על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הסמטה האפלה שבין הכוכבים
ספרים / רמי שלהבת
יום שלישי, 21/10/2003, שעה 21:21

'עיר הבקיע' של אלסטר ריינולדס – אופרת חלל במובן הטוב של המילה


ביקורת זו הופיעה בגליון מספר 19 של המימד העשירי, אוקטובר 2003


אופרות החלל, תחום שנחשב במשך שנים כז'אנר נחות ורדוד בתוך שדה המדע הבדיוני, זוכה לפריחה מחודשת בשנים האחרונות ומגלה מחדש את גבולותיו. פריחה זו הגיעה בשנתיים האחרונות גם ליצירות המתפרסמות בישראל: החל בסדרת הרימום של ברין, דרך 'היפריון' הפילוסופי והמרתק, וכלה בספריו של ריינולדס, אשר הראשון בהם פורסם זה עתה בהוצאת אופוס.
'עיר הבקיע' הוא סנונית מתורגמת ראשונה מתוך אופרת החלל 'חלל ההתגלות' של הסופר הבריטי אלסטר ריינולדס. הספרים מתרחשים ברובם אי שם בתחילת המאה ה-‏26, במציאות בה האנושות החלה להתפשט בחלל, וסובבים לרוב את מערכת הכוכב ילוסטון. במציאות זו, המסע בחלל אפשרי אך מוגבל למחסום מהירות האור, ועל כן המעבר בין מערכות הכוכבים השונות ארוך ואיטי. במקביל, האנושות צעדה צעדי ענק בפיתוח טכנולוגיות מחשוב וננוטכנולוגיה ובשילוב שתיהן בגוף האנושי.
זהו הבסיס של הסדרה כולה ושל 'עיר הבקיע' בפרט, כמו גם מה שמעניק לה ניחוח סייברפאנקי עז. מדובר בספר עתיר טכנולוגיה, עמוס מאוד בפרטים ובהסברים מדעיים, וכפי שברור גם משמו – עירוני מאוד. העלילה בספר דחוסה, רוויית תהפוכות, אקשן, סמים ובלבול, כאשר לכל אורך הספר ברור שהסופר מצוי תמיד לפחות שני צעדים לפני הקורא ו/או הדמויות, ועל אלה לגלות בקצב שלהם עוד על העולם ועל הסיפור המורכב שריינולדס פורש.
הבלבול הזה חזק במיוחד אצל גיבור הספר, טאנר מיראבל. טאנר, איש אבטחה/לוחם שכיר מכוכב לכת מפולג ואחוז מלחמה, פותח את הספר במרדף אחרי אציל בשם ארג'נט רייביץ', דבר המוליך אותו לכוכב הלכת ילוסטון – עולם מותרות שנפגע קשות בהתקפת ננו-וירוס מעוות-טכנולוגיה ואשר הפך עקב כך למקום קודר ומסוכן; כמעט מיותר לציין שרוב הסיפור מתרחש בעיר הגדולה ביותר בילוסטון – עיר הבקיע. לאחר שהוא מתעורר משנת הקפאון, מתחילים לרדוף את טאנר חלומותיו של אדם אחר, וחורים לא מוסברים בזכרונו הופכים במהרה את תודעתו לסלט מסובך המערב זכרונות מחייו שלו יחד עם אלה של מנהיגה לכאורה של כת דתית ופרטים אפלים מחייו של מעסיקו לשעבר. הקשר בין כל אלה יתגלה רק בסוף הספר, כשעד אז הגיבור – והקוראים אתו – מצוי במסע בלתי פוסק לגילוי האמת ולחיפוש אחר זהותו. אם לא די בכך, החיפוש הזה נערך במקביל לאינספור נסיונות של גורמים שונים ומשונים לחסל את טאנר, ולפני שהספיק להבין לחלוטין את האופן בו עיר הבקיע מתפקדת לאחר המגפה.
מסובך? מורכב? בהחלט, ובכך טמונות הן עוצמתו של הספר והן נקודת התורפה שלו. 'עיר הבקיע' הוא אחד הספרים הדחוסים ביותר שיצא לי לקרוא בשנים האחרונות, עד כדי כך שנדמה לעתים כי הקורא מופצץ בטונות של מידע טכנולוגי, חברתי ופסיכולוגי ומתבקש להתמודד עמו כמיטב יכולתו. בסופו של דבר רוב המעגלים בסיפור נסגרים בצורה מושלמת או קרובה לכך, אך הדרך לשם יכולה להעיק על קוראים שאינם מחבבים סוג כזה של דחיסות. מקור קושי נוסף לחלק מהקוראים יכול לנבוע מכך שהדמויות לא נחמדות. ליתר דיוק, רובן הגדול נמצא הרחק מעבר לגבולות הנחמדוּת – מדובר, במלים פשוטות, בחלאות – אנשים שמסוגלים לרצוח או לפגוע באנשים אחרים בלי שום נקיפות מצפון, שמתמרנים את הזולת בקור רוח ושאף אדם שפוי לא היה רוצה לפגוש בטעות בסמטה אפלה; או מוארת; או בכלל.
סגנון הכתיבה ואופי הדמויות אכן פגעו משהו בהנאה שלי מהספר, אך לא בהתרשמות ממנו. 'עיר הבקיע' הוא בראש ובראשונה ספר מרשים: הוא גדוש ברעיונות, הדמויות בו אמנם אינן חביבות אך יש בהן עומק ופסיכולוגיה מורכבת, והדברים לעולם אינם בדיוק מה שהם נראים. ריינולדס שולט בצורה וירטואוזית בעלילה ומצליח לפרוש בהדרגה למול עיני הקורא מציאות מרתקת ועלילה בלשית בלתי צפויה ורבת רבדים. הוא פורש בפני הקורא טכנולוגיות מורכבות, חברה עשירה לשעבר, דקדנטית ונטולת ממשל, סיפור בלשי במסורת הפילם-נואר ודמות ראשית המגלמת בתוכה מאבק זהות קשה ומרתק. מיזוג זה של פסיכולוגיה, פוליטיקה, מדע ומשחק בסגנונות ספרותיים הוא שילוב מנצח עבור כל מי שאוהב ספרות טובה ומסוגל להתמודד עם הכתיבה הדחוסה כל-כך של ריינולדס. אם מה שקראנו בספר זה מלמד משהו על ספריו האחרים, ניתן רק לקוות שאופוס יוציאו כמה בהם בהקדם.



עיר הבקיע (Chasm City)
מאת אלסטר ריינולדס (Alastair Reynolds)
תרגום: ענבל שגיב-נקדימון
חולק בעברית לשני כרכים:
כרך א': 320 עמודים
כרך ב': 448 עמודים
הוצאת אופוס, 2003




עיר הבקיע - פרק א'
חלל ההתגלות - הספר הקודם - ביקורת
המימד העשירי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.