אם כי הדבר לא הכרחי.

הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
בסטיאן בלתזאר בוקס נמלט משיעוריו, מסתגר בעליית הגג של בית הספר ושוקע בקריאת ספר הקרוי ''הסיפור שאינו נגמר'', בו נחלצים יצורים ואנשים להצלת ממלכת הפנטסיה הנתונה בסכנה. לאט לאט מתחוור לו כי גם לו עצמו שמור תפקיד בסיפור.

הקוסם מארץ ים מאת אורסולה לה גווין
גד הוא רועה עזים צעיר בעל כשרון יחודי הנשלח לבית הספר לקוסמים בלב הארכיפלג, שם יחל תהליך הפיכתו לקוסם הגדול בדורו. זוהי אגדה קסומה על סיפור חניכה ומהות הכישוף.

גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
שור מספר עשר, כפרי חסון, שוכר את שירותיו של יו לו, החכם-בעל-הפגם-הקל-באופיו, כדי להציל את ילדי כפרו ממגיפה. הרפתקאותיהם של השניים מוליכות אותם על פני כל רחבי סין העתיקה בספר מרתק, מצחיק ומבריק.

אמבר – חמשת הספרים הראשונים בסדרה, מאת רוג'ר זלאזני
אמבר היא העולם האמיתי היחיד, וכל האחרים הם רק צללים שלו. המלך נעלם, תשעת נסיכי הממלכה מסוכסכים בינם לבין עצמם, והמאבק ביניהם מאיים על שלום אמבר, ובכך גם על שלום כל העולמות הנגזרים ממנה. אתגר קרת משווה את זלאזני לסרט בהצגה יומית, ומדובר במחמאה.

ההוביט מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
ספרו הראשון של טולקין שזכה לפרסום ניכר. זהו מסעו של בילבו באגינס, ההוביט שוחר השלום, בחברת שלושה עשר גמדים וקוסם זעפני אחד, להשבת האוצר שנגזל על ידי הדרקון סמוג. הוא מוגדר, אמנם, כספר ילדים, אך הוא מהנה למדי בכל זאת – או בגלל זאת. ''שר הטבעות'', ספרו הידוע ביותר של טולקין, נכתב כהמשך לספר זה.

הזדמנות אחרונה מאת טים פאוארס
בילדותו איבד הקלפן סקוט קריין לא רק את עינו אלא גם את נשמתו במשחק קלפים אוקולטיסטי נגד אביו, המלך האמיתי של המערב. כעת יש לו הזדמנות אחרונה לנסות להרוויח את חייו חזרה, במשחק שהוא אינו מכיר את חוקיו. זוהי פנטסיה מודרנית על טארוט, לאס וגאס והמלך הדייג, מאת יוצר מבדר המתמחה בהיסטוריות סודיות.

עוד מומלצים: ''שערי אנוביס'' מאת טים פאוארס, ''The Iron Dragon’s Daughter'' מאת מייקל סוואניק, ''חרבות ומעשי שטן'' מאת פריץ לייבר, ''The Gods and Time'' מאת לורד דונסאני, ''טיגאנה'' מאת גאי גבריאל קיי, ''קללת הלורד פאול'' מאת סטיבן דונלדסון.



ספרי הפנטסיה המומלצים ביותר למתחילים

אמבר – חמשת הספרים הראשונים בסדרה, מאת רוג'ר זלאזני
ראו למעלה

ההוביט מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

שר הטבעות מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
ראו למעלה

שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
אחת מסדרות הפנטסיה המשובחות, המפורסמות והמצליחות ביותר כיום. שליטים, מלכות, אצילים, רוזנות, לוחמים, מכשפים, נסיכות ופשוטי עם מככבים בסאגה הנפרשת על פני שבע ממלכות. תככים ומזימות, קרבות ומלחמות, בספר שאין בו שחור ולבן, טוב ורע, אלא רק גוונים שונים ומעניינים של מה שביניהם.

לעולם לא עולם מאת ניל גיימן
בחורה מסתורית המבקשת עזרה גוררת את הגיבור אל תוך לונדון האחרת, זו השוכנת בין הסדקים, בתוך המנהרות התת-קרקעיות, המבנים הנטושים והאגדות הנשכחות. בהזדמנות זו כדאי להזכיר גם את ''עשן ומראות'', האוסף החדש של גיימן, המצטיין במיוחד בסיפוריו הקצרים. הספר הוא פתח טוב למעוניינים בפנטסיה אורבנית.

ג'הרג מאת סטיבן בראסט
ולאד טאלטוס הוא בן אנוש המשמש כמתנקש ושכיר חרב של בית הפשע ג'הרג באימפריה הראגיאנית – תרבות חייזרית פאודלית המתייחסת בזלזול רב לבני האדם החיים לצידה. שלא בטובתו הוא נקלע למאבקי כוח בין כמה מהבתים הגדולים השולטים באימפריה. זהו הספר הראשון בסדרת ספרי ולאד טאלטוס, המשלבים היטב מדע בדיוני, פנטסיה, הומור ואפילו טכניקות של פילם-נואר.

הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
ראו למעלה

חרב השאול + אבי-סער מאת מייקל מורקוק
אלריק ממלניבונה של מורקוק הוא האנטי-גיבור המוחלט של תת-הז'אנר המכונה ''חרבות וכשפים'': במקום הברברי המסוקס שמשתמש בשריריו וחרבו נגד המכשפים מזמני-השדים, אלריק הוא אציל דקדנטי, לבקן השואב את כוחו מחרבו השטנית, אבי-סער, ובעצמו עוסק בכישוף ובזימון שדים נמרץ. עלילותיו שטופות הדם, הפאתוס והצבעוניות המודעת-לעצמה מהוות בו-זמנית סיכום מזוקק ומהנה של תת-הז'אנר וקריאה ביקורתית וצינית שלו.

טיגאנה מאת גאי גבריאל קיי
חבורת מורדים אמיצה מנסה לשחרר את ארצם מכיבושה בידי שני מכשפים אכזריים. בספר אפי זה מצליח קיי לפרוש מורכבות ואמביוולנטיות מוסרית רבה מכפי שניתן לצפות מהתיאור שהובא כאן. תוך כדי-כך הוא יוצר את אחת מדמויות ה''נבלים'' המרתקות (והסימפטיות) ביותר בספרות הפנטסיה.

בשורות טובות מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט
מלאך ושד חוברים יחד בכדי למנוע את בוא האפוקליפסה. האם יצליחו לעצור את אדם, ילד צעיר שלא יודע שהוא האנטיגרייסט, ואת כלב השאול השומר עליו?

עוד מומלצים: ''ינדי'' מאת סטיבן בראסט (המשכו של ''ג'הרג'' שהוזכר למעלה), ''הקוסם מארץ ים'' מאת אורסולה ק. לה גווין, ''קונן הכובש'' מאת רוברט אי. הווארד, ''The Weirdstone of Brisingamen'' מאת אלאן גארנר, כל ספרי טרי פראצ'ט.



ציוני דרך בתולדות המד''ב והפנטסיה

שר הטבעות מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

חולית מאת פרנק הרברט
ראו למעלה

סדרת המוסד מאת איזק אסימוב
המתמטיקאי הארי סלדון הוא מגלה הפסיכוהיסטוריה – שיטה מתמטית לחיזוי סטטיסטי של העתיד. על רקע קריסתה של האימפריה הגלקטית הוא יוצר תכנית שתאפשר את הפחתת תקופת האנרכיה לאלף שנים בלבד. הסדרה המקורית היא אוסף של סיפורי פואנטה משובחים המתארים את שלוש מאות השנים הראשונים לתכנית סלדון.

נוירומנסר מאת ויליאם גיבסון
עבריין מחשבים מחוק מגוייס על-ידי שכירת-חרב ביונית לפריצה נועזת כדי לשחרר בינה מלאכותית רבת-עוצמה. פילם נואר רטוב כמו גשם, זוהר כמו ניאון, סהרורי כמו טריפ רע ואפל כמו שרק שנות השמונים יכלו להיות, נוירומנסר הוא טקסט מכונן של תת-הז'אנר הידוע בשם סייברפאנק (Cyberpunk).
מומלץ לקרוא באנגלית (Neuromancer מאת William Gibson), הן בגלל הפרוזה הדחוסה והנוצצת של גיבסון והן כיוון שהתרגום העברי בעייתי מאד.

פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
ראו למעלה

כוכב ושמו שאול מאת קורדוויינר סמית
סיפוריו הקצרים של קורדוויינר סמית מציגים היסטוריה עתידית ארוכה ומפורטת באופן פיוטי ויפהפה. כוכב ושמו שאול מכיל רבים מהסיפורים הללו. לקוראי האנגלית כדאי לרכוש את The Rediscovery of Man, אוסף מלא הכולל את כל הסיפורים הקצרים של סמית'. כמו כן כדאי לקרוא את נורסטריליה, ספר המד''ב השלם היחיד של סמית', המשתלב גם הוא בהיסטוריה העתידית הנ''ל.

מלחמת העולמות מאת ה. ג'. וולס
זהו כפי הנראה הספר הראשון שתאר פלישה לכדור הארץ, והיתה לו השפעה מכרעת על ראשית התפתחותו של המדע הבדיוני. בני מאדים פולשים לאנגליה של סוף המאה ה-‏19 (התקופה בה נכתב הספר) ופוצחים במסע השמדה והרג באמצעות הטכנולוגיה העדיפה שברשותם.

מכונת הזמן מאת ה. ג'. וולס
בספר זה נעשה השימוש הראשון במכונת זמן בספרות. בניגוד לספרים מאוחרים יותר שעסקו בנושא, מטרתו האמיתית של ''מכונת הזמן'' היתה ביקורת חברתית על אנגליה של שלהי התקופה הויקטוריאנית.

חזיונות מסוכנים / הארלן אליסון – עורך
אנתולוגיה עבת כרס זו בישרה את בוא הגל החדש וסיימה את תור הזהב של המדע הבדיוני.

Sandman מאת ניל גיימן
סדרת קומיקס פורצת גבולות זו היתה הראשונה מסוגה לזכות בפרס הפנטסיה העולמי. סאגת קורותיו של שליט החלום בנדודיו בין ממלכתו לבין כדור הארץ.

פרנקנשטיין מאת מרי שלי
נחשב על ידי רבים לספר המדע הבדיוני הראשון. ד''ר פרנקנשטיין מפיח חיים באדם שיוצר מחלקי גופות, והתוצאות הרות אסון. האדם שיוצר נראה כמפלצת אך הנו בעל מודעות מלאה ורגשות משלו, והוא מטיל את האחריות לבריאתו ולמצבו על בוראו. ספר מטריד ומעורר מחשבה שהשפיע עמוקות על המדע הבדיוני בפרט ועל שדה הספרות בכלל.

עוד ציוני דרך: ''לעמוד על זנזיבר'' מאת ג'ון בראנר (רצוי בשפת המקור: ''Stand on Zanzibar''), ''עולם חדש ונועז'' מאת אלדוס האקסלי, ''האדם הראשון והאחרון'' מאת אולף סטייפלדון, ''מסעות גוליבר'' מאת סוויפט, ''1984'' מאת ג'ורג' אורוול, ''גר בארץ נוכריה'' מאת רוברט היינליין, ''מעבר לעלטה'' מאת אורסולה ק. לה גווין, ''המנון ללייבוביץ''' מאת וולטר מילר, ''Odd John'' מאת אולף סטייפלדון, ''היפריון'' מאת דן סימונס, סדרת אמבר מאת רוג'ר זלאזני.



חולית - ומשיח חולית, מאת פרנק הרברט
עריצה היא הלבנה מאת רוברט היינליין
גילוי עיניים מאת ג'ון וארלי
שער מאת פרדריק פול
היפריון מאת דן סימונס
מבחר הסיפורת הבדיונית (א' וב') - עורך: רוברט סילברברג
פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
האדם המושמד מאת אלפרד בסטר
המנון לליבוביץ' מאת וולטר מילר
הקיבריאדה מאת סטניסלב לם
סולאריס מאת סטניסלב לם
קץ הילדות מאת ארתור סי. קלארק
פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי
אדון האור מאת רוג'ר זלאזני
המשחק של אנדר מאת אורסון סקוט קארד
מלבד הכלב מאת קוני ויליס
הפרדוקס האבוד מאת פרדריק בראון
מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דגלס אדמס
אנוכי הרובוט מאת איזק אסימוב
בארץ הרובוטים מאת איזק אסימוב
מחר כפול תשע מאת איזק אסימוב
עיר מאת קליפורד סימאק
שר הטבעות מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
הקוסם מארץ ים מאת אורסולה ק. לה גווין
גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
אמבר - הסדרה - מאת רוג'ר זלאזני
ההוביט מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
הזדמנות אחרונה מאת טים פאוורס
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
לעולם לא עולם מאת ניל גיימן
ג'הרג מאת סטיבן בראסט
חרב השאול מאת מייקל מורקוק
אבי-סער מאת מייקל מורקוק
טיגאנה מאת גאי גבריאל קיי
בשורות טובות מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט
סדרת המוסד מאת איזק אסימוב
נוירומנסר מאת ויליאם גיבסון
כוכב ושמו שאול מאת קורדוויינר סמית'
מלחמת העולמות מאת ה. ג'. וולס
מכונת הזמן מאת ה. ג'. וולס
חזיונות מסוכנים - עורך: הארלן אליסון
Sandman קומיקס מאת ניל גיימן
פרנקנשטיין מאת מרי שלי
קורדוויינר סמית
לפעמים זה אחרת מאת ורד טוכטרמן
הצד האפל מאת גיא חסון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ובמאמר מוסגר:  (חדש)
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 10:34
לכל הספרים להם לא הצלחתי למצוא קישורים ברשת העברית הבאתי קישורים מאמזון. אם מישהו מהקוראים מוצא קישור לספרים האמורים בעברית, אם בתוך חנות מקוונת, אתר מד''ב ופנטסיה או בכלל, יתכבד ויודיע לי על כך - *בדוא''ל בלבד* (המצוי, כמובן, בראש הודעה זו). כנ''ל תיקוני קישורים וכדומה. אבקש *לא* להפוך את פתיל התגובות כאן לרשימת קישורים. תודה.
תהנו!
   כתוב תגובה
לא יכול להיות,  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:34
בתשובה לNY
רשימת הספרים הטובים בתחום ללא: עולם הטבעת של ניבן, מעבר לעלטה של להגווין, גר בארץ נוכרייה של היינליין, תחנת פל של צ'רי, שום אזכור לואן ווגט, לג'וליאן מיי, לגרג בר, לדלייני, האחים סטרוגאצקי, ג'ואן וינג' והרשימה ארוכה - כלומר זה לא שהגבלתם לעשרה הטובים ביותר, אבל אפילו באותיות הקטנות למטה להתעלם מכל אלו - זה קצת לא רציני, כלומר גם אני אוהב את סטמיסלב לם ואת ס.ג' צ'רי אבל באמת...
   כתוב תגובה
אה סליחה  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:43
בתשובה לאלמוני
עכשיו ראיתי שבאותיות הקטנות למטה מופיעים שנים מאלו עליהם קוננתי - מעבר לעלטה (ספר המדע הבדיוני הטוב ביותר שנכתב עד היום) וגר בארץ נוכרייה (אולי ספר המדע הבדיוני המשפיע ביותר בכל הזמנים) אבל אם בציוני דרך אנו מתעסקים, אז מה עם ל.רון האבארד, ללא ספק סופר המדע הבדיוני בעל ההשפעה העמוקה ביותר שידענו - גם אם לא סופר גדול, ומה עם דרקולה?
   כתוב תגובה
ל. רון הבארד מעולם לא כתב  (חדש)
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:09
בתשובה לאלמוני
ספר בעל השפעה כלשהי על תחום המד''ב. למעשה, ואני בטוח שאיני היחיד המפגין דעה זו, מר הבארד לא כתב ספר טוב מימיו.
   כתוב תגובה
לשון המעטה. ל. רון הבארד לא כתב  (חדש)
רני יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:20
בתשובה לNY
משהו בעל ערך מימיו.
   כתוב תגובה
ל. רון הבארד מעולם לא כתב  (חדש)
אל עולמות רחוקם שבת, 01/11/2003, שעה 14:41
בתשובה לNY
ל.רון הבארד כתב את יצרת המופת ''הקרב על כדור הארץ ''שהוא אחד מספרי המד''ב הטובים ביותר שאני קראתי בכל אופן .
   כתוב תגובה
אני מקנא בך נואשות:  (חדש)
NY שבת, 01/11/2003, שעה 14:46
בתשובה לאל עולמות רחוקם
יש לך עוד כל כך הרבה ספרי מד''ב משובחים *באמת* לקרוא!

הערת אגב: שמו של הספר הוא ''שדה קרב ארץ'' (Battlefield Earth).
   כתוב תגובה
אני מקנא בך נואשות:  (חדש)
דוד אורן יום ראשון, 28/08/2005, שעה 2:21
בתשובה לNY
אני חושב שזו ארוגנטיות לשמה לפסול בצורה כל כך נחרצת את כל כתבי המד''ב של הווארד, רק בגלל שהוא זה ש''המציא'' את הסיינטולוגיה!!!

לא קראתי אפילו אחד מספרי הסיינטולוגיה שלו, אבל ''שדה קרב ארץ'' הוא אחד מסיפורי המד''ב היותר מספקים ומהנים שקראתי מימי, ולדעתי מי שמשמיץ (לא סתם מבקר) את הספר הזה אינו מבין במד''ב....

באותה הזדמנות ברצוני להמליץ בחום על סידרת 10 הספרים שלו תחת הכותרת הכללית ''המשימה כדור הארץ'' - או ''השליחות לכדור הארץ'' (MISSION EARTH).

(לא יודע אם תורגמו לעברית).

כצפוי מסידרה כל כך ארוכה לא כל הספרים כתובים באותה העוצמה, אבל זוהי פארסה מד''בית מטורפת ומצחיקה עד דמעות, בה שזורים כמה פנינים שבהחלט שווים את המאמץ.
הקריאה קולחת וסוחפת.

אני סבור שלהווארד בהחלט יש מקום של כבוד בקרב כותבי המד''ב של מה שנקרא ''דור הזהב''!!
   כתוב תגובה
ראשית - אמור ''שחצנות''.  (חדש)
NY יום ראשון, 28/08/2005, שעה 11:40
בתשובה לדוד אורן
שנית - אכן. שחצנות מזוקקת, מחרידה, כזו הנסמכת רק על התירוץ הקלוש והעלוב הנוגע לכך שהבארד היה סופר איום ונורא, וזאת, כדבריך, ללא קשר לעובדת היותו ממציא הסיינטולוגיה. חבל, אבל זה מה יש.
מצד שני, אם אתה נהנה מהספרים שלו - תהיה בריא. חלילה לי מלחבל בהנאתך. רק אושר!
   כתוב תגובה
אז כנראה אין לי טעם טוב במיוחד  (חדש)
גל יום ראשון, 04/09/2005, שעה 12:36
בתשובה לNY
כי אני נהניתי לקרוא גם את שדה קרב ארץ וגם את סדרת משימה ארץ.
אפילו כתבתי מאמר על הסדרה (מאמר מתלהב מדי, אני מודה) שפורסם באתר זה ממש:
זה המאמר הראשון שלי כאן, אגב.

ונדמה לי שראיתי שכבר תרגמו לפחות את הספר הראשון בסדרה, לא זוכר באיזו הוצאה.
   כתוב תגובה
ל. רון הבארד מעולם לא כתב  (חדש)
פרוייד יום שני, 10/11/2003, שעה 18:16
בתשובה לאל עולמות רחוקם
לכל מי שמתפתה לקרוא משהו משל רון לאפייט האבארד (וניתן לפרש הרבה מהבולשיט הסיינטולוגי שלו כמדע בדיוני אם מאוד מתעקשים - אני כמובן לא מדבר על ''battlefield earth''), הרי שאני ממליץ מאוד מאוד בחום לקרוא קודם את ''A piece of blue sky'' ע''י John Attack.
   כתוב תגובה
ל. רון הבארד מעולם לא כתב  (חדש)
אלמוני יום שני, 24/01/2005, שעה 22:43
בתשובה לפרוייד
שדה קרב ארץ הוא אחד הספרים המשעממים שנתקלתי בהם מעודי סיפור רדוד,דמויות שטוחות,וכמובן הסוף הצפוי עד גועל.לדעתי צריך להמנע מהספר כמו מאש
   כתוב תגובה
לכן אלה לא ''הטובים''  (חדש)
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:15
בתשובה לאלמוני
כי אם ''הטובים *ביותר*''. ראה, בבקשה, תגובתי למעלה באותו עניין.
ואני מרשה לך בזאת להשתמש כאן בשמך או בכינוי סביר כלשהו, כדי שנדע עם מי יש לנו עסק. תודה.
   כתוב תגובה
לכן אלה לא ''הטובים''?  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:10
בתשובה לNY
נו טוב, ואני חשבתי שהרשימה שהזכרתי שייכת למצויינים ביותר - אבל זו כנראה רק עניין של דיעה.
   כתוב תגובה
לא יכול להיות,  (חדש)
צודק/ת בהחלט יום ראשון, 25/07/2004, שעה 8:42
בתשובה לאלמוני
בעייני, אחים סטרוגצקי הינם עמוד התווך במד''ב בפרט ובספרות עולמית בכלל!!!!!!!!!!!!
   כתוב תגובה
''כבשים חשמליות'' למתחילים??  (חדש)
Elric שבת, 01/11/2003, שעה 10:49
בתשובה לNY
כשקראתי את הספר הייתי פחות או יותר ''מתחיל'' בעצמי, ומצאתי אז שהספר די סתום - וכתוצאה מכך גם ממש לא נהנתי ממנו. ''יוביק'', לעומת זאת, הוא היפוכו הגמור מבחינת קוהרנטיות שלא משאיר (כמעט) קצוות פרומים של עלילה. אז למה הוא לא מומלץ למתחילים ו''כבשים'' כן? לקורא המתחיל תידרש תקופה ניכרת של שיקום, וחבל...
   כתוב תגובה
יופי של פרוייקט.  (חדש)
גל יום שישי, 31/10/2003, שעה 12:06
במדור מד''ב למתחילים הייתי מכניס את ספרי הנוער של היינליין ואיך זה שלא ראיתי ברשימה את עולם טבעת, הא?
   כתוב תגובה
ובכן,  (חדש)
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 13:01
בתשובה לגל
א. תמיד יהיו ספרים טובים שהם לא הטובים *ביותר*.
ב. יש לזכור כי בכל זאת מדובר כאן בדיעותיהם האישיות של כל המעורבים, ואין דיעה דומה לרעותה.
   כתוב תגובה
R.U.R/קארל צ'אפק  (חדש)
ogenblik יום שישי, 31/10/2003, שעה 14:57
האם הספר (המחזה, ליתר דיוק) בו הוזכרה המילה רובוט לראשונה לא אמור היות מוזכר בין הספרים שמהווים צין דרך בתולדות המדע בדיוני? אני יודעת, שבסופו של דבר, זו רשימה תלויית טעם אישי, אך עדין נראה לי מוזר.
   כתוב תגובה
מפתיעה אותי העדרותו של  (חדש)
דדאלוס יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:11
א. א. ואן ווגט מהרשימות כולן. לדעתי היה מקום לכלול אותו לפחות ברשימת ''ציוני הדרך''.

אותם דברים אמורים גם לגבי הצלע השניה של ה. ג'. וולס בעיצוב פניו של המד''ב בתחילת המאה ה-‏20, הלוא הוא ז'ול וורן.
   כתוב תגובה
מפתיע אותי היעדרותו של  (חדש)
Gal יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:35
סדרת רומח הדרקון מרשימת הפנטסיה לפי דעתי אלו ספרים מצוינים (אם לא למנוסים לפחות למתחילים!!!)
   כתוב תגובה
פיכסה  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:44
בתשובה לGal
   כתוב תגובה
היה מופתע כאוות נפשך.  (חדש)
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:18
בתשובה לGal
איני יודע מה דעתם של המשתתפים האחרים בנדון, אך אני אישית ממליץ למתחילים להתרחק מ''רומח הדרקון'' כמו מאש. למה?
ככה: http://www.sf-f.org.il/story.php3?id=240
   כתוב תגובה
בהחלט!  (חדש)
בייזל יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:11
בתשובה לNY
כמו מאש!
בתור מתחיל, קראתי את שרה''ט וההוביט. ראיתי כי טוב.

הרבה אמרו לי ''רומח הדרקון זו הפנטסיה האמיתית, הכי טובה, והשולתתת!!!1'', אז קראתי את ההקדמה של רומח הדרקון. נכוותי. נדרתי נדר לא להתקרב לפנטסיה, ורק עכשיו אני מתחיל לחזור לחיקה, בעזרת טרי פראצ'ט, וגם ניל גיימן.
   כתוב תגובה
נעשה עוול!  (חדש)
albedo22 יום שלישי, 08/03/2005, שעה 10:16
בתשובה לבייזל
נעשה עוול לסופר סטפן דונלדסון שכתב 3 טרילוגיות שבהחלט יכולות לעמוד לצד שר הטבעות, באספקטים מסויימים אפילו טוב יותר. תורגם לעברית רק הספר הראשון מתוך הטרילוגיה הראשונה שנקרא ''קללתו של לורד פאול''
ואם כבר מדברים על סופרי פנטזיה מה עם ס.ס.לואיס שכתב את עלילות נארניה והיה חברו של טולקין
   כתוב תגובה
למעשה, תורגמה כל הטרילוגיה הראשונה  (חדש)
Boojie יום רביעי, 09/03/2005, שעה 0:08
בתשובה לalbedo22
(קללת הלורד פאול, מלחמת האדמה הרעה והכוח המשמר).
ולא נעשה שום עוול. יש אלפי ורבבות ספרים טובים, משובחים ונהדרים שלא הגיעו לרשימה הזאת. עם כל אהבתי לדונלדסון (ובינתיים קראתי, אזא''מ, רק שניים מתוך שלושת ספריה של הטרילוגיה הנ''ל, ואהבתי אותם מאד), בהחלט לא הייתי שמה אותו בפנתיאון. יש לזכור גם, לגביו, שהרבה אנשים ממש לא אהבו את הספרים האלה, כי הדמות הראשית, הממ, לא משהו.
   כתוב תגובה
ומה עם גאת' ניקס?  (חדש)
ליל יום חמישי, 06/12/2007, שעה 1:13
בתשובה לBoojie
אני חושבת שסבריאל זה ספר מדהים וככה גם הספרים של אן מק'קאפרי. דווקא את ניל גיימן לא ממש אהבתי..
   כתוב תגובה
ומה עם גאת' ניקס?  (חדש)
MK יום חמישי, 10/07/2008, שעה 14:15
בתשובה לליל
אני בעד בתור מתחילהאו אפילו טרום מתחילה אני אומרת שסבריאל צריך להיכנס לרשימת המלצות למתחילים וגם פרן הייתי מוסיפה (בתור ספרים להתחלה) גם את magik של אנג'י סייג' ואולי את פרסי ג'קסון. אלה ספרים שסוללים את הדרך לקריאת ספרים טובים ואיתם התחלתי לפני שנכנסתי לעולם הפנטזיה. בקיצור לדעתי, הם קרש קפיצה אל עולם הפנטזיה בגיל צעיר אם משלבים אותם עם נרניה וספרים ברמה קצת יותר גבוהה מהם.
   כתוב תגובה
נעשה עוול!  (חדש)
MK יום חמישי, 10/07/2008, שעה 14:10
בתשובה לalbedo22
אני מסכימה, בתור מתחילה אולי אפילו טרום מתחילה לואיס צריך להיכנס לרשימה, אם לא בציוני דרך לפחות בהמלצות למתחילים
   כתוב תגובה
OK  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:23
בתשובה לNY
במידה ולא הייתי ברור קודם לכן - רומח הדרקון היא פשוט סדרה מבחילה, שהמילה פיכסה קטנה עליה בכמה וכמה דרגות. פשוט תשפוכת מילים ברמה של כתה ג', עלילה מרתקת כמו בברלי הילס 90210 ומתוחכמת כמו הטלטאביז. כל מי שאוהב פנטסיה מוזמן לתפוס מרחק של איזה שנת אור או שתיים, מי לעומתו שעדיין ממתין לשידורים חוזרים של הפאוור ריינג'רס - תהנה.
   כתוב תגובה
אולי הגיע הזמן להפסיק לעשות לינץ' וירטואלי  (חדש)
לרז נמאס יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:42
בתשובה לאלמוני
לכל מי שמצהיר שהוא אוהב את רומח הדרקון, את כישור הזמן, או מה שלא יהיה?
לא, זו לא פנטסיה טובה ובוודאי שלא ספרות טובה. זה עדיין לא מצדיק שיגור עלבונות כלפי האנשים שקוראים אותה. לכוון את האנשים האלה לכיוון פנטסיה טובה יותר? סבבה. אבל את זה לא משיגים בעזרת כינויי גנאי לאותם אנשים - ואגב, גם לא לספרות שהם קוראים.
   כתוב תגובה
ואולי לא!  (חדש)
אלמוני יום שישי, 31/10/2003, שעה 23:47
בתשובה ללרז נמאס
   כתוב תגובה
דבר אחד ברור:  (חדש)
NY שבת, 01/11/2003, שעה 2:42
בתשובה לאלמוני
אם לא תמתן את התבטאויותיך כאן - הודעותיך ימחקו.
אתה גם מוזמן, שוב, להשתמש בשמך האמיתי או בניק כלשהו כדי שנוכל לדעת עם מי אנחנו מדברים.
תודה.
   כתוב תגובה
OK, סליחה, אולי לא בבקשה!  (חדש)
אלמוני שבת, 01/11/2003, שעה 4:16
בתשובה לNY
   כתוב תגובה
OK, סליחה, אולי לא בבקשה!  (חדש)
MK יום חמישי, 10/07/2008, שעה 14:25
בתשובה לאלמוני
תראה אני מסכימה אם הקטע של יש דברים שלא היו צריכים לצאת לאור אבל לא כל בן אדם נולד אם הפנטזיה בדם שלו שמושכת אותו אל הספרים הנכונים. צריך להשתמש בידע שרכשת כדי להסביר לאנשים- בצורה נעימה- מה כדי להם לקרוא
   כתוב תגובה
ויותר חשוב -  (חדש)
ליאה שבת, 01/11/2003, שעה 14:34
בתשובה ללרז נמאס
אני טוענת ש''רומח הדרקון'' הוא כן חלק מהתרבות הישראלית של פנטסיה, ואפילו הרבה יותר מרוב מהספרים שציינתם שם למעלה. למעשה, חבר האגודה הממוצע חייב לעצמו לקרוא את הסדרה הזו לפחות פעם אחת.

ולא, אני לא מייחסת ערך ספרותי רב לרומח הדרקון. אני מייחסת ערך רב לתופעת רומח הדרקון. אלו בודאי הספרים שהוזכרו הכי הרבה פעמים בתרבות הישראלית. ביטויים כמו ''שולת!!!1'' שהפכו לחלק ממטבע הלשון האינטרנטי מבוססים על יחסם של אנשים לרומח הדרקון. רומח הדרקון מייצג/ ייצג בעבר פורטל שלם. מדובר בסדרה כל כך פופולרית בין הצעירים, שסטטיסטית יש סיכוי רב יותר שהם קראו אותה קודם מכל דבר אחר. בין אם נרצה או לא, זה כבר חלק מהתרבות שלנו.
   כתוב תגובה
עוז יעוז?  (חדש)
דותן דימט יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:53
בתשובה לליאה
זו תרומתה של סדרת רומח הדרקון לתרבות החובבים הישראלית? הביטוי ''שולת''?
חובבי הפאלפ יאלצו להתנחם במורקוק ובזלאזני (שנכללו ברשימה) - ספרות הפנטסיה הקלה של הדור שאחיו הצעירים גדל על ''רומח הדרקון''.
את העולם הרוחני של ''רומח'' אמליץ להכיר בכמה סשנים של דיאנדי.
- דותן
   כתוב תגובה
זו התמכרות,  (חדש)
Sloppy_Words יום שני, 03/11/2003, שעה 11:24
בתשובה ללרז נמאס
גם אני לפני אי אלו 3 או 4 שנים אהבתי את כישור הזמן (את רומח הדרקון אף פעם לא קראתי) וזה היה אחרי שקראתי כל דבר שמצאתי של טולקיין ואת הסיפור שלא נגמר. ויש משהו ממכר בספרים הללו, ויש להם קהל קוראים כי אם לא ג'ורדן לא היה מוציא לאור 10 ספרים. גם בארץ יש לספרים קוראים כי אם לא, לא הייתי מצליחה למכור בצורה מוצלחת מאוד את העותק שלי באייקון. ביחס ללינצ'ים, אפשר כאמור להעביר ביקורת בצורה קצת יותר חביבה למשתמש אבל גם המשתמש צריך להבין, אם הוא אכן קרא את הספרים ברשימה של המערכת, שרומח הדרקון לא שייך לרשימה (כנראה, כאמור, לא קראתי אותו).

וביחס לרשימה, מדוייקת למדי, אף כי אני לא חובבת גיימן או ויליס. בלטו בהחסרם אן רייס והאחים סטרוגטסקי. הייתי מוסיפה התייחסות גם לגרגורי מגוייר, אבל זו רק האובססיה הפרטית שלי.
   כתוב תגובה
ממ. מ. ממ.  (חדש)
poetic scarecrow יום רביעי, 08/09/2004, שעה 18:30
בתשובה לSloppy_Words
כן. שלום לכולם *מניף יד*

אני עוד אחד מהמושחתים,
הילדים הצעירים האלו שקראו את רומח הדרקון 7 פעמים ללא בושה.
אם הייתי במצב רוח אחר יכול להיות והייתי מנסה להגן בעוז נפש על הספר הזה, בטענות מופכות כאלו ואחרות.
אבל לא בא לי.

אני מעוניין להתקדם לספרות טיפה יותר .. ''מכובדת'', לפי הגדרתכם.

אך הרשימה למעלה ארוכה כל כך!

(אני מתכוון לזה רק בתחום הפנטסיה. בתחום המד''ב אני מסתדר ביינתים לא רע, בין אסימוב להיינלין וחולית).

אז. המליצו לי על ספר פנטסיה טוב,
לפי שיקולכם או מתוך הרשימה שלמעלה,
תודה מראש.

אם אפשר, תתחשבו במגבלות / תנאים הבאים:

1. אני בן 15
2. קראתי טולקין ואנדה, ורומח הדרקון. זה בערך כל הפנטזיה שקראתי.
3. אין 3

-

תודה.
   כתוב תגובה
לך לספריה - קח ספר בשם תשעה נסיכים לאמבר  (חדש)
יעל יום שישי, 10/09/2004, שעה 0:25
בתשובה לpoetic scarecrow
של סופר בשם רוג'ר זילאזני. אל תסתכל על מה שכתוב מאחור. אל תשאל אנשים על הספר. פשוט תתחיל לקרוא.

חזור אלינו בסוף הסדרה ונמליץ לך הלאה... :-)

דרך אגב, באמת אין שום סיבה להתבייש שקראת את רומח הדרקון. גם אני קראתי אותו יותר מפעם אחת. אבל גדלתי מאז.
רומח הדרקון מכוון לאנשים בגיל שלך, ואין לך בכלל מה ''להתבייש'' בזה.
   כתוב תגובה
ממ. מ. ממ.  (חדש)
יולי יום שלישי, 14/03/2006, שעה 11:21
בתשובה לpoetic scarecrow
אני גם צריכה עזרה
קראתי את רוב ספרי המד''ב אבל אני רוצה עוד משהו שיותר כמו פעם-חרבות,אלפים.קוסמים,אבירים.
ספר כמו-כישור הזמן שר הטבעות ממלכות נשכחות וכד'
אני לא אוהבת על חלל וכד' למרות שניסיתי כמה פעמים ורוב הזמן פשוט נרדמתי באמצע [תהרגו אותי אחר כך]

-בדומה לו יש כמה טנעים

1. אני בת 13 וחצי

2. אני קוראת ספרים מהסוג שבנים קוראים-מלחמות וכד'

3. אני קוראת רק ספרים בסגנון של טולקין רובין הוב וסופרים שלא כותבים על חלל ואקדחים רק על חרבות אלפים אבירים כמו מה שציתי קום

4. משהו אחרון-אני מעדיפה הרפתקאות ומתח ולא משהו משעמם אודות הקסם - מניסיון

תודה ונא לענות במהרה

-יולי-
   כתוב תגובה
רובין הוב  (חדש)
לילי יום חמישי, 29/06/2006, שעה 14:31
בתשובה ליולי
כמה ספרים של רובין הוב קראת ואיך קוראים להם?
אני יודעת רק על הרואים למרחק- שלא קראתי עדיין
ועל סוחרי הספינות החיות- שכן קראתי

אם את יודעת על עוד אני אשמח אם תכתבי לי אותם...

נ.ב.
הבנתי שרובין הוב זה שם העט של מישהי בשם מייגן לינדהולם.
   כתוב תגובה
ממ. מ. ממ.  (חדש)
שרון יום שלישי, 03/04/2007, שעה 14:00
בתשובה ליולי
תקראי את הטרילוגיה הנהדרת ''חומריו האפלים''
1.המצפן הזהוב
2.הסכין המעודן
3.משקפת הענבר
הספר הראשון פחות מוצלח,אבל השניים האחרים מרתקים!
   כתוב תגובה
ממ. מ. ממ.  (חדש)
לילי יום חמישי, 06/12/2007, שעה 1:22
בתשובה לשרון
כל הטרילוגיה הזאת מעולה. כולל המצפן הזהוב!
   כתוב תגובה
ממ. מ. ממ.  (חדש)
MK יום חמישי, 10/07/2008, שעה 14:31
בתשובה לשרון
דווקא להפך בספר הראשון יש משהו שחסר בספרים האחרים,נראה לי שזה המחסור בנושאי כנסיה
   כתוב תגובה
אולי הגיע הזמן להפסיק לעשות לינץ' וירטואלי  (חדש)
MK יום חמישי, 10/07/2008, שעה 14:22
בתשובה ללרז נמאס
מזלי הגדול שלא התחלתי את הסדרות האלה, יש גם סיכוי שאני לא אתיל. למזלי הגדול יש לי אחות גדולה אם טעם טוב שכיוונה אותי לאמבר ולרוג'ר זילאזני ולאחרים בעודי רכה בשנים. אבל, לא לכל אחד יש את ההדרכה הזאת ואני חושבת שזה משהו שכדאי להפיץ. זו גם הסיבה שהמלצתי על הספרים שהמלצתי (שכחתי את דרקון הוד מלכותו שיכול להוות חלק מפתיחה נחמדה) על הספרים שהמלצתי הם קלילים ומשעשעים וימשכו קוראים אל תחום הפנטזיה שממנו יוכלו להתקדם אז כל המדריכים למיניהם ופורצי הדרכים ישר כוח!
   כתוב תגובה
צודק בהחלט  (חדש)
ליל יום חמישי, 06/12/2007, שעה 1:17
בתשובה לאלמוני
איך שראיתי את רומח הדרקון התרחקתי מזה, וזה עוד לפני שידעתי משהו על פנטסיה. לעומת זאת אחותי הקטנה התחילה לקרוא את הסידרה ואמרה שהיא נחמדה,אבל היא התייאשה ממנה מהר מאוד..ואני חושבת שהיא הייתה אז בסביבות כתה ד', אז אין פלא..
   כתוב תגובה
צודק!  (חדש)
גם אותי! יום שישי, 16/09/2005, שעה 15:47
בתשובה לGal
איך רומח הדרקון לא מופיע?
הוא ספר מעולה (סדרה) על המשחק מבוכים ודרקונים (dnd) איך זה לא נמצא?
   כתוב תגובה
ככה.  (חדש)
Boojie יום שני, 26/09/2005, שעה 19:42
בתשובה לגם אותי!
   כתוב תגובה
רשימה מכובדת ביותר. אני הייתי מוסיף גם את ''תחנת רחוב פרדידו''  (חדש)
רני יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:25
של מייויל. יצירת מופת צעירה, אך כזו שכבר החלה להשפיע. שלא לדבר על כך שזהו באמת ספר מדהים הבונה עולם, דמויות ועלילה בצורה כל כך מבריקה שחובה על כל חובב מד''ב ופנטסיה לקראו.
   כתוב תגובה
רשימה מכובדת מאוד, אבל  (חדש)
סיון יום שישי, 31/10/2003, שעה 20:28
בתשובה לרני
אני הייתי מוסיפה פתיל של תגובות, שבו כל אחד יכתוב מה הוא היה מוסיף.
   כתוב תגובה
והמקום לפתיל כזה הוא... כאן! את מוזמנת לפתוח.  (חדש)
רני יום שישי, 31/10/2003, שעה 22:27
בתשובה לסיון
   כתוב תגובה
  (חדש)
סיון שבת, 01/11/2003, שעה 12:11
בתשובה לרני
כנראה שפיספסת את הסרקאזם...
ואולי לא? ( :
   כתוב תגובה
לאור העובדה שמחבר הספר  (חדש)
Boojie שבת, 01/11/2003, שעה 0:37
בתשובה לרני
מסרב שספרו יתפרסם בארץ, ההצעה שלך חסרת כל משמעות וערך. ותפסיק כבר לדחוף את הספר של האנטישמי הזה לכולם. אם הוא רוצה שנקרא את הספרים שלו, שיתרגם אותם לעברית.

______________________
בוג'י מקווה שלשם שינוי אתר האגודה לא יקריס לה את המחשב כשהיא מנסה לשלוח הודעה.
   כתוב תגובה
א. יש ברשימה עוד ספרים שלא תורגמו  (חדש)
רני שבת, 01/11/2003, שעה 1:49
בתשובה לBoojie
ב. הוא לא אנטישמי. הוא מתנגד למדיניות הישראלית. יש הבדל גדול.

ג. הרשימה היא של ספרים משפיעים, והספר הזה - מה לעשות - הוא ספר משפיע.
   כתוב תגובה
הרשה לי להזכיר לך את הפרטים הבאים:  (חדש)
Boojie מסבירה לאט שבת, 01/11/2003, שעה 2:35
בתשובה לרני
א. הרשימה היא רשימת ההמלצות של אתר האגודה ה*ישראלית* למד''ב ולפנטזיה, המיועדת לקוראים *ישראליים*, קוראי *עברית*.
ב. האגודה ה*ישראלית* למד''ב ולפנטזיה שמה לה מטרה לקדם את המדע הבדיוני ב*ישראל*.
ג. השפה המדוברת בישראל היא *עברית*.
ד. סופר שאינו מוכן שיתרגמו את הספר שלו ל*עברית* ושיפיצו אותו ב*ישראל* אינו מתאים לרשימת מומלצים שמיועדת לקוראי *עברית* ב*ישראל*. זה אפילו בלי להתייחס לעובדה שהוא לא ראוי לכך.
עד כאן ברור?
ולגבי ''לא אנטישמי'', זו לא פעם ראשונה שאני אומרת את זה - אדם שדחוף לו להחרים את השוק הישראלי בגלל מדיניות מופלצת כלשהי של מדינת ישראל, שלא גרועה באופן משמעותי ממדיניות של מדינות אחרות שאותן הוא לא טורח להחרים, הוא בתור מינימום - צבוע. אני מרשה לעצמי להניח שזו לא רק צביעות, אלא עוד התגלות של האנטישמיות האירופאית החביבה שרק מחפשת לעצמה דרכים יצירתיות להתבטא.
   כתוב תגובה
הרשי לי להזכיר לך את הפרטים הבאים:  (חדש)
רני מסביר עוד יותר לאט שבת, 01/11/2003, שעה 3:01
בתשובה לBoojie מסבירה לאט
א. העובדה שיש ברשימה עוד ספרים שלא תורגמו עדיין לעברית (ולא, אני לא מתכוון לאלה מהם שיצאו בקרוב בעברית) מלמדת שהיא מיועדת לקוראים ישראלים שקוראים גם בעברית וגם באנגלית (אחרת, איך יקראו את ''בת דרקון הברזל'',למשל, שמצוי ברשימה הזו?)

ב. חלק מקידומו של במדע הבדיוני בישראל היא גם חשיפה למה שנעשה בעולם הגדול. למזלנו הגדול חלק לא קטן מהספרים החשובים תורגמו לעברית, אבל יש גם כמה שלא. זה לא אומר שצריך לוותר עליהם, במיוחד אם הם ספרים שהשפיעו על הז'אנר.

ג. השפה המדוברת בישראל היא אכן עברית (וגם רוסית וערבית, אגב), אבל זה עדיין לא אומר שמתעלמים מספרים באנגלית. וממש כשם שלא התעלמנו מ''בת דרקון הברזל'' (ספר חשוב מאין כמוהו), כך, לדעתי, אין צורך להתעלם מ''תחנת רחוב פרדידו''. (אגב, אין פה שום ביקורת על עורכי הרשימה - לו היתה זו הרשימה שלי הייתי, מן הסתם, מכניס את הספר).

ד. מה הקשר? אם אפשר לקרוא אותו באנגלית, אין שום סיבה שלא לעשות כך. כמובן שחלילה לי מלהכריח אנשים לעשות כך, אבל ראוי שהספר יהיה ברשימה וכל אחד יחליט עבור עצמו. הרשימה מיועדת לחובבי מד''ב, ואינה רשימה הצהרתית המכניסה או מוציאה יצירות על פי עמדתם הפוליטית של סופרים, עמדה שאף אינה מגיעה לידי ביטוי בספר עצמו.

ה. גם אני משתדל להחרים מוצרים ישראלים מסוימים עקב דעות פוליטיות אישיות שלי. האם זה הופך גם אותי לאנטישמי?
   כתוב תגובה
רגע, רגע.  (חדש)
NY שבת, 01/11/2003, שעה 3:05
בתשובה לBoojie מסבירה לאט
ראשית - יש ברשימה כמה ספרים שלא תורגמו לעברית ואשר, כנראה, גם לעולם לא יתורגמו.
שנית - כשביקשתי מהמשתתפים להגיש לי את בחירותיהם, לא נתתי שום קריטריונים פוליטיים. אני מעוניין במד''ב טוב, נקודה, ומצדי שהמחבר יהיה אנטישמי ועוכר ישראל.
שלישית - לגבי מר מייויל, הרי שאני מסכים כי יש צביעות רבה בהתנהגותו, שלא לדבר על טיפשות תהומית, אך מכאן ועד אנטישמיות רחוקה הדרך. והאיש, מה לעשות, אכן כתב יצירת מופת אחת לפחות. לו היה אחד המשתתפים האחרים מזכיר את ספרו של מייויל, הריני להבטיחך שהוא היה מופיע ברשימה למעלה, עברית או לא, אנטישמי או לא.
רביעית - אני מקווה שאני לא צריך לשכנע אף אחד ברמת החשיבות שאני מייחס לקידום המד''ב *העברי*, בין אם מקורי ובין אם מתורגם. עם זאת, לדעתי, אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שקורה בתחום בעולם הרחב, גם אם חלק מזה ממש לא מוצא חן בעינינו.
   כתוב תגובה
תראו, הייתי שמחה מאד להמשיך  (חדש)
Boojie ממחשב לא-לה שבת, 01/11/2003, שעה 14:34
בתשובה לNY
בוויכוח הזה ולהבהיר לכם למה זה דבילי, לדעתי, לשים ברשימת מומלצים שמיועדת לקהל קורא עברית ספר שאין שום סיכוי שיתורגם לעברית כי מחברו לא מוכן לכך, אבל די נשבר לי מזה שאתר האגודה גורם למחשב שלי להיתקע טוטאלית בערך בחצי מהפעמים שבהן אני נכנסת פה לדף *כלשהו*. לא, אין לי מושג למה זה קורה. לא, אין לי מושג אם זה קורה גם לאחרים - אני מניחה שלא ושזה איזשהו באג אישי של המחשב שלי שגורם לזה שבכל פעם הוא נתקע באתר האגודה (ורק באתר האגודה).
אבל התוצאה הסופית היא, שאם מישהו רוצה להתווכח *איתי* על הנושא, הוא מתבקש לעשות את זה במקום אחר, שבו אני יכולה לקיים דיון בלי לעשות ריסט כל חמש דקות. מתנצלת.
   כתוב תגובה
פעם ראשונה שאני שומע על זה  (חדש)
NY שבת, 01/11/2003, שעה 14:39
בתשובה לBoojie ממחשב לא-לה
אצלך או אצל מישהו אחר. את יכולה להחליף עיצוב לאתר בתוך ההתאמה האישית - העיצוב המסומן ''פשוט'' אמור לפתור בעיות של תאימות ושל ''כבדות''.
   כתוב תגובה
כן, זה יעשה את העבודה  (חדש)
יעל שבת, 01/11/2003, שעה 9:14
בתשובה לרני
סופר אחד לא מוכן שיתרגמו את ספריו לעברית. כן, זה יפיל את הממשלה, יסיים את הכיבוש ויפזר המון פרחים באיזור.

נראה לי דווקא שזה צריך להיות הפוך - אילו היו מתרגמים את ספריו לעברית, העם בישראל היה נחשף אליהם בהמוניו, ואולי המסר שבהם היה מחלחל פנימה ומוביל באופן עקיף לשינוי דעת הקהל בישראל. לא שאני יודעת מה המסר, כי לא קראתי, אבל זה בטח יכוון איכשהו לקראת שלום.

והספר אולי משפיע בעולם, אבל בארץ אין לו כמעט השפעה - איך תהיה השפעה למשהו שאי אפשר לקרוא אותו?
   כתוב תגובה
אפשר לקרוא אותו באנגלית, ממש כשם שיש ברשימה הזו  (חדש)
רני שבת, 01/11/2003, שעה 15:39
בתשובה ליעל
עוד ספרים שלא תורגמו ולכן הדרך היחידה לקרוא אותם היא באנגלית.

ולדעותיו הפוליטיות של הסופר, כפי שכבר ציינתי, אין שום קשר לספר - הן אינן מופיעות בו בשום צורה.

יתרה מזאת, אני חוזר על מה שכבר אמרתי: זו אינה רשימה הצהרתית ה''מענישה'' סופרים על דעותיהם, זו רשימה של ספרי מד''ב חשובים ומשפיעים ולכן מקומו של הספר מצוי בה. מי שלא רוצה לקרוא - שלא יקרא, אבל האופציה חייבת להיות קיימת ושכל אחד יעשה את השיקולים הפרטיים שלו.
   כתוב תגובה
ההבדל היחיד והתהומי הוא  (חדש)
אמבר שבת, 01/11/2003, שעה 16:44
בתשובה לרני
שאת הספרים האחרים יש סיכוי שיתורגמו אי פעם לעברית ואילו את מייוויל - כנראה שלא.

אגב, מי זה/זו אלן גארנר ולמה היא כל כך חשובה?
   כתוב תגובה
הלנצח תאכל גרב?  (חדש)
ליאור גימל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 13:01
בתשובה לאמבר
עד כמה שאני זוכר, ה''ה מייוויל לא מוכן שיתרגמו את ספריו לעברית רק כל עוד הסכסוך הישראלי-פלסטינאי נמשך.

למה הפסימיות?
   כתוב תגובה
אתה רציני?  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 17:00
בתשובה לליאור גימל
   כתוב תגובה
זהו. יש פתרון.  (חדש)
NY יום ראשון, 02/11/2003, שעה 17:23
בתשובה ליעל
אוקיי, שימו לב, כולם. אנחנו מתחלקים לצוותים ועושים ת'עבודה. אם כן:
צוות אלף - יעל, גימל ובוג'י - באחריותכם סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני עד מחר.
צוות בית - אמבר וארז - אתם דואגים לכל המסמכים הדרושים על מנת להוכיח את הצלחתו של צוות א'.
צוות ג' - ועדת הביקורת של האגודה - תדאג לאותנטיות של מסמכי צוות ב'.
צוות ד' - רני, דידי ואסף - יציגו המסמכים האמורים בפני מייויל.
צוות ה' - כותב שורות אלה - תוכנית גיבוי. אם מייויל מסרב גם לנוכח תוצאות עבודתם של צוותים א'-ד', צוות ה' מביא לו פטיש בראש.

נוע, נוע!
   כתוב תגובה
אי אפשר *קודם* להביא לו פטיש בראש?  (חדש)
Boojie יום ראשון, 02/11/2003, שעה 17:33
בתשובה לNY
יחסוך המון עבודה, ויתן לי המון סיפוק.
   כתוב תגובה
שקט! צוות א' יעמוד בשלשות!  (חדש)
NY יום ראשון, 02/11/2003, שעה 17:38
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
אני מוכנה רק בתנאי שהפלסטינים יצטרפו לעמותה למען החתול  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 18:02
בתשובה לNY
אחרת אני לא עושה איתם שלום!
   כתוב תגובה
אני מצטער, צוות א' יאלץ להסתדר בלעדי - יש לי פתק מאמא  (חדש)
ליאור גימל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 18:08
בתשובה לNY
   כתוב תגובה
למדריך NY שלום  (חדש)
אמא של ליאור גימל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 18:09
בתשובה לליאור גימל
בני, ליאור גימל, סובל מלחץ דם גבוה ומבעיות רפואיות חמורות נוספות המונעות ממנו לתרום למאמצים קולקטיביים כלשהם. מכיוון שכך, הוא מנוע מלהשתתף בפתרון סכסוכים לאומיים בכלל, ובפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בפרט. אני מקווה שתוכלו להסתדר בלעדיו.

בתודה מראש,
אמא של ליאור.
   כתוב תגובה
הפתק מזויף!!!  (חדש)
Boojie מתריעה בשער יום ראשון, 02/11/2003, שעה 18:47
בתשובה לאמא של ליאור גימל
רואים שלליאור גימל ול''אמא של ליאור גימל'' יש בדיוק אותו כתב!
   כתוב תגובה
לא משנה אם זה מזויף!  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 19:00
בתשובה לBoojie מתריעה בשער
מה שחשוב זה האם אמא של ליאור חברה בעמותה למען החתול???

כי אם לא, אני לא אהיה מוכנה לעבוד איתו!
   כתוב תגובה
ואם היא חברה בעמותה נגד העגבניה?  (חדש)
Boojie יום ראשון, 02/11/2003, שעה 19:16
בתשובה ליעל
   כתוב תגובה
אז אני אהיה אחותה הרוחנית.  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 19:38
בתשובה לBoojie
הפלסטינים אוהבים עגבניות? מייויל אוהב עגבניות? אה, בטוח שכן... (אייקון לוחמני)
   כתוב תגובה
הפסיכולוג הזה שלך, ההוא מאורט, עוד פנוי, נכון?  (חדש)
רני יום ראשון, 02/11/2003, שעה 20:24
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
יששש!!!  (חדש)
גרומיט יום ראשון, 02/11/2003, שעה 20:05
בתשובה לNY
סופסוף פרויקט של האגודה שאני לא מנודב אליו!
   כתוב תגובה
באסה.  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:02
בתשובה לגרומיט
עד שלמדתי לתפעל מא''ג (משכנע אגודתי), וגם אני בחוץ?
   כתוב תגובה
אז שאחד מכם יחליף את גימל!  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:42
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
אלן גארנר הוא  (חדש)
דותן דימט יום שני, 03/11/2003, שעה 1:30
בתשובה לאמבר
סופר בריטי שכתב חופן קטן של ''פנטסיות אורבניות'' שרובן מסווגים במדף ספרות הילדים: סיפורים בהם פולשים אלמנטים מיתיים למציאות היומיומית. נוף אנגלי ששורה עליו עדיין רוחן של האגדות הקלטיות והנורדיות (שני הגדילים מהם שזורה המסורת הפנטסטית האנגלית).
בניגוד לק.ס. לואיס, אדית נסביט, או אפילו רולינג, הפנטסיה של גארנר היא לא ''פנטסיה לילדים'', אלא הדבר האמיתי.

   כתוב תגובה
תן לו 10 שנים  (חדש)
דותן דימט יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:59
בתשובה לרני
למרות שלדעתי ''פרדידו'' איננו מגיע לדרגת ספר מופת (כן, העולם והדמויות נהדרים, התעוזה מופלאה, אבל העלילה - נו, שויין), אני מאמין שבעוד 10 שנים מייויל יתפוס כאן מקום דומה לזה של גיבסון - כולם מבטיחים לנו שז'אנר ה-Weird Fantasy עומד להמריא בכל רגע.
העצוב הוא שכשזה יקרה, הוא יופיע ברשימה שתכלול גם את ''רומח הדרקון'' כקלאסיקת ז'אנר...
   כתוב תגובה
לא חושב. כי בניגוד להרבה ספרים אחרים  (חדש)
רני יום שני, 03/11/2003, שעה 0:32
בתשובה לדותן דימט
שאולי יחשבו לקלאסיקה בעוד 10 שנים, ''רומח הדרקון'' עוד לא יגמר ועדיין ימשיך לצאת. נראה לי שהספר הזה יגיע למעמד של קלאסיקה (אהממ... מכחכח כהוגן בגרוני הניחר) רק בסביבות הכרך ה 500, ואני לא בטוח שאני, ואתם, נהיה כאן עדיין כשזה יקרה :-)
   כתוב תגובה
לא חושב. כי בניגוד להרבה ספרים אחרים  (חדש)
טל כהן יום שני, 03/11/2003, שעה 15:37
בתשובה לרני
חיפוש זריז מראה שיש כבר יותר מ- 110 כרכים. זה לקח להם, כמה? 15 שנה? חביבי, סבירות לא נמוכה בכלל שעוד תהיה בחיים כשיצא הכרך ה- 500 לאור...
   כתוב תגובה
האם יש  (חדש)
בייזל יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:14
ברשימה ספרים שלא תורגמו לעברית (חוץ מאלה ששמם נכתב באנגלית)?
   כתוב תגובה
ספויילר לאמבר!!!  (חדש)
יעל יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:52
בבקשה בבקשה, תעיפו את התקציר של אמבר, ותכתבו שם את מה שכתוב מאחורי ''תשעה נסיכים לאמבר'' (עם עובד הצליחו שם אפילו לא להזכיר את השם של קורווין).

התיאור הזה פשוט יהרוס את חווית הגילוי בקריאה הראשונה. דיברתי עם אנשים שקראו תיאורים דומים לזה, והם פשוט ''התבאסו'' מזה.

בבקשה! אל תהרסו את חווית הקריאה הראשונה של אמבר למי שטרם קרא. אפשר לחוות את זה רק פעם אחת ממילא.
   כתוב תגובה
מצטרף!  (חדש)
backdoorslam יום שישי, 31/10/2003, שעה 22:07
בתשובה ליעל
זה כמו להגיש למישהו מנת גלידה ישר בפרצוף.
הרי הרשימה מיועדת לאלה שלא קראו את הספרים.
   כתוב תגובה
תודה! כל הכבוד!  (חדש)
יעל שבת, 01/11/2003, שעה 9:20
בתשובה ליעל
עכשיו זה הרבה יותר טוב.
   כתוב תגובה
ספויילר לאמבר!!!  (חדש)
וולברין יום ראשון, 30/11/2003, שעה 22:10
בתשובה ליעל
קראת פעם את התקציר מאחורי הספר השלישי (או הרביעי אני לא בטוח)? למי שעדיין לא קרא את הסדרה *לא* כדאי לקרוא את התקציר הנ''ל הוא ממש ספויילר עצבני.
למי שיש את הסדרה יכול לבדוק ולראות.
   כתוב תגובה
לא בטוחה בכלל  (חדש)
יעל יום שלישי, 02/12/2003, שעה 0:07
בתשובה לוולברין
בזמנו קראתי את התקציר של הראשון, ואז פשוט לקחתי אותם אחד אחרי השני בלי לעצור ובטח בלי להתעכב לקרוא את התקציר.

ואם קראתי את זה אחר כך, אז בוודאי שלא היה שם ספויילר.

דרך אגב, שמעתי שבהוצאה מסוימת בארה''ב עשו ספויילר נוראי כבר על הכריכה של ''תשעה נסיכים לאמבר''.
   כתוב תגובה
ספויילר לאמבר!!!  (חדש)
לודביג יום שלישי, 16/12/2003, שעה 18:03
בתשובה ליעל
כשיש למישהו הלוקסוס של זיכרון ממש גרוע (כמוני), הרי שאין כל בעיה לחוות את חוויית הקריאה הראשונה יותר מפעם אחת. דבר זה נכון לגביי אף ספציפית לאמבר ממנה נהניתי פעמיים!
זה גם נכון להרבה סרטים בהם צפיתי שנית ושלישית באותה רמת ציפיה ומתח.
כך שבניגוד להרבה דיעות, יש יתרונות אמיתיים בסניליות (והבדיחה ''כל יום פוגשים אנשים חדשים'' היא במקרים מסויימים אכן מציאות מתגמלת)
   כתוב תגובה
בדיוק כמו אמא שלי!  (חדש)
יעל יום שלישי, 16/12/2003, שעה 20:34
בתשובה ללודביג
לעולם לא אשכח איך ישבנו בצוותא כל המשפחה לצפות בפעם השניה בנסיכה הקסומה, וחצי סרט היא שאלה בסקרנות: ''מי זה האיש בשחור''?

איך קינאתי בה באותו רגע. באמת, לפעמים זיכרון טוב זו מכת גורל.
   כתוב תגובה
איזו תגובה משונה.  (חדש)
Boojie יום שלישי, 16/12/2003, שעה 21:09
בתשובה ליעל
כשאמא שלי יושבת לידי בזמן סרט ופולטת משפטים כמו ''מי זה האיש בשחור?'' שוב ושוב, קינאה זו לא התגובה המיידית שלי. ממש לא. יותר משהו בנוסח, ''אמא, די כבר!''
למעשה, יש סיבות למה אמא שלי ואני לא רואות סרטים ביחד...
   כתוב תגובה
אמא שלי עושה את זה בהרבה חן  (חדש)
יעל יום שלישי, 16/12/2003, שעה 23:09
בתשובה לBoojie
וזה גם מאפשר לי להגיב ב: ''איך את לא זוכרת? ראינו את זה לפני שנתיים בקולנוע.'' או ''לא מגלה ולא מגלה'' (טוב, את האחרון לא אמרתי).
   כתוב תגובה
''רשימות למתחילים'' זה קל.  (חדש)
טל כהן שבת, 01/11/2003, שעה 10:36
מה בדבר רשימות *לילדים*?

לא הצלחתי לחשוב על הרבה. בתחום המד''ב - ''המשחק של אנדר'', ''קמט בזמן'', ואולי ''עיר'' ו''רשימות מן המאדים''.

בתחום הפנטזיה - ''נרניה'', ''הסיפור שאינו נגמר'', ''ההוביט'', ''הקוסם מארץ ים''.

המלצות אחרות?
   כתוב תגובה
ז'ול וורן!  (חדש)
יעל שבת, 01/11/2003, שעה 10:44
בתשובה לטל כהן
מתאים מאוד לילדים.

הפנטסיה - גם המצפן הזהוב, קורליין...

מד''ב - יש סיפורים של היינליין שמתאימים יותר לגיל הצעיר, כמו צוערי החלל.
   כתוב תגובה
ז'ול וורן...  (חדש)
סיון שבת, 01/11/2003, שעה 12:20
בתשובה ליעל
ניסיתם אי פעם לקרוא אותו כשהייתם ילדים?
אל תגרמו סבל לא נחוץ לאנשי האגודה לעתיד...
   כתוב תגובה
למה?  (חדש)
NY שבת, 01/11/2003, שעה 14:42
בתשובה לסיון
אני קראתי את ספריו של וורן בילדותי ונהניתי מאד. אני בטוח שאני לא היחיד. למעשה, אם זכרוני אינו מטעני, הרי שמעודי לא נתקלתי בתגובה שלילית לספרי וורן אצל ילדים או מבוגרים ממכרי.
   כתוב תגובה
טוב, תמיד יש פעם ראשונה:  (חדש)
לילי יום חמישי, 06/12/2007, שעה 1:36
בתשובה לNY
אני אישית שונאת את ספרי ז'ול וורן וניסיתי לקרוא אותם עוד כשהייתי ביסודי. לא מומלץ.
   כתוב תגובה
למה?  (חדש)
מישהו שבת, 10/01/2009, שעה 7:45
בתשובה לNY
הנה אני מוכיח שאתה לא היחיד. למרות שלפעמים קרה שלא מאוד נהנתי מהקטעים הגיאוגרפיים.
   כתוב תגובה
אני קראתי את ז'ול וורן כשהייתי ילד (החל מגיל 7 או 8 בערך) ומאד  (חדש)
רני שבת, 01/11/2003, שעה 15:19
בתשובה לסיון
נהניתי. מה הבעיה בדיוק?
   כתוב תגובה
אני קראתי ז'ול וורן בין גיל עשר לגיל שתים עשרה  (חדש)
יעל שבת, 01/11/2003, שעה 15:38
בתשובה לסיון
ומאוד אהבתי אותו.
   כתוב תגובה
ז'ול וורן...  (חדש)
גור אריה שבת, 01/11/2003, שעה 16:13
בתשובה לסיון
גם אני קראתי את ספרי ז'ול ורן בין גיל 8 ל- 12 ונהניתי. לדעתי הם מאוד מתאימים לגילאים האלה מכיוון שהם כוללים מנה גדושה של הרפתקאות, ומצד שני אין בהם פילוסופיות מסוגים שקשים להבנה ע''י ילדים.
   כתוב תגובה
ז'ול וורן...  (חדש)
סיון שבת, 01/11/2003, שעה 19:50
בתשובה לגור אריה
הם פשוט מאוד משעממים...
לפחות האחד שניסו לגרום לי לקרוא
אם נהניתם מהם בגיל 8, באמת כל הכבוד.
   כתוב תגובה
יתכן שהם מתאימים רק לגילאים הצעירים יחסית,  (חדש)
גור אריה שבת, 01/11/2003, שעה 22:59
בתשובה לסיון
ואת ניסית לקרוא אותם בגיל מאוחר יותר, ולכן השתעממת?

הספרים שלו באמת מתאימים עבור אלו שרק מתחילים להכיר את הז'אנר (בעצם כשאני קראתי אותם אפילו לא שמעתי על מד''ב). אחרי שמתרגלים לקרוא מד''ב קשה לחזור אחורה לספרים של ורן.
ברוחם הם יותר סיפרי הרפתקאות לבני הנעורים מאשר מד''ב.
   כתוב תגובה
רשימות מן המאדים? לילדים?
רשימות מן המאדים? לילדים?
  (חדש)
Xslf שבת, 01/11/2003, שעה 16:04
בתשובה לטל כהן
קיבלתי אותו כשהייתי בת 10 או 11. מילא שלא הבנתי אז שמדובר בסיפור אחד ארוך ולא באוסף סיפורים קצרים- הוא עשה לי סיוטי לילה שבועות... במיוחד הסצינות של השריפה בבית ושל בית המשוגעים.

ואני בדרך כלל לא סבלתי מסיוטים בעקבות ספרים...

הרשימה שלי לילדים (מבוסס די הרבה על מה שאני ואחותי קראנו בתור ילדות):

מדב:
* טרילוגית המוסד + סידרת הרובוטים של אסימוב.
המשחק של אנדר
קמט בזמן
ספרי ז'ול ורן

אני זוכרת שגם בלעתי את אוספי ''הטוב שבטוב''

פנטזיה:
די דומה לרשימה שלך, בתוספת ''קורליין''
   כתוב תגובה
הטוב שבטוב  (חדש)
לילי יום חמישי, 29/06/2006, שעה 14:53
בתשובה לXslf
שמעתי עליהם כבר כמה פעמים אבל אני לא מוצאת אותם... מישהו יכול לעזור לי בזה?
   כתוב תגובה
''קורליין''.  (חדש)
רני שבת, 01/11/2003, שעה 16:12
בתשובה לטל כהן
   כתוב תגובה
ספרי ילדים  (חדש)
anakin שבת, 01/11/2003, שעה 19:05
בתשובה לרני
רשימה טובה מאוד.
וכמעט כל החוסרים הוזכרו כאן על ידי מי מהמגיבים.

באשר לאגף של ספרי ילדים שבאמת חסר, אז ראשית אני מצטרף למתקוממים. אני קראתי ז'ול וורן בגיל צעיר מאוד ולא יכולתי להפסיק.

מעבר לכך יש ספרים רבים בתחום של ספרות ילדים שנושקים באופן מובהק לתחום.

עליסה בארץ הפלאות והמראה, ספריה של דיאנה וויין ג'ונס (שניים מהם תורגמו לאחרונה לעברית) לויד אלכסנדר, סדרת ספרי דוליטל של יו לופטיג, ספריו של רואלד דאל, ריידר האגרד, אדית נסביט, מיכאל אנדה, סדרת נרניה שכבר הוזכרה והרשימה ארוכה.

מלבד זאת יש כמובן סדרות פנטסיה מובהקות כגון הבלגריאד והמלוריאן של אדינגס, רוברט ג'ורדן על שלל כרכי כישור הזמן הבלתי נגמר, ואפילו פרי רודן, שלבושתי הרבה הערצתי בגיל 14.
   כתוב תגובה
אפשר להזכיר גם ספר ילדים מקורי  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/11/2003, שעה 1:30
בתשובה לanakin
''כתר הדרקון'' של אוריאל אופק. ספר פנטסיה (בתחפושת מד''ב) הזכור לי כספר טוב מאוד.
   כתוב תגובה
מוסיפה את קולי ל''כתר הדרקון''!  (חדש)
פרספוני יום שלישי, 04/11/2003, שעה 3:36
בתשובה ליעל
והאם אפשר לציין גם את ''שלושים וחמישה במאי'' של אריך קסטנר?

למען האמת, היות ובחוגים רבים מחשיבים אגדות ונגזרותיהן כסיפורי ילדים, לא קשה במיוחד למצוא ספרי פנטזיה לילדים. החלק הקשה זה מד''ב - אני בעד אסימוב ו''המשחק של אנדר''.
   כתוב תגובה
למיכאל אנדה שהוזכר קצת מעלי  (חדש)
נע ונד יום שלישי, 04/11/2003, שעה 21:38
בתשובה לפרספוני
יש ספרים כמו: מומו, ג'ים ונהג הקטר וג'ים וכנופית ה-‏13 שמתאימים מאוד לילדים.
   כתוב תגובה
מומו  (חדש)
טייני הצב יום חמישי, 06/11/2003, שעה 12:13
בתשובה לנע ונד
לא מזמן קראתי את ''מומו'', ואני חייב לומר שהוא מאוד בעייתי. על אף הדימויים שבו וסגנון ההעברה, שמתאימים מאוד לילדים, הרי שתוכן הסיפור -- הנושא המרכזי שבו -- הוא נושא שאני לא רואה איך ילד אמור להתחבר אליו.

... ומצד שני הספר פשטני מדי בשביל מבוגרים, ומסתיים בכזה דאוס-אקס-מכינה שקשה לי להמליץ עליו למי שלא גם ילד וגם עם מעט ניסיון בספרות.

והכי גרוע בכל הסיפור הוא שממש אהבתי את הספר. זה לא פשוט שובר? הוקסמתי מהספר לגמרי, ועכשיו אין לי למי להמליץ עליו.
   כתוב תגובה
מומו  (חדש)
אסתר1984 יום חמישי, 06/11/2003, שעה 13:45
בתשובה לטייני הצב
זה נכון. מהניסיון שלי (שכולל *הרבה מאוד* ספרים שהקראתי לאחים הקטנים שלי), מומו הוא ספר שלילדים קטנים קשה להתחבר אליו. אני חושבת שהוא מתאים יותר לנוער - אבל גם מבוגרים יכולים להנות ממנו מאוד, אם הם רק ניגשים אליו בידיעה שהוא ''ספר ילדים''.

וגם אני רוצה להמליץ בחום על ''ג'ים ונהג הקטר'' והמשכו - ''ג'ים וכנופיית ה-‏13''.
מומלץ בעיקר לילדים - אבל כל אחד יכול להנות מהם. לטעמי הם הספרים הטובים ביותר של מיכאל אנדה - פשוט חובה!

מומלץ-מומלץ-מומלץ!
   כתוב תגובה
ואם כבר  (חדש)
טייני הצב יום חמישי, 06/11/2003, שעה 14:11
בתשובה לאסתר1984
אם כבר מדברים על ספרי ילדים שמיועדים למבוגרים ולהיפך, אחד מהאהובים עלי ביותר מהקטגוריה הוא ''only you can save mankind'' של טרי פראצ'ט (כן, ההוא שכתב את סדרת ה-discworld). זהו ספר שבמסווה של סיפור ילדים מערב הרבה פילוסופיה, מסרים חברתיים, וביקורת פוליטית נוקבת (שאני מקווה שלא התיישנה בינתיים. הספר מתייחס מפורשות למלחמת המפרץ הראשונה.)
לפראצ'ט יש עוד ספרים אחרים ששייכים לקטגוריה הזאת (אי אפשר, לדוגמא, שלא להזכיר את ''truckers'' הנפלא), אבל לדעתי, מהספרים פרי עטו, זהו הטוב מכולם.
   כתוב תגובה
עוד בקשר למומו  (חדש)
יעל יום חמישי, 06/11/2003, שעה 15:25
בתשובה לאסתר1984
זה ספר שהמשמעות שלו צריכה לשקוע. קראתי אותו בתור ילדה, מאוד אהבתי אבל הבנתי אותו רק לאחר כמה שנים.

ואני חושבת שזה דבר נפלא שכמה שנים לאחר הקריאה פתאום אני נזכרת בו בהקשר המתאים, ומבינה מה הוא רצה לומר.

מאוד מומלץ לילדים.
   כתוב תגובה
עוד בקשר למומו  (חדש)
קורא אנונימי יום שני, 17/05/2004, שעה 10:07
בתשובה ליעל
קראתי את מומו. ספר נחמד לילדים אך מעל גיל 10-11 הוא ידמה ילדותי וטיפשי.
   כתוב תגובה
בדיוק בגלל זה המלצתי לילדים  (חדש)
יעל יום שני, 17/05/2004, שעה 11:37
בתשובה לקורא אנונימי
   כתוב תגובה
חדשני.  (חדש)
Boojie יום שני, 24/05/2004, שעה 20:00
בתשובה ליעל
   כתוב תגובה
מומו  (חדש)
אלמוני יום חמישי, 06/11/2003, שעה 22:45
בתשובה לטייני הצב
אני יכול להעיד רק על עצמי, וכילד - אהבתי אותו מאד (וכבוגר או נער לא שבתי אליו מעולם, כך שאין זה ייתכן שעמדתי מושפעת רטרוספקטיבית).
   כתוב תגובה
מומו  (חדש)
Preacher יום שישי, 07/11/2003, שעה 16:34
בתשובה לטייני הצב
אני מאוד אהבתי את מומו כילד בן... 11 או 12 אני חושב. אני לא חושב שהמסר כזה קשה להבנה לילדים. הא אולי לא נוגע אליהם אבל לא חסרים ספרי ילדים שמטיחים ביקורת בעולם המבוגרים. הנסיך הקטן, למשל.
   כתוב תגובה
ילדים סופגים חינוך לקפיטליזם  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם יום רביעי, 26/11/2003, שעה 9:28
בתשובה לPreacher
החל מגיל אפס, לא? אז למה לא לדחוף להם גם קצת ביקורת כדי לאזן את העניינים? ''מומו'' זה מצוין. הם יבינו מה שיבינו.
   כתוב תגובה
מוסיפה את קולי ל''כתר הדרקון''!  (חדש)
מישהו שבת, 10/01/2009, שעה 7:49
בתשובה לפרספוני
גם אני
   כתוב תגובה
''כתר הדרקון'' בהחלט!  (חדש)
לואית יום שישי, 21/11/2003, שעה 16:00
בתשובה ליעל
ספר שאני עדיין נהנית לקרוא- למרות, ואולי דווקא בגלל התמימות המקסימה.
מתאים במיוחד לילדים.
   כתוב תגובה
אפשר להזכיר גם ספר ילדים מקורי  (חדש)
פשוט שבת, 17/01/2004, שעה 20:37
בתשובה ליעל
את לא מדברת במקרה על ''כתר הדרקון'' של אורי אורלב?
   כתוב תגובה
יתכן שטעיתי בשם המחבר  (חדש)
יעל פורמן יום ראשון, 25/01/2004, שעה 17:39
בתשובה לפשוט
הייתי ממש קטנה כשקראתי אותו...
   כתוב תגובה
המלצות לילדים  (חדש)
נוב יום חמישי, 02/09/2004, שעה 14:15
בתשובה לטל כהן
יורשה לי להוסיף להמלצות לילדים את סדרת ''לאקי סטאר'' שכתב אסימוב תחת שם בדוי.
   כתוב תגובה
לא, י. אסימוב זה פשוט העיברות של השם שלו.  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 02/09/2004, שעה 18:20
בתשובה לנוב
   כתוב תגובה
עוד המלצות לילדים - דן צלקה  (חדש)
עופר איילים שבת, 09/09/2006, שעה 12:58
בתשובה לנוב
ספר נהדר של דן צלקה בשם ''המסע השלישי של האלדברן'' - מעולה. הקראתי אותו לא מזמן לילדים של השכנים שלי :-)
   כתוב תגובה
הפרדוקס האבוד  (חדש)
טייני הצב יום ראשון, 02/11/2003, שעה 21:05
אני דורש לאלתר את שמו וכתובתו של האיש שביקש להוסיף לרשימה את ''הפרדוקס האבוד'' של פרדריק בראון, על מנת שאוכל, אישית, לנשק את בהונות רגליו בזו אחר זו.

זהו ספר משובח מעין כמוהו, ולצערי נשכח כמעט לגמרי מזה שנים רבות. עותק עברי שלו הגיע אלי כשהייתי בן 12 בערך, קראתי אותו בשקיקה מכריכה לכריכה, סבלתי מסיוטים במשך חודשים ארוכים אח''כ עד שממש פחדתי ללכת לישון, ומאז אני לא מפסיק לקרוא מד''ב (וגם לא מפסיק לכתוב אותו).

בדרכים לא-דרכים הגיע אלי עותק אנגלי שלו לפני שנתיים, קראתי אותו שוב בשקיקה מכריכה לכריכה, גיליתי שלמעשה הוא ספר הרבה יותר טוב ממה שזכרתי אותו, ולא רק שהוא בכלל לא מפחיד אלא הוא מצחיק ומהנה.

אני אציין שמאז קראתי פחות-או-יותר כל אות שכתב פרדריק בראון, כולל כמה מרשימות המכולת הפחות מוצלחות שלו, ואני עד חי לכך שהספר הזה הוא המיטב שבמיטב מיצירותיו (וזה לא שהשאר לא מצויין. להיפך, הוא מצליח פעם אחר פעם להשאיר אותי, כקורא מתורגל ומנוסה, עם פה פעור.)

לכל מי שטרם קרא: רוצו לקרוא מיד. עוד לא ראיתם מדע בדיוני כזה בשום מקום אחר.
   כתוב תגובה
אין לי מושג על ידי מי הוא ''נשכח'',  (חדש)
Boojie יום ראשון, 02/11/2003, שעה 21:16
בתשובה לטייני הצב
אבל זה בהחלט לא היה במקומות שבהם אני מסתובבת, ושבהם מאזכרים אותו פעם בכמה זמן.
   כתוב תגובה
אני אדגים  (חדש)
טייני הצב יום ראשון, 02/11/2003, שעה 21:32
בתשובה לBoojie
כשאני אומר שלפני שנתיים ''הגיע אלי'' עותק אנגלי, אני מתכוון שחבר טוב שלי (שגם לו יש סט חוויות דומה להפתיע לחוויות שיש לי כלפי הספר הזה -- אני מכיר, למעשה, לא מעט אנשים שיש להם סיפורים דומים לספר על ''הפרדוקס האבוד''...) עמל במשך כשנתיים על מנת למצוא ולהביא לי אותו. סתם להכנס לאמזון פשוט לא עובד.

וזה בקשר לגרסא האנגלית. אם מישהו קורא שורות אלו ויש לו עותק עברי של ''הפרדוקס האבוד'' שידע שהוא מחזיק אוצר ששווה את משקלו בזהב. אם הוא לא יודע להעריך את גודל המציאה -- אני מאוד אשמח להקל על עומס מדפי הספרים שלו.

דרך אגב, על אף שבוג'י ו-NY מקפידים להזכיר לנו מדי פעם שהאתר הזה מוקדש למד''ב/פנטסיה בעברית לישראלים, הרי שאת פרדריק בראון אני ממליץ מאוד לקרוא בשפת המקור למי שרק מסוגל. הכתיבה של בראון משופעת במשחקי לשון, וכל ניסיון לתרגם אותו דומה לניסיון לפסל בעזרת מכבש בטון.

ועם זאת, בוג'י, אני שמח מאוד שיש מי שעדיין מאזכר אותו אחת לכמה זמן, ושזה לא רק אני וכמה אנשים שפגשתי במקרה ושסיפרו לי על סיפורי מד''ב יפהפיים שנתקלו בהם מזמן-מזמן בספר שקראו כשהיו ילדים, והם לא סגורים בדיוק על איך קוראים לו.

למען הפרוטוקול, יש אפילו סרט קולנוע (אחד לפחות שאני מכיר) שנעשה לפי פרדריק בראון. קוראים לו ''Martians, Go Home'' (תורגם לעברית, לדעתי, כ-''הפולשים באים'') וגם הוא מומלץ בחום, אם כי, כמובן, אין מה להשוות סיפורת לסרט.
   כתוב תגובה
כמי שהשיגה בשנתיים האחרונות  (חדש)
Boojie יום ראשון, 02/11/2003, שעה 22:06
בתשובה לטייני הצב
לפחות שני עותקים של הפרדוקס האבוד לידידים (נדמה לי שאלה היו יותר), קשה לי להזדהות עם הטראגיות שבעניין... :-)
ולאחר שתרגמתי לאחרונה ספר שריכוז משחקי המילים שבו גרם לי להטיח את ראשי במוניטור שלי שלוש פעמים ביום, ונדמה לי שגם עשיתי עבודה טובה, הריני לקרוא לכלל ציבור ישראל: אם עברית זו השפה שלכם, קיראו עברית! אחרת, בשביל מה אנחנו עובדים כל כך קשה?
   כתוב תגובה
בשביל להרגיש גאווה על מעט הכסף שאתם מרוויחים.  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:07
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
אוי ויי.  (חדש)
Boojie יום ראשון, 02/11/2003, שעה 23:24
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
עלי והצליחי  (חדש)
טייני הצב יום שני, 03/11/2003, שעה 16:57
בתשובה לBoojie
אם זה המצב אצלך, אז תרשמי לעצמך שגם אני רוצה עותק אחד. בעברית, כמובן...

ובעניין תרגום של משחקי מלים, יש לי רגשות מעורבים בעניין תרגום של משחק מלים אחד למשחק מלים אחר, אם כי בד''כ אני מוצא שהפתרון שנבחר הוא להשמיט את משחק המלים כלל, וחבל.

ב''פרדוקס האבוד'' כותרת אחד הסיפורים היא ''סיריוס אפס'', ואני לא הבנתי שיש כאן עקיצה עד שלא ראיתי את המקור האנגלי:
''Nothing Sirius'', שנים אחר כך.

זה מקרה קשה, כמובן, כי מדובר בכותרת, לא במשפט שלם בתוך הקשר, ולכן מרחב המשחק למתרגם קטן יותר, אבל אני לא מקנא במתרגם שינסה לתרגם את הסיפור הקצר ''too far'' של בראון, שהוא משחק מלים אחד באורך עמוד וחצי. אם את לוקחת את האתגר אז בהצלחה.

דרך אגב, ''too far'' הוא לא מהפרדוקס האבוד אלא מקובץ סיפורים קצרים אחר. נדמה לי שהוא מ-''Nightmares and Geezenstacks'', אבל אל תתפסי אותי במילה.
   כתוב תגובה
למה ללכת רחוק?  (חדש)
Boojie יום שלישי, 04/11/2003, שעה 0:47
בתשובה לטייני הצב
כבר כותרת הספר (''הפרדוקס האבוד'') היא משחק מילים.
אי אפשר לתרגם משחקי מילים בשלמות אחד-לאחד, אבל בהחלט אפשר לשמור על אותה תחושה. אחרי הכל, יש משחקי מילים בעברית שלא עובדים באנגלית... :-)
אגב, אני נוטה להיות מאד חשדנית כלפי סיפורים שכל כוחם הוא במשחק המילים שהם מבוססים עליו. זה נראה לי יותר כמו בדיחה מאשר כמו סיפור ראוי לשמו. לפחות לטעמי, משחקי המילים צריכים לשרת את הטקסט, ולא להפך.
   כתוב תגובה
הולכים רחוק רואים קרוב  (חדש)
טייני הצב יום שלישי, 04/11/2003, שעה 16:27
בתשובה לBoojie
אני מסכים איתך לגמרי (כולל לגבי העובדה שכבר הכותרת היא משחק מלים שפוספס בתרגום).

לצערינו, בראון לא מסכים איתנו.
בעוד שהוא לקח את כתיבתו מאוד ברצינות, הוא כנראה האמין שאם אי אפשר לכתוב על משהו משחקי מלים, לא שווה לכתוב אותו בכלל.

לבקש מבראון לכתוב בלי משחקי מלים זה כמו לבקש מוונגוט לכתוב בלי ציניות. לצערי, לתרגם את בראון בלי משחקי המלים זה גם כמו לתרגם את וונגוט בלי הציניות. לפעמים זה חלק כל כך אינגראלי בתפאורה של הסיפור ובעיצוב הלך הרוח (state of mind) של הקורא, שבלעדיהם הסיפור מפוספס לגמרי, גם אם הוא בבסיסו סיפור מד''ב עם גרעין קשה של עלילה ורעיונות, שאינו, על פניו, נסמך על משחקי מלים. יש סיפורים של בראון שבהם משחקי המלים הם ממש כח מניע בעלילה.

דרך אגב, זה נכון גם לגבי סופרים אחרים. פירס אנתוני, הוא דוגמא מצויינת לסופר כזה, שמשחקי המלים מספקים כח מניע בעלילות שלו, על אף שהרעיונות בסיפורי המד''ב של אנתוני רדודים מאוד יחסית לאלו של בראון.
   כתוב תגובה
הולכים רחוק מוצאים קרוב  (חדש)
לודביג יום שני, 10/11/2003, שעה 18:44
בתשובה לטייני הצב
לידידי הצב שלומות וברכות,
ברצוני רק להעיר שאם בעותק מקור של הספר רצונך, הרי שב-
תוכל למצוא כזאתי כמה שרק נפשך תאווה.
על הברכה,
לודביג
   כתוב תגובה
תודה לך לודביג  (חדש)
טייני הצב יום שני, 10/11/2003, שעה 20:31
בתשובה ללודביג
האתר לא קל במיוחד לחיפוש, ועל אף שמצאתי בו 11 כותרים של בראון, עדיין אין לי מושג אם מצאתי את כולם - ועל חלק מה-‏11 אני לא בטוח אם באמת מדובר בספרי מד''ב שלו, כי יש הרבה סופרים בעלי שם דומה, ואפילו הוא עצמו חטא לא מעט בכתיבת סיפורי מתח בלשיים.

בכל מקרה, רצוי לומר שלא מדובר בעותקים יד ראשונה, אלא בחנות יד שניה. אני מחזיק בעותק יד-ראשונה של חלק גדול מ-‏11 הספרים הנ''ל, והניסיון שלי עם יד-שניה איננו טוב במיוחד. כפי שכבר ציינתי, באמזון יש 13 עותקים יד שניה של ''הפרדוקס האבוד'', אך אוי לך אם תנסה בפועל לקנות אחד מהם.

ואחרון אחרון חביב: הספר שחשקה נפשי בו, כפי שכתבתי לעיל, הוא דווקא התרגום העברי של הפרדוקס, אך דווקא זה, באופן פרדוקסיקלי, לא נמצא.
   כתוב תגובה
כמי שהשיגה בשנתיים האחרונות  (חדש)
לואית יום שישי, 21/11/2003, שעה 16:05
בתשובה לBoojie
הדיון שפיתחתם על הספר מעניין מאוד. אין לי מושג על הסופר או הספר הנדון, איך בכל זאת נחשפים אליו, אם הוא כל כך קשה להשגה, כפי שמציין הצב?
   כתוב תגובה
1. חנויות ספרים משומשים.  (חדש)
Boojie שבת, 22/11/2003, שעה 5:33
בתשובה ללואית
(דורש כיתות רגליים מסוים).
2. בקשת איתור מאיתמר (יקח די הרבה זמן - איתמר לא ממש מתמחה במד''ב).
3. חיפוש באחד האתרים הייעודיים לספרים משומשים.
4. ספריית השאלה.
5. חבר שיש לו את הספר ומספיק תמים כדי להשאיל אותו, או לחילופין מוכן לתת לך לקרוא אותו אצלו בבית.
זה יספיק?
   כתוב תגובה
מספיק בהחלט  (חדש)
לואית שבת, 22/11/2003, שעה 8:58
בתשובה לBoojie
אלפי תודות.
הולכת מייד לכתת את רגלי, היות והאופציות האחרות אינן רלוונטיות.
   כתוב תגובה
אמיצה, אה?  (חדש)
טייני הצב שבת, 22/11/2003, שעה 14:26
בתשובה ללואית
כאמור, אם כיתות הרגליים יצליח, ותמצאי את הספר בעברית, אז אני ישר גם מזמין אחד.
   כתוב תגובה
אמיצה, אה?  (חדש)
לואית שבת, 22/11/2003, שעה 14:36
בתשובה לטייני הצב
מצטערת אבל הולכת לחפש אותו באנגלית דווקא, אבל אם אני אמצא... בכיף.
   כתוב תגובה
סתם סקרנות..  (חדש)
ליילה יום חמישי, 29/06/2006, שעה 15:01
בתשובה לBoojie
בת כמה את?
   כתוב תגובה
35.  (חדש)
Boojie יום חמישי, 29/06/2006, שעה 16:17
בתשובה לליילה
   כתוב תגובה
אני אדגים  (חדש)
מישהו שבת, 10/01/2009, שעה 7:57
בתשובה לטייני הצב
אני לא מבין למה משחקי לשון צריכים להיות בעיה. אין מספיק משחקי לשון בעברית? התרגום של הקוסם מארץ עוץ(שדרך אגב לפי דעתי חסרת הערך (ברצינות) מתאים להיות ספר פנטסיה מומלץ לילדים) לא יצא קטסטרופלי למרות משחקי הלשון
   כתוב תגובה
הבעיה עם משחקי לשון  (חדש)
kenny שבת, 10/01/2009, שעה 10:15
בתשובה למישהו
היא שיש משחקי לשון שאי אפשר לתרגם. למשל בספר ''אולימפוס'' דן סימונס משחק עם המילה litter שפירושה גם ''להמליט'' וגם ''להשליך אשפה'' או ''ללכלך''. אין בעברית שמחק לשון דומה. וזה משחק לשון פשוט יחסית, שאין בו שום שימוש בסלנג (לדוגמא).

יש בעברית משחקי לשון, אבל אלה לא תמיד משחקי הלשון *הנכונים*. אחרי הכול - בתרגום משחק הלשון צריך להעביר את משמעות המקור, אם רק אפשר.
   כתוב תגובה
אני אחד מהאנשים שביקשו להוסיף  (חדש)
NY יום שני, 03/11/2003, שעה 13:42
בתשובה לטייני הצב
את הספר, אבל אפשר לוותר על עניין בהונות הרגליים. זאת מהטעמים הבאים:
א. חברתי לא תראה זאת בעין יפה.
ב. כסף עדיף.

;-)
   כתוב תגובה
רשימה מוצלחת :-)  (חדש)
לוסי יום ראשון, 02/11/2003, שעה 22:47
כן, אהבתי. תהרגו אותי.
רק דבר אחד: טיגאנה, לדעתי, וגם שאוש''ק, לא צריכים להיות ברשימת המתחילים. הם פשוט כבדים מדי לקוראים חדשים בז'אנר.
   כתוב תגובה
רשימה מוצלחת :-)  (חדש)
МadMax יום שלישי, 04/11/2003, שעה 4:29
בתשובה ללוסי
להכניס את הספרים של קליורד סיימק במדור למתחילים זה ממש לא להבין מ''ב מהו...
סיימק,לם,פראצ''ט,דיק הם כולם שייכים יותר לצד הפילוסופי, כלומר מקום ההתרחשות נוח ליצירה של ביטוים ויזואלים היכולים להיתקיים רק בסביבה מיוחדת (אך לא תמיד),סולאריס זו פילוסופיה כמו גם '' כרוניכות מאדים '' של ברדברי או ''פיקניק בשולי הדרך '' של האחים סטרוגצקי...
הטעם הישראלי בספרות,קולנוע,מוסיקה הוא נורא צר ולכן ניתן לראות שברשימות דומות מופיעים אותם הספרים,וחבל שאנו כל כך נעולים על טעם ארה''בריתי משהו...
ומילים כמו ''יצירת מופט '' אנו מחלקים בקלות רבה כל כך שזה פשוט מרגיז...
   כתוב תגובה
באשר לטענותיך,  (חדש)
NY יום שלישי, 04/11/2003, שעה 12:17
בתשובה לМadMax
ראה תגובתי לעידו למטה. בקיצור: לא מדובר במצביעים שלא יודעים מד''ב (עם ד', בטובך) מהו, מדובר בך שאינך יודע מתחיל מהו (קליפורד, אגב, עם פ', בטובך).

בעניין ''הטעם הישראלי'' ו''טעם אמריקאי'' (ולא ''ארה''בריתי'', בטובך), הרי שהארץ בה המד''ב בצורתו המוכרת כיום נולד וגדל היא ארה''ב, והדבר משתקף במספר הכותבים, הקוראים וכתבי העת. תוכל לצעוק ולבכות עד מחר, אבל בינתיים יצירות המד''ב המוכרות ביותר בעולם - לא רק אצלנו, *בעולם*, הן אלה הנכתבות במקור בשפה האנגלית. החיים קשים. תתרגל.

פרט לכך, צמד המילים ''יצירת מופת'' (עם ת', בטובך) מופיע ברשימה בדיוק פעם *אחת*, וגם זאת בהקשר לספר ש*לא* מופיע ברשימה. לכן אני מרשה לעצמי לתהות למי אתה מתכוון כשאתה אומר ''אנו מחלקים''. בך ובבני ביתך? ואם כך, מה לך מלין?
   כתוב תגובה
שאלה:  (חדש)
עידו יום שלישי, 04/11/2003, שעה 9:56
מה היו הקריטריונים שעל פיהם החליטו השופטים אילו ספרים יכנסו לרשימת ה''מומלצים'' ואילו לרשימת ה''מתחילים''?

''שיר של אש וקרח'', למשל, היא סדרה ענקית הסובבת עולם שלם, מאות דמויות ועשרות תת-עלילות. כמו כן יש בה הרבה פנטזיה ואווירת ''על-טבעי''. מדוע היא נכנסה לרשימת המתחילים? אני דווקא הייתי שם את ''הסיפור שלא נגמר'' (שאותו *מאוד* אהבתי) ברשימת המתחילים, משום שהוא פשוט יותר (יחסית).
   כתוב תגובה
מתחילים, כפי שציינתי כבר,  (חדש)
NY יום שלישי, 04/11/2003, שעה 12:07
בתשובה לעידו
הם לאו דוקא קוראים לא מנוסים או ילדים. מתחילים הם אלה הנכנסים לתחום בפעם הראשונה. למשל - מבוגרים יודעי ספר שלא הסכימו לקרוא מד''ב או פנטסיה עד היום בגלל התדמית הבעייתית שדבקה בהם. לכאלה, שאוש''ק יהיה פתיחה מצוינת, שתדגים להם שגם לפנטסיה יש מה להציע בכל הנוגע למורכבות עלילתית.
למשל.
   כתוב תגובה
תודה, קיבלתי.  (חדש)
עידו יום שלישי, 04/11/2003, שעה 15:40
בתשובה לNY
   כתוב תגובה
נא לסגור את השער  (חדש)
מאור גרינברג יום שלישי, 04/11/2003, שעה 23:32
לא רוצה להעיק, זה יהיה קצר:
קודם כל, יופי של רשימה, חייכתי באושר למקרא השמות של הספרים האלה.

רק תמיהה קטנה אחת: למה לכלול את שארית הטרילוגיה של ''שער''?
פרדריק פול גומר את שער בשני קרסים מרתקים, והם כל כך מענגים עד שממש חבל לרדת מהם. הספר האניגמטי והעצוב הזה עומד לגמרי לגמרי בזכות עצמו, והמשכוניו הם רק בגדר פתרון יבש וטרחני.
(לדעתי)
   כתוב תגובה
אכן, לדעתך.  (חדש)
שלמקו יום רביעי, 05/11/2003, שעה 18:42
בתשובה למאור גרינברג
לדעתי, למרות ששער הוא הטוב שבסדרה, גם להמשכיו אין מה להתבייש- אפילו לא ל''גיבורי ההיצ'י'' שעדיין לא תורגם (הי, לנדס, הנה כפפה!). בהחלט, למי שקרא את ''שער'', מגיע לקרוא על שאר עולם ההיצ'י.
   כתוב תגובה
ומה עם...  (חדש)
אפרת יום חמישי, 06/11/2003, שעה 20:48
עידן הסוד של בריאן אולדיס,
הזכרתם ופספסתי או מה?
לטעמי הוא מעלה שם רעיון מרתק.
   כתוב תגובה
חרא של רעיון.  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 06/11/2003, שעה 22:20
בתשובה לאפרת
   כתוב תגובה
הרעיון דוקא לא רע  (חדש)
גרומיט יום חמישי, 06/11/2003, שעה 22:39
בתשובה לשלמקו
הביצוע, לעומת זאת, שעמם אותי. מצטער.
   כתוב תגובה
שלמעק, הבה נרגיע, כן?  (חדש)
NY יום חמישי, 06/11/2003, שעה 22:40
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
נו, בטח, למה שאני אהיה מובן?  (חדש)
שלמקו יום שישי, 07/11/2003, שעה 10:25
בתשובה לNY
הוא דיבר על עידן הסוד, ואני חשבתי על שנים באפילה.

מה שמראה, שאם קראתי אולדיס אחד, לכולם יש רעיון טוב וביצוע לא משהו.
   כתוב תגובה
לטעמי הרשימה הנ''ל מאד חסרה ויש בה כמה בחירות תמוהות  (חדש)
נחום שבת, 08/11/2003, שעה 14:01
איך אפשר, מבלי להמליץ על הספרים הבאים?

שליחות כבדת משקל האל קלמאט.
כוכב נויטרונים לארי ניבן.
הקיסם בעינו של האלוהים לארי ניבן.
עולם טבעת לארי ניבן.
האיש במבוך רוברט סילברברג.
מזכירים את המנושל ולא את מעבר לעלטה של אורסולה לה גווין (משונה מאד).
טרילוגיית בעל החידות מהד פטרישיה מקלייפ'.
זאב זאב פרדריק פול.
הדלת המוליכה אל הקיץ רוברט היינלין.
מספר החיה 666 רוברט הינלין.
מעוף הדרקון אן מקאפרי.
טבעת כארון רוג'ר מקבירד אלן.
חצות בבאר הנשמות ג'ק צ'וקר.
אקסטרו אלפרד בסטר.
לדעתי הקוסמת שלא הוזכר כלל
וטיטאן הרבה יותר טובים מגילוי עיניים (ג'ון ווארלי), שהוא ספר בינוני בהשוואה לקוסמת, טיטאן וקוו החירום של אויפיקי.
מה עם סדרת הרימום, ביחוד גאות כוכב, שלדעתי הרבה הרבה יותר טובה מסדרת הקאנטוס של היפריון.
חבל שהספר הגאווה של שאנור מאת קרולין ג' צ'ארי לא הוזכר - ספר שלא קיבל במכירות, את הכבוד הראוי לו.
מה עם סטפן קינג שלא הוזכר בשום ספר ולא כמשפיע.
לא להאמין שלא ראינו את טרי פארצ'ט ברשימה הזאת ולו רק למתחילים.
ראיתי ברשימה הזאת כמה בחירות מוזרות - לדוגמא מלבד הכלב?
אחד הספרים הטובים?
אני לא מתווכח על ספרים שאני לא כל כך אוהב, אבל מסכים שמקומם ברשימה, כמו פרנהייט 451, סולריס והמנון לליבוביץ - אבל כמה בחירות נראות לי מאד משונות.
לדעתי לפחות 5 ספרים אין מקומם
ברשימה הזו.

מלבד הכלב???
האיש המושמד
טיאגנה???
הזדמנות אחרונה???
הפריון

שלוש סימני השאלה לתמיהה רבתי.
   כתוב תגובה
אהבה  (חדש)
אפרת שבת, 08/11/2003, שעה 15:00
בתשובה לנחום
היי
זה ככה וזה ככה וההוא ככה
ומה עם ההוא
התגובות והתוספות שלנו יכולות להמשך לעד
כי באמת באמת ובסופו של עמוד
אנחנו פשוט אוהבים אותם
   כתוב תגובה
לטעמי הרשימה הנ''ל מאד חסרה ויש בה כמה בחירות תמוהות  (חדש)
ליילה יום חמישי, 29/06/2006, שעה 15:13
בתשובה לנחום
בנוסף למעוף הדרקון צריך להוסיף גם את מסע הדרקון ואת הדרקון הלבן שהם המשך הסידרה.
   כתוב תגובה
כל הכבוד על היוזמה.  (חדש)
ארז לנדוור יום שלישי, 11/11/2003, שעה 7:38
נמצאים כאן כמעט כל ספרי המד''ב האהובים עליי. הייתי מוסיף לרשימה גם את סוחרי החלל, האיש במצודה הרמה ,אקסטרו ומעבר לעלטה.

ועכשיו לרשימה שלי של ספרים שעדיין לא תורגמו ולדעתי צריכים להיות:
טרילוגית המוסד השנייה - גרגורי בנפורד, גרג בר ודיוויד ברין.
הרחבת הסדרה הנפלאה ביותר (לטעמי) על ימי סלדון בידי שלושת סופרי המד''ב הקשה הבולטים ביותר כיום.
(הערה כללית: למתחילים במד''ב מומלץ לקרוא קודם כל את אסימוב. לאחר מכן קוראים סופרים בעלי כתיבה איכותית יותר, אבל קודם כל אסימוב.)

ספר הפנטזיות של רוברט היינלין.
סיפוריו הטובים ביותר של היינלין כמו ויבן לו בית עקום וזומבים כולכם שרק מעטים מהם תורגמו לעברית.

Tower of Glass - רוברט סילברברג.
סיפרו הטוב ביותר שמשום מה עדיין לא תורגם לעברית.

Tau Zero - פול אנדרסון. ספר מד''ב קשה המבוסס על תורת היחסות.

Rouge Moon וWho - אלג'יס באדריס.
שני ספרי מד''ב קלאסיים של סופר שתורגם לעברית רק בכמה סיפורים קצרים בפנטסיה 2000.

Time and again - ג'ק פיני. סיפור מסע בזמן קלאסי.

The Listeners - ג'יימס גאן. ספר מד''ב קלאסי מעניין מאוד שרק חלק ממנו תורגם לעברית בפנטסיה 2000.

The Paradox Men - צ'ארלס הארנס. ספר מד''ב משנות ה50 שאינו נופל ברמתו מיצירות באסטר וסמית מאותה תקופה.

Other days, other eyes - בוב שואו. סיפורים המתבססים ומפתחים את רעיון הזכוכית האיטית שהוזכר כאן:

Bring the Jubilee - וורד מור וPavane - קייט רוברטס. שני ספרי היסטוריה אלטרנטיבית קלאסים, אחד על ניצחון הדרום במלחמת האזרחים האמריקאית והשני על ניצחון הארמדה הספרדית על האנגלים.

ספריו של הארלן אליסון, אחד מסופרי המד''ב הטובים ביותר שרק ספר אחד וסיפורים קצרים שלו תורגמו בפנטסיה 2000 ובאנתולוגיות ההוגו. מגיע לו הרבה יותר.

ולקינוח,בארי לונגייר - סופר מצויין שאינו מוכר בארץ אבל שלושה מסיפורי עולם הקירקס שלו תורגמו בקוסמוס - המבחר של אסימוב.

עורכים ומתרגמים, לתשומת ליבכם.

ובסיפרות המקור אני ממליץ על צבוע בקורונדי - דוד מלמד, מלחמת המינים - הילל דמרון, זירמת חכמים ולונה - רם מואב, וברמה יותר נמוכה אבל ספרים מהנים ונחמדים, מסע במרחבי הזמן - עמירם פאל ובכלוב הזמן - יורם אורעד.
   כתוב תגובה
אופס...  (חדש)
ארז לנדוור יום ראשון, 16/11/2003, שעה 7:15
בתשובה לארז לנדוור
בקריאה חוזרת אני רואה ש'מעבר לעלטה' מוזכר כאן ולעומת זאת 'רשימות מן המאדים' לא, אז בבקשה לעשות את הסויץ' המתאים...
   כתוב תגובה
האם אני היחיד שתמה  (חדש)
אבי יום חמישי, 27/11/2003, שעה 15:48
מדוע המוסד של איזיק אסימוב לא זכה למקומו הראוי לו (ולא רק ב''גם ממומלצים'')

אני מניח שלכל אחד יש את הספר האהוב עליו שלא מופיע - אבל להשמיט את המוסד זה בערך כמו לכתוב רשימה של המחזאים הגדולים מאז ומעולם ולא להכליל בה את שייקספיר.
   כתוב תגובה
ודאי שאתה היחיד שתמה.  (חדש)
NY יום חמישי, 27/11/2003, שעה 17:19
בתשובה לאבי
ואפילו משני טעמים:
א. כנראה שאין לך הרבה מושג על ההתפתחויות בתחום המד''ב מאז הימים העליזים בהם נכתבה סדרת המוסד.
ב. כנראה שלא קראת את הרשימה עד הסוף, כי המוסד אכן מופיע בה.
   כתוב תגובה
ונניח שאני לא חושבת שאסימוב  (חדש)
Boojie יום חמישי, 27/11/2003, שעה 18:44
בתשובה לאבי
הוא מטובי הסופרים בז'אנר המדע הבדיוני - מה תעשה לי? אה? אה?
לא חושבת שהוא מטובי הסופרים. הוא היה פורץ דרך, כן. היו לו רעיונות מוצלחים, כן, בדרך כלל. היו לו כמה הברקות של ממש, כן. היו לו כמה ספרים מעניינים, כן.
מצד שני, הדמויות שלו היו קרטוניות, החברה שלו הייתה לגמרי לא משכנעת, ובכל הכרוך באנושיות ורגש, היה לו הרבה מה ללמוד, ובהחלט ניכר שהדמויות שהיה לו הכי קל לכתוב היו של רובוטים ושל אנשי סולריה...
   כתוב תגובה
ונניח שאני לא חושבת שאסימוב  (חדש)
טל יום שני, 09/08/2004, שעה 19:40
בתשובה לBoojie
ובכל זאת מדובר בסופר היחיד עד כה שבכיתי בדמעות של ממש על מותו. יהי זכרו ברוך.
   כתוב תגובה
ואני בכיתי בדמעות של ממש  (חדש)
NY יום שלישי, 10/08/2004, שעה 12:55
בתשובה לטל
כשנפטר אלברט, עציץ המחמד שלי. נו, אז?
   כתוב תגובה
השתתפותי  (חדש)
טל יום שישי, 13/08/2004, שעה 11:58
בתשובה לNY
יהי גם זכרו של אלברט ברוך
   כתוב תגובה
ו...?  (חדש)
Boojie מגרדת בראשה יום שישי, 20/08/2004, שעה 19:39
בתשובה לטל
מה בדיוק רצית להגיד בזה?
   כתוב תגובה
רובין הוב: הרואים למרחק, ספינות חיות  (חדש)
ירון רודזנבוים יום שני, 12/04/2004, שעה 2:33
חבל מאוד שבכל הכתבה הזאת לא הוזכרו ספריה של רובין הוב. רובין הוב כתבה שלוש טרילוגיות על עולם אחר. הטרילוגיה הראשונה, ''שושלת הרואים למרחק'' יש תרגום מלא לעברית, בעוד שלטרילוגיה השניה ''ספינות חיות'' רק הספר הראשון יצא בעברית והטרילוגיה השלישית כלל לא תורגמה. הספרים כתובים בצורה יוצאת מן הכלל, ומהרגע הראשון שמתחילים בקריאה נכנסים לקסם של עולם רחוק, קסם וההתמודדות עם אובדן הכישורים שהיו לאדם בעבר, מול ההתמודדות עם העתיד. מומלץ מאוד לכל אדם האוהב פנטסיה.
   כתוב תגובה
רובין הוב: הרואים למרחק, ספינות חיות  (חדש)
פרנקי יום שישי, 09/07/2004, שעה 12:25
בתשובה לירון רודזנבוים
ממש לא חבל!
הסדרה הזאת הותירה בי צלקות נפשיות עמוקות!!!
את זה שהספר הראשון נשאר פתוח- קבלתי בהבנה. את זה שהשני לא פותר שום דבר שעלה בראשון ורק מסתבך עם עצמו- החלקתי כי '' הי, יש הרי ספר שלישי ואחרון שיסגור את כל הקצוות, יענה על כל השאלות ויסגור את הטרילוגיה ממש טוב,לא?''. לא. ממש לא. בצורה מעליבה אפילו.
הספר פשוט נגמר ב:'' אז הוא הלך לשם והם עשו ככה וזהו. סוף.''
רק בגלל הפרקים האחרונים לא הייתי מכניסה אותו לכאן.הוא זוכה אצלי מקסימום בתואר ''הסיפור הטוב שבגלל העצלות של המחבר שלו הדרדר לזנות''.
   כתוב תגובה
רובין הוב: הרואים למרחק, ספינות חיות  (חדש)
ליילה יום חמישי, 29/06/2006, שעה 18:41
בתשובה לפרנקי
לא קראתי את סדרת הרואים למרחק אבל קראתי את כל סדרת סוחרי הספינות החיות וזאת סידרה די נחמדה. אולי לא אחת המוצלחות ביותר אבל היא מוצלחת מספיק בשביל שאני אקרא אותה ואהנה ממנה!
   כתוב תגובה
שכחו רומח הדרקון!!!!!!!!  (חדש)
עדו יום שישי, 11/06/2004, שעה 13:41
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
   כתוב תגובה
לא, לא ''שכחו''.  (חדש)
Boojie יום שישי, 11/06/2004, שעה 14:02
בתשובה לעדו
!!!!!!
   כתוב תגובה
סנובים! :)  (חדש)
עידו (אחר) יום שלישי, 22/06/2004, שעה 1:19
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
ברור.  (חדש)
Boojie והמובן מאליו יום שלישי, 29/06/2004, שעה 13:12
בתשובה לעידו (אחר)
   כתוב תגובה
ומה עם די זמן לאהבה?  (חדש)
N יום רביעי, 14/07/2004, שעה 14:33
הספר הזה היה הראשון שקראתי של היינלין ולדעתי הוא אחד הטובים ביותר שיש!
ומה עם אוטופיה בכחול לבן? (לא זוכרת מי כתב) אולי הוא לא עומד באותה רמה כמו כולם אבל אין הרבה ספרי מדע בדיוניים ישראלים טובים!
בקשר לספרי ילדים אני התחלתי עם סדרת לאקי סטאר של אסימוב שהיא רחוקה מלהיות הטובה ביותר אבל יש בה הרפתקאות והיא בהחלט יכולה להלהיב את הקורא הצעיר
   כתוב תגובה
ר.א סלבטורה - אלף אפל  (חדש)
mastero יום שישי, 06/08/2004, שעה 11:44
קראתי לאחרונה את טריולוגית האלף האפל של סלבטורה
אני מוכרח לציין שלא הבנתי מה כולם מצאו בספרים האלה . חוץ מאקשן אין בהם שום רובד רוחני או עומק אמיתי בין דמויות.
מומלץ לשיעור ספרות של כיתה ג' .
לעומת זאת הספר הראשון של בקעת רוח כפור היה רדוד באותה מידה אבל לפחות מעניין.
אני גם מוכרח להגיד שכשהייתי בין 14 קראתי את רומח הדרקון ומאד נהניתי אבל עקב התגובות פה באתר החלטתי לקרוא אותם שוב כדי לראות האם השתנה משהו.
אה וכן דבר אחרון שר הטבעות לא כזה משהו וההוביט הוא באמת ספר ילדים.
שניהם אמריקאים באופי ובנויים כספרי לכל המשפחה.
אבל הקרבות כתובים מעולה אין ספק
   כתוב תגובה
הסכמתי לכל דבריך עד הקטע של שר הטבעות  (חדש)
יעל יום שישי, 06/08/2004, שעה 12:06
בתשובה לmastero
מה זאת אומרת הוא: ''אמריקאי באופי''?

לא הבנתי.
   כתוב תגובה
לכל מטיחי העלבונות....  (חדש)
שחר יום שלישי, 10/08/2004, שעה 0:14
אני דווקא מציע שתתמקדו בספרים שלכם... אחרי הכל, חייבים להודות ש ''רומח הדרקון''(למשל) היא סדרה פשוט מהנה. יש כאלו שיגידו שהיא פשוטה, רדודה, תבניתית, אבל יש בה רגשות.... זו הנאה טהורה, לא כמו ספרים אחרים שיצאו מהתבנית עד כדי כך, שהם כבר לא ספרי קריאה, אלא ספרי היסטוריה מעוותת. וכל הקוראים של ספרי הפנטסיה.. קראו מה שבא לכם, בין אם זו פנטזיה לילדים בני 5, או לדוקטורים להסטוריה
   כתוב תגובה
שמא תוכל לכבדנו בכמה דוגמאות?  (חדש)
NY יום שלישי, 10/08/2004, שעה 12:57
בתשובה לשחר
כלומר - לנקוב כאן בשמותיהם של חמישה ספרים שהם ''כבר לא ספרי קריאה, אלא ספרי היסטוריה מעוותת''? ובתוספת, לספר לנו באיזו ''תבנית'' מדובר?
תודה.
   כתוב תגובה
דחוף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (חדש)
לא משנה מה השם יום ראשון, 03/10/2004, שעה 21:47
אני בן 12 ולא מזמן התחלתי להתענין בפנטזיה. קראתי את שר הטבעות, ההוביט, הסיפור שאינו נגמר ועוד כמה שלא מוזכרים ברשימה. אחרי הרשימה התבלבלתי מאוד ואין לי מושג מאיפה להתחיל בבקשה תמליצו לי המלצות ממוקדות על ספרים באמת טובים (רצוי שיהיו מהרשימה).
   כתוב תגובה
ובכן, קשה מאד להחטיא עם הרשימה.  (חדש)
NY יום שלישי, 05/10/2004, שעה 0:26
בתשובה ללא משנה מה השם
כל ספר שתקרא ממנה טוב בזכות עצמו. אני מציע לך לקרוא, בתור התחלה, את ''גשר ציפורים'' של בארי יוגארט ואת חמישיית ''אמבר'' של רוג'ר זלאזני (הספר הראשון הוא ''תשעה נסיכים לאמבר'', ארור אהיה אם אני זוכר את שמותיהם של השאר...).
בהצלחה!
   כתוב תגובה
ולא לקרוא את הכריכה האחורית!  (חדש)
ולנסיה יום חמישי, 14/10/2004, שעה 1:55
בתשובה ללא משנה מה השם
זו אזהרה לגבי אמבר. הספרים האלה פשוט עושים פעלולי טוויסטים מרהיבים שחבל להרוס. בכלל, אני בדיעה (הדי נפוצה) שאת אמבר כדאי לקרוא עם כמה שפחות ידע מוקדם.
   כתוב תגובה
שאלה??  (חדש)
עמיר יום שני, 18/10/2004, שעה 13:37
בתשובה לולנסיה
אחרי מס' דקות!! של קריאת כל התגובות על הכתבה אני אשאל שאלה פשוטה: מה הקרטריונים שלכם בבחירת הרשימה,מה עושה את הספרים הללו ליותר טובים מאחרים?
נ.ב אני לא קראתי את רומח הדרקון אבל אני מאוד נהנה ממחזור כישור הזמן למרות שהוא נמרח אך מצד שני זהו אולי קסמו
   כתוב תגובה
אם השאלה שלך מופנית לאנשים שאחראים  (חדש)
Boojie יום שלישי, 26/10/2004, שעה 12:48
בתשובה לעמיר
לבחירת רשימת הספרים שבמאמר עצמו, אני יכולה לדבר בשם עצמי ולומר שיש כאן עניין של טעם אישי, וזה מובן מאליו, כי אין שום אפשרות לבקש מאדם להמליץ על ספר בלי שהטעם האישי שלו יתערב בזה. הרשימה הכללית היא שילוב טעמם של כמה אנשים.
לא הייתי יכולה להמליץ לאיש על כישור הזמן או על רומח הדרקון, כי לא קראתי את הספרים (סדרות, למעשה) האלה. מאז ומעולם לא סבלתי פנטזיה גנרית (למעשה, אני חושבת שלא סבלתי אותה אפילו יותר כשהייתי בגיל ההתבגרות והייתי אמורה לאהוב אותה, מאשר עכשיו, שאני מסוגלת להנות ממנה בשעות ניתוק המוח), ולפיכך נמנעתי מלקרוא אותה ככל יכולתי.
בכל מקרה, אפשר לראות גם לפי התגובות שנכסי צאן ברזל האמיתיים לא הוחמצו כאן. הרבה אנשים קופצים ומוסיפים פה את הספר האהוב עליהם כ''איך יכולתם לפספס את...'', אבל בסופו של דבר, לא ממש מופיע פה משהו שכו-לם אומרים, ''בו'נה, X היה חייב להיות ברשימה והוא לא''. אני חושבת שהרשימה שניתנה למעלה בהחלט משקפת איזשהו קונצנזוס שמשלב איכות ופופולריות.
   כתוב תגובה
בשבילי זה די קשה  (חדש)
לילי יום חמישי, 06/12/2007, שעה 2:07
בתשובה לולנסיה
כשאני ניגשת אל ספר אני תמיד בודקת מה התקציר ואם הוא מוצא חן בעיני..ורק אז אני מחליטה אם אני רוצה לקרוא אותו, אז כשאומרים לי לא לקרוא מאחור..
שמעתי כבר ממזמן על סדרת אמבר (מגיל 12 בערך), וגם על האזהרה מהקריאה מהכריכה האחורית אבל עוד לא קראתי אותה, משהו בה.. לא יודעת.. אני מרגישה פשוט שלא בא לי לקרוא אותה.. לא יודעת למה, אבל שמעתי כל כך הרבה המלצות טובות עליה שאני כבר לא יודעת מה לעשות.
   כתוב תגובה
על אדם  (חדש)
איזי יום שני, 18/10/2004, שעה 22:17
רשימה נהדרת, ובכל זאת, הפנינה שלי -
''על אדם'' של תיאודור סטרג'ן.
הוא כבר בן חמישים, ועדיין שומר בתוכו את התמצית, אולי הפואנטה, של הז'אנר כולו -
העתיד כבר כאן.
נולד כרגע בתוכנו. בשניות אלה ממש.
נפלא ונורא כמו ששום פיסת עבר לא תהיה אף-פעם.
   כתוב תגובה
אמבר  (חדש)
Black-Sabbath יום שישי, 29/10/2004, שעה 13:52
בתקציר של אמבר כתבתם: ''חמשת הספרים הראשונים בסידרה'' האם יש עוד ספרים בסידרה מלבד החמישה?
   כתוב תגובה
כן. יש עוד חמישה.  (חדש)
יעל יום ראשון, 31/10/2004, שעה 12:25
בתשובה לBlack-Sabbath
   כתוב תגובה
No... there's another.  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 31/10/2004, שעה 18:56
בתשובה ליעל
   כתוב תגובה
  (חדש)
tom יום רביעי, 24/11/2004, שעה 11:43
לדעתי רומח הדרקון היא סדרה יפה מאוד, במיוחד מלחמת הנשמות
   כתוב תגובה
ספרים שהיו צריכים להיות ברשימה לדעתי  (חדש)
עמרי יום שלישי, 25/01/2005, שעה 0:03
בתשובה לtom
סופר מצויין שנשכח לטעמי הוא פיליפ חוזה פרמר עם השישיה של ''בורא עולמות'' וגם של ''לך אל גופתך הפזורות'' והמשכיו.
ובתחום של ספרות פנטזיה לצעירים הייתי ממליץ גם על החמישיה של ''ליר''.
   כתוב תגובה
ספרים שהיו צריכים להיות ברשימה לדעתי  (חדש)
אמיר אישהר יום שישי, 14/11/2008, שעה 6:00
בתשובה לעמרי
האח הידד
אכן סופר מעולה
וגם טיק טוק שלו ובעיקר בעיקר טרילוגיית עולם המדרגות שהיא מהמהנות שקראתי בפנטזיה ואף יצא בעם עובד אי שם בשנות ה80
   כתוב תגובה
טיק טוק הוא של ג'ון סלדק.  (חדש)
Boojie יום ראשון, 16/11/2008, שעה 19:50
בתשובה לאמיר אישהר
   כתוב תגובה
מחאה...  (חדש)
Der Fool יום שלישי, 15/03/2005, שעה 12:25
אני חושב שסידרת עולם הדיסק (טרי פראצ'ט) צריכה להיות בתוך הרשימה הזאת...
   כתוב תגובה
נגיד, כמו ב''עוד מומלצים'' -  (חדש)
Boojie יום שלישי, 15/03/2005, שעה 12:40
בתשובה לDer Fool
''כל ספרי טרי פראצ'ט''?
המממ. טוב, נו, אם אתה מתעקש, הנה, הוספנו את זה לרשימה רטרואקטיבית.
   כתוב תגובה
חסרים לדעתי  (חדש)
רועי יום שלישי, 21/06/2005, שעה 14:58
ששת / רוברט היינלין.
הגבעות הירוקות של הארץ / רוברט היינלין.
זרוע / לארי ניבן.
נעילה / ג'ק צ'וקר.
   כתוב תגובה
רק שאף אחד מהם אינו ספר חשוב  (חדש)
גרומיט יום שני, 04/07/2005, שעה 13:57
בתשובה לרועי
ולשלושת הכותבים הנ''ל יש ספרים בולטים יותר מאלה שהזכרת.
   כתוב תגובה
מילא זה,  (חדש)
Boojie יום ראשון, 10/07/2005, שעה 12:06
בתשובה לגרומיט
אחד מהם אפילו לא קיים. (חפש, נראה אותך, את ספרו של לארי ניבן ''זרוע'').
   כתוב תגובה
דווקא הגבעות הירוקות (הסיפור)  (חדש)
גל יום ראשון, 24/07/2005, שעה 10:41
בתשובה לגרומיט
הוא כן אחד הסיפורים הבולטים (ולדעתי, גם אחד הסיפורים הטובים ביותר בקטגוריית הקצרים, ובטח של היינליין) והמשפיעים.
הוא סיפור המד''ב הראשון,למיטב ידיעתי, שפורסם מחוץ לגבולות הז'אנר, כלומר לא במגזין פאלפ אלא בעיתון ''איכותי'': בסאטרדיי איוונינג פוסט.
וגם יש מכתש ע''ש ריזלינג על הירח, ופרס ע''ש ריזלינג לשירת מד''ב (http://www.sfpoetry.com/rhysling.html ).

בתור אוסף, הוא גם משמעותי, כי הוא אוסף סיפורי ההיסטוריה של העתיד - סדרת סיפורים קצרים טובה שהשפיעה רבות על הז'אנר, והיחיד משלושת האוספים בסדרה שתורגם לעברית.
   כתוב תגובה
קצת כבוד, בבקשה..  (חדש)
עידן יום שלישי, 12/07/2005, שעה 13:44
אני חושב שבמאמר המרכז את כל הספרים הטובים ביותר צריך להופיע גם רומח הדרקון, ולא מה שיש למחבר בספריה בבית. בנגוד למה שאמרו פה, רומח הדרקון זו קלאסיקה אמיתית, סדרה מהנה וכיפית, סדרה לא רק לילדים ואם מישהו לא אוהב אותה אז שידע שיש המון שאוהבים, אז ללכת ולהשמיץ ולבקר בצורה כזאת מחפירה ומזלזלת סדרת פנטסיה מהמפורסמות והגדולות והאהובות בעולם זה לא הדבר הנאה לעשות.
גם אלו פה שלא אוהבים רומח הדרקון לא יכולים להגיד שהסדרה היא לא אחת הנאהבות והמצליחות בעולם, ורומח הדרקון אכן לא עושה עוול לפנטסיה היום ולכן אין צורך לעשות לה עוול ברשימה שכזאת. לפחות תהיו הגונים ודיסקרטים כדי לא לנסות להעלים מהשטח את הסדרה, אכן יש לה מקום להיכנס לרשימה ואם היא לא נכנסה אז תסלחו לי, אבל אני מתקשה להתייחס לרשימה זו בכבוד ראוי.
אני מקווה שלא פגעתי במישהו פה, אני פשוט התפלאתי שלא מצאתי את רומח הדרקון ברשימה וזו נראית לי רשימה שנכתבה עפ''י עקרונות לא אוביקטיביים כמו שהיא הייתה צריכה.
   כתוב תגובה
ובתוכניתנו הבאה:  (חדש)
NY יום שלישי, 12/07/2005, שעה 14:39
בתשובה לעידן
בריטני ספירס מקבלת את הכבוד המגיע לה לצד מוצארט וצ'ארלי פארקר, יצפאן זוכה באוסקר וג. יפית זוכה בפרס נובל לכלכלה. השארו עמנו!
   כתוב תגובה
ובתוכניתנו הבאה:  (חדש)
עידן יום שלישי, 12/07/2005, שעה 15:31
בתשובה לNY
אני לא פניתי בציניות, וכמו שנתתי תגובה מלאה כך ציפיתי להתייחסות נאותה.
   כתוב תגובה
אם תקרא את תגובתי היטב, תבין.  (חדש)
NY יום שלישי, 12/07/2005, שעה 16:22
בתשובה לעידן
   כתוב תגובה
אני הבנתי די טוב  (חדש)
עידן יום רביעי, 13/07/2005, שעה 23:44
בתשובה לNY
אבל עדיין היה זה לא מן הראוי לזלזל בסדרה, זו האגודה למד''ב ופנטסיה, ועם כל הכבוד, היא מייצגת גם את חובבי רומח הדרקון בארץ, ולהביע לגלוג, התעלמות וירידה על הסדרה זה אכן משהו שלא צפיתי פה.
אני מנהל קהילת הפנטזיה הגדולה בארץ ואני עצמי כמנהל לא מחבב סדרות מסויימות וספרים, אבל אני לא נוהג ככה.
   כתוב תגובה
<אנחה>  (חדש)
NY יום חמישי, 14/07/2005, שעה 9:18
בתשובה לעידן
כאדם פרטי המגיב לך כאן, זכותי הפרטית לזלזל בסדרה הנ''ל ובבנות מינה, ואם זה לא מוצא חן בעיניך - זבש''ך.
לצערי, לא מימשתי את זכותי הפרטית הנ''ל בהודעתי למעלה, והדגמתי הפשוטה נפלה על אוזניים ערלות. חבל.
(אגב - http://www.sf-f.org.il/story_240 - תהנה.)
באשר לרשימה - היא מכילה בפירוש את ספרי המד''ב והפנטסיה *הטובים* ביותר - לא הפופולריים ביותר, לא האהובים ביותר, לא בעלי קהילות המעריצים הגדולות ביותר - וזאת לדעת האנשים שהשתתפו בהכנתה. לדעת אנשים אלה, ואני בכללם, סדרת רומח הדרקון אינה עונה לקריטריון ''הטובים *ביותר*'' (ולדעת חלקם, טובים בכלל). גם בעניין זה, לצערך הרב, תאלץ ללמוד להתמודד עם המציאות המרה, כי לשנותה לא תצליח.
הייתי מציע לך לקרוא קצת פנטסיה טובה באמת לשם שינוי - במקרה יש כמה ספרים ממש מצוינים ברשימה למעלה - אבל יש לי הרגשה שגם רעיון זה יפול על אוזניים ערלות, אז לא חשוב.
(ובמאמר מוסגר: http://www.sf-f.org.il/story_484)
   כתוב תגובה
<אנחה>  (חדש)
עידן יום חמישי, 14/07/2005, שעה 12:06
בתשובה לNY
סליחה, אבל עם כל הכבוד, אתה מנהל האתר של האגודה והזלזול הזה לא רק בסדרה אלא גם בי כאורח הוא מחפיר, וכשאתה מנהל אתר, זה קודם כל, ואחר כך באתר שלך תהיה אדם פרטי, קודם מנהל.
אבל בגלל הסגנון תגובות שלך אני אענה לך באותו טון.
אין לך זכות להגיד לי מה לקרוא ומה לא, אתה לא שופט הפנטסיה העולמי והקישור שנתת לי לא אמר לי כלום, תתחבא מאחורי כתבות קודמות אבל זה לא משפיע עליי כי אני כבר קראתי את הכתבה ההיא מזמן, ויש שם..איך נאמר.. הרבה בולשיט! אתה לא מבקר אתה פוסל אז אל תחמיא לעצמך.
אל תקרא לי אוזניים ערלות כי אני לא אחד החברים שלך ואתה תוקף אותי בלי להכיר אותי אז אני חושב שאתה צריך להרגיש בושה.
המציאות המרה היא שאתה לא מבין בפנטסיה, מצטער, במד''ב אני לא מבין אז אני לא אתווכח אבל בפנטסיה אתה לא מבין ככל הנראה, אתה קורא מאמרים, קורא ספרים אבל אתה מנסה וממציא דברים לנתח בסיפורים, במקום שתראה את הדברים הטובים אתה בא לספר אחרי שקראת מאמר ובעל דעה כללית עליו ואך ורק קורא אותה בשביל להגיד שקראת ולא אהבת, אז מה שאתה אומר אלו דברים ישנים, אתה לא מחדש לאף אחד ורומח הדרקון זו אחת מסדרות הפנטסיה הבסיסיות, אם תרצה בכך או אם לאו!
   כתוב תגובה
מי אמר לך מה לקרוא?  (חדש)
NY יום חמישי, 14/07/2005, שעה 12:26
בתשובה לעידן
תקרא מה שאתה רוצה, חמודי. אל תתן לי או לאף אחד אחר לעמוד בדרכך. קדימה!
ואני, גם כן, אקרא מה שארצה, ואכנה אילו ספרים שארצה באילו כינוים שארצה, ולא אתה ולא אף אחד מחבריך הרבים או המעטים תוכלו לעמוד בדרכי.
החיים קשים. תתרגל.
   כתוב תגובה
עידן, נסה להבדיל בין ''בסיסי'' לבין ''טוב''  (חדש)
יעל יום ראשון, 17/07/2005, שעה 0:42
בתשובה לעידן
ההמלצות פה הן על הספרים הכי *טובים* בשטח הזה. האם אתה חושב שרומח הדרקון היא סדרה בין הכי טובות בשדה הפנטסיה? באמת?

אם כן, אז לדעתי לא קראת מספיק.

אני מסכימה איתך שזו סידרה בסיסית בשטח הפנטסיה הנוסחתית, היא מוגדרת כ''לחם'' לחובבי ספרות הנוסחה, יחסית לז'אנר שלה היא כתובה לא רע, והיא קריאה מאוד. היא מהנה ומעניינת ופופולרית. הכל נכון.

אבל היא לא בין סדרות הפנטסיה הטובות ביותר. זה הכל. היא טובה יחסית לספרי הפנטסיה הנוסחתית, אבל היא לא טובה בפני עצמה. היא מלאה פגמים, קלישאות וסטריאוטיפים, ונראית כמו משחק מו''ד אחד גדול (מה שהיא באמת כפי הנראה).

ההמלצות במאמר הזה (שהן סובייקטיביות דרך אגב, אף אחד לא טען אחרת) הן על הדברים הכי טובים שיש בז'אנר. אף אחד לא אמר שאסור לקרוא דברים אחרים. אף אחד לא פסל את הדברים האחרים. יש עוד הרבה דברים טובים שלא הופיעו במאמר, והרבה מאוד דברים לא טובים שלא הופיעו במאמר.

רומח הדרקון זו סידרה משפיעה, זו סידרה פופולרית, זו סידרה שכיף לקרוא (לפחות בגיל מסוים), אבל היא פשוט לא אחת הטובות בז'אנר הפנטסיה.

ממש חבל להתווכח על זה. אתה רשאי, דרך אגב, להרכיב רשימה משלך ולפרסם אותה איפה שאתה רוצה. הרשימה הזו משקפת רק את דעתם של כותביה.
   כתוב תגובה
עידן, נסה להבדיל בין ''בסיסי'' לבין ''טוב''  (חדש)
אלמוני יום חמישי, 20/04/2006, שעה 11:43
בתשובה ליעל
מצטרף לתלונות לגבי רומח הדרקון. בתור חובב ספרים שמתקרב לגיל 30 קראתי את הטרילוגיה הראשונה לא מזמן, והיא פשוט מצוינת. נכון שהיא נוסחאתית וקצת ''טלנובלית'', אבל היא מרגשת ומאוד כיפית.

אפרופו, סדרה נוסחאתית אך נפלאה נוספת היא ''שאנארה'' של טרי ברוקס, שלא קיבלה כאן ביטוי.
   כתוב תגובה
ממש מדהים!  (חדש)
אסף יום שני, 22/05/2006, שעה 1:16
בתשובה לNY
כנראה שהמציאות הישראלית אוהבת להשתחל לה למקומות רבים אינספור, חלק מאותם מקומות הוא ה''תגובות'' כפי שאתם קוראים להם הנמצאות באתר זה, התחלתי לקרוא את התגובות ולאט לאט ראיתי את היריבות מתפתחת זה פשוט מדהים עד כמה אנשים מסוגלים לדבר בשפה כה רהוטה (כולל אני והאמינו לי שאיני מדבר כך בשפת היומיום אני בסכ''ה בן 23 לא 50 ) ובכל זאת לנסות ולפגוע...

אני, לא שזה יעורר את מחשבותיכם כלל, או יגרום לכם אפילו לצביטת לב קטנה, מגנה בזאת את ה''אמבוש'' שעשיתם על עידן...
הויכוח מיותר וחסר כל מעצורים.
   כתוב תגובה
אחד האספקטים הנתעבים ביותר של המציאות הישראלית  (חדש)
Boojie שבת, 27/05/2006, שעה 21:58
בתשובה לאסף
זה הישראלי-שאינו-ישראלי, זה שמייבב מרה על ''המציאות הישראלית'' וכמה שהיא לא נעימה, אם כי הוא, כמובן, אינו כזה, חלילה, הוא מחונך, ונחמד, ומנומס, וידידותי, ובשם החינוך העילאי הזה שלו הוא הולך ומתנשא בשלל מקומות שונים ומשונים בנוסח, ''שופוני, ראו את עליונותי כי רבה, שאתם גועליים ואני? אני בכלל לא! אני *נחמד*!''
ועל זה נאמר, בישראליות בלתי מתפשרת: יאללה יאללה. לך חפש את החברים שלך בגוגל.
   כתוב תגובה
אחד האספקטים הנתעבים ביותר של המציאות הישראלית  (חדש)
אסף יום ראשון, 04/06/2006, שעה 2:59
בתשובה לBoojie
חחח...
אהבתי אותך... :)
חבל שלא הבנת מה רשמתי שם ...

אבל לא נורא...
יום טוב...
אל תגיב על זה כי אני לא ממש אגיב על תגובתך עושים טעות פעם אחת, וזה עכשיו ...
   כתוב תגובה
אה, כן, רמז:  (חדש)
Boojie יום ראשון, 04/06/2006, שעה 3:20
בתשובה לאסף
בשפה העברית יש שפע סימני פיסוק מלבד שלוש נקודות. הדרך לסיים משפט היא בנקודה יחידה.
סתם, חשבתי לעזור קצת.
   כתוב תגובה
אהמ...  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום שישי, 14/07/2006, שעה 11:51
בתשובה לBoojie
אה... לא משנה. אין טעם.
   כתוב תגובה
אהמ...  (חדש)
Xslf יום חמישי, 27/07/2006, שעה 12:13
בתשובה להרוסי הקטן (ההוא מפישאיי)
אני רואה שגם אתה עכשיו ממכורי טל כהן- מסתובב בכל האתרים שעל השרת של עין הדג (כאן, האייל הקורא וכו').

:-)
   כתוב תגובה
או, מהאתר הזה נגמלתי מהר מאד.  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום שני, 07/08/2006, שעה 15:57
בתשובה לXslf
מסיבות שאכנה ''בני'' בראשי תיבות (אני לא צריך שירצחו אותי).
   כתוב תגובה
שאלה!!!  (חדש)
B.N יום ראשון, 31/07/2005, שעה 13:42
כמה ספרים יש בסדרת ''הקוסם מארץ ים''? האם כולם תורגמו? אם לא איך נקראים באנגלית הספרים שלא תורגמו?
   כתוב תגובה
תשובות לחלק משאלותיך  (חדש)
NY יום ראשון, 31/07/2005, שעה 15:49
בתשובה לB.N
תוכל למצוא כאן:
   כתוב תגובה
אבל לפני הכול.....  (חדש)
יאיר פרדלסקי יום ראשון, 18/09/2005, שעה 1:07
כדאי מאוד לקרוא את ''לוחמי החלל''
של רוברט הנליין !
ספר קריא אך עמוק ביותר
ספר שתחשבו על הגיגים ומסרים ממנו
בהזדמניות רבות.
   כתוב תגובה
''עמוק'' במובן ''רדוד'', נכון?  (חדש)
Boojie יום שני, 26/09/2005, שעה 19:42
בתשובה ליאיר פרדלסקי
   כתוב תגובה
''עמוק'' במובן של ''למי שלא עשה צבא''  (חדש)
שלמקו GRAS יום ראשון, 02/10/2005, שעה 7:04
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
אבל לפני הכול...  (חדש)
צ'רלי צ'אפלין יום שני, 14/07/2008, שעה 18:35
בתשובה ליאיר פרדלסקי
קראתי, זה לא זה... אני באופן אישי לא ממליץ לאף אחד ספר רדוד ושטחי שאיננו מתעסק בכלום מלבד בידיוניות ריקנית
   כתוב תגובה
  (חדש)
אדוה יום שני, 24/04/2006, שעה 15:13
מה עם כישור הזמן?! מישהו שכח?..
   כתוב תגובה
חלילה  (חדש)
גרומיט יום שלישי, 25/04/2006, שעה 1:16
בתשובה לאדוה
כישור הזמן שייך לרשימה אחרת. זו מתרכזת בספרים *הטובים* של הז'אנר.
   כתוב תגובה
חלילה  (חדש)
אדוה יום רביעי, 10/05/2006, שעה 21:49
בתשובה לגרומיט
אני לא ארחיב את היריעה(והיא רבה)לקלס את הסדרה הזאת (למרות שהיא טיפל'ה מייגעת) אבל כן.. רוברט ג'ורדן לא לחינם ממשיך לכתוב(עד שימסמרו את הארון שלו..) את האפוס הנפלא הזה, עם מילון משלו! סבבה לספרים הטובים שמתרכזים ב''ז'אנר'',אך מקומו עימם. אגב, כתיבה צינית לא נעימה לקורא. תודה.
   כתוב תגובה
אני לא חושבת שהוא התכוון שיהיה לך נעים.  (חדש)
Boojie יום רביעי, 10/05/2006, שעה 22:33
בתשובה לאדוה
   כתוב תגובה
גם לא התכוונתי שיהיה ציני  (חדש)
גרומיט יום רביעי, 10/05/2006, שעה 23:07
בתשובה לBoojie
אמרתי במפורש את דעתי שהספר אינו אחד מטובי הז'אנר. בלי רמיזות או עקיצות.
   כתוב תגובה
סליחה, לא ברור מהי ה''רשימה האחרת'' בכל מקרה קבל התנצלות  (חדש)
אדוה יום חמישי, 11/05/2006, שעה 20:52
בתשובה לגרומיט
   כתוב תגובה
הרשימה האחרת היא רשימת ה''פופולרים''  (חדש)
יעל יום שישי, 19/05/2006, שעה 1:09
בתשובה לאדוה
אין ספק שהספר הוא פופולרי.
   כתוב תגובה
ספרים ישנים - רובט היינליין  (חדש)
אופיר יום חמישי, 11/05/2006, שעה 22:09
לא יכולתי שלא לשים לב שהזכרתם מעט מאוד ספרים של הסופר הנהדר הזה. לא אכפת לי שאף אחד לא קורא את התגובות האלו, אבל אני רוצה להמליץ על לפחות 3 ספרים שלו שריתקו אותי כל פעם מחדש: ''די זמן לאהבה'' (שמספר על חייו של לאזרוס לונג (בדרך מרתקת ומשעשת להפלי)המשולב ברבים מספריו של הייליין) ''לשוט לעבר השקיעה'' ו-''החתול העובר דרך הקירות''
חוץ מזה זה אתר נחמד אז תודה למי שהכין אותו.
   כתוב תגובה
ספרים ישנים - רובט היינליין  (חדש)
אופיר יום חמישי, 11/05/2006, שעה 22:18
בתשובה לאופיר
אוקי אולי כתבתי מהר מדי ומישהו כן קרא את כל התגובות האלו פעם אז קבלו את התנצלותי ודרך אגב רומח הדרקון הוא נהדר וגם כישור הזמן, פשוט יש דברים שלא כדי למתוח אותם כמו מסטיק כי העלילה נהרסת.
   כתוב תגובה
ביקורת ספרים  (חדש)
אברהם בוטבול יום שני, 12/06/2006, שעה 14:53
אין מה להגיד מאמר מצוין. לפי דעתי רוב הספרים שלא הוזכרו במאמר אבל הוזכרו על ידי הקוראים, מצוינים גם כן. אבל אם כדי למצוא חן בעיני כולם צריך פשוט להדפיס את רשימת כל הספרים שיצאו לאור, אז קחו לכם קטלוג של מדע בידיוני ופנטסיה ואל תבקרו את אלו שכותבים מאמרים.
לי יש בבית את כל סיפרי המדע הביוני מאז תחילת הדפסתם בעברית ואני נהנה לקרוא את כולם שוב ושוב
   כתוב תגובה
מה עם Galactic Patrol ויתר הסדרה?  (חדש)
מרב יום ראשון, 02/07/2006, שעה 19:05
Galactic Patrol, Gray Lensman, Second Stage Lensmen, Children of the Lens, Triplanetary, First Lensman

יש שאומרים שסדרת ספרים זו מ1950 ואילך, שכתב אדווארד אי. סמית', התחילה עם כל רעיונותיה את מלחמת הכוכבים, סטארגייט בבילון ובכלל סיפקה השראה
ובכלל מה דעתכם עליה
   כתוב תגובה
מה עם הנרי לאיון אולדי?  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום שישי, 14/07/2006, שעה 11:56
   כתוב תגובה
עם, אה, *מי*?  (חדש)
Boojie שבת, 15/07/2006, שעה 15:10
בתשובה להרוסי הקטן (ההוא מפישאיי)
   כתוב תגובה
דמיטרי גרומוב ואולג לדיז'סקי, שכותבים תחת שם העט  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום ראשון, 16/07/2006, שעה 10:23
בתשובה לBoojie
''הנרי לאיון אולדי'', הם בין גדולי סופרי המד''ב והפנטסיה הרוסיים (קודמים להם רק האחים סטרוגצקי). לא יכול להיות שמערכת האתר לא שמעה עליהם.
   כתוב תגובה
לראיה:  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום ראשון, 16/07/2006, שעה 15:00
בתשובה להרוסי הקטן (ההוא מפישאיי)
(לא לדאוג, זה באנגלית)

תרגום של כתבי אולדי אמור להוות אתגר מעניין במיוחד. אולדי הם מסוג הסופרים שאבא שלי מכנה ''אשפי מלים'' (''мастера слов''). הכתיבה שלהם מתאפיינת בשפה פתלתלה ומסובכת. נחוץ מתרגם לפחות ברמה של עמנואל לוטם כדי להעביר את מלא המורכבות של אולדי לעברית. מישהו צריך לקחת על עצמו את האתגר הזה.
   כתוב תגובה
עדיין לא נעניתי.  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום שני, 17/07/2006, שעה 15:00
בתשובה להרוסי הקטן (ההוא מפישאיי)
למה כתבי הנרי לאיון אולדי לא נכללים ברשימת ספרי הפנטסיה והמד''ב הטובים ביותר? קשה לי להאמין שאף אחד (אחת?) מאושיות האתר לא מכיר את כתבי הסופרים הללו, לפחות באנגלית.
   כתוב תגובה
דווקא כן יכול להיות.  (חדש)
Boojie יום שלישי, 18/07/2006, שעה 21:09
בתשובה להרוסי הקטן (ההוא מפישאיי)
   כתוב תגובה
חבל.  (חדש)
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום רביעי, 19/07/2006, שעה 10:09
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה
חסרים כאן כמה ספרים טובים...  (חדש)
הודיה יום שני, 06/11/2006, שעה 11:33
לדוגמא: מעוף הדרקון של אן מקאפפרי, (יש לזה שני המשכים...)
כישור הזמן, סדרה מעולה!
רומח הדרקון (לא מדהים במיוחד, אבל כן ספר פנטזיה בכל מובן)
הסימלסריון של טולקין, (אני לא בטוחה שככה כותבים את זה)
ועוד הרבה ספרים טובים באנגלית- שאפילו לא שמעתם עליהם- יש אינסוף ספרי פנטזיה מעולים באנגלית!
   כתוב תגובה
אכן, חסרים כאן כמה ספרים טובים.  (חדש)
שלמקו GRAS יום שני, 06/11/2006, שעה 22:57
בתשובה להודיה
   כתוב תגובה
***  (חדש)
ליליקס שבת, 18/11/2006, שעה 20:24
''הסיפור שאינו נגמר''- אחד הספרים הכי טובים שקראתי.
   כתוב תגובה
שערוריה  (חדש)
נעם יום שני, 05/02/2007, שעה 8:35
שככו את רומח הדרקון ,מחזור שער המוות הבלגוריד והמלורין,ממלכות האל....

חוצפה
   כתוב תגובה
פססט... נעם  (חדש)
גרומיט יום שני, 05/02/2007, שעה 10:56
בתשובה לנעם
לא שכחו. סתם לא חשבו שהיצירות האלה טובות מספיק.
   כתוב תגובה
שערוריה  (חדש)
ירדן יום חמישי, 13/12/2007, שעה 20:49
בתשובה לנעם
מסכימה!
   כתוב תגובה
ומה עם ''על אדם'' של סטרג'ן?  (חדש)
אפרת יום שלישי, 27/02/2007, שעה 7:42
אחד מהראשונים שקראתי והוא מצויין בכל קנה מידה, לדעתי כמובן. אפל, מצמרר, טראגי וגם מלא תקווה. מד''ב ''הארד-קור'' אמיתי.
   כתוב תגובה
אלים אמריקאים  (חדש)
sandman יום שישי, 28/12/2007, שעה 22:08
הספר ''אלים אמריקאים'' של גיימן בהחלט ראוי להיכלל ברשימה. ספר מצוין שמתאים גם לקוראים מתחילים.
   כתוב תגובה
ומה עם ''אראגון'' ???  (חדש)
sandman יום שישי, 28/12/2007, שעה 22:12
סתם, אני צוחק.
   כתוב תגובה
הלו הלו!  (חדש)
בת 12 שבת, 09/02/2008, שעה 13:06
מה עם כישופ? אה?! ועולם הדיסק? קצת כבוד לספרות הפנטזיה\סלאש\מדע בדיוני!!
   כתוב תגובה
מצטערת.  (חדש)
Boojie שבת, 09/02/2008, שעה 14:47
בתשובה לבת 12
לאף אחד מאיתנו כאן אין כבוד לספרות הפנטזיה או המדע הבדיוני. בעסה.
   כתוב תגובה
אבל מה עם עולם חדש מופלא?  (חדש)
דנה 12 יום ראשון, 27/07/2008, שעה 8:13
באמת..
   כתוב תגובה
אבל מה עם עולם חדש מופלא?  (חדש)
גרומיט יום שני, 28/07/2008, שעה 18:48
בתשובה לדנה 12
ספר חשוב ומשפיע, אם כי לטעמי מאוד לא טוב. אולי בגלל זה הוא לא נכנס לרשימה.
   כתוב תגובה
המלצות נוספות  (חדש)
אמיר ברטורא יום שישי, 14/11/2008, שעה 6:19
בתשובה לגרומיט
אני מבקש להוסיף כמה המלצות על אהובים עלי במיוחד -
יקום אפל של דניאל גלויה
חדירת זמן - אוסף קצרים בעריכת סי. קלארק
פיליפ חוזה פארמר - אני אוהב את רוב מה שהוא כתב, יצאו בעברית שלושה שלו מסדרת בורא העולמות וסידרת עולם הנהר שלו עדיין מחכה לתירגום
מגילת החרבות של מייקל מורקוק, שסוף סוף יצא בהדפסה מחודשת.
אני מתנצל אם כבר הזכירו אותם, פשוט לא היה לי כוח לקרוא את כל הפתיל הארוך שנראה שרובו עסוק ב''מריבה'' על רומח הדרקון...
   כתוב תגובה
יהיה נחמד לעשות רשימה דומה  (חדש)
גולי (יניב) יום שלישי, 13/10/2009, שעה 12:15
לסרטים.
אם כבר יש רשימה כזו, לא קל למצוא אותה באתר.
גם את הרשימה הזו לא קל למצוא באתר
   כתוב תגובה
יש כמה דברים  (חדש)
Boojie יום חמישי, 15/10/2009, שעה 4:01
בתשובה לגולי (יניב)
בבלי פאניקה:

סקר שנערך בפורום אורט, שנת 2002:
רשימת המלצות אנימה מאת רז גרינברג, גם משנת 2002:
רשימה בסיסית של סרטי מד''ב, משנת 2000:
(במקור, ככל שאני זוכרת, זה בכלל היה בדף הקהילה של יואל, וזה בין הדברים שגרומיט הציל מההריסות והעלה לבלי פאניקה).
   כתוב תגובה
נדמה לי שלא  (חדש)
גרומיט יום שישי, 23/10/2009, שעה 9:13
בתשובה לBoojie
ככל שזכרוני הדולף אומר לי, רשימת הסרטים (רשימת הצעדן) היתה ירושה שקיבלתי לאתר עוד מהתקופה שאמבר ערכה אותו. אבל אולי אני טועה.

לאן באמת נעלם הצעדן? מישהו שמע עליו מאז?
   כתוב תגובה
ואגב, את המאמר הזה אפשר למצוא  (חדש)
Boojie יום חמישי, 15/10/2009, שעה 4:04
בתשובה לגולי (יניב)
ב''קישורים מומלצים'', שמופיעים ברוב דפי האתר (מלבד הדף הראשי) בצד שמאל. אני מסכימה איתך, אבל, שאולי היה אפשר למצוא דרך להבליט את זה יותר - למשל, להכליל את הקישור ב''שאלות נפוצות'' או משהו.
   כתוב תגובה
חומר קריאה לשנים  (חדש)
ראובן יום ראשון, 29/08/2010, שעה 22:42
מאז שקראתי את הרשימה הזאת לפני למעלה מחמש שנים, שמתי לעצמי מטרה לקרוא את כל המומלצים בקטגוריה מדע בדיוני, הטובים ביותר, המומלצים למתחילים ואבני הדרך. קראתי בערך חצי מהם, שני ספרים לשנה בממוצע. מן הסתם תוך כדי קראתי עוד ספרי מדע בדיוני שלא ברשימה וספרים מג'אנרים אחרים.

מסקנת ביניים: כל הספרים המומלצים באמת שווים. פרט ל-Neuromancer, ספר משעמם להפליא. הטוב ביותר: סולריס של סטניסלב לם. בסדרת אנדר, ההמשכים ''קול המתים'' ו''הצל של אנדר'' טובים מ''אנדר'' שהוא קצת אינפנטילי. חולית הוא די כבד לטעמי, מדהים כמה הסרט עליו גרוע. הסיפור ''שקיעה'' של אסימוב הוא אחד המדהימים שנכתבו אי פעם. אהבתתי גם את The caves of steel, רומן יותר סולידי בהשוואה לטרילוגיית המוסד. פרנהייט של בראדבורי אחלה ספר, אבל עדיף כרוניקות ממאדים ו-The Illustrated Man. בנוגע לארתור סי קלרק, מפגש עם רמא עדיף על קץ הילדות. טוב שפיליפ קיי דיק לא מופיע ברשימה, יש לו רעיונות טובים שעוברים יפה לקולנוע, אבל כסופר הוא פשוט גרוע. נראה לי צריך להוסיף לפחות אחד של קורט בונגוט. ולמרות שהוא לא ממש מגיע לרמת גדולי הג'אנר, אישית אני מאד אוהב את דויד ברין. ומה עם אורסולה לה גין? מגיע לה מקום באבני הדרך.
   כתוב תגובה
בעיקרון אני מסכימה לגבי פיליפ ק. דיק...  (חדש)
MuchRejoicing יום שני, 30/08/2010, שעה 11:17
בתשובה לראובן
אבל יש יוצאי דופן - A Scanner Darkly, למשל, מנצל את הבלבול המסומם שאופייני לכתיבה שלו בצורה מעניינת, עם זרמים מאוד פואטיים לכתיבה, ויוצא ספר לא רע בכלל.
   כתוב תגובה
אפשר להוסיף את - שטוחלנדיה -  (חדש)
גרופי יום שלישי, 19/10/2010, שעה 9:05
שטוחלנדיה הוא אחת הפנינות הטובות ביותר שקראתי, אני זוכר ספר צהוב וישן שנמנעתי לקחת מהמדפים בספריה בגלל הגיל שלו, ואיזו טעות זאת היתה, התפיסה הגיאומטרית ושלל הרעיונות שלמדתי ממנו, נמצאים איתי עד היום.
   כתוב תגובה
פיח... אין פה הארי פוטר  (חדש)
matan ma יום שלישי, 18/10/2011, שעה 15:01
איך זה שאין הארי פוטר?!?
זה הספר הכי טוב! לכל הדעות זה הספר מספר אחת! ואני מתכוון מבין כל הספרים הוא הכי טוב (רומן, פנטזיה, מדע בדיוני וכו')
בקיצ' לפני שאתם קוראים ת'ספרים האלה תקראו הארי פוטר!
   כתוב תגובה
הארי פוטר?!  (חדש)
טריליאן יום שישי, 10/10/2014, שעה 20:30
בתשובה לmatan ma
קודם כל הארי פוטר הוא לא פסגת הספרות- יש עוד המון ספרים הכתובים בלשון ג'יי קיי רולינג יותר טובים מכך ודבר שני, מספר רביעי היא לא כתבה אותם בכלל, נכון שהם ממכרים ומדהימים אך כשמעיינים בכך אחרי בערך 118 פעמים ניתן לראות ניצנים של פשטות יתר, טיפשות מעטה ואת כל הספרים והסרטים הרבים שעליו הוא מבוסס- זהו ספר העתק רפוי ובלוי שג'יי קיי ניסתה להטליאו אך ניסיונה כשל במדרגות הייאוש וההבנה שאינה תוכל לעולם להיות כמו טולקין או קתרין פישר הגיעה אליה לאחר 3 ספרים- אך בכל אופן- מי אני שאבקר אנשים על תשוקותיהם הלא-כל-כך-נסתרות, אך אני ממליצה בחום שלפחות תנסה דברים מעט שונים מכל ההארי פוטרים האלה שאתה מורגל אליהם. מקווה שלא פגעתי או ''חפרתי'' ובהצלחה בהתבגרותך!!!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.