על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

המלך הסרבן
ספרים / גל חיימוביץ'
יום שישי, 03/11/2000, שעה 15:14

טרילוגית פנטסיה משעשעת מאת ספרייג דה-קאמפ – סיפורו של מלך המתעקש לשמור את ראשו על כתפיו


הוצאת הספרים ''אסטרולוג'' מוציאה לאור (כמשתמע משמה) ספרי אסטרולוגיה, נומרולוגיה וכדומה. אך בין ספרי ה-(סליחה מראש) שטויות צצים לעתים ספרי מד''ב ופנטסיה טובים, כגון ראמה של קלארק, האלים המרקדים של צ'וקר וטרילוגית המלך הסרבן של דה-קאמפ.

בקסילר, אחת משתים-עשר הערים הנובריות, נבחר מלך חדש כל חמש שנים בטקס מרהיב, אשר גולת הכותרת בו היא עריפת ראשו של המלך הקודם. הראש הערוף מושלך להמון, ומי שתופס את הראש מוכתר להיות המלך החדש.
ג'וריאן, מלך קסילר, הוא אדם מעשי היודע כי קשה לאדם לחיות ללא ראש על כתפיו. לכן, בזמן טקס ההכתרה של יורשו, הוא בורח מקסילר בעזרת קרדור המכשף, כשראשו עדיין על כתפיו והכתר על ראשו.
כיוון שדבר אינו נתן בחינם, התחייב ג'וריאן בפני הקוסמים מהפלג הלבן, האלטרואיסטים, אליהם שייך קרדור, לגנוב למענם את תיבת אבלן, האמורה להכיל כתבי כישוף עתיקים, מידיה של נסיכת הנחש בממלכת מולבאן.
ג'וריאן הוא איש אשכולות – יודע כמה שפות, סייף ורוכב מצטיין, שייט, משורר, שחקן, גנב, מכונאי, חקלאי – בקיצור, כל מה שגיבור צריך ועוד קצת. כמה חבל שהוא אינו רוצה להיות גיבור. ג'וריאן משתדל להתרחק מהרפתקאות כמה שיותר, אך, כיאה לספר פנטסיה, זה לא ממש מצליח לו. עוברות עליו הרפתקאות רבות, גם לאחר גניבת התיבה (הממלאת רק כשני שלישים מהספר הראשון) – קרבות עם מכשפים, שודדי ים, בריונים, מפלצות (טוב, בערך...), שדים, רוחות רפאים וכמובן – עליו להתחמק מהמשמר המלכותי הקסילרי המנסה ללוכדו בכדי לסיים את טקס ההכתרה.

כמו ג'יימס בונד, גם על ג'וריאן עוברות הרפתקאות רבות עם נשים: ונורה הנודניקית, ירגלי נסיכת הנחש, הכוהנת הגדולה של עירז ועוד נשים רבות המנסות להפילו בפח או סתם לבלות איתו לילה סוער, כאשר כל רצונו הוא להחזיר לעצמו את אשתו האהובה הכלואה בקסילר.

כפי שצוין, זהו ספר פנטסיה, אך אולי נכון יהיה לסווגו כפנטסיה מדעית (science fantasy). זאת מכיוון שדה-קאמפ מציג עולם המכיל גם קסם וגם מדע (אם כי עדיין בחיתוליו – ''אנשי החומר'' עוד לא הצליחו לרתום את כוח הקיטור), ולמעשה מגדיר את הקסם כסוג מסוים של מדע. לדוגמא, בכנס הקוסמים השנתי נתנת הרצאה על קסמי ''בלתי נראות''. בהרצאה מוסבר מדוע אדם שהוטל עליו קסם אי-נראות מלא יהיה עוור (ולכן המושג ''רואה ואינו נראה'' הוא שגוי). ההסבר פשוט למדי – היות והעיניים גם הן בלתי נראות, כלומר עבירות לאור, האור לא פוגע בהן ולא נקלט. לכן, אם ברצונך להיות בלתי נראה אך גם רואה, עליך להשאיר את עיניך נראות.

בנוסף לעלילה המלאה בהרפתקאות, הסיפור מכיל עוד שני אלמנטים המוסיפים עניין ושעשוע לסיפור:
מי שקרא את ''גבעת ווטרשיפ'' של ריצ'רד אדמס זוכר בוודאי שהעלילה מכילה בתוכה מעין סיפורים קצרים על עלילותיו של הנסיך בעל אלף האויבים. ובכן, גם טרילוגיית המלך הסרבן משתמשת באלמנט זה. כמעט בכל הזדמנות הנקרית בדרכו מספר ג'וריאן על מעלליהם של מלכי נובריה לשעבר – על המלך פילומן בעל הכוונות הטובות אשר בעזרתה של מכשפה לא יוצלחת גרם לכך שעירו תכבש ע''י שדים, או על המלך פילמור האסטתיקן אשר בזבז את אוצר המדינה על אומנות. הטרילוגיה מכילה לפחות עשרה סיפורים משעשעים שכאלה, אותם מספר ג'וריאן על מנת להסיח את דעת אויביו או סתם כדי להעביר את הזמן. פחות מוצלחים הם השירים שג'וריאן מחבר (אם כי פעם אחת הם הצילו את חייו).
האספקט השני של הטרילוגיה, ההופך אותה מעוד סיפור הרפתקאות למעין סאטירה חברתית, הוא החברות וצורות השלטון השונות בהן ג'וריאן נתקל במסעותיו. שיטת ירושת הכתר בקסילר, שכבר הוזכרה למעלה, למשל, אבל גם שיטות אחרות – החל ממלוכה קונבנציונלית העוברת בירושה במשפחה, דרך רפובליקה, תיאוקרטיה וכלה בשלטון ''האחווה הסודית''. או העיר עירז, המחולקת לשני מחנות יריבים: לובשי המכנסיים ולובשי החצאיות, האוהדים קבוצות ספורט יריבות. יריבות זו יצאה מתחום הספורט והפכה לפוליטית – היא כמעט מגיעה למלחמת אזרחים.

לסיכום, טרילוגית המלך הסרבן (''מגדל השדים'', ''שעוני עירז'' ו''המלך הלא-ערוף'') של ספרייג דה-קאמפ היא פנטסיה משעשעת הכוללת סאטירה חברתית חבויה בין סיפורי ההרפתקאות. הסוף, כמובן, טוב.

את הספר, אגב, לא נתן למצוא במיתוס או בדיבוק. כותב שורות אלה קנה אותו בצומת ספרים. אלה מכם הקונים אותו שם – בדקו היטב כי לא חסרים עמודים.



המלך הסרבן (The Reluctant King)
1. מגדל השדים (1968) (The Goblin Tower)
2. שעוני עירז (1971) (The Clocks of Iraz)
3. המלך הלא-ערוף (1983) (The Unbeheaded King)
מאת ל. ספרייג דה-קאמפ (L. Sprague De Camp)

ל. ספרייג דה-קאמפ כתב ספרי מד''ב ופנטסיה במשך כמעט 60 שנה. זוכה פרס הוגו, נבולה ופרסי מד''ב ופנטסיה נוספים, דה-קאמפ כתב למעלה מ-‏120 ספרים ועשרות סיפורים קצרים. המעוניינים ללמוד יותר מוזמנים לבקר באתר הבית שלו.




הודעת המערכת:
שלושה ימים לאחר פרסום כתבה זו, בבוקר ה-‏6/11/2000, נפטר ליון ספרייג דה-קאמפ בביתו אשר בפלאנו, טקסס. דה-קאמפ היה אחד מסופרי ''תור הזהב'' של המדע הבדיוני. הוא החל לכתוב בשנות השלושים המאוחרות, והמשיך בכך כמעט עד יום מותו. עוד על חייו ומותו נתן למצוא בהספד שבאתר הבית שלו.



גבעת ווטרשיפ
המלך הסרבן
אתר הבית של ספרייג דה-קאמפ
האלים המרקדים של צ'וקר
הספד לספרייג דה-קאמפ

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
דפים חסרים
טל כהן שבת, 04/11/2000, שעה 14:42
(2 תגובות בפתיל)
המממ....
גל יום חמישי, 28/06/2001, שעה 16:05
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.