על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

חלום כהה
סרטים / דורה קישינבסקי
יום רביעי, 14/12/2005, שעה 18:55

'משמר הלילה' – סרט פנטסיה אורבנית עתיר
אקשן ואפקטים מיוחדים. ברוסית.


לנגדוק. ימי הביניים. צבא האור וצבא האופל מסתערים זה על זה באופן שודאי מזכיר אפילו להם עצמם את שר הטבעות. למרבה הצער, מסתבר שהצדדים שווי-כוחות. מנהיג רב-חוכמה מחליט להפסיק את הקטל ולהכריז על תיקו רשמי – שביתת-אש שתישמר בקפדנות למשך כמה מאות שנים. הוא ממנה לצורך זה שני כוחות: משמר היום, אשר יפקח על כוחות האור וימנע מהם לצבור יתרון, ומשמר הלילה, שיפקח על כוחות האופל. מה יקרה בתום שביתת האש הממושכת הנ''ל? אז יבוא ''האחד'', כמובן, ויחליט מי מנצח סופית.

מוסקבה. 1992. אנטון הצעיר, בעל התסרוקת המופרכת, פונה למכשפה השכונתית כדי שתחזיר לו את אהובתו שעזבה. במטבח, בין אדי הבורשט, מסבירה לו המכשפה כי אהובתו הרתה לגבר אחר, וכדי שלחש האהבה יעבוד – חובה להפטר מהעובר. ''טוב, נו,'' ממלמל אנטון, והמכשפה פוצחת בלחש. לפתע עובר הסרט לתאורה שונה, המוכרת לכל חובב מד''ב, ועשויה לסמל על-חלל, זמן מואט, מישור אסטרלי או מיגרנה, לפי הצורך. צוות של אנשים מוזרים קופץ על המכשפה ברוב טקס ואפקטים מיוחדים. ''מצטערים, בבושקה,'' הם מודיעים; ''אם רצית לבצע הפלה על-טבעית היום, היה עליך למלא את טופס 74 ב' בשלושה עותקים ולקבל מאיתנו רשיון. שלום ותודה.''

רק אז מתפנים אנשי משמר הלילה לשים לב לאנטון ההמום. ''הוא אחר'', כלומר אחד מהם, הם מסכימים מיד. הצופים בסרט אולי עוד לא יודעים זאת, אבל הם עומדים להסכים עם אמירה זו בכל לבם. אם יש דבר אחד בטוח לגבי הסרט הזה, הריהו היותו אחר.

'משמר הלילה', סרט פנטסיה אורבנית אפל ומלא-אקשן, היה להיט קולנוע יוצא דופן ברוסיה. הספר שעליו הוא מבוסס (ראשון בסדרת ספרים, כמובן) זכה גם הוא לתגובות נלהבות. אצלנו, עצם קיומו של הסרט מעורר סקרנות, ובעיקר – ספקנות. קרבות-חרבות-אור-אופל-ערפדים... ברוסית? מה, עם אפקטים והכל? זה לא יראה כמו חיקוי זול של סרט הוליוודי? על חלק מהתהיה האחרונה נקבל תשובה כבר בדקות הראשונות של הסרט: זול הוא לא. הלוק והאפקטים ב'משמר הלילה' לא היו מביישים אף אפוס יוצא-קליפורניה. נושא אחר הוא מידת המקוריות הרוסית של הסרט מול המידה שבה הוא מושפע מסרטים הוליוודיים. אם מדובר בסרט פסאודו-אמריקאי, אולי נעדיף לראות במקומו איזה סרט אמריקאי אמיתי. ולא קשה לראות, אפילו על סמך תחילת הסרט בלבד, שיש פה קצת שר הטבעות וקצת מטריקס וקצת מהרבה אושיות ז'אנר אחרות.


אולם בהמשך הסרט מתברר מעבר לכל ספק שאנחנו לא בהוליווד. הגיבורים העייפים, הלא-מאד-יפים, מפסידים תדיר ומשדרים את הלוזריות המזרח-אירופית המסורתית גם ברגעי נצחון. הערפדים, הכישופים ושאר המיתוסים המרכיבים את הסיפור, גם הם שונים מהסטנדרט. ובעיקר, לא נקבל כאן את הסיפור הרציף והמובן לו אנו רגילים בסרט הרפתקאות; 'משמר הלילה' דורש מהצופה אינטליגנציה גבוהה יחסית וריכוז מוחלט, שכן גם פואנטות חיוניות להבנת הסרט לא יוסברו פעמיים. למעשה – וכאן שורש הבעיה של הסרט – לרוב הן לא יוסברו אפילו פעם אחת.

סצינות הפתיחה שתוארו למעלה הן היחידות בסרט אותן אפשר להבין בשלמות. מן הרגע בו מתחילה העלילה המרכזית, במוסקבה של ימינו, הסרט מתחיל להזכיר אחד מאותם חלומות עמוסי-פרטים שאסור לספר לחברים אם ברצונכם שיישארו לכם חברים (''חלמתי שהייתי בעבודה, אבל בעצם הייתי בפאב, ובאה עז גדולה, והפכתי לצביקה פיק – רגע, לאן אתם הולכים?''). דמויות משנה חדשות צצות בקדחתנות, לוחשות דברים כגון ''אני מומחה ל-- או שלא'' או ''הוטלה עלי קללה כי-- אופס, אני צריכה ללכת'', ונעלמות. מיתוסים מרתקים נרמזים בשתי מלים, והופ, הלאה. האירועים רודפים זה אחר זה על המסך, ללא הסבר ועם קשר סיבתי קלוש. כל זאת, חשוב לציין, מלווה בצילום, עריכה ואפקטים היפראקטיביים עד כדי התקף אפילפסיה, המקשים לפעמים להבין מה למעלה ומה למטה. חובבי האנימה, הוידאו-קליפים והאקסטזי ירגישו בבית.

מצד אחד, זה מדביק את העיניים למסך. הרי אין הרבה סרטי הרפתקאות שמתאגרים כל כך את החשיבה, או את חוש הכיוון. ניתן גם לתרץ הרבה מהבלבול: חלק ודאי נובע מכתוביות התרגום המזעזעות ברמתן בגרסה בה צפיתי, וחלק אחר – מכך שהסרט מבוסס על ספר ארוך ומורכב שודאי קוצץ באכזריות. מצד שני, ברור כי האשם העיקרי באנדרלמוסיה הוא חוסר-כשרון תסריטאי ובימויי. בנקודות רבות בסרט עולה המחשבה הפרנואידית שחלק מהבלבול הוא מכוון. אולי אם הסצינה הזאת היתה מעט פחות מהירה, היינו קולטים בבירור שיש פה חור בעלילה. אולי אם היו נותנים לנו רגע לשקול את הרהורי הפילוסופיה החתרניים-לכאורה, היינו תוהים איך מערכת שהבסיס המוסרי וההגיוני שלה כה רעוע שרדה שנים רבות כל כך. אולי אם הסרט היה בונה מעט עומק לדמויות שלו, היינו תוהים מדוע הן עושות את הדברים התמוהים שהן עושות.

'משמר הלילה', אם כן, אינו סרט טוב. עם זאת, ניתן לראות שהושקעו בו רגש וחזון, ולא רק ראיית חשבון. בנוסף לכך, הוא מספק, לכל הפחות, חוויית צפיה מיוחדת ולא משעממת. אם אתם דוברי רוסית (כך שלא תהיו נתונים לחסדי הכתוביות), מתעניינים בקולנוע שונה, חובבי חידות הגיון, מכורים לאסתטיקה של פנטסיה אורבנית, נוטלים סמי הזיה או אוהבים לראות מכות, סביר להניח שהסרט הזה יעניק לכם משהו. נסו אולי להצטייד בחברים טובים ובבקבוק וודקה, ולשתות כוסית בכל פעם שאחד משותפיכם לצפיה צועק ''מה לעזאזל קרה כאן עכשיו?!''


משמר הלילה (Nochnoy Dozor)
בימוי: טימור בקממבטוב
תסריט: סרגיי לוקיאננקו, ע''פ הספר ''משמר הלילה'' פרי עטו
שחקנים: קונסטנטין חבנסקי, ולדימיר מנשוב, ולרי זולוטוכין, מריה פורושינה
רוסיה, 2004
114 דקות



משמר הלילה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
איפה מוצאים את הסרט?
פיקצ'ו יום רביעי, 14/12/2005, שעה 20:05
(3 תגובות בפתיל)
סרט מפתיע לטובה.
מיכאל_ג יום רביעי, 14/12/2005, שעה 22:46
(13 תגובות בפתיל)
''בלאט, מה שתית?''
אלכסיס יום חמישי, 15/12/2005, שעה 8:42
(4 תגובות בפתיל)
מה? אני מסכימה עם ניקי פעמיים ביום אחד?
יעל יום חמישי, 15/12/2005, שעה 16:37
(4 תגובות בפתיל)
ספר מול סרט
אריאנה יום שישי, 16/12/2005, שעה 9:00
סרט מבולבל
אסף יום שישי, 16/12/2005, שעה 22:53
אין כפית אבל יש אוכל.
Sabre Runner יום ראשון, 18/12/2005, שעה 17:17
(10 תגובות בפתיל)
ניטפוק שמי
רד פיש יום שני, 19/12/2005, שעה 15:42
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.