על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
יום שלישי, 15/07/2003, שעה 11:42

על שתי סדרות טלויזיה חדשות מאת יוצרים ישנים


עם תום עונת השידורים בארה''ב, לפני זמן קצר, הגיעה גם סדרת הטלויזיה 'באפי קוטלת הערפדים' לסיומה. הסדרה, שהיתה הנציגה האחרונה של דור הנפילים של סדרות הז'אנר בעשור הקודם ('בבילון 5', 'תיקים באפלה'), היא גם זו שהעידה על סיומו – עתידן של יתר סדרות המד''ב/פנטסיה בטלויזיה לוטה בערפל. אף אחת מהסדרות האחרות המשודרות כרגע ברשתות הארציות בארה''ב – 'אנטרפרייז', 'סמולוויל', 'מכושפות' ואפילו סדרת-הבת של 'באפי', 'אנג'ל' – לא מסתמנת כיורשת ראויה. סדרות אחרות, כגון 'פיוצ'רמה', 'פארסקייפ' ו'אודיסיאה 5', נפחו את נשמתן בטרם עת, העונה השניה של 'ג'רמיה' (שעונתה הראשונה משודרת אצלנו בכבלים) מעוכבת עד להודעה חדשה ו''האיזור המת'', שסיימה לאחרונה עונה שניה מצויינת, מצליחה יותר מחוץ למעגל חובבי הז'אנר מאשר בתוכו.
כל זה לא מונע מפליטי 'באפי' – תסריטאים ומפיקים שעבדו על הסדרה – להמשיך ולנסות את מזלם בסדרות ז'אנר. שתיים מאותן סדרות עתידות לעלות בעונה הקרובה על מסכי הטלויזיה בארה''ב, ומצפיה בפרקי הפיילוט שלהן עולה כי הפוטנציאל בהחלט שם, אך הן עדיין רחוקות מלספק את הסחורה.


הגניחט השווה מיליונים

את הסדרה Jake 2.0 (''ג'ייק 2.0''), מפיק דיויד גרינוולט – תסריטאי של דרמות, שלא היתה לו נגיעה מיוחדת לסדרות ז'אנר לפני פרק בודד שכתב ל''תיקים באפלה'', ואשר בעקבותיו הוא קיבל עבודה ב''באפי''. העבודה הזו הפכה אותו לאחד המפיקים הכי בולטים בסדרה, ומשם קצרה היתה הדרך לניהול בפועל של סדרת הבת 'אנג'ל'.
בשנה האחרונה ניסה גרינוולט להרים בכוחות עצמו דרמת ז'אנר, Miracles, שהיתה אסון רייטינג ופצצת שעמום. בעונה הקרובה הוא מנסה שוב, הפעם בכיוון קליל יותר.
גיבור הסדרה החדשה בהפקתו הוא ג'ייק (כריסטופר גורהאם מ''אודיסיאה 5'' ז''ל), חנון-מחשבים מגמגם בשירות הסוכנות למודיעין אלקטרוני (NSA) של ארה''ב, שסיווגו הבטחוני מאפשר לו בקושי למחוק דואר-ספאם. הוא היה רוצה להגיע למעמד גבוה יותר, אבל מעסיקיו לא חושבים שיש לו את הכישורים הנדרשים. פרט לכך הוא לא יודע איך להתלבש, ואהבת-הנעורים שלו מימי התיכון, כיום פקידה ממשלתית בכירה, לא ממש שמה לב לניסיונות החיזור שלו ומתייחסת לקיומו רק כשצריך לתקן את המחשב בביתה. קיצורו של דבר, מהדקות הראשונות ברור שג'ייק נועד להיות סופר-גיבור, כי את הזהות הבדויה המושלמת כבר יש לו.


התאונה הבלתי-נמנעת שמעניקה לו את הכוחות האלה, בעקבות חבלה במשרדי הארגון בו הוא עובד, אכן מתרחשת, וג'ייק מוצא את עצמו בעל חוזק-על-אנושי, מהירות-על-אנושית ויכולת להתממשק ביולוגית עם כל מחשב עלי אדמות. לאחר התקלות עם האחראים לאותה חבלה, מעסיקיו בסוכנות משתכנעים כי הוא יכול להביא תועלת בתור סוכן-חשאי ומשדרגים את מעמדו בהתאם.
מפיקי 'ג'ייק 2.0' הם לא הראשונים שקמו יום אחד ואמרו ''אנחנו נעשה קאמבק לאנשים הביוניים'' – זכורה לטובה בהקשר הזה 'אז ועכשיו' הסימפטית מלפני כארבע שנים – ובכל זאת, נראה שנתוני הפתיחה של הסדרה הזו טובים משל קודמותיה בתחום. בניגוד לצפוי, דמותו של ג'ייק היא לא קרציה-בלתי-נסבלת ומצליחה לעורר סימפטיה במידה ראויה (בעיקר בזכות ההופעה הרגועה של גורהאם). התסריט של פרק הפיילוט הוא אינטליגנטי ומותח, ההומור מצחיק למדי אך נמנע מלהפוך את הסדרה לפרודיה עצמית והבימוי של רוברט ליברמן (שביים גם פרקים של 'אז ועכשיו' ו'האזור המת') מספק את הסחורה.
מצד שני, לא ברור עד כמה 'ג'ייק 2.0' תצליח להחזיק לפי המתכונת המוצגת בפיילוט. סופר-גיבור זקוק, כידוע, לרשעים בעלי שיעור-קומה כנגדו, ובעוד שהמציאות הגמישה מאד של 'באפי' (בה יצורים מהשאול הגיחו לביקור מדי שבוע) אפשרה זאת ללא קושי, הרקע הריאליסטי יותר של 'ג'ייק 2.0' עשוי להוות מכשול. כבר בפרק הפיילוט האויבים המתייצבים מול הגיבור רחוקים מלהיות בליגה שלו.
אך לגיבור הסדרה יש, כמסתבר, אויבים מסוכנים יותר בעולם האמיתי. 'ג'ייק 2.0' משובצת לשידור מול סדרות-להיט אחרות דוגמת 'הבית הלבן' ו'אנג'ל' (הבית הקודם של מפיק הסדרה, דייויד גרינוולט). עם זאת, רשת UPN, שרכשה את הסדרה לשידור, ידועה בסבלנות אותה היא מגלה לסדרות חדשות בכלל ולסדרות ז'אנר בפרט. אפשר רק לקוות כי בניגוד ל'האיש השווה מיליונים', 'ג'ייק 2.0' לא תגרום לילדים לחקות את הפעלולים אותם מבצע הגיבור שלה. זה לא בריא – לא כשאותו גיבור מבצע זינוקים באויר, וודאי לא כשהוא מנסה להתחיל עם בנות המין השני.


האישה הקריונית

הסדרה 'Tru Calling' (משחק מילים בלתי-ניתן לתרגום ראוי), ירשה לא אחד מאנשי 'באפי' כי אם שניים כאלה – אחד ניצב מאחורי המצלמות, השניה מולן. מאחורי המצלמות עומד דאג פיטרי, שהחל את דרכו כתסריטאי קומדיות לילדים הפך לאחד הכותבים השנונים והמורכבים ביותר של 'באפי' ו'אנג'ל'. לפני מספר חודשים נראה שפיטרי עלה על המסלול להפוך לתסריטאי-כוכב בהוליווד, כשהוא כתב את התסריט לסרט הסופר-גיבורים 'ארבעת המופלאים' (העתיד לצאת במועד כלשהו בשנתיים הקרובות). אך אבוי – התסריט של פיטרי הושלך לפח האשפה ובמקומו הוזמן תסריט אחר (לפי השמועות: יקר פחות לביצוע). פיטרי הוחזר בבעיטה לעולם הטלויזיה, אל הסדרה 'Tru Calling', שם חיכתה לו קולגה נוספת מימי 'באפי' העליזים – השחקנית אלייזה דושקו.
דושקו, ששבתה את ליבם של צופי 'באפי' בגילום דמותה של הקוטלת חסרת-האחריות פיית', קיבלה עם סיום הסדרה הצעה שאי-אפשר לסרב לה: לככב בסדרה שתוקדש כולה לאותה קוטלת. היא עשתה את הלא-יאמן וסירבה. במקום זאת היא החליטה לככב ב-''Tru Calling'', ועל פניה זו נראית החלטה תמוה למדי. לא רק ששום דבר, אבל שום דבר, לא מצדיק דחיית הצעה לככב בסדרה על דמותה של פיית', אלא ש-''Tru Calling'' נראית כמו אלטרנטיבה דלוחה למדי לסדרה שכזו.


דושקו מגלמת את תרו, סטודנטית לרפואה שחיי המשפחה שלה נהרסו בעקבות מותה של אמה בילדותה. אביה לא מדבר איתה, אחיה מסתבך עם טיפוסים מפוקפקים, ואחותה מגלה חיבה יתרה להסנפת כימיקלים אסורים. זמן קצר לאחר שהיא משיגה התמחות בחדר-המתים העירוני, תרו מוצאת את עצמה, מסיבה כלשהי (שלא מוסברת כראוי), עם היכולת לחזור בזמן 24 שעות ולתקן קטסטרופות שנגרמו במהלכן. הקטסטרופות הללו נוגעות הן לקרובי המשפחה הבעייתיים שלה והן לפציינטים במקום בו היא עושה את הסטאז'.
מעל לכל דבר אחר, 'Tru Calling' היא סדרה שכתובה איום ונורא. הדמויות קלישאתיות ומעצבנות, הדיאלוגים עבשים, והצדקנות המתחסדת יוצאת מכל חור אפשרי. ולמרות זאת – תעלומה – חוויית הצפייה בפיילוט היא נסבלת פלוס. כיצד קרה הנס?
אפשר אולי לתלות את האשם בבמאי הקולנוע פיליפ נויס, במאי מקצוען של סרטי אקשן מליגה ב' ('משחקים פטריוטיים', 'אספן העצמות'), שמצליח לשמור על מתח גבוה לכל אורך הדרך וליצור אוירה המזכירה קצת את הסדרה '24' או את 'זינוק לאתמול' הזכורה לטוב. כמה זמן יצליחו יוצרי הסדרה לשמור על האווירה הזו נותר רק לנחש.
אך החוליה החלשה באמת של 'Tru Calling' היא הכוכבת שלה. דושקו מפגינה בפיילוט יכולת משחק מוגבלת להכאיב. מסתבר שכאשר היא לא צריכה להתפרע או להרביץ למישהו, כפי שהפליאה לעשות ב'באפי', ונדרשת, חלילה, להפגין רגשות, היא לוקה בהבעה קפואה של הלם, משל היא בילתה יותר מדי מזמנה עם יתר הגופות במקררים.


'ג'ייק 2.0' ו-'Tru Calling' אינן בשורה גדולה לעולם סדרות הז'אנר, אך יש מקום מסוים לאופטימיות. ככלות הכל, האם לפני שבע שנים העלה מישהו בדעתו שסדרה אודות תלמידת תיכון שהולכת מכות עם ערפדים תהפוך לאבן-דרך בתולדות הז'אנר והמדיום בכלל?



Jake 2.0 – אתר רשמי זמני
Tru Calling – אתר מעריצים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
נתעלם לרגע מג'ייק(ספויילרים לטרו קולינג)  (חדש)
אורי עייף יום שלישי, 15/07/2003, שעה 16:26
טרו קולינג..
למה חשוב שבפיילוט יהיה הסבר ליכולת שלה?
וזה לא שאין אחד.
בתחילת הפרק רואים את הלויה של אמא שלה, שבה אמא שלה אומרת לה שהיא סולחת..
מה שאומר שהיכולת שלה איתה מאז שהיא הייתה ילדה.
אולי היא נולדה עם היכולת הזו?
אי אפשר לדעת בינתיים..בטח בהמשך הסברים יבואו.

ולדעתי זו לא יכולת לחזור בזמן, אלא לראות את העתיד לבוא..אבל זה כבר יותר טכני.

אני לא מבין במשחק ובטקסטים..אבל הפיילוט די ריתק אותי למסך.
חוץ מהקטעים הסמי-מעצבנים של טרו רצה ממקום למקום..

אולי זה בא בשביל להבהיר שהיא גיבורת על(כמה בנאדם יכול לרוץ מהר ממקום למקום?), אבל זה מציק.
   כתוב תגובה
  (חדש)
NoName יום רביעי, 16/07/2003, שעה 15:07
האם אפשר להשיג פרקים של הסדרות באיימש או בקאאזאא?
   כתוב תגובה
ולמה לשאול, כשאפשר לנסות?  (חדש)
שלמקו יום רביעי, 16/07/2003, שעה 21:53
בתשובה לNoName
ובכל מקרה, אי אפשר להשיג פרקים, מכיוון שהסדרות יעלו לשידור רק שנה הבאה.
   כתוב תגובה
ולמה לשאול, כשאפשר לנסות?  (חדש)
NoName יום רביעי, 16/07/2003, שעה 22:32
בתשובה לשלמקו
אז איך זה שבאתרים של הסדרות כתוב שהפרק הבא של tru calling יוצא ביום חמישי ושהפרק הבא ג'ייק 2.0 יוצא היום?
   כתוב תגובה
באמת הייתי רוצה לדעת  (חדש)
שלמקו יום רביעי, 16/07/2003, שעה 22:43
בתשובה לNoName
בהתחשב בעובדה שtvtome (אחד המקורות היותר אמינים לתאריכי שידור שמוכרים לי), טרו לא תשודר לפני ספטמבר, ולג'ייק אפילו אין תאריך שידור.
   כתוב תגובה
לא קראת טוב  (חדש)
ניר יום חמישי, 17/07/2003, שעה 1:46
בתשובה לNoName
כתוב שהסדרות ישודרו ב*ימי* חמישי וב*ימי* רביעי (בהתאמה).

הכוונה היא לא לשבוע זה, אלא לסתיו 2003-2004.
   כתוב תגובה
ובעבור עוד נקודה אופטימית  (חדש)
אלמוני יום חמישי, 17/07/2003, שעה 9:48
בתשובה לניר
ובעבור עוד נקודה אופטימית יש לצפות בפרק הפיילוט של באפי. אבוי.
   כתוב תגובה
בנוגע לדושקו,  (חדש)
Mr. Freeze שבת, 19/07/2003, שעה 2:14
היא אכן פישלה בפיילוט הזה. תמיד חשבתי, על-סמך הכשרון הרב שהיא מפגינה בגילום דמותה של פיית' (דמות בהחלט לא פשוטה, לדעת רבים), שהיא שחקנית מצויינת ואף אחת הטובות בצוות של ''באפי''. התפקיד לא מיטיב איתה, וזה בנוסף לכתיבה הבאמת בנאלית. כשבאים לכתוב סדרה כמו ''טרו קולינג'' (לעזאזל, כמה שמשחק המילים הזה מטופש!), סדרה בעלת קונספט לעוס מכל כיוון אפשרי, צריך לשים דגש מיוחד על חידוש. תקציר העלילה לא יהיה זה שימשוך את הצופים, כי הוא באמת נשמע רע. רמז: צדקנות היא לא מסוג החידושים שאני חותר אליהם, שכן היא לכשעצמה צועדת אחורה. אם היוצרים לא יתעשתו וישנו את הפיילוט באופן מספק, המפלגות השמרניות בארה''ב עשויות אולי למצוא להן ''בייב'' חדשה, אך אני בספק אם הצופים האמריקאים יסכימו לעכל כזה דבר.
   כתוב תגובה
ההפך הוא הנכון.  (חדש)
אנטי שבת, 19/07/2003, שעה 17:09
בתשובה לMr. Freeze
סדרות בעלות אופי שמרני בהחלט מוצאות את הנישה שלהן אצל הצופים. ראה ''סמולוויל'', מהסדרות המוצלחות ביותר בקרב הנוער האמריקאי בשנה שעברה. ונעזוב לרגע את העובדה שאומצה לליבם של ארגונים שמרנים - הסדרה מפגינה שוביניזם\גזענות-לייט, ומשתדלת שלא להפגין מיניות יתרה (בין היתר, גיבורה הראשי יישאר בתול עוד אי-אילו שנים).
   כתוב תגובה
אנשי פלדה, נערות של טישו  (חדש)
גלעד בן-יוסף יום שני, 21/07/2003, שעה 15:58
בתשובה לאנטי
במקרה של סמולוויל, ישנה סיבה טובה מאוד למה ידידנו גיבור הסדרה חייב להישאר בתול, כפי שלארי ניבן מסביר בסיפור הקצר והמצחיק בטירוף הבא:

   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.