על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

התגלות קטלנית
ספרים / ג. האטי
יום ראשון, 31/08/2003, שעה 14:43

'Revelation Space', ספרו הראשון של אלסטר ריינולדס ('עיר הבקיע'), עדיין לא תורגם לעברית. בצדק?


'מרחב ההתגלות' (תרגום חפשי מאד של 'Revelation Space') הוא ספרו הארוך הראשון של אלסטר ריינולדס, דוקטור לאסטרונומיה המתגורר בהולנד ועובד בסוכנות החלל האירופית. לפני פרסום הספר התמקד ריינולדס בכתיבת סיפורי מד''ב קצרים עבור המגזין הבריטי Interzone (שניים מאותם סיפורים מתרחשים ביקום של 'מרחב ההתגלות'). לאחרונה פרסם ריינולד שני ספרי המשך בסדרה זו.

''מרחב ההתגלות'' מתרחש בעתיד הרחוק, כאשר האנושות פזורה על-פני מאות כוכבי לכת. במהלך מאות השנים שחלפו מאז תחילת כיבוש החלל, האנושות לא קפאה על שמריה: הנדסה גנטית, קיברנטיקה ומגמות חברתיות מהפכניות נתנו בה את אותותיהם והיא כוללת כעת מספר פלגים וכתות, ביניהם האולטרות (Ultras), שמאסו בחיים על-פני כוכבי-לכת ומעבירים את כל חייהם בספינות חלל כסוחרים בין-גלקטיים בידע טכנולוגי מתקדם.

בראשית הסיפור, דן סילבֵסט, בן לשושלת פוליטיקאים מכובדת וחובב ארכיאולוגיה, מושל בכוכב הלכת רסורגם. במסגרת משלחת ארכיאולוגית שאותה הוא מנהיג, נחשף אתר ובו שרידים של בני האמרטינים, גזע זר שהושמד מאות אלפי שנים קודם לכן. סילבסט נחוש לפתור את תעלומת השמדתם, מתוך חשש כי אותו איום עלול לפגוע גם באנושות. ברגע גילויו של שריד מכריע, מתרחשת הפיכה פוליטית כנגד שלטונו של סילבסט והוא נכלא בידי השליט החדש למשך שנים רבות.

במהלך שנות מאסרו של סילבסט, ספינת אולטרות בשם ''נוסטלגיה אל האינסוף'' עושה את דרכה לעבר הכוכב רסורגם. מפקד הספינה נפגע קשה מוירוס קטלני והצוות סבור שרק סילבסט יוכל להציל אותו. אילייה ווליובה, אשת צוות הספינה, שוכרת את שירותיה של קצינת נשק חדשה, אנה חורי, מבלי לדעת כי לקצינה החדשה יש תוכניות משלה לגבי סילבסט.

הסיפור מתאר את מסען של אנה חורי ואיליה ווליובה אל רסורגם בספינת הרפאים ''נוסטלגיה אל האינסוף'', כמו גם את השתלשלות העניינים ברסורגם באותן שנים, וכן את המפגש הבלתי נמנע בין סילבסט לבין צוות הספינה. במהלך הסיפור נחשפים בהדרגה פרטים נוספים לגבי עברו של סילבסט ולגבי ההיסטוריה של היקום כולו.

''מרחב ההתגלות'' הוא אופרת חלל – אך למראית עין בלבד. ראשית, אף אחת משלוש הדמויות הראשיות אינה דמות גיבור קלאסית. המוסריות מהן והלאה והן עוסקות בהגשמת יעדיהן האישיים בלבד. אין להתבלבל, לא מדובר כאן באגוצנטריות חיננית בסגנון האן סולו. הן פשוט לא נחמדות. לא נעשה כל מאמץ לחבב אותן זו על זו או על הקורא, המתקשה להזדהות איתן.

מאפיין נוסף של 'מרחב ההתגלות', החריג בנוף אופרות החלל, הוא בחירתו האמיצה של ריינולדס למקם את הסיפור ביקום שבו לא ניתן לנוע במהירות הגדולה ממהירות האור. בחירה זו אמנם מגבירה את אמינות הסיפור, אך יש לה השפעה הרסנית על מבנה העלילה. בניגוד למרבית אופרות החלל המתארות גיבורים מסוקסים המדלגים ביעף בינות לכוכבים, התנועה ביקום הזה א-י-ט-י-ת. היא כל כך איטית, עד שהיא נמשכת על פני רוב הספר וגורמת לריינולדס לבצע תרגילי אקרובטיקה עלילתית למתקדמים (בשלושה מישורים שונים, דגש על מישור הזמן), כדי לוודא ששלוש הדמויות יגיעו יחד למקום הנכון בזמן הנכון. תרגילים אלה כוללים, בין היתר, השבתות מאולצות של דמויות מסוימות למשך עשרות שנים וכן דילוגים קדימה ואחורה על גבי ציר הזמן, עד שהקורא המבולבל מאבד את דרכו במבוך הכרונולוגי.

התואר המכובד המהדר את שמו של ריינולדס משווה נופך מסוים של אמינות למספר רעיונות מדעיים המוזכרים בספר (ביניהם מגוון שימושים יצירתיים לכוכב ניוטרינו), אבל אפילו דוקטורט באסטרונומיה לא יכול לספק לו חסינות בכל הקשור ליכולת כתיבה. יותר מכל נדמה כי בבסיס הספר היה רעיון מוצלח לסיפור קצר שאותו התעקש המחבר למתוח לכלל ספר באורך מלא, לעיתים באופן מאולץ. פתיחת הספר מספקת לקורא הצצה חטופה אל תוך יקום מורכב ועשיר ויוצרת ציפיה להתייחסות מעמיקה יותר ליחסי הגומלין המרתקים בין הכתות השונות המוזכרות בחטף. למרבה הצער, הפתיחה התזזיתית והמסקרנת מפנה את מקומה לשממון עלילתי שמתמקד במסעה של הספינה ליעדה ומתעלם מרוב הרעיונות שהועלו בפתיחה.

בכדי להאריך את הסיפור ולהגביר את סקרנות הקוראים, ריינולדס מרבה להשתמש באמצעי זול ליצירת מתח: פעם אחר פעם הדמויות מגלות פרט מידע חשוב ללא שיתוף הקורא. משהו כמו ''ובאותו רגע, הבין סילבסט מדוע האנושות עתידה להכחד.'' <סוף פרק ומעבר לדמות הבאה>. הדמויות נחושות בדעתן שלא לחלוק את תגליותיהן או את סודותיהן עד לרגע העימות הסופי ביניהן. המתח והסקרנות שנבנים בתחילה מפנים את מקומם לתסכול ולשעמום עם כל חזרה על הפעלול הנ''ל. הקורא למוד הנסיון מבין במהרה שלא תנתן לו ההזדמנות לפענח את התעלומה בכוחות עצמו, וכל שנותר לו לעשות הוא להמתין עד שהפתרון יפרש בפניו. כאשר הפתרון מוצג לבסוף בפני הקורא, הוא מלווה באכזבה, שכן הסיום הדרמטי לא יכול לעמוד ברף הציפיות הגבוה שהוצב במהלך הסיפור.

''מרחב ההתגלות'' משרה תחושת החמצה קשה: חומרי הגלם מוצלחים, אבל התבשיל תפל. היקום שאותו ברא ריינולדס מעורר עניין, אולם רק פיסה קטנה וזניחה ממנו מתוארת בספר. למרות כל האמור לעיל, היה הספר מועמד סופי לפרס ארתור קלארק. 'עיר הבקיע', ספרו השני של ריינולדס בסדרה זו, שזכה בפרס המד''ב הבריטי ותורגם לאחרונה לעברית בהוצאת אופוס, מתרחש באותו יקום אך לא מהווה המשך ישיר לעלילת הספר הראשון. בראיון שערך ריינולדס לקראת צאת 'עיר הבקיע' לאור, הוא הבטיח כי מספר כתות וגזעים שהוזכרו בחטף ב'מרחב ההתגלות' יתוארו בהרחבה ב'עיר הבקיע'. יש לקוות כי הבעיות שאפיינו את הספר הראשון היו בגדר מחלות ילדות וכי הספר השני אינו לוקה בהן.

לאחרונה יצא לאור באנגלית הספר השלישי בסדרה, 'Redemption Ark', וכן ספר המאגד בתוכו את סיפוריו הקצרים של ריינולדס, המתרחשים באותו יקום, בשם 'Diamond Dogs / Turquoise Days: Tales from the Revelation Space Universe'.



מרחב ההתגלות (Revelation Space)
מאת אלסטר ריינולדס (Alastair Reynolds)
הוצאת Ace Books
592 עמודים



אלסטר ריינולדס
Revelation Space באמזון
עיר הבקיע (הספר השני בסדרה) - הקדמה ופרק א'
עיר הבקיע (Chasm City) באמזון
Redemption Ark (הספר השלישי בסדרה) באמזון
Diamond Dogs וכו' (סיפורים קצרים) באמזון
כלבי יהלום – ימי טורקיז – ביקורת על המהדורה המתורגמת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לאחרונה קראתי את הספר גם אני,  (חדש)
NY יום ראשון, 31/08/2003, שעה 16:04
ואני חייב להודות שרוב הבעיות שציינה המבקרת אכן קיימות בו. אלא מה? לי הן הפריעו הרבה פחות. למי שמחפש אופרת חלל על גבול המד''ב הקשה עם רעיונות מעניינים וכתיבה סבירה (דבר נדיר יחסית במחוזות ה-Hardcore), הרי ש-Revelation Space הוא ספר מומלץ.
כעת אני בתהליך קריאתו של ספרו השני של ריינולדס, ''עיר הבקיע'', וכולי תקווה שדווח בעניינו יופיע כאן בקרוב.
   כתוב תגובה
מסכים עם ניר. (לשם שינוי). בנוסף:  (חדש)
רני יום ראשון, 31/08/2003, שעה 16:10
בתשובה לNY
ממליץ מאד לקרוא את הספר של ריינולדס המכיל את שתי הנובלות: כלבי יהלום (המופלאה) וימי טורקיז (הטובה מאד).
   כתוב תגובה
ואכן הבחירה בעיר הבקיע נובעת  (חדש)
the raven יום ראשון, 31/08/2003, שעה 16:19
בתשובה לרני
מכך שהוא ספר בשל יותר.
אם נבחר לתרגם את התגלות חלל בעתיד יהיה זה על מנת לתת את הרקע לתיבת הגאולה ולספר השלישי בטרילוגיה. הוא לא ספר רע הוא פשוט ספר פחות טוב.
ואני מצטרף להמלצות על כלבי יהלום וימי טורקיז- יהלום ופנינה.
   כתוב תגובה
נו, אז קדימה - חברים! כתבו ביקורות  (חדש)
NY יום ראשון, 31/08/2003, שעה 16:50
בתשובה לthe raven
ושלחו אותן אלי!
   כתוב תגובה
עיר הבקיע  (חדש)
ארז יום שני, 01/09/2003, שעה 6:10
בתשובה לthe raven
לא קראתי את הספר המדובר, אך כן קראתי את עיר הבקיע, ואין בו את הליקויים שצויינו לעיל.
העלילה לא נמתחת, והוא רחוק מלשעמם.להיפך. מותח ומרענן להפליא, במיוחד לאור ערימת הפנטסיה המונחת לא רחוק ממנו...
   כתוב תגובה
תמיהה  (חדש)
האטי יום ראשון, 31/08/2003, שעה 17:09
בתשובה לNY
''כתיבה סבירה'' הוא כמובן מונח יחסי מאוד. נאלצתי לקבע קיסמים בעיניי כדי להשאיר אותן פקוחות לאורך הספר ולצלוח אותו עד סופו. אני מכירה לפחות אדם אומלל נוסף שהתייסר כמוני בקריאת הספר. ואני דווקא מאוד אוהבת אופרות חלל כמו גם מד''ב קשה, כך שאי אפשר להאשים אותי בדיעה קדומה. ''היפריון'' הוא אחד הספרים החביבים עליי.

קריאת הספר הייתה עבורי כמו טיסה ממושכת לניו-יורק בחברת שלושה נוסעים אנטיפטיים במיוחד. נכון, לא כל דמות צריכה להיות נחמדה, אבל אפילו לא אחת בכל הספר? ולמה שיהיה לי אכפת מה יעלה בגורלן?
   כתוב תגובה
הכל יחסי.  (חדש)
NY יום ראשון, 31/08/2003, שעה 18:06
בתשובה להאטי
כתיבה סבירה, הריהי באופן יחסי לאנשי המד''ב הקשה הרגילים (ספריו של סימונס הם לא ממש מד''ב קשה). פורוורד, למשל, שכמה מספריו יגרמו לך לתקוע קיסמים בעיניך על מנת שלא לראות יותר את הזוועה (ובייחוד תיאורי האהבה והרגש המזעזעים שלו).
ואגב היפריון, שני הספרים הראשונים אמנם מצוינים, אך שני הספרים שבאו לאחר מכן, ובייחוד הרביעי, אילצו אותי לקבע קיסמים בעיני על מנת להצליח לסיים אותם. לעומת זה, ריינולדס נראה פתאום כמו בארי יוגארט קטן.
אני חייב להודות, אגב, שלי לא הזיז עניין הדמויות האנטיפתיות. אני גם חושב שדן סילבסט לא היה כה נורא. אמנם ניחשתי הרבה מהסוף עוד בטרם קראתי אותו, אבל העניין שלי היה יותר ב''מה יקרה'' באופן כללי מאשר בגורלה המסוים של כל דמות ספציפית.
נו, שוין.
   כתוב תגובה
אבל ממתי דמויות חביבות קשורות לאיכות כתיבה?  (חדש)
רני יום ראשון, 31/08/2003, שעה 18:30
בתשובה להאטי
חביבות יותר או פחות זה בכלל לא משנה. מה שחשוב הוא עד כמה הן מעוצבות היטב, עד כמה הן עמוקות ואמינות. זה הדבר היחיד שמשנה.

וגם ב''היפריון'' לא כולם ענו לשם התואר המחייב משהו: ''חביב''.
   כתוב תגובה
צודק  (חדש)
האטי יום ראשון, 31/08/2003, שעה 18:39
בתשובה לרני
לא הרחבתי את נימוקיי בנוגע לאיכות הכתיבה ויצרתי את הרושם כאילו חביבות הדמויות היא הקריטריון המשמעותי ולא כך הוא.

הספר משעמם ונמרח. העלילה נמתחת כמו מסטיק, תוך שימוש באותו גימיק זול שהזכרתי בביקורת עצמה. הדמויות היו בעיניי שטוחות להפליא, ומערכת היחסים המתוארת בין סילבסט לאשתו בלתי משכנעת בעליל.

וגם אם הדמויות ב''היפריון'' לא היו כולן חביבות, היה מעניין להשתתף כצופה במסע שלהן. אישית, אני מעדיפה סוף שבוע עם השרייק מאשר חמש דקות עם כל אחת מהדמויות ב''מרחב ההתגלות''.
   כתוב תגובה
תזהרי עם המשאלות שלך. הן עוד עלולות להתגשם :-)  (חדש)
רני יום שני, 01/09/2003, שעה 1:36
בתשובה להאטי
   כתוב תגובה
זה דווקא יכול להיות מעניין  (חדש)
האטי יום שני, 01/09/2003, שעה 10:39
בתשובה לרני
אני רואה בעיני רוחי את השרייק, לאחר שבוע עבודה מעייף במהלכו עסק בשיפוד צליינים על עצים ובמסע בזמן, מנסה להתיישב על ערסל ולקרוא ספר. אך אללי, הערסל נקרע תחתיו...
   כתוב תגובה
ביקורת רחומה  (חדש)
איתמר פארן יום ראשון, 31/08/2003, שעה 18:16
לו הייתי אני נאלץ לכתוב ביקורת על מרחב ההתגלות, הייתה זו ביקורת קטלנית בהרבה מכפי שהעלמה רדין - שככל הנראה מנסה להתחרות על תואר הפלורנס נייטינגייל של ביקורות המד''ב - הוציאה מתחת ידה.
הספר מתחיל היטב. גם מבחינת כתיבה, וגם מבחינת תיאור האירועים. המדע המוצג בו מעניין. אך לערך בשליש הספר, חלה התדרדרות שפשוט אינה מפסיקה. פה ושם, יש רעיונות מבריקים - החל בספינות נגועות וירוס, וכלה בהתייחסות לבעיות שיוצר גבול מהירות האור, אך ככלל, העלילה, החומרים והגיבורים הולכים מדחי אל דחי.
הסיום השאיר אותי אם תחושה מאוד ברורה: ''מה, בשביל כזה סוף אינפנטילי היה צריך 600 עמודים של ספר''?
מילא, לו רק הסיום היה רע - אבל קודמים לו כמאתיים עמודים רעים במיוחד, שעושים לא רק את מטרת הטיול, אלא את הדרך עצמה, למשמימה.
   כתוב תגובה
לא מסכים. בכלל.  (חדש)
רני יום ראשון, 31/08/2003, שעה 18:28
בתשובה לאיתמר פארן
הספר כתוב היטב, ומרתק כמעט לכל אורכו- למעט נפילות קלות פה ושם.
   כתוב תגובה
מר פארן היקר,  (חדש)
NY יום ראשון, 31/08/2003, שעה 19:32
בתשובה לאיתמר פארן
אנו מתנצלים על המקרה החמור שאירע לך. על מנת למנוע השנות מקרים שכאלו בעתיד, נבקשך לכתוב ביקורות על ספרים *לפני* מרת נייטינג... אה, רדין, ולשלוח אותן אלינו לפרסום. אנו מבטיחים לנהוג בך יחס הוגן לתלפיות ולא לתת לפלורנס מדרך רגל בכל נושא עליו כתבת אתה קודם.
מצד שני, אתה יכול סתם לכתוב לנו, בשפיל אלכיף... ;-)
   כתוב תגובה
לכתוב הוא יודע . גם אם אני לא מסכים אתו תמיד, הרי  (חדש)
רני מלשין יום שני, 01/09/2003, שעה 1:39
בתשובה לNY
שקריאת ביקורת של אהממ..., מר פארן, היא תענוג לא קטן.
   כתוב תגובה
יש לי הרגשה שזו המטרה הסודית  (חדש)
יעל יום שני, 01/09/2003, שעה 6:38
בתשובה לרני מלשין
לגרום לאיתמר לכתוב ביקורות לאתר...

ועכשיו היא לא סודית. אוח, הרסתי...
   כתוב תגובה
תודה, יעל -  (חדש)
NY יום שני, 01/09/2003, שעה 9:44
בתשובה ליעל
מערכת האתר תבוא עמך חשבון במועד ובאופן המתאימים לה.
   כתוב תגובה
מחאה נזעמת  (חדש)
איתמר פארן יום שני, 01/09/2003, שעה 11:16
בתשובה לNY
אני מוחא נמרצות (כתב בעודו שרוע במיטה, לבוש פיג'מה פרחונית). של מי הרעיון הזה - לאיים על כל עובר-אורח (ושכיב מרע) המביע דיעה, בכתיבת ביקורות ומשלוח כתבות?
לא, לא, לא! נקום ונתאחד ונשמיע קולנו ברמה: גם לנו, הדיליטנטים וקלי-הדעת, מותר לחוות דיעה מעת לעת. ללא התחייבות ומבלי שנסתכן בהצבתנו בתוככי המערכת.
רק...
נשמיע קולנו מחר. היום נחים.

הליגה למחאה דיליטנטית (למ''ד)
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.