על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

גביע האש – בית שמאי
סרטים / דובי זולטי
שבת, 17/12/2005, שעה 17:23

'הארי פוטר וגביע האש', הסרט: דבר הקטגוריה


סרטי הארי פוטר מבוססים על ספרים שמכר מיליוני עותקים, וריתקו המוני ילדים וגם כמה מבוגרים. הקהל שמגיע לבתי הקולנוע נחלק לאלה שקראו את הספרים, אהבו אותם ובאו לראות את כל מה שהם דמיינו על המסך, ואלה שיודעים שקיימת תופעה בשם 'הארי פוטר', לא רוצים להשאר בחוץ, אבל לא ממש מתחשק להם לקרוא ספר של שש מאות ומשהו עמודים.

הארי פוטר כבר ילד גדול. הוא מתחיל את שנתו הרביעית בהוגוורטס, שנה שנראית כאילו היא עומדת להיות קלה במיוחד. בית הספר אמנם מארח תחרות קוסמים משולשת, אבל הארי שלנו צעיר מכדי להכנס. אך לא יקום ולא יהיה: הוא מוצא את עצמו משתתף בתחרות, נלחם בדרקונים ובאנשי ים, מתאהב לראשונה בילדה מבוגרת ממנו, רב עם החבר הכי טוב שלו, והצלקת שלו מזהירה אותו כי וולדמורט, אויבו המושבע, אוגר כוחות ועומד להרביץ את הקאם-בק של חייו.

סטיבן קלובס, שאחראי גם על תסריטי הסרטים הקודמים בסדרה, קיבל לידיו ספר בוגר יותר, אפל יותר, נטול רוב התמימות שאפיינה בעיקר את שני הספרים הראשונים. כאן, ככל הנראה, הוא ויתר מראש על הנסיון להעביר רעיון מורכב כלשהו מהספר לתסריט. במקום זאת הוא לקח, חתך, קיצץ, הדביק וערבב ערב רב של סצנות וחיבר אותן ללא כל קשר, כרונולוגי או אחר.
הספר מתבסס על טוויסט אחד, והוא זהותו של משרתו הנאמן של וולדמורט, שהצליח להסתנן להוגוורטס ולהכניס את הארי לתחרות. לאורך כל הספר פזורים רמזים הנוגעים לזהותו, ואחד הרגעים המהנים ביותר בו הוא הסוף, כשמסתבר לקורא שהתשובה היתה מול פרצופו כבר מזמן. קלובס, לעומת זאת, ויתר על הטוויסט ואמר לנו מראש מי הוא האיש הרע. עלילות משנה רבות - הסיפור של מאדאם מקסים והגריד, הרומן המתפתח בין הרמיוני וקרום, המסע של הרמיוני לשחרור גמדי הבית ועוד - לא נכנסו כלל לסרט, דבר הגורע מעומק הדמויות. עדיין, הדבר עדיף על החיתוכים שבוצעו בעלילות ששרדו, ואשר נחתכו בברוטאליות לפני הגעת הפואנטה. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ריטה סקיטר, הכתבת של 'הנביא היומי'. בספר היא מטרידה את הארי לאורך כל השנה, ובסופו הרמיוני מצליחה להתנקם בה, דבר שיבוא לידי ביטוי גם בספר הבא. בסרט זוכה סקיטר לסצנה וחצי ואז נעלמת. אין זכר לנקמה של הרמיוני, אין כמעט כל התייחסות להשפעתה על הארי או על הסובבים אותו – פשוט כלום.
גם בחלקי הספר בהם השכילה רולינג להוסיף מתח, התסריט חותך בו באכזריות וממלא את מקומו בקטעים מומצאים שמטרתם, בעזרת הטכניקות הקולנועיות הנדושות ביותר, ליצור אוירה אפלה יותר. סצנת המבוך המתעורר לחיים ואוכל אנשים מדגימה זאת באופן הטוב ביותר. בספר נתקל הארי בספינקס ענק החוסם את דרכו, ואז נלחם בקרום ומציל את סדריק מהמפלצות של האגריד, אבל כנראה שמפלצות שמחציתן אריה ומחציתן אדם מכונף אינן ''אפלות מספיק''. בוא נוותר על זה, נוריד גם את המפלצות של האגריד, ובמקומן נגיד שהמבוך אוכל את מי שהולך בו. זו הזדמנות מצוינת לאפקטים עם רוח, שוטים של מצלמה עפה במהירות לכיוון השחקן המבוהל ולריצה, מה שתמיד טוב אם רוצים ליצור מתח.
יש שיגידו שאי אפשר לכלול בסרט אחד בן שעה וחצי את כל הפרטים, ודאי לא כשמדובר בספר בן 600 עמודים. זה נכון, אבל רוב הסרטים ארוכים יותר כבר מזמן. הנוכחי נמשך מעל שעתיים וחצי, בהן סצנה רודפת סצנה אבל מעט מאד מידע מועבר לצופה. סרט טוב נמדד לא רק באפקטים המיוחדים שלו אלא גם בדיאלוגים, וכאן אלה האחרונים כמעט לא מורגשים.


המשחק תמיד היה נקודה חלשה בסרטי הארי פוטר, אבל כנראה שנסיון של שלושה סרטים קודמים וכמה שנים עושה נפלאות. שלושת השחקנים הראשיים, דניאל רדקליף (הארי), אמה ווטסון (הרמיוני) ורופרט גרינט (רון), מפגינים משחק טוב בהחלט. כלומר, במשך מעט הדיאלוגים שנותנים להם. ניתן לציין לטובה גם שחקנים נוספים שהופיעו בסרטים הקודמים: ג'יימס ואוליבר פלפס (התאומים ויזלי), מת'יו לואיס (נוויל לונגבוטם), מגי סמית' (מגונגול המושלמת), וכן אלאן ריקמן בתור סנייפ. אך התוספות החדשות לקאסט, פרט לרוברט פטינסון המגלם את סדריק דיגורי, הן בינוניות לכל היותר. ברנדן גליסן כמודי אינו מעביר את הדמות כראוי – הוא לא פרנואיד מספיק, תנועותיו מוגזמות, והוא לא מקבל מספיק זמן מסך כדי שהצופה יתרגל אליו. מירנדה ריצ'רדסון סבירה בתור ריטה סקיטר, אך בדומה לגליסן היא לא מקבלת מספיק זמן מסך. הגרוע מכולם הוא מייקל גמבון, כדמבלדור האיום ביותר שאפשר לדמיין. הוא מרים את קולו לעתים קרובות (בשלב מסוים הוא כמעט מרביץ להארי), הוא רעשן והוא אינו אמין כלל. קשה לדמיין מה עלה בדעתו של הבמאי כשנתן לגמבון את הוראות המשחק. רולינג מקפידה לאורך כל הספר לתאר את ההילה האופפת את דמבלדור, אבל המשחק של גמבון כה גרוע, עד כי כל סצינה בה הוא מופיע שקולה לשבוע בכלא אבו גרייב. גם אם הסרט היה מושלם – והוא ממש לא – הדמות הזו היתה הורסת אותו.


הנקודה החזקה ביותר בסרט היא האפקטים המיוחדים. הדרקונים נראים אמיתיים ומפחידים, אנשי הים נראים בדיוק כפי שרולינג מתארת אותם, כמעט ההיפך מהציורים של 'בת הים הקטנה', הנוצה והמגילה האוטומטיים מצחיקים, ובכלל – האפקטים המיוחדים עשויים לעילא, ובעצם עושים את כל הסרט. רולינג מתארת בספרים עולם עשיר ובו המון פרטים קטנים וקסמים שמפעילים את הדמיון וגורמים לו לעבוד שעות נוספות. ניואל וצוותו מצליחים להעביר את כל הקסם של אותו עולם.



'הארי פוטר וגביע האש' סובל מבימוי רשלני ומבעיות רציניות בהמשכיות, דבר אותו קשה לדעת האם לייחס לתסריט הנורא או לבחירות עריכה גרועות. העורך כושל בעיקר בחיבור בין הסצנות השונות, דבר המקשה על התלכדותן לכלל סיפור אחד. דבר זה, אולי יותר מכל דבר אחר (בסדר, והמשחק המזעזע של גמבון, ובעיות התסריט האיומות), פוגע במה שהיה יכול להיות סרט ראוי לצפיה ול-‏30 ומשהו שקל מחיר הכרטיס. הדבר המתסכל יותר, אם מסתכלים על התמונה הרחבה, הוא שהאפקטים הטובים יגרמו לכמה אנשים לחשוב כי זהו סרט טוב, שלא לדבר על ''ראיתי את הסרט, אין סיבה לקרוא את הספר'', בעוד החוויה אליה הם נחשפו ריטשה את הסיפור והפכה אותו לגוש חסר המשכיות או הגיון.

בפני מי שעדיין לא צפה בסרט עומדות מספר אפשרויות: אם הוא אהב את הספר ומעוניין לראותו על המסך הגדול, אולי עדיף שיתאפק וישתמש בכסף לקניית ארוחה באיזו מזללה. הסרט, אם הדבר לא הובהר עד עכשיו, מתעלל בספר. אפשרות שניה היא להכין את עצמך מראש: לזכור מה היה בסיפור המקורי ואז להנמיך ציפיות. אפשרות טובה לא פחות היא לחכות שהסרט יצא ב-DVD או יוקרן בכבלים, וכך יהיה אפשר להריץ קדימה את הקטעים הגרועים לחסוך בערך שעה וחצי מהחיים. האפשרות הטובה מכולן היא, ככל הנראה, לצפות בטלויזיה באחת מתוכניות ''מאחורי הקלעים'' של הסרט, וכך לראות את האפקטים המרשימים בלי כל הסרט שיהרוס אותם.


הארי פוטר וגביע האש (Harry Potter and the Goblet of Fire)
במאי: מייק נואל
תסריט: סטיבן קלובס, ע''פ ספרה של ג'. ק. רולינג
שחקנים: דניאל רדקליף, רופרט גרינט, אמה ווטסון, רוברט פאטינסון, מתיו לואיס, ג'יימס ואוליבר פלפס, ברנדן גליסון, ג'ייסון איזאקס, ראלף פיינס
אנגליה-ארה''ב 2005
157 דקות



גביע האש – בית הלל
אתר הסרט
האתר הישראלי של הסרט
הארי פוטר והאסיר מאזקבאן – הסרט הקודם
הארי פוטר וחדר הסודות – הסרט שלפניו
הו הא הארי פוטר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כמדומני שסיכמת כמעט בדיוק את תחושתי
NY יום שני, 19/12/2005, שעה 13:01
(5 תגובות בפתיל)
הללו את הדובי
Tryscer יום שני, 19/12/2005, שעה 13:40
(20 תגובות בפתיל)
עוד חוסר אמינות- בסרט
raziel יום שלישי, 27/12/2005, שעה 19:52
סוף סוף ביקורת שאני מסכים איתה
zipnab יום שישי, 30/12/2005, שעה 11:33
מה זה הזבל הזה שהוא אומר?!?
ראיין מינור יום שלישי, 17/01/2006, שעה 10:07
(4 תגובות בפתיל)
תראו..
נוי אקריש יום ראשון, 16/04/2006, שעה 22:41
(6 תגובות בפתיל)
צודק
מישהי יום חמישי, 06/12/2007, שעה 20:31
זה סרט יפה
יוסי אברג'ל יום רביעי, 26/03/2008, שעה 15:46

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.