על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הסאגה של דומרסט
ספרים / אלי אשד
יום שישי, 10/03/2000, שעה 18:07

סיפורה של אחת מסדרות המד''ב הארוכות ביותר בכל הזמנים. האם יצליח דומרסט לחזור אל כדור הארץ?


בשנים האחרונות נפוצות מאד סדרות של ספרי מד''ב ופנטסיה בהן יש לקרוא מספר ניכר למדי של ספרים על מנת להבין ולהנות מן העלילה. גם כשהקורא מגיע ל''סוף'', אין הוא יכול להיות בטוח שאכן כל המיסתורין וה''סודות'' שבעלילה הוסברו עד תומם. לעיתים קרובות הסופר נמנע מלהסבירם בכדי להשאיר מקום לסדרת המשך נוספת, ומשאיר בכך את הקוראים (או הצופים, כמו במקרה של סדרת הטלויזיה 'בבילון 5') מתוסכלים. דוגמה קיצונית לכך ניתן למצוא באחת מסדרות המדע הבדיוני הארוכות ביותר בכל הזמנים (ואחת מהחביבות עלי ביותר) – 'דומרסט של טרה' ('Dumarest of Terra') מאת הסופר הבריטי ה. ס. תאב (E. C. Tubb).
תאב היה סופר מדע בדיוני פורה ביותר שחיבר מאות ספרים וסיפורים בשנות החמישים והשישים, אך פרט לכמה יודעי ח''ן בקרב חובבי המד''ב הבריטיים רק מעטים שמעו עליו. לפירסום מועט זכתה סדרה שלו על עלילותיו של סוכן חשאי בעתיד בשם 'קפטין קנדי', שאותה פרסם תחת שם העט 'גרגורי קרן' (ושניים מספריה – 'עבדים בחלל' ו'כוכב המורדים' תורגמו לעברית בהוצאת רמדור, ספריו היחידים של תאב שתורגמיו לעברית), אך גם כאן לא היה שום דבר שחרג מהממוצע.
ואז, ב-‏1967, הצליח תאב לחרוג מהאפרוריות והאלמוניות המוחלטת כאשר החל לפרסם ספרים בסדרה 'דומרסט של טרה'. סדרה זו עסקה בעלילותיו של ''נווד חלל'' בעתיד הרחוק, בו בני האדם מפוזרים על פני מאות אלפי כוכבים בגלקסיה, כל אחד מהם עם התרבות והמשטר הייחודיים לו (לרוב אצילי-פאודלי). בעתיד רחוק זה כוכב הלכת המקורי של המין האנושי – כדור הארץ – נשכח לחלוטין, ואנשים אף מטילים ספק בעצם קיומו (אסימוב עשה כידוע מטעמים מרעיון מקביל בסדרת 'המוסד' שלו, אך תאב הקדימו בכמה שנים).
גיבור הסדרה, ארל דומרסט, הוא אדם שנולד בכדור הארץ ומצא את עצמו בילדותו בלב הגלקסיה. כעת הוא מחפש את הדרך חזרה לעולמו, אך לתדהמתו הוא מגלה שהמסע חזרה קשה יותר ממה שחשב, שכן בשום מקום – בכל הספריות ומאגרי המידע של הגלקסיה – אין שום פרט שיצביע היכן נמצא אותו כדור הארץ. וכך הסדרה, לאורך 32 הכרכים שלה, מתארת את מסעו האובססיבי של הגיבור בחיפוש אחר כל פיסת מידע שתוכל להראות את הדרך לכדור הארץ האבוד. מסעותיו מביאים אותו לעשרות עולמות אקזוטיים ומפחידים, ולמפגשים עם עשרות נערות אקזוטיות ויפיפיות שמתאהבות (כמובן) בגיבור, ולרוב מתות בצורות שונות ומשונות בסוף הספר. לאורך המסע והסדרה מתמודד דומרסט שוב ושוב באירגון אדיר כוח של סיבורגים – ''הסייברים'' – שמקום מרכזו לא ידוע, נתקל שוב ושוב בארגון של נזירים (שגם מרכזם אינו ידוע), כמו גם בכת בשם ''האנשים המקוריים'', אשר כדור הארץ הוא נושא פולחן עבורה, אך אנשיה נחושים בדעתם להשמיד את כל מי שינסה לגלות את מיקומו של כוכב הקודש. כמו כן מתמודד הגיבור עם מגוון אדיר של נבלים ורשעים, שעל כולם הוא גובר בסוף כל ספר הודות למזלו הטוב ושכלו.
הסדרה זכתה להצלחה רבה בקרב חובבי המד''ב (שקנו אותה בשקיקה) ואפילו בקרב מבקרי המד''ב, שראו אותה כאחת הסדרות הטובות והאיכותיות מסוגה. הסופר תאב זכה לראשונה להצלחה ולפרסום, וכך החל לכתוב עוד ועוד מספרי הסדרה (שרצה באופן רצוף במשך לא פחות מ-‏17 שנה!)
אך כמובן, כדי שהעניין בסדרה ימשך, חייב היה תאב להמנע מלפתור את השאלות העומדות במרכזה – היכן נמצא, אחרי הכל, כדור הארץ? מדוע הוא ''נמחק'' מהזיכרון האנושי? מי עומד מאחורי מחיקה זו? מהו סודם של הארגונים שעימם מתמדד דומרסט ספר אחרי ספר? שאלות אלה ורבות אחרות לא זכו לכל תשובה שהיא, אם כי תאב הקפיד לפזר רמזים מגרים עבור הקוראים המכורים של הסדרה, שהיו מעוניינים מאד לדעת כיצד יסתיים מסע החיפוש הארוך של הגיבור.
ב-‏1985 פורסם הספר מספר 31 בסדרה, 'The Temple of Truth', שבו הגיעה הסדרה אל קיצה, שכן ההוצאה החליטה להפסיק אותה. הקוראים ציפו שבספר זה יסתיים המסע ודומרסט יחזור לבסוף למכורתו. אך הציפיה הסתיימה באכזבה, שכן גם הפעם ההרפתקה התרחשה על כוכב לכת אקזוטי, ואם כי בסופו של דבר הגיבור גילה מפה ''אמיתית'' של מיקומו של כדור הארץ, לא היה כל אקט סיומי מעבר לכך.
רק 12 שנה מאוחר יותר, ב-‏1997, פירסם תאב את מה שאמור היה להיות הספר האחרון ה''אמיתי'' בסדרה – 'The Return'. בספר זה מגיע דומרסט לבסוף לכדור הארץ ומגלה (הפתעה הפתעה) שהוא מרכזם הסודי של אנשי ארגון הסייברים ושל (הפתעה הפתעה) ארגון הנזירים המוזר. אך שוב איכזב הסופר את הקוראים, שכן הסיפור הסתיים ברגע בו דורכת כף רגלו של הגיבור על אדמת כדור הארץ. מעבר לכך לא נפתרה אף לא אחת מהשאלות הרבות שהועלו במהלך הסדרה.
תאב, מסתבר, חשב שיש עוד מקום להמשכים נוספים שבהם (אולי) הוא יפתור את השאלות האלה, אך לחובבים רבים זה הספיק. הם עקבו במתח אחרי עלילות הגיבור לאורך 32 כרכים בציפייה לתשובות שלא הגיעו מעולם, והרגישו תסכול עמוק. ספרים נוספים לא הופיעו מאז וספק רב עם יופיעו בעתיד.
מצד שני נתן לטעון כי הדרך הרבה יותר מעניינת מהמטרה, וסביר להניח שהציפיות שיצר תאב ברמזים המסתוריים השונים אותם פיזר לאורך שנים כה רבות לא היו מתמלאות מכל תשובה שאותה היה נותן לבסוף. מעבר לכך, סביר להניח שגיבור כמו ארל דומרסט, לאחר שהגיע לבסוף לכדור הארץ, היה מוצא את המקום מאכזב מאד בהשוואה לעולמות המקסימים בהם ביקר במהלך ספרי הסדרה. מן הסתם הוא היה מעדיף לחזור אל הכוכבים...



דומרסט עוד אתר העוסק בסדרה
Dumarest of Terra The Dumarest Companion: FAQ
דומרסט של טרה דומרסט של טרה – כל ספרי הסדרה

 
חזרה לעמוד הראשי

 
  (חדש)
אוריאל יום ראשון, 17/09/2000, שעה 4:01
''במקרה קראתי את ''כוכב המורדים''
שלו

אחד מספרי המדע בדיוני הגרועים שקראתי וקראתי הרבה

אם הסדרה הזו דומה אז זה בזבוז זמן
חדש     חדש
סדרת קפטין קנדי  (חדש)
אלי יום ראשון, 25/11/2001, שעה 7:05
בתשובה לאוריאל
תאב פירסם תחת שם העת ''גרגורי קרן '' סדרה בת 17 ספרים באנגלית על עלילות סוכן חשאי גלקטי.
הסדרה הזאת הופיעה גם בגרמנית תחת השם (היותר אנגלו סקסי כנראה ) ''קומנדר סקוט '' .שם הסדרה זכתה להרבה יותר הצלחה והופיעו שם הרבה יותר ספרים מאשר באנגלית וחלקם לא נכתבו כלל בידי תאב אלא בידי סופרים גרמניים מקומיים עם כי עדיין תחת שם העט של ''גרגורי קרן''.
בעברית הופיעו כאמור שני ספרים בלבד. ושניהם הופיעו גם במהדורה מיוחדת שאיחדה אותם עם עטיפה שונה מהעטיפה המקורית.
באתר של עינבל שגיב יש את העטיפות שלהם :
חדש     חדש
גיבור הנצח  (חדש)
אלי יום ראשון, 29/04/2001, שעה 5:59
לאחרונה התגלגלה לידי טרילוגיה של ספרים בשם THE FOREVER HERO מאת L.E.MODESITT הטרילוגיה שיצאה במקור בשנות ה-‏80 של המאה הקודמת ,מתארת את הרפתקאותיו של אדם שנלקח כילד מכדור הארץ הרדיואקטיבי והשכוח אל המרכז הגלקטי שבו מרוכז כעתה מין האנושי. הטרילוגיה עוסקת במאמציו להקים אימפריה גלקטית עם המטרה להחזיר את כדור הארץ לגדולתו ולתקן את הנזקים האקולוגיים שנגרמו לו.
העלילה מזכירה במקצת את סיפורי ''דומארסט'' ומן הסתם הם היו מוכרים היטב למחבר. הטרילוגיה היא לא רעה בכלל, אבל אני מעדיף את המקור..
חדש     חדש
דומארסט במשחקי התפקידים  (חדש)
אלי שבת, 16/06/2001, שעה 22:02
לאחרונה התברר לי שמשחק התפקידים המד''בי הראשון והמפורסם ביותר של כל הזמנים TRAVELLER התבסס במקור על סדרת ''דומארסט '' של תאב. המשחק היתרחש ביקום של דומארסט וגיבוריו היו נוודים מסוגו של דומארסט שנעו בספינות מוקפאים וב''זמן מהיר '' וזמן איטי'' וכו' רעיונות שלקוחים מסדרת הספרים.
בשלב מאוחר יותר ככל שהמשחק תפס תאוצה הוכנסו לתוכו חייזרים ואימפריות גלקטיות, ודמויות מד''ביות ידועות אחרות , והיקום הספציפי של דומראסט נזנח.
TRAVELLER הוא היום היום תעשייה של ממש עם יקום מפורט ומגוון לאין ערוך מאשר היקום של דומארסט היה אי פעם.
חדש     חדש
דומארסט במשחקי התפקידים  (חדש)
אלי שבת, 24/11/2001, שעה 12:50
בתשובה לאלי
מאמר סקירה מפורטת מאוד על משחק תפקידים זה ( אחד החביבים עלי ביותר שלצערי ממעטים מאוד לשחק בו בארץ ) יש כאן :
חדש     חדש
סיום הסדרה  (חדש)
אלי שבת, 16/06/2001, שעה 22:04
מסתבר שתאב תיכנן סדרה של לא פחות מחמישה ספרים עם השם הכולל DUMAREST ON EARTH שיתארו את הרפתקאותיו של הנווד על כדור הארץ העתידני, ושבהם כנראה יחשפו כל הסודות . אבל שאיפה זאת לא יצאה אל הפועל, ואולי טוב שכך.
חדש     חדש
סיום הסדרה  (חדש)
אלי שבת, 24/11/2001, שעה 12:48
בתשובה לאלי
תאב מתכנן כעת לפרסם סיפורים קצרים שיעסקו בהרפתקאותיו של דומארסט כילד. נראה שאין סוף לסדרה הזאת..
כפי שמדווח כאן :
בכל אופן הנה סקירה מצוינת על הסדרה שבמידה רבה מקבילה למאמר כאן ועם אותם סנטימנטים לגביה כמו שלי אצל המחבר :
ועוד מאמר סקירה על תאב יש כאן :
חדש     חדש
קבוצת דיון על סדרת דומראסט  (חדש)
אלי שבת, 16/06/2001, שעה 22:05
נמצאת ב:
חדש     חדש
התייחסות לסדרה  (חדש)
רז יום שלישי, 08/01/2002, שעה 13:45
לפני כחצי שנה קראתי את שלושת הספרים הראשונים בסדרת ''הונור הארינגטון'' של דייויד וובר (סדרת מד''ב צבאי פופולארית מאוד בארה''ב), ובספר השלישי בסדרה, הנקרא A Short Victorious War , שמה של שרת המלחמה של הרפובליקה המיליטנטית Heaven הוא למיטב זכרוני... דומרסט.
חדש     חדש
חלל 1999  (חדש)
אלי יום שלישי, 12/02/2002, שעה 19:38
היא סדרת חלל שמוקרנת כעת כל יום בשעה חמש בבוקר בערוץ יס פלוס של הלווין. זוהי סדרה בריטית משנות השבעים שמספרת מה שקורה בשנת 1999 כאשר הירח ניתק ממסלולו סביב כדור הארץ ויוצא למסע אינסופי בחלל כאשר עליו צוות בסיס ירח אלפא. והללו נתקלים בכל פרק בחייזרים מפחידים ומדהימים בעלי כוחות על וצליחים איך שהוא לשרוד עד לפרק הבא. בכל פרק בכל אופן הם מאבדים כמה אנשים ומאחר שמספרם הוא כמה מאות אנשים בלבד זה אומר שבסיום הסדרה לאחר 48 פרקים וכמה עשרות של הרוגים הם היו צריכים להיות במצב קשה מאוד מבחינת גודל הצוות.
זוהי ככל הנראה סדרת החלל הראשונה שראיתי אי פעם , עוד לפני סדרת ''מסע בין כוכבים '' המקורית , ואני זוכר שהיא ריתקה אותי בטירוף כפי ששום סדרת מד''ב לא הצליחה לעשות מאז ( להוציא אולי בבילון 5 בשיאה ) .
בדיאבד הסדרה לא נראית כזאת יוצאת מהכלל.
תאב חיבר עיבודים לפרקי הסדרה וגם כמה רומנים מקוריים המבוססים עליה.
והוא גם חיבר ספר בשם EARTFULL שסיים את העלילה . בסדרה עצמה הפרק האחרון הסתיים בכך שהצוות ממשיך במסעו האינסופי. אבל בספר הנ''ל תאב יישב אותם על כוכב לכת ששם הם יסדו עולם חדש.
''חלל 1999 '' נמצאת כעת במרכז גל התעניינות חדש ( למה אינני יודע , כנראה עוד מקרה של רטרו ) וספרים חדשים עומדים לצאת לאור על עלילות הצוות.
ובין השאר מוציאים מחדש את הספרים של תאב מהסדרה כפי שאפשר ללמוד כאן :
על ספרי הסדרה אפשר ללמוד עוד כאן :
חדש     חדש

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.