על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הבלדה על היילו ג'ונס
ספרים / רז גרינברג
יום חמישי, 01/01/2004, שעה 20:20

לפני שאלן מור הפך לאגדה, הוא היה סתם כותב קומיקס מצוין


אלן מור הוא אחד מגדולי כותבי הקומיקס בשפה האנגלית, אם לא הגדול שבהם. עיקר תהילתו באה לו מכתיבת הסדרה Watchmen, שהפכה על פיו את ז'אנר הסופר-גיבורים בקומיקס (ויש האומרים – את מדיום הקומיקס כולו) בזכות גישה חדשנית ומהפכנית לז'אנר ולנראטיב, שהשפעותיה מהדהדות עד עצם היום הזה. שמו נקשר גם בעשרות כותרים מוערכים אחרים, ביניהם המותחן הדיסטופי ''V for Vendetta'', הסדרה ההיסטורית ''From Hell'', בה הוא נתן פרשנות מחודשת למיתוס של ג'ק המרטש, ו-''League of Extraordinary Gentlemen'', בה הוא קיבץ את גיבורי ספרות ההרפתקאות הויקטוריאנית לכלל צוות אחד (גרסה מוסרטת של סדרה זו נראתה על מסכי הקולנוע בקיץ האחרון).
אבל הרבה לפני שמור הפך לאגדה חיה, הוא היה פשוט כותב קומיקס מחונן, שהצליח לרתק קוראים בפרשנויות חתרניות של ז'אנרים מוכרים וזולים לכאורה. אחת מעבודותיו המוקדמות והמוצלחות האלה היא הסדרה ''הבלדה על היילו ג'ונס''.


הסדרה, שהופיעה במגזין הקומיקס הבריטי AD2000 בין השנים 1984 ו-‏1986, היא אופרת חלל לא-טיפוסית. לכאורה, כל המרכיבים המסורתיים של הז'אנר נמצאים כאן: חיי יום-יום קשים על כדור הארץ, מרחבי החלל הקורצים למחפשים מפלט מהחיים האלה, מלחמה בין כדור הארץ לגזע חייזרים המספקת שפע הזדמנויות למעשי גבורה – וכל מה שחסר הוא גיבור שייקח על עצמו את האתגר הזה. והגיבור אכן קיים, או, ליתר דיוק, הגיבורה. וכאן השגרה מתחילה להתערער. כי אותה גיבורה, היילו ג'ונס שמה, היא לא בדיוק האדם אליו תפנה בבואך לחפש מישהו שיציל את היקום. ואכן, היא לא עושה זאת.
חייה של ג'ונס, כפי שהם משתקפים בשלושת חלקי הסדרה, הם למעשה חיפוש אחר מקום בו היא תוכל להגיע למימוש עצמי: היא עוזבת את שיכוני העוני שבגבול מנהטן, שם היא גדלה, מוצאת את עצמה משרתת כמארחת על ספינת חלל, תקועה מובטלת על פלנטה מרוחקת, ומתגייסת לצבא הנתון במלחמה גלקטית רצחנית סתם כדי למצוא לעצמה תעסוקה. היא מפנה עורף לידידיה וחבריה, או רואה אותם מתים מול עיניה, ולא מוצאת את המקום אותו חיפשה. בסיומה של כל אפיזודה שכזו, כאשר היא נשאלת לאן היא הולכת, היא מגיבה באדישות ''החוצה''.
אם מתקבל מהפסקה הקודמת הרושם לפיו מדובר בסדרה פסימית ומדכאת, ובכן – כן, ''הבלדה של היילו ג'ונס'' היא אכן סדרה כזאת. ועדיין, שזור בה הרבה מאד הומור, לאו דווקא שחור, אלא מהסוג העדין והמתוחכם יותר. אוירת הייאוש השורה על גיבורת הסדרה מוסווית היטב בשלל הברקות סאטיריות, כמו תיאור חיי היום-יום בשיכוני העוני (פרקים שלמים בסדרה מוקדשים למסען של היילו וחברתה למרכז הקניות וחזרה ממנו – מסע המערב סכנה ממשית לבריאותו ושפיותו של כל מי שמוכן להסתכן בו), הנוסעים הראוותניים והמוזרים בספינת החלל, הצוות העלוב והמוזר לא-פחות של אותה ספינה, ההגיון המטורף, או אולי חוסר-ההגיון המאורגן, שמאחורי המלחמה בה היילו משתתפת, ועוד. כהרגלו של מור, אפשר למצוא בספר שלל דמויות מורכבות ודיאלוגים מבריקים.


הציורים של איאן גיבסון בהחלט לא מביישים את הטקסט. למרות שלפעמים קיימת ההרגשה כי הרקעים היו יכולים להיות קצת יותר מפורטים, גיבסון מגלה בסדרה כשרון לא-רגיל ליצירת סצנות המוניות. העתיד אותו הוא מצייר הוא צפוף ומחניק, ובו יותר מדי אנשים שלא ממש טורחים לבדוק האם הם דורכים זה על זה. כשרון נוסף של גיבסון הוא בעיצוב הדמויות – ממוטאציות מוזרות, חייזרים ורובוטים ועד לבני אדם עלובים, הוא מצליח להקים לתחיה כל דמות המופיעה על הנייר, גם בעזרת העבודה המצוינת שהוא עושה בשרטוט הבעות הפנים. להיילו עצמה – דמות שמנמנה, מגושמת ולא יפה במיוחד – הוא מצליח להעניק אופי יחודי, בעוצמה לא פחותה מהטקסט של מור.
''הבלדה על היילו ג'ונס'', שכל שלושת חלקיה נאספו בספר בכריכה רכה, היא סיפור קומיקס נפלא על גיבורה שלא יודעת לאן היא הולכת ואין לה לאן לחזור. היא לא תשרה עליכם תחושה אופטימית מדי עם סיום הקריאה בה, מן הסתם. חיוך עצוב הוא אפשרות סבירה הרבה יותר.




היילו ג'ונס באתר 2000AD
איאן גיבסון – האתר הרשמי
אלן מור – אתר מעריצים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
סקירה טובה
עידו יום שישי, 02/01/2004, שעה 17:03
(4 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.