על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

תערוכה שלא מהעולם הזה
שונות / רמי שלהבת
שבת, 02/07/2011, שעה 12:36

תערוכת המדע הבדיוני בספרייה הבריטית


הספרייה הבריטית. שובל של חומר רטוב ולחלוחי יוצא מכיוון שרידיה של חללית שהתרסקה על מדפי הספרים ומוביל לעבר אולם רחב ידיים, מלא גזעים זרים, רובוטים, מזכרות מרחבי היקום וגם כמה מכדור הארץ. המקום הוא תערוכת המדע הבדיוני Out of this World; החומר הלח הוא הריר שהזיל זה עתה נציגנו על כל המוצגים.

הכניסה לתערוכה

הבריטים יודעים להעריך מדע בדיוני. הערכה זו ניכרת כבר במנהרות הרכבת התחתית, שם כרזות פרסומת לתערוכה תלויות לתפארת הממלכה בין פוסטרים של כרטיסי אשראי למודעות קוסמטיקה. זה ממשיך בתכנית הרצאות ופאנלים מפוארת בהשתתפות סופרים מובילים, אנשי מדע, תסריטאים ואמנים אחרים – כולם מול אולמות מלאים כמובן – ונגמר בתערוכה עצמה ובספר המהודר שהודפס במיוחד לכבודה.
כבר בכניסה, מיד אחרי פסל החללית והספרים מחכה דגם ענק של אדם נשאב לתוך חור תולעת בשמים. לא רחוק ממנו עומד תלת-רגל מאדימאי רצחני. אם נכנסים קצת פנימה מגלים גם את הטארדיס עם שלט ''עוד חמש דקות אשוב'', שהשאיר הדוקטור באדיבותו.
אבל כל אלה הם רק תפאורה. העיקר הוא המוצגים, והם נהדרים לכל מי שאוהב ספרים, מדע בדיוני ואת השילוב המרנין ביניהם. המסלול מוביל מעולמות אחרים ועד לאוטופיות ולדיסטופיות על עולמנו, כשבדרך עוברים את כל טווח האפשרויות שמציע המדע הבדיוני: חייזרים ובני אדם, סייברפאנק וסטימפאנק, מסעות בזמן ובחלל, רובוטים, עולמות חלופיים, עתיד ועבר, העתיד כפי שהוא נראה בעבר, וכל אלה מוצגים באמצעות ספרים, איורים מספרים, כריכות של ספרים, תמונות, וגם קולנוע, טלוויזיה, רדיו ואפילו מוזיקה.
מה שבולט במיוחד בתערוכה הוא עושר המוצגים הרב. כצפוי ממקום כמו הספרייה הבריטית, ניתן בה מקום רב לספרים עתיקים של מבשרי הז'אנר, החל מספר המדע הבדיוני המתועד הראשון ככל הידוע להם (''סיפורי אמת'' מאת לוקיינוס מסמוסטה היווני משנת 170 לפנה''ס), דרך שלל ספרי מסעות עתיקים מלאי איורים וחן, ועד ענקי הז'אנר במאה ה-‏20.
הבחירה במוצגים נעשתה תוך מחשבה רבה על הצד הוויזואלי והחווייתי, כך שאל תצפו לראות כריכות ספרייה משעממות. במקום זאת הספרייה מציעה בתצוגה שלה שפע של איורים, כריכות חדשות ועתיקות וכמובן מהדורות ראשונות. כמו כן יש שם דברים אקזוטיים לא פחות, כגון טיוטות ראשונות בכתב יד מתוך קלאסיקות מודרניות כ''מצפן הזהוב'' של פיליפ פולמן, או מכתב של ג'ורג' אורוול לידיד שעמו חלק את לבטיו על השם שייתן לספר שייוודע בסופו של דבר כ''1984'', או תרשימים של לוחות זמנים שהכין סופר עבור אפוס ענק בעתיד הרחוק.
ויש גם הפתעות אחרות. האם שמעתם למשל על הקודקס סרפיניאנוס שפרסם האמן האיטלקי לואיג'י סרפיני בשנת 1981? זהו ספר בשפה בלתי ידועה, המתאר עם הרבה איורים והשראה עולם חייזרי בלתי מוכר. העושר החזותי מצד אחד, יחד עם חוסר הנגישות של המידע עצמו בשל השפה המומצאת, היו מבחינתי אחת מההפתעות היפות ביותר של התערוכה – אבל היו גם הרבה אחרות.

הדוקטור ישוב מיד

בנוסף לחומר החזותי הרב, בין המוצגים פזורות עמדות האזנה המציעות בונוסים מיוחדים. באחת הראשונות מביניהן, לדוגמה, ניתן לשמוע קטע מתוך העונה השנייה של התסכית הרדיופוני ''מסע לחלל: המשימה לונה'' משנת 1958 – העונה הראשונה אבדה למרבה הצער לעד לאחר שבארכיון הבי.בי.סי העדיפו למחוק אותה כדי לפנות מקום לתכניות חדשות.
ויש גם הקראה של קטע מספר בקולו של פטריק סטיוארט, ראיון מוקלט עם אורסולה לה-גווין ועוד כהנה וכהנה. עוד בתחום השמע, בכמה מקומות ברחבי האולם נמצאים ספסלים עם אוזניות ומסכי מגע שמאפשרים למבקשים לנוח לשמוע להנאתם שירי מדע בדיוני מכל התקופות ומכל הסגנונות.
באולם הכנסים שמחוץ לספרייה מתקיימים כמה פעמים בשבוע פאנלים ואירועים אחרים בשעות הערב. אנחנו, לדוגמה, הצלחנו בדרך לא דרך להיכנס לפאנל על מסע בזמן שכל הכרטיסים בו נמכרו מראש. השתתפו בו הסופרים סטיבן בקסטר ואודרי ניפנגר (אשתו של הנוסע בזמן), הפיזיקאי וכותב ספרי המדע הפופולרי ג'ון גריבין והתסריטאי פול קורנל האחראי לכמה וכמה פרקים של ''דוקטור הו''. הדיון מרתק, הקהל מנומס ושקט, וגם המסקנה שאליה הגיע גריבין מעודדת במקצת: אין דבר בפיזיקה הידועה לנו ששולל את האפשרות לנסוע בזמן. הבעיה היחידה היא שהאנרגיה הדרושה תהיה גדולה מאוד או שנצטרך לעבור שנות אור רבות כדי למצוא מכונת זמן טבעית. קטן עלינו!
תוכנית האירועים מראה שזה רק קצה הקרחון. בחודשיים הקרובים מתוכננים שם בנוסף לפאנלים גם מופע מוזיקה, הקרנת סרט מדע בדיוני קנייתי מפסטיבל סנדנס, ואפילו שתי הצגות של המחזה הקלאסי R.U.R של המחזאי הצ'כי קרל צ'אפק, המחזה שבו הומצא המושג ''רובוט''.
מעל לכול ניכר שהאנשים שאצרו את התערוכה ואת האירועים שסביבה אוהבים מדע בדיוני בכל נפשם ומבינים את הז'אנר היטב. כישראלי מצאתי את עצמי מהרהר לא אחת בעת הביקור עד כמה דל הסיכוי שמוסד ציבורי רשמי מקביל, דוגמת הספרייה הלאומית, היה לוקח על עצמו להפיק אירוע דומה בישראל ולהעניק מעמד לז'אנר ה''נחות'' והלא מיינסטרימי הזה.
כל זה כמובן חבל מאוד. אם יש משהו ש-Out of this World ממחישה בצורה כה מרהיבה הוא עד כמה המדע הבדיוני הוא ז'אנר עשיר, מרתק ובעל שורשים עמוקים בהיסטוריה התרבותית העולמית. עד שיגיע דבר דומה ארצה, אפשר לפחות לבקר בדבר האמיתי אם אתם מגיעים ללונדון לפני 25 בספטמבר.

מימין לשמאל: פול קורנל, סטיבן בקסטר, אודרי ניפנגר, ג'ון גריבין והמנחה
צילומים: יעל פורמן



על התערוכה
קודקס סרפיניאנוס

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
יש לאן לשאוף  (חדש)
אריק שבת, 02/07/2011, שעה 15:10
עכשיו רק צריך קשרים בספרייה הלאומית, ים קטן של כסף ואולי רעיון לחיבור לגוף אחר משמעותי...
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.