על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

בחור, בחורה ויבשת אבודה
סרטים / רז גרינברג
יום שלישי, 24/07/2001, שעה 15:16

'אטלנטיס' – מסע זריז אל קרקעית הים באדיבות אולפני דיסני ורז גרינברג


הקיץ הנוכחי הוא הקיץ של סרטי המד''ב המונפשים. נראה כי בהשראת מה שקורה כבר שנים ביפן, ולמרות הכישלון המהדהד של 'טיטאן' בשנה שעברה, החליטו בהוליווד ללכת בכל זאת ובכל הכוח על סרטי מד''ב ופנטסיה מונפשים, כנראה מתוך ההנחה כי גם אם הקהל לא אוהב את זה – הוא יתרגל בסופו של דבר. הסנונית הראשונה של תהליך זה – 'אטלנטיס: האימפריה האבודה' של דיסני (ומיד בעקבותיה 'שרק' ו'פיינל פנטסי') מתבררת, בניגוד לציפיות, כמתאבן מהנה וראוי ביותר. לא, זה לא סרט גדול, אבל הוא מבדר ואינטליגנטי יותר מרוב אותם ''סרטי קיץ'' שהגיעו אלינו עד כה.


גיבור הסרט הוא מיילו טאץ' (קולו של מייקל ג'יי פוקס), עובד מוזיאון צעיר ומגושם בראשית המאה הקודמת. סבו של מיילו, מסתבר, הקדיש את חייו למציאת היבשת האבודה אטלנטיס. מיילו נחוש בדעתו להוכיח את קיומה של היבשת, למרות חוסר העניין מצד מנהלי המוזיאון בו הוא עובד. בעקבות הצעה מאשה מסתורית בשם הלגה סינקלייר (מגולמת בקולה של קלאודיה כריסטיאן הנפלאה מ'בבילון 5'), הוא מוצא את עצמו במהרה על סיפונה של צוללת משוכללת, שצוותה חם-המזג כולל את סינקלייר עצמה, קפטן הרפתקן בשם רורק (ג'יימס גארנר), רופא עדין-נפש אך מפחיד בגודלו, מומחה לחומרי חבלה בעל פתיל קצר (תרתי משמע), מכונאית עצבנית ועוד כמה טיפוסים צבעוניים. יחדיו הם יוצאים לחיפוש אחר היבשת האבודה, אליה הם מצליחים להגיע במהירות ראויה לציון (דברים קורים מהר בסרט הזה – עוד מעט נדון בנושא). הם פוגשים בתושבים, המלך והנסיכה היפיפייה קידה (בה מתאהב מיילו), ואז מתברר כי לחלק מחברי הצוות יש מניעים לא כל כך אידיאליסטיים בבואם לגלות את היבשת...


הדבר הראשון בו נתן להבחין בסרט הוא גם תכונתו החיובית ביותר – מדובר בסרט קצר. 95 דקות חולפות ביעף, מסצינות הפתיחה דרך המסע בצוללת והקרב כנגד הסרטן הענק, המשך במסע במנהרות תת-קרקעיות אל היבשת ובסכסוך בין אנשי הצוות, ועד לסצינת הקרב ברכבים המעופפים המובילה לסצינת הסיום, מקווים שנהניתם, תבואו שוב. הסרט לא מבזבז זמן על שטויות בטלות כאפיון דמויות – אך בהתחשב באופן בו מאופיינות דמויות בדיסני בימים כתיקונם – אין זה חסרון. במקום זאת, מתמקד הסרט ברצף (כמעט) בלתי פוסק של סצינות אקשן וגילוי היבשת, בתוספת לא מעט שנינויות קומיות משעשעות הגולשות לעתים כמעט לידי לגסויות (אבל רק כמעט. בכל זאת – דיסני).


הקרדיט על המרת התסריט לידי סיפור שלם ומהנה, למרות החורים והדמויות מקרטון, שייך, אם יורשה לי להסתכן בניחוש פראי, לג'וס ווידון ('באפי ציידת הערפדים'), שהובא לשפץ אותו בדקה התשעים לאחר שארבעה תסריטאים קודמים נכשלו כשלון חרוץ. כמו במקרה של 'טיטאן' לפני שנה, גם כאן הצליח ווידון להפוך את התסריט מאוסף קלישאות נטולות כיוון למשהו ראוי לצפייה ומעלה.
אך התסריט הוא בפירוש לא האטרקציה העיקרית בסרט הזה. עיקר תשומת הלב מופנית לעיצוב המדהים ביופיו של היבשת – החל בנופים מרהיבים וכלה בטכנולוגיה פנטסטית – הגורם לצופים להרים גבה עם כל פלא חדש המתגלה על המסך. גם עיצוב הדמויות (של אמן הקומיקס מייק מיגנולה) ראוי לצל''ש. לא יאומן, אך אפילו מוסיקת הרקע של ג'יימס הווארד ניוטון (אחד הפסקולנים האיומים ביותר בהוליווד, לטעמי) מצליחה ליצור אווירה מתאימה, למרות נטייתה לבומבסטיות יתרה.


דיבוב הקולות מצויין. מייקל ג'יי פוקס נהדר בתפקיד הראשי, ומצליח להעביר במדוייק את אישיות פקעת-העצבים של מיילו. קלאודיה כריסטיאן, כפי שצויין קודם, מבריקה במעבר בין סוגי התפקידים שהיא ממלאת בסרט – היא מתחילה כפאם-פאטאל, הופכת למ''כית עצבנית ומסיימת כשודדת-קברים תאבת בצע. פיל מוריס, ז'אקלין אוברדורס וקורי ברטון מספקים לסרט כמה מהרגעים הקומיים המוצלחים יותר שלו (אליהם מתלווה, למרבה הצער, מעט סטריאוטיפיות גזענית – נו, למה כבר אפשר לצפות מדיסני?); הטענה היחידה בתחום הדיבוב היא נגד לאונרד נימוי וקרי סאמר, המגלמים, בהתאמה, את מלך ונסיכת אטלנטיס, בצורה הרחוקה מלהרשים.


למרות כל זאת, 'אטלנטיס' הוא סרט רחוק משלמות. במיוחד תמוהה החלטת הבמאים, גארי טראוסדייל וקירק ווייז, לתת לסרט, לאחר למעלה משמונים דקות של התרחשויות בלתי פוסקות, להתמוסס בעשר הדקות האחרונות שלו על ידי הפיכתו לערב שיקופיות (יפה, מרשים, אבל רחוק מלהלהיב). ואגב סיום – השיר המלווה את כותרות הסיום מזעזע. נראה כי מישהו בדיסני פשוט לא יכול לסבול מצב בו סרט שלם עובר ללא אף דמות הפוצחת בזמר, ולכן הוא החליט לשים את התועבה הזאת בצמוד לכותרות הסיום, כנראה כדי להבריח את הקהל מהאולם כמה שיותר מהר. זה בהחלט עובד.

כמובן, יש להזכיר את העובדה המצערת – הסרט אמנם עשוי ברוח סרטי האנימציה היפנית, אך הוא גם גונב מהם על ימין ועל שמאל. מדובר, אמנם, בגניבה מוצלחת, אך בכל זאת מקוממת.

למרות כל זאת, חסרונותיו של 'אטלנטיס' בטלים בשישים לעומת יתרונותיו. הכשלון המסחרי של הסרט בארה''ב נובע, אני חושד, משיווק קלוקל ולא משום דבר אחר. יתכן כי בעוד עשר שנים, פלוס-מינוס, נביט לאחור ונשאל את עצמנו איך פספסנו את הסרט ששינה את תעשיית האנימציה בארה''ב מן הקצה אל הקצה.




אטלנטיס – האתר הרשמי
אטלנטיס – אתר רשמי בישראל
אטלנטיס – על היבשת האבודה
גניבה מוצלחת – אך בכל זאת מקוממת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
(ללא כותרת)
Evil יום שלישי, 24/07/2001, שעה 16:37
(21 תגובות בפתיל)
מסתרי היבשת האבודה
אלי יום שלישי, 24/07/2001, שעה 16:41
(6 תגובות בפתיל)
הסרט חביב
יעל יום שלישי, 24/07/2001, שעה 19:14
ואת הסדרה ''האיש מאטלנטיס
אלי יום רביעי, 25/07/2001, שעה 8:37
(2 תגובות בפתיל)
נו מה אתם מצפים וולט דיסני...
תמר יום רביעי, 25/07/2001, שעה 11:50
(2 תגובות בפתיל)
דעה אישית
גיא יום שישי, 27/07/2001, שעה 19:45
(2 תגובות בפתיל)
את רשמיי מהסרט הקלוקל הזה,
Lord Sketch הדיסניאולוג המתנשא יום ראשון, 29/07/2001, שעה 22:13
(3 תגובות בפתיל)
לא רק יבשת
אלי יום ראשון, 27/11/2005, שעה 10:55
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.