על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

חיים אחרים
ספרים / אסף דקל
יום שני, 14/02/2005, שעה 9:58

'קוסם היונים' של מייגן לינדהולם – הפתעה נעימה


באופן מוזר משהו, מתחת לסיפור המינורי והצנוע שמספק לנו 'קוסם היונים', מסתתר ספר הפנטסיה הטוב ביותר שראה אור בעברית זה זמן רב.

בסיאטל הרחוקה והירוקה, נע ונד לו איש ושמו 'קוסם'. את שמו האמיתי הוא אינו זוכר, ואינו רוצה לזכור. על אף שאין לו בית, ומרבית האנשים יכנו אותו 'דר רחוב' (הומלס, בעברית), הוא למד להסתדר טוב מאד, בסימביוזה עם העיר החיה סביבו. העיר מספקת לו את כל מחסורו, ובתמורה מצפה שהוא יתן את חלקו, בעיקר בשמירה על העיר ממפגעים אלו ואחרים, תוך שימוש בתכונות הקסם שלו. או לפחות, כך הוא מאמין.
ואז, יום אחד, ותמיד יש ''יום אחד'', מגיע רוע חדש לעיר. רק 'קוסם' יוכל לעצור אותו, אם יוכל להיות נאמן לעצמו, ולקסם שלו. אבל הפיתויים רבים, ו'קוסם' הופך אט אט לאדם רגיל מן השורה. הוא נזכר בעברו הטראומטי כלוחם במלחמת ויאטנאם, ומתחיל אט אט ללמוד שוב להתמודד עם המציאות, כפי שרואים
אותה שאר האדם. אבל כאדם רגיל, איך יוכל לעצור את הרוצח המסתובב ברחובות?

וכאן נח קסמו הגדול של הספר. די מהר מסתבר לקורא כי 'קוסם' אינו בדיוק בריא בנפשו. ואם כך הוא הדבר, האם באמת יש לו כוחות קסם? או שמא בעצם הוא חי במציאות משלו? דואליות זו שזורה לאורך כל הספר. כמעט אין מאורע שלא ניתן לפרש בשני האופנים. ואולי שניהם נכונים?

בכך שהוא מצליח להציע ראיית עולם דואלית/חליפית שכזאת, הרלבנטית לכאן ולעכשיו, מצליח 'קוסם היונים' להתעלות על שאר ספרי הפנטסיה המתרחשים בעולמות זרים, בהם לוחמים ומכשפים מתמודיים עם מפלצות אדירות. כן, גם כאן יש רוע טמיר להלחם בו, אבל זה אינו רוע שזר לנו. ובכך שאנו לומדים על אותה ראיית עולם של 'קוסם' וחבריו דרי-הרחוב, ניתן למצוא גם הארות על מגבלות התפישה שלנו, “האנשים הרגילים'', ועל היחס שלנו לשונה ולחריג. כי מהי השפיות האנושית המוערכת כל כך, אם לא אוסף של תפישות מקובעות הנוגעות לאיך דברים אמורים להראות, מה נכון ומה לא? והאם חריגה מגבולות השפיות היא דבר נורא כל כך? או שמא מדובר בסך הכל בדרך אחרת לתפוש את הדברים? פנטסיה טובה, ובכלל ספרות טובה, היא כזו העוסקת בנושאים שהנם רלבנטיים לחיים שלנו, ובתחום זה לינדהולם, ב'קוסם היונים', עשתה עבודה נהדרת.

ניתן להביע הסתייגות מסויימת מכך שמדובר ב''חיים שלנו'' ממש, כיוון שחלק מהנושאים בהם עוסק הספר רלבנטיים הרבה יותר לחברה האמריקאית. בין אם טראומת מלחמת וייטנאם, או בכלל בעיית דרי-הרחוב, שהיא חריפה בהרבה בארה''ב (בשנות השמונים, עקב קיצוצי תקציב, שוחררו ממוסדות לחולי נפש אנשים
רבים אל הרחוב, בלא שעברו שיקום הולם). אך למרות שהבעיה האמורה שולית יחסית בארץ (מספרם של דרי הרחוב בישראל מוערך בכ-‏3000), הרי ששאר הרבדים של הספר רלבנטיים לכל קיום אנושי, ובפרט במדינה מוכת מלחמות כשלנו.

התרגום לעברית, שהנו משובח וקולח, הוא פרי עבודתו של אהוד מימון. דומני שזו לו עבודה ראשונה בתחום. כל הכבוד, ומי יתן וימשיך בדרך זו.

ראוי גם לציין שמייגן לינדהולם, המחברת, מוכרת בארץ יותר בשם העט רובין הוב. אבל אם הקוראים יצפו למצוא ספר במסורת סדרת 'הרואים למרחוק' שלה, שכבר יצאה בעברית, הרי שצפויה להם אכזבה. המרכיב היחיד המשותף לספרים הוא איכות הכתיבה – ותו לא. אך מי שינסה את 'קוסם היונים', הוב או לא הוב, לא יתאכזב. הספר קסום ומופלא. הקסם שלו נמצא ממש כאן, ברחוב ליד.



קוסם היונים (Wizard of the Pigeons)
מאת מייגן לינדהולם (Magen Lindholm)
תרגום: אהוד מימון
הוצאת אופוס, 2005
240 עמודים



קוסם היונים - פרק לדוגמה
קוסם היונים - במיתוס

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הממ...  (חדש)
ניר יום שני, 14/02/2005, שעה 21:06
''פנטסיה טובה, ובכלל ספרות טובה, היא כזו העוסקת בנושאים שהנם רלבנטיים לחיים שלנו''.

זה נכון, אבל לא הכרחי.

פנטסיה טובה יכולה לעסוק גם בנושאים שאין להם כל קשר לחיים ה''מציאותיים''.

אמנם בכל אלמנט פנטסיה ניתן למצוא אלגוריה לחיים המודרניים (או הפוסט-מודרניים)- אם מתעקשים, ובכ''ז- סופר/ת טוב/ה יכול/ה להוציא מוצר טוב ומעורר מחשבה גם אם הספר לא נוגע כלל בבעיות היום-יום.

הכל תלוי בכתיבה. וברעיונות.
   כתוב תגובה
אתה עושה קישור שאינו מחויב המציאות  (חדש)
kenny יום שני, 14/02/2005, שעה 22:01
בתשובה לניר
נושאים רלבנטיים אינם בהכרח נושאים של בעיות היום-יום. אלה יכולים להיות נושאים עצומים, על-זמניים ואל-זמניים. לדעתי (המשוחדת משהו) זהו סוג הנושאים שבהם לינדהולם עוסקת בהצלחה בספר זה: זהות, שפיות, בריחה מהמציאות. הם רלוונטיים תמיד, גם אם אינם נושאים של יום-יום.
   כתוב תגובה
אתה קורא לתוך הטקסט דברים  (חדש)
Boojie יום שני, 14/02/2005, שעה 22:39
בתשובה לניר
שאינם מצויים בו כלל.
''נושאים שהנם רלוונטיים לחיים שלנו'' לא אומר כלום על החיים המודרניים, הפוסט מודרניים או בעיות היומיום. הוא אומר, בפשטות, ''החיים שלנו''. שזה כולל גם את החיים המודרניים, הפוסט מודרניים ובעיות היומיום, אבל גם נושאים כמו אהבה, גורל, אובדן, הקרבה וכן הלאה.
ממש קראת מה שהתחשק לך שם.
   כתוב תגובה
אם כך, אילו נושאים *אינם* רלוונטיים?  (חדש)
Backfin יום חמישי, 17/02/2005, שעה 15:37
בתשובה לBoojie
לפי הגדרתך מעט קשה לחשוב על ספר שאינו דן בנושאים אלו, וקשה עוד יותר לחשוב על סופר שיתעניין לכתוב על נושאים שאינם רלוונטיים, שכן, שוב, לפי הגדרתך, עצם ההתעניינות לבדה כבר קובעת את הרלונטיות של הנושא.
   כתוב תגובה
הספר הכי משעמם שקראתי בחיי  (חדש)
סתם מישהו יום רביעי, 16/02/2005, שעה 12:40
חמשת העמודים הראשונים שלו מענינים למדי - וכן חמשת האחרונים (שהם לשם שינוי כן מזכירים פנט(ס)יה). מלבד זאת גוש שעמום גדול שכל הזמן חיכיתי לסופו.

אני אישית אעדיף לצפות בעשב צומח על פני קריאה חוזרת של זה. אבל כאמור על טעם ועל ריח...
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.