על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

אסטרוביולוגיה: למה ומדוע
מאמרים / גל חיימוביץ'
שבת, 30/06/2001, שעה 4:41

מדוע אנו משקיעים כל כך הרבה כסף ומאמץ בחיפוש אחר חיים חוץ ארציים? ומה נעשה לכשיתגלו? אסטרוביולוגיה, חלק ד'


שלושת המאמרים הקודמים בסדרה עסקו בשאלות
כיצד החלו החיים על-פני כדור הארץ, כיצד מגלים חיים והיכן מחפשים אותם. מאמר זה יעסוק בשאלה החשובה מכולן: מדוע אנו מחפשים חיים חוץ ארציים ומה נעשה לכשיתגלו?
לא נעסוק כאן בנושא המפגש הראשון עם חיזרים תבוניים, היות והוא כבר נדון עד דק בסרטים, ספרים, הרצאות וכנסים.

האם אנו לבד?

השאלה ''האם אנו לבד?'' עתיקה, מן הסתם, כמין האנושי עצמו. לראיה ניתן להביא את מיתולוגיות שונות, בהן מתוארים יצורים המאכלסים את השמיים, את קרקעית הים ואת בטן האדמה (אלים, פיות, שדים וכדומה). העידן המדעי הביא עמו את ז'אנר ספרות המדע-הבדיוני, המלא ברעיונות מדעיים ופסאודו-מדעיים המסבירים מדוע אנו לבד, מדוע אנו לא לבד או מדוע נראה כאילו אנו לבד בעוד היקום, למעשה, שורץ חיים. כמו המיתולוגיה, גם ספרות המד''ב מלאה תיאורים של אותם יצורים החיים על פני כוכבי-לכת אחרים במערכת השמש שלנו ואחרות (כמו גם, שוב, יצורים המאכלסים את השמיים, את קרקעית הים ואת בטן האדמה).
החיפוש, אם כן, נועד בראש ובראשונה לענות על אותה שאלה עתיקה ולברר האם אנו בודדים ביקום אם לאו. העדויות המובאות בסדרת מאמרים זו מרמזים אפשרות סבירה למדי כי אנו לא לבד – לא ביקום, אולי אף לא במערכת השמש שלנו. אך גם אם יתברר כי מערכת השמש עקרה לחלוטין למעט ארץ, המין האנושי לא יוותר. הרי יש כמאה או מאתיים מיליארד שמשות בגלקסיה שלנו. החיפוש, אם כן, ימשך גם מחוץ למערכת השמש. ואם יסתבר כי כל הגלקסיה עקרה, עדיין יש מיליארדי גלקסיות אחרות ביקום...

כיצד יגיב המין האנושי אם יתברר כי הוא אינו בודד ביקום? חידק בודד על המאדים יבשר על האפשרות לקיומם של קלינגונים, בובנים או כל אחד ממאות החיזרים שתוארו עד כה במדע-הבדיוני. האם אנו יכולים להישאר אדישים לכך? שאלה זו נדונה בהרחבה במקומות אחרים, אך מעבר לפן הפילוסופי יש להתחשב גם בפן המדעי ובפן המעשי.

קסנוביולוגיה (ביולוגיה של השונה) הנה תחום מדעי הקיים בינתיים אך ורק בז'אנר המד''ב. דוגמה אחת ויחידה של אורגניזם חוץ-ארצי תהפוך אותה למדע שריר וקיים.
כל ביולוג, כולל כותב מאמר זה, יהיה מאושר ביותר לחקור את הביולוגיה של יצור חוץ ארצי: האם הוא בעל ביוכימיה אורגאנית או אנאורגאנית? האם הוא משתמש בחלבונים? אם כן, באילו חומצות אמינו הוא משתמש? האם יש לו DNA או RNA? האם הם מורכבים מאותם בסיסים ומקודדים בצורה הדומה לקוד הארצי? האם הוא עושה שימוש בפוטוסינתזה? האם הוא נושם חמצן? כיצד הוא מתחלק? איזו מולקולה משמשת אותו לאחסון אנרגיה? האם הוא פתוגני לאדם או יצור ארצי אחר? בחיקו של הביולוג אלפי שאלות נוספות.
התשובות, לכשיגיעו, יעזרו לפתרון שאלה גדולה יותר - האם אנו קרובי משפחה, או לא? אם הביולוגיה של יצור חוץ-ארצי דומה לזו הארצית, לפחות בבסיסה (כלומר תא בעל קרום שומני, מולקולת DNA או RNA המהווה את החומר הגנטי, חלבונים המורכבים מאותן חומצות אמינו, המקודדות על ידי קוד זהה או דומה לקוד הארצי), תהיה זו תמיכה חזקה בתיאורית הפאן-ספרמיה. במקרה זה, נשאלת השאלה: היכן החלו החיים להתפתח קודם? האם הם התפתחו במערכת השמש שלנו, או שמא הגיעו מבחוץ?

לעומת זאת, דוגמא יחידה לחיים שונים, שיעידו על ראשית חיים שונה ועצמאית מזו הארצית, תביא למהפכה שתשבור את הארץ-צנטריות שלנו ותוכיח אחת ולתמיד כי חיים יכולים להתפתח גם מחוץ לכדור הארץ (אם כי יתכן שהם עדיין מוגבלים למערכת השמש שלנו). תהיה זו, כמובן, גם תמיכה חזקה בתיאורית האבולוציה.

אולם מעבר לעניין המדעי הרב שיעורר אורגניזם חיזרי, יש למחקר הקסנוביולוגי גם פן מעשי. מחקר זה עשוי להניב פיתוחים חדשים בתחום הרפואה, החקלאות או הקוסמטיקה. יתכן כי ממערכת ביוכימית שונה לחלוטין משלנו נוכל ללמוד הרבה על המערכת הביוכימית שלנו. בנוסף, מחקר קסנוביולוגי יהיה חיוני ביותר אם נרצה ליישב כוכב לכת נושא חיים, היות והוא יתן מענה לשאלות ובעיות בתחום ההארצה.

הגנה פלאנטרית

ה. ג. וולס היה בין הראשונים (אם לא הראשון) שתיאר, בספרו ''מלחמת העולמות'', חידקים מעולם אחד המדביקים והורגים יצורים מעולם אחר (במקרה דנן, היו אלו חידקים ארציים שהרגו את הפולשים המאדימאים). כידוע, אין לנו כיום שום עדות מוצקה לקיומם של חידקים על עולם אחר מלבד ארץ. גם אם קיימים חידקים על המאדים (לדוגמה), קיים סיכוי קלוש בלבד כי הם יהיו פתוגנים לאדם או לכל יצור ארצי אחר. אף על פי כן, הסיכוי אינו אפסי, ביחוד אם הביוכימיה של החידק הזר דומה לזו הארצית. בשל כך, האסטרונאוטים של משימות אפולו 11 ו-‏12 (שתי הנחיתות הראשונות על הירח), על מטענם, הוכנסו להסגר למשך שלושים יום לאחר שובם. אולם, בגלל לוח זמנים דחוק והרצון לשמור על נוחותם של האסטרונאוטים היו כשלים רבים בהסגר זה. על-כן, בדו''ח שהוציאה לאחרונה המועצה הארצית למחקר של ארה''ב, נקבע כי יש צורך לתכנן כבר עכשיו מתקני הסגר יעילים עבור משימות עתידיות (כגון הבאת סלעים ממאדים). מדובר לא רק בהסגר זמני עם הנחיתה, אלא אף בחדרים מתאימים במעבדות שיחקרו את הסלעים שיאספו. אין ספק כי בנחיתות מאוישות על מאדים (או מקומות אחרים) ינקטו אמצעי בטחון מתאימים, לפחות עד שיוכח כי המקום בטוח.

אך, כפי שצוין בספרו של וולס שהוזכר לעיל, גם ההיפך נכון. אין אנו רוצים לזהם אקולוגיה חוץ-ארצית (אם היא קיימת) ביצורים ארציים. לכך שתי סיבות עיקריות. האחת - זיהום של אורגניזמים ארציים יפריע לכל המערכות והניסויים שנועדו לגלות חיים חוץ ארציים, בכך שיגרום לתוצאות חיוביות שגויות (כלומר - הניסוי יזהה את היצור הארצי). לכן, חלליות המיועדות לנחיתה על גופים אחרים במערכת השמש, וביחוד כאלו הנושאות ערכות לגילוי חיים, עוברות תהליכי עיקור קפדניים טרם שילוחן.
הסיבה השניה, החשובה לא פחות, היא שימור הסביבה והאקולוגיה הטבעית כדי למנוע את הטייתן או השמדתן (בניגוד למעשי האדם על פני כדור הארץ). זאת, כמובן, עד שיוחלט לנסות להאריץ את הפלנטה...

סיכום

מדע האסטרוביולוגיה הוא תחום חדש יחסית, החוקר שאלות העוסקות בהווצרות, תפוצה ועתיד החיים ביקום. למעשה, משלבת בתוכה האסטרוביולוגיה מספר רב של תחומים מדעיים כגון אסטרונומיה, אסטרופיסיקה, ביולוגיה, גיאולוגיה, פלנטולוגיה, פליאונטולוגיה, כימיה ופיסיקה. המאמר הראשון בסדרה הציג את עיקרי המחקר העוסק בתחום ראשית החיים על כדור הארץ והובאו בו ממצאים התומכים בטענה כי מולקולות ביולוגיות בסיסיות ומורכבות יכולות היו להיווצר בקלות יחסית על פני כדור הארץ הקדמוני. אלה היוו את הבסיס לחיים המוכרים כיום. כמו כן, הובאו ממצאים התומכים בנכונותה של תיאורית הפאן-ספרמיה. במאמר השני בסדרה תוארו גישות וטכנולוגיות שונות שנועדו לחפש מולקולות ביולוגיות, חיים פשוטים וחיים תבוניים במערכת השמש ומחוצה לה. המאמר השלישי בסדרה לקח את הקוראים לסיור במערכת השמש, בנסיון לגלות על אילו כוכבי לכת קיים סיכוי למצוא חיים כלשהם. המועמדים העיקריים הם מאדים ושלושת לוויניו הגדולים של צדק: גאנימיד, קליסטו ובמיוחד אירופה. במאמר זה, הרביעי והאחרון בסדרה, נסקרה בקצרה השאלה המרכזית של מדע האסטרוביולוגיה, נדונה התועלת שיביא המחקר הקסנוביולוגי והוזכרה הסכנה האפשרית שתצוץ במדה ואכן ימצאו חיים מחוץ לכדור הארץ.

מדע האסטרוביולוגיה הוא, לדעתי האישית, המרתק מכל התחומים המדעיים, היות והוא מהווה נקודת מפגש של מחקרים מתחומים שונים ומגוונים של המדע, ובעיקר עקב הקשר ההדוק שלו למדע הבדיוני. בעשורים הקרובים יהיו, מן הסתם, התפתחויות רבות בתחום. נהיה עדים לתגליות מרעישות, או, אולי, נתקל באכזבה קשה. יתכן כי השאלה ''האם אנו לבד ביקום?'' תענה בשלילה כבר בימי חיינו. מה שבטוח - משעמם לא יהיה.



כיצד החלו החיים על-פני כדור הארץ ? (א. ביולוגיה - חלק א')
כיצד מגלים חיים ? (חלק ב')
היכן מחפשים אותם ? (חלק ג')
Desperately seeking aliens - מאמר של בריאן אלדיס ב-Nature
דו''ח המועצה הארצית למחקר של ארה''ב בנוגע לנהלי הסגר
על הגנה פלאנטרית - מאמר בעיתון המדעי PNAS
Where are the dolphins? - מאת ד''ר ג'ק כהן ואיאן סטיוארט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כמה הערות  (חדש)
טל שבת, 30/06/2001, שעה 16:55
קודם כל -- תודה על כל סדרת הכתבות. ישר כח.

שתי הערות קטנות:

1. הבעיה של זיהום אקולוגיה חוץ-ארצית ביצורים ארציים הוצגה במלוא חומרתה ב''רשומות מן המאדים'' לברדבורי.

2. כתבת כי לגילוי חיים חוץ-ארציים תהיה תמיכה רבה לתורת האבולוציה. מעניינת לא פחות ההשפעה שתהיה לגילוי חיים שכאלה על הדת.

מתברר כי הכנסיה הנוצרית עסקה (מעט) בשאלה זו. באופן כללי, הכנסיה הנוצרית כבר הכירה באבולוציה כנכונה, ולכן לא תהיה מוטרדת מגילוי חיים סתם. אבל חיים *תבוניים* הם כבר סיפור אחר.

מהתכתבות שערכתי לפני כמה שנים עם האב ג'ורג' ו. קויין, ראש ''מצפה הכוכבים הקתולי'', הכרתי כמה מהבעיות שגילוי חיים תבוניים עשוי להעמיד בפני הכנסיה. למשל:

א. האם יש להם נשמה?

ב. האם גם הם חטאו חטא קדמון? אם לא, האם הם חיים חיי נצח?

ג. אם יש להם נשמה, והם חטאו חטא קדמון, האם יש לפעול כדי לנצר אותם?

אלו נושאים הנידונים בכובד ראש על-ידי אנשי דת...
   כתוב תגובה
כמה הערות  (חדש)
גל שבת, 30/06/2001, שעה 21:27
בתשובה לטל
תודה

ת'אמת, את רשומות מן המאדים קראתי לפני שנים
וכל מה שנותר לי זה הפרק עם הקיר היתום של הבית שהושמד.
אבל בכתבה התייחסתי לכך שוולס היה הראשון, לא היחיד.
אני בטוח שיש עוד, אם כי nothing comes to mind כרגע.

לגבי הנקודה השניה, אתה צודק, כמובן.  כמו שאני 
רואה את זה, לגבי חיים לא­תבוניים, אנשי הדת  יקבלו 
אותם כחלק מ''יצירתו של האל''. אבל, בכוונה לא כללתי זאת
במאמר. 
אם תשים לב,החלק הפלוסופי של המאמר
 מעורפל קמעה ודי לוקה בחסר. זאת
מהסיבה הפשוטה שאני פשוט לא טוב בדיונים פילוסופיים.
בייחוד כשאין לי שום סימוכין לדברי. אני לא יודע אם שמת
לב, אבל במאמרי ותגובותי, אני משתדל תמיד להביא
סימוכין לדברי. מן הסתם להכשרתי המדעית יש חלק בזה,אם כי ,
ככל שזכור לי , תמיד נהגתי כך. (''יבש'' נדמה לי שזאת 
הייתה ההגדרה של אלי :-)

לגבי התבוניים ­ התעלמתי באלגנטיות כי זה נושא
גדול מדי לכתבה זו .

אבל אם כבר אנו בנושא,  מלבד לחיזרים תבוניים,
כיצד הדת תתמודד עם  AI? או עם, לשם הדוגמה,
שימפנזה או דולפין מרוממים?
   כתוב תגובה
כמה הערות  (חדש)
יו שבת, 30/06/2001, שעה 22:23
בתשובה לגל
תוסיף לרשימת הגזעים המרוממים תמנונים. הם פועלים מצוינים וציידים מעולים, למה לא שתרבות אנושית שחיה מתחת למים לא תרומם זן תבוני של תמנונים.
הייתי רוצה לראות כומר מנסה לשכנע יצור בעל תבונה שישוע, בן אנוש שאותו איבחן אלברט שווייצר בזמנו כסובל בסכיזופרניה, היווה את התמזגות תכונותיהם של אל ובן תמותה.
הם גם יצטרכו לשנות את הסקרמנטים.
ברור שסקרמנט הטבילה יעבור שינוי.
ולסיום, מה יקרה אם יתגלו החייזרים כקנאים דתיים, לדת משלהם?
   כתוב תגובה
אל דאגה  (חדש)
גיא יום ראשון, 01/07/2001, שעה 9:59
בתשובה לגל
אני בטוח שהדת תמצא משהו..
זוהי דת מתאקלמת סך הכל.
מה שאותי מעניין לדעת הוא צרוף המקרים המוזר של המיקום שלנו בגלקסיה שהוא יחסית מצויין..
אם יתגלו חיים בכוכבים אחרים במערכת זה דבר נחמד, אבל אם יתגלו תנאים מתאימים לחיים ארציים על כוכבים אחרים במערכת, זה כבר ממש יהיה מוזר..כאילו הכל הוכן לנו מראש וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה למצוא את האמצעים המתאימים בלי לחסל את עצמנו קודם.
   כתוב תגובה
אכן, כאב ראש לא קטן...  (חדש)
אהרון האופטמן יום ראשון, 01/07/2001, שעה 16:37
בתשובה לטל
...לאנשי הדת.
אבל תמהני - לפני שהם מתלבטים באשר לקיומה של נשמה אצל חייזרים, אולי יואילו נא להוכיח לי את קיומה אצל בני-אדם?
בקשה צנועה וסבירה, לא?
   כתוב תגובה
להוכיח? אנשי דת?  (חדש)
יעל יום ראשון, 01/07/2001, שעה 19:49
בתשובה לאהרון האופטמן
הנתבלעה עליך דעתך?

אצל אנשי דת אין הוכחות, יש רק אמונה. לא שמעת על המוטו הנוצרי: ''אל תשאף להבין למען תאמין, אלא שאף להאמין למען תבין!''?
אחרי כמה ויכוחים בקבוצות דיון עם נוצרים הצלחתי להבין שיש אנשים שבאמת חושבים בצורה הזו. (זה נכון, כי אני מאמין בזה).

אל דאגה, הדת תשרוד. היא תמצא הסברים שונים ומשונים למה ההם נחותים מאיתנו, ולמה אין להם נשמה, ולמה אין להם מקום בגן עדן, וכו' וכו'.
או להבדיל, הם ימצאו הסברים למה כולנו ילדי אלוהים. כשמדברים על אמונה, הכל הרי אפשרי. לא צריך הוכחות.
   כתוב תגובה
להוכיח? אנשי דת?  (חדש)
אהרון ה. יום ראשון, 08/07/2001, שעה 14:21
בתשובה ליעל
התשובה לשאלה שבראש תגובתך היא: לא, למיטב ידיעתי.
ואם הנימה הצינית החבויה בתגובתי הקודמת לא הובנה - אז הכשלון כולו שלי.
ולגופו של עניין: האמנם אין בדת שום נטיה ''להוכיח'' דברים? מה עם ''הבריאתנים'' הנוצריים וחקייניהם היהודים? ומה באשר לפרק השערורייתי בבחינת הבגרות האחרונה בפיסיקה (לא באירן, אלא בארצנו הנאורה)? ומה באשר ל''הוכחות'' לקיום האל של המחזירים בתשובה למיניהם?
   כתוב תגובה
משמעות החיים  (חדש)
גל יום שישי, 06/07/2001, שעה 23:01
ובאיחור משווע, המכון לאסטרוביולוגיה של נאסא פרסם גם הוא
מאמר על ההשפעה שתהיה לגילוי חיים חוץ ארציים על האנושות.
מעתיקנים!
   כתוב תגובה
האמת המרה  (חדש)
ישראל יום שני, 09/07/2001, שעה 22:59
סטיבן הוקינג העיר פעם (ואני מצטט מכלי שלישי) שאם אכן נמצא יום אחד הוכחות לקיום חיים חיזריים תבוניים, עדיף שלא ננסה ליצור איתם קשר או למשוך את תשומת ליבם.

לפחות לדעתי, זה כל כך נכון שמדהים שלא חשבו על זה קודם, וזה כל כך מדכא עד שאפשר להבין למה.
   כתוב תגובה
האמת המרה  (חדש)
אהרון האופטמן יום שלישי, 10/07/2001, שעה 10:55
בתשובה לישראל
הוא לא היחיד. אינני יכול להיזכר כרגע בשמות מפורסמים, אך דעה זו הביעו עוד רבים אחרים.
   כתוב תגובה
האמת המרה  (חדש)
רני יום שני, 16/07/2001, שעה 3:24
בתשובה לאהרון האופטמן
ובנקודה זו ממש דן הספר ''Infinity Beach'' שקראתי לאחרונה. לא יצירת מופת, אבל בהחלט מעניןוקריא.
   כתוב תגובה
דווקא חשבתי על זה קודם,  (חדש)
יעל יום ראשון, 22/07/2001, שעה 19:39
בתשובה לישראל
ואפילו לבדי. כתבתי את זה באיזה מאמר נפלא קודם. גם של גל.

אבל אני לא מפורסמת...
   כתוב תגובה
כל הכבוד, גל!  (חדש)
גל (מייפל) יום שישי, 20/07/2001, שעה 2:08
אחלה של כתבות...
מה הנושא של הסידרה הבאה?
   כתוב תגובה
סדרה?  (חדש)
גל  יום שישי, 20/07/2001, שעה 12:22
בתשובה לגל (מייפל)
אני גמרתי עם סדרות!...:-)
אלא אם כן אני אמצא נושא שיהיה גם מעניין מספיק
וגם גדול מספיק כדי להצדיק את ההשקעה.

יש הצעות/בקשות?
   כתוב תגובה
ומשהו על עבמים...  (חדש)
אהרון ה. יום רביעי, 25/07/2001, שעה 17:15
הנה קוריוז נחמד, בשולי הסידרה המאלפת של גל:
''המשרד הבריטי לצלחות מעופפות'' (לא ייאמן, יש דבר כזה, או לפחות היה), הודיע לאחרונה על סגירתו, אחרי 48 שנות פעילות. מדוע? לפי ה''טיימס'' של לונדון, הסיבה היא שהבריטים חדלו לחלוטין, בתקופה האחרונה, לדווח על עבמים! (וזאת אחרי שנים של עשרות דיווחים בכל חודש). מה ההסבר של מנהל אותו ''משרד''? פשוט מאוד: החייזרים סיימו לחקור אותנו, והלכו להם לבלי שוב. איך לא חשבנו על זה קודם!
לעיתון ''סיינטיפיקן אמריקן'' יש כמה הסברים חלופיים, משעשעים ביותר - ראו גליון יולי 2001 עמ' 83 (או באתר WWW.SCIAM.COM)
   כתוב תגובה
ביקורת של טל כהן על ספר העוסק  (חדש)
גל יום רביעי, 21/11/2001, שעה 11:48
באסטרוביולוגיה פורסמה באייל הקורא.
קראו והתרשמו:
   כתוב תגובה
נקודה למחשבה  (חדש)
רוהאנדה יום רביעי, 09/01/2002, שעה 23:52
לגבי השאלה למה אנו מתעניינים בחוצנים כל כך (בעוד שעם כדורנו שלנו לא ממש מסתדרים...)-ואולי אנחנו אבולוציה של חיזרים שהיו פה פעם ונטשו לכדור אחר?!

אל תאמרו לי שהאבולוציה מראה אחרת כי בסך הכל יש חורים לא קטנים בממצאים הארכיאולוגיים (לראייה במגזין מדע פופולרי בגיליון של החודש מצאו עוד גולגולת שלא ברור איפה היא נכנסת בסדר ההתפתחות...)

וכן יש הרבה דתות, קדומות אמנם אבל יש (שמם לא עולה לי כרגע ), שסוגדות לשמש למשל, ויש הגורסים שהשמש קרה במרכזה (כמו שכדורינו חם במרכזו) וחיים אפשריים שם, אז אולי אנחנו כלל לא מפה ומחפשים את הדרך הביתה?!
   כתוב תגובה
כולנו צאצאי פקים המתמחים בניקוי  (חדש)
גל יום חמישי, 10/01/2002, שעה 9:37
בתשובה לרוהאנדה
טלפונים מאלטאייר שהתרסקו על כדור הארץ לפני 2 מיליון שנה. אבותינו גרו על האי אטלנטיס עד שהוא שקע ואז התפצלו לשני גזעים - בני אדם ודולפינים.
ועוד מעט תבוא ספינת האם ותקח אותנו חזרה הביתה. יש!
   כתוב תגובה
עכשיו רק שים לזה התחלה אמצע וסוף  (חדש)
Afalknon יום חמישי, 10/01/2002, שעה 21:43
בתשובה לרוהאנדה
ושלח את זה לפורום סיפורים.

(רק תתרחק מהטיפוס המאושר הזה, נו איך קוראים לו?)
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.