על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

בחזרה לעתיד
סרטים / דג אדום
שבת, 04/03/2000, שעה 0:15

סקירה מהירה של סרטי המד''ב והפנטסיה ש(אולי) נזכה לראות השנה


במשך שנים רבות עסקו סופרים, ספקולנטים ואנשי רוח בניסיון לענות על שאלה מרתקת אחת – מה צפוי לנו בשנת 2000? מילים רבות נשפכו על שאלה זו, ורובן ניסו לנתח את המבנה החברתי, ההתפתחויות הטכנולוגיות והסקס באותה שנה רחוקה, כשהם מתעלמים באלגנטיות מהשאלה היחידה שבאמת מעניינת אותנו – תכלס, יש איזה סרט טוב בסביבה?

ובכן, באיחור קל הגיעה לידינו התשובה הסופית, כמעט, במידת האפשר, ברמת הדיוק המתבקשת. קיראו ושפטו, האם אחד הסרטים הבאים יהיה ה'מטריקס' של השנה? (רמז: לא)

הסרטים מסודרים על פי סדר יציאתם לאקרנים בארה''ב, בארץ הם כמובן עלולים להתאחר בכמה ימים עד נצח.


שאריות מהמאה שעברה
(כשלונות או מאחרים)

בדרך כלל, סרט מד''ב משמעו סרט עם הרבה פעלולים, שמשמעו סרט בתקציב גדול, שמשמעו סרט עם תקציב פרסום גדול, שמשמעו סרט מצליח, שמשמעו סרט שמגיע להקרנות בארץ במהירות. אבל לא תמיד: בשנה שעברה יצאו בארה''ב, למשל, הסרט Wing Commander (המבוסס על סדרת המשחקים), שנחשב לאיום בכל קנה מידה, ו- The 13th Floor, סרט שמטיל ספק באמיתותה של המציאות שלנו, שאיתרע מזלו לצאת פחות מחודש אחרי ''מטריקס'' ו''אקזיסטנז''. שני הסרטים נכשלו חרוצות בקופות בארה''ב, ואת שניהם ניתן למצוא, אם מחפשים טוב, בספריית הוידאו הקרובה. סרטים אחרים שהצלחתם בקופות היתה בינונית עדיין לא הגיעו לארץ בשום פורמט, כך שעדיין קיים סיכוי (תאורטי, לפחות) למצוא אותם בקולנוע ביום מן הימים.

'The Astronaut's Wife' (שם עברי משוער: 'האסטרונאוט ואשתו') שרליז ת'רון היא אשתו של ג'וני דפ, שהוא – כמה מפתיע – אסטרונאוט, והיא תוהה מדוע בעלה מתנהג מוזר מעט מאז טיסתו האחרונה לחלל. נראה שהוא איננו ממש עצמו, או אולי זה רק נדמה לה? (רמז: אם זה היה רק נדמה לה, זה לא היה סרט מד''ב. וגם לא מעניין.)

'Mystery Men' ('גברים במסכות') – סרט שהקדים את זמנו. צוות קומי מרשים, שכולל את בן סטילר וג'נין גרופלו משחק חבורה של גיבורי על לא יוצלחים בפארודיה על סרטי ''חבורת גיבורים'' בסגנון 'X-men'. הבעיה? אין סרטים כאלה. אילו הסרט הזה היה מגיע לקהל אחרי 'X-men', הוא היה אולי מצליח יותר, אבל כפי שזה קרה, הוא זכה לביקורות טובות אך להצלחה קופתית בינונית מאד.

'Princess Mononoke' ('סוד הנסיכה האבודה') – סרט אנימציה יפני שנחשב בקרב כל מי שראה אותו לאחד מסרטי האנימציה הגדולים בכל הזמנים, אלא שלא הרבה אנשים מחוץ ליפן ראו אותו. ביפן זהו הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה פרט ל'טיטניק'. אולפני דיסני לקחו על עצמם לייבא אותו לאמריקה, שכרו את ניל גיימן לכתוב את הנוסח האנגלי ואת ג'יליאן אנדרסון, קלייר דיינס ועוד רבים וטובים כדי לבצע את הקולות, ואז ברגע האחרון נבהלו מהרעיון של סרט אנימציה בן שלוש שעות שמיועד במוצהר למבוגרים והפיצו אותו בצורה מוגבלת מאד, כך שלא היה לקהל האמריקני אפילו צ'אנס לנסות לעכל את התופעה. האם הוא יגיע לארץ? סביר להניח שלא, אבל עצומות ומכתבים זועמים למפיצי הסרטים בארץ יתקבלו בברכה.

'Sleepy Hollow' ('סליפי הולו') – סוף סוף, סרט שבלי ספק יגיע לארץ. ג'וני דפ וכריסטינה ריצ'י בסרטו החדש של טים ברטון, וזה בלבד מידע מספיק כדי לגרום לי לרצות לראות אותו. מבוסס על סיפור ידוע (באמריקה) של וושינגטון אירווינג על בלש ניו יורקי שבא לעיירה האפלה הקטנה בסוף המאה ה-‏18 כדי לחקור שרשרת מקרי רצח שבוצעו, כך נראה, על ידי פרש בלי ראש. (ללא ספק פתח ליצירתיות לא רצויה של המפרסמים בארץ: ''אל תאבדו את הראש'', ''סרט בראש טוב'' ועוד כהנה וכהנה הלצות בנוסח אוסטין פאוורס.)

'Galaxy Quest' ('מסע בין גלקסיות') – קבוצות חייזרים חוטפת בטעות את צוות השחקנים (כולל טים אלן וסיגורני וויבר) של אותה סדרת מד''ב טלוויזיונית טפשית אך מיתולוגית ששודרה בתחילת שנות השבעים ושיש למה מעריצים רבים עד היום. איזו סדרה? 'גאלאקסי קווסט', כמובן. דיווחים מארה''ב טוענים שהסרט מצחיק למדי, ולא רק טרקיז.


סרטי חורף
(זול, גרוע, מוזר או לא מסחרי)

'סופרנובה' ('כוכב קטלני') – ילדים, השמרו לכם מפני סרטי מד''ב שיוצאים בינואר! החורף הוא הזמן הכי פחות רווחי בשנה מבחינת סרטים, וסרטים שיוצאים בו שאינם מוגדרים כ''סרטי איכות'' הם במקרים רבים נפולת שהאולפנים לא מצאו שום זמן יותר טוב לדחוף אותה. אותה עונה הביאה לנו בשנים קודמות את 'מין מסוכן 2', 'אבודים בחלל', 'ספרה' ו'וירוס'. אין מה לומר, יצירות מופת אחת אחת. השנה הזוכה, ובגדול, בתואר ''סרט המד''ב האיום של החורף'' הוא 'סופרנובה', סרט שהבמאי שלו הסיר את שמו מהקרדיטים מרוב בושה, ואשר קוצץ שוב ושוב (הסרט, לא הבמאי) עד שהופץ לבסוף בגרסה שאורכה 90 דקות (כולל קרדיטים) בלבד, ובכל זאת כלב לא בא לראותו. סביר להניח שיופץ בארץ תחת המשפט ''הלהיט מס' 1 בארה''ב''.

'Pitch Black' ('סיוט באפלה') – מקורי זה לא: חללית מתרסקת על פלאנטה לא מוכרת השורצת יצורים קטלניים. הפלאנטה המוקפת במספר שמשות נמצאת בדרך כלל במצב של יום תמידי, אלא שבדיוק כאשר צוות החללית מתכנן את החלצותו מהמצב הלא נעים, מתרחש ליקוי חמה המשאיר אותם במצב של חשכה מוחלטת. אבל על פי הדיווחים הסרט השורץ גניבות ספרותיות וקולנועיות הוא דווקא חביב ומהנה פלוס.

'What planet are you from?' ('החייזר מת מצחוק') – הגרסה הקומית של 'Species'. גארי שנדלינג (לארי סנדרס) הוא חייזר שמגיע לכדור הארץ כדי להתרבות, אלא שבניגוד לנטשה הסטרידג', הוא לא בנוי לסקס בין-גזעי. נשמע כמו הזדמנות מצוינת לצפות ב'מטריקס' בדיוידי שוב.

'Frequency' ('תדר קטלני') – דניס קווייד מקבל הודעה ברדיו החובבים שלו מאביו שנפטר לפני 30 שנה. לא קשרים עם עולם המתים כפי שמקובל היום, אלא שיחה פשוטה בין אנשים שחיים בזמנים שונים. אלא שמסתבר, במפתיע, שקיום קשרים עם העבר עלול ליצור מיני פרדוקסים בלתי צפויים (משהו עם סבא, משהו עם פרפר). וזאת דוקא לא קומדיה. סרט מתח.


סרטי מאדים (''הצילו, יצורים ורודים מכדור הארץ!'')

הוליווד עושה סרטים בזוגות, כידוע. זוכרים את קיץ המטאורים שעברנו לפני שנה? השנה אנחנו טסים למאדים. פעמיים. שני סרטים ''גדולים'' שעוסקים בטיסה למאדים מופצים השנה (וזאת בלי להזכיר את פרוייקט ה-Imax של ג'יימס קמרון, שמתרחש במאדים גם הוא), ולמרות ששניהם סרטי קיץ במהותם, כח הדחיה ההדדי של סרטים דומים מדי דחף אחד מהם – 'Mission to Mars' – להפצה מוקדמת כבר במרץ, ואת השני ' 'Red Planet' – דחה עד לסתיו.

'Mission to Mars' ('אבודים במאדים') – טים רובינס בסרטו של בראיין דה פלמה (שהמוטו שלו בחיים זה ''שיואו, כמה שאני מוכשר. תראי, אמא, בלי קאטים!''). משלחת מכדור הארץ יוצאת לחלץ את הניצול היחידי מהמשלחת הקודמת, שהתרסקה על המאדים, ומגלה את מקור החיים בכדור הארץ (רמז: זה בא מכוכב אחר שנחשב עד היום למקורם של גברים בלבד). יהיה מסוגנן ווירטואוזי (בראיין דה פאלמה, נו).

'Red Planet' ('הכוכב האדום') – ואל קילמר ו – הקהל מתבקש לעבור לדום – קארי אן מוס (תשואות, בבקשה!) בסרט שונה לחלוטין, שבו טריניטי מנסה לחלץ את הניצול היחיד מהתרסקותה של מהמשלחת הראשונה למאדים. רואים? לא דומה בכלל. אמור להיות האקשני מבין השניים. כלומר, זה 'ארמגדון', ו-'Mission to Mars' הוא 'Deep Impact'. חוץ מזה, הסרט הזה צולם במאדים באוסטרליה, והסרט ההוא צולם במאדים בקנדה.


סרטי קיץ
(תקציב של 100 מיליון דולר ומעלה, מקסימום פעלולים ומינימום IQ)

'Battlefield Earth' ('שדה קרב ארץ') – ג'ון טרוולטה מאד אוהב את רון ל. הבארד. עד כדי כך שהוא התעקש לעשות סרט על פי ספרו הלא-משהו. האם יש לכך קשר לעובדה שג'ונטרה הוא חבר נלהב בכנסיית הסיינטולוגיה שאותה הקים אותו רון ל.? מה פתאום. השנה היא שנת 3000, כידוע, וכדור הארץ נמצא תחת שליטה חייזרית. האם יש תקווה לגזע האנושי מול החייזרים הכלים עלינו להשמידנו? (רמז: כן). ג'ונטרה מפתיע בכך שהוא משתתף בתפקיד חייזר דוקא.

'Dinosaur' ('בעקבות הדינוזאור הקסום') – הסרט של דיסני לקיץ מתרחש כולו בתקופת הדינוזאורים. הוא אינו מכיל בני אדם, והוא נעשה באנימציה ממוחשבת – לא האנימציה הכאילו-מצוירת של 'צעצוע של סיפור' אלא משהו דומה יותר לדינוזאורים ב'פארק היורה'. על פי מספר דיווחים, תקציב הסרט הזה עבר אפילו את 'טיטניק'. תגידו מה שתגידו על דיסני, רע זה לא יכול להיות.

'Titan AE' ('טיטאן, החללית האבודה') – ראינו כבר בקרוב קצרצר של הסרט הזה בצמוד ל'אימת הפנטום'. זהו סרט אנימציה (שילוב של אנימציה ממוחשבת ומסורתית) של דון בלות' עם סיפור לא שונה מהותית מזה של 'שדה קרב ארץ' – שנת 3000 ומשהו, החייזרים באו, כיסחו אותנו, עכשיו גיבורנו צריך למצוא דרך להציל את העולם. מה זאת התבוסתנות הזאת, מה זה? רק לפני כמה שנים היה לוקח לנו שלושה ימים בדיוק כדי לכסח לחייזרים את הצורה, ועכשיו אנחנו מניחים תבוסה מראש?

'Chicken Run' ('תרנגולת של סיפור') – לא קשור למד''ב בשום צורה ואופן, אבל למי אכפת – סרט באורך מלא באנימצית פלסטלינה של ניק פארק, האבא של וולאס וגרומיט, גאון, שעוסק, כמה מפתיע, בתרנגולות בריטיות. הכנסו לכוננות קאלט – שלא תגידו שלא אמרתי לכם.

'X-Men' ('אקס-מן') – הרגע שחיכיתם לו. בראיין סינגר (החשוד המיידי) מביים את (נשימה עמוקה) פטריק סטיוארט, איאן מק'קלן, אנה פאקווין, ריי פארק (הידוע לנו כדארת' מול), ג'יימס מרסדן, הייל ברי, פמקה ג'נסן ומישהו שלא שמעתם עליו בתפקיד וולברין. ההיסטוריה של העיבודים הקולנועיים של סדרות קומיקס היא, איך לומר, לא מעודדת. נקודות האור היחידות הן 'העורב' ו'בלייד', שלא היו קומיקסים ''סטנדרטיים'' ממילא. ועוד לא נעשה אף סרט שניסה להתמודד עם חבורת סופר-גיבורים שלמה, כך שכדאי מאד שבראיין סינגר יודע מה הוא עושה, כי אם לא, חבל''ז. הבקרובים שכבר שוחררו לא מעודדים, ועוררו תגובות שבין הרמת גבה לצחוק פרוע. מצד שני למי אכפת, הסרט הרי ירוויח טונה כסף בכל מקרה.

'The Hollow Man' ('מותק הילד הפך לבלתי נראה וחבל') – גבירותי ורבותי, קבלו אותו: פול וורהובן! הבמאי העלוב והפתטי ביותר שפועל היום בכל ז'אנר, שאיכשהו מצליח לקבל עוד תקציבים לסרטים. האיש שהצליח להפוך את התסריט המבריק של 'זכרון גורלי' לסרט דוחה. האיש שעשה את 'נערות שעשועים' וחשב שהוא עושה סרט רציני. האיש שהביא לנו את 'גברים בחלל'. והפעם, הוא מביא לנו את קווין בייקון בתפקיד דני דין. יהיו קטעים.

כל השאר
(סתיו ומעלה, מועד לא ברור ומושגים ערטילאיים בצורת סרט)

'The Crow: Salvation' ('העורב מכה בשלישית') – המשך מיותר.

'Highlander: Endgame' ('איש הנצח: די כבר') – עוד המשך מיותר.

'Space Cowboys' ('מותק, הלוויין התפוצץ') – קלינט איסטווד מביים את עצמו ואת טומי לי ג'ונס בתור אסטרונאוטים מזדקנים שיוצאים לפוצץ אסטרואיד שמאיים על כדור הארץ. רגע, עשו כבר סרט כזה? שניים? טוב, אז תמחקו את המילה ''אסטרואיד'' ותכתבו במקומה ''לוויין עתיק''.

'Dracula 2000' ('דרקולה מילניום') – סרטי אימה עושים מהר. הסרט הזה אמור לצאת באוקטובר השנה, למרות שעוד לא התחילו לצלם אותו. אמור להיות גרסה מודרנית של אותו סיפור דרקולה קלאסי. כנראה יביים אותו מישהו, וישתתפו כמה שחקנים (אבל אל תצטטו אותי)

'The Million Dollar Hotel' ('מי רוצה לגור במלון המיליונרים') – הקונספט התמוה של השנה. וים ונדרס מביים את מל גיבסון, מילה ג'ובוביץ' ובונו, שגם השתתף בכתיבת התסריט, בסרט בלשי שמתרחש בשנת 2030. בשתי מילים: הא?!


הרשימה אינה מלאה ואינה מדויקת. סרטים ידחו, סרטים חדשים יגיחו, סרטים יעברו ביעף ויכלאו בתוך קסטות וידאו. יהיה טוב. או לא.



X-Men
Galaxy Quest
Mission to Mars
Princess Mononoke ביקורת
Pitch Black

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כמה הערות...
רז גרינברג שבת, 04/03/2000, שעה 14:35
(4 תגובות בפתיל)
תוספת קטנה
איתי שלמקוביץ יום ראשון, 05/03/2000, שעה 13:26
(2 תגובות בפתיל)
פול ורהובן הרס את ''גברים בחלל''.
גיל ליברזון יום חמישי, 09/03/2000, שעה 14:02
(5 תגובות בפתיל)
שלום
ימית יום ראשון, 03/12/2000, שעה 19:59

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.