על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

ספרי לי סיפור
ספרים / דידי חנוך
יום ראשון, 22/07/2001, שעה 0:12

'ההגדה' מאת אורסולה ק. לה גווין


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


בהיסטוריה של המד''ב והפנטסיה היו מספר סופרים שהצליחו במידה זו או אחרת בשני הז'אנרים גם יחד. אבל רק שניים מהם הצליחו לכתוב ספרים שהפכו ליצירות מופת קלאסיות בשני הז'אנרים. האחד הוא רוג'ר זלאזני, ש'אדון האור' וסדרת אמבר שלו הפכו אותו לדמות חשובה בהיסטוריה של המד''ב והפנטסיה גם יחד.
השניה היא אורסולה קרבר לה גווין. טרילוגיית 'ארץ- ים' שלה (למעט הספר הרביעי המצער) היא אבן דרך חשובה מאד בפנטסיה, אחת הסדרות שעזרו להניח את יסודות הז'אנר בצורתו המודרנית. אבל ההישג החשוב באמת שלה הוא שני ספרים אחרים: 'The Left Hand of Darkness' (שתורגם לעברית משום מה תחת השם 'מעבר לעלטה'), זוכה פרסי הוגו ונבולה, ו'המנושל', זוכה פרסי הוגו, נבולה ולוקוס. שני הספרים דורגו במקומות גבוהים במספר סקרי ''הספר הטוב ביותר במד''ב בכל הזמנים'', ובצדק. הם סימנו את עלייתו של המד''ב החברתי ככוח הדומיננטי בז'אנר, הביאו את הפמיניזם למיינסטרים של הז'אנר ו'יד שמאל' עסק במיניות האנושית בדרך חדשה ומרתקת.
שניהם היו גם חלק מסדרת ספרים לא לינארית של לה גווין בשם 'המחזור ההייני', המתרחשים בגלקסיה שבה שזורים רוב העולמות בפדרציה של חלוקת מידע וטכנולוגיה תחת בקרת ההיין העתיקים, אך בשילוב כל הגזעים החברים. וכך אנו מגיעים אל 'ההגדה' ('The Telling'), ספרה החדש של לה גווין והתוספת האחרונה למחזור.
סוטי, גיבורת 'ההגדה', היא בת אנוש מכדור הארץ המשמשת כמשקיפה בעולם שהוזמן לאחרונה להצטרף לחבר העולמות (המכונה אקומן). היא באה מכדור הארץ לאחר תקופה סוערת וקשה, שבה השתלטה דת קנאית וריאקציונרית על כוכב הלכת, והגיעה לעולם שבו כוחות אנטי ריאקציונרים מגיבים לחשיפה לטכנולוגיה של האקומן בנסיון למחוק את העבר וליצור חברה של צרכנים-יצרנים.
כהיסטוריונית ובלשנית, סוטי מתוסכלת מאד, עד שהיא נשלחת לאזור הספר ומגלה שהמסורות העתיקות קיימות בהחבא. כל תיאור נוסף יהיה, כמובן, ספויילר.
'ההגדה' הוא ספר דברני מאד, וכמות האקשן שבו לא היתה מחזיקה חוברת קומיקס בודדת. עם זאת זהו ספר אינטליגנטי מאד, והפרוזה של לה גוין נפלאה כתמיד. רובו של הספר מתמקד בחקירותיה ובתובנותיה של סוטי, המשולבים עם זכרונותיה, וזוהי חקירה תרבותית מרתקת של תרבות מומצאת. עם זאת, מפלס הפעילות עולה מעט לקראת הסוף, המצוין כשלעצמו.
זהו ספר קריא מאד למי שאנתרופולוגיה לא משעממת אותו. לא מדובר כאן ביצירת מופת בקנה המידה של הספרים שהקנו ללה גווין את פרסומה, אבל הוא עדיין ספר מעולה. מומלץ מאד לחובבי לה גווין ולחובבי מד''ב חברתי בכלל.



ההגדה (The Telling)
מאת אורסולה ק. לה גווין (Ursula K. Le Guin)
תרגום: אורנית שחר
הוצאת אופוס, 2002
172 עמודים



ההגדה
סדרת ארץ ים מאת אורסולה לה גווין
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.