על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

הסרטים הכי טובים (שאתם לא רואים)
סרטים / רז גרינברג
יום ראשון, 05/03/2000, שעה 20:10

'מה קרה בגאטאקה' ו'עיר אפלה' – שני סרטים שלא זכו, למרבה הצער, להיות מוקרנים בארץ


מקובל להניח כיום שסרטי המד''ב האינטליגנטיים מתו אי שם בשנות ה-‏80, עם המצאת האפקטים הממוחשבים, ושאת מקומם תפסו סרטי פעולה גרנדיוזיים עמוסי פיצוצים, יריות, עלילות מגוחכות ודיאלוגים גרועים המוציאים למושג ''מדע בדיוני'' שם רע. דבר זה נכון רק בחלקו. למרות שסרטים כאלו שולטים בתעשיה, סרטי המד''ב האינטליגנטיים אף פעם לא נעלמו מהשטח. מדי כמה שנים מופיע סרט כזה, ולפעמים הוא אפילו מוקרן על המסכים בישראל (כמו '12 קופים' ו'המופע של טרומן'). אבל לעיתים קרובות יותר הוא מדלג על המסך הגדול ומגיע ישר לוידאו. שתי דוגמאות בולטות לסרטים כאלה מהשנה האחרונה הן 'מה קרה בגאטאקה' ו'עיר אפלה'. שניהם סרטים נפלאים שראויים לקהל רחב יותר מזה שהם זוכים לו על מדפי ספריות הוידאו. אני מקווה שהכתבה הזאת תביא אותם לידיעת קהל כזה.



מה קרה בגאטאקה

איתן הוק מגלם את וינסנט פרימן, אדם שנולד בלידה טבעית בחברה עתידנית הנשלטת על ידי בני אדם מושלמים מהונדסים גנטית. השאיפה של פרידמן היא להצטרף לתוכנית החלל, אבל בגלל פגמיו הגנטיים, מרכז טיסות החלל ''גאטאקה'' לעולם לא יקבל אותו. לכן מחליף פרימן את הזהות שלו עם ג'רום מורו (ג'וד לאו), שחיין אולימפי לשעבר שנהפך לנכה בעקבות תאונה, וחודר בזהות הבדויה הזו לתוך ''גאטאקה''. אבל שבוע לפני טיסת החלל המיועדת שלו, נרצח אחד מבחירי המנהלים של גאטאקה והמעסיקים של פרימן מתחילים לחשוד.
הסרט, שיצא בארץ לפני כשנה בוידאו, הוא עבודת הבימוי הראשונה של אנדרו ניקול (שכתב גם את התסריט לסרט מד''ב מצויין אחר – 'המופע של טרומן'). אולי אחד הדברים המרשימים ביותר בו הוא היכולת שלו לתאר בדיוק מדהים את החברה העתידנית שבה הוא מתרחש והמאבקים בין שתי האוכלוסיות שבה – האנשים הרגילים והאנשים שעברו השבחה גנטית. דבר מרשים נוסף הוא הדיון העמוק והרציני שהסרט מפתח בשאלת המוסריות של נושא ההנדסה הגנטית, מבלי לגלוש לדידקטיות. מבנה תעלומת הרצח של העלילה – שלא היה מבייש את היצ'קוק בשיאו – גם הוא עשוי למופת.
איתן הוק עושה עבודה טובה מאד בתפקיד הראשי, אבל את ההצגה גונבים דווקא שחקני המשנה: אומה ת'ורמן כעובדת בגאטאקה, אלאן ארקין בתפקיד שוטר מריר וציניקן, ושימו לב במיוחד לג'וד לאו המצוין (שנראה לאחרונה בסרט 'אקסיטנז').
פרט לזאת, הסרט מתהדר בעיצוב חזותי מרשים שנמנע במכוון מכל הקלישאות שמעטרות סרטי מד''ב בשנים האחרונות (רחובות מזוהמים, טינופת אנושית בכל פינה, רוב האוכלוסיה מכורה לסמים וכו'). גם פס הקול של מייקל ניימן ('הפסנתר') והצילום של סלבומיר אידזיאק (שצילם רבים מסרטיו של קישלובסקי) יפהפיים. אולי העובדה ששני האנשים האלה עבדו בעבר על סרטים מז'אנרים אחרים, מאפשרת להם להביא מראה וצליל יחודיים לסרט מד''ב. מדובר באחד מסרטי המד''ב הטובים ביותר של השנים האחרונות, אם לא אי פעם.



עיר אפלה

לפני כשנה הלכתי לראות את הסרט 'מאטריקס' בקולנוע, ובמשך רוב ההקרנה נאלצתי לסבול צרחות התלהבות בלתי פוסקות מהקהל שמסביבי. ממני הסרט לא סחט תגובות כאלה. לא בגלל שלא חשבתי שהוא טוב, אלא בגלל שאת כל הרעיונות שבו ראיתי מיושמים בצורה הרבה יותר טובה בסרט 'עיר אפלה' זמן קצר לפני כן.
'עיר אפלה' מספר את סיפורו של ג'ון מרדוק (רופוס סול), המוצא את עצמו נע בתוך עולם השרוי בלילה נצחי. בדיוק בחצות, כל תושבי העולם הזה (חוץ ממנו) נרדמים. נסיונותיו של מרדוק למצוא פתרון לחידה הם גם מירוץ נגד הזמן – הוא מואשם ברצח ונרדף על ידי קצין משטרה (ויליאם הארט) וקבוצת חייזרים (שמונהגת על ידי ''מר יד'', בגילומו של ריצ'ארד אובראיין).
למרות שהרעיון שבבסיסו של 'עיר אפלה' אינו חדש (מוטיבים מ'בלייד ראנר', 'זכרון גורלי' ו'פלישת חוטפי הגופות' מפוזרים לאורך הסרט), השימוש שהבימאי אלכס פרויאס (במאי קליפים בעברו שביים גם את 'העורב') עושה בו הוא מקורי. הסרט הופך למעין תרגיל פילוסופי ארוך בשאלות קיומיות, וצפיה בו היא כמו נסיון לפתור חידת הגיון מורכבת.
צוות השחקנים הוא אלמוני ברובו, אבל מרשים. סול מצליח להכנס לתפקיד בלי ההיסטריה המתלווה בדרך כלל לתפקידים מסוג זה. ריצ'ארד אוב'ראיין (שזכור לטוב מ'מופע הקולנוע של רוקי') עושה פה אולי את תפקידו הטוב ביותר כמנהיג החייזרים. ג'ניפר קונלי ('המבוך'), המגלמת את אשתו של מרדוק, היתה יכולה להחזיק לבדה את הסרט כולו.
אם העיצוב החזותי של 'מה קרה בגאטאקה' היה מרשים, העיצוב החזותי של 'עיר אפלה' (של פטריק טטופולוס, שעבד בעבר על סרטים כמו 'היום השלישי' ולאחרונה על 'Battlefield Earth') הוא פשוט מדהים – מעין שילוב של פילם נואר תת-הכרתי עם מדע בדיוני. גם הצילום האפל של דריוס וולסקי ('רצח מושלם') ופס הקול האווירתי של טרבור ג'ונס ('אקסקליבר') נהדרים.
למרות ש'עיר אפלה' לא זכה להצלחה מסחרית גדולה, הוא הפך לאחד הסרטים המוערכים ביותר של הז'אנר. אחד מהתסריטאים שלו, דיויד גוייר, הפך לשם חם בתעשיה (הוא כותב כרגע מספר פרויקטים, שהאחרון שבהם – 'בלייד' – הוקרן בארץ), וגם הבמאי אלכס פרויאס נקרא לאחרונה לעבוד על סרט חדש.



שני הסרטים ניתנים להשגה בכל ספריות הוידאו בארץ, אך המסך הקטן עושה להם עוול. שניהם, כאמור, מרשימים מבחינה חזותית לפחות כמו מבחינה תוכנית. פתרון אפשרי אחד, לעשירים מביניכם, הוא לראות אותם ב-DVD. האחר הוא לדרוש ממארגני הכנסים להקרינם כראוי – על מסך הקולנוע.



מה קרה בגאטאקה האתר הרשמי
עיר אפלה
אאוגניקה ב'גאטאקה' וב'מעבר לאופק'

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
עיר אפלה(זהירות ספוילר)  (חדש)
חמילקר יום שלישי, 07/03/2000, שעה 21:46
''Dark city'' a good movie ?
I don't think so.
The movie is missing something very basic.A good story.
The director is carrying us
threw a story that could have
hold for 60 minutes not more.
As it is,
the movie does not have
enough plot to keep the audience interested in the hero
and his friends
(thow I'm not sure he has friends).
Film Nuar ? Come on,
just because the film was shot
in half darkness does not make it a dark new age
kind-of-a movie.
Si-fi movie ?!
Did u see those stupid aliens ?
With that stupid noise they make?
And those brain waves when they fight over the city ?
From a si-fi movie I expect more than just somewhat
nice special effects.
And last - leaving us with a moral question ?
The hero is building his own city,
so how is he different from the aliens?
   כתוב תגובה
עיר אפלה(זהירות ספוילר)  (חדש)
רז גרינברג יום חמישי, 09/03/2000, שעה 20:09
בתשובה לחמילקר
אני מניח שבתגובות שלי כבר הגעתי לאינפלציה בשימוש במינוח ''טעם אישי'' ובכל זאת...
הסיפור מאד מותח ומתוחכם לדעתי. הצליח להחזיק אותי לכל אורך הסרט. היתה לי סימפטיה כלפי כל הדמויות, והשחקנים המצויינים בהחלט עזרו.
לגבי ''פילם נואר'' - אם תסתכל על העיצוב החזותי (שאליו התייחסתי) תראה שהוא בנוי, בחלקו, בסגנון המותחנים של שנות ה-‏30 וה-‏40. דווקא לתאורה לא התייחסתי, אבל מאחר והעלית את הנושא - זה גם מתאים...
הסרט הוא בהחלט סרט מד''ב, מאיפה שלא תסתכל עליו. יש בו הרבה יותר מאפקטים - אני מתפלא שלא ראית את זה. ולגבי החייזרים - קשה לי להבין את התגובה שלך. האם יש באמת דרך ''נכונה'' להראות חייזרים בקולנוע?
אני מוכן להודות שהיו בעיות מסויימות עם האפילוג של הסרט, אבל כמכלול שלם, הסרט בהחלט מתגבר עליהן.
   כתוב תגובה
סרט פשוט מעולה  (חדש)
אסף יום שני, 13/03/2000, שעה 15:11
מבין כל סרטי המד''ב שיצאו בשנים האחרונות . אינני חושב שהיה אחד אשר הצדיק יותר את הכינויים '' מד''ב '' ו ''סרט טוב '' כמו Dark City .
משחק מעולה אווירה נהדרת וחזון מרשים ביותר .
בניגוד לרוב המסרטים החדשים אין סרט זה מסתמך על הרצו של הצופה לראות פעלולום וקפיצות באוויר ופיצוצים מרשימים ולקרוא להם סרט מד''ב ( ראו ערך מטריקס ואימת הפנטום ) אלה מעלה נקודות חשיבתיות ויותר מצריך את הצופה לחשוב ולנתח את הסרט .

בקיצור סרט פשוט יוצא מהכלל הפסד אדיר שלא מוקרן בארץ.

(הצלחתי לגרור 4 אנשים שלא אוהבים מד''ב לסרט - ולמחרת הלכנו לראותו שוב - בגלל שהם רצו )
ואם זה לא מדד לסרט טוב - אני לא יודע מה כן .
   כתוב תגובה
סרט פשוט מעולה  (חדש)
יעקב לוי ים גילה יום רביעי, 01/10/2003, שעה 1:01
בתשובה לאסף
קטע מהסרט?
   כתוב תגובה
חסרות לי מילים בכדי לתאר  (חדש)
Kipod יום שלישי, 14/03/2000, שעה 2:40
את הסרט 'גאטטאקה' (אם נתעלם מיצירתיותם של מתרגמי שמות הסרטים בארץ). בניגוד למרבית סרטי המד''ב, שהם סרטי פעולה, מדובר כאן כמעט בדרמה. סרט הזורם בנינוחות, בעל ''סגנון'' מדהים (שוב, חסרות לי המילים המתאימות), ממש כמו יין טוב, או יצירה סימפונית.

בהחלט הסרט הטוב ביותר שראיתי בשנה החולפת, ואחד מסרטי המד''ב הטובים ביותר שראיתי מעודי.
   כתוב תגובה
לי דווקא לא חסרות מילים.  (חדש)
Sabre Runner יום שישי, 17/03/2000, שעה 15:49
בתשובה לKipod
היחסים שלי עם ''Gattaca'' התחילו כששידרו את זה אצלנו בוידאו בקיבוץ. את השידור הראשון לא ראיתי. את השידור השני כמעט ראיתי. ואת השידור השלישי, אח שלי הכריח אותו להקליט אז גם ראיתי.

ומה יש להגיד, אני שמח שהוא הכריח אותי כי מאז כבר ראיתי את הסרט 5 פעמים ועדיין לא נמאס. הסיפור באמת מתגלגל יופי ואני כל פעם מתרגש מחדש בסוף המצויין שלו.

לצערי את Dark City לא ראיתי, דבר שאני ממש מצטער עליו.
   כתוב תגובה
לי דווקא לא חסרות מילים.  (חדש)
גל (מייפל) יום שני, 28/05/2001, שעה 4:18
בתשובה לSabre Runner
גם אני ראיתי את הסרט פעם ראשונה בווידאו של הקיבוץ...
אבל ראיתי אותו רק פעם אחת, ולא ראיתי את הדקה הראשונה, ככה שעד לפני שבוע, בערך, לא ידעתי איך קוראים לסרט המדהים הזה...
כשגיליתי, רצתי להשאיל (:

יום לא-הודלת שמח,
גל
   כתוב תגובה
עוד על Dark City  (חדש)
מיקי גבל יום רביעי, 22/03/2000, שעה 18:35
את Dark City ראיתי לפני כשנה ב DVD של חבר.
לדעתי, זהו אחד מסרטי המדע הבדיוני הטובים ביותר שנעשו עד היום.
כמו ''בלייד ראנר'', ''זיכרון גורלי'' ו-''ימים מוזרים'' (Strange Days),
Dark City משלב בהצלחה רבה סיפור אינטיליגנטי ומעורר מחשבה, יחד עם פעולה ומתח, אפקטים מרשימים ומראות בלתי נשכחים (כמו הבניינים בזמן המטמורפוזה, והמבין יבין).

העובדה שהגיבור יוצר מחדש את העיר (עולם?) אינה מפחיתה מעוצמת הסרט אלא רק מחזקת אותה ואת השאלות שהסרט מעלה.
האם ריק דקארד הוא אדם או שיבוט (Replicant)? האם הוא גיבור או רוצח? האם זה חשוב? נוכל רק לנחש.
השאלות שהסרט מעלה, ולא התשובות, הן מה שהופך את הסרט לסרט חזק ובלתי נשכח, או אם לצטט את ניל גיימן: המסתורין הוא מה שנשאר.
   כתוב תגובה
טעית בגדול!!  (חדש)
Qwarp יום חמישי, 27/04/2000, שעה 2:26
בעיקבות מאמרך על הסרט הלכתי לחנות ווידאו הקרובה והשכרתי אותו
לדעתי ולדעת חבורת מושבעי מד''ב
ניראה לנו שיתבלבלתה קשות בן מטריקס לזה ואין ביכלל מה להשוות את הסרט ''עיר באפלה'' לסרטים שהוזכרו במאמר שלך כבודם במקומם מונח אבל לא עם הסרט הזה
לפי דעתך הוא ישאיר אותך עם הרבה שאלות אני יכול לסכם אותם ב ''מה?''
בקיצור
חבל על הזמן שלכם אל תיקחו את הסרט הזה
   כתוב תגובה
היו גם היו בהקרנה ב-TV  (חדש)
רותי טלמור יום שישי, 26/05/2006, שעה 19:58
הסרטים נ''ל הוקרנו הטלוויזיה
עיר אפלה\ומה קרה בגאטאקה
לידיעתכם.
   כתוב תגובה
איזה כיף זה כשיש לכולם מכונת זמן  (חדש)
Xslf שבת, 27/05/2006, שעה 19:56
בתשובה לרותי טלמור
אפשר לכתוב תגובה למאמר בן שש שנים, ולומר לכולם איזה דברים חדשים הם פיספסו והיו צריכים לדעת כשהדיון התקיים.
   כתוב תגובה
זה אתר של האגודה למד''ב או לא?  (חדש)
יעל יום ראשון, 04/06/2006, שעה 0:33
בתשובה לXslf
ברור שלכותבים יש מכונת זמן. זה שרז לא השתמש בה בזמן כתיבת המאמר זה מחדל שלו בלבד!
   כתוב תגובה
המשמעות הנסתרת של GATTACA  (חדש)
טל שבת, 30/09/2006, שעה 2:58
שמתם לב ששם הסרט GATTACA בנוי מאותיות הבסיסים של DNA (בכוונה)?
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.