על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

בחור, בחורה ויבשת אבודה
סרטים / רז גרינברג
יום שלישי, 24/07/2001, שעה 15:16

'אטלנטיס' – מסע זריז אל קרקעית הים באדיבות אולפני דיסני ורז גרינברג


הקיץ הנוכחי הוא הקיץ של סרטי המד''ב המונפשים. נראה כי בהשראת מה שקורה כבר שנים ביפן, ולמרות הכישלון המהדהד של 'טיטאן' בשנה שעברה, החליטו בהוליווד ללכת בכל זאת ובכל הכוח על סרטי מד''ב ופנטסיה מונפשים, כנראה מתוך ההנחה כי גם אם הקהל לא אוהב את זה – הוא יתרגל בסופו של דבר. הסנונית הראשונה של תהליך זה – 'אטלנטיס: האימפריה האבודה' של דיסני (ומיד בעקבותיה 'שרק' ו'פיינל פנטסי') מתבררת, בניגוד לציפיות, כמתאבן מהנה וראוי ביותר. לא, זה לא סרט גדול, אבל הוא מבדר ואינטליגנטי יותר מרוב אותם ''סרטי קיץ'' שהגיעו אלינו עד כה.


גיבור הסרט הוא מיילו טאץ' (קולו של מייקל ג'יי פוקס), עובד מוזיאון צעיר ומגושם בראשית המאה הקודמת. סבו של מיילו, מסתבר, הקדיש את חייו למציאת היבשת האבודה אטלנטיס. מיילו נחוש בדעתו להוכיח את קיומה של היבשת, למרות חוסר העניין מצד מנהלי המוזיאון בו הוא עובד. בעקבות הצעה מאשה מסתורית בשם הלגה סינקלייר (מגולמת בקולה של קלאודיה כריסטיאן הנפלאה מ'בבילון 5'), הוא מוצא את עצמו במהרה על סיפונה של צוללת משוכללת, שצוותה חם-המזג כולל את סינקלייר עצמה, קפטן הרפתקן בשם רורק (ג'יימס גארנר), רופא עדין-נפש אך מפחיד בגודלו, מומחה לחומרי חבלה בעל פתיל קצר (תרתי משמע), מכונאית עצבנית ועוד כמה טיפוסים צבעוניים. יחדיו הם יוצאים לחיפוש אחר היבשת האבודה, אליה הם מצליחים להגיע במהירות ראויה לציון (דברים קורים מהר בסרט הזה – עוד מעט נדון בנושא). הם פוגשים בתושבים, המלך והנסיכה היפיפייה קידה (בה מתאהב מיילו), ואז מתברר כי לחלק מחברי הצוות יש מניעים לא כל כך אידיאליסטיים בבואם לגלות את היבשת...


הדבר הראשון בו נתן להבחין בסרט הוא גם תכונתו החיובית ביותר – מדובר בסרט קצר. 95 דקות חולפות ביעף, מסצינות הפתיחה דרך המסע בצוללת והקרב כנגד הסרטן הענק, המשך במסע במנהרות תת-קרקעיות אל היבשת ובסכסוך בין אנשי הצוות, ועד לסצינת הקרב ברכבים המעופפים המובילה לסצינת הסיום, מקווים שנהניתם, תבואו שוב. הסרט לא מבזבז זמן על שטויות בטלות כאפיון דמויות – אך בהתחשב באופן בו מאופיינות דמויות בדיסני בימים כתיקונם – אין זה חסרון. במקום זאת, מתמקד הסרט ברצף (כמעט) בלתי פוסק של סצינות אקשן וגילוי היבשת, בתוספת לא מעט שנינויות קומיות משעשעות הגולשות לעתים כמעט לידי לגסויות (אבל רק כמעט. בכל זאת – דיסני).


הקרדיט על המרת התסריט לידי סיפור שלם ומהנה, למרות החורים והדמויות מקרטון, שייך, אם יורשה לי להסתכן בניחוש פראי, לג'וס ווידון ('באפי ציידת הערפדים'), שהובא לשפץ אותו בדקה התשעים לאחר שארבעה תסריטאים קודמים נכשלו כשלון חרוץ. כמו במקרה של 'טיטאן' לפני שנה, גם כאן הצליח ווידון להפוך את התסריט מאוסף קלישאות נטולות כיוון למשהו ראוי לצפייה ומעלה.
אך התסריט הוא בפירוש לא האטרקציה העיקרית בסרט הזה. עיקר תשומת הלב מופנית לעיצוב המדהים ביופיו של היבשת – החל בנופים מרהיבים וכלה בטכנולוגיה פנטסטית – הגורם לצופים להרים גבה עם כל פלא חדש המתגלה על המסך. גם עיצוב הדמויות (של אמן הקומיקס מייק מיגנולה) ראוי לצל''ש. לא יאומן, אך אפילו מוסיקת הרקע של ג'יימס הווארד ניוטון (אחד הפסקולנים האיומים ביותר בהוליווד, לטעמי) מצליחה ליצור אווירה מתאימה, למרות נטייתה לבומבסטיות יתרה.


דיבוב הקולות מצויין. מייקל ג'יי פוקס נהדר בתפקיד הראשי, ומצליח להעביר במדוייק את אישיות פקעת-העצבים של מיילו. קלאודיה כריסטיאן, כפי שצויין קודם, מבריקה במעבר בין סוגי התפקידים שהיא ממלאת בסרט – היא מתחילה כפאם-פאטאל, הופכת למ''כית עצבנית ומסיימת כשודדת-קברים תאבת בצע. פיל מוריס, ז'אקלין אוברדורס וקורי ברטון מספקים לסרט כמה מהרגעים הקומיים המוצלחים יותר שלו (אליהם מתלווה, למרבה הצער, מעט סטריאוטיפיות גזענית – נו, למה כבר אפשר לצפות מדיסני?); הטענה היחידה בתחום הדיבוב היא נגד לאונרד נימוי וקרי סאמר, המגלמים, בהתאמה, את מלך ונסיכת אטלנטיס, בצורה הרחוקה מלהרשים.


למרות כל זאת, 'אטלנטיס' הוא סרט רחוק משלמות. במיוחד תמוהה החלטת הבמאים, גארי טראוסדייל וקירק ווייז, לתת לסרט, לאחר למעלה משמונים דקות של התרחשויות בלתי פוסקות, להתמוסס בעשר הדקות האחרונות שלו על ידי הפיכתו לערב שיקופיות (יפה, מרשים, אבל רחוק מלהלהיב). ואגב סיום – השיר המלווה את כותרות הסיום מזעזע. נראה כי מישהו בדיסני פשוט לא יכול לסבול מצב בו סרט שלם עובר ללא אף דמות הפוצחת בזמר, ולכן הוא החליט לשים את התועבה הזאת בצמוד לכותרות הסיום, כנראה כדי להבריח את הקהל מהאולם כמה שיותר מהר. זה בהחלט עובד.

כמובן, יש להזכיר את העובדה המצערת – הסרט אמנם עשוי ברוח סרטי האנימציה היפנית, אך הוא גם גונב מהם על ימין ועל שמאל. מדובר, אמנם, בגניבה מוצלחת, אך בכל זאת מקוממת.

למרות כל זאת, חסרונותיו של 'אטלנטיס' בטלים בשישים לעומת יתרונותיו. הכשלון המסחרי של הסרט בארה''ב נובע, אני חושד, משיווק קלוקל ולא משום דבר אחר. יתכן כי בעוד עשר שנים, פלוס-מינוס, נביט לאחור ונשאל את עצמנו איך פספסנו את הסרט ששינה את תעשיית האנימציה בארה''ב מן הקצה אל הקצה.




אטלנטיס – האתר הרשמי
אטלנטיס – אתר רשמי בישראל
אטלנטיס – על היבשת האבודה
גניבה מוצלחת – אך בכל זאת מקוממת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
  (חדש)
Evil יום שלישי, 24/07/2001, שעה 16:37
דיסני לא יצליחו להגיע לקרסולי היפנים לעולם. לא באמינות, לא באיכות הציורים עצמם ובטח שלא באינטליגנציה של העלילה.
אני על אנימציה מערבית ויתרתי ממש מזמן.
   כתוב תגובה
אה... תן להם צ'אנס...  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 24/07/2001, שעה 18:15
בתשובה לEvil
אני לא מדבר על דיסני, אבל לפסול את כל ה-''אנימציה המערבית'' כפי שאתה מגדיר אותה - שכוללת חוץ מאמריקה גם את אירופה - נראה לי קצת מרחיק לכת.
וגם באמריקה היו כמה סרטי אנימציה לא רעים בכלל בשנים האחרונות, וחלקם אפילו היו יצירות מופת קטנות: ''ענק הברזל'', לטעמי, הוא מכל הבחינות סרט של מיאזאקי שבויים בארה''ב (אני אומר את זה בתור מחמאה).
והיו גם סרטים טובים אחרים - ''עבודת נמלים'', למשל.
ובטלוויזיה בכלל - החל מפרוייקטים אוונגרדיים כמו Aeon Flux דרך להיטי פריים-טיים מתוחכמים כמו ''הסימפסונים'' ו-''פיוצ'רמה'' ואפילו סדרות לילדים כמו ''Batman Beyond'' (שבהחלט יש לה לוק וסגנון שמזכירים סדרות יפאניות) מוכיחים שאפשר גם אחרת גם באמריקה. האלטרנטיבה לדיסני בהחלט לא קיימת רק ביפאן - גם בארה''ב היא חיה, נושמת ובועטת.
   כתוב תגובה
נכון, יש יוצאי דופן...  (חדש)
Evil יום רביעי, 25/07/2001, שעה 15:08
בתשובה לרז גרינברג
לא הזכרתי את הפרוייקטים של Peter Chung
(Aeon Flux, Secret Agent X)
ועוד כמה פנינים נידחים בים השממה. אלא שיוצאי הדופן האלה הם, מה לעשות, יוצאי דופן בלבד. לפיכך אני ממשיך לעמוד מאחרי הדברים שאמרתי.

ובאשר לשאר הדוגמאות שהזכרת:
עבודת נמלים (רעיון מצויין-ביצוע כושל), סימפסונס, פיוצ'רמה וכו...
על אף העובדה שסדרות\סרטים אלא הם אינטליגנטיים, עדיין נודפת מהם צחנת הקיטש האמריקאי, וזו שורש הבעיה.
   כתוב תגובה
ככה מוותרים?  (חדש)
דותן גולדווסר יום שלישי, 24/07/2001, שעה 23:57
בתשובה לEvil
הרשה לי לענות לך בנקודות:
''לא באמינות''- אתה מתכוון לאמינות העלילה של הסרטים? משום שאם אתה מתכוון לזו, אכן חיות מדברות פגעו בה.

''לא באיכות הציורים''- לא ראיתי סרט אנימה אחד שמתקרב לרמת האנימציה של דיסני. איכות אנימציה נמדדת (אצלי) במספר קריריונים:
-אנימציית הדמויות: אנימציה שמתבססת על צבע נחשבת לאיכותית יותר מזו שמתבססת על קווים. השווה אפילו סרטים נידחים של דיסני כמו ''מלך האריות 2'' לכל סרט אנימה...
כמות הפעולות הסצינה: אפילו סדרת איכות כמו קאובוי ביבופ משתמשת עיתים קרובות מדי בתמונות דוממות או בתמונות בעלות אלמנטים נעים מעטים.
- איכות המאטים (ציורי הרקע)- דיסני שולת1!!ים... אם כי בתחום זה אכן ראיתי אנימה שמשתווה להם.
מהבחינה הטכנית דווקא דיסני היא ''ה''חברה. הבעיה מתחילה ונגמרת בתוכן.

''ובטח שלא באינטיליגנציה של העלילה''- כאן אני מסכים אתך בהחלט. אם כי עליך לזכור כי קהל היעד של דיסני שונה מקהל היעד של רוב האנימה (וכאן עלי להכליל, מחוסר ברירה...).

נ.ב.
אני לא נהנה להגן על דיסני (וזו לא הפעם הראשונה) אבל הכרחת אותי...
   כתוב תגובה
נו באמת, דותן...  (חדש)
רז גרינברג יום רביעי, 25/07/2001, שעה 12:11
בתשובה לדותן גולדווסר
כולנו יודעים שלהגן על דיסני זה הבילוי החביב עליך... :-)
בכל אופן אני לא מסכים איתך *בכלל* לגבי הדמויות בסרטים של דיסני, לפחות לא בעשור האחרון שבו הם התחילו לעצב זמויות זוויתיות שזזות כאילו כרגע הן הסניפו משהו. אז מבחינת הכסף הם אכן השקיעו יותר מאשר סרט/סדרה יפאניים ממוצעים, אבל לדעתי זה עדיין נראה פיחס. אני מעדיף בהרבה את אנימציית הדמויות של הסרטים הישנים של דיסני (אם כי, כמו שציינתי בכתבה, את עיצוב הדמויות ב-''אטלנטיס'' די אהבתי).
קטסטרופה נוספת ששמתי לב אליה ב-''מולאן'': לעיתים קורה (כמו בסרט ההוא) שמי שעבד על אנימציית הדמויות בסרט חשב על דבר אחד ומי שצייר את הרקעים חשב על דבר אחר לגמרי. ב-''מולאן'' השילוב בינהם היה כמו צליל של מסמרים על לוח.

ולגבי קהל היעד - קהל היעד של סרטים כמו Kiki's Delivery Service, My Neighbour Totoro ועוד כמה סרטים של הבמאי שנמאס לי כבר להזכיר את שמו הם סרטים שמכוונים במוצהר לאותו קהל של סרטי דיסני. ולמרות זאת, הם לא דורשים ממנו לכבות את השכל לפני הצפייה.
   כתוב תגובה
נו טוף...  (חדש)
דותן גולדווסר יום רביעי, 25/07/2001, שעה 13:31
בתשובה לרז גרינברג
האח הקטן שלי שפך מים על המקלדת אז חלק מהאותיות לא עובדות (הל', הט', הס', בין השאר, מועתקות-מודבקות).
אני לא מסכים איתך אבל אין לי את האפשרות להגיב, נתראה בהמשך...
   כתוב תגובה
מקלדת חדשה!  (חדש)
דותן גולדווסר יום חמישי, 26/07/2001, שעה 14:24
בתשובה לרז גרינברג
חזרתי להגנת המולדת (טוב למות?).

הדמויות הזוויתיות שאפיינו את רוב הסרטים האחרונים של דיסני מקורם במהפכה שעובר כל עולם האנימציה המערבית- הדמויות נעשות יותר זוויתיות ופחות ופחות ריאליסטיות (רק תפתח את ה''קרטון נטוורק''...). למרבה האירוניה, נראה לי שתופעה זו החלה דווקא עקב חדירה מאסיבית יותר של האנימה לארה''ב.

ואגב ''מולאן'', אני חושב שמקור החריקה (שלא כ''כ חזקה ב*כל* הסרט) בזרם של- מאנגה! אכן, במאנגה יש זרם (שכחתי את שמו...) שדוגל ברקעים ריאליסטיים ודמויות מאנגה מסורתיות.

את שני הסרטים שהזכרת אני מנסה זה זמן מה להשיג אבל לא יצא לי. אני לא גר באיזור המרכז ויש לי חיבור מודם איטי (מה הקשר?..).
אתה יכול לסדר שיסתננו לאחד מהקונים הקרובים?
   כתוב תגובה
אני מיואש  (חדש)
רז גרינברג יום חמישי, 26/07/2001, שעה 15:10
בתשובה לדותן גולדווסר
יצא לי לתקן לא פעם, וגם מעל גבי האתר הזה אנשים שעושים את הטעות הזו, אבל לעשות את זה פעמיים בטווח של שתי דקות זו מזו זה שיא מקומי.
אז תקשיבו טוב טוב אנשים.
וזו הפעם האחרונה שאני מעיר למישהו בנושא (בפעם הבאה - אני עובר לשימוש בנשק חם).
המלה ''מ(א)נגה''* איננה מתייחסת לסרטים! בכלל! אין דבר כזה!
מ(א)נגה זה קומיקס יפאני.
סרטי האנימציה היפאניים נקראים אנימה.
מ(א)נגה - קומיקס יפאני.
אנימה - אנימציה יפאנית.
ואין שום סיבה אובייקטיבית לבלבל בין המושגים עכשיו כשאתם מודעים להבדל בינהם, נכון (רעש רקע של אקדח נטען).
ובחזרה לנושא עליו דיברנו.
הרקעים ב-''מולאן'' לא היו ריאליסטיים ולא בטיח. הם נראו יפים, אבל עם העיצוב הדפוק של הדמויות והאנימציה שלהם שלא התאימה לרקעים בכלל (ואכן, כמו שציינת, היו בסרט איזה שתיים וחצי דקות שבהן העסק היה נסבל, לא יותר מזה) לא נראית לי כמושפעת מאנימה, מ(א)נגה או כל דבר אחר, אלא בסך הכל כרשלנות לשמה. ללמדך שגם אולפן שעובד עם מיליוני דולארים יכול לעשות פאשלות מביכות, והגודל לא קובע.
ועוד כמה דברים.
את ''קאובוי ביבופ'' אין מה להשוות לסרטים של דיסני או לסרטים בכלל. מדובר בסדרת טלוויזיה, ובתור שכזו היא נעשית בתקציב לא גדול שמתפרש על עשרים ומשהו פרקים (וזה לא שונה בכלל, אגב, מסדרות טלויזיה מונפשות במערב). אי אפשר להשקיע בה כדי ליצור ''סביבה חיה'' כמו בסרט קולנוע (למרות שהעיצוב שלה נעשה ביותר דימיון והשראה מאשר כל סרט של דיסני, בלי קשר לקהל אליו היא מיועדת).
שני הסרטים הנ''ל נמצאים באוזן, ואני אעבוד על להכניס אחד מהם לפנטסי.קון הבא, אבל אני לא יכול להבטיח שום דבר.
   כתוב תגובה
תתעודד!!!  (חדש)
דותן גולדווסר יום חמישי, 26/07/2001, שעה 23:42
בתשובה לרז גרינברג
זה בסדר, התכוונתי אכן למאנגה. פשוט ציינתי שלדעתי קיימת השפעה על האנימציה בסרט מסגנון המאנגה הספציפי הזה (וכבר ראיתי מספר אומנים צרפתיים שהושפעו מכך רבות).
אם אי אפשר להשוות את ''קאובוי ביבופ'' (ואתה צודק, אי אפשר) אז אתן כדוגמא את פטלאבור 2 (ממנו מאוד התרשמתי, אחד מסרטי האנימציה המדהימים ביותר שראיתי ככלל)- סרט זה כולל הרבה ציורים סטטיים, ביניהם ציורים של רחובות העיר.

אין לי אפשרות להגיע לאוזן, זאת בדיוק הבעייה...
   כתוב תגובה
להרביץ לגופה, לחבוט במת  (חדש)
דותן גולדווסר יום שישי, 24/08/2001, שעה 0:45
בתשובה לדותן גולדווסר
לאחר צפייה ב''שירות המשלוחים של קיקי'' נוכחתי לראות שהוא מדגים בצורה יפה מאוד את טענותי. ציורי רקע מדהימים וריאליסטיים ודמויות אנימה קריקטוריסטיות.
סרט חביב למדי, נהנתי מאוד...
   כתוב תגובה
אוקי, הפלת אותי  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 24/08/2001, שעה 10:54
בתשובה לדותן גולדווסר
אין לי מושג על מה אתה מדבר. הדמויות ב-''קיקי'' נראות הרבה יותר טוב מאלה של דיסני - במיוחד מהסרטים של דיסני בעשור האחרון. למעשה, הן נראות הרבה יותר אנושיות מהדמויות הזויתיות על טריפים שדיסני מתעקשת להשתמש בהן. הן משתלבות ברקע הרבה יותר טוב מהדמויות של דיסני. ומבחינת התסריט - כפי שאמרתי קודם - סרט ילדים מצוייר שהוא הרבה יותר טוב מהסחורה של דיסני בתחום.
   כתוב תגובה
לא נפסיק לשיר...  (חדש)
דותן גולדווסר יום שישי, 24/08/2001, שעה 14:40
בתשובה לרז גרינברג
הדמויות ב''קיקי'' נראות מצוין אבל הן לא דמויות ריאליסטיות משום בחינה. הפרופורציות של הפנים, ההבעות, מבנה הגוף, כולם בעלי מאפייני אנימה חזקים מאוד.
הרקעים, לעומת זאת, מדהימים ביופיים ונמצאים על הגבול הדק בין ריאליזם ובין אימפרסיוניזם. בקטעים רבים החיבור צורם לעין (לא כמו במולאן אבל צורם).
הדמויות הזוויתיות של דיסני הן תולדה של הפשטה של צורות לה אפשר למצוא ביטוי בכל תחומי האומנויות הויזואליות.
כדוגמא אפשר לציין את הקוביזם שהנהיג פיקאסו בזמנו או את הזרם של ''אדריכלות בין לאומית'' שסיור קצר בתל אביב (אחת מהדוגמיות המרכזיות בעולם לזרם אדריכלות זה) מספיק כדי לעמוד על טיבו של זרם זה. עיצוב הדמויות הזוויתי נחשב מודרני יותר וכך גם שימוש במגוון צבעים מצומצם יותר וחזק יותר (הרפסודיה מתוך פנטסיה 2000 כדוגמא חריגה).

הסרט לא פונה לאותו קהל של דיסני-הקהל אליו פונה הסרט הוא ילדים שזה עתה נכנסים לעולם בני הנוער (והמסרים שלו עוסקים בנושא) לעומת הסרטים של דיסני שמכוונים לגילאים נמוכים יותר.
   כתוב תגובה
מי מפסיק, מי?  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 24/08/2001, שעה 15:58
בתשובה לדותן גולדווסר
בנית פה טיעון מעגלי מושלם - הדמויות של דיסני פחות ריאליסטיות מאלה של ''קיקי'' אבל זה בסדר כי טרנד באנימציה? מאיפה שלא תסתכל על זה, הדמויות ב-''קיקי'' נראות יותר משכנעות מאלה של דיסני.
בנוגע לקהל היעד - צר לי, אבל התבלבלת לגמרי. הסרט פונה *לכל* הגילאים, וביפאן וארה''ב הוא היה חזק במיוחד אצל גילאי 6-10 (קהל היעד של דיסני). ואני מפנה אותך שוב אל ''טוטורו''.
   כתוב תגובה
אני, כנראה  (חדש)
דותן גולדווסר שבת, 25/08/2001, שעה 22:46
בתשובה לרז גרינברג
לצערי אני יוצא לחו''ל שבועיים אז אם תגיב ייקח לי זמן לראות את התגובה.
ובחזרה לנושא:
אני רק אומר שסגנון הציור לא לקוח משום מקום, לכל דבר יש סיבה. אני זוקף את ה''סגנון החדש'' של דיסני לאותו זרם כמו שאני משייך את שילוב תמונה-רקע במולאן/קיקי לזרם המאנגה ההוא. תסתכל על סרטים כמו ''פיטר פן'' או ''היפיפיה והיחפן'' הדמויות שם הרבה יותר אמינות מאלו ב''קיקי''. התנועות של הילד עם המשקפיים, בעל הגפיים המתנופפות או דמות החתול המדבר, הפשטה מוחלטת של דמות חתול, שייכים ל''טרנד'' באנימה (ובמאנגה שאני מאמין שהיא חלק בלתי נפרד מהאנימה) וזה בסדר 'בגלל' שהסרט שואב את סגנונו ממקור כלשהו. יש סיבה שהדמויות נראות כפי שהן נראות וזו לא מקריות או נטילת חומרים אסורים. זה הכל.
לגבי הקהל, העלילה פונה לילדים בוגרים יותר מגיל שש- היא עוסקת בנושאים שפשוט לא מעסיקים ילדים בגיל הזה.
אני מקבל את ההפניה אל טוטורו (אם יס ישדרו אותו, האוזן השלישית היא לא אופציה). ואני מפנה אליך שאלה- למה ''קיקי'' מתרחש בעיר מזרח אירופאית בשנות השלושים? אתה יכול להפנות אותי לניתוח של הסרט?
   כתוב תגובה
התשובה לשאלה ''למי פונה סרט''  (חדש)
רז גרינברג יום ראשון, 26/08/2001, שעה 8:20
בתשובה לדותן גולדווסר
אינה נמדדת בנושאים בהם הוא עוסק, אלא בצופים שראו אותו. והצופים שראו את ''קיקי'' היו ילדים בגיל 6 עד 10 (עם ההורים שלהם, בדרך כלל). מכאן - סרט שפונה לקהל היעד של ''דיסני'' ולמרות זאת הוא מוצלח יותר.
ועיר מזרח אירופאית בשנות ה-‏30? איך הגעת למסקנה הסהרורית הזו? מדובר בעיר מערב אירופאית של שנות ה-‏50, בה מתרחש הספר עליה הסרט מבוסס...
ראה גם:
   כתוב תגובה
כן.  (חדש)
Evil יום רביעי, 25/07/2001, שעה 15:32
בתשובה לדותן גולדווסר
דיסני היא מסחטת כסף מעוררת גיחוך ופלצות באופן כמעט שווה.

והרי לך היזון חוזר בנקודות:

1. כשאני אומר ''אמינות'' אני מתכוון לרקע התרבותי\טכנולוגי של הסיפור, אינני מדבר כאן על סרטי אנימציה המיועדים לילדים עד גיל 6
(למרות שגם אותם עושים היפנים טוב יותר). לצערי, עוד לא ראיתי סרט דיסני ''אמין'' מבחינה זו.

2. איכות הציורים היא עניין של טעם, ועל טעם וריח...
(אבל בכל זאת יש לי הרגשה שפשוט לא ראיתה את היפנימציות המתאימות.
האם ראיתה את קלאסיקות האנימה ?)

3. השמוש בכמות פעולות קטנה בסצינה או הקפאת התמונה היא מטעמים אומנותיים. כל מי שראה את ''מטריקס'' שאסטתיקת הצילום שלו גנובה בשלמותה מהאנימציה היפנית, יודע בדיוק על מה אני מדבר.

4. ציורי הרקע ? פחחחח...
לא מזמן ראיתי סרט אנימה עם חבר.
לקח לי כחצי שעה לשכנע אותו שהרקע הוא ציור ולא צילום.

5. בקשר לאינטליגנציה של עלילות דיסני. נו. זה כמו להרביץ לגופה.
אין טעם אפילו להתחיל לבקר אותם...

נ.ב.

אני, לעומת זאת, נהנה מאד להתעלל בדיסני.
   כתוב תגובה
Here's Johnny!!!  (חדש)
דותן גולדווסר יום חמישי, 26/07/2001, שעה 14:38
בתשובה לEvil
1. אני עדיין מתקשה להבין במה מדובר. הרקע התרבותיטכנולוגי של סרטים שלא מיועדים לילדים עד גיל 6? לאיזה סרטים אתה מתכוון? לאטלנטיס?

2. אני מודה כי לא ראיתי סרטי אנימה רבים, אבל ראיתי את כל אלו שהוקרנו בארץ בשנים האחרונות: רוח בקונכיה, מגילת הנינג'ה, פאטלבור 2, פרויקט זי, הנסיכה מונונוקי ועוד... בנוסף לזאת ראיתי מספר סדרות.

3. כשיש סצינת שוק סואן והמצלמה עוברת בו בטילט וישנם צלילים של שוק סואן והתקציב לא הספיק כדי ממש להזיז את הדמויות זהו לא שימוש אומנותי (קאובוי ביבופ).
ראיתי את מאטריקס וראיתי גם את ''רוח בקונכיה''...

4. נו... אבל אמרתי שהם בהחלט משתווים בתחום הזה.

5. להרביץ לגופה? (:
   כתוב תגובה
ברוך השב.  (חדש)
Evil יום חמישי, 26/07/2001, שעה 16:49
בתשובה לדותן גולדווסר
1. אני מתכוון לזה שרוב הסרטים היפנים לוקחים את עצמם יותר ברצינות ממקביליהם המערביים וזה משקף לדעתי את יחס החברה אליהם.
ביפן לוקחים אנימציה מאד ברצינות ובמערב מבטלים אותה כ''שטיות לילדים''(לדעתי דיסני היא האשמה העיקרית בתופעה זו) וככה גם נראים הסרטים.

2. טוב, החסר העיקרי ברשימתך הוא כמובן Akira המדהים אבל באופן כללי הייתי אומר שראיתה מספיק כדי לחרוץ דעה לכאן ולכאן. ולכן אם אתה לא אוהב את זה...נו...אתה לא אוהב את זה וזהו. לגיטימי.

3. לא יודע מה זה הקוובוי ביבופ הזה שאתה כל הזמן מדבר עליו אבל פיסת אנימציה חשובה זה לא, כי אם זה היה, הייתי שומע על זה.
אגב, פוקימון ודומיהם גרועים בדיוק כמו דיסני אם לא יותר.
אני מדבר על סרטים\סדרות שלוקחות את עצמם טיפה יותר ברצינות ולאחרים אני בוחר שלא להתייחס בפורום זה.

4. מ.ש.ל

5. נו, אתה יודע, חסר תועלת כאילו.
   כתוב תגובה
לחסוך לרז תשובה...  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 26/07/2001, שעה 17:10
בתשובה לEvil
קאובוי ביבופ נמצא כאן:
   כתוב תגובה
טוב,  (חדש)
Evil יום חמישי, 26/07/2001, שעה 17:41
בתשובה לשלמקו
את Macross אהבתי מאד (אני מדבר על הסדרה המקורית) וגם את הסרט (Macross Plus), נראה לי שזה שווה בדיקה...
   כתוב תגובה
ועכשיו בלי נקודות...  (חדש)
דותן גולדווסר יום שישי, 27/07/2001, שעה 0:08
בתשובה לEvil
היחס של החברה היפנית אל סרטי האנימציה מדהים ומעודד אותי כאחד. אני חושב שהפנמתי זאת לראשונה רק לאחר שראיתי את הסרט ''פטלאבור 2'', סרט מדהים בכל קנה מידה.
ראיתי את אקירה אבל זה היה לפני הרבה זמן, כששידרו אותו בערוץ אחד.
וזה לא שאני לא אוהב אנימה, להפך!
אבל זה שאני אוהב אנימה לא בהכרח אומר שאני שונא את דיסני.

האשמת דיסני בתופעה ביחס המערב אל האנימציה לא ממש נכונה, לפחות לא לפי מה שהתכוונת. דיסני, האדם, ייעד את סרטיו בראש ובראשונה לילדים. להאשים אותו משום שסרטיו זכו להצלחה מסחררת ולחקיינים רבים תהיה מוטעית.
צריך להאשים את השיטה הקפיטליסטית הרקובה.
   כתוב תגובה
מסתרי היבשת האבודה  (חדש)
אלי יום שלישי, 24/07/2001, שעה 16:41
כאשר ראיתי את הסרט הזה הוא הזכיר לי לא דווקא אנימה יפני ( אם כי אני סומך על רז שאם הוא אומר שהייתה כאן העתקה אז כנראה שיש דברים בגו' ) אלא דווקא סיפור קומיקס (עלילון ) ישראלי מראשית שנות השישים. הסיפור הנ''ל
הופיע במגזין ''דבר לילדים וכתב וצייר אותו צייר הקומיקס הישראלי החשוב ביותר של שנות השישים, אשר דיקשטין.
סופר שם על משלחת ישראלית שמגיעה למעמקי הים ושם הם מוצאים את העיר האבודה אטלנטיס. העיר נמצאת במלחמה עם עיר שניה (יצורים עם פרצופים מבחילים במיוחד ) ואנשינו מצילים את המצב עם אקדחיהם. כמובן הנסיכה היפיפיה של העיר מתאהבת במדען הישראלי המסוקס.
האם ייתכן שאנשי וולט דיסני גנבו מכאן ?
   כתוב תגובה
רגע, אלי, אני מבולבל  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 24/07/2001, שעה 18:19
בתשובה לאלי
אשר דיקשטיין צייר את הסיפור הזה ל-''דבר לילדים''? הוא לא היה גם העורך הגראפי של ''בוקי''?
אני שואל כי אני זוכר ב-''בוקי'' סיפור על גיבור שיש מסביבו איזה צוות של כמה חבר'ה בכדור הארץ שאחרי מלחמה גרעינית ב-‏1999 (כן, נו, אתם יודעים) שמוצאים את עצמם תחת מתקפה של אנשי אטלנטיס שמתמשים בנשק סולארי (לא תיאור מדוייק אבל אני מתאר לעצמי שאתה יודע במה מדובר). יכול להיות שגם את הסיפור הזה צייר דיקשטיין?
וזה המקום לציין שכשקראתי את אותו סיפור מצאתי אותו משעמם בטירוף. סדרות אחרות באותו גיליון זכורות לי כהרבה יותר מעניינות...
   כתוב תגובה
אשר דיקשטיין  (חדש)
אלי יום רביעי, 25/07/2001, שעה 7:00
בתשובה לרז גרינברג
אל תאשים את דיקשטיין בסיפור הזה ידו הפעם אינה במעל. הסיפור שאתה מדבר עליו שייך לסדרה שנקראת בשם ''אבירי האטום '' שהיא סדרה אמריקנית למהדרין שהופיעה בהוצאת די סי וצייר אותה אדם בשם מורפי אנדרסון ( שהיה האחראי לאחד הגלגולים של באק רוג'רס במאה ה-‏25) .
אבל נכון דיקשטיין היה העורך הגראפי של ''בוקי '' וכתב וצייר כמה סיפורים שהופיעו שם .
בו זמנית הוא היה צייר הקומיקס של ''הארץ שלנו''וכתב וצייר שם כמה סיפורים כמו ''חללית הזמן '' על ילדים שחוזרים בזמן לתקופה הפרהיסטורית ופוגשים שם חיזר בעל שני ראשים . את הסיפור הזה הוא פירסם גם ב''בוקי '' .
בו זמנית הוא היה גם העורך הגראפי והצייר של הוצאת רמדור והיה אחראי לכל העטיפות של ספרי סדרות כמו ''פטריק קים '' ''ביל קרטר '' ו''רינגו ''.
בו זמנית הוא גם היה הצייר של המגזין לילדים ''אצבעוני '' וצייר שם את כל סיפורי הקומיקס שהופיעו שם וחזרו והופיעו מאז מאות פעמים בהדפסות חוזרות במגזין, סיפורים על הכלבה לאסי והדולפין פליפר.
עכשיו הכל ברור ?
   כתוב תגובה
עוד מועמדים להגשת תביעת פלגיאט  (חדש)
אלי יום רביעי, 25/07/2001, שעה 8:34
בתשובה לאלי
כנגד חברת וולט דיסני הם יורשיו של מחבר סיפורי שרלוק הולמס ,וסיפור הדינוזאורים ''העולם האבוד '' ארתור קונן דויל.
הלה כתב ב-‏1929 סיפור בשם THE MARCATOR DEEPS שעוסק במשלחת מחקר שמגלה את העיר אטלנטיס חיה וקיימת מתחת לים. וגם שם כמו בסרט של וולט דיסני יש כל מיני רעיונות מיסטיים וספיריטואליסטיים שונים, וגבישים מוזרים מסוגים שונים.
הסיפור הזה תורגם לעברית והופיע לראשונה בשנות ה-‏40 מעל דפי כתב העת לילדים ''משמר לילדים '' ואחר כך כספר בשם ''באטלנטידה האגדית '' בעיבודו של ''ג. בן חנה''.
מן הסתם הוא שימש כמקור לסיפור של דיקשטין שציינתי למעלה.
   כתוב תגובה
יש דברים קבועים בחיים...  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 24/07/2001, שעה 18:28
בתשובה לאלי
בוג'י תנצח בתחרויות סיפורים, רז יזכיר אנימה יפנית ואלי יקשר דברים שיצאו בארץ בשנות השישבעים...

דרך אגב רז, ברכותי על האיפוק המרשים שהצגת, מינימום אזכור לאנימה בכתבה אחת.
   כתוב תגובה
טוב, היה הלינק ההוא :)  (חדש)
נועה פז יום שלישי, 24/07/2001, שעה 18:49
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
הסרט חביב  (חדש)
יעל יום שלישי, 24/07/2001, שעה 19:14
אני מסכימה עם הכתבה. ראוי היה גם לציין את שפע הבעיות הלוגיות שיש שם, כמו הצוללת המתקדמת להחריד של טרום מלחמת העולם הראשונה, נדמה לי, ועוד בעיות שונות ומשונות שיהפכו את התגובה הזו לספויילר אם אני אפרט אותן.

בסך הכל סרט חביב, אבל לא סרט חובה. אפשר גם בלעדיו. אם אין לכם מה לעשות, זו דרך טובה להעביר את הזמן.
   כתוב תגובה
ואת הסדרה ''האיש מאטלנטיס  (חדש)
אלי יום רביעי, 25/07/2001, שעה 8:37
כבר הזכרתי ? הופיע שם איש בעל זימים שנרמז שמקורו מתרבות אבודה מתחת לים. האיש בעל הזימים הנ''ל התגלה מאז כבנו של מליונר טקסאני בסדרת ''דאלאס'' .
   כתוב תגובה
ואת הסדרה ''האיש מאטלנטיס  (חדש)
Preacher יום רביעי, 25/07/2001, שעה 9:34
בתשובה לאלי
and as the husband of a former flatmate of Jack Ritter
   כתוב תגובה
נו מה אתם מצפים וולט דיסני...  (חדש)
תמר יום רביעי, 25/07/2001, שעה 11:50
אני מצטערת להגיד לכם אנשים אבל כולכם צודקים (כולל הכתבה). וולט דיסני של היום זה לא מה שהיה פעם. וכן אני אולי אחד המשוגעים היחידים שממש נהנתה מהסרט וחשבה שהוא שווה צפיה. אבל זה רק בגלל שהבנתי מזמן שוולט דיסני הפכה למכונה לייצור כסף ואין לצפות למעבר לכך. וכן מאז שהם התחילו עם אנימציה ממוחשבת הם עושים תחרות עם עצמם לראות איך אפשר לשבור גבולות חדשים. אבל מה לעשות ולמרות שהם אמרו שהסרט אמור להיות יותר ''בוגר'' זה עדיין סרט מצוייר לילדים, וילדים לא מצפים לרציפות בעלילה, להגיון או לכל דבר אחר נכון היסטורית מדעית או מיתולוגית. הם מצפים לשעה של כיף, של עניין ושל הרפתקאה, בה יש כל סטיגמה אפשרית (הבחור החננה והבלתי מובן מציל את העולם וזוכה בבחורה בעזרת שלל דמויות בסיסיות של הטוב הרע והמכוער) וזה מה שהם קיבלו.
עם כל הטענות כל הדברים הלא הגיוניים חשבתי שהסרט מקסים, מהנה ועשוי בצורה יפה.
לאלה שטענו על העתקה... סליחה, בפעם האחרונה שבדקתי המיתוס האטלנטי הגיע אלינו ע''י היוונים אחרי שאלה קבלו את הסיפור מהמצרים....האם זה גם נחשב כהעתקה??? אם כן אז בערך כל דבר בו מוזכר חיפוש אחרי יבשת אבודה יכול להחשב כהעתקה, ואז למה זה הופך את ז'ול ורן למשל??
בקיצור, מה שאני אומרת, אף אחד לא יכול לטעון לבעלות על הרעיון של חבורה (בכל הרכב שהוא) שהולכת לחפש את אטלנטיס או כל יבשת אחרת אבודה בכל צורה שהיא.
ואנשים חשבתם פשוט על הרעיון של ללכת לסרט ולהנות, בלי לשבת ולחפש חורים בעלילה, בדמויות או בכל דבר אפשרי?
   כתוב תגובה
כל הכבוד על המסר החיובי!  (חדש)
רז גרינברג יום רביעי, 25/07/2001, שעה 12:18
בתשובה לתמר
למה לא באמת? ברוח הפוסט-מודרניזם האופפת אותנו, אין אמת אחת וכולם, כמו שציינת, צודקים.
הייתי שמח גם לשבת בסרט בלי לחפש חורים בעלילה ובדמויות, אבל אז האתר הזה היה מתמלא בביקורות זהות שמתמצות ב-''היי, אחלה סרט! לכו לראות!'', גם אם מדובר ב-''מתקפת הזבלואידים מכים שנית חלק 17'' (אגב, באמת אחלה סרט, מומלץ בחום).
ועכשיו ברצינות, בנוגע להעתקה, את מוזמנת לבדוק את המאמר הרלבנטי (שיש אליו קישור בכתבה) ואני בטוח שאם תקראי אותו תשתכנעי שמדובר בהרבה יותר מהשפעה חולפת של וורן או היוונים או המצרים.
   כתוב תגובה
דעה אישית  (חדש)
גיא יום שישי, 27/07/2001, שעה 19:45
לפי דעתי לא משנה אם זה סרט של דיסני או סרט אנימה(ואני מתכוון לגלות מה המקור של המילים מנגה ואנימה), אני אישית חושב שרוב הסרטים המצוירים(וגם הסידרות המצוירות) טובים יותר מהסרטים המפוצצים ב''כוכבים'' ו''כוכבות'' למיניהם! בכל התחומים!
וד''א..הסידרה של מקרוס?? זכורה לי מיני סדרה מקרוס אבל אולי התכוונו לרובו-טק?
   כתוב תגובה
מקרוס ורובוטק  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 27/07/2001, שעה 21:37
בתשובה לגיא
לא. מדובר על הסדרה ''מקרוס פלוס'' שהיא ההמשך האחרון (לפי שעה) בשרשרת ההמשכים לסדרת ''מקרוס'' המקורית (אם כי נדמה לי שמבחינה כרונולוגית היא מתרחשת לפני ''מקרוס 7'' שיצאה לפניה, אבל אני לא בטוח).
''רובוטק'' היתה סדרה שנערכה באמריקה מתוך ''מקרוס'' ועוד שתי סדרות אחרות שלא קשורות אליה. ''מקרוס'' המקורית, בלי עריכה ודיבוב, צריכה לצאת בארה''ב על DVD בסוף השנה הנוכחית (כנראה). שוג'י קוואמורי, חצי מהצמד שביים את ''מקרוס פלוס'' (והמשיך אחר כך ל-Vision of Escaflowne המופלאה) עבד גם על סדרת ''מקרוס'' המקורית, אבל לשינג'ירו ווטנאבה, החצי השני בצמד, שביים אחר כך את קאובוי ביבופ, זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שבה הוא היה מעורב בצורה כלשהי במשהו שקשור לזיכיון של ''מקרוס''.
   כתוב תגובה
את רשמיי מהסרט הקלוקל הזה,  (חדש)
Lord Sketch הדיסניאולוג המתנשא יום ראשון, 29/07/2001, שעה 22:13
פרסמתי לא מכבר ב''עין הדג'' ואתם מוזמנים לעיין.
רז ידידי, הפעם אני לא מסכים עם שום מילה שלך. אבל אשמח להתפלמס.
יום טוב.

   כתוב תגובה
טיפים לדוד המתחיל  (חדש)
חמילקר יום חמישי, 23/08/2001, שעה 21:59
בתשובה לLord Sketch הדיסניאולוג המתנשא
וכמובן גם לדודה :)
חזרתי הערב מצפיה באטלנטיס (בדיבוב שומו שמים) עם אחייני בן ה 6.
מצאתי שהסרט מהנה, קצבי ומתאים מאד לילדים.
וכאן הנקודה החשובה - אטלנטיס הוא סרט ילדים ! בניגוד לשרק, הכולל בתוכו בדיחות ורמיזות לסרטים אחרים, אטלנטיס לא כ''כ מתוחכם ואין שום דבר רע בכך !
לא יתכן שאנו כמבוגרים נשפוט את הסרט, את התסריט והבימוי בהתאם לקריטריונים רגילים. לצורך כך יש לבוא לסרט עם ילד (בתור כיסוי שלא יסתכלו עלינו מצחיק בקופה) ולבדוק אם הוא נהנה או לא.

יחד עם זאת - מה שהציק לי במהלך הסרט היה הדמיון התמוה לסטארגייט :
את המשלחת מוביל איש צבא, המדען הוא יורם עם משקפיים, שיוצר קשר מיידי עם הנסיכה המקומית , מדבר בשפתה ואף מצליח לקרוא את הכתוב על החומות הישנות ובסופו של דבר הוא נשאר מאחור עם האשה. מוכר עד אימה לא ?
   כתוב תגובה
''שרק''? מי השווה ל-''שרק''?  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 24/08/2001, שעה 10:56
בתשובה לחמילקר
''שרק'' הוא ליגה אחרת לגמרי. ראי מאמרי הרלבנטי בנושא (כמה מאמרים למעלה בעמוד הראשי של האתר) :-)
   כתוב תגובה
לא רק יבשת  (חדש)
אלי יום ראשון, 27/11/2005, שעה 10:55
אני לא יודעת אם למזלי או לצערי אך שמי המלא הוא אטלנטיס,אז כך שאטלנטיס היא לא רק יבשת אבודה אלא גם בחורה
   כתוב תגובה
לא רק יבשת  (חדש)
דניאל שבת, 16/06/2007, שעה 14:39
בתשובה לאלי
8ט8עובהטרכגבארגוא
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.